ORDIN Nr. 515
din 19 februarie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind evaluarea activitatii profesionale a personalului de
specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, din Ministerul
Justitiei
ACT EMIS DE:
MINISTERUL JUSTITIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 146 din 28 februarie 2007
Având în vedere dispoziţiile
art. 39-41, precum şi ale art. 87 alin. (1) din Legea nr. 303/2004 privind
statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
83/2005 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Justiţiei, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul justiţiei emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul privind evaluarea
activităţii profesionale a personalului de specialitate juridică asimilat
judecătorilor şi procurorilor, din Ministerul Justiţiei, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Direcţia pentru resurse umane şi relaţii cu
Consiliul Superior al Magistraturii va duce la îndeplinire dispoziţiile
prezentului ordin.
Ministrul justiţiei,
Monica Luisa Macovei
ANEXA
REGULAMENT
privind evaluarea activităţii profesionale a
personalului de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, din Ministerul Justiţiei
Art. 1. - Evaluarea personalului de specialitate
juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, din Ministerul Justiţiei,
denumit în continuare personal de specialitate juridică, vizează
îmbunătăţirea performanţelor profesionale ale acestuia, precum şi creşterea
eficienţei activităţii instituţiei.
Art. 2. - Pentru verificarea îndeplinirii criteriilor
de competenţă profesională şi de performanţă, personalul de specialitate
juridică este supus la fiecare 3 ani unei evaluări privind eficienţa, calitatea
activităţii şi integritatea, obligaţia de formare profesională continuă şi
absolvirea unor cursuri de specializare. In cazul personalului de specialitate
juridică numit în funcţii de conducere, evaluarea se face şi asupra modului de
îndeplinire a atribuţiilor manageriale.
Art. 3. - (1) Criteriile de competenţă profesională şi
de performanţă şi indicatorii relevanţi pentru notarea criteriilor sunt
prevăzuţi la lit. A a anexei nr. 1.
(2) In cazul personalului de
specialitate juridică numit în funcţii de conducere, pe lângă indicatorii
prevăzuţi la alin. (1), vor fi avuţi în vedere, în scopul evaluării modului de
îndeplinire a atribuţiilor manageriale, şi indicatorii prevăzuţi la lit. B a
anexei nr. 1.
Art. 4. - (1) Prima evaluare a personalului de
specialitate juridică se face la 2 ani de la numirea în funcţie, iar
următoarele evaluări se fac la fiecare 3 ani, de regulă, în luna februarie a
anului următor.
(2) Pentru perioada 2004-2006, evaluarea personalului de specialitate juridică se va realiza în termen de 45 de
zile de la intrarea în vigoare a prezentului regulament.
Art. 5. - Evaluarea personalului de specialitate
juridică detaşat la alte instituţii se face de instituţia la care acesta
funcţionează, în raport de specificul activităţii desfăşurate.
Art. 6. - (1) Evaluarea personalului de specialitate
juridică de execuţie, precum şi a personalului de specialitate juridică care îndeplineşte
funcţiile de conducere de şef serviciu sau şef birou în cadrul unor direcţii se
face de directorul direcţiei în care persoana evaluată îşi desfăşoară
activitatea.
(2) Evaluarea personalului de specialitate juridică
de conducere, altul decât cel prevăzut la alin. (1), se face, după caz, de
secretarul general, secretarul de stat coordonator sau de ministrul justiţiei,
în raport de competenţele acestora.
(3) La evaluarea personalului de specialitate
juridică de conducere evaluatorul va avea în vedere, orientativ, şi media
notelor acordate de persoanele din subordinea celui
evaluat.
(4) In cursul procedurii de evaluare, evaluatorul va
putea consulta orice lucrare îndeplinită în perioada avută în vedere, precum şi
dosarul profesional al persoanei evaluate.
Art. 7. - In mod excepţional, în situaţia în care
persoana evaluată este eliberată sau revocată din funcţia de conducere,
evaluarea activităţii acesteia se va realiza în maximum 15 zile de la data
încetării funcţiei de conducere.
