ORDIN Nr. 463
din 19 iunie 2007
privind aprobarea
Criteriilor de prioritate in alocarea capacitatilor de infrastructura feroviara
pe sectia cu capacitate saturata Campina-Predeal, precum si asigurarea
transparentei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 451 din 4 iulie 2007
In temeiul prevederilor art. 22
alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor
de infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 8/2004, cu modificările
ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007
privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Criteriile de prioritate în
alocarea capacităţilor de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate
saturată Câmpina-Predeal, precum şi asigurarea transparenţei, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Criteriile de prioritate prevăzute la
art. 1 se aplică de către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - Ş.A.
în situaţia declarării de către aceasta a secţiei Câmpina- Predeal ca
infrastructură cu capacitate saturată, în condiţiile prevăzute la art. 22 din
Ordonanţa Guvernului nr. 89/2003 privind alocarea capacităţilor de
infrastructură feroviară şi tarifarea utilizării infrastructurii feroviare,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 8/2004, cu modificările
ulterioare.
(2) Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." -
Ş.A. va aplica prevederile alin. (1) în mod nediscriminatoriu şi transparent
tuturor operatorilor de transport feroviar care solicită alocarea capacităţilor
de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate saturată Câmpina-Predeal.
Art. 3. -Asigurarea transparenţei activităţilor de
alocare a capacităţilor de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate saturată Câmpina-Predeal se realizează de
către Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - Ş.A. prin:
a) publicarea tuturor informaţiilor necesare pe
site-ul www.cfr.ro;
b) organizarea periodică, de regulă săptămânal, pentru
perioada/săptămâna următoare, a unei prezentări şi analize a capacităţii
infrastructurii feroviare, împreună cu reprezentanţii Societăţii Naţionale de
Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători" - Ş.A., ai Societăţii
Naţionale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă" - Ş.A. şi ai
operatorilor de transport feroviar cu capital privat care solicită alocarea
capacităţilor de infrastructură feroviară pe secţia cu capacitate saturată
Câmpina-Predeal.
Art. 4. - Compania Naţională de Căi Ferate
„C.F.R." - Ş.A. şi operatorii de transport feroviar vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
ANEXĂ
CRITERIILE DE PRIORITATE
în alocarea capacităţilor de infrastructură
feroviară pe secţia cu capacitate saturată Câmpina-Predeal
I. In alocarea capacităţilor de
infrastructură feroviară vor avea prioritate capacităţile necesare satisfacerii
obligaţiilor de serviciu public social.
II. După satisfacerea
criteriului I, vor fi aplicate
următoarele criterii:
1. Transportul
feroviar de călători
1.1. Trenurile de călători vor avea prioritate în utilizarea de capacitate, în ordinea rangurilor, fiind destinate
transportului de persoane.
1.2. Este interzisă utilizarea traselor pentru
circulaţia locomotivelor izolate, acestea fiind admise în circulaţie numai ca
mijloc de ajutor la trenuri rămase defecte.
1.3. Circulaţia locomotivelor implicate în procese
tehnologice de reparaţii, alimentare şi altele de acest fel va fi admisă numai
cu trenurile în circulaţie.
1.4. Indrumarea vagoanelor defecte care au necesitat
scoaterea din trenuri într-o staţie de pe această secţie se face la cererea
operatorului de transport feroviar, denumit în continuare OTF, cu aprobarea biroului de conducere
centralizată a traficului feroviar, denumit în continuare BCCTF, numai după analizarea
posibilităţilor de înscriere în grafic în cursă izolată.
1.5. Pentru o utilizare cât mai eficientă a traselor
programate şi îndeplinirea contractelor de transport, trenurile vor circula la
tonajul şi lungimea maxime solicitate de OTF şi admise de secţia cu capacitate
saturată.
1.6. In funcţie de fazele de
execuţie a lucrărilor, Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - Ş.A. va
pune la dispoziţia OTF variante de grafic, cu respectarea alocării numărului de
trase şi cu abateri minime de la orarele anterioare.
1.7. In cazuri de forţă majoră, justificată printr-un
incident în circulaţie sau eveniment de cale ferată, care face ca una dintre
liniile curente să fie închisă pentru reglarea circulaţiei, nu se va mai ţine
seama de rangul trenurilor de călători pentru intervalul de staţie afectat.
2. Transportul
feroviar de marfă
2.1. Capetele de secţie,
respectiv staţiile Câmpina şi Predeal, vor fi considerate puncte de influenţă
pentru programarea circulaţiei trenurilor pe secţia cu capacitate saturată. In
acest sens, programarea trenurilor pe frontierele regionale se va efectua în
mod informativ - lunar şi decadal, cantitativ - zilnic, iar pe secţia cu
capacitate saturată, între punctele de influenţă, numai cantitativ - zilnic.
