ORDIN Nr. 42
din 20 decembrie 2006
pentru aprobarea
Metodologiei de stabilire a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei
electrice
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1035 din 28 decembrie 2006
In temeiul art. 9 alin. (2), (6) şi (7), al art. 11
alin. (1) şi alin. (2) lit. a), c) şi i), al art. 53 lit. c), al art. 56 alin.
(1) şi al art. 58 alin. (3) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
având în vedere referatul de aprobare întocmit de
Departamentul preţuri şi tarife,
în conformitate cu prevederile
Procesului-verbal al şedinţei Comitetului de reglementare al Autorităţii Naţionale
de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 20 decembrie 2006,
preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare
în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia de stabilire a
tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, prevăzută în
anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Compania Naţională „Transelectrica" -
S.A. şi participanţii la piaţa de energie electrică vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 3. - Departamentele de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor urmări
respectarea prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin se
publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Art. 5. - La intrarea în vigoare a prezentului ordin se
abrogă Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 30/2004 privind aprobarea Metodologiei de stabilire
a tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.092 din
24 noiembrie 2004, cu modificările ulterioare.
Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei,
Nicolae Opriş
ANEXA
METODOLOGIA DE STABILIRE A TARIFELOR PENTRU SERVICIUL
DE TRANSPORT AL ENERGIEI ELECTRICE
1. SCOP
Art. 1. Prezenta
metodologie stabileşte modul de determinare a veniturilor şi de calcul al
tarifelor pentru serviciul de transport al energiei electrice.
Art. 2. Venitul
reglementat pentru serviciul de transport se determină prin utilizarea
unei metodologii de tip venit plafon.
Art. 3. Aplicarea
acestui tip de reglementare stimulativă asigură:
a) o alocare echitabilă, între operatorul de transport
şi de sistem şi clienţii serviciului de transport, a câştigurilor rezultate
prin creşterea eficienţei peste limitele stabilite de autoritatea competentă;
b) funcţionarea eficientă a
companiei de transport;
c) prevenirea obţinerii de către operatorul de
transport şi de sistem a oricăror avantaje posibile cauzate de poziţia de
monopol;
d) promovarea investiţiilor eficiente în reţeaua de
transport;
e) promovarea unor practici de
mentenanţa şi exploatare eficiente;
f) folosirea eficientă a infrastructurii existente;
g) îmbunătăţirea continuă a calităţii serviciului de
transport;
h) viabilitatea financiară a companiei de transport;
i) informarea publică şi transparentă privind procesul
de reglementare.
2. DOMENIU DE APLICARE
Art. 4. Metodologia este
utilizată de operatorul de transport şi de sistem, pentru calculul veniturilor
reglementate şi al tarifelor de transport din cadrul unei perioade de
reglementare.
Art. 5. Tarifele de
transport se aplică tuturor clienţilor serviciului de transport.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
3. DEFINIŢII ŞI ABREVIERI
Art. 6. Termenii
din prezenta metodologie au semnificaţiile următoare:
Bază reglementată a activelor (BAR)
|
Valoare netă contabilă a activelor imobilizate, corporale şi
necorporale, recunoscută de autoritatea competentă şi necesară desfăşurării
activităţii reglementate
|
Clienţi ai serviciului de transport
|
Furnizori şi producători, consumatori, operatori de distribuţie,
racordaţi la reţelele electrice de transport şi distribuţie
|
Capacitate de transport într-o secţiune a RET
|
Valoare maximă a puterii active care poate fi vehiculată printr-o
secţiune a RET în condiţii de siguranţă şi stabilitate în funcţionare şi cu
respectarea limitelor normate ale parametrilor tehnici de calitate
|
Contribuţii financiare
|
Aport în numerar al clienţilor serviciului de transport, al
Guvernului României sau al unei terţe părţi (granturi, subvenţii, taxa de
dezvoltare, tariful de racordare, etc)
|
Cost
|
Cotă de cheltuieli repartizate serviciului de transport
|
Costuri de
operare şi mentenanţă
|
Costuri justificate recunoscute de autoritatea competentă
referitoare la: costurile cu materii prime şi materiale consumabile; costuri
cu apa; alte costuri cu materiale; costuri cu lucrări de întreţinere şi
reparaţii; costuri cu redevenţe, locaţii de gestiune şi chirii; costuri cu
prime de asigurare; costuri cu studii şi cecetări; costuri cu servicii
executate de terţi; costuri cu salarii; costuri cu despăgubiri
|
Cost mediu ponderat al capitalului
|
Medie ponderată a costurilor capitalurilor utilizate Notă: Structura
capitalului este formată din împrumuturi bancare pe termen lung, capitaluri
proprii. Costul mediu ponderat al capitalului se calculează ca o însumare a
costurilor capitalurilor utilizate, ţinându-se cont de ponderea acestora în
capitalul total. Costul capitalului propriu reflectă câştigurile nete care
vor fi obţinute de către acţionari după acoperirea tuturor costurilor
aferente activităţii. Autoritatea competentă poate considera diferite
metode în determinarea unui cost adecvat al capitalului propriu
|
Costuri reglementate reprezentând cheltuieli speciale
|
Costuri determinate de cauze extraordinare sau de evenimente
aleatoare, care pot fi amânate şi amortizate pe
perioada pe care această cheltuială îşi produce efectele
|
Congestii (restricţii de
reţea)
|
Situaţii de funcţionare, în care transportul energiei între două
noduri sau zone de sistem conduce la nerespectarea parametrilor de siguranţă
în funcţionare a SEN, fiind necesară abaterea de la ordinea de merit a
grupurilor dispecerizabile (redispecerizare)
|
CPT
|
Integrală în funcţie de timp, pe un interval determinat a
diferenţei între puterea activă totală la intrarea şi respectiv la ieşirea
dintr-o reţea, dintr-o parte de reţea sau dintr-un element de reţea
|
Criteriu de stabilitate statică
|
Criteriu de dimensionare şi verificare constând în respectarea
puterilor maxime admisibile în secţiunile SEN astfel încât să fie asigurată o
rezervă normată de stabilitate statică
|
Ipc
|
Coeficient de creştere anuală a indicelui preţurilor de consum
furnizat de instituţiile abilitate, la cererea autorităţii competente.
|
Energie activă transportată
|
Energie electrică activă pentru care se asigură serviciul de
transport, măsurată în punctele de introducere în/extragere din reţeaua
electrică de transport
|
Indicatori de performanţă pentru serviciul
de transport
|
Parametri ai serviciului de transport, pentru care se stabilesc
niveluri minime de calitate urmărite la nivelul
titularului de licenţă de transport
|
Licenţă
|
Act tehnic şi juridic emis de autoritatea competentă, prin care
se acordă o permisiune unei persoane juridice, română sau străină: - de
exploatare comercială a instalaţiilor autorizate
de
producere, transport, dispecerizare, distribuţie şi măsurare a
energiei electrice;
- de furnizare (comercializare) a energiei electrice
|
Necesar de fond de rulment reglementat (NFRR)
|
Valoare a creanţelor şi a stocurilor minus valoarea datoriilor
comerciale pe termen scurt. In sensul prezentei metodologii, necesarul de
fond de rulment reglementat este echivalent cu 1/6 din veniturile ţintă
iniţiale ale activităţii de transport
|
Operator de Transport şi de Sistem (OTS)
|
Persoană juridică, titulară de licenţă pentru transportul
energiei electrice şi servicii de sistem
|
Perioadă de reglementare (p)
|
Perioadă determinată de timp de 3-5 ani în care se aplică o
metodă de reglementare a veniturilor de tip plafon. Perioada de reglementare (p-1) reprezintă perioada anterioară
perioadei de reglementare (p) pentru care se efectuează calculele pentru determinarea valorii
iniţiale a BAR pentru perioada de reglementare (p)
|
Perioadă tarifară
(t)
|
Perioadă de 1 an calendaristic în cadrul perioadei de
reglementare, în care se aplică tarife aprobate de autoritatea competentă.
Perioada tarifară (t-1) reprezintă perioada anterioară începerii unei
perioade de reglementare în care se efectuează calculele pentru determinarea
veniturilor reglementate
|
Piaţă de echilibrare
|
Piaţă centralizată organizată şi administrată de OTS pentru a
colecta ofertele de livrare a energiei de echilibrare transmise de
participanţii la piaţa de echilibrare, şi a le utiliza pentru a asigura
siguranţa şi stabilitatea în funcţionare a SEN şi pentru a rezolva
restricţiile de reţea
|
Rată reglementată a rentabilităţii (RRR)
|
Randament reglementat al BAR
|
Regimuri caracteristice de funcţionare ale reţelei (r)
|
Regimuri de funcţionare ale reţelei care aproximează pe o
perioadă de timp determinată (caracteristică), cu o eroare acceptabilă,
costurile reţelei electrice de transport în ceea ce priveşte costul aferent
consumului propriu tehnologic sau al congestiilor
|
Reglementare de tip venit plafon
|
Metodă de reglementare, aplicată pe durata perioadei de
reglementare, prin care autoritatea competentă stabileşte un venit ţintă
iniţial care este mărit cu creşterea anuală a indicelui preţurilor de consum
şi diminuat cu creşterea de eficienţă
|
Rentabilitatea bazei
reglementate a activelor (RC)
|
Cost mediu ponderat al capitalului
propriu şi împrumutat, calculat înainte de impozitare, reflectând proporţiile
capitalului propriu şi împrumutat din capitalul total al companiei de
transport. RC se determină prin înmulţirea ratei reglementate a rentabilităţii
cu baza reglementată a activelor
|
Reţea electrică de distribuţie (RED)
|
Reţea electrică cu tensiunea de linie nominală până la 110 kV
inclusiv
|
Reţea electrică de transport (RET)
|
Reţea electrică de interes naţional şi strategic cu tensiunea de
linie nominală mai mare de 110 kV
|
RTS
|
Rata dobânzii titlurilor de stat cu scadenţă la un an, la prima
emisiune a acestora din cadrul fiecărui an
|
Schimburi transfrontaliere de energie electrică
|
Transport de energie electrică între o reţea de origine şi o
reţea de destinaţie prin intermediul unei alte reţele situate între reţeaua
de origine şi cea de destinaţie
|
Serviciu de transport
|
Serviciu asigurat de Transelectrica care constă în asigurarea
transmiterii unei cantităţi de energie electrică între două sau mai multe
puncte ale reţelei de transport cu respectarea
parametrilor de calitate
|
Serviciu de transformare şi/sau conexiune
|
Asigurare a modificării nivelului de tensiune şi/sau transmiterii
unei cantităţi de energie electrică pentru beneficiar, prin elementele
componente ale staţiei aparţinând prestatorului
|
Secţiune (a SEN)
|
Ansamblu al liniilor care conectează două zone ale SEN pentru
care se verifică îndeplinirea criteriului de stabilitate statică
|
Sistem
electroenergetic
(SE)
|
Ansamblu al instalaţiilor electroenergetice interconectate, prin
care se realizează producerea, transportul, conducerea operaţională,
distribuţia, furnizarea şi utilizarea energiei electrice
|
Sistem
electroenergetic naţional (SEN)
|
Sistem electroenergetic situat pe teritoriul naţional. SEN
constituie infrastructura de bază utilizată în comun de participanţii la
piaţa de energie electrică
|
Tarif nodal de transport al energiei electrice(tG, tL)
|
Sistem de preţuri reglementate la nivel local, pentru serviciul
de , transport al energiei electrice, bazat pe costuri marginale,
diferenţiat pe noduri (zone) de introducere/extragere în/din reţeaua
electrică de transport
|
Tarif mediu de transport al energiei electrice(TT)
|
Tarif calculat ca raport între veniturile reglementate
corespunzătoare serviciului de transport şi raportul între
cantitatea de energie electrică transportată şi coeficientul de utilizare a
reţelei electrice de transport
|
Venit de referinţă
|
Venit calculat pe baza ultimului tarif mediu de transport aprobat
şi a cantităţii prognozate de energie electrică transportată, în anul
precedent începerii oricărei perioade de reglementare
|
Venit ţintă iniţial
|
Venit anual calculat pe baza costurilor prognozate aferente
fiecărui an al perioadei de reglementare şi diminuat cu acelaşi factor de
eficienţă Xiniţial,eficienta, aplicabil componentei de costuri controlabile, în fiecare
perioadă tarifară a perioadei de reglementare
|
Venit liniarizat
|
Venit prin care autoritatea competentă determină valoarea netă
prezentă a veniturilor ţintă iniţiale într-un trend liniar, prin aplicarea
aceluiaşi factor de liniarizare Xfinal,liniar
venitului de referinţă, pentru fiecare perioadă
tarifară a perioadei de reglementare. Venitul liniarizat reprezintă venitul
reglementat în termeni reali
|
Venit reglementat
|
Venit liniarizat, calculat în termeni
nominali, prin care autoritatea competentă determină valorile plafon ale
veniturilor operatorului de transport şi de sistem pe perioada de
reglementare, luând în considerare Ipc corespunzător fiecărei perioade
tarifare a perioadei de reglementare
|
Zonă (de sistem)
|
Parte semnificativă a unui sistem electroenergetic definită de un
ansamblu de noduri de reţea grupate în concordanţă cu un criteriu stabilit
(administrativ, geografic, operaţional, tarifar, ş.a.)
