ORDIN
Nr. 766 din 9 iulie 1993
privind aprobarea Indrumarului pentru aplicarea prevederilor Hotararii
Guvernului nr. 206/1993 privind unele masuri pentru continuarea liberalizarii
preturilor si tarifelor
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 19 iulie 1993

Ministrul de stat, ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
avand in vedere prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 206/1993
privind unele masuri pentru continuarea liberalizarii preturilor si tarifelor,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Indrumarul pentru aplicarea prevederilor art. 3 din Hotararea
Guvernului nr. 206/1993 privind unele masuri pentru continuarea liberalizarii
preturilor si tarifelor. 2. Departamentul de evolutie a preturilor si protectie
a concurentei si directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat din judete si municipiul Bucuresti - serviciile de preturi si
protectie a concurentei din cadrul Ministerului Finantelor vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
INDRUMAR
privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 206/1993 privind unele
masuri pentru continuarea liberalizarii preturilor si tarifelor
In baza prevederilor art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 206/1993 privind
unele masuri pentru continuarea liberalizarii preturilor si tarifelor se emite
prezentul indrumar.
1. Agentii economici negociaza preturile si tarifele cu beneficiarii in
functie de conditiile concrete de pe piata, pe baza cererii si ofertei. La
produsele si serviciile prevazute in anexa la hotararea sus-mentionata,
negocierea, de catre regiile autonome si societatile comerciale cu capital
majoritar de stat, se face sub supravegherea Ministerului Finantelor - Departamentul
de evolutie a preturilor si protectie a concurentei. Pentru preturile cu
amanuntul supravegherea se exercita si de Ministerul Comertului.
Preturile cu ridicata sunt determinate de nivelul costurilor de productie
dimensionate in functie de parametrii tehnici, constructivi si functionali si
de alte caracteristici de calitate a produselor, de conditia de livrare
(franco, ambalaj) a acestora, luandu-se in calcul influentele ce decurg din
evolutia factorilor prevazuti de Hotararea Guvernului nr. 412/1992, precum si
de marimea profitului rezultat in conditii de concurenta.
Intrucat preturile mai mari solicitate de furnizori pentru acele produse
care reprezinta, fata de cele similare, imbunatatiri ale parametrilor tehnici
constructivi sau functionali ori ale altor caracteristici de calitate sau ale
conditiilor de calitate pot constitui, practic, majorare de pret, aceste
situatii se incadreaza in regulile de notificare prevazute de art. 3 din
Hotararea Guvernului nr. 206/1993.
Pentru livrarile din depozitele agentilor economici producatori (inclusiv
din depozitele de produse finite ale acestora) nu se justifica aplicarea de
adaos comercial, deoarece in costurile de productie trebuia sa fie incluse
toate cheltuielile necesare fabricarii produsului, precum si cele pentru
desfacerea acestuia, in concordanta cu conditia de livrare in care a fost
negociat pretul cu ridicata.
Pentru livrarile de produse din depozite, baze de aprovizionare si altele
asemenea, intermediarii au dreptul la adaos comercial cu ridicata.
Pentru vanzarea de marfuri prin magazinele cu amanuntul, indiferent de
cantitatea vanduta unui cumparator, se aplica preturi cu amanuntul care contin
adaos comercial cu amanuntul.
Adaosul comercial cu ridicata si cel cu amanuntul pot fi stabilite ca o
marime procentuala sau in suma fixa, ca diferenta intre pretul pe care l-a
negociat cu beneficiarii (respectiv cel practicat la amanunt) si pretul cu
ridicata la care s-a aprovizionat agentul economic cu activitate comerciala cu
ridicata (respectiv cea cu amanuntul).
In cazul produselor ale caror preturi se negociaza sub supravegherea
Ministerului Finantelor - Departamentul de evolutie a preturilor si protectie a
concurentei si a Ministerului Comertului, adaosul comercial cuvenit agentilor
economici cu activitate comerciala cu ridicata si celor cu activitate
comerciala cu amanuntul va fi cel rezultat ca diferenta intre preturile cu
amanuntul si cele cu ridicata prevazute in notele de negociere incheiate.
