ORDIN Nr. 625
din 7 aprilie 2010
pentru aprobarea schemei
transparente de ajutor de stat în domeniul capitalului de risc denumite „Schema
de ajutor de stat sub forma de capital de risc prin intermediul unuia sau mai
multor fonduri de capital de risc, ca parte integranta a implementarii
initiativei JEREMIE în Romania", aferenta domeniului major de interventie
1.2 „Accesul IMM la finantare", axa prioritara 1 „Un sistem de productie
inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational sectorial
pentru cresterea competitivitatii economice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI, COMERTULUI SI MEDIULUI DE AFACERI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 269 din 26 aprilie 2010
Având în vedere prevederile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale
în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale Hotărârii Guvernului
nr. 651/2006 privind aprobarea Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru
perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.634/2009 privind organizarea şi
funcţionarea Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de
Afaceri,
ministrul economiei, comerţului şi
mediului de afaceri emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă schema transparentă de
ajutor de stat în domeniul capitalului de risc denumită „Schemă de
ajutor de stat sub formă de capital de risc prin intermediul unuia sau mai
multor fonduri de capital de risc, ca parte integrantă a
implementării iniţiativei JEREMIE în România", aferentă
domeniului major de intervenţie 1.2 „Accesul IMM la finanţare",
axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi
ecoeficient", din cadrul Programului operaţional sectorial pentru
creşterea competitivităţii economice, prevăzută în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul economiei, comerţului şi
mediului de afaceri,
Tudor Serban,
secretar de stat
ANEXĂ
SCHEMA TRANSPARENTĂ
de ajutor de stat în domeniul capitalului de risc
I. Prevederi generale
Art. 1. - (1) Prezenta procedură instituie o
schemă transparentă de ajutor de stat în domeniul capitalului de risc
prin intermediul unuia sau mai multor fonduri de capital de risc (denumite în
continuare fonduri), ca parte integrantă a implementării
iniţiativei JEREMIE în România, inclusiv:
• finanţarea şi termenii acesteia;
• sectoare şi activităţi neeligibile;
• intermediari financiari, fonduri şi investitori
în fonduri;
• investiţiile fondurilor de capital de risc
şi beneficiarii investiţiilor;
• criterii de evaluare a intermediarilor financiari.
(2) Autoritatea care administrează schema este
Fondul European de Investiţii (denumit în continuare FEI).
(3) Furnizor de ajutor de stat este Ministerul
Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, prin Autoritatea de
management al Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice".
(4) Termenii şi expresiile utilizate sunt definite
în Acordul de finanţare dintre Guvernul României şi Fondul European
de Investiţii privind programul JEREMIE în România, semnat la
Bucureşti la 18 februarie 2008 (denumit în continuare Acord de
finanţare), aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 514/2008.
Art. 2. -Ajutoarele de stat prin fonduri de capital de
risc în cadrul acestei scheme se vor acorda în conformitate cu Regulamentul
(CE) nr. 800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor
categorii de ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea
articolelor 87 şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe
categorii de ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
214 din 9 august 2008, denumit în continuare Reg. 800/2008, şi cu
Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în
aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I nr. 436 din 28
iunie 2007.
Art. 3. - Iniţiativa JEREMIE este un set de
acţiuni coerente având ca obiectiv creşterea accesului la
finanţare al întreprinderilor mici şi mijlocii. In România,
iniţiativa JEREMIE este organizată prin intermediul FEI,
acţionând ca Fond de participare JEREMIE (denumit în continuare FPJ). Prin
FPJ, FEI administrează fonduri puse la dispoziţie de Fondul European
de Dezvoltare Regională (denumit în continuare FEDR) pentru
utilizare în scopul implementării iniţiativei JEREMIE în România.