|
4. DOCUMENTE DE REFERINŢĂ
Art. 7. In
redactarea prezentei metodologii s-au utilizat următoarele documente de
referinţă:
a) Legea nr. 318/2003 - legea energiei electrice;
b) HG nr. 890/2003 privind aprobarea „Foii de parcurs
din domeniul energetic din România";
c) HG nr. 867/2003 pentru
aprobarea „Regulamentului privind racordarea utilizatorilor la reţelele
electrice de interes public";
d) HG nr. 964/1998 pentru aprobarea clasificaţiei şi a
duratelor normale de funcţionare a mijloacelor fixe;
e) Codul tehnic al reţelei electrice de transport,
aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 20/2004;
f) Codul de măsurare a energiei electrice,
aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 17/2002;
g) Regulamentul de constatare, notificare şi
sancţionare a abaterilor de la reglementările emise în domeniul energiei
electrice şi termice aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 21/ 2002;
h) Codul comercial al pieţei angro de energie electrică
aprobat prin Ordinul preşedintelui ANRE nr. 25/ 2004.
5. PRINCIPII
Tipul de control al
preţurilor
Art. 8. (1) Autoritatea
competentă determină venitul reglementat pentru serviciul de transport, pentru
o perioadă de reglementare, înaintea începerii acestei perioade.
(2) Perioadele de reglementare vor fi de 5 ani, cu
excepţia primei perioade de reglementare care va fi de
3 ani.
Art. 9. (1) Toate datele
necesare determinării veniturilor sunt exprimate în termeni reali, respectiv în
valori monetare aferente anului anterior începerii perioadei de reglementare cu
excepţia valorii activelor la 31.12.2004.
(2) Efectul inflaţiei asupra costurilor este acoperit
prin coeficientul de creştere a indicelui preţurilor de consum aplicat anual
tarifelor calculate în termeni reali.
(3) In determinarea venitului reglementat plafon,
operatorul de transport şi de sistem ia în considerare
următoarele elemente:
a) Standardele de performanţă şi de calitate impuse
operatorului de transport şi de sistem prin Codul de Reţea, legislaţia din
România sau contractele cu clienţii relevanţi ai serviciului de transport;
b) Evoluţia cantităţii de energie electrică
transportată, prognozată de operatorul de transport şi de sistem;
c) Modificarea nivelului pierderilor în reţeaua de
transport;
d) Rata reglementată a rentabilităţii aplicată bazei
reglementate a activelor reţelei de transport;
e) Evoluţia tarifelor exprimată, pe cât posibil,
printr-un trend liniar pe parcursul unei perioade de reglementare;
f) Taxele plătite sau plătibile de operatorul de
transport şi de sistem referitoare la furnizarea serviciului
de transport;
g) Asigurarea viabilităţii financiare a operatorul de
transport şi de sistem.
Art. 10. Operatorul de
transport şi de sistem ţine evidenţa separată a tuturor contribuţiilor
financiare primite anual. Valoarea acestor contribuţii este transmisă anual la
autoritatea competentă.
Art. 11. Incepând cu 1
ianuarie 2005, operatorul de transport şi de sistem este obligat să organizeze:
a) evidenţa contabilă separată pentru fiecare
activitate reglementată;
b) evidenţa contabilă separată pentru activităţile
nereglementate.
Art. 12. Operatorul de
transport şi de sistem alocă costurile între serviciul de transport reglementat
şi serviciile nereglementate, folosind o metodologie de alocare a costurilor
care respectă principiile cauzalităţii economice.
Art. 13. Operatorul de
transport şi de sistem va furniza o explicitare detaliată privind:
a) modul de alocare a costurilor;
b) motivul alegerii metodei utilizate;
c) cuantificarea factorilor utilizaţi în alocare.
Art. 14. Autoritatea
competentă verifică existenţa subvenţiilor încrucişate între serviciul
reglementat de transport şi alte servicii prestate de OTS.
Formula de reglementare de tip venit plafon
Art. 15. Venitul
reglementat plafon pentru serviciul de transport se calculează formula de mai jos:
t
Vreglementat,t = П(1-Ipck) x (1-Xfinal,liniar)t x Vrefer
int a+ KVt + KVp
k=1
unde:
Vreglementat,t reprezintă venitul plafon pentru perioada tarifară t;
Vreferinta-
venitul reglementat pentru perioada tarifară
anterioară perioadei de reglementare p, pentru care se calculează venitul reglementat corespunzător
perioadelor tarifare t;
k - numărul de perioade
tarifare t al perioadei
de reglementare p;
Ipck -
coeficientul de creştere al indicelui preţurilor de
consum aferent perioadei tarifare t;
Xfinal,liniar -procentul determinat de autoritatea competentă, acelaşi pentru
toate perioadele tarifare t, care ţine seama de reducerea costurilor prin creşterea de eficienţă
şi de necesitatea obţinerii unui trend liniar al veniturilor reglementate
corespunzătoare perioadelor tarifare t;
KVt - suma
algebrică a corecţiilor venitului din orice perioadă tarifară t, a perioadei de reglementare p, rezultate ca urmare a erorilor de prognoză a cantităţilor de
energie electrică transportată, a costurilor de achiziţie a CPT, a costurilor
necesare eliminării congestiilor şi a costurilor datorate schimburilor
transfrontaliere de energie electrică, realizate în perioada tarifară
anterioară.
In ultima perioadă tarifară din perioada de reglementare p-\ se
calculează ajustarea
venitului care include şi corecţia KVP referitoare la întreaga perioadă de reglementare p-1, rezultată
ca urmare a erorilor de prognoză a investiţiilor din această perioadă.
Determinarea coeficientului anual de creştere a indicelui preţurilor de consum
Art. 16. (1) La
determinarea venitului reglementat autoritatea competentă va utiliza
coeficientul anual de creştere a indicelui preţurilor de consum prognozat
pentru perioada tarifară t.
(2) In cazul în care creşterea
anuală a indicelui preţurilor de consum depăşeşte 20%, operatorul de transport
şi de sistem poate solicita creşterea trimestrială a tarifelor.
Determinarea factorului Xfinal,liniar
Art. 17. (1) La
determinarea factorului X final,liniar autoritatea competentă va lua în considerare:
a) îmbunătăţirea prognozată a productivităţii ce va
fi realizată de operatorul de transport şi de sistem (Xiniţial,eficienta);
b) modificările datelor iniţiale privind costurile ;
c) programul de investiţii aprobat de autoritatea
competentă şi baza reglementată a activelor;
d) cerinţa de liniarizare a veniturilor.
(2) Autoritatea competentă va determina factorul Xfinal,liniar în acord cu
prevederile Art. 64.
Factorii de corecţie a venitului
Art. 18. (1) Autoritatea competentă aplică factorul de corecţie a venitului (KVt) în perioada tarifară
t, rezultat ca urmare a erorilor de prognoză efectuate în perioada tarifară t-1:
KVt= ± ΔVt(Qt-1) ± ΔVt(CPTt-1) ±ΔAVt(CONt-1)
± ΔVt(CTEt-1)
unde:
ΔVt(Qt-1)
reprezintă un factor de corecţie a venitului,
aplicat în perioada tarifară t, datorat diferenţei între cantitatea de energie electrică
transportată prognozată şi cea realizată în perioada tarifară t-1;
ΔVt(CPTt-1)
- factor de corecţie a venitului, aplicat în
perioada tarifară t, datorat
diferenţei între costul de achiziţie a energiei electrice pentru acoperirea
consumului propriu tehnologic prognozat şi cel realizat în perioada tarifară t-l; costul de achiziţie a energiei
electrice pentru acoperirea consumului propriu tehnologic se calculează
potrivit prevederilor Art. 39;
ΔVt(CONt-1)
- factor de corecţie a venitului, aplicat în
perioada tarifară t, datorat
diferenţei între valorile prognozate şi cele realizate pe piaţa de echilibrare
în perioada tarifară t-1, ale costului eliminării congestiilor;
costul eliminării congestiilor pentru prima perioadă de reglementare se
calculează potrivit prevederilor Art. 40;
ΔVt(CTEt-1)
- factor de corecţie a venitului, aplicat în
perioada tarifară t, datorat
diferenţei între valorile prognozate şi cele realizate
ale obligaţiilor de plată rezultate ca urmare a schimburilor transfrontaliere
de energie electrică (CTE) în perioada tarifară t-l;
(2) Autoritatea competentă aplică un factor de corecţie
a venitului (KVp) în
perioada de reglementare p,asociat cu nerealizarea
planului de investiţii(Ip-1) prognozat şi aprobat de autoritatea competentă în perioada de
reglementare p-l:
KVp= ± ΔVP(IP-1)
ΔVp(Ip-1)
reprezintă corecţia de venit ce se aplică în
perioada de reglementare p, datorată diferenţei între investiţiile prevăzute în planului de
investiţii aprobat şi cel realizat în perioada de reglementare p-l.
