ORDIN
Nr. 519 din 27 septembrie 2005
privind aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 893 din 6 octombrie 2005
In temeiul dispozitiilor art. 33 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr.
208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice si
a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
in baza prevederilor pct. 32.1 din anexa la Hotararea Guvernului nr.
1.050/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Instructiunile pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, republicata,
prevazute in anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Dispozitiile prezentului ordin se aplica de toate organele fiscale
implicate in solutionarea unor contestatii formulate impotriva actelor
administrative fiscale.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Sebastian Bodu
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
pentru aplicarea titlului IX din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul
de procedura fiscala, republicata
1. Instructiuni pentru aplicarea art. 174 - Posibilitatea de contestare
1.1. Orice persoana care formuleaza o contestatie pentru lipsa unui act
administrativ fiscal trebuie sa demonstreze dreptul sau sau interesul legitim
lezat.
1.2. Prin lipsa actului administrativ fiscal se intelege nesolutionarea in
termenul legal a unei cereri a contribuabilului pentru emiterea unui act
administrativ fiscal.
1.3. In cazul deciziilor emise potrivit art. 86 din Codul de procedura
fiscala, republicat, bazele de impunere se pot contesta numai prin contestarea
deciziei referitoare la baza de impunere, nu si a deciziilor de impunere emise
ulterior in temeiul acesteia.
2. Instructiuni pentru aplicarea art. 175 - Forma si continutul
contestatiei
2.1. In situatia in care contestatorul precizeaza ca obiectul contestatiei
il formeaza actul administrativ atacat, fara insa a mentiona, inauntrul
termenului acordat de organul de solutionare, cuantumul sumei totale
contestate, individualizata pe feluri de impozite, taxe, datorie vamala,
contributii, precum si accesorii ale acestora, sau masurile pe care le
contesta, contestatia se considera formulata impotriva intregului act
administrativ fiscal.
2.2. In situatia in care contestatia nu indeplineste cerintele care privesc
depunerea imputernicirii, semnatura, precum si stampilarea, in original,
organele de solutionare competente vor solicita contestatorului, printr-o
scrisoare recomandata cu confirmare de primire, ca in termen de 5 zile de la
comunicarea acesteia sa indeplineasca aceste cerinte. In caz contrar,
contestatia va fi respinsa, fara a se mai antama fondul cauzei.
2.3. Confirmarile de primire se vor anexa la dosarul cauzei.
2.4. Organul de solutionare competent nu se poate substitui contestatorului
cu privire la motivele de fapt si de drept pentru care a contestat actul
administrativ fiscal respectiv.
2.5. In exercitarea rolului activ, organul de solutionare va solicita
contestatorului, pe baza de scrisoare recomandata cu confirmare de primire,
prezentarea, in termen de cinci zile de la data comunicarii acesteia, a
motivelor de fapt si de drept, sub sanctiunea respingerii contestatiei ca nemotivata.
3. Instructiuni pentru aplicarea art. 176 - Termenul de depunere a
contestatiei
3.1. La primirea contestatiei, organul emitent al actului administrativ
fiscal va intocmi dosarul contestatiei, precum si referatul cu propuneri de
solutionare. Intocmirea dosarului contestatiei nu este obligatorie in situatia
in care, potrivit art. 178 alin. (2) din Codul de procedura fiscala,
republicat, organul emitent este competent pentru solutionarea contestatiei.
3.2. Dosarul contestatiei va cuprinde: contestatia in original, care
trebuie sa poarte semnatura persoanei indreptatite, precum si amprenta
stampilei, in cazul contestatorului persoana juridica, imputernicirea
avocatiala, dupa caz, actul administrativ fiscal atacat, in copie, precum si anexele
acestuia, copii ale documentelor care au legatura cu cauza supusa solutionarii,
documentele depuse de contestator, decizia de instituire a masurilor
asiguratorii si sesizarea penala in copie, dupa caz.
3.3. In situatia in care competenta de solutionare nu ii apartine, organul
emitent al actului atacat va inainta dosarul contestatiei, precum si referatul
cu propuneri de solutionare organului de solutionare competent, numai dupa
verificarea indeplinirii cerintelor procedurale.
3.4. In cazul in care contestatia este depusa direct la organul competent
de solutionare, acesta o va transmite organului emitent al actului atacat, in
vederea constituirii dosarului contestatiei, a verificarii conditiilor
procedurale, precum si a intocmirii referatului cu propuneri de solutionare.