Impartirea acestuia pe verigi se va face prin negocierea partilor.
2. Hotararea Guvernului nr. 206/1993 abroga prevederile art. 5 si 14 din
Hotararea Guvernului nr. 464/1991 si reglementeaza in mod expres continutul
(structura) pretului cu ridicata al bunurilor provenite din import.
Agentul economic cu activitate de import, care efectueaza aceste operatiuni
in calitate de intermediar (comisionar) are dreptul la o cota de comision la
nivelul convenit cu comitentul.
Agentul economic proprietar al marfii importate incaseaza de la beneficiari
- pe langa pretul cu ridicata al importatorului determinat conform prevederilor
art. 2 din Hotararea Guvernului nr. 206/1993 - si un adaos comercial cuvenit
importatorului, din care acesta isi acopera cheltuielile pentru desfacerea
marfurilor, inclusiv eventualul comision al societatii comerciale de
export-import intermediare, precum si o cota de profit.
3. Potrivit prevederilor art. 3 din Hotararea Guvernului nr. 206/1993,
intentia de majorare a preturilor si tarifelor trebuie sa fie notificata
beneficiarilor, de agentii economici furnizori, indiferent de forma de
organizare si titularul dreptului de proprietate, cu cel putin 30 de zile
inainte de punerea in aplicare.
Modelul formularului ce se utilizeaza pentru notificarea preturilor cu
ridicata si a tarifelor continand elemente minime necesare este redat in anexa
nr. 1 la prezentul indrumar.
Pentru notificare se va proceda astfel:
3.1. Intentia de majorare a preturilor si a tarifelor trebuie anuntata in
scris - in mod fundamentat - catre toti agentii economici beneficiari ai
produselor si serviciilor in cauza, pentru ca acestia sa-si poata stabili
strategia de aprovizionare tehnico-materiala si de productie sau de desfacere,
in functie de noile conditii de pret solicitate de furnizor.
Fundamentarea se refera, indeosebi, la influentele pe care le va primi (sau
le-a primit) in mod obiectiv de la furnizorii proprii sau din activitatea de
import, din evolutia factorilor prevazuti de Hotararea Guvernului nr. 412/1992,
precum si in ce masura asemenea influente se vor regasi si la alti producatori
sau importatori.
In categoria cauzelor obiective care determina influente de natura celor
sus-aratate, nu pot fi luate in considerare cele rezultate din utilizarea de
catre furnizori, in mod abuziv, a pozitiei dominante pe piata sau pe o parte
substantiala a pietei, care constituie contraventii incriminate de Legea nr.
11/1991 privind combaterea concurentei neloiale.
3.2. In cadrul notificarii, agentul economic furnizor va trebui sa
specifice explicit daca intentia de majorare a pretului sau a tarifului se
refera la tranzactii incheiate sau la viitoare, eventuale, tranzactii. O
asemenea precizare este indispensabila deoarece, potrivit prevederilor art. 4
din Hotararea Guvernului nr. 206/1993, agentilor economici le este interzisa
schimbarea unilaterala a preturilor si a tarifelor negociate pentru
tranzactiile incheiate si, ca urmare, preturile si tarifele notificate
constituie numai baza de negociere intre parti.
3.3. Avand in vedere prevederile pct. 3.2. de mai sus, se considera util ca
fiecare agent economic beneficiar, la primirea notei prin care i se notifica
intentia de majorare a pretului sau a tarifului negociat anterior, sa isi
elaboreze analizele necesare din care sa rezulte in ce masura produsul ce va fi
cumparat la noul pret, respectiv:
- va avea asigurata vanzarea in forma prelucrata sau va putea fi revindut
in starea cumparata;
- in situatia in care va fi utilizat la fabricarea altor produse, daca
acestea vor putea fi vandute populatiei sau altor beneficiari spre prelucrare
sau revanzare, avand o desfacere normala;
- daca exista alte posibilitati de aprovizionare de la agentii economici
din tara sau din import la preturi mai mici si in conditii mai bune.
