ORDIN
Nr. 51 din 19 februarie 2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea organismelor de
inspectie in domeniul recipiente-butelii
ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 150 din 28 februarie 2002
Ministrul industriei si resurselor,
in aplicarea Ordinului ministrului industriei si resurselor nr. 113/2001
privind aprobarea unor reglementari tehnice pentru recipiente-butelii, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 463 bis din 14 august 2001,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 19/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Industriei si Resurselor, cu completarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind desemnarea organismelor de inspectie
in domeniul recipiente-butelii, prevazute in anexa care face parte integranta
din prezentul ordin.
Art. 2
(1) In scopul desemnarii organismelor de inspectie pentru
recipiente-butelii se constituie Comisia de desemnare a organismelor de
inspectie in domeniul recipiente-butelii, la nivelul Ministerului Industriei si
Resurselor.
(2) Comisia de desemnare a organismelor de inspectie pentru
recipiente-butelii, denumita in continuare Comisia de desemnare, functioneaza
in cadrul Directiei generale produse industriale - Sectorul constructii de
masini.
(3) Componenta Comisiei de desemnare se aproba prin ordin al ministrului
industriei si resurselor.
Art. 3
Comisia de desemnare analizeaza si decide acceptarea sau respingerea
solicitarii formulate de organismele de inspectie in domeniul
recipiente-butelii, in conformitate cu prevederile anexei si, dupa caz, propune
desemnarea lor.
Art. 4
Lista cuprinzand organismele de inspectie desemnate in domeniul
recipiente-butelii se aproba prin ordin al ministrului industriei si resurselor
si va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul industriei si resurselor,
Dan Ioan Popescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind desemnarea organismelor de inspectie in domeniul recipiente-butelii
CAP. A
Criteriile minime de evaluare a organismelor de inspectie care urmeaza sa
fie desemnate
Poate fi organism de inspectie desemnat orice persoana juridica sau
entitate din cadrul unei persoane juridice cu sediul in Romania, care dovedeste
ca respecta prevederile prezentelor norme metodologice.
1. Organismul de inspectie, directorul acestuia si personalul responsabil
pentru executarea testelor de verificare trebuie sa fie altii decat
proiectantul, producatorul, furnizorul sau instalatorul de recipiente, pe care
acestia le inspecteaza, si decat reprezentantii autorizati ai acestora.
Personalul organismului de inspectie nu se va implica direct in proiectarea,
constructia, comercializarea sau intretinerea acestor recipiente-butelii si
nici nu va reprezenta partile angajate in aceste activitati. Aceasta cerinta nu
exclude posibilitatea schimburilor de informatii tehnice intre producator si
organismul de inspectie.
2. Personalul organismului de inspectie trebuie sa execute testele de
verificare cu integritate profesionala si competenta tehnica si trebuie sa fie
independent fata de orice presiuni si stimulente, indeosebi financiare, din
partea unor persoane sau grupuri de persoane care au interes in rezultatul
verificarii si care ar putea influenta decizia acestuia sau rezultatele
verificarilor.
3. Organismul de inspectie care efectueaza verificarea produselor
recipiente-butelii se va limita la efectuarea examinarilor in conformitate cu
cerintele reglementarilor tehnice specifice recipientelor.
4. Organismul de inspectie trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar
si trebuie sa dispuna de dotarile necesare care sa ii permita indeplinirea in
bune conditii a sarcinilor sale administrative si tehnice legate de verificare
si inspectie.
5. Personalul organismului de inspectie trebuie sa aiba o pregatire tehnica
si profesionala temeinica.
6. Trebuie garantata impartialitatea personalului de inspectie. Remunerarea
personalului nu trebuie sa fie dependenta de numarul de teste executate si nici
de rezultatul acestora.
7. Organismul de inspectie trebuie sa incheie o asigurare de raspundere
civila, in cazul in care raspunderea nu este asumata de catre stat.
8. Personalul organismului de inspectie este obligat sa pastreze secretul
profesional cu privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor sale
ce decurg din respectarea prevederilor prezentului ordin sau a altor
reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de
Ministerul Industriei si Resurselor in calitate de autoritate de stat in
domeniu.
