ORDIN
Nr. 826 din 2 noiembrie 2000
privind aprobarea Regulilor de navigatie pe Canalul Dunare - Marea Neagra si
Canalul Poarta Alba - Midia-Navodari
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 56 din 1 februarie 2001
Ministrul transporturilor,
in temeiul prevederilor art. 14 din Ordonanta Guvernului nr. 79/2000
privind regimul navigatiei pe Canalul Dunare - Marea Neagra si Canalul Poarta
Alba - Midia-Navodari si ale art. 12 lit. j) din Ordonanta Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata cu modificari si completari prin Legea
nr. 197/1998, republicata, cu modificarile ulterioare,
in baza art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 263/1999 privind
organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Regulile de navigatie pe Canalul Dunare - Marea Neagra si Canalul
Poarta Alba - Midia-Navodari, prevazute in anexa care face parte integranta din
prezentul ordin.
Art. 2
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentului ordin se abroga
prevederile Ordinului ministrului transporturilor nr. 461/1995 privind
reglementarea activitatii de pilotaj pe Canalul Dunare - Marea Neagra, publicat
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 3 noiembrie 1995.
Art. 3
Directia de reglementari si calitatea serviciilor pe Dunare si caile
navigabile din cadrul Ministerului Transporturilor si Compania Nationala
"Administratia Canalelor Navigabile" - S.A. Constanta vor aduce la
indeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 4
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Anca Boagiu
ANEXA 1
REGULI DE NAVIGATIE
pe Canalul Dunare-Marea Neagra si Canalul Poarta Alba - Midia-Navodari
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Canalul Dunare-Marea Neagra si Canalul Poarta Alba - Midia-Navodari,
denumite in continuare canale navigabile, sunt ape nationale navigabile ale
Romaniei si se afla sub suveranitatea si jurisdictia exclusiva a statului
roman.
Art. 2
(1) Canalul Dunare-Marea Neagra este situat intre portul Constanta-Sud - km
0 al canalului - si confluenta cu fluviul Dunarea, in dreptul localitatii
Cernavoda, km 64+410 al canalului, respectiv km 299,300 pe Dunare.
(2) Canalul Poarta Alba - Midia-Navodari este situat intre portul Midia -
km 0 al canalului - si confluenta cu Canalul Dunare-Marea Neagra la km 29+410
al acestuia, in dreptul localitatii Poarta Alba, respectiv km 27+500 al
canalului.
Art. 3
Tranzitarea canalelor navigabile este permisa tuturor navelor, indiferent
de pavilionul acestora, care navigheaza independent sau in convoi, cu conditia
respectarii regulamentelor in vigoare privind regulile de navigatie, regulile
sanitare, vamale, de prevenire si combatere a poluarii.
Art. 4
Pe timpul tranzitarii supravegherea si dirijarea navigatiei pe canalele
navigabile se efectueaza de Compania Nationala "Administratia Canalelor
Navigabile" - S.A. Constanta, denumita in continuare Administratia
Canalelor Navigabile, prin dispeceratele zonale de navigatie, coordonate de
catre Dispeceratul Central de Navigatie, ale caror dispozitii sunt obligatorii
pentru toti comandantii de nave/convoaie pe toata durata