Pe baza unor asemenea analize, fiecare agent economic beneficiar, in cadrul
termenului limita de 30 de zile, va fi in masura sa hotarasca, in cazul
tranzactiilor in curs de derulare, daca accepta majorarea anuntata de
beneficiar sau va negocia nivelul notificat in sensul reducerii acestuia ori
pentru mentinerea pretului sau a tarifului convenit anterior.
Pentru viitoarele tranzactii, pretul notificat urmeaza sa constituie baza
de negociere intre parti.
Din cele de mai sus rezulta ca agentului economic beneficiar ii revine
rolul esential in corecta dimensionare a preturilor si a tarifelor din
economie.
4. Termenul de cel putin 30 de zile, prevazut de art. 3 alin. 1 din
Hotararea Guvernului nr. 206/1993, incepe de la data comunicarii (data postei)
facuta fiecarui agent economic beneficiar si se refera la zile calendaristice.
5. In situatia in care intentia de majorare a unui pret sau tarif este
considerata justificata si corect dimensionata - la nivelul notificat sau la
alt nivel, mai mic, negociat intre parti -, iar majorarea are influente
semnificative in costul si in pretul sau tariful produselor si serviciilor pe
care le executa agentul economic beneficiar, acesta, la randul sau, va anunta
beneficiarilor proprii intentia de majorare a preturilor si a tarifelor,
punerea in aplicare urmand sa se faca dupa cel putin 30 de zile de la data
comunicarii intentiei fiecarui beneficiar.
6. In cazul in care agentul economic beneficiar considera ca nivelul
pretului sau al tarifului notificat nu este corect dimensionat, iar negocierile
nu s-au putut incheia cu intelegerea partilor, in conformitate cu prevederile
art. 20 din Hotararea Guvernului nr. 1109/1990 si ale Ordinului ministrului
economiei si finantelor nr. 15/1991, divergentele vor putea fi supuse, in prima
instanta, arbitrarii in vederea solutionarii serviciilor teritoriale de preturi
si protectie a concurentei, iar in caz de nerezolvare, in termen de 5 zile
lucratoare de la primirea in scris a sesizarii, Ministerului Finantelor -
Departamentul de evolutie a preturilor si protectie a concurentei. Acestui
minister i se supun direct spre rezolvare divergentele in cazurile care nu se
incadreaza in prevederile ordinului sus-mentionat.
Ministerul Finantelor - Departamentul de evolutie a preturilor si protectie
a concurentei va rezolva sesizarea in cel mult 10 zile lucratoare de la
primirea sesizarii (insotita de fundamentarea preturilor si punctul de vedere
al serviciului teritorial).
7. In conformitate cu prevederile art. 3 din Hotararea Guvernului nr.
206/1993, o copie dupa notificarea intentiei de majorare a preturilor si a
tarifelor va fi transmisa spre informare serviciilor teritoriale de preturi si
protectie a concurentei ale Ministerului Finantelor - Departamentul de evolutie
a preturilor si protectie a concurentei.
In acest sens, se va proceda astfel:
7.1. Copia dupa notificare va fi transmisa organelor teritoriale ale
Ministerului Finantelor - Departamentul de evolutie a preturilor si protectie a
concurentei in cel mult 2 zile (lucratoare) de la data notificarii facute
fiecarui beneficiar. Comunicarea se va face numai pentru produsele prevazute la
anexa nr. 2 la prezentul indrumar.
Pentru produsele si serviciile ale caror preturi si tarife au fost
negociate sub supravegherea Ministerului Finantelor si, dupa caz, si a
Ministerului Comertului, prevazute in anexa la Hotararea Guvernului nr.
206/1993, serviciile teritoriale vor transmite operativ Departamentului de
evolutie a preturilor si protectie a concurentei copiile dupa notificarile
facute beneficiarilor.