CAP. B
Documentele ce se solicita organismelor de inspectie in vederea desemnarii
9. Solicitarea se realizeaza prin completarea unei cereri si transmiterea
acesteia catre Ministerul Industriei si Resurselor - Comisia de desemnare;
modelul cererii este prevazut in anexa la prezentele norme metodologice si
trebuie sa fie insotit de urmatoarele documente:
a) certificatul de inmatriculare la registrul comertului sau orice act
juridic echivalent privind infiintarea, in copie;
b) scurta prezentare a activitatii organismului de inspectie, din care sa
rezulte experienta si abilitatile acestuia in domeniul recipiente sub presiune
si/sau in domenii inrudite, inclusiv organigrama organismului de inspectie;
c) asigurarea de raspundere civila, in copie, pentru cazul in care
raspunderea nu revine statului prin lege, insotita de o adresa a societatii de
asigurare, prin care sa se ateste ca polita de asigurare acopera despagubirile
care pot fi solicitate in urma activitatii pentru care se solicita desemnarea;
d) procedura de evaluare care va fi aplicata de catre organismul de
inspectie, avandu-se in vedere cerintele prevazute in Ordinul ministrului
industriei si resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor reglementari
tehnice pentru recipiente-butelii.
10. La solicitarea Comisiei de desemnare organismul de inspectie va
transmite si alte documente pentru examinare, in masura in care acestea sunt
necesare in vederea luarii deciziei privind desemnarea.
CAP. C
Evaluarea solicitarii, acordarea, limitarea, suspendarea si retragerea
desemnarii
11. Comisia de desemnare evalueaza solicitarea privind desemnarea, avand in
vedere urmatoarele:
a) cerintele in legatura cu sarcinile prevazute de Ordinul ministrului
industriei si resurselor nr. 113/2001;
b) valoarea minima a asigurarii de raspundere civila, conform prevederilor
pct. 9 lit. c).
12. - (1) La solicitarea Comisiei de desemnare, in vederea luarii deciziei
privind desemnarea, se poate realiza si o evaluare a solicitantului la sediul
acestuia.
(2) In situatia in care solicitantul evaluarii nu intruneste conditiile
prevazute de prezentele norme metodologice, Comisia de desemnare, in termen de
30 de zile de la depunerea cererii de desemnare, va face cunoscuta
solicitantului respingerea motivata a cererii.
(3) Decizia Comisiei de desemnare va fi luata in baza rezultatului
evaluarii, consemnat in procesul-verbal de evaluare al Comisiei de desemnare.
(4) Organismele de inspectie care dovedesc ca respecta criteriile minime
prevazute la cap. A sunt desemnate prin ordin al ministrului industriei si
resurselor.
(5) Ordinul prevazut la alin. (4) contine pentru fiecare organism de
inspectie desemnat informatii privind denumirea completa, sediul, produsele sau
grupele de produse care fac obiectul inspectiei si sarcinile specifice pentru
care este desemnat.
(6) Lista cuprinzand organismele de inspectie desemnate in domeniul
recipiente-butelii va fi actualizata ori de cate ori va fi necesar.
(7) In cazuri motivate desemnarea poate fi acordata pentru o perioada
limitata; in situatia acordarii desemnarii pe termen limitat Ministerul
Industriei si Resurselor va decide ulterior prelungirea sau retragerea
desemnarii.
13. - (1) Comisia de desemnare suspenda sau retrage desemnarea unui
organism de inspectie in cazul nerespectarii criteriilor care au stat la baza
desemnarii sau in situatia in care organismul de inspectie solicita acest
lucru.
(2) Solicitarea organismului de inspectie privind suspendarea sau
retragerea desemnarii trebuie inaintata Comisiei de desemnare cu minimum 3 luni
inainte de incetarea activitatii.
(3) In situatia retragerii desemnarii organismul de inspectie trebuie sa
asigure predarea catre Ministerul Industriei si Resurselor, cu acceptul
clientului, intr-un mod corespunzator, a documentelor si inregistrarilor in
legatura cu evaluarile realizate sau in curs de realizare din perioada in care
a fost desemnat.
(4) Decizia privind suspendarea sau retragerea desemnarii determina
actualizarea ordinului ministrului industriei si resurselor care contine lista
cuprinzand organismele de inspectie desemnate in domeniul recipiente-butelii.
(5) Suspendarea sau retragerea desemnarii unui organism de inspectie nu
afecteaza rapoartele de inspectie efectuate de catre acesta anterior datei la
care s-a luat decizia privind suspendarea sau retragerea desemnarii.
14. Organismele de inspectie pot contesta in instanta judecatoreasca
decizia privind retragerea desemnarii, in conformitate cu legislatia in
vigoare.
CAP. D
Supravegherea organismelor de inspectie desemnate
15. - (1) Organismele de inspectie desemnate trebuie sa indeplineasca in
mod permanent criteriile care au stat la baza deciziei privind desemnarea lor.
(2) Supravegherea organismelor de inspectie desemnate se realizeaza
periodic, dar cel putin o data pe an, de catre Comisia de desemnare.
