ORDIN Nr. 7616
din 20 august 2007
pentru modificarea si
completarea Normelor privind procedurile simplificate de vamuire, aprobate prin
Ordinul vicepresedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr.
5.465/2007
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 7 septembrie 2007
Având în vedere prevederile art. 76 din Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de instituire a Codului vamal comunitar, ale
titlului IX „Proceduri simplificate" din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93 de stabilire a unor dispoziţii de
aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de instituire a
Codului vamal comunitar, precum şi prevederile art. 663 şi 664 din Regulamentul
de aplicare a Codului vamal al României, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
707/2006, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a
Vămilor,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. I. - Normele privind procedurile simplificate de vămuire, aprobate
prin Ordinul vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
5.465/2007, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 377 din 4 iunie 2007, se modifică şi se
completează după cum urmează:
1. La articolul 16,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) In sensul art. 261 alin. (2) din Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, se consideră că o persoană declară mărfuri pentru
punere în liberă circulaţie în mod ocazional dacă a efectuat cel mult 100 de
operaţiuni vamale în anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii
de autorizare."
2. La articolul 17 alineatul (2), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererea se completează utilizând aplicaţia
«autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire», aflată pe website-ul
Autorităţii Naţionale a Vămilor www. customs. ro, secţiunea «Agenţi
economici/Utilizarea sistemului informatic vamal». Cererea înregistrată în
aplicaţia informatică se tipăreşte şi se depune, semnată şi ştampilată de către
solicitant, la biroul vamal împreună cu următoarele documente:".
3. La articolul 17
alineatul (3), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) numărul şi valoarea totală exprimată în euro a
operaţiunilor cu caracter repetitiv, desfăşurate cu ţări terţe, realizate în
anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;
b) cuantumul drepturilor de
import pentru operaţiunile vamale cu caracter repetitiv, desfăşurate cu ţări
terţe în anul anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de
autorizare;".
4. Articolul 18 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. -In cazul în care
condiţiile legale sunt îndeplinite, biroul vamal aprobă acordarea autorizaţiei
pentru utilizarea procedurii simplificate şi o înregistrează în aplicaţia
informatică «autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire».
Autorizaţia, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 3, se tipăreşte în două
exemplare şi se semnează de către şeful biroului vamal. Un exemplar al
autorizaţiei se predă solicitantului, iar celălalt exemplar se păstrează în
evidenţa biroului vamal."
5. La articolul 19, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Modificările şi/sau completările autorizaţiei se
fac de către biroul vamal în aplicaţia «autorizări pentru procedurile
simplificate de vămuire». Formularul cu modificările/completările ulterioare
devine anexă la autorizaţia iniţială. Acesta se tipăreşte în două exemplare şi
se semnează de către şeful biroului vamal, un exemplar fiind destinat
solicitantului, iar celălalt păstrându-se în evidenţa biroului vamal."
6. La articolul 21, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Revocarea sau suspendarea autorizaţiei se
realizează în baza deciziei şefului biroului vamal emitent şi conţine data de
la care măsura intervine, precum şi motivul emiterii acesteia. Decizia este
notificată de biroul vamal titularului."
7. La articolul 23,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Formula de calcul al cuantumului garanţiei este
următoarea:
cuantumul garanţiei = drepturi x (termenul de depunere a declaraţiei vamale + 15 zile),
365
unde prin drepturi se
înţelege cuantumul drepturilor vamale convenţionale, conform Tarifului vamal comun în vigoare la data depunerii cererii de autorizare, calculat
pentru operaţiunile cu caracter
repetitiv, desfăşurate cu ţări terţe, realizate în ultimul an, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare, iar
prin termenul de depunere a declaraţiei vamale se înţelege termenul
de prezentare a declaraţiei suplimentare, stabilit în autorizaţia de utilizare a procedurii simplificate de vămuire, care este de maximum 30 de zile calendaristice."
8. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - Plata drepturilor de import şi
regularizarea plăţii taxei pe valoarea adăugată şi a accizelor, după caz, se
fac în maximum a 16-a zi a lunii următoare celei în care s-a depus declaraţia
simplificată, ţinându-se seama de elementele de taxare aplicabile în momentul
depunerii acesteia."
9. La articolul 31
alineatul (2), literele a) şi c) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) au realizat în anul anterior, calculat de la
momentul depunerii cererii de autorizare, operaţiuni de comerţ exterior cu ţări
terţe în valoare totală ce depăşeşte echivalentul a 3 milioane euro;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
c) au realizat peste 100 de operaţiuni vamale în anul
anterior, calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare."
10. La articolul 31,
după alineatul (2) se introduc două noi alineate, alineatele (3) şi (4), cu următorul
cuprins:
„(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2),
condiţiile prevăzute la lit. a) şi c) ale acestui alineat se consideră
îndeplinite pentru operatorii economici care iniţiază sau au în derulare
investiţii în România în anul depunerii cererii de autorizare, iar valorile
estimate ale operaţiunilor de comerţ exterior cu ţări terţe, dovedite pe baza
contractelor/comenzilor încheiate, depăşesc într-o perioadă de un an de la data
depunerii cererii echivalentul a 3 milioane euro.
(4) Operatorii economici prevăzuţi la alineatul
precedent precizează în declaraţia pe propria răspundere menţionată la art. 32
alin. (3) că se află în situaţia descrisă la alin. (3) de mai sus şi se angajează
ca în termen de un an de la obţinerea autorizaţiei să îndeplinească condiţiile
prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c) din prezentul articol."
11. La articolul 32
alineatul (2), partea introductivă se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Cererea se completează utilizând aplicaţia
«autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire», aflată pe website-ul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, www.customs.ro, secţiunea «Agenţi economici/Utilizarea sistemului informatic
vamal». Cererea înregistrată în aplicaţia informatică se tipăreşte şi se
depune, semnată şi ştampilată de către solicitant, la biroul vamal împreună cu
următoarele documente:".
12. La articolul 32
alineatul (3), literele a) şi b) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„a) numărul şi valoarea totală a operaţiunilor de
comerţ exterior cu ţări terţe, exprimată în euro, realizate în anul anterior,
calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;
b) cuantumul drepturilor de import pentru operaţiunile
vamale desfăşurate cu ţări terţe în anul anterior,
calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare;".
13. Articolul 34 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 34. - Dispoziţiile art. 18 şi 19 se aplică în mod
corespunzător şi în cazul procedurii de vămuire la domiciliu."
14. La articolul 36,
alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) Revocarea sau suspendarea autorizaţiei se
realizează în baza deciziei şefului biroului vamal emitent şi conţine data de
la care măsura intervine, precum şi motivul emiterii acesteia. Decizia este
notificată de biroul vamal titularului."
15. La articolul 38
alineatul (1), literele a), d), e) şi f) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„a) constituirea unei garanţii în contul biroului vamal
potrivit prevederilor art. 189-200 din Regulamentul Consiliului (CEE) nr.
2.913/92. Cuantumul garanţiei se calculează ca fiind media drepturilor de
import pe o perioadă egală cu termenul în care declaraţia vamală trebuie
prezentată la biroul vamal, raportată la anul anterior, calculat de la momentul
depunerii cererii de autorizare;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
d) transmiterea răspunsului biroului vamal privind
decizia de intervenţie sau neintervenţie în vederea obţinerii liberului de
vamă;
e) descărcarea şi recepţionarea mărfurilor;
f) înscrierea mărfurilor în evidenţa contabilă;".