(3) Aplicarea factorilor de corecţie a venitului
include şi RTS - rata medie a dobânzii la depozite pe piaţa interbancară pe o
perioadă de 12 luni.
(4) Modificarea valorilor anuale ale veniturilor
reglementate datorită aplicării factorilor de corecţie nu implică recalcularea
factorului Xfinal,liniar
Art. 19. Pentru calculul
factorului de corecţie (ΔVt(Qt-1)) a
venitului şi a tarifului aplicat în oricare perioadă tarifară
t, se utilizează:
a) datele realizate pe primele 8 luni din anul
anterior celui pentru care se efectuează calculul venitului [ianuarie, anul t-\ - august, anul t-1]; şi
b) datele estimate pentru 4 luni din anul anterior t-1
[septembrie, anul t-\ -decembrie, anul t-1]
considerând coeficientul de creştere a cantităţii de energie electrică
realizată conform alin. a) faţă de cantitatea de energie electrică realizată în
primele 8 luni ale anului t-2.
Art. 20. (1) Realizarea unor investiţii suplimentare faţă de planul de
investiţii aprobat de autoritatea competentă pentru perioada de reglementare p-1, sau nerealizarea acestuia, trebuie
justificată de operatorul de transport şi de sistem.
(2) Autoritatea competentă
decide considerarea sau neconsiderarea factorului corespunzător, de corecţie a
venitului în perioada de reglementare p.
(3) Realizarea planului de investiţii aprobat pentru
perioada de reglementare p-l, cu costuri mai mici decât cele aprobate, reprezintă câştiguri de eficienţă. Diferenţa dintre costurile aprobate
şi cele efectiv realizate rămân la operatorul de transport şi de sistem,
conform Art. 76. alin. (2).
(4) Diferenţele de costuri rezultate ca urmare a
utilizării în programul de investiţii a unor active uzate („second-hand")
sau a unor active care nu corespund cu specificaţiile tehnice minimale impuse
de standarde, nu pot fi păstrate de OTS.
Calculul tarifelor de transport
Art. 21. (1) La calculul
tarifelor de transport, orice cost asociat activităţii
de transport va fi remunerat o singură dată.
(2) In cazul în care se constată că un cost a fost
remunerat de două ori, acesta va fi recuperat prin scădere din venitul
reglementat în primul an al următoarei perioade de reglementare.
Art. 22. Tarifele de transport sunt aprobate anual de autoritatea competentă
pentru operatorul de transport şi de sistem şi intră în vigoare la începutul
fiecărui an fiscal.
Art. 23. Pe baza
analizei efectuate, în perioada 15 noiembrie - 30 noiembrie a fiecărui an, au
loc consultări la autoritatea competentă cu operatorul de transport şi de
sistem, în scopul stabilirii tarifului reglementat pentru următoarea perioadă
tarifară.
Art. 24. Stabilirea
noilor tarife la o dată ulterioară începutului fiecărui an al perioadei de
reglementare este posibilă, numai în cazuri excepţionale, în următoarele
condiţii:
a) operatorul de transport şi de sistem dovedeşte cu
documente justificative existenţa unei situaţii excepţionale;
b) perioada maximă de întârziere admisă pentru
transmiterea datelor este de 90 de zile faţă de începutul fiecărei perioade
tarifare;
c) după verificarea respectării condiţiilor a) şi b)
autoritatea competentă poate considera un factor care corectează diferenţele de
venit înregistrate pentru perioada de întârziere;
d) factorul de corecţie este înglobat în tarifele
aprobate pe o perioadă definită de autoritatea competentă.
Art. 25. Procesul de
stabilire a tarifelor, pentru perioadele tarifare t ale unei perioade de
reglementare p, cuprinde următoarele faze:
a) Faza I - Stabilirea
venitului de referinţă în conformitate cu Error!
Reference source not found.. pentru perioadele
tarifare t , egal cu venitul realizat în ultimul an al perioadei de
reglementare anterioare p-1, ţinând seama de:
- tariful de transport reglementat;
- cantitatea de energie electrică transportată,
prognozată.
b) Faza II - Stabilirea
venitului ţintă iniţial pentru perioadele tarifare t
în conformitate cu Art. 28 ţinând seama de:
- prognoza costurilor justificate determinată în
conformitate cu Art. 29, Art. 30 şi Art. 32;
- prognoza bazei reglementate a activelor,
determinată în conformitate cu Art. 44;
- prognoza ratei reglementate a
rentabilităţii, determinată în conformitate cu Art. 56, aceeaşi pentru toate perioadele tarifare t;
- rentabilitatea bazei reglementate a activelor
determinată în conformitate cu Art. 55;
- factorul de eficienţă (Xinitial,eficienţa) stabilit în conformitate cu Art. 28.
c) Faza III - Profilarea veniturilor, determinarea
factorului de liniarizare (Xfinal,liniar) şi a veniturilor liniarizate în conformitate cu Art. 64 şi Art 65.
d) Faza IV - Determinarea venitului reglementat în
conformitate cu Art 66.
e) Faza V - Stabilirea tarifului mediu de transport în
conformitate cu Error! Reference source not found., alocarea pe noduri ale RET a costurilor serviciului de transport în
conformitate cu prevederile capitolului 13 şi stabilirea tarifelor nodale de
transport în conformitate cu 14.
6. VENITUL DE REFERINŢĂ
Art. 26. Venitul de referinţă (Vreferinta)
reprezintă valoarea venitului realizat în ultima
perioadă tarifară a perioadei de reglementare p-l. Acesta este utilizat pentru orice perioadă tarifară t din cadrul perioadei de reglementare p.
Venitul de referinţă se calculează în conformitate
cu formula:
Vreferinţă= TT x Q/Kret
(mii lei) (1)
unde:
TT reprezintă tariful
mediu de transport, reglementat pentru ultimaperioadă tarifară din cadrul
perioadei de reglementare p-1 (ultimul tarif în
vigoare);
Q - cantitatea de
energie electrică transportată prognozată în ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de
reglementare p-1;
Kret - coeficientul
de utilizare a reţelei electrice de transport, având următoarea formulă:
Kret =_______Q________
Qlivrat - CPT
unde:
Qlivrat reprezintă
cantitatea de energie electrică activă livrată în reţelele electrice de transport şi distribuţie, exclusiv cea livrată de producătorii cu puteri mai
mici de 10 MW, prognozată în
ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de
reglementare p-1;
CPT - consumul propriu
tehnologic de energie electrică activă în reţeaua electrică de transport, prognozat în ultima perioadă tarifară din cadrul perioadei de
reglementare p-1.
7. VENITUL ŢINTĂ INIŢIAL ŞI FACTORUL DE
EFICIENTĂ Xinitial, eficienţă
Art. 27. Venitul ţintă
iniţial al activităţii de transport aferent perioadelor tarifare t include rentabilitatea bazei
reglementate a activelor şi următoarele costuri justificate ale operatorului de
transport şi de sistem recunoscute de autoritatea competentă:
a) costurile de operare şi mentenanţă, controlabile şi
necontrolabile;
b) costurile cu amortizarea activelor existente şi a
investiţiilor care se pun în funcţiune în perioada tarifară t în conformitate
cu Art. 35 alin.(2);
c) costurile de achiziţie a energiei electrice
aferente consumului propriu tehnologic;
d) costurile necesare eliminării congestiilor prin
redispecerizare;
e) costurile datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică.
Art. 28. Venitul ţintă
iniţial (Vţinta,initial) pentru orice perioadă tarifară t a perioadei de reglementare p, se calculează cu formula:
Vţintă,iniţial,t =CCreferinta x (l-Xinitial,eficientă)t+ CNCt+AMt +CPTt+CONt+CTEt
+RCt (mii
lei) (2)
unde:
Vtinta,initial,t reprezintă valoarea neactualizată, în termeni reali, a venitului
necesar pentru o perioadă tarifară t;
CCreferinţă - costurile controlabile de operare şi
mentenanţă ale RET, recunoscute de autoritatea competentă, pentru ultima
perioada tarifară din cadrul perioadei de reglementare p-l;
CNCt - costurile
necontrolabile de operare şi mentenanţă, recunoscute de autoritatea competentă,
pentru perioada tarifară t;
AMt - amortizarea
anuală aferentă activelor ce compun baza reglementată a activelor (BAR), pentru
perioada tarifară anterioară t-l, la care se adaugă/scade amortizarea
aferentă activelor puse în/scoase din funcţiune în perioada tarifară t, calculate în conformitate cu
prevederile Art. 35. alin.(2);
CPTt - costurile
estimate, de achiziţie a energiei electrice aferente consumului propriu
tehnologic pentru perioada tarifară t;
CONt - costurile
estimate, necesare eliminării congestiilor pentru perioada tarifară t;
CTEt - costurile
estimate datorate schimburilor transfrontaliere de energie electrică în perioada tarifară t;
RCt -
rentabilitatea bazei reglementate a activelor, în termeni reali, aplicabilă perioadei tarifare t, calculată înainte de impozitare (definită la capitolul 9);
Xinitial,eficienta - factor de eficienţă ce se aplică costurilor controlabile, stabilit
de autoritatea competentă pe baza unei comparaţii internaţionale cu companii de transport comparabile. Factorul Xinitial,eficienta
are o valoare unică pentru toate perioadele tarifare t.
Costurile de operare şi mentenanţă
Art. 29. Costurile
de operare şi mentenanţă, reprezintă costuri fixe, diferenţiate în costuri
controlabile (CC) şi costuri necontrolabile (CNC) astfel:
Art. 30. Costurile
de operare şi mentenanţă controlabile cuprind:
a) costuri cu materii prime şi materiale consumabile;
b) alte costuri cu materiale;
c) costuri cu apa, energia electrică şi alte
utilităţi;
d) costuri cu lucrări de întreţinere şi reparaţii;
e) costuri cu locaţii de gestiune şi chirii;
f) costuri cu prime de asigurare;
g) costuri cu studii şi cercetări;
h) costuri cu alte servicii executate cu terţi
(inclusiv cursuri pentru perfecţionarea personalului, colaboratori, comisioane
şi onorarii, protocol, reclamă şi publicitate, deplasări, detaşări şi
transferări, cheltuieli poştale şi taxe de telecomunicaţii);
i) costuri cu salariile personalului şi alte
cheltuieli legate de personal (salarii, diurne, prime, tichete de masă);
j) costuri cu despăgubiri, stabilite prin acordul
părţilor.