3.5. In situatiile prevazute de art. 176 alin. (2) si (3) din Codul de
procedura fiscala, republicat, contestatorul va fi instiintat printr-o adresa.
3.6. Referatul cu propuneri de solutionare cuprinde precizari privind indeplinirea
conditiilor de procedura, mentiuni privind instituirea masurilor asiguratorii
sau sesizarea organelor de urmarire si cercetare penala, dupa caz, precum si
propuneri de solutionare a contestatiei, avand in vedere toate argumentele si
documentele contestatorului.
3.7. In referat se va mentiona obligatoriu daca s-a facut sau nu sesizare
penala.
3.8. Referatul se aproba de conducatorul organului fiscal emitent al
actului administrativ fiscal atacat.
3.9. In conditiile in care din actele dosarului cauzei nu se poate verifica
respectarea termenului de depunere a contestatiei, iar in urma demersurilor
intreprinse nu se poate face dovada datei la care contestatorul a luat la
cunostinta de actul administrativ fiscal atacat, aceasta va fi considerata
depusa in termenul legal.
In situatia depunerii prin posta a contestatiei, organul emitent al actului
administrativ fiscal atacat este obligat sa anexeze la dosarul contestatiei
plicul prin care a fost transmisa.
3.10. Persoanele care nu respecta prevederile legale privind comunicarea
actelor administrative fiscale si nu anexeaza la dosarul cauzei dovada
comunicarii actului atacat, precum si dovada depunerii contestatiei sunt direct
raspunzatoare de acest fapt.
3.11. Dispozitiile privind termenele din Codul de procedura civila se
aplica in mod corespunzator, astfel:
1. Termenul de depunere a contestatiei se calculeaza pe zile libere, cu
exceptia cazului in care prin lege se prevede altfel, neintrand in calcul nici
ziua cand a inceput, nici ziua cand s-a sfarsit termenul.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului in data de 29
iunie, termenul de 30 de zile incepe sa curga de la data de 30 iunie si se
implineste in data de 29 iulie, astfel incat ultima zi de depunere a
contestatiei este 30 iulie.
2. Termenul care se sfarseste intr-o zi de sarbatoare legala sau cand
serviciul este suspendat (de exemplu, zile de repaus saptamanal) se va prelungi
pana la sfarsitul primei zile de lucru urmatoare.
Exemplu:
In situatia in care data de 30 iunie prezentata la exemplul anterior este
sambata, ultima zi de depunere a contestatiei este luni, 1 august.
3. Termenul de 3 luni prevazut la art. 176 alin. (4) din Codul de procedura
fiscala se sfarseste in ziua lunii corespunzatoare zilei de plecare.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat contribuabilului in data de 15
ianuarie, termenul de 3 luni se sfarseste in data de 15 aprilie, astfel incat
ultima zi de depunere a contestatiei este data de 15 aprilie.
4. Termenul care, incepand la data de 29, 30 sau 31 ale lunii, se sfarseste
intr-o luna care nu are o asemenea zi se va socoti implinit in ultima zi a
lunii.
Exemplu:
Actul administrativ fiscal este comunicat in data de 30 noiembrie, termenul
de 3 luni se sfarseste in ultima zi a lunii februarie, respectiv 28 februarie
sau 29 februarie, reprezentand ultima zi de depunere a contestatiei.
3.12. Organele care au incheiat actul administrativ fiscal atacat vor
pastra, in copie, dosarul contestatiei, la care vor anexa si deciziile emise in
solutionarea contestatiei.
3.13. Cand contestatorul isi majoreaza pretentiile, dispozitiile
procedurale privind termenul de depunere a contestatiei se aplica corespunzator
pentru diferenta contestata suplimentar.
3.14. Contestatia se considera depusa in termenul de 3 luni in situatia in
care actul administrativ atacat nu cuprinde unul dintre elementele prevazute la
art. 42 alin. (2) lit. i) din Codul de procedura fiscala, republicat.
4. Instructiuni pentru aplicarea art. 177 - Retragerea contestatiei
4.1. Cererea de retragere trebuie sa fie semnata de contestator sau de
imputernicit, iar in cazul contestatorilor persoane juridice, cererea trebuie
sa poarte stampila persoanei juridice. Dovada calitatii de imputernicit se face
potrivit legii.
4.2. Persoanele fizice vor anexa la cererea de retragere copia actului de
identitate.
