ORDIN
Nr. 718 din 30 iunie 2005
pentru aprobarea Criteriilor de performanta privind structura organizatorica si
dotarea serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 636 din 20 iulie 2005

Avand in vedere prevederile art. 15 alin. (4) din Legea nr. 481/2004
privind protectia civila si ale art. 11 lit. e) din Regulamentul de organizare
si functionare a Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta, aprobat
prin Hotararea Guvernului nr. 1.490/2004,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile si completarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Criteriile de performanta privind structura organizatorica si
dotarea serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta, prevazute in anexa
care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Autoritatile administratiei publice centrale si locale asigura aplicarea
criteriilor de performanta aprobate prin prezentul ordin.
Art. 3
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si inspectoratele pentru
situatii de urgenta judetene si al municipiului Bucuresti controleaza, in
conditiile legii, modul de aplicare a criteriilor de performanta prevazute in
anexa la prezentul ordin.
Art. 4
(1) Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin orice dispozitii
contrare isi inceteaza aplicabilitatea.
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
ANEXA 1
CRITERII DE PERFORMANTA
privind structura organizatorica si dotarea serviciilor voluntare pentru
situatii de urgenta
CAP. 1
Criterii generale
Art. 1
Serviciile voluntare pentru situatii de urgenta, denumite in continuare
servicii voluntare, se constituie, potrivit legii, in comune, orase si
municipii, in subordinea consiliilor locale.
Art. 2
Termenii folositi in prezenta anexa au urmatorul inteles:
a) sector de competenta - unitatea administrativ-teritoriala pe a carei
raza serviciul voluntar isi indeplineste atributiile legale;
b) echipaj/grupa de interventie - structura incadrata cu personal voluntar
sau/si angajat care deserveste o autospeciala;
c) echipa specializata - structura de interventie care are in compunere
minimum 3 persoane, specializata in anumite tipuri de interventii;
d) timp mediu de alertare - intervalul mediu cuprins intre momentul
alarmarii in caz de situatie de urgenta si cel al constituirii formatiei de
deplasare in vederea interventiei;
e) timp de raspuns - intervalul cuprins intre momentul alertarii fortelor
destinate interventiei si intrarea acestora in actiune;
f) capacitate de raspuns - potentialul fortelor destinate interventiei de a
rezolva o situatie de urgenta.
Art. 3
(1) Serviciul voluntar isi indeplineste atributiile, in conditiile legii,
intr-un sector de competenta stabilit cu acordul inspectoratului pentru
situatii de urgenta judetean/al municipiului Bucuresti.
(2) Teritoriul fiecarui sector de competenta trebuie sa fie acoperit, din
punct de vedere al interventiei, in timpul de raspuns stabilit, cu cel putin o
autospeciala de interventie.
(3) Pana la asigurarea dotarii la nivelul prevazut de reglementarile in
vigoare, consiliile locale incheie in mod obligatoriu contracte sau conventii
de interventie cu consiliile locale limitrofe care au constituite servicii
voluntare dotate cu autospeciale de interventie.
CAP. 2
Criterii privind organizarea serviciilor voluntare
Art. 4
Constituirea, dimensionarea si dotarea structurilor serviciilor voluntare
se fac pe baza urmatoarelor criterii:
a) suprafata sectorului de competenta;
b) numarul de locuitori din sectorul de competenta;
c) clasificarea localitatilor din punct de vedere al riscurilor;
d) tipurile de riscuri identificate in profil teritorial;
e) masurile stabilite in Planul de analiza si acoperire a riscurilor;
f) caile de comunicatii rutiere si gradul de practicabilitate al acestora;
g) sursele de alimentare cu apa pentru stingerea incendiilor.
Art. 5
Serviciul voluntar este condus de un sef, profesionist in domeniu, si are
in structura:
a) un compartiment sau specialisti pentru prevenire;
b) una sau mai multe formatii de interventie, salvare si prim ajutor,
denumite in continuare formatii de interventie, dupa caz;
c) ateliere de reparatii si intretinere, dupa caz.
Art. 6
Compartimentul/specialistii pentru prevenire are/au ca principala atributie
prevenirea riscurilor producerii unor situatii de urgenta, prin activitati de
indrumare si control.
Art. 7
(1) Formatia de interventie este o structura specializata, constituita in
vederea limitarii si inlaturarii urmarilor situatiilor de urgenta.