Art. 31. (1) In ultimul
an al primei perioade de reglementare, autoritatea competenta analizează
nivelul costurilor de operare şi mentenanţă controlabile atins la sfârşitul
ultimului an al primei perioade.
(2) Costul de operare şi mentenanţă controlabil luat
în calcul ca punct de pornire la începutul celei de a doua perioade va fi
costul de operare şi mentenanţă realizat în ultimul an al primei perioade la
care se adaugă jumătate din diferenţa dintre:
a) costurile de operare şi mentenanţă controlabile
stabilite anterior de autoritatea competentă pentru ultimul an al primei
perioadei şi
b) costurile de operare şi mentenanţă controlabile
efectiv realizate de operatorul de transport şi de sistem, în ultimul an al
primei perioade, dar nu mai mare decât valoarea aprobată anterior de
autoritatea competentă.
(3) Prevederile alineatului 2) nu se aplică în cazul
în care costurile de operare şi mentenanţă controlabile realizate în ultimul an
al primei perioade de reglementare sunt mai mari decât costurile de operare şi
mentenanţă controlabile stabilite anterior de autoritatea competentă. In acest
caz, ca punct de pornire la începutul celei de a doua perioade, se vor considera
costurile de operare şi mentenanţă controlabile stabilite anterior de
autoritatea competentă pentru ultimul an al primei perioade.
Art. 32. Următoarele
costuri de operare şi mentenanţă sunt considerate necontrolabile:
a) costuri rezultate din plata impozitelor,
redevenţelor, taxelor şi vărsămintelor asimilate, stabilite conform
reglementărilor legale în vigoare sau de către autorităţile locale;
b) costuri reglementate privind cheltuieli speciale;
c) contribuţii la fondul de sănătate, la fonduri
speciale, altele de aceeaşi natură aferente fondului de salarii, exclusiv
sistemele / fondurile alternative de pensii sau sănătate;
d) costuri de transformare/conexiune;
e) costuri extraordinare determinate de forţa majoră;
f) costuri cu salarii compensatorii, conform cu
legislaţia în vigoare;
g) costurile cu despăgubirile stabilite prin hotărâre
judecătorească, în cazul în care părţile nu se înţeleg.
Art. 33. Următoarele
costuri nu se includ în determinarea venitului ţintă iniţial:
a) costurile aferente taxei de dezvoltare sau altor
contribuţii gratuite;
b) costurile specifice aferente
racordării noilor clienţi ai serviciului de transport;
c) costurile cu amenzi şi penalităţi.
Costurile cu amortizarea
Art. 34. Toate activele
imobilizate se amortizează, cu excepţia imobilizărilor corporale nepuse în
funcţiune.
Art. 35. (1) Costurile cu amortizarea anuală a investiţiilor noi şi care sunt
utilizate pentru ajustarea valorii BAR conform prevederilor Art. 44, se
calculează folosind metoda liniară, cu aplicarea duratelor de amortizare
prevăzute de HG nr. 964/1998 sau cum va fi aceasta ulterior modificată.
(2) Pentru activele ce se pun/scot în/din funcţiune în
anii perioadei de reglementare, se va lua în considerare 50% din amortizarea
anuală aferentă acestora, indiferent de luna în care sunt puse în funcţiune.
(3) Costurile cu amortizarea
anuală a investiţiilor cuprinse în venitul ţintă iniţial conform Art. 28
trebuie să fie identice cu costurile cu amortizarea considerate la ajustarea
bazei reglementate a activelor conform Art. 44 şi vor fi stabilite considerând
o metodă liniară de amortizare pe o durată de viaţă de 25 de ani pentru
activele existente la începutul primei perioade de reglementare.
Art. 36. (1) In cazul
reevaluărilor activelor realizate în conformitate cu legislaţia în vigoare,
creşterea valorii tuturor activelor recunoscute de autoritatea competentă nu va
depăşi creşterea indicelui preţurilor de consum pe perioada de reglementare
corespunzătore.
Reevaluarea activelor implică considerarea valorilor
activelor în termeni reali, în calculul costului mediu ponderat al capitalului.
(2) Creşterea admisă a valorii activelor menţionată la
alin.(l) se va reflecta corespunzător în creşterea acceptată de autoritatea competentă
a costului cu amortizarea.
(3) Reevaluarea activelor şi amortizările
corespunzătoare se iau în considerare la calculul tarifelor de transport numai
la trecerea de la o perioadă de reglementare la alta.
(4) Pentru a reduce impactul major asupra creşterii
tarifelor la consumatorii finali, autoritatea competentă poate limita valoarea
activelor reglementate şi a costurilor aferente amortizării astfel încât să nu
fie depăşite creşterile tarifelor prevăzute la Art. 103 alin. b).
Art. 37. Amortizarea aferentă
activelor primite cu titlu gratuit, achiziţionate din fondul de dezvoltare a
sistemului energetic sau alte fonduri nerambursabile, inclusiv cele obţinute
din aplicarea tarifelor de racordare a noilor consumatori şi producători, nu se
includ în costurile justificate ce stau la baza stabilirii venitului
reglementat.
Art. 38. Cheltuielile
speciale determinate de cauze extraordinare sau
evenimente aleatoare (care nu se realizează repetitiv) pot fi amânate şi
amortizate pe perioada pe care această cheltuială îşi produce efectele.
Costurile de achiziţie a energiei electrice aferente
consumului propriu tehnologic
Art. 39. (1) Pentru
fiecare perioadă de reglementare, cantitatea de energie electrică pentru
acoperirea consumului propriu tehnologic şi preţul de achiziţie a energiei
electrice de la producători se estimează de operatorul de transport şi de
sistem şi se aprobă de autoritatea competentă.
(2) Cantităţile convenite pentru acoperirea CPT, sunt
folosite şi la determinarea corecţiilor anuale ale veniturilor datorate
modificării cantităţilor de energie electrică transportată.
(3) Incepând cu cea de a doua perioadă de reglementare câştigurile rezultate dintr-o mai eficientă
gestionare a acestor consumuri sunt lăsate la dispoziţia operatorului de
transport şi de sistem.
(4) Factorul de corecţie anual al veniturilor
reglementate ţine seama de:
a) diferenţele de cantităţi de CPT prognozate faţă de
cele realizate datorită modificării cantităţilor de energie electrică
transportată;
b) diferenţele dintre preţul mediu de achiziţie a CPT
estimat şi cel realizat.
Costurile necesare eliminării congestiilor prin
redispecerizare
Art. 40. (1) Costurile
necesare eliminării congestiilor prin redispecerizare (CON) şi numărul de ore pe care se
manifestă congestiile pe diferite secţiuni de reţea în prima perioadă de
reglementare, se estimează de operatorul de transport şi de sistem pe baza
utilizării modelului de simulare POWRSYM ca diferenţă a costurilor totale de
producere a energiei electrice rezultate din rularea POWRSYM între următoarele
două scenarii:
a) fără luarea în considerare a congestiilor de
reţea;
b) cu considerarea
congestiilor de reţea identificate în cadrul unei perioade tarifare.
(2) Capacitatea de transport corespunzătore secţiunilor
de reţea ale SEN, se determină de operatorul de transport şi de sistem pentru
regimurile caracteristice de funcţionare aferente fiecărei perioade tarifare în
conformitate cu studiile de planificare operaţională a SEN, elaborate de OTS şi
aprobate de autoritatea competentă.
(3) Pentru a doua perioadă de reglementare şi
următoarele, costurile necesare eliminării congestiilor prin redispecerizare,
pentru perioada tarifară t, se estimează în conformitate cu rezultatele înregistrate pe piaţa
de echilibrare în perioada tarifară anterioară.
Costurile datorate schimburilor transfrontaliere de
energie electrică
Art. 41. Costurile operatorului de transport şi de sistem datorate schimburilor
transfrontaliere de energie electrică pentru perioada tarifară t, se propun de operatorul de transport
şi de sistem în conformitate cu procedura operaţională de implementare a
mecanismului privind schimburile transfrontaliere de energie electrică în
sud-estul Europei, şi se aprobă de autoritatea competentă.
8. BAZA REGLEMENTATĂ A ACTIVELOR
Art. 42. (1) Baza
reglementată a activelor (BAR) include valoarea netă a activelor corporale şi
necorporale corespunzătoare patrimoniului privat al companiei (incluzând şi
investiţiile efectuate activelor aparţinând patrimoniului public al statului),
rezultate în urma investiţiilor eficiente, inclusiv o valoare permisă pentru
necesarul de fond de rulment pentru acoperirea obligaţiilor financiare pe
termen scurt ale operatorului de transport şi de sistem.
(2) Activele incluse în BAR trebuie să fie cele utilizate
de operatorul de transport şi de sistem în prestarea serviciului de transport.
Dacă aceste active sunt utilizate şi pentru alte activităţi, valoarea inclusă
în BAR va fi ajustată cu gradul de utilizare al activelor pentru serviciul de
transport.
(3) Autoritatea competentă controlează volumul
activelor incluse în BAR astfel încât să nu existe costuri determinate de
decizii incorecte sau de o structură a activelor care nu mai corespunde
condiţiilor economice, dar şi să se asigure viabilitatea financiară a
operatorului de transport şi de sistem.
(4) Baza reglementată a activelor BAR nu include
investiţiile finanţate din:
(a) contribuţii financiare (taxa de
dezvoltare, tariful de racordare, etc;
(b) contribuţii primite de la terţi;
(c) contribuţii financiare plătite de Guvern.
Art. 43. Pentru
calculul bazei reglementate iniţiale (BARt-1) a activelor existente la sfârşitul anului
2004, autoritatea competentă consideră:
a) valoarea activelor corporale şi necorporale
corespunzătoare patrimoniului privat al companiei de transport, din bilanţul
contabil de la data de 31.12.2003, indexată cu creşterea indicelui preţurilor
de consum aferent anului 2004;
b) valoarea activelor puse în/ieşite (vândute, cedate)
din funcţiune în anul 2004 şi amortizarea anuală aferentă acestora;
c) valoarea provizioanelor pentru deprecierea
imobilizărilor aferente anului 2004.