4.3. Organul de solutionare competent va comunica decizia prin care ia act
de renuntarea la contestatie dupa expirarea termenului general de depunere a
contestatiei.
5. Instructiuni pentru aplicarea art. 178 - Organul competent
5.1. Actele administrative fiscale care intra in competenta de solutionare
a organelor specializate prevazute la art. 178 alin. (1) din Codul de procedura
fiscala, republicat, sunt cele prevazute expres si limitativ de lege.
In situatia in care, ca urmare a raportului privind rezultatele inspectiei
fiscale, nu se modifica baza de impunere, de la data aducerii la cunostinta contribuabilului
a acestui fapt, titlul de creanta fiscala susceptibil de a fi contestat este
declaratia fiscala, asimilata cu o decizie de impunere in conditiile art. 83
din Codul de procedura fiscala, republicat.
5.2. Alte acte administrative fiscale pot fi: dispozitia de masuri, decizia
privind stabilirea raspunderii reglementata de art. 28 din Codul de procedura
fiscala, republicat, notele de compensare, instiintari de plata,
procesul-verbal privind calculul dobanzilor cuvenite contribuabilului etc.
5.3. Titluri de creanta privind datoria vamala pot fi: declaratia vamala in
detaliu, chitanta vamala, procesul-verbal prin care se stabileste si se
individualizeaza datoria vamala, inclusiv accesoriile, potrivit legii, precum
si actul constatator, in masura in care nu s-a incheiat proces-verbal.
5.4. Competenta de solutionare este data de cuantumul total al sumelor
contestate, reprezentand impozite, taxe, contributii stabilite de plata de
catre organul fiscal, precum si accesorii ale acestora, sau de cuantumul total
al taxelor, impozitelor, contributiilor, aprobate la rambursare, respectiv
restituire, dupa caz.
Exemplu:
a) Atunci cand, ca urmare a solutionarii deconturilor cu sume negative de
TVA cu optiune de rambursare, se stabileste TVA de plata sub 500.000 lei (RON),
iar TVA-ul respins la rambursare este peste 500.000 lei (RON), competenta de
solutionare este data de cuantumul taxei pe valoarea adaugata de plata.
b) Daca, ca urmare a solutionarii deconturilor cu sume negative de TVA cu
optiune de rambursare, rezulta diferente care diminueaza suma solicitata la
rambursare, dar care nu determina stabilirea TVA de plata, competenta de
solutionare a contestatiei este data de cuantumul taxei pe valoarea adaugata
aprobata la rambursare prin decizia de rambursare.
c) Atunci cand, ca urmare a solutionarii deconturilor cu sume negative de
TVA cu optiune de rambursare, rezulta diferente de TVA nedeductibil si/sau
colectat in cuantum egal cu TVA-ul solicitat la rambursare, competenta de
solutionare a deciziei de rambursare apartine organelor specializate de
solutionare, constituite la nivel teritorial.
d) Diminuarea pierderii fiscale prin neadmiterea ca deductibile a unor
cheltuieli, fara a rezulta, pe cale de consecinta, impozit pe profit,
reprezinta masura si intra in competenta de solutionare a organului emitent al
actului administrativ atacat, indiferent de cuantumul sumei contestate.
e) Atunci cand, ca urmare a constatarii pierderii inlesnirilor la plata,
contestatorului i se stabilesc, pe cale de consecinta, debite si accesorii,
competenta de solutionare a contestatiei apartine organelor prevazute la art.
178 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, republicat, in functie de
cuantumul sumei contestate.
5.5. Contestatiile formulate de sucursalele persoanelor juridice, al caror
cuantum este sub 500.000 lei (RON), se solutioneaza de organele de solutionare
competente, constituite la nivelul directiilor generale teritoriale care au
competenta de administrare a acestor sucursale si in a caror raza teritoriala
se afla situate.
6. Instructiuni pentru aplicarea art. 179 - Decizia sau dispozitia de
solutionare
6.1 In situatia in care la solutionarea contestatiei participa mai multe
persoane, iar una dintre persoanele care au participat, potrivit competentelor
ce ii revin, la intocmirea deciziei emise in solutionarea contestatiei nu este
de acord cu solutia propusa, are posibilitatea de a semna cu opinie separata
exemplarul deciziei care ramane la dosarul contestatiei si pe cel care se
pastreaza la dosarul deciziilor.
6.2. Opinia separata va fi motivata in fapt si in drept, prezentandu-se
considerentele de natura fiscala pe care se bazeaza aceasta.