Art. 4. - In cadrul Programului operaţional
sectorial „Creşterea competitivităţii economice" 2007-2013
(denumit în continuare POS CCE), Guvernul României a fost de acord
să pună la dispoziţia FEI fonduri dedicate pentru implementarea
iniţiativei JEREMIE, cu respectarea art. 44(b)(i) din Regulamentul (CE)
nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor
dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională,
Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999 (denumit în continuare Reg. 1.083/2006) şi
în conformitate cu Acordul de finanţare. Iniţiativa JEREMIE este
finanţată din POS CCE, axa prioritară 1 „Un sistem de
producţie inovativ şi ecoeficient", domeniul major de
intervenţie 1.2 „Accesul IMM la finanţare".
Art. 5. - Normele de aplicare a Reg. 1.083/2006 sunt
stabilite prin Regulamentul (CE) nr. 1.828/2006 al Comisiei de stabilire a
normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al
Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul de
Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune
şi a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului European şi
al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională, cu
modificările şi completările ulterioare (denumit în continuare Reg.
1.828/2006).
Art. 6. - (1) In cadrul schemei, bugetul alocat
fondurilor de către FPJ va fi de 35 milioane euro (echivalent lei).
Defalcarea estimativă pe ani este următoarea:
- 2010: 6 milioane euro;
- 2011: 19,5 milioane euro;
- 2012: 6 milioane euro;
- 2013: 3,5 milioane euro;
(2) Numărul estimat de beneficiari în cadrul
schemei este de 20.
(3) Fondurile de capital de risc se constituie de
către FPJ, după publicarea prezentei scheme în Monitorul Oficial al
României, Partea I, până la 31 decembrie 2010 - estimativ.
(4) Prezenta schemă se aplică de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la
data de 31 decembrie 2013 (sau până la o dată ulterioară, în
cazul în care aplicabilitatea Reg. 800/2008 va fi prelungită), în limita
bugetului alocat.
Art. 7. - Investiţiile FPJ în fonduri şi
investiţiile iniţiale ale fondurilor în întreprinderi mici şi
mijlocii pot fi realizate până la data de 31 decembrie 2013 (sau până
la o dată ulterioară, în cazul în care aplicabilitatea Reg. 800/2008
va fi prelungită).
II. Sectoare şi activităţi
neeligibile
Art. 8. -In cadrul fondurilor de capital de risc, se acordă
ajutoare întreprinderilor din toate sectoarele şi pentru toate
activităţile prevăzute în Codul CAEN Rev. 2 - NACE Rev. 2, cu
excepţia următoarelor:
• secţiunea A, Agricultură, silvicultură
şi pescuit;
• secţiunea B, Industria extractivă, numai
codurile:
- 05 Extracţia cărbunelui superior şi
inferior;
- 0892 Extracţia turbei;
• secţiunea C, Industria prelucrătoare, numai
codurile:
- 10 Industria alimentară;
- 12 Fabricarea produselor din tutun;
- 24 Industria metalurgică;
- 2051 Fabricarea explozivilor;
- 206 Fabricarea fibrelor sintetice şi
artificiale;
- 242 Producţia de tuburi, ţevi, profile
tubulare şi accesorii pentru acestea din oţel;
- 243 Fabricarea altor produse prin prelucrarea
primară a oţelului;
- 2452 Turnarea oţelului;
- 254 Fabricarea armamentului şi muniţiei;
- 301 Construcţia de nave şi bărci;
- 304 Fabricarea vehiculelor militare de luptă;
- 1101 Distilarea, rafinarea şi mixarea
băuturilor alcoolice;
- 1104 Fabricarea altor băuturi nedistilate,
obţinute prin fermentare;
• secţiunea F, numai codul 411, Dezvoltare
(promovare) imobiliară;
• secţiunea L, Tranzacţii imobiliare;
• secţiunea K, Intermedieri financiare şi
asigurări;
• secţiunea N, Activităţi de servicii
administrative şi activităţi de servicii suport;
• secţiunea O, Administraţie publică
şi apărare; asigurări sociale din sistemul public;
• secţiunea R, Activităţi de spectacole,
culturale şi recreative;
• secţiunea T, Activităţi ale
gospodăriilor private în calitate de angajator de personal casnic;
activităţi ale gospodăriilor private de producere de bunuri
şi servicii destinate consumului propriu;
• secţiunea U, Activităţi ale
organizaţiilor şi organismelor extrateritoriale.