In toate cazurile in care partile au convenit asupra altui nivel de pret
sau tarif decat cel notificat, acesta va fi comunicat, inainte de aplicare,
organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor - Departamentul de evolutie a
preturilor si protectie a concurentei.
7.2. Serviciile teritoriale de preturi si protectie a concurentei vor
asigura evidenta preturilor si tarifelor pentru care s-a anuntat intentia de
majorare, precum si nivelul acestora, care se aplica dupa termenul de cel putin
30 de zile (nivel notificat sau negociat mai mic decat cel notificat).
Evidenta clara a nivelurilor de pret sau de tarif va constitui si sursa de
documentare pentru organele cu atributii de control in domeniul preturilor.
7.3. Serviciile teritoriale de preturi si protectie a concurentei vor
examina preturile si tarifele notificate ale principalelor produse si servicii,
pentru a depista cazurile in care nivelul acestora este rezultatul unor
supraevaluari ale influentelor primite in costuri, ori, indeosebi, al unor
practici care au ca obiect sau ca efect impiedicarea, restrangerea sau
denaturarea actiunii liberei concurente ori utilizarea de maniera abuziva a
unei pozitii dominante pe piata, respectiv daca sunt consecinta:
- unor intelegeri intre agentii economici producatori sau prestatori care
sa aiba ca efect impunerea de maniera directa sau indirecta a unor niveluri de
pret sau de tarif ori a altor conditii contractuale neloiale;
- aplicarea unor conditii inegale la prestatii echivalente, producind unor
parteneri comerciali dezavantaje in raporturile concurentiale;
- unor masuri de limitare sau control al productiei sau desfacerii,
impartirii pietei ori a surselor de aprovizionare sau rezultatul unor acumulari
de marfuri de pe piata interna, pentru crearea unui deficit pe piata in scopul
revanzarii lor ulterioare la preturi exagerate si pentru suprimarea concurentei
loiale.
In cazul preturilor si tarifelor negociate sub supravegherea
Departamentului de evolutie a preturilor si protectie a concurentei din
Ministerul Finantelor analizele se vor desfasura cu participarea acestui
departament.
8. In baza prevederilor art. 10 din Hotararea Guvernului nr. 412/1992,
intentia de majorare a adaosurilor comerciale si a cotelor de comision, peste
nivelul legal in vigoare la 30 iunie 1993, va fi anuntata organelor teritoriale
ale Ministerului Finantelor in vederea verificarii temeiniciei acesteia si
luarii in evidenta a noului nivel.
Prin abrogarea Hotararii Guvernului nr. 776/1991, desfiintindu-se nivelul
de 30 de procente prevazut de art. 6 din aceasta hotarare, atributia
verificarii temeiniciei intentiei de majorare a adaosului comercial revine
serviciilor de preturi si protectie a concurentei din judete si municipiul
Bucuresti, cu respectarea normelor tehnice emise in acest scop. Fac exceptie
produsele prevazute in anexa la Hotararea Guvernului nr. 206/1993, ale caror
preturi se dimensioneaza sub supravegherea Ministerului Finantelor -
Departamentul de evolutie a preturilor si protectie a concurentei.
9. In cazurile in care se vor identifica practici anticoncurentiale de
natura celor prevazute la pct. 7.3., serviciile teritoriale de preturi si
protectie a concurentei vor trebui sa actioneze potrivit prevederilor Legii nr.
15/1990, Legii nr. 12/1990, asa cum a fost modificata si completata, precum si
celor ale Legii nr. 11/1991, pentru intrarea in legalitate, aplicandu-se
sanctiunile prevazute de dispozitiile acestor acte normative.
ANEXA 1
NOTIFICARE
privind intentia de majorare a preturilor si tarifelor
Data notificarii ..............................
Agentul economic care notifica .........................
Forma de proprietate ...................................
Forma juridica .........................................
Sediul - persoana juridica .............................
Numarul din Registrul comertului .......................
Codul fiscal*1) ........................................
Beneficiar*2) ..........................................
Sediul ..................................................