(2) Formatia de interventie are in compunere minimum un echipaj/o grupa de
interventie si 2 - 4 echipe specializate.
(3) Echipajele/grupele de interventie specializate se organizeaza in
functie de specialitatea pe care o au, precum si in raport cu categoriile si
tipurile de autospeciale si utilaje folosite pentru indeplinirea atributiilor.
(4) Echipele specializate sunt constituite in functie de tipurile de
riscuri identificate in sectorul de competenta, pe urmatoarele domenii
principale: transmisiuni-alarmare, cercetare-cautare, deblocare-salvare,
sanitar-veterinar, evacuare, protectie NBC, suport logistic.
(5) Dotarea echipajelor/grupelor de interventie si echipelor specializate
este prevazuta in anexa nr. 1.
Art. 8
Atelierele de reparatii si intretinere sunt compartimente tehnice destinate
intretinerii si executarii lucrarilor de reparatii curente la mijloacele
tehnice din dotare.
CAP. 3
Criterii operationale
Art. 9
(1) La amplasarea in teritoriu a formatiilor de interventie se tine seama
de urmatoarele criterii operationale:
a) timpul mediu de alertare: 5 - 10 minute, in functie de anotimp si de ora
din zi sau din noapte la care s-a produs situatia de urgenta;
b) timpul de raspuns;
c) raza medie a sectorului de competenta: 5 - 10 km;
d) viteza medie de deplasare a autospecialelor de interventie: 50 km/h.
(2) Timpul maxim de raspuns:
a) la obiectivele care prezinta risc ridicat: 10 minute;
b) in cel mai indepartat punct din sectorul de competenta stabilit: 30 de
minute;
c) in celelalte localitati cu care s-au incheiat contracte sau conventii de
interventie: 45 de minute.
(3) Criteriile operationale prevazute la alin. (1) se coreleaza, dupa caz,
cu criteriul complementaritatii dat de existenta in sectorul de competenta a
serviciilor private pentru situatii de urgenta.
(4) Derularea interventiei se face gradual, dupa caz, astfel:
a) alarmarea serviciului voluntar, concomitent cu anuntarea/alertarea
structurilor profesioniste de interventie ale inspectoratului pentru situatii
de urgenta judetean sau al municipiului Bucuresti, precum si a serviciului privat/voluntar
cu care s-a incheiat un contract/o conventie de interventie;
b) interventia propriu-zisa efectuata de serviciile voluntare;
c) sprijinul acordat interventiei (in tehnica si personal specializat) de
catre serviciul privat/voluntar cu care s-a incheiat un contract/o conventie de
interventie;
d) sprijinul acordat interventiei (in tehnica si personal specializat) de
catre structurile profesioniste.
(5) Serviciul de urgenta voluntar solicita in sprijin interventia
serviciilor de urgenta private si a celor voluntare cu care a incheiat
contracte/conventii de interventie sau, dupa caz, a serviciilor de urgenta
profesioniste, ori de cate ori amploarea situatiei de urgenta depaseste
capacitatea de raspuns a acestuia.
Art. 10
Pentru asigurarea permanenta a interventiei conducatorul/conducatorii
autospecialei/autospecialelor de interventie sau mecanicul de motopompa
efectueaza serviciul in ture, conform regulamentului propriu de organizare si
functionare.
CAP. 4
Clasificarea serviciilor voluntare
Art. 11
(1) Serviciile voluntare se clasifica in functie de numarul de locuitori,
precum si de numarul si de dotarea echipajelor/grupelor de interventie cu
autospeciale sau cu alte mijloace de interventie, astfel:
a) serviciu de categoria I - avand numai compartiment sau specialisti de
prevenire si/sau echipe specializate de interventie, indiferent de numarul de
locuitori;
b) serviciu de categoria a II-a - avand numai echipaje/grupe de interventie
care incadreaza autospeciale si/sau utilaje mobile de interventie, altele decat
cele pentru lucrul cu apa si spuma, in functie de riscul existent, indiferent
de numarul de locuitori;
c) serviciu de categoria a III-a - avand cel putin un echipaj/o grupa de
interventie la motopompa sau la alt utilaj mobil pentru lucrul cu apa si spuma,
in localitatile cu maximum 500 de locuitori;
d) serviciu de categoria a IV-a - avand un echipaj/o grupa de interventie
la o autospeciala pentru lucrul cu apa si spuma, in localitatile cu o populatie
cuprinsa intre 501 - 10.000 de locuitori;
e) serviciu de categoria a V-a - avand doua sau mai multe echipaje/grupe de
interventie la doua sau mai multe autospeciale pentru lucrul cu apa si spuma,
in localitatile cu peste 10.000 de locuitori.