De asemenea, în cadrul fondurilor de capital de risc nu
se vor acorda ajutoare întreprinderilor cu activităţi în domeniile
comercializării armelor şi muniţiilor, donării umane
şi organismelor modificate genetic.
III. Definiţii
Art. 9. - In sensul prezentei scheme următorii
termeni se definesc astfel:
a) ajutoare/ajutor de stat înseamnă orice
măsură care îndeplineşte toate criteriile prevăzute la art.
87(1) din Tratatul de instituire a Comunităţii Europene;
b) întreprinderi mici şi mijlocii sau IMM
sunt întreprinderile care respectă criteriile prevăzute în anexa
I la Reg. 800/2008. In prezenta schemă microîntreprinderile sunt încadrate
în categoria întreprinderilor mici;
c) întreprindere aflată în dificultate, în
cazul în care beneficiarul este o întreprindere mică sau mijlocie, este
întreprinderea care îndeplineşte următoarele condiţii:
(i) în cazul unei societăţi cu
răspundere limitată, atunci când mai mult de jumătate din
capitalul social a dispărut, peste un sfert din acest capital fiind
pierdut în ultimele 12 luni; sau
(ii) în cazul unei societăţi în care cel
puţin o parte dintre asociaţi răspund nelimitat pentru datoriile
întreprinderii, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu a
dispărut, aşa cum reiese din contabilitatea societăţii,
peste un sfert din acest capital fiind pierdut în ultimele 12 luni; sau
(iii) indiferent de tipul societăţii, când
respectiva întreprindere întruneşte condiţiile prevăzute de
legislaţia naţională privind procedura insolvenţei;
(iv) o IMM cu o vechime de mai puţin de 3 ani nu
se consideră a fi în dificultate în această perioadă în sensul
prezentei scheme, cu excepţia cazului în care îndeplineşte
condiţiile prevăzute la pct. (iii);
d) întreprindere-ţintă înseamnă
o întreprindere în care un investitor sau un fond de investiţii
doreşte să investească;
e) intensitatea ajutorului înseamnă
valoarea ajutorului, exprimată ca procentaj din costurile eligibile.
Ajutorul plătit în tranşe va fi actualizat la valoarea lui în
momentul acordării. Rata dobânzii care trebuie aplicată la
actualizare este rata de referinţă aplicabilă la data
acordării ajutorului. Toate sumele utilizate vor fi calculate înainte de
aplicarea unor deduceri fiscale sau altor taxe. Intensitatea ajutorului se
calculează pentru fiecare beneficiar;
f) capital iniţial (seed capital) înseamnă
finanţarea furnizată pentru a studia, evalua şi dezvolta un
concept iniţial, înaintea fazei de lansare;
g) capital de pornire (start-up capital) înseamnă
finanţarea acordată pentru dezvoltarea produsului şi marketing
iniţial unor întreprinderi care nu şi-au vândut produsul sau
serviciul în mod comercial şi care nu generează încă un profit;
h) capital de extindere înseamnă
finanţarea acordată pentru dezvoltarea şi extinderea unei
întreprinderi, care poate sau nu să fi atins pragul de rentabilitate ori
să genereze profit, în scopul creşterii capacităţii de producţie,
dezvoltării unei pieţe sau a unui produs ori furnizării de fond
de rulment suplimentar;
i) capital de risc (risk capital) înseamnă
finanţarea acordată prin investiţii de capital propriu şi
cvasicapital în întreprinderi aflate în stadii incipiente de dezvoltare
(fază iniţială, de pornire şi de extindere);
j) capital propriu (equity) înseamnă
participaţia deţinută într-o întreprindere, reprezentată de
acţiunile emise în favoarea investitorilor;
k) cvasicapital (quasi-equity) înseamnă
instrumente financiare a căror profitabilitate pentru deţinător
este bazată în mod predominant pe profiturile sau pierderile
întreprinderii-ţintă de bază şi care sunt negarantate în
caz de neplată;
l) fond de capital de risc (sau fond) înseamnă