Destinatia produsului*3) ................................
----------------------------------------------------------------------------
Pretul sau Pretul sau
Nr. Denumirea produsului, U.M. tariful tariful Motivatia majorarii
crt. serviciului actual notificat
lei/U.M. lei/U.M.
----------------------------------------------------------------------------
0 A B 1 2 C
----------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------
L.S. Notificarea se semneaza de persoanele responsabile imputernicite in
acest scop.
----------------
*1) Potrivit prevederilor Hotararii Guvernului nr. 224/1993.
*2) In cazul in care notificarea a fost facuta la mai multi beneficiari, cu
acelasi nivel de pret sau de tarif, se va anexa numai lista beneficiarilor.
*3) Consum productiv, export, consum populatie, alte destinatii.
ANEXA 2
NOMENCLATORUL
produselor din productia interna ale caror preturi se notifica de agentii
economici si al serviciilor teritoriale, conform art. 3 alin. 2 din Hotararea
Guvernului nr. 206/1993
- Minereu de fier
- Gaze naturale
- Carbuni
- Titei
- Produse petroliere
- Energie electrica si termica
- Minereuri si concentrate de metale neferoase, rare si pretioase
- Metale neferoase si pretioase
- Produse metalurgice feroase
- Televizoare alb-negru
- Frigidere si congelatoare
- Masini de spalat rufe
- Aparate de radio
- Aragazuri
- Acumulatori electrici
- Lampi cu incandescenta 75, 100W
- Masa lemnoasa pe picior
- Lemn rotund pentru industrializare
- Lemn pentru celuloza
- Celuloza
- Hartie de ziar
- Lemn de foc
- Geamuri de 3mm, 4mm si 5mm grosime
- Fiole pentru medicamente
- Autovehicule rutiere (exclusiv cele cu destinatie civila)
- Autoturisme Dacia (altele decat cele cu destinatie militara)
- Automobile ARO (Idem)
- Autosasiuri (Idem)
- Autocamioane (Idem)
- Combine agricole
- Semanatori
- Pluguri
- Tractoare
- Aeronave (exclusiv cele cu destinatie civila)
- Aeronave IAR-99
- Anvelope si camere pentru Dacia, ARO si masini agricole
- Folie din polietilena si pvc pentru solarii
- Cauciuc sintetic
- Medicamente de uz uman si medicamente de uz veterinar
- Ingrasaminte chimice (pana la 1 septembrie)
- Antidaunatori (cele platite de la buget)
- Sapun de rufe
- Detergenti
- Pasta de dinti
- Proteze si produse ortopedice
- Ciment PA 35
- Var pentru constructii
- Ipsos pentru constructii
- Lavoare si vase WC din faianta
- Faianta
- Gresie
- Paine
- Lapte si produse lactate
- Carne si preparate din carne
- Zahar rafinat
- Peste proaspat
- Oua de gaina
- Ulei comestibil rafinat
- Vin
- Bere
- Spirtoase (alcool rafinat si votca)
- Apa minerala
- Tigari
- Grau
- Orz
- Porumb
- Floarea-soarelui
- Soia boabe
- Sfecla de zahar
- Bovine tineret si adulte
- Porcine
- Gaini tinere si adulte
- Lapte de vaca cu 3,5% grasime
- Chirii pentru locuinte din fondul de stat
- Transport marfuri si calatori pe calea ferata
- Transport fluvial in Delta si pe relatia Orsova - Moldova Noua, Braila -
Harsova, Galati - Grindu, pentru localnici
- Transport urban de calatori in comun, inclusiv cu metroul
- Servicii de posta si telecomunicatii
- Intretinerea copiilor in crese si gradinite
- Produse si servicii de gospodarire a apelor
- Apa, canal, salubritate
- Distributia energiei termice
Servicii medicale, inclusiv tarife pentru prestatiile prevazute in anexa
la Hotararea Guvernului nr. 390/1991
Prestari de servicii efectuate, in conditiile legii, de Ministerul de
Interne.