16. La articolul 38,
alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Formula de calcul al cuantumului garanţiei este
următoarea:
cuantumul garanţiei = drepturi x (termenul de depunere a declaraţiei vamale + 15 zile),
365
unde prin drepturi se
înţelege cuantumul drepturilor vamale convenţionale, conform Tarifului vamal
comun în vigoare la data depunerii cererii de autorizare, calculat pentru
operaţiunile de comerţ exterior cu ţări terţe, realizate în ultimul an,
calculat de la momentul depunerii cererii de autorizare, iar prin termenul
de depunere a declaraţiei vamale se înţelege termenul de prezentare a
declaraţiei suplimentare sau recapitulative, stabilit în autorizaţia de
utilizare a procedurii simplificate de vămuire, care este de maximum 30 de zile
calendaristice."
17. Subtitlul ce
urmează după articolul 39 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Notificarea biroului vamal privind sosirea
mărfurilor"
18. Articolul 43 se abrogă.
19. Subtitlul ce urmează după articolul 53 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Inscrierea mărfurilor în evidenţe si depunerea
declaraţiei vamale"
20. Intre subtitlul
ce urmează după articolul 53 şi articolul 54 se
introduce un nou articol, articolul 531, cu următorul cuprins:
„Art. 531. - (1)
Plasarea mărfurilor sub regim vamal se realizează prin înscrierea în evidenţa
contabilă, indicând data înscrierii mărfurilor.
(2) Concomitent cu înscrierea în evidenţa contabilă, se
realizează şi înscrierea în registrul înscrierilor în evidenţă a mărfurilor, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 8, a următoarelor informaţii privind
mărfurile: data înscrierii, numărul şi data facturii, numărul de colete,
descrierea mărfurilor, origine, preferinţe tarifare, codul din Nomenclatura
combinată, valoarea facturată şi codul monedei, condiţii de livrare, valoarea
în vamă, regimul vamal, greutatea netă, calculul estimat al drepturilor de
import, cuantumul accizelor, după caz, cuantumul taxei pe valoarea adăugată şi
intervenţia biroului vamal (prin înscrierea numărului procesului-verbal)."
21. Subtitlul ce
urmează după articolul 61 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Inscrierea mărfurilor în evidenţe, completarea
si depunerea declaraţiei vamale"
22. Articolul 62 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 62. - Dispoziţiile art. 531-55 se aplică în mod corespunzător
pentru regimul vamal de antrepozit."
23. La articolul
77, litera a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„a) declaraţii vamale
preautentificate - exemplarele documentului
administrativ unic completate parţial, semnate şi ştampilate în caseta A de
agentul vamal desemnat, puse la dispoziţia titularului periodic, anterior
efectuării formalităţilor vamale de plasare sub regim.
Completarea parţială constă în înscrierea manuală la
rubrica «D - CONTROLAT LA BIROUL DE PLECARE» a menţiunii «VĂMUIRE LA
DOMICILIU», a numărului din Registrul de evidenţă a declaraţiilor vamale
preautentificate, al cărui model este prevăzut în anexa nr. 9, precum şi a
numărului autorizaţiei, însoţite de semnătura şi stampila personală;".
24. La articolul 82 alineatul (1), literele b) şi e) se modifică, iar după litera e) se introduce o
nouă literă, litera f), cu următorul cuprins:
,,b) transmiterea la biroul vamal a notificării de
încărcare;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) completarea declaraţiilor vamale preautentificate
şi înscrierea mărfurilor în evidenţa contabilă;
f) justificarea utilizării declaraţiilor vamale
preautentificate şi a sigiliilor vamale."
25. Subtitlul ce
urmează după articolul 85 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Transmiterea la biroul vamal a notificării de
încărcare"
26. Articolul 86 se
abrogă.