un instrument financiar constituit sub diverse forme juridice conform
ţării de origine (de exemplu, societate comercială, parteneriat
etc), prin intermediul căruia unul sau mai mulţi investitori
acţionează în mod concertat pentru a realiza investiţii de
capital de risc, acestea din urmă definite în Reg. 800/2008 ca
„investiţii de capital propriu şi cvasicapital în întreprinderi
aflate în stadii incipiente de dezvoltare (fază iniţială - seed,
de pornire - start-up şi de extindere - expansion);
m) intermediar financiar înseamnă un administrator
de fonduri de capital de risc care va fi selecţionat de către FEI ca
urmare a Apelului pentru expresii de interes JEREMIE pentru a implementa schema
de capital de risc. In funcţie de rezultatele procesului de selecţie,
vor fi selectaţi unul sau mai mulţi intermediari financiari, câte
unul pentru fiecare fond care va fi înfiinţat;
n) investitor înseamnă o persoană
fizică sau juridică care se angajează să plaseze resurse
financiare în IMM-uri prin intermediul fondului de capital de risc;
o) zone asistate înseamnă regiunile care
pot beneficia de ajutoare regionale, astfel cum sunt stabilite în harta
ajutoarelor regionale aprobată pentru statul membru în cauză pentru
perioada 2007-2013.
IV. Intermediari financiari, investitori în fonduri
şi fonduri
Art. 10. - FEI va selecta intermediari financiari
pentru gestionarea fondurilor aplicând Criteriile de evaluare ale POS CCE,
aprobate de Comitetul de monitorizare al POS CCE, respectiv:
- relevanţa proiectului;
- calitatea proiectului;
- maturitatea proiectului;
- capacitatea beneficiarului de implementare a
proiectului;
- sustenabilitatea proiectului.
Art. 11. - In selectarea intermediarilor financiari,
FEI respectă următoarele principii fundamentale:
a) egalitate de şanse;
b) nediscriminare;
c) confidenţialitate; şi
d) transparenţă.
Art. 12. - Conform criteriilor şi principiilor la
care se face referire în art. 10 şi 11, FEI va evalua capacitatea
intermediarilor financiari de a gestiona fonduri de capital de risc, gradul de
îndeplinire a cerinţelor specifice, şi va evalua capacitatea acestora
de a atrage surse private de finanţare.
Art. 13. - Costurile de management plătibile
intermediarilor financiari selecţionaţi vor fi stabilite în mod
competitiv, conform prevederilor art. 43 din Reg. 1.828/2006.
Art. 14. -In conformitate cu art. 43 din Reg.
1.828/2006, intermediarii financiari vor înfiinţa fondurile fie ca
entităţi juridice noi, independente, fie ca blocuri separate de
finanţare în cadrul acestora, supuse unor reguli de implementare
specifice, cu precădere în ceea priveşte deschiderea de conturi
separate, pentru a se distinge între resursele nou-investite, inclusiv cele
puse la dispoziţie de POS CCE, şi resursele deja existente în cadrul
intermediarului financiar.
Art. 15. - Intermediarii financiari vor administra
fondurile pe baze comerciale. Pentru a garanta că fondurile de
investiţii vor fi administrate pe baze comerciale, participanţii
fiecărui fond de investiţii vor încheia cu un administrator de
fonduri profesionist un contract care să prevadă că remunerarea
administratorului este corelată cu rezultatele obţinute şi
să stabilească obiectivele fondului şi calendarul
investiţiilor.
Art. 16. - Pentru fiecare fond:
a) fiecare intermediar financiar va atrage direct surse
private de finanţare care să însumeze cel puţin 30% din
capitalul total al fondului;
b) fondul va efectua cel puţin 70% din
investiţiile sale în IMM-uri sub formă de capital propriu sau
cvasicapital.
Art. 17. - Investitorii privaţi sunt
reprezentaţi în procesul de luare a deciziilor printr-un comitet
consultativ sau printr-un comitet al investitorilor.