2.2. Pentru o mai bună fluidizare a traficului
feroviar, în staţiile de pe secţia cu capacitate saturată Câmpina-Predeal nu
vor fi admise acumulări de vagoane, cu excepţia cazului în care acestea sunt
destinate beneficiarilor de pe această secţie şi când staţia deserveşte şi alte
secţii, cum este cazul staţiei Câmpina.
2.3. Programarea circulaţiei trenurilor de marfă pe
secţia cu capacitate saturată se va efectua de către BCCTF, utilizându-se
trasele aflate la dispoziţia administratorului de infrastructură publică. In
funcţie de evoluţia lucrărilor şi a distanţelor de circulaţie care se închid
pentru lucrări, aceste trase se pot suplimenta până la limita noii capacităţi
practice.
2.4. Programarea utilizării traselor pe tronsonul
Câmpina- Predeal, către OTF, se va efectua numai pentru 24 de ore, prin
programul zilnic de circulaţie, indiferent de tarifele de rezervare existente.
2.5. Neutilizarea unei trase programate de către OTF
atrage aplicarea de penalităţi. Trasa rămasă neutilizată poate fi alocată de
BCCTF, în mod operativ, altui OTF, dacă există o solicitare pentru aceasta.
2.6. Dacă un OTF constată că prin programul zilnic nu
poate utiliza o trasă alocată, acesta va aviza în mod operativ BCCTF în vederea
atribuirii acesteia altui OTF.
2.7. Modul de utilizare a traselor disponibile de
către BCCTF va ţine cont de importanţa mărfurilor transportate, care va avea
următoarea ordine de prioritate:
2.7.1. transporturi militare;
2.7.2. mărfuri perisabile;
2.7.3. trenuri internaţionale;
2.7.4. transporturi în interesul lucrărilor;
2.7.5. trenuri aflate în circulaţie, plecate de pe alte
regionale în programul de circulaţie anterior;
2.7.6. mărfuri transportate via mare;
2.7.7. combustibili pentru populaţie - păcură, CLU - şi
lucrări agricole - motorină pentru agricultură;
2.7.8. alte tipuri de mărfuri, inclusiv alte mărfuri
petroliere. Pentru a se putea ţine cont de acest
criteriu, OTF vor preciza în solicitarea de programare
felul mărfii, iar pentru exportul via mare, numărul acceptului portuar, cu
precizarea navei.
In cazul în care exportul via mare se va realiza cu
depozitarea mărfurilor în port, transportul respectiv
se va încadra la nivelul de prioritate 2.7.6.
2.8. Circulaţia locomotivelor implicate în procese
tehnologice de reparaţii, alimentare şi altele va fi admisă numai cu trenurile
în circulaţie.
2.9. Pentru eliminarea circulaţiei locomotivelor
izolate pe distanţa Câmpina-Predeal, fiecare operator va asigura împingerea
trenurilor proprii, iar pentru înapoierea locomotivelor destinate împingerii
trenurilor se va putea circula remorcat în trenurile celorlalţi OTF, pe bază de
convenţie şi percepându-se tarif de remorcare.
2.10. Nu vor fi admise în circulaţie locomotive
izolate decât ca mijloc de ajutor la trenurile rămase defecte.
2.11. Indrumarea vagoanelor defecte care au necesitat
scoaterea din trenuri într-o staţie de pe această secţie se face la cererea
OTF, cu aprobarea BCCTF, numai după analizarea posibilităţilor de înscriere în
grafic în cursă izolată sau cu condiţia ca aceste vagoane să nu limiteze viteza
de circulaţie a trenului, în cazul introducerii acestora în corpul trenului.
2.12. Pentru o utilizare cât
mai eficientă a traselor programate şi îndeplinirea contractelor de transport,
trenurile vor circula la tonajul şi lungimea maxime admise de secţia cu
capacitate saturată.
2.13. In caz de urgenţă sau de necesitate absolută,
justificată printr-o defectare, eveniment de cale ferată sau forţă majoră, care
face ca infrastructura să fie momentan inutilizabilă, trenurile programate pot
fi anulate, fără preaviz, pe durata necesară restabilirii sistemului.
2.14. In funcţie de fazele de execuţie a lucrărilor,
Compania Naţională de Căi Ferate „C.F.R." - Ş.A. va pune la dispoziţia OTF
variante de grafic.
Pe secţia de circulaţie cu capacitate saturată,
Direcţia trafic din C.F.R. poate acorda în mod operativ, la cererea
operatorilor de transport feroviar de marfă, şi în condiţii de exploatare bine
justificate derogări de la prevederile art. 22 alin. (1) din Instrucţiunile
pentru programarea şi analiza tehnico-operativă a circulaţiei trenurilor nr.
099, aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor, construcţiilor şi
turismului nr. 2.122/2005, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.142 din 16 decembrie 2005.