(2) Serviciile prevazute la alin. (1) lit. b) - e) au in compunere in mod
obligatoriu si un compartiment sau specialisti de prevenire, dupa caz.
CAP. 5
Criterii privind incadrarea cu personal
Art. 12
(1) Serviciul voluntar se incadreaza cu personal angajat si/sau cu personal
voluntar.
(2) Personalul angajat si cel voluntar trebuie sa corespunda cerintelor de
pregatire fizica si psihica si sa aiba aptitudinile necesare in vederea
indeplinirii atributiilor.
(3) In serviciul voluntar, functiile de sef serviciu si conducator
autospeciale/mecanic de motopompa se incadreaza in mod obligatoriu cu personal
angajat.
(4) La incadrare si anual personalul serviciului voluntar este supus
controlului medical, in conditiile legii.
(5) Personalul angajat trebuie sa aiba calificarea si atestarea necesare,
conform reglementarilor in vigoare.
Art. 13
Numarul specialistilor (personalului compartimentului) pentru activitatea
de prevenire se stabileste astfel:
a) pentru institutiile publice si operatorii economici din subordinea
consiliilor locale, un specialist;
b) in mediul rural, pentru 200 de gospodarii cetatenesti, un specialist;
c) in mediul urban, pentru 500 - 1.000 de locuinte individuale sau
gospodarii, un specialist.
Art. 14
Echipajele/grupele de interventie specializate se incadreaza cu personal
stabilit conform prevederilor instructiunilor si cartilor tehnice de utilizare
a utilajelor si autospecialelor de interventie.
CAP. 6
Criterii privind dotarea serviciilor voluntare
Art. 15
Pentru realizarea si mentinerea unei capacitati de raspuns optime, dotarea
serviciului voluntar trebuie sa asigure:
a) acoperirea riscurilor potentiale din sectorul de competenta, atat din
punct de vedere preventiv, cat si din punct de vedere operational;
b) executarea oportuna a misiunilor si operatiunilor specifice;
c) corelarea performantelor tehnice ale mijloacelor de interventie cu
specificul si gradul de dificultate ale situatiei de urgenta, in vederea
exploatarii cu eficienta maxima a acestora;
d) crearea conditiilor necesare pentru pregatirea si antrenamentul
personalului.
Art. 16
(1) Sediile si utilitatile necesare serviciilor voluntare, precum si
spatiile adecvate pentru pregatirea de specialitate a personalului, gararea,
adapostirea si intretinerea mijloacelor tehnice, depozitarea materialelor sunt
puse la dispozitie de consiliile locale, in conditiile legii.
(2) Spatiile prevazute la alin. (1) se doteaza cu telefon si mijloace de
alarmare si alertare, instalatii utilitare, mijloace de pregatire, cu materiale
de birotica si de acordare a primului ajutor medical.
(3) In functie de necesitati, dotarea se completeaza cu alte categorii de
bunuri materiale utile indeplinirii atributiilor serviciului.
(4) Personalul serviciilor voluntare se antreneaza, dupa caz:
a) in poligoanele de antrenament proprii, dotate cu aparate, utilaje,
aparatura si echipamente specifice interventiei in situatii de urgenta,
inclusiv pentru concursurile profesionale;
b) in poligoanele de antrenament ale inspectoratelor pentru situatii de
urgenta judetene/al municipiului Bucuresti sau ale serviciilor private, in baza
unor protocoale.
(5) Intretinerea si repararea autospecialelor si utilajelor serviciilor
voluntare se fac, dupa caz, in ateliere proprii dotate cu utilaje si scule
adecvate lucrarilor executate sau de catre alte persoane fizice ori juridice
atestate, conform legii, pentru activitatile respective.
Art. 17
Criteriile specifice care stau la baza dotarii cu mijloace tehnice si
materiale a serviciilor voluntare pentru situatii de urgenta sunt prezentate in
anexa nr. 2.