Art. 18. - Intermediarii financiari şi
investitorii unui fond vor semna acorduri operaţionale în care se vor
prevedea obiectivele fondului, calendarul investiţiilor şi alţi
termeni operaţionali definiţi prin Acordul de finanţare aprobat
prin Hotărârea Guvernului nr. 514/2008, precum şi faptul că
remunerarea intermediarului financiar este corelată cu rezultatele
financiare ale fondului.
Art. 19. - In gestionarea fondului, fiecare intermediar
financiar va utiliza cele mai bune practici şi mijloace de control
corespunzătoare caracterului public al FPJ, ţinând cont, între
altele, de liniile directoare dezvoltate de Asociaţia Europeană a
Capitalului de Risc (EVCA).
Art. 20. - Fiecare fond va exista până la
înstrăinarea tuturor investiţiilor în întreprinderi, dar nu mai mult
de perioada fixată de FEL
Art. 21. - Pentru a realiza o corespondenţă
între cerinţa cheltuirii fondurilor puse la dispoziţie de POS CCE
până la sfârşitul anului 2015 şi faptul că, în mod normal,
un fond de capital de risc este creat pentru o durată de 10 ani, fondurile
de capital de risc pot aplica un model asimetric de contribuţii efective
ale investitorilor. Mai precis, la fiecare cerere de plată din partea fondului
cu ocazia realizării unei investiţii într-o IMM sau a
plăţii unor costuri de management ale fondului, FPJ va putea
plăti direct către fond 100% din suma solicitată. Simultan,
investitorii privaţi vor plăti suma corespondentă
participării lor la fond, de minimum 30%, într-un cont escrow
purtător de dobândă. Sumele din contul escrow vor putea fi utilizate
începând cu 1 ianuarie 2016 sau la o dată anterioară, în cazul în
care plata efectivă a tuturor resurselor FPJ pentru investiţii
şi costuri de management ale fondului se va fi finalizat înainte de 31
decembrie 2015. Detaliile privind plăţile şi contul escrow vor
fi stabilite, dacă va fi cazul, în contractul operaţional pe care FEI
îl va semna cu fiecare intermediar financiar selecţionat, conform
prevederilor Acordului de finanţare.
Art. 22. - Se va asigura că interesele economice
ale investitorilor publici şi ale investitorilor privaţi, precum
şi riscurile asumate de cele două categorii de investitori vor fi
aliniate pe durata existenţei fondului. Investitorii publici şi investitorii
privaţi vor suporta riscurile investiţiilor de la nivelul
întreprinderilor-ţintă în mod pari passu (nepreferenţial),
indiferent de originea fondurilor utilizate pentru efectuarea unei
investiţii.
Art. 23. - Distribuirea estimativă a veniturilor
fiecărui fond se va face conform următorului mecanism:
a) în primul rând, 100% către investitori
(proporţional cu interesele economice de la nivelul de bază al
investiţiei în întreprinderi-ţintă), până când aceştia
vor fi primit venituri egale cu contribuţiile efectiv plătite de
aceştia (fie direct către fond, fie în contul de escrow) până la
data acestei distribuiri.
In cazul în care în urma distribuirii conform lit. a)
rămân venituri nedistribuite:
b) în al doilea rând, 100% către toţi
investitorii (proporţional cu interesele economice de la nivelul de
bază), până când fiecare investitor va fi primit o sumă
egală cu o rată anuală cumulată de rentabilitate de 6%
calculată pe baza contribuţiilor plătite de aceştia şi
încă nerestituite.
In cazul în care în urma distribuirii conform lit. b)
rămân venituri nedistribuite:
c) în al treilea rând, 100% către intermediarul
financiar, până când acesta va fi primit o sumă suplimentară
egală cu 20% din totalul veniturilor preferenţiale distribuite
către investitori conform paragrafelor de mai sus.
In cazul în care în urma distribuirii conform lit. c)
rămân venituri nedistribuite:
d) în al patrulea rând, 80% către investitori
şi 20% către intermediarul financiar.