27. Articolul 90 se abrogă.
28. După articolul 91 se introduce următorul
subtitlu:
„Completarea declaraţiilor vamale
preautentificate şi înscrierea mărfurilor în evidenţa contabilă"
29. Intre subtitlul ce urmează după articolul 91
şi articolul 92 se introduce un nou articol, articolul 911, cu următorul cuprins:
„Art. 911. - Titularul completează declaraţia vamală
preautentificată, potrivit normelor tehnice de completare, utilizare şi
tipărire a declaraţiei sumare şi a documentului administrativ unic, cu
modificările ulterioare. Casetele menţionate mai jos se completează astfel:
a) la caseta «A- BIROU DE EXPEDIERE/DE EXPORT» se
înscriu codul şi denumirea biroului vamal, precum şi
numărul şi data înregistrării declaraţiei vamale;
b) la caseta «B - INFORMAŢII CONTABILE» se înscriu
numărul şi data validării;
c) în caseta 1 subdiviziunea a doua se înscrie codul Z;
d) la caseta 44 se înscriu numărul
autorizaţiei de vămuire la domiciliu, precum şi menţiunea «export simplificat»;
e) caseta «54 - Locul şi data» se completează, după
tipărirea declaraţiei vamale, cu data, numele, prenumele şi semnătura persoanei
împuternicite de titular sau de comisionarul în vamă, după caz, aplicându-se
ştampila."
30. După articolul
92 se introduce un nou articol, articolul 921, cu următorul cuprins:
„Art. 921. - După
completarea declaraţiei vamale ieşirea mărfurilor se înscrie în evidenţa
contabilă a titularului."
31. La articolul 95,
literele a)-c) se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„a) încărcarea mărfurilor;
b) sigilarea mijlocului de transport, efectuată de
persoana desemnată de titular, potrivit art. 85;
c) completarea declaraţiei vamale preautentificate şi
înscrierea ieşirii mărfurilor în evidenta contabilă."
32. La articolul
100, literele b), e) şi f) se modifică, iar după litera f) se introduce o nouă
literă, litera g), cu următorul cuprins:
,,b) transmiterea la biroul vamal a notificării de
încărcare;
........................................................................................................................................................................ .........................................................
e) completarea documentului comercial preautentificat
şi înscrierea mărfurilor în evidenţa contabilă şi în registrul prevăzut în
anexa nr. 8;
f) depunerea declaraţiei
suplimentare întocmite pe formularul documentului administrativ unic în primele
5 zile ale lunii următoare celei în care s-au înscris în evidenţe mărfurile;
g) justificarea utilizării sigiliilor vamale."
33. Articolul 108 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 108. - (1) In cazul în care un operator economic
autorizat să utilizeze procedurile simplificate doreşte utilizarea unei
proceduri simplificate care necesită autorizare la un alt birou vamal, acesta
întocmeşte o nouă cerere scrisă potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Cererea se completează utilizând aplicaţia
«autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire», aflată pe website-ul
Autorităţii Naţionale a Vămilor, www.customs ro, secţiunea «Agenţi economici/Utilizarea sistemului informatic vamal».
Cererea înregistrată în aplicaţia informatică se tipăreşte şi se depune,
semnată şi ştampilată de către solicitant, la biroul vamal, împreună cu:
a) declaraţia-angajamentşi declaraţia pe propria
răspundere prevăzute, în funcţie de procedura solicitată, la alin. (2) lit. d)
şi alin (3) ale art. 17 sau la alin. (2) lit. d) şi alin. (3) ale art. 32;
b) o fotocopie a autorizaţiei iniţiale.
(3) Biroul vamal căruia îi este adresată noua cerere
verifică condiţiile privind organizarea evidenţelor şi, în cazul procedurii de
vămuire la domiciliu, noul loc solicitat. Totodată, acesta solicită biroului
vamal emitent al primei autorizaţii fotocopii ale celorlalte documente depuse
la dosarul iniţial de autorizare.
