ORDIN Nr. 60
din 23 aprilie 2007
privind aprobarea Procedurii
de autorizare a unitatilor protejate
ACT EMIS DE:
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PERSOANELE CU HANDICAP
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 291 din 3 mai 2007
In temeiul art. 5 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului
nr. 14/2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii
Naţionale pentru Persoanele cu Handicap, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 239/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere prevederile
art. 80 alin. (3) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările
ulterioare,
preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele
cu Handicap emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Procedura
de autorizare a unităţilor protejate prevăzută în anexa nr. I, precum şi modelul de autorizaţie
prevăzut în anexa nr. II. Anexele nr. I şi II fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Direcţiile de specialitate din cadrul
Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu Handicap vor duce la îndeplinire
dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 3. - La data publicării prezentului ordin în
Monitorul Oficial al României, Partea I,
prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi
familiei şi al ministrului muncii şi solidarităţii sociale nr. 748/460/2002
pentru aprobarea Criteriilor de încadrare şi a modului de autorizare a
unităţilor protejate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din 13 decembrie 2002, se abrogă.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap,
Silviu George Didilescu
ANEXA Nr. I
PROCEDURA
de autorizare a unităţilor protejate
Art. 1. - (1) Prezenta
procedură stabileşte modalitatea şi condiţiile de autorizare a unităţilor
protejate pe baza autorizaţiei eliberate de Autoritatea Naţională pentru
Persoanele cu Handicap, în condiţiile legii.
(2) Autorizaţia reprezintă actul administrativ care dă
dreptul de funcţionare entităţii respective ca unitate protejată.
Art. 2. - In vederea autorizării ca unitate protejată,
solicitantul trebuie să se încadreze în una dintre următoarele situaţii:
a) operatorii economici cu personalitate juridică,
indiferent de forma de proprietate şi de organizare, în cadrul cărora cel puţin
30% din numărul total de angajaţi cu contract individual de muncă sunt persoane
cu handicap;
b) secţii, ateliere sau alte structuri din cadrul
operatorilor economici, instituţiilor publice sau din cadrul organizaţiilor
neguvernamentale, care au gestiune proprie şi cel puţin 30% din numărul total
de angajaţi persoane cu handicap încadrate şi salarizate;
c) persoana fizică cu handicap autorizată potrivit
legii să desfăşoare activităţi economice independente, inclusiv asociaţia
familială care are în componenţă o persoană cu handicap. Sunt incluse aici şi
persoanele fizice cu handicap autorizate în baza unor legi speciale, care îşi
desfăşoară activitatea atât individual, cât şi în una
dintre formele de organizare ale profesiei.
Art. 3. - (1) Dosarul cu documentele necesare obţinerii
autorizaţiei se va depune la sediul Autorităţii Naţionale pentru Persoanele cu
Handicap din municipiul Bucureşti, Calea Victoriei nr. 194, sectorul 1,
denumită în continuare Autoritate.
(2) Dosarul va cuprinde următoarele documente:
a) cerere pentru eliberarea autorizaţiei, adresată
conducătorului instituţiei;
b) copii de pe statut şi de pe actul constitutiv,
legalizate;
c) copie de pe certificatul de înregistrare la registrul comerţului sau, după caz, copie
legalizată de pe încheierea de înscriere în Registrul asociaţiilor şi
fundaţiilor;
d) copii de pe alte acte doveditoare privind
înfiinţarea, organizarea şi exercitarea unor profesii în baza unor legi speciale;
e) un tabel cu structura şi numărul personalului, din
care să rezulte procentul de persoane cu handicap încadrate cu contract
individual de muncă din numărul total al angajaţilor; în tabel se va menţiona
data întocmirii;
f) precizări referitoare la
activităţile/produsele/serviciile pe care le oferă entitatea care a solicitat
autorizarea de funcţionare ca unitate protejată;
g) copii de pe contractele individuale de muncă ale
persoanelor cu handicap;
h) copii de pe certificatele de încadrare într-o
categorie de persoane cu handicap ale persoanelor cu handicap angajate,
respectiv autorizate, în termen de valabilitate;
i) copie de pe autorizaţia de funcţionare vizată anual
- pentru asociaţiile familiale sau pentru persoanele cu handicap care
desfăşoară activităţi economice independente.
Art. 4. - (1) Dosarul va fi analizat de o comisie de
autorizare, denumită în continuare comisie, care funcţionează pe lângă Autoritate.
(2) Comisia va fi stabilită
prin ordin al preşedintelui Autorităţii.