V. Investiţiile fondurilor de capital de risc
şi beneficiarii investiţiilor
Art. 24. - Obiectivul fondurilor de capital de risc
este dezvoltarea sectorului investiţiilor de capital de risc din România.
Art. 25. -In cadrul fondurilor de capital de risc pot
beneficia de investiţii numai întreprinderile mici şi mijlocii.
Art. 26 - Beneficiarii trebuie să fie
înregistraţi în România, să nu fie în stare de faliment ori
lichidare, să nu aibă afacerile administrate de un
judecător-sindic sau activităţile lor comerciale să fie
suspendate ori să facă obiectul unui aranjament cu creditorii sau
să fie într-o situaţie similară cu cele anterioare,
reglementată prin lege.
Art. 27. - Beneficiarii trebuie să îşi fi
îndeplinit obligaţiile de plată a impozitelor, taxelor şi
contribuţiilor de asigurări sociale către bugetele componente
ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete
locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
Art. 28. - Reprezentantul legal al beneficiarului
trebuie să nu fi fost condamnat în ultimii 3 ani, prin hotărâre
definitivă a unei instanţe judecătoreşti, pentru o
faptă care a adus atingere eticii profesionale sau pentru comiterea unei
greşeli în materie profesională.
Art. 29. - Beneficiarii trebuie să nu fie obiect
al unui ordin de recuperare în urma unei decizii anterioare a Comisiei Europene
privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal şi incompatibil cu
piaţa comună sau, în cazul în care au făcut obiectul unei astfel
de decizii, aceasta a fost deja executată şi ajutorul a fost integral
recuperat, inclusiv dobânda de recuperare aferentă.
Art. 30. - (1) In cadrul activităţilor
prevăzute în statutul fiecărui beneficiar nu sunt prevăzute
activităţi care se regăsesc în cuprinsul sectoarelor şi
activităţilor neeligibile, aşa cum apar acestea la cap. II.
(2) Beneficiarii sunt numai cei care nu vor fi
consideraţi „întreprinderi aflate în dificultate" în conformitate cu
definiţia din art. 9 lit. (c).
(3) Beneficiarul îndeplineşte şi alte
condiţii specificate în apelul de proiecte şi anexele acestuia, care
nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 31. - Tranşele investiţiilor care
urmează să fie realizate de un fond de capital de risc nu
depăşesc 1,5 milioane euro per întreprindere-ţintă, pe
parcursul oricărei perioade de 12 luni.
VI. Modalitatea de implementare a schemei
Art. 32. - (1) Fondurile de capital de risc vor
investi resursele financiare puse la dispoziţie de investitori în
întreprinderi mici şi mijlocii, prin mijloace specifice cum ar fi:
constituirea de societăţi comerciale, achiziţia unei
participaţii la capitalul social al unor societăţi existente,
majorarea capitalului social, cvasicapital etc.
(2) Investiţiile se efectuează:
- pentru a studia, evalua şi dezvolta un concept
iniţial, înaintea fazei de lansare („capital iniţial")
- pentru dezvoltarea produsului şi marketing
iniţial, în cazul întreprinderilor care nu şi-au vândut produsul sau
serviciul în mod comercial şi care nu generează încă un profit
(„capital de pornire");
- pentru dezvoltarea şi extinderea unei întreprinderi,
care poate sau nu să fi atins pragul de rentabilitate ori să genereze
profit, în scopul creşterii capacităţii de producţie,
dezvoltării unei pieţe sau a unui produs ori furnizării de fond
de rulment suplimentar („capital de extindere").
(3) Intreprinderile-ţintă vor fi identificate
într-o primă fază de către intermediarii financiari pe baza
criteriilor de eligibilitate stabilite în prezenta schemă şi vor fi
selecţionate pe baza unui plan de afaceri viabil, în vederea
dezvoltării activităţii în România, în urma unui proces de
evaluare specific.