Art. 44. Baza
reglementată a activelor (BARt) se stabileşte cu formula (3) pentru toate perioadele tarifare t:
BARt = BARt-1 +IAt /2-EAt/2-
AMt -PDIt + ΔNFRRt (mii lei)
(3)
unde:
BAR, reprezintă baza
reglementată a activelor pentru perioada tarifară t (mii lei);
BARt-1 - baza
reglementată iniţială a activelor pentru perioada tarifară t-1 (mii lei);
AMt - suma
dintre amortizarea anuală aferentă activelor ce compun BAR, aferentă perioadei
tarifare t-1, la care se adaugă şi cea aferentă activelor puse/scoase în/din
funcţiune în perioada tarifară t , în conformitate cu prevederile Art. 35. alin.(2) (mii lei);
EAt -
ieşirile de active sau valoarea activelor vândute, cedate în cursul perioadei tarifare t (mii lei);
IAt -
intrările de active recunoscute de autoritatea competentă în cursul perioadei tarifare t, inclusiv cele pentru obiectivele
aflate in faza de construcţie, dar pentru care s-a
făcut o recepţie parţială (mii lei);
PDIt - provizioanele pentru deprecierea imobilizărilor în cursul perioadei tarifare t (mii lei);
ΔNFRR - modificarea necesarului de fond de rulment reglementat pentru anul t
care nu va depăşi 1/10 din veniturile ţintă
iniţiale ale activităţii de transport minus rentabilitatea BAR şi se calculează utilizând formula:
ΔNFRRt =__1_
x (Vţintă,iniţial,t - RCt)- NFRRt-1
(mii lei)
10
unde:
NFRRt-1 reprezintă
valoarea fondului de rulment stabilită pentru anul t-1;
Vţintă,iniţial,t- valoarea venitului ţintă iniţial
în anul t;
RCt - rentabilitatea BAR în anul t.
Pentru anul 2005 în calculul valorii ΔNFRR2005 , valoarea NFRR2004 nu se ia în considerare
Art. 45. La trecerea de
la o perioadă de reglementare la alta se ia în considerare
valoarea BARk la data de 31 decembrie a
ultimei perioade tarifare a perioadei de reglementare precedente. Aceasta se
stabileşte cu formula (4) pentru prima perioadă de reglementare de 3 ani (k=3)
şi include:
a) valoarea BARt la data de 1 ianuarie a primei perioade tarifare a perioadei de reglementare precedente,
considerând coeficienţii de creştere a indicelui preţurilor de consum aferenţi
acestei perioade;
b) valorile în termeni reali ale intrărilor, ieşirilor
de active efectiv realizate în perioadele tarifare ale perioadei de
reglementare precedente şi ale amortizărilor corespunzătoare, considerând
coeficienţii de creştere a indicelui preţurilor de consum aferenţi anilor
respectivi.
k
k
BARk = (BARt x П (1+Ipci ) + (IAk-2
- EAk-2 - AMk-2) x П (1 + Ipci) + (IAk-1 -EAk-1 -AMk-1)
x (l + Ipck) + (IAk -EAk)-AMk -PDIk+
ΔNFRRk (mii
lei) (4)
i=1 i=k=1
Investiţii
Art. 46. Operatorul de
transport şi de sistem are obligaţia de a înainta autorităţii competente spre
aprobare la data de 1 aprilie a ultimei perioade tarifare a unei perioade de
reglementare, programul de investiţii pentru fiecare an al perioadei de
reglementare următoare.
Art. 47. Programul de
investiţii va fi defalcat de operatorul de transport şi de sistem pe cele 3
categorii precizate la Art. 52.
Art. 48. Autoritatea
competentă are dreptul de a analiza în orice moment orice investiţie anterior
aprobată, din punct de vedere al oportunităţii şi eficienţei acesteia.
Art. 49. (1)
Investiţiile realizate suplimentar, datorită unor condiţii excepţionale, faţă
de programul aprobat în cadrul unei anumite perioade de reglementare vor putea
fi introduse în cadrul BAR, la începutul perioadei de reglementare următoare,
numai cu aprobarea autorităţii competente. Suplimentar, după aprobarea
acestora, se determină corecţia de venit pentru următoarea perioadă de reglementare în conformitate cu Art. 75.
(2) Dacă cheltuielile de investiţii au fost mai mici decât
cele prognozate şi aprobate pentru perioada de reglementare p-1, BAR va fi ajustat prin reducere în
perioadă de reglementare p.
Art. 50. (1) Autoritatea
competentă verifică dacă nerealizarea investiţiilor
este un rezultat al supradimensionării proiectelor de investiţii sau al
renunţării deliberate la realizarea unora dintre acestea.
(2) In cazul renunţării deliberate, autoritatea
competentă reduce veniturile reglementate aferente anului imediat următor
constatării (primul an al viitoarei perioade de reglementare), cu valoarea
cheltuielilor de capital realizate într-un mod incorect/speculativ.
Art. 51.
întârzierile/devansările punerilor în funcţiune a instalaţiilor programate în
anii perioadei de reglementare se cuantifică şi se transmit de către operatorul
de transport şi de sistem la autoritatea competentă în vederea
diminuării/creşterii bazei reglementate a activelor aferente următorilor ani ai
perioadei de reglementare.
Art. 52. Pentru
aprobarea includerii de noi active imobilizate în baza reglementată a activelor
în anii perioadei de reglementare, compania de transport ierarhizează activele
imobilizate corporale şi necorporale, ţinând seama de următoarele criterii de prioritate:
a) active imobilizate esenţiale sunt acele active care
se raportează unor soluţii de mare risc ale sistemului de transport, inclusiv
cele legate de siguranţa în funcţionare a reţelei de transport. Acestea includ
în particular:
- interconexiunea sincronă
şi asincronă cu sistemele electroenergetice vecine;
- înlocuirea echipamentelor existente distruse,
deteriorate sau depăşite moral pentru care nu există piese de schimb şi pentru
care nu mai pot fi executate lucrări de mentenanţă corespunzătoare; înlocuirea
echipamentelor pentru a se respecta condiţiile de mediu;
- retehnologizarea şi modernizarea
liniilor/staţiilor existente care sunt supraâncărcate considerate locuri de
muncă cu condiţii deosebite din punct de vedere al protecţiei muncii, care au
parametri tehnici necorespunzători în conformitate cu normele în vigoare
(de exemplu: întreruptoare care au puteri de scurtcircuit depăşite datorită
dezvoltării reţelei de transport);
- instalaţii pentru compensarea factorului de putere.
b) activele imobilizate necesare sunt acele active
necesare dezvoltării şi modernizării reţelei de transport menite asigurării
serviciului de transport, la indicatorii de performanţă şi calitate prevăzuţi
în legislaţia existentă. Acestea includ în particular:
- înlocuirea echipamentelor existente amortizate,
ai căror parametri tehnici nu mai corespund cu normativele în vigoare şi care
nu mai asigură respectarea parametrilor de performanţă şi calitate prevăzuţi în
legislaţie;
- extinderea reţelei
existente.
c) activele imobilizate justificabile sunt acele
active pentru care cheltuielile trebuie analizate în raport cu beneficiul pe
care îl vor aduce consumatorilor. Acestea includ în particular:
- modificarea liniilor prin creşterea nivelului de tensiune;
- înlocuirea conductoarelor/ transformatoarelor
pentru reducerea CPT;
- dublarea circuitelor sau a transformatoarelor
pentru îmbunătăţirea siguranţei în funcţionare sau pentru reducerea CPT.
Art. 53. Dacă anumite
active existente sunt utilizate de mai multe activităţi ale operatorului de
transport şi de sistem, atunci acesta va preciza distinct veniturile anuale
rezultate din utilizarea acestor active precum şi costurile anuale aferente
altor activităţi în afara celei de transport.
Art. 54. (1) Costurile
corespunzătoare achiziţionării de noi active pentru activitatea de transport
vor fi prezentate în mod detaliat.
(2) Operatorul de transport şi de sistem prezintă
veniturile anuale din chiriile obţinute pentru acele active menţionate la alin.
(1) care sunt utilizate şi pentru desfăşurarea de alte activităţi.
(3) Dacă investiţiile respective nu pot fi probate ca
investiţii eficiente, autoritatea competentă poate să nu aprobe includerea
acestor investiţii în baza reglementată a activelor.
9. RENTABILITATEA BAZEI REGLEMENTATE A ACTIVELOR
Art. 55. Rentabilitatea
bazei reglementate a activelor (RCt) pentru fiecare perioadă tarifară t a perioadei de reglementare, se obţine prin aplicarea ratei
reglementate a rentabilităţii la baza reglementată a activelor,
corespunzătoare perioadei tarifare respective, conform formulei:
RC t = RRR x BAR t
(mii lei) (5)
unde :
RRR reprezintă rata
reglementată a rentabilităţii;
BAR t - baza
reglementată a activelor pentru perioada tarifară t stabilită conform Art. 44.
Art. 56. Rata
reglementată a rentabilităţii (RRR), în valori reale se obţine pe baza costului mediu ponderat al
capitalului înainte de impozitare, conform formulei:
RRR = CCP x Kp/(1-T)+ CCI x
Ki (%)
(6)
unde:
CCP reprezintă costul capitalului propriu (%) în termeni
reali, calculat după impozitare, recunoscut de autoritatea competentă. Calculul
costului capitalului propriu se efectuează conform formulei:
CCP=Rf+βe
x(Rm-Rf)
(7)
unde:
Rf reprezintă rata
rentabilităţii investiţiilor considerate fără risc (de exemplu, dobânda la
obligaţiunile de stat /bonuri de trezorerie);
βe - valoare a riscului unei investiţii;
Rm - valoare
aşteptată a rentabilităţii unui portofoliu de acţiuni pe piaţa de capital;
(Rm - Rf)
- prima riscului de piaţă;
βe (Rm - Rf) - prima
riscului de piaţă în valoare procentuală;
CCI - costul capitalului
împrumutat în valori reale, calculat înainte de impozitare,
recunoscut de autoritatea competentă (%);
Kp - ponderea
capitalului propriu în total capital, estimată de autoritatea competentă la
finele perioadei de tarifare;
Ki - ponderea capitalului împrumutat în total capital, estimată de
autoritatea competentă la finele perioadei tarifare;
T -rata impozitului pe
profit.
Art. 57. Structura
capitalului se bazează pe pasivul bilanţului operatorului de transport şi de
sistem din perioada tarifară t-\. Operatorul de transport şi de sistem are dreptul să propună şi
autoritatea competentă are dreptul să aprobe o structură de capital pentru
perioada tarifară t, determinată
în urma unui proces de prognoză şi corelat cu programul de investiţii pentru
perioada tarifară t, astfel
încât să rezulte o rentabilitate rezonabilă a bazei reglementate de active.