Art. 8. - (1) Fiecare criteriu de competenţă
profesională şi de performanţă se notează cu note de la 1 la 10.
(2) In urma notării se poate acorda unul dintre
următoarele calificative: „foarte bine", „bine", „satisfăcător"
sau „nesatisfăcător".
(3) Calificativele se stabilesc în funcţie de media
notelor obţinute pentru fiecare criteriu, astfel:
Media
|
Calificativ
|
8,51-10
|
Foarte bine
|
7,00-8,50
|
Bine
|
6,00-6,99
|
Satisfăcător
|
Sub 6,00
|
Nesatisfăcător
|
Art. 9. - (1) Rezultatele evaluării se înscriu într-un
raport de evaluare care se semnează de evaluator şi de persoana evaluată.
(2) Modelul raportului de
evaluare este prevăzut în anexa nr. 2.
(3) Raportul de evaluare se ataşează la dosarul
profesional al persoanei evaluate.
Art. 10. - (1) Personalul de specialitate juridică
poate contesta calificativul acordat în termen de 30 de zile de la data
comunicării raportului de evaluare.
(2) In cazul personalului de specialitate juridică de
execuţie, precum şi al personalului de specialitate juridică ce îndeplineşte
funcţiile de conducere de şef serviciu sau şef birou în cadrul unor direcţii,
contestaţia se soluţionează de către un secretar de stat desemnat de ministrul
justiţiei.
(3) In cazul personalului de specialitate juridică de
conducere, altul decât cel prevăzut la alin. (2), contestaţia se soluţionează
de către ministrul justiţiei. In situaţia în care evaluarea se face de către
ministrul justiţiei, contestaţia se soluţionează de către un secretar de stat
desemnat de ministrul justiţiei.
(4) In soluţionarea contestaţiei, secretarul de stat
sau, după caz, ministrul justiţiei poate solicita
evaluatorului orice informaţii pe care le consideră
necesare, iar audierea persoanei evaluate este obligatorie.
(5) Calificativul final acordat după soluţionarea
contestaţiei se consemnează în raportul de evaluare.
Art. 11. - (1) Personalul de specialitate juridică
căruia i s-a acordat calificativul „Nesatisfăcător" este obligat să
urmeze, pentru o perioadă cuprinsă între 3 şi 6 luni, cursuri speciale
organizate conform legii.
(2) Personalul de specialitate juridică căruia i s-a acordat calificativul final „Satisfăcător" în
urma a două evaluări consecutive este obligat să urmeze, pentru o perioadă
cuprinsă între 3 şi 6 luni, cursuri speciale organizate conform legii.
(3) Cursurile prevăzute la alin. (1) şi (2) se încheie
prin susţinerea unui examen.
Art. 12. - Personalul de specialitate juridică ce
primeşte în urma a două evaluări consecutive calificativul
„Nesatisfăcător" sau care nu a promovat examenul prevăzut la art. 11 alin.
(3) este eliberat din funcţie pentru incapacitate profesională.
Art. 13. - Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul regulament.
ANEXA Nr. 1 la regulament
A. Criteriile de competenţă profesională şi de
performanţă pentru evaluarea activităţii profesionale a personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, cu funcţii de
execuţie, din Ministerul Justiţiei, şi indicatorii relevanţi pentru notarea criteriilor
Nr. crt.
|
Criteriul
|
Indicatori pentru notarea
criteriului
|
1.
|
Eficienţa activităţii profesionale
|
• respectarea termenelor de soluţionare a lucrărilor
• operativitatea şi celeritatea în soluţionarea lucrărilor
repartizate spre soluţionare, în raport cu numărul şi complexitatea acestora
• capacitatea de rezolvare a lucrărilor cu grad de complexitate ridicat
• disponibilitatea de rezolvare a lucrărilor, în raport cu
atribuţiile postului
|
2.