6.3. Decizia emisa in solutionarea contestatiei este definitiva in sistemul
cailor administrative de atac, in sensul ca asupra ei organul de solutionare
competent nu mai poate reveni, cu exceptia situatiilor privind indreptarea
erorilor materiale, potrivit legii.
7. Instructiuni pentru aplicarea art. 180 - Forma si continutul deciziei de
solutionare a contestatiei
7.1. Decizia se semneaza de catre directorul general al Directiei generale
de solutionare a contestatiilor din cadrul Agentiei Nationale de Administrare
Fiscala, de directorii executivi ai directiilor generale ale finantelor publice
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, si ai Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili, sau de inlocuitorii acestora, dupa caz.
7.2. In situatia in care inlocuitorii directorilor executivi ai directiilor
generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
si ai Directiei generale de administrare a marilor contribuabili sunt
directorii organului de inspectie fiscala, va fi desemnata o alta persoana din
cadrul directiei generale respective, care sa semneze decizia de solutionare.
7.3. In cazul contestatiilor solutionate potrivit art. 178 alin. (2) din
Codul de procedura fiscala, republicat, decizia se semneaza de conducatorul
organului fiscal din care face parte organul fiscal competent in solutionarea
acestor contestatii.
7.4. Decizia privind solutionarea contestatiei se intocmeste si se comunica
astfel:
a) cate un exemplar se comunica contestatorului, persoanelor introduse in
procedura de solutionare a contestatiei, organului care a intocmit actul
atacat, dupa caz;
b) un exemplar ramane la dosarul contestatiei;
In situatia in care decizia de solutionare se semneaza cu opinie separata, la
dosarul contestatiei va fi atasat si exemplarul cu opinie separata.
c) un exemplar se pastreaza la dosarul deciziilor.
7.5. In situatia in care decizia de solutionare a contestatiei priveste
creante fiscale, organul emitent al actului atacat va inainta o copie a
deciziei la compartimentul/serviciul/biroul cu atributii de evidenta analitica
pe platitori prin subsistemul de preluare a actelor de colectare a veniturilor.
7.6. Organele care solutioneaza contestatiile vor tine evidenta acestora
intr-un registru, din care sa rezulte identitatea contestatorului, obiectul
cauzei, modul de solutionare si de comunicare a solutiei si calea de atac.
8. Instructiuni pentru aplicarea art. 181 - Introducerea altor persoane in
procedura de solutionare
8.1. Interventia voluntara este forma de participare la cerere, in
solutionarea contestatiilor, a tertilor ale caror interese juridice de natura
fiscala sunt afectate in urma emiterii deciziei.
8.2. Interventia fortata este forma de participare a tertilor in
solutionarea contestatiilor, care sunt introdusi de catre organele de solutionare
din oficiu sau la cererea contestatorului. In cazul in care cererea de
interventie fortata este formulata de contestator, aceasta va fi motivata in
fapt si in drept.
8.3. Organul de solutionare competent se va pronunta asupra admisibilitatii
cererii, iar in situatia in care aceasta nu e admisibila, va instiinta
contestatorul printr-o adresa. Daca cererea de interventie formulata de
contestator este admisa, aceasta se va comunica intervenientului.
8.4. Introducerea din oficiu a intervenientilor se realizeaza printr-o
adresa a organului de solutionare care instrumenteaza cauza.
8.5. Atunci cand interventia este facuta pentru apararea dreptului uneia
dintre parti, aceasta are caracter accesoriu.
8.6. Atunci cand interventia urmareste realizarea sau conservarea unor
interese de natura juridica fiscala proprii, aceasta are caracter principal. In
aceasta situatie, cererea de interventie trebuie sa indeplineasca cerintele
prevazute pentru forma si continutul contestatiei, iar asupra cererii de interventie
principala organele competente de solutionare se vor pronunta prin decizie.
8.7. Interventia se poate depune la organul competent de solutionare pana
la emiterea deciziei de solutionare a contestatiei.
9. Instructiuni pentru aplicarea art. 182 - Solutionarea contestatiei
9.1. Pentru lamurirea cauzelor organul de solutionare competent poate
solicita directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice
si Agentiei Nationale de Administrare Fiscala puncte de vedere.
Respectivele directii de specialitate vor transmite punctele de vedere in
termen de cel mult zece zile de la solicitare.