Art. 58. Costul
capitalului împrumutat pe termen lung se bazează pe dobânda curentă la un
împrumut eficient şi bine gestionat de pe o piaţă de capital naţională şi/sau
internaţională relevantă.
Art. 59. In cazul în
care costul real al capitalului împrumutat depăşeşte nivelul dobânzii curente
pe o piaţă internă sau externă de capital, autoritatea competentă va solicita
informaţii suplimentare asupra motivelor apariţiei acestei diferenţe. Dacă
operatorul de transport şi de sistem furnizează documente incomplete sau
insuficiente, autoritatea competentă consideră costul capitalului la nivelul
minim de pe pieţele de capital naţionale sau internaţionale relevante.
Art. 60. Autoritatea
competentă poate decide calcularea costului capitalului împrumutat însumând
rata investiţiilor fără risc cu prima de risc specifică companiei (prima de
risc a împrumuturilor sau întinderea creditelor).
Art. 61. (1) Structura capitalului împrumutat folosit în activitatea de transport
se raportează la autoritatea competentă.
(2) Autoritatea competentă îşi rezervă dreptul de a
defini o structură standard a capitalului utilizat care va fi aplicată de
operatorul de transport şi de sistem.
(3) In prima perioadă de reglementare, autoritatea
competentă va permite utilizarea structurii de capital aşa cum a fost raportată
în bilanţul contabil din ultimul an înainte de prima perioadă de reglementare.
Art. 62. Valoarea RRR
este corelată cu prevederile din planul de afaceri al
C.N. Transelectrica S.A şi avizat de autoritatea competentă.
10. PROFILAREA VENITURILOR - DETERMINAREA FACTORULUI
DE LINIARIZARE Xfinal, liniar ŞI A
VENITURILOR LINIARIZATE
Art. 63. Intre perioadele
tarifare t ale unei perioade de reglementare p este
posibil să apară diferenţe mari între valorile venitului ţintă iniţial,
datorită unor diferenţe mari între planurile anuale de investiţii. Aceste
diferenţe se diminuează utilizând o metodă de liniarizare a venitului prin considerarea unui singur factor (Xfinal,liniar)
pe întreaga perioadă de reglementare, aplicabil
venitului de referinţă.
Art. 64. Valoarea unică
a factorului (Xfinal,liniar) se determină astfel încât valoarea actualizată a fluxului de
venituri de referinţă (Vreferinta) pe întreaga perioadă de reglementare să fie egală cu valoarea
actualizată a veniturilor ţintă,iniţiale (Vtinta,initial,t)
pe aceeaşi perioadă de reglementare (formula (8)).
Calculul valorii actualizate a fluxului de venituri
liniarizate utilizează rata reglementată a
rentabilităţii (RRR) ca factor de actualizare:
Σ [ ____1_______ x
(1- Xfinal,liniar ) t x Vreferinta
] = Σ [ ___1_______
x Vtinta,initial,t ] (mii lei) (8)
t=1,2,3
(1+RRR) t t=1,2,3 (1+RRR)
t
Art. 65. Factorul (Xfinal,liniar)determinat
pe baza formulei (8), se utilizează la calculul
veniturilor liniarizate, în termeni reali conform formulei:
Vliniarizat,t= Vreferinţă x(l-Xfinal,liniar)
t (mii
lei) (9)
11. VENITUL REGLEMENTAT
Art. 66. Venitul
reglementat (Vreglementat) al operatorului
de transport şi de sistem pentru perioada de tarifare t a perioadei de reglementare p se calculează cu formula:
t
Vreglementat,t = Vreglementat,t
x П (1 + Ipck )
(mii lei) (10)
k=1
unde:
Vreglementat,t
reprezintă valoarea limită a preţului utilizării RET pentru o perioadă tarifară
t, în termeni nominali;
Vliniarizat,t -
valoarea venitului reglementat în termeni reali;
k - numărul de perioade
tarifare t al perioadei
de reglementare p.
Ipck -
coeficientul de creştere a indicelui preţurilor de consum aferent perioadei
tarifare t;
Art. 67. Venitul
reglementat pentru o anumită perioada tarifară t, a perioadei de reglementare p se recalculează ţinând seama de factorii de corecţie menţionaţi la
Art. 18.
Art. 68. Corecţia
venitului aferent perioadei tarifare t, datorată modificării cantităţii de energie electrică transportată ΔVt(Qt-1) în perioada tarifară t-1, se efectuează conform formulei (11).
a) Diferenţele de cantităţi (ΔQt-1)
sunt transformate în diferenţe de venituri (ΔVt(Qt-1))
luând în calcul tarifele TTt-1 corespunzătoare perioadei tarifare t-1, în care aceste diferenţe s-au realizat.
Aceste diferenţe sunt corectate cu rata (RTS) aferentă perioadei tarifare t-1, conform formulei:
ΔVt(Qt-1)
= (ΔQt-1
x TTt-1 -ΔCPTt-1) x(1+RTSt-1)
(mii lei) (11)
unde:
ΔQt-1 =
Qrealizat, t-1 /K ret realizat, t-1 - Qprognozat,t-1
/K reT prognozat, t-1
RTS reprezintă rata
dobânzii titlurilor de stat cu scadenţă la un an, la prima emisiune a acestora
din cadrul fiecărui an;
ΔCPTt-1 -
modificarea costului cu achiziţia energiei
electrice pentru acoperirea CPT. Această modificare este determinată de
modificarea cantităţii de energie electrică transportată conform Art. 39, CPT
reprezentând o cotă din aceasta;
b) Diferenţele de venituri obţinute conform
prevederilor anterioare se utilizează pentru modificarea venitului reglementat aferent anului t, astfel:
- Qprognozat,t-1 < Q realizat,t-1
determină o ajustare în minus a venitului
reglementat aferent perioadei tarifare t;
- Qprognozat,t-1 > Q realizat,t-1
determină o ajustare în plus a venitului
reglementat aferent perioadei tarifare t.
Art. 69. Variaţia
cantităţii anuale de energie electrică transportată cu ±10% faţă de cantitatea
prognozată trebuie raportată la autoritatea competentă de către operatorul de
transport şi de sistem în termen de 30 de zile de la constatare. Autoritatea
competentă va determina impactul justificat asupra venitului reglementat
datorat modificării cantităţilor şi va decide nivelul factorului de corecţie în
perioada de aplicare.
Art. 70. (1) începând cu
cea de a doua perioadă de reglementare, venitul suplimentar datorat creşterii
cantităţii anuale de energie electrică transportată cu până la +3% faţă de
cantitatea prognozată, rămâne la operatorul de transport şi de sistem.
(2) începând cu cea de a doua perioadă de reglementare,
deficitul de venit datorat reducerii cantităţii anuale de energie electrică
transportată cu până la -2% faţă de cantitatea prognozată, nu se recuperează.
Art. 71. Componenta
corecţiei de venit (ΔVt(CPTt-1)) datorată
erorilor de prognoză a costului CPT respectiv a preţului de achiziţie a
energiei electrice pentru acoperirea CPT din perioada tarifară t-1, se aplică
în perioada tarifară t şi
se calculează cu formula:
ΔVt(CPTt-1)
= (ΔCPTt-1)
x (1+RTSt-1)
(mii lei) (12)
unde:
ΔCPTt-1 = (CPTprognozat,t-1 - CPTrealizat,t-1) reprezintă diferenţa între costul prognozat şi cel realizat al
CPT în perioada tarifară t-1.
Art. 72. Componenta
corecţiei de venit (ΔVt(CONt-1)) datorată erorilor de prognoză a costului necesar eliminării
congestiilor din perioada tarifară t-1, se aplică în perioada tarifară t şi se calculează cu formula:
ΔVt(CONt-1)
= (ΔCONt-1)
x (1+RTSt-1)
(mii lei) (13)
unde:
ΔCONt-1 = (CONprognozat,t-1
- CONrealizat,t-1) reprezintă diferenţa
între costul prognozat şi cel realizat al congestiilor, corespunzător
înregistrărilor pe piaţa de echilibrare în perioada tarifară t-1.
Acest factor de corecţie se aplică numai pentru
congestiile de reţea apărute ca o consecinţă a funcţionării pieţei de energie electrică.
Congestiile de reţea apărute pe perioada de realizare a retehnologizării
elementelor reţelei electrice de transport, nu se iau în considerare ca factor
de corecţie a venitului, acestea fiind incluse în costurile de capital, în
conformitate cu programul de investiţii aprobat de ANRE.
Art. 73. Componenta
corecţiei de venit (ΔVt(CTEt-1)) datorată
erorilor de prognoză a costului datorat schimburilor transfrontaliere de
energie electrică în perioada tarifară t-1, se aplică în perioada tarifară t şi se calculează cu formula:
ΔVt(CTEt-1)=
(ΔCTEt-1)
x (1+RTSt-1) (mii lei) (14)
unde:
ΔCTEt-1 =
(CTEprognozat,t-1 - CTErealizat,t-1) reprezintă diferenţa între costul prognozat şi cel realizat
datorat schimburilor transfrontaliere de energie electrică în perioada tarifară
t-1.
Art. 74. Corecţia
venitului datorată modificării cantităţii de energie electrică transportată, a
costului aferent consumului propriu tehnologic, a costului necesar eliminării
congestiilor şi a costului datorat schimburilor transfrontaliere de energie
electrică se aplică anual venitului reglementat determinat conform formulei de
la Art. 66.
Art. 75. Diferenţa de
venituri (ΔVp(Ip-1)) rezultate
din nerealizarea în perioada de reglementare p-\ a investiţiilor aprobate de autoritatea competentă, este scăzută
din veniturile reglementate ale perioadei de reglementare următoare p.
Valoarea corecţiei de venit (ΔVp(Ip-1))se calculează conform formulei:
k
k
k k
ΔVp(Ip-1) = Σ
RRRp-1 x
(BARrealiz,p-1,t - BARprognoz,p-1,t ) x П (l +
RTSp-1,t)+ Σ (AMrealiz,p-1,t -AMprognoz,p-1,t) x П (l + RTSp-1,t)
(mii lei) (15)
t=1 t=1
t=1 t=1
unde:
k reprezintă numărul de
ani ai perioadei de reglementare p-\;
RRRp-1 - rata
reglementată a rentabilităţii;
BARrealiz,p-1,t - BARprognoz,p-1,t
- diferenţa valorică dintre baza reglementată a activelor prognozată, ce conţine
investiţiile prognozate a fi realizate în anul t şi baza reglementata a activelor
realizată ce conţine investiţiile realizate în anul t
al perioadei de reglementare p-1;
AMprog,p-1,t -AMrealiz,p-1,t - diferenţa dintre valoarea reglementată a amortizări prognozate
pentru anul t şi
valoarea reglementată a amortizării realizate în anul t, al perioadei de reglementare p-1;
Art. 76. (1) In prima perioadă de reglementare, câştigurile datorate realizării
programului de investiţii cu costuri mai reduse, rămân integral la dispoziţia
operatorului de transport şi de sistem.