(4) Pentru a garanta că măsura privind
capitalul de risc urmăreşte obţinerea de profit, trebuie
îndeplinite următoarele condiţii:
a) existenţa unui plan de afaceri pentru fiecare
investiţie, în vederea dezvoltării activităţii în România,
cuprinzând detalii pentru dezvoltarea produsului, a vânzărilor şi a
profitabilităţii şi care să stabilească viabilitatea ex
ante a proiectului; acest plan de afaceri va trebui să
conţină cel puţin elementele cuprinse în anexa nr. 1 la prezenta
schemă - Plan de afaceri (elemente principale);
b) existenţa unei strategii de ieşire clare
şi realiste pentru fiecare investiţie.
(5) Fiecare fond va păstra pe o perioadă
limitată investiţia într-o IMM. In acest timp, intermediarul
financiar va monitoriza evoluţia întreprinderii şi va adăuga
valoare acesteia, atât prin investirea de sume suplimentare în condiţiile
prezentei scheme, în funcţie de cerinţele specifice de finanţare
ale fiecărei întreprinderi, cât şi prin participare la strategia
şi conducerea întreprinderii.
(6) După o perioadă de timp limitată, de
obicei 5 ani, fondul înstrăinează investiţia (cota de capital
social etc.) unui terţ, având ca obiectiv realizarea unui profit.
(7) Detalierea modalităţii de implementare a
prezentei scheme de ajutor de stat se va face în cadrul apelului de proiecte,
acesta fiind publicat pe site-ul FEI http://www.eif.org şi pe
site-ul Ministerului Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri http://amposcce.minind.ro
VII. Raportarea şi monitorizarea
Art. 33. - Furnizorul de ajutor de stat va transmite
Consiliului Concurenţei o fişă de informaţii referitoare la
prezenta schemă de ajutor de stat, în forma prevăzută în anexa
III la Reg. 800/2008, în vederea transmiterii către Comisia Europeană
în termen de 20 de zile lucrătoare de la intrarea în vigoare a prezentei
scheme. Aceste informaţii vor fi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene şi pe site-ul Comisiei.
Art. 34. -In vederea asigurării transparenţei
şi a unui control eficient al ajutoarelor de stat, furnizorul de ajutor de
stat şi autoritatea care administrează schema vor aplica prevederile
art. 18 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
137/2007, şi vor transmite Consiliului Concurenţei rapoarte anuale
privind prezenta schemă de ajutor de stat, în vederea transmiterii
acestora Comisiei Europene, conform prevederilor Regulamentului (CE) nr.
659/1999 al Consiliului din 22 martie 1999 de stabilire a normelor de aplicare
a articolului 93 din Tratatul CE şi ale Regulamentului (CE) nr. 794/2004
al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr.
659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93
din Tratatul CE. In acest sens se va lua în considerare declaraţia pe
propria răspundere a întreprinderii- ţintă privind ajutoarele de
stat, conform anexei nr. 2 la prezenta schemă.
Art. 35. - Schema de ajutor de stat va fi
publicată integral pe site-ul furnizorului de ajutor de stat la adresa www.minind.ro
şi pe pagina autorităţii care administrează schema la
adresa www.eif.org
Art. 36. - Furnizorul de ajutor de stat şi
autoritatea care administrează schema vor păstra evidenţa
detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată
în baza prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină
toate informaţiile necesare pentru a demonstra respectarea
condiţiilor impuse de legislaţia comunitară în domeniul
ajutorului de stat, inclusiv informaţii privind tipul de beneficiar,
efectul stimulativ şi costurile eligibile.
Art. 37. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a
dispune măsurile care se impun.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite
Consiliului Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzut de
Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate
datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de
stat la nivel naţional.
Art. 38. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin Consiliul Concurenţei, în 20 de zile
lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe
care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea
respectării condiţiilor acestei scheme de ajutor de stat.
Art. 39. - Autoritatea care administrează schema
are obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat,
în formatul şi în termenul solicitat de către acesta, toate datele
şi informaţiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de
raportare şi monitorizare ce cad în sarcina furnizorului conform
prezentului capitol.
ANEXA Nr. 1 la schemă
Plan de afaceri (elemente principale)
1. Rezumatul executiv prezintă în mod
sintetic conţinutul întregului plan de afaceri.