9.2. In situatia in care pentru aceeasi speta avizele comunicate sunt
contradictorii sau sunt contrare punctului de vedere exprimat de organul de
solutionare competent, cauza respectiva va fi supusa dezbaterii comisiei
fiscale centrale din Ministerul Finantelor Publice, potrivit legii.
9.3. In solutionarea contestatiilor, exceptiile de procedura pot fi
urmatoarele: nerespectarea termenului de depunere a contestatiei, lipsa
calitatii procesuale, lipsa capacitatii, lipsa unui interes legitim,
contestarea altor sume si masuri decat cele care au facut obiectul actului
atacat.
9.4. Exceptiile de fond in procedura de solutionare a contestatiilor pot fi
urmatoarele: necompetenta organului care a incheiat actul contestat,
prescriptia, exceptia prevazuta de art. 102 alin. (3) din Codul de procedura
fiscala, republicat, autoritatea de lucru judecat etc.
9.5. In situatiile in care organele competente au de solutionat doua sau
mai multe contestatii, formulate de aceeasi persoana fizica sau juridica
impotriva unor titluri de creanta fiscala, sau alte acte administrative fiscale
incheiate de aceleasi organe fiscale sau alte organe fiscale vizand aceeasi
categorie de obligatii fiscale sau tipuri diferite, dar care sub aspectul
cuantumului se influenteaza reciproc, se va proceda la conexarea dosarelor,
daca prin aceasta se asigura o mai buna administrare si valorificare a probelor
in rezolvarea cauzei.
9.6. Prin conexarea dosarelor nu se poate stabili o alta competenta de
solutionare decat cea care rezulta din contestarea fiecarui act administrativ
fiscal luat individual.
9.7. In cazul in care contestatorul isi restrange sau isi majoreaza
pretentiile formulate initial, organul de solutionare investit isi va declina
competenta in favoarea organului de solutionare competent.
9.8. In cazul in care contestatiile sunt astfel formulate incat au si alt
caracter pe langa cel de cale administrativa de atac, pentru aceste aspecte
cererea se va inainta organelor competente de catre organul investit cu
solutionarea caii administrative de atac, dupa solutionarea acesteia.
9.9. La solicitarea organului competent de solutionare, organele care au
efectuat activitatea de inspectie fiscala vor intocmi un proces-verbal de
cercetare la fata locului, pentru lamurirea aspectelor care fac obiectul
contestatiei, semnat de organul de inspectie fiscala, si care va fi adus la
cunostinta si contestatorului.
9.10. Prin acestea nu se vor putea stabili debite noi, iar impotriva lor nu
va putea fi exercitata calea administrativa de atac, procesul-verbal de
cercetare la fata locului urmand a fi conexat la dosarul contestatiei aflat in
curs de solutionare.
9.11. Dispozitiile art. 40 din Codul de procedura fiscala, republicat,
privind abtinerea si recuzarea se aplica in mod corespunzator.
10. Instructiuni pentru aplicarea art. 183 - Suspendarea procedurii de
solutionare a contestatiei pe cale administrativa
10.1. In cazul in care referatul nu contine mentiuni privind formularea sau
nu a unei sesizari penale in cauza, organul de solutionare competent va
solicita, printr-o adresa, completarea in acest sens a referatului cu propuneri
de solutionare.
10.2. Informatiile cerute vor fi inaintate organului de solutionare in
termen de maximum 5 zile de la data comunicarii acestora.
10.3. In situatia neprimirii raspunsului in termenul solicitat, organele de
solutionare vor analiza fondul cauzei, urmand ca de nerespectarea prevederilor
alineatului precedent sa fie tinute raspunzatoare persoanele care nu au depus
diligentele necesare.
10.4. Daca prin decizie se suspenda solutionarea contestatiei pana la
rezolvarea cauzei penale, dosarul contestatiei se transmite, dupa caz,
organului care a efectuat inspectia fiscala, urmand ca acesta sa fie restituit,
la incetarea motivului care a determinat suspendarea, organului de solutionare
competent.
10.5. Organul de solutionare competent va relua procedura administrativa,
in conditiile art. 183 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, republicat,
numai dupa incetarea definitiva si irevocabila a motivului care a determinat
suspendarea. Aceasta trebuie dovedita de catre organele fiscale sau de
contestator printr-un inscris emis de organele abilitate. Solutia data de
organele de cercetare si urmarire penala trebuie insotita de rezolutia
motivata, atunci cand suspendarea a fost pronuntata pana la rezolvarea cauzei
penale.