(3) Membrii comisiei nu beneficiază de indemnizaţie
de şedinţă.
Art. 5. - Comisia are următoarele atribuţii
principale:
a) asigură condiţiile necesare pentru buna
desfăşurare a procesului de autorizare;
b) analizează dosarul depus de solicitant şi
întocmeşte în termen de 30 de zile de la data înregistrării dosarului o notă
prin care propune preşedintelui Autorităţii acordarea/neacordarea autorizaţiei
de funcţionare ca unitate protejată;
c) ţine evidenţa nominală a autorizaţiilor eliberate
într-un registru special, numerotat şi ştampilat pe fiecare pagină.
Art. 6. - (1) In baza notei
întocmite de comisie, preşedintele Autorităţii va emite un ordin de autorizare
sau, după caz, de neautorizare ca unitate protejată.
(2) In termen de 5 zile lucrătoare de la emiterea
ordinului, comisia va comunica răspunsul solicitantului.
(3) Persoana căreia i s-a respins cererea de
autorizare poate depune contestaţie în termen de 15 zile, care se înregistrează
la registratura Autorităţii.
(4) Contestaţia se soluţionează de către preşedintele
Autorităţii în termen de 30 de zile de la data înregistrării.
Art. 7. - Autorizaţia îşi păstrează valabilitatea pe
perioada în care sunt îndeplinite dispoziţiile legale referitoare la funcţionarea
unităţilor protejate.
Art. 8. - (1) Unitatea protejată are obligaţia ca până
la data de 31 ianuarie a anului în curs pentru anul anterior să prezinte
Autorităţii raportul de activitate care trebuie să cuprindă cel puţin
următoarele:
a) numărul persoanelor cu handicap angajate, raportat
la numărul total de angajaţi, pentru fiecare lună calendaristică;
b) domeniile în care lucrează persoanele cu handicap
angajate;
c) modalitatea de respectare a dispoziţiilor legale
referitoare la funcţionarea unităţilor protejate;
d) numărul de contracte încheiate în sensul art. 77
alin. (3) lit. b) din Legea nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea
drepturilor persoanelor cu handicap, cu modificările şi completările
ulterioare.
(2) In caz de neprezentare a
raportului, preşedintele Autorităţii va dispune suspendarea autorizaţiei.
(3) Pe perioada suspendării autorizaţiei, unitatea
protejată nu mai beneficiază de facilităţile prevăzute de lege.
(4) Unitatea protejată căreia i s-a suspendat
autorizaţia va putea solicita, în termen de 30 de zile de la data comunicării,
anularea măsurii luate, prezentând în acest sens raportul de activitate.
Art. 9. - (1) Preşedintele Autorităţii dispune
retragerea autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată, în situaţia în
care unitatea protejată nu prezintă raportul de activitate conform prevederilor
art. 8 alin. (4).
(2) Unitatea protejată poate solicita preşedintelui
Autorităţii retragerea autorizaţiei de funcţionare ca unitate protejată.
Art. 10. - (1) Autoritatea poate
solicita Inspecţiei Sociale controlul respectării prevederilor legale de către
unităţile protejate autorizate.
(2) La propunerea Inspecţiei Sociale în acest sens,
Autoritatea poate suspenda autorizaţia, punându-i în vedere unităţii protejate
să remedieze, în termen de 30 de zile, deficienţele constatate, sub sancţiunea
retragerii autorizaţiei.
ANEXA Nr. II
AUTORIZAŢIE
de funcţionare ca unitate protejată
nr................../...................................
(model)
Societatea Comercială/Secţia/Atelierul/Asociaţia/Fundaţia/Asociaţia
familială/Persoana fizică*) ......................................, cu sediul/domiciliul în
......................................, str............................. nr.
..., bl. ..., ap. ..., judeţul/sectorul .....................,
având numărul de înregistrare în registrul
comerţului/Registrul asociaţiilor sau fundaţiilor/B.I.
sau C.I. ..., codul unic de înregistrare
................................, C.N.P.............................., este
autorizată/autorizat ca unitate protejată şi beneficiază de drepturile prevăzute de Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta autorizaţie are valabilitate permanentă, dar
poate fi suspendată sau retrasă în condiţiile prevăzute de lege.
Preşedinte,
................................
Vizat pentru legalitate
Serviciul juridic, contencios şi resurse umane
Şef serviciu,
................................
*) Se anulează ce nu corespunde, iar autorizaţia se va completa cu litere de tipar.