(3) Organismele de inspectie desemnate trebuie sa faca cunoscuta Comisiei
de desemnare orice modificare ce se intentioneaza a fi adusa documentelor
prevazute la pct. 9, precum si orice alta masura ce se doreste a fi
implementata si care ar putea afecta indeplinirea cerintelor si respectarea
conditiilor in legatura cu desemnarea, cu cel putin 10 zile lucratoare inainte
de punerea in aplicare a modificarii. Organismele de inspectie desemnate vor
comunica totodata si data de punere in aplicare a modificarii.
(4) In situatia in care modificarile privesc documentele prevazute la pct.
9 lit. a), organismul de inspectie desemnat va transmite Comisiei de desemnare
si copia de pe documentul actualizat.
16. In cazul existentei oricarui dubiu privind respectarea cerintelor si
conditiilor care au stat la baza desemnarii, organismul de inspectie desemnat
va transmite, la solicitarea Comisiei de desemnare, toate informatiile necesare
pentru clarificarea situatiei aparute. Daca este cazul, Comisia de desemnare
efectueaza actiuni de supraveghere inopinate la organismul desemnat in cauza.
Comisia de desemnare poate intreprinde orice alte masuri necesare clarificarii
dubiului.
17. - (1) In situatia in care in cadrul procesului de supraveghere a
organismului de inspectie se constata neconformitati fata de cerintele si
conditiile de desemnare, Comisia de desemnare, impreuna cu organismul de
inspectie in cauza, poate stabili masurile necesare si programul pentru
eliminarea neconformitatilor.
(2) In functie de natura neconformitatilor Comisia de desemnare poate
decide ca pe o perioada determinata, pana la eliminarea neconformitatilor,
activitatea organismului de inspectie in domeniul recipiente-butelii sa fie
limitata sau suspendata.
18. - Organismul de inspectie desemnat va transmite Comisiei de desemnare
copii de pe rapoartele de inspectie/verificare, inclusiv de pe cele refuzate
sau retrase.
19. - (1) Organismul de inspectie desemnat va transmite Comisiei de
desemnare in fiecare an, anterior datei de 1 martie, un raport scris referitor
la activitatile intreprinse in anul calendaristic anterior. Raportul anual va
contine in principal informatii privind:
a) documentele emise, refuzate sau retrase, care sunt in legatura cu
sarcinile ce ii revin;
b) reclamatiile si apelurile inregistrate impotriva deciziilor organismului
de inspectie, inclusiv informatii privind negocierile si rezultatele in
legatura cu acestea;
c) activitatile subcontractate si subcontractantii in legatura cu sarcinile
ce ii revin prin desemnare;
d) participarea la activitatea de standardizare din domeniul in care este
desemnat.
(2) Organismul de inspectie desemnat va transmite Ministerului Industriei
si Resurselor structura care va coordona domeniul infrastructurii calitatii si
evaluarii conformitatii, in fiecare an, anterior datei de 1 martie, o copie de
pe raportul anual prevazut la alin. (1).
ANEXA 1
la normele metodologice
Organismul .................................................
(denumirea completa, adresa, telefon/fax, e-mail)
CERERE DE DESEMNARE
Nr. ....../data .............
- model -
Organismul .....................*1), avand sediul in ..................*2),
reprezentat prin director/presedinte .................*3), in aplicarea
prevederilor art. 3 din Ordinul ministrului industriei si resurselor nr. 51/2002
pentru aprobarea Normelor metodologice privind desemnarea organismelor de
inspectie in domeniul recipiente-butelii si a prevederilor Ordinului
ministrului industriei si resurselor nr. 113/2001 privind aprobarea unor
reglementari tehnice pentru recipiente-butelii, solicita Comisiei de desemnare
evaluarea in vederea desemnarii ca organism de inspectie care efectueaza
certificarea in urma evaluarii conformitatii pentru grupa de produse
.....................*4), prin ...................*5).
Anexam la prezenta cerere de desemnare urmatoarele documente*6):
-
..........................................................................
-
..........................................................................
- ..........................................................................
-
..........................................................................
Director/Presedinte,
....................*7)
------------
*1) Denumirea completa a organismului.
*2) Adresa completa si codul postal.
*3) Numele si prenumele.
*4) Denumirea si codul produselor sau grupei de produse ce face obiectul
evaluarii, asociate activitatilor CAEN.
*5) Denumirea procedurii de evaluare a conformitatii produselor ce fac
obiectul evaluarii.
*6) Documentele conform prevederilor cap. B.
*7) Numele, prenumele, semnatura si stampila organismului.