10.6. In situatia in care solicitarea de reluare a procedurii apartine
contestatorului, organele de solutionare vor cere organului fiscal abilitat,
printr-o adresa, comunicarea faptului ca motivul de incetare a suspendarii
solutionarii contestatiei a ramas definitiv si irevocabil.
10.7. La reluarea procedurii administrative, organul de solutionare
competent poate solicita organului fiscal care a sesizat organele de urmarire
si cercetare penala punctul de vedere privind solutionarea contestatiei in
raport de solutia organelor penale.
10.8. La solutionarea contestatiilor, organele de solutionare se vor
pronunta si in raport de motivarea rezolutiilor de scoatere de sub urmarire
penala, neincepere sau incetare a urmaririi penale, precum si a expertizelor
efectuate in cauza, in masura in care acestea se regasesc la dosarul
contestatiei.
10.9. In situatia prevazuta la art. 204 alin. (2) din Codul de procedura
fiscala, republicat, reanalizarea contestatiei se va face si in raport de
prevederile art. 346 din Codul de procedura penala.
11. Instructiuni pentru aplicarea art. 184 - Suspendarea executarii actului
administrativ fiscal
11.1. Organul de solutionare competent poate acorda suspendarea executarii
actului administrativ fiscal atacat, pana la solutionarea pe cale
administrativa a contestatiei, indiferent daca procedura de executare a fost
sau nu inceputa.
11.2. Aprobarea de catre organul de solutionare a cererii de suspendare a
executarii actului administrativ fiscal prin care s-au stabilit obligatii de
plata are ca efect, pentru contribuabil, suspendarea obligatiei de plata, iar
pentru organul fiscal, suspendarea dreptului de a incepe sau de a continua
executarea silita, dupa caz, pentru sumele ce fac obiectul suspendarii
obligatiei de plata respective.
11.3. Motivele de acordare a suspendarii executarii actului administrativ
fiscal contestat pot fi: existenta unei indoieli puternice asupra legalitatii
actului atacat, iminenta producerii unei vatamari ireparabile a drepturilor
contestatorului, bonitatea contribuabilului, comportamentul fiscal al acestuia
etc.
11.4. In vederea solutionarii cererii de suspendare, organele de
solutionare a contestatiei pot solicita informatii si/sau documente organului
de executare sau altor compartimente specializate privind bonitatea contribuabilului,
fisa de analiza de risc, cazierul fiscal etc. In acest caz informatiile vor fi
transmise pe baza unei adrese, care va cuprinde si punctul de vedere al
organului fiscal privind posibilitatea suspendarii actului administrativ.
11.5. Contestatorul poate depune orice inscrisuri pe care le considera
relevante in sustinerea cererii de suspendare a executarii actului
administrativ fiscal atacat.
11.6. Organul de solutionare va dispune organului de executare competent
instituirea masurilor asiguratorii atunci cand acestea se impun, potrivit
legii.
11.7. Contestatorul va fi instiintat de modul de rezolvare a cererii de
suspendare a executarii actului administrativ fiscal prin decizie de
solutionare a contestatiei sau prin decizie privind solutionarea cererii de
suspendare a executarii, dupa caz, care pot fi atacate potrivit legii.
11.8. Un exemplar al acestei decizii privind solutionarea cererii de
suspendare a executarii se comunica organului de executare competent, potrivit
legii.
11.9. In toate cazurile, suspendarea executarii actului administrativ
fiscal dainuie pana la solutionarea caii administrative de atac, chiar daca
pentru a se pronunta organul de solutionare a emis anterior o decizie de
suspendare a solutionarii contestatiei, urmand ca procedura sa fie reluata dupa
incetarea motivului care a determinat suspendarea solutionarii cauzei.
11.10. In solutionarea cererii de suspendare a executarii, prin decizie se
vor prezenta motivele ce au format convingerea organului de solutionare.
12. Instructiuni pentru aplicarea art. 185 - Solutii asupra contestatiei
12.1. Contestatia poate fi respinsa ca:
a) neintemeiata, in situatia in care argumentele de fapt si de drept
prezentate in sustinerea contestatiei nu sunt de natura sa modifice cele
dispuse prin actul administrativ fiscal atacat;
b) nemotivata, in situatia in care contestatorul nu prezinta argumente de
fapt si de drept in sustinerea contestatiei sau argumentele aduse nu sunt
incidente cauzei supuse solutionarii;
c) fiind fara obiect, in situatia in care sumele si masurile contestate nu
au fost stabilite prin actul administrativ fiscal atacat sau daca prin reluarea
procedurii administrative, luandu-se act de solutia pronuntata de instanta
penala, se constata ca cererea ramane lipsita de obiect;
d) inadmisibila, in situatia contestarii deciziilor de impunere emise in
temeiul deciziei referitoare la baza de impunere, avand in vedere prevederile
art. 174 alin. (6) din Codul de procedura fiscala, republicat.