2. Istoricul întreprinderii descrie
evoluţia întreprinderii de la creare până la data planului de
afaceri. In cazul investiţiilor de capital iniţial (seed) şi
de pornire (start-up), se va prezenta conceptul de bază al
afacerii.
3. Prezentarea echipei de conducere care va
asigura îndeplinirea indicatorilor prevăzuţi în planul de afaceri se
va axa pe experienţa relevantă (comercială,
operaţională şi de management), pe gradul de omogenitate şi
pe remunerarea şi motivarea managerilor. In cazul în care echipa de
conducere este incompletă, se vor include profilurile managerilor care
urmează să fie recrutaţi.
4. Produsele/Serviciile companiei vor fi
prezentate în mod sintetic, cu accent pe avantajele competitive, stadiul de
dezvoltare şi eventualele aspecte legate de înregistrarea
mărcii/patentului de invenţie.
5. Analiza pieţei şi a concurenţei va
include o estimare realistă a cererii pentru produsele/serviciile
companiei, analiza competitorilor, prezentarea pieţei şi a
perspectivelor acesteia, precum şi descrierea barierelor de intrare pe
piaţă, a canalelor de distribuţie, a potenţialelor riscuri şi
a modalităţilor de a le face faţă.
6. Strategia de comercializare a
produselor/serviciilor va fi definită în concordanţă cu
piaţa identificată şi va include politica de distribuţie
naţională/internaţională, politica de preţ, mijloacele
de diferenţiere a produselor/serviciilor, precum şi politica de
promovare şi comunicare.
7. Prognoza financiară, bazată pe
ipoteze justificate de analizele precedente, se va referi la următorii 3-5
ani ai companiei şi va include contul de profit şi pierdere,
bilanţul şi fluxul de numerar. In discuţiile cu fondurile de
investiţii se obişnuieşte prezentarea mai multor
variante/scenarii de prognoză.
8. Necesarul de finanţare va fi prezentat
atât ca nivel, cât şi ca structură (investiţie de capital,
credit etc). Se vor detalia: utilizarea resurselor financiare, planificarea în
timp, structura capitalului social înainte şi după obţinerea
finanţării.
9. Posibilităţile estimative de
ieşire a investitorului financiar din afacere, care constituie un
criteriu important al unui fond în demararea unei investiţii, vor fi prezentate
pe scurt în planul de afaceri.
ANEXA Nr. 2 la schemă
Declaraţie pe propria răspundere
Subsemnatul(a).................................,
identificat(ă) cu B.I./C.I. seria................nr.............,
eliberat(ă) de.....................la data de.................., cu
domiciliul în localitatea....................................,
str................. nr............, bl........, sc.........., ap..........,
sectorul/judeţul..............................., în calitate de
reprezentant legal al operatorului economic...............................,
declar pe propria răspundere că activităţile pentru care
solicit finanţarea fac/nu fac obiectul altui ajutor sau oricărui alt
tip de subvenţie în cadrul altor programe/subprograme cu finanţare
publică legate de aceleaşi costuri eligibile - investiţii de
capital de risc.
DA |__|
NU |__|
Dacă da:
Nr. crt.
|
Anul acordării ajutorului de
stat
|
Instituţia finanţatoare
|
Programul prin care s-a beneficiat
de finanţare
|
Cuantumul ajutorului acordat (euro)
|
|
|
|
|
|
In conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr.
800/2008 al Comisiei din 6 august 2008 de declarare a anumitor categorii de
ajutoare compatibile cu piaţa comună în aplicarea articolelor 87
şi 88 din tratat (Regulament general de exceptare pe categorii de
ajutoare), publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 214 din 9
august 2008.
Declar pe propria răspundere că toate
informaţiile furnizate şi consemnate în prezenta declaraţie sunt
corecte şi complete şi înţeleg că orice omisiune sau incorectitudine
în prezentarea informaţiilor este pedepsită conform legii.
Numele şi prenumele
........................................................................
Funcţia
........................................................................
Semnătura autorizată şi ştampila
solicitantului
........................................................................
Data semnării
........................................................................