(4) In cazul în care condiţiile legale sunt
îndeplinite, noua autorizaţia pentru utilizarea procedurilor simplificate de
vămuire se completează şi se tipăreşte în două exemplare din aplicaţia
«autorizări pentru procedurile simplificate de vămuire». Modelul autorizaţiei
este prevăzut în anexa nr. 3. Aceasta se semnează de către şeful biroului
vamal. Un exemplar al autorizaţiei se predă solicitantului, iar celălalt
exemplar se păstrează în evidenţa biroului vamal."
34. Articolul 110
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 110. - Orice modificări intervenite în datele de
identificare ale titularului vor fi aduse la cunoştinţa biroului vamal
competent, în scris, în termen de 24 de ore de la producerea lor. Dacă
modificările respective presupun modificarea autorizaţiei, biroul vamal
procedează în conformitate cu art. 19."
Art. II. -Anexele nr. 1
şi 3 la Normele privind procedurile simplificate de vămuire, aprobate prin Ordinul
vicepreşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 5.465/2007, se
înlocuiesc cu anexele nr. 1 şi 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXA Nr. 1 (Anexa nr. 1 la norme)
Nr......................din........................
Către biroul vamal:
.......................................................
CERERE DE AUTORIZARE
pentru procedura simplificată de vămuire
Societatea Comercială....................................., CUI................., cu sediul în
str.................................., localitatea..........................,
judeţul..............., ţara................., cod poştal ............, e-mail
................., telefon........................., fax........................., solicităm autorizare pentru:
Solicităm ca
pentru procedura de vămuire la domiciliu vămuirea să se efectueze la
adresa/adresele punctului/punctelor de lucru din tabelul următor:
Cod
|
Nume locaţie
|
Adresă
|
E-mail
|
Telefon
|
Fax
|
|
|
|
|
|
|
Evidenţele vor fi ţinute
la:..............................................................
Poziţiile tarifare ale mărfurilor din Tariful vamal
comun pentru care se solicită autorizarea se găsesc în anexă.
Documentul comercial
utilizat:.....................................................
Solicităm, de asemenea, reprezentarea indirectă a
firmei .........................................., cu sediul în statul membru................................................, cod
de identificare
fiscală................................................., adresa ......................................................
Lista documentelor anexate se găseşte în anexă.
Numele şi prenumele
......................................
Semnătura şi ştampila
......................................
ANEXA Nr. 2 (Anexa nr. 3 la norme)
AUTORITATEA NAŢIONALA A VĂMILOR
Biroul vamal
........................
AUTORIZAŢIE
pentru utilizarea procedurii simplificate
Nr.........................din data
de.....................
1. Denumirea şi sediul solicitantului:
...........................................................,
adresa .......................................................................................
localitatea................................................... Judeţul.................................,
ţara............................, cod poştal............., e-mail.................................,
telefon......................., fax.................
2. Procedurile simplificate şi regimurile vamale
pentru care se emite autorizaţia:
3. Poziţiile tarifare ale mărfurilor din Tariful vamal
comun pentru care se autorizează procedura simplificată, conform tabelului
anexat
4. Cuantumul garanţiei instituite
:..............................lei
5. Termenul de prezentare a
declaraţiei suplimentare/recapitulative, exprimat în zile:.............
6. Adresa locului/locurilor aprobat/aprobate pentru
utilizarea procedurii de vămuire la domiciliu:
Cod
|
Nume locaţie
|
Adresă
|
E-mail
|
Telefon
|
Fax
|
|
|
|
|
|
|
7. Locul
evidenţelor:................................................
8. Perioada de justificare a declaraţiilor vamale
preautentificate, exprimată în zile:..........
9. Denumirea documentului
comercial:.........................................................................
10. Termenul în care biroul vamal poate interveni, în
cazul procedurii de vămuire la domiciliu, cu începere din momentul primirii
avizului de sosire/informării de încărcare, este de.................minute.
11. Reprezentant indirect al firmei
...................................., cu sediul în statul membru
.............., cod de identificare
fiscală.........................................,
adresa........................................................................................................................................................................ ...........................................................
Şeful biroului vamal,
............................................