12.2. Prin decizie se poate lua act de renuntarea la contestatie, in
situatia in care contestatorul solicita retragerea acesteia.
12.3. Contestatia poate fi admisa si actul administrativ fiscal atacat
anulat si in situatii cum sunt: constatarea existentei unei exceptii de fond
sau de procedura, lipsa unuia dintre elementele referitoare la numele,
prenumele si calitatea persoanei imputernicite a organului fiscal, la numele si
prenumele ori denumirea contribuabilului, a obiectului actului administrativ
sau a semnaturii persoanei imputernicite a organului fiscal, cu exceptia
prevazuta la art. 42 alin. (3) din Codul de procedura fiscala, republicat.
12.4. Prin decizie se poate constata autoritatea de lucru judecat atunci
cand exista identitate de obiect, parti si cauza.
12.5. Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
12.6. In situatia in care se pronunta o solutie de desfiintare totala sau
partiala a actului atacat, in considerentele deciziei se vor prezenta numai
motivele care au condus la desfiintare.
12.7. Decizia de desfiintare va fi pusa in executare in termen de 30 de
zile de la data comunicarii, iar verificarea va viza strict aceeasi perioada si
acelasi obiect al contestatiei pentru care s-a emis decizia, inclusiv pentru
calculul accesoriilor aferente.
12.8. Prin noul act administrativ fiscal, intocmit conform considerentelor
deciziei de solutionare, nu se pot stabili in sarcina contestatorului sume mai
mari decat cele din actul desfiintat, acesta putand fi contestat potrivit legii.
12.9. In situatia in care obligatiile bugetare se stabilesc pe baza de
raport de inspectie fiscala sau proces-verbal, incheiate conform art. 105 alin.
(2) si art. 106 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, republicat, se va
pronunta solutia de anulare a masurilor stabilite suplimentar, urmand ca
respectivele constatari sa fie valorificate la emiterea actului administrativ
fiscal, conform legii.
13. Instructiuni pentru aplicarea art. 186 - Respingerea contestatiei
pentru neindeplinirea conditiilor procedurale
13.1. Contestatia poate fi respinsa ca:
a) nedepusa la termen, in situatia in care aceasta a fost depusa peste
termenul prevazut de prezenta lege;
b) fiind depusa de o persoana lipsita de calitatea de a contesta, in
situatia in care aceasta este formulata de o persoana fizica sau juridica
lipsita de calitate procesuala;
c) fiind depusa de o persoana lipsita de capacitate de exercitiu, potrivit
legii;
d) lipsita de interes, in situatia in care contestatorul nu demonstreaza ca
a fost lezat in dreptul sau interesul sau legitim;
e) prematur formulata, in situatia in care sumele contestate nu sunt
stabilite cu titlu definitiv in sarcina acestuia sau in situatia in care
contribuabilul contesta un act premergator care sta la baza emiterii unui act
administrativ fiscal.
13.2. Aceste solutii nu sunt prevazute limitativ.
14. Instructiuni pentru aplicarea art. 187 - Comunicarea deciziei si calea
de atac
14.1. Atunci cand decizia de solutionare este returnata de posta,
comunicarea se face prin publicarea unui anunt intr-un cotidian national de
larga circulatie si/sau intr-un cotidian local ori in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea a IV-a, decizia considerandu-se comunicata in termen de 5 zile
de la data publicarii anuntului.
14.2. Retururile corespondentei purtate de organul de solutionare, altele
decat ale deciziilor de solutionare si/sau ale deciziilor privind solutionarea
cererii de suspendare a executarii actului administrativ fiscal atacat, vor fi
transmise organului fiscal cel mai in masura sa efectueze comunicarea catre
contestator.