|
Calitatea activităţii
|
• calitatea redactării lucrărilor: structură coerentă,
argumentaţie clară, logică juridică, exprimare corectă şi precisă, capacitate
de interpretare şi aplicare a legii, capacitate de sinteză, stil limpede şi
concis, gândire independentă/critică
• comunicare verbală corectă, clară şi logică
• capacitatea de a accepta erorile sau, după caz, deficienţele
propriei activităţi şi de a răspunde pentru acestea
• modul de îndeplinire a altor activităţi (de exemplu:
participarea în cadrul diferitelor comisii, la organizarea unor
examene/concursuri, conferinţe)
|
3.
|
Integritatea
|
• respectarea deontologiei profesionale
• respectarea legii, a normelor şi a
procedurilor de lucru în activitatea desfăşurată, precum şi a prevederilor
legale privind incompatibilităţile, interdicţiile şi conflictul de interese
• sancţiunile disciplinare aplicate
• comportamentul demn, autocontrolul, adresarea politicoasă,
respectarea demnităţii persoanelor cu care interacţionează
|
4.
|
Obligaţia de formare profesională continuă şi absolvirea unor
cursuri de specializare*)
|
•cunoaşterea şi aprofundarea legislaţiei, precum şi a doctrinei
şi jurisprudenţei în domeniul de activitate
• interesul şi disponibilitatea pentru pregătirea individuală
• participarea la programe de formare profesională continuă
(inclusiv cursuri pentru învăţarea sau aprofundarea unor limbi străine,
precum şi cursuri pentru iniţierea sau aprofundarea cunoştinţelor de operare
pe calculator) ori la alte forme de perfecţionare profesională (seminarii,
dezbateri, consultări etc.)
|
*) In situaţia în care, din motive obiective, persoana
evaluată nu a participat la programe de formare profesională continuă sau la
alte forme de perfecţionare profesională, notarea criteriului nu este
influenţată.
B. Criteriile de competenţă
profesională şi de performanţă pentru evaluarea activităţii profesionale a
personalului de specialitate juridica asimilat judecătorilor şi procurorilor,
cu funcţii de conducere, din Ministerul Justiţiei,şi indicatorii relevanţi
pentru notarea criteriilor
Nr. crt.
|
Criteriul
|
Indicatori pentru notarea
criteriului
|
1.
|
Modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale
|
• capacitatea de organizare a activităţilor
specifice compartimentului prin repartizarea echilibrată şi echitabilă a
sarcinilor
•capacitatea de decizie în organizarea activităţilor specifice
compartimentului
• autoritatea
•capacitatea de monitorizare a activităţii desfăşurate la nivelul
compartimentului
• capacitatea de coordonare şi gestionare a resurselor umane
existente la nivelul compartimentului: abilităţi de comunicare, motivarea
subordonaţilor, identificarea nevoii de perfecţionare profesională a
acestora, obiectivitatea şi imparţialitatea în aprecierea activităţii
subordonaţilor
• atitudinea în relaţiile cu subordonaţii, petiţionarii, alte
instituţii
• abilităţi de mediere, negociere şi soluţionare a conflictelor
|
ANEXA Nr. 2 la regulament
RAPORT DE EVALUARE
a activităţii profesionale a personalului de
specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor, din Ministerul Justiţiei
(model)
Numele şi prenumele ................................
Funcţia
........................................................
Compartimentul
..........................................
Perioada evaluată
......................................
Criteriul
|
Nota
|
Observaţiile evaluatorului
|
Eficienţa activităţii profesionale
|
|
|
Calitatea activităţii
|
|
|
Integritatea
|
|
|
Obligaţia de formare profesională continuă şi absolvirea unor
cursuri de specializare
|
|
|
Modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale*)
|
|
|
Media notelor acordate de fiecare subordonat*)
Media notelor acordate de către evaluator .............
Calificativ
..............................................................
Numele şi prenumele evaluatorului
..........................
Funcţia evaluatorului
..............................................
Semnătura evaluatorului .........................................
Data
......................................................................
Se contestă/Nu se contestă calificativul.
Semnătura persoanei evaluate
................................
Data
......................................................................
Calificativul acordat după contestaţie .....................
Secretar de stat/Ministrul justiţiei
............................
Data
......................................................................
*) Pentru persoanele cu funcţii de conducere, avându-se
în vedere indicatorii cuprinşi în anexa nr. 1 lit. B.