Art. 18
Documentele de organizare, desfasurare si conducere a activitatii
serviciului voluntar pentru situatii de urgenta sunt prezentate in anexa nr. 3.
Art. 19
(1) Serviciile voluntare isi desfasoara activitatea pe baza regulamentului
de organizare si functionare, aprobat de consiliul local, cu avizul
inspectoratului pentru situatii de urgenta judetean/al municipiului Bucuresti.
(2) Structura-cadru a regulamentului de organizare si functionare a
serviciului voluntar pentru situatii de urgenta este prevazuta in anexa nr. 4.
Art. 20
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentele criterii de
performanta.
ANEXA 1
la criteriile de performanta
DOTAREA
echipajelor/grupelor si echipelor specializate de interventie, in functie de
specialitate
1. Echipaje/grupe de interventie
________________________________________________________________________________
Nr. Tipul echipajului/grupei de Dotarea
crt. interventie in functie de specialitate
________________________________________________________________________________
1. Salvare si prim ajutor - ambulanta
2. Stingerea incendiilor cu apa si spuma - autospeciala de lucru cu apa si
spuma, motopompa sau utilaj mobil
3. Stingerea incendiilor cu pulberi si - autospeciala de lucru cu pulberi
gaze si gaze
4. Interventie la inaltime - autoscara
5. Interventie la inundatie si/sau inec - barca pneumatica de salvare
6. Descarcerare - autospeciala de descarcerare
7. Decontaminare si protectie NBC - autospeciala sau utilaj
8. Suport logistic al interventiilor - autocamion, tractor, remorca auto
sau alt utilaj
9. Cercetare-cautare - autoturism
________________________________________________________________________________
NOTA:
Fiecare autospeciala sau utilaj are in dotare aparatura, echipament si
complete de protectie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substante si alte
materiale specifice, conform cartilor tehnice si instructiunilor de exploatare.
2. Echipe specializate
Dotarea echipelor specializate cu mijloace initiale, aparatura, echipament
si complete de protectie, mijloace de transmisiuni, accesorii, substante si
alte materiale specifice se face conform normelor de inzestrare si dotare
elaborate de Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.
ANEXA 2
la criteriile de performanta
CRITERII SPECIFICE
care stau la baza dotarii cu mijloace tehnice si materiale a serviciilor
voluntare pentru situatii de urgenta
________________________________________________________________________________
Nr. Categoriile de mijloace Criteriile specifice
crt. tehnice
________________________________________________________________________________
1. Autospeciale si utilaje - natura si volumul operatiunilor de interventie
de interventie - caracteristicile si performantele
tehnico-tactice ale autospecialelor si
utilajelor
- duratele normale de exploatare a
autospecialelor
si utilajelor
________________________________________________________________________________
2. Echipament si mijloace - natura si periculozitatea specifica a
de protectie operatiunilor de interventie
- efectele negative ale agentilor dinamici,
termici, electromagnetici si biologici
specifici
evenimentelor periculoase potentiale
- numarul de persoane care participa la
operatiuni
- durata normala de folosinta a echipamentului
________________________________________________________________________________
3. Aparatura de - marimea si particularitatile sectorului de
transmisiuni si competenta din punct de vedere al
comunicatiilor
informatica - numarul de formatii, echipaje/grupe si echipe,
precum si efectivele acestora
- numarul de personal cu atributii de conducere
________________________________________________________________________________
4. Substante necesare - numarul si caracteristicile tehnice ale
interventiei autospecialelor
- frecventa si numarul interventiilor, precum si
consumul estimat de substante
________________________________________________________________________________
5. Mijloace de transport - numarul de utilaje ce trebuie tractate
- efectivele si materialele ce trebuie
transportate
- normele de alocare la drepturi
- durata normala de exploatare
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la criteriile de performanta
DOCUMENTELE
de organizare, desfasurare si conducere a activitatii serviciului voluntar
pentru situatii de urgenta
I. Dosarul privind organizarea si inzestrarea serviciului voluntar pentru