(2) începând cu a doua perioadă de reglementare,
câştigurile de eficienţă datorate realizării programului de investiţii cu
costuri mai reduse, se alocă consumatorilor 50% (mecanism de împărţire a
câştigurilor).
Art. 77. (1) Autoritatea
competentă poate invalida tarifele reglementate, numai dacă constată că:
a) determinarea venitului
reglementat s-a efectuat pe baza unor informaţii false sau eronate furnizate de
operatorul de transport şi de sistem;
b) există o eroare în determinarea venitului
reglementat, cu anunţarea prealabilă a părţilor implicate;
c) există o schimbare substanţială în privinţa
structurii proprietăţii activelor operatorului de transport şi de sistem care,
în opinia autorităţii competente, poate conduce la o schimbare semnificativă a
necesarului de venituri ale operatorului de transport şi de sistem.
(2) In cazul invalidării,
autoritatea competentă va calcula un nou venit reglementat ce va fi aplicat pe
perioada de reglementare rămasă.
12. CALCULUL TARIFULUI MEDIU DE TRANSPORT
Art. 78. Tariful
mediu de transport al energiei electrice se calculează cu formula:
TTt = (V reglementat,t + KVt
+ KVp) / ( Qt /Kret, t)
(mii lei) (16)
unde:
TTt reprezintă
tariful mediu de transport în perioada tarifară t;
Vreglementat,t - venitul reglementat în perioada tarifară t;
KVt - suma
factorilor de corecţie aferenţi perioadei tarifare t-l, care se aplică venitului
reglementat din perioada tarifară t;
KVP -
factorul de corecţie aferent perioadei de reglementare p-\, care se aplică venitului
reglementat în prima perioada tarifară t, din perioada de reglementare p;
Qt -
cantitatea prognozată de energie electrică transportată pentru perioada
tarifară t;
KRET,t - coeficientul
de utilizare a reţelei electrice de transport, prognozat pentru perioada
tarifară t.
13. ALOCAREA COSTULUI SERVICIULUI DE TRANSPORT
Art. 79. (1) Tarifele de
transport sunt diferite pe noduri (zone) funcţie de impactul pe care îl are introducerea
sau extragerea energiei electrice în/din nodurile reţelei electrice de
transport. Acest impact se exprimă prin costul marginal nodal al transportului.
(2) In oricare nod al RET, costul marginal pe termen
scurt reprezintă suma între costul marginal datorat consumului propriu
tehnologic CMcpt şi
costul marginal datorat congestiilor din reţeaua electrică de transport CMcon.
(3) Suma costurilor marginale
de la alin. (2) nu recuperează integral costul total al transportului. Acest
cost se obţine prin considerarea unei componente de cost mediu calculată ca
diferenţă între venitul reglementat, stabilit conform Art. 66 şi Art. 74 şi
venitul asigurat prin costurile marginale CMcpt
şi CMcon- Costul mediu se alocă uniform pe nodurile RET.
Art. 80. Costurile
marginale şi cantităţile de energie electrică introduse sau extrase în/din
reţeaua electrică de transport în decursul unui an calendaristic se determină,
pe baza unui număr de 24 - 48 de regimuri caracteristice de funcţionare a SEN.
Art. 81. (1) Regimurile
caracteristice şi perioadele de timp corespunzătoare se determină pe baza unei
proceduri operaţionale elaborată de CN Transelectrica SA şi aprobată de
autoritatea competentă, ţinând seama de:
- perioadele de retragere din exploatare a elementelor
principale ale RET;
- energia electrică anuală produsă în fiecare
centrală electrică în conformitate cu cantităţile prevăzute în contractele de
portofoliu;
- perioadele de reparaţie
planificată ale centralei nucleare;
- perioadele de funcţionare ale centralelor de
termoficare;
- funcţionarea CHE pe sezoane cu hidraulicitate
diferită;
- palierele caracteristice ale curbei de sarcină
(vârf de sarcină şi gol de sarcină) în zilele lucrătoare şi de sărbătoare;
- factorii de putere înregistraţi în anul anterior
anului de referinţă, în staţiile electrice de 110 kV din reţeaua electrică de
distribuţie;
- consumul de energie şi de putere electrică activă
şi reactivă pe staţiile de 110 kV din reţeaua electrică de distribuţie;
- importul şi exportul de energie electrică
prognozat.
(2) Incepând cu a doua perioadă de reglementare
autoritatea competentă modifică criteriile de determinare a regimurilor
caracteristice în urma unui proces de consultare
transparent.
Art. 82. (1) In
fiecare regim caracteristic se identifică:
a) Noduri producătoare (G) sunt nodurile RET în care
se introduce energie electrică (soldul producţie-consum este pozitiv);
b) Noduri consumatoare (L)
sunt nodurile RET din care se extrage energie electrică (soldul
producţie-consum este negativ).
(2) Caracterul de nod producător sau consumator se
poate schimba de la un regim caracteristic la altul, oricare din nodurile RET
putând fi atât producător cît şi consumator.
(3) Nodurile reţelei electrice de transport se
grupează pe zone de reţea, astfel:
a) zonele de introducere a energiei electrice în RET
reprezintă grupări de noduri producătoare;
b) zonele de extragere a energiei electrice din RET reprezintă grupări de noduri consumatoare.
(4) Criteriile de grupare a nodurilor pe zone de
introducere/ extragere a energiei electrice în/din RET sunt:
a) nivelul costurilor marginale datorate consumului
propriu tehnologic de energie electrică este într-o marjă de variaţie de ± 20%
faţă de costul marginal mediu zonal aferent CPT, pentru minim 70 % din numărul
de noduri din zona tarifară;
b) secţiunile caracteristice de reţea includ integral
una sau mai multe zone de reţea.
(5) Criteriul de grupare a nodurilor
pe zone de extragere a energiei electrice din RET ţine seama şi de delimitările
administrative ale sucursalelor de distribuţie.
Art. 83. (1) Costul
marginal orar (CMrCPTi)l(CMrCPTj)
al consumului propriu tehnologic din nodul
producător (i) / nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r) se
determină, ca produs între variaţia consumului propriu tehnologic de energie
electrică în raport cu energia electrică introdusă în nodul (i) / extrasă din
nodul (j) şi costul marginal al achiziţiei energiei electrice de la
producători.
(2) Costul marginal nodal aferent consumului propriu
tehnologic se determină prin utilizarea unui software adecvat, avizat de
autoritatea competentă.
Art. 84. (1) Costul
marginal orar (CMrCONi)/(CMrCONj)
al eliminării congestiilor din nodul producător
(i) / nodul consumator (j), în regimul caracteristic (r) se determină, ca
raport între variaţia incrementală a costului producţiei şi variaţia
incrementală a energiei electrice introduse în nodul (i)/extrase din nodul (j).
(2) Costul marginal nodal
aferent eliminării congestiilor se determină prin utilizarea unui software adecvat,
avizat de autoritatea competentă.
(3) In cadrul fiecărei zone delimitate de secţiunea de
reţea restricţionată (s), costul marginal la variaţia incrementală a energiei
electrice introduse în nodul (i) se consideră egal în valoare absolută, dar de
semn schimbat cu costul marginal la variaţia incrementală a energiei electrice
extrase din nodul (j).
14. CALCULUL TARIFELOR NODALE (ZONALE) DE TRANSPORT
Art. 85. Pe baza costurilor marginale nodale (CMrCPTi)/(CMrCPTj)
aferente consumului propriu tehnologic din RET,
corespunzătoare fiecărui regim caracteristic (r), se determină costurile marginale medii anuale (CMCPTi), (CMCPTj) pentru
nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j)
ale reţelei de transport conform formulelor:
Σ CM rCPTi x ErGi x(1-
yi)
CM CPTi = _r_____________________
(lei/MWh) (17)
Σ ErGi x(1- yi)
r
Σ CM rCPTj x ErLj
CM CPTj = _r_______________
(lei/MWh) (18)
Σ ErLj
r
unde:
CMCPTi şi CMcptj reprezintă costul
marginal mediu anual al CPT din nodul producător (i),
respectiv din nodul consumator (j) ;
ErGi -
energia electrică introdusă în nodul producător (i) în regimul caracteristic (r);
ErLj -
energia electrică extrasă din nodul consumator (j) în regimul caracteristic
(r);
yi - coeficient de
reducere a energiei introduse în nodul producător (i) cu energia electrică
achiziţionată pentru acoperirea consumului propriu tehnologic din reţeaua de
transport.
Art. 86. (1) Pe baza
costurilor marginale nodale (CMrconi)/(CMrconj)
aferente eliminării, pe secţiunea de reţea (s), care delimitează zonele (l) şi (m), a congestiilor corespunzătoare
fiecărui regim caracteristic (r), se determină costurile marginale medii
anuale (CMcon,i), (CMCON,j) pentru
nodurile (zonele) producătoare (i) şi pentru nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport conform
formulelor:
j Є zona (l)
Σ cm rconj x ErLj
cmlcon,j = __r___________
(lei/MWh) (19)
Σ ErLj
r
j Є zona (m)
Σ CM rconj x ErLj
CMmcon,j = _r_______________
(lei/MWh) (20)
Σ ErLj
r
i
Є zona (m)
Σ cm rconi x ErGi x (1-
yi)
CMmcon,i= r
(lei/MWh) (21)
Σ ErGi x (1- yi)
r
i Є zona (l)
Σ CM rconi x ErGi x (1-
yi)
CMlcon,i = _r_______________________
(lei/MWh) (22)
Σ ErGi x (1- yi)
r
unde:
CMlcon,i, CMmCON,i,
CMlcon,j, CMmcon,j reprezintă costul marginal mediu anual al eliminării congestiilor,
din nodul producător (z), respectiv nodul consumator (j) aparţinând
zonelor (l)/(m) delimitate de secţiunea (s);
i - nodurile
producătoare din zona (l ) sau (m);
j - nodurile consumatoare
din zona (l) sau ( m);
(l) şi (m) -perechile de zone delimitate de fiecare secţiune de reţea (s);
(2) Costul marginal nodal mediu anual (CMCONi),
{CMCONj) aferent
congestiilor se determină ca sumă a costurilor marginale nodale medii anuale pe
toate secţiunile de reţea (s).