15. Instructiuni privind intocmirea situatiilor referitoare la activitatea
de solutionare a contestatiilor
15.1. Directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si Directia generala de administrare a marilor
contribuabili vor inainta Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia
generala de solutionare a contestatiilor semestrial si anual, pana la data de
25 iulie pentru semestrul I si respectiv pana la data de 25 ianuarie pentru
intregul an expirat:
a) situatia privind contestatiile inregistrate, precum si modul de
solutionare, conform anexei nr. 1 la prezentele instructiuni;
b) situatia privind solutiile irevocabile pronuntate de instantele
judecatoresti in perioada de referinta, in cauzele avand ca obiect deciziile de
solutionare a contestatiilor emise de directia in cauza, conform anexei nr. 2
la prezentele instructiuni. La aceasta vor fi anexate copiile hotararilor
judecatoresti irevocabile in baza carora s-a intocmit situatia.
Situatiile vor fi insotite de calculul indicatorilor de performanta
precizati in Circulara nr. 94.408 din 19 iulie 2004, precum si de raportul
privind activitatea de solutionare a contestatiilor care sa cuprinda motivele
care au determinat admiterea contestatiilor sau desfiintarea totala ori
partiala a actelor atacate, motivele pentru care instantele au pronuntat
solutii favorabile contribuabililor, precum si propuneri de imbunatatire a
cadrului legislativ.
Aceleasi situatii se vor intocmi si la nivelul Directiei generale de
solutionare a contestatiilor.
15.2. Trimestrial, pana la data de 10 a lunii urmatoare trimestrului
expirat, directiile generale ale finantelor publice judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, si Directia generala de administrare a marilor
contribuabili vor inainta Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia
generala de solutionare a contestatiilor situatia privind contestatiile in curs
de solutionare la finele perioadei de referinta, in care vor fi evidentiate
distinct contestatiile cu termen de solutionare depasit. Situatia va fi
intocmita conform anexei nr. 3 la prezentele instructiuni.
ANEXA 1*)
la instructiuni
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
SITUATIA PRIVIND CONTESTATIILE INREGISTRATE SI SOLUTIONATE
in perioada ................
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Cazuri
B - Sume (lei)
C - Desfiintate
D - Dosare
E - Capete de cerere
______________________________________________________________________________
|Contestatii|Contestatii |Contestatii|
|Contestatii|
|in curs de |inregistrate|solutionate| |in curs de
|
|solutionare|in perioada | |
|solutionare|
|la |de referinta| | Din care: |la finele
|
|inceputul | | | |perioadei
|
|perioadei | | | |de
|
|de | | | |referinta
|
|referinta | | | |
|
|___________|____________|___________|_____________________________|___________|
| A | B | A | B | A | B |Admise|Respinse| C |Alte | A | B
|
| | | | | | | | | |solutii| |
|
|_____|_____|______|_____|_____|_____|______|________|_____|_______|_______|___|
| | | | | | | | | | A | B| A | B| A |B| A | B| |
|
|__|__|_____|___|__|_____|__|__|_____|___|__|_____|__|___|_|____|__|_______|___|
|D | E| | D | E| |D | E| |D|E| | D| E| |D|E| |D| E| | D | E |
|
|__|__|_____|___|__|_____|__|__|_____|_|_|__|__|__|__|_|_|_|_|__|__|___|___|___|
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|__|__|_____|___|__|_____|__|__|_____|_|_|__|__|__|__|_|_|_|_|__|__|___|___|___|
ANEXA 2
la instructiuni
SITUATIA PRIVIND SOLUTIILE IREVOCABILE PRONUNTATE
in perioada ................
______________________________________________________________________________
|Solutii irevocabile| Din care:
|
|pronuntate
|__________________________________________________________|
|in perioada: ..... | admis actiune | respins actiune | alte solutii
|
| | contribuabil | contribuabil |
|
|___________________|___________________|___________________|__________________|
| Cazuri| SUME (LEI)| Cazuri| SUME (LEI)| Cazuri| SUME (LEI)|Cazuri| SUME
(LEI)|
|_______|___________|_______|___________|_______|___________|______|___________|
|_______|___________|_______|___________|_______|___________|______|___________|
ANEXA 3
la instructiuni
SITUATIA CONTESTATIILOR IN CURS DE SOLUTIONARE
la data ........................
______________________________________________________________________________
|Nr. |Nume |Data | Total suma| Numar de zile depasire|
Observatii|
|crt.|contestator|inregistrarii| contestata| termen de solutionare |
|
| | |contestatiei | | (daca este cazul) |
|
|____|___________|_____________|___________|_______________________|___________|
|____|___________|_____________|___________|_______________________|___________|
|____|___________|_____________|___________|_______________________|___________|