situatii de urgenta
I.1. Hotararea consiliului local de infiintare, organigrama si numarul de
personal ale serviciului voluntar
I.2. Contractele de voluntariat incheiate intre consiliul local si
voluntari
I.3. Contractele de interventie
I.4. Tabel nominal cu personalul, in functie de structurile din care acesta
face parte, si modul de instiintare
I.5. Tabel cu necesarul de tehnica, aparatura si materiale, in functie de
structura serviciului voluntar
I.6. Tabel cu materialele si tehnica existente in dotare
I.7. Evidenta referatelor prin care se solicita completarea dotarii cu
tehnica, aparatura si materiale a serviciului voluntar, intocmite de seful
serviciului
I.8. Schema legaturilor de comunicatii ale fortelor ce actioneaza in cazul
situatiilor de urgenta
II. Regulamentul de organizare si functionare a serviciului voluntar pentru
situatii de urgenta
III. Dosar privind interventia serviciului voluntar
III.1. Planuri de interventie (de raspuns) in functie de riscurile
identificate in sectorul de competenta
III.2. Planuri de cooperare
III.3. Planul de evacuare in caz de urgenta
III.4. Planurile sau schitele localitatilor din sectorul de competenta pe
care sunt marcate zonele locuite, amplasarea agentilor economici si
institutiilor, sursele de alimentare cu apa, zonele greu accesibile si
vulnerabile la riscuri
III.5. Planul de analiza si acoperire a riscurilor
IV. Dosar privind pregatirea personalului
IV.1. Planul de pregatire profesionala anuala si lunara, pe teme si
exercitii
IV.2. Registrul de evidenta a participarii la pregatirea profesionala si
calificativele obtinute
IV.3. Planificarea exercitiilor si aplicatiilor
V. Dosar operativ
V.1. Registrul cu note de anuntare si de evidenta a interventiilor
V.2. Organizarea interventiei pe ture de serviciu
V.3. Raportul de interventie
VI. Registrul istoric al serviciului voluntar pentru situatii de urgenta
VII. Registrul de control
VIII. Programul de masuri in vederea acordarii asistentei pentru prevenirea
situatiilor de urgenta la gospodariile populatiei
VIII.1. Graficul controalelor la gospodariile populatiei
VIII.2. Carnetele cu constatarile rezultate din controale
IX. Dosar tehnic
IX.1. Planul de asistenta la autospecialele si utilajele de interventie
IX.2. Dosarul tehnic al mijloacelor de instiintare-alarmare
ANEXA 4
la criteriile de performanta
STRUCTURA-CADRU
a regulamentului de organizare si functionare a serviciului voluntar pentru
situatii de urgenta
CAP. 1
Dispozitii generale
- hotararea consiliului local de constituire a serviciului voluntar;
- prezentarea succinta a activitatii serviciului voluntar in functie de
tipurile de risc gestionate;
- alte date de interes general.
CAP. 2
Organizarea si atributiile serviciului voluntar
- conducerea si structura organizatorica;
- relatiile dintre structurile serviciului voluntar:
- ierarhice;
- functionale;
- organizarea pe ture a serviciului voluntar;
- atributiile serviciului voluntar:
- atributiile compartimentului/specialistilor de prevenire;
- atributiile formatiilor de interventie:
- atributiile echipajelor/grupelor de interventie;
- atributiile echipelor specializate;
- atributiile atelierului.
CAP. 3
Atributiile personalului din structura serviciului voluntar
- atributiile sefului de serviciu;
- atributiile sefului de compartiment/specialistului de prevenire;
- atributiile sefului formatiei de interventie;
- atributiile sefului echipajului/grupei de interventie;
- atributiile sefului echipei specializate;
- atributiile conducatorilor autospecialelor de interventie;
- atributiile mecanicului de utilaj;
- atributiile membrilor echipajelor/grupelor de interventie si echipelor
specializate.
CAP. 4
Coordonarea, controlul si indrumarea serviciului voluntar
- relatiile de coordonare;
- relatiile de control;
- relatiile de cooperare;
- relatiile de indrumare.
CAP. 5
Gestionarea patrimoniului serviciului voluntar
- modul de finantare, dotare, exploatare, intretinere, evidenta si control
al patrimoniului.
CAP. 6
Pregatirea personalului serviciului voluntar
- stabilirea modului de pregatire de specialitate si fizica a personalului;
- participarea la cursuri de calificare si atestare;
- participarea la concursurile profesionale.
CAP. 7
Dispozitii finale
dispozitii privind obligativitatea cunoasterii si aplicarii prevederilor
regulamentului de catre personalul serviciului voluntar;
dispozitii privind intrarea in vigoare a regulamentului.