Art. 87. (1) Costul
marginal nodal total al transportului (CMTotal) reprezintă suma dintre costul marginal al
consumului propriu tehnologic CMCPT şi
costul marginal al congestiilor CMCON pentru nodurile (zonele) producătoare (z) şi nodurile (zonele)
consumatoare (j) ale
reţelei de transport conform formulei:
CMTotal,i = CMCPT,i +CMcon,l ; CMTotal,j =
CMCPT,j +CMCONj
(mii lei) (23)
(2) Costul total marginal al transportului (CCM,Total)
se determină ca sumă a produselor între costurile
marginale medii totale (CMTotal,i), (CMTotalj)
şi energiile EGi, ELj introduse în/extrase din nodurile (zonele) producătoare (i)/nodurile (zonele) consumatoare (j) ale reţelei de transport, conform formulei:
CCM,Total = Σ CMTotal,i x EGi (1- yi) Σ CMTotal,j x ELj
(mii lei) (24)
i
j
Art. 88. Componentă
tarifară nodală de cost mediu (Cmed) se defineşte astfel:
Cmed = Vreglementa t_- CCM,Total
(lei/MWh) (25)
Σ EGi x (1- yi) +Σ ELj
i j
unde:
Vreglementat
reprezintă venitul reglementat calculat în conformitate cu Art. 66 şi Art. 74.
Art. 89. Tariful nodal de
transport (tGi) de introducere a energiei electrice în nodul producător (z) se determină ca sumă între costul marginal CMCPTI şi CMCONi din nodul producător (i) şi componenta de cost mediu Cmed :
tGi = CMcpti + CMCONi +
Cmed
(lei/MWh) (26)
Art. 90. Tariful nodal de
transport (tLj) de preluare a
energiei electrice din nodul consumator (j) se determină ca sumă între costul
marginal CMcptj şi CMconj din nodul consumator (j) şi componenta de cost mediu Cmed:
tLj = CMcptj + CMconj +
Cmed (lei/MWh)
(27)
Art. 91. Operatorul de
transport şi de sistem are responsabilitatea alocării costurilor şi calculului
tarifelor nodale de transport.
Art. 92. Autoritatea
competentă are responsabilitatea controlului alocării costurilor şi calculului tarifelor
nodale de transport în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
15. CERINŢE PRIVIND TRANSMITEREA DATELOR
Art. 93. Informaţiile
transmise de operatorul de transport şi de sistem la autoritatea competentă se
bazează pe proceduri interne pentru înregistrarea şi păstrarea datelor şi vor
fi însoţite de explicitarea ipotezelor ce stau la baza obţinerii datelor
transmise.
Aceste informaţii sunt în conformitate cu:
a) legislaţia contabilă în vigoare în România;
b) regulile şi practicile contabile interne ale
operatorului de transport şi de sistem;
c) orice instrucţiune de reglementare pe care
autoritatea competentă o realizează
în vederea aplicării reglementărilor şi care sunt prioritare în cadrul
raportărilor operatorului de
transport şi de sistem către autoritatea competentă.
Art. 94. Operatorul de
transport şi de sistem transmite la autoritatea competentă până la 1 octombrie
a anului anterior începerii unei perioade de reglementare, următoarele
informaţii:
(1) Pentru fiecare an al perioadei de reglementare:
a) prognoza costurilor de operare şi mentenanţă
incluzând reducerea costurilor datorată creşterii impuse de eficienţă ;
b) descrierea şi justificarea metodelor folosite
pentru alocarea costurilor între activităţile operatorului de transport şi de
sistem şi documentaţia suport;
c) prognoza CPT;
d) situaţia activelor corporale şi necorporale
(valoarea netă la data de 1 ianuarie a primului an din perioada de reglementare
şi durata de viaţă rămasă);
e) planul de investiţii cu
detalierea costului estimat al surselor de finanţare şi graficul de eşalonare a
investiţiilor ;
f) prognoza cheltuielilor financiare ;
g) datele tehnice referitoare la infrastructura
reţelei de transport;
h) prognoza energiei electrice
transportate şi a coeficientului de utilizare a reţelei electrice de transport pe perioada următoare de reglementare;
i) estimarea şi justificarea evoluţiei veniturilor;
j) structura prognozată a tarifelor pentru serviciul
de transport.
(2) Pentru anul anterior perioadei de reglementare:
a) situaţiile financiare contabile întocmite distinct
pentru fiecare din activităţile licenţiate, astfel încât să rezulte veniturile,
cheltuielile, activele, pasivele, rezervele şi provizioanele asociate, împărţite
pe activităţi;
b) cheltuielile financiare realizate pe perioada
anterioară de reglementare;
c) bugetul de venituri şi cheltuieli şi rectificările
acestuia;
d) costurile de operare şi mentenanţă (8 luni
realizat şi 4 luni prognozat)
e) extras din care să rezulte
profitul reglementat, profitul supus impozitării şi fluxul financiar din
ultimele 12 luni calendaristice;
f) raportul auditorului;
g) configuraţia cu instalaţiile tehnice relevante
(ex. configuraţia reţelei);
h) o scrisoare de consimţământ
semnată de conducătorul companiei de transport privind posibila publicare a
datelor transmise sau specificarea acelor date care au caracter de secret de
serviciu, conform legislaţiei în vigoare;
i) solicitarea de aprobare a tarifelor pentru primul an
al perioadei de reglementare.
j) indicatorii de performanţă şi calitate ai
serviciilor de transport şi de sistem în conformitate cu Codul Tehnic, precum
şi standardele de calitate elaborate de autoritatea competentă.
Art. 95. Autoritatea
competentă poate solicita sau efectua independent verificări şi/sau auditare
pentru oricare din informaţiile pe care le-a solicitat, sau care i-au fost
furnizate conform Art. 94.
Art. 96. Autoritatea
competentă poate solicita ca operatorul de transport şi de sistem să transmită
informaţii suplimentare pentru a-i permite să îşi îndeplinească obligaţiile
într-o manieră şi până la un termen pe care autoritatea competentă le consideră
conforme cu prevederile acestei metodologii.
Art. 97. In termen de 3
luni de la intrarea în vigoare a prezentei metodologii
autoritatea competentă va emite machetele de monitorizare lunară a activităţii
operatorului de transport şi de sistem.
Art. 98. In cazul în
care operatorul de transport şi de sistem nu îşi îndeplineşte obligaţiile de a
furniza informaţiile către autoritatea competentă sau în cazul în care
autoritatea competentă constată o lipsă de documente sau de probe şi/sau
neconcordanţă între informaţiile furnizate, autoritatea competentă va informa
în scris în decurs de maxim 30 zile operatorul de transport, şi de sistem.
Operatorul de transport şi de sistem are obligaţia rezolvării sesizărilor
precizate de autoritatea competentă în termen de maxim 30 zile după primirea
înştiinţării.
Art. 99. In cazul în
care operatorul de transport şi de sistem nu îşi îndeplineşte obligaţiile de a
furniza la autoritatea competentă informaţiile necesare aprobării tarifelor,
acesta trebuie să ofere o justificare, inclusiv motivele pentru neconformare.
Intârzierea transmiterii nu poate depăşi cu 30 de zile data iniţială de
transmitere.
Art. 100. După fiecare
perioadă de reglementare, autoritatea competentă iniţiază un proces de
consultare publică privind realizările operatorului de transport şi de sistem
precum şi propunerile pentru perioada următoare.
Art. 101. (1) Pentru
aprobarea anuală a tarifelor corespunzătoare anului t+1,
operatorul de transport şi de sistem furnizează
autorităţii competente, până cel mai târziu la data de 1 octombrie a anului
curent t, datele
realizate şi informaţiile necesare corecţiei venitului
reglementat pentru anul t, în conformitate cu prezenta metodologie.
(2) Pe baza raportării anuale efectuate de operatorul
de transport şi de sistem, în perioada 15 noiembrie - 30 noiembrie a fiecărui
an au loc consultări la autoritatea competentă cu operatorul de transport şi de
sistem, în scopul revizuirii venitului reglementat şi stabilirii tarifelor de
transport pentru următoarea perioadă tarifară..
Art. 102. Anual, până la
de data de 30 decembrie, autoritatea competentă publică în Monitorul Oficial,
tarifele operatorului de transport şi de sistem, pentru următorul an.
16. DISPOZIŢII FINALE
Art. 103.
Caracteristicile primei perioade de reglementare sunt:
a) Valoarea factorului (Xinitial, eficienta) este de
1%;.
b) Tarifele de transport nu vor
creşte de la un an la altul cu mai mult de 7% în termeni reali.
Art. 104. Caracteristicile
celei de a doua perioade de reglementare sunt:
a) Considerarea de către reglementator, la calculul
factorului (Xinitial, eficienta) a unei creşteri de eficienţă egală
cu 80% din realizatul estimat pentru cei trei ani ai primei perioade de
reglementare, dar nu mai mic de 1%;
b) Introducerea în formula de evaluare a veniturilor
anuale a unui factor de corecţie privind respectarea
nivelului minim de calitate impus;
c) Nivelul anual al volumului de venituri
supus riscului asociat nerespectării indicatorilor
de calitate ai serviciilor de transport nu va depăşi 2%; d)La sfârşitul celei
de-a doua perioade de reglementare, autoritatea competentă va analiza nivelul
de eficienţă prognozat în a doua perioadă, comparativ cu nivelul efectiv
realizat.
Art. 105. La calculul
venitului reglementat pentru primul an al celei de-a treia perioade de
reglementare, autoritatea competentă va determina suma aferentă câştigurilor de
eficienţă peste ţintele stabilite pentru cea de-a doua perioadă şi va aloca
clienţilor serviciului de transport 50% din surplus (mecanism de împărţire a
câştigurilor). Această sumă va fi scăzută pentru primul an al celei de-a treia
perioade de reglementare din veniturile de după aplicarea factorului (Xinitial, eficienta).
Art. 106. In cadrul
primei perioade de reglementare, se permite operatorului de transport şi de
sistem păstrarea profitului realizat din creşterea eficienţei peste nivelul
stabilit de autoritatea competentă. In perioada de reglementare imediat
următoare, reglementatorul va considera nivelul de eficienţă estimat a fi cel
realizat la sfârşitul perioadei de reglementare anterioare.
Art. 107. Valorile
efective ale tarifelor de transport vor fi stabilite
de către autoritatea competentă pentru fiecare perioadă tarifară. După fiecare
perioadă de reglementare, autoritatea competentă va iniţia un proces de
consultare publică privind realizările operatorului de transport şi de sistem
precum şi propunerile pentru perioada următoare.
Art. 108. Autoritatea
competentă va monitoriza îndeaproape indicatorii de performanţă. In cazul în
care, constată scăderea calităţii sub nivelul realizat în anul anterior,
autoritatea competentă poate aplica penalităţi operatorului de transport şi de
sistem. Modul de calcul al penalităţilor va fi stabilit de autoritatea
competentă printr-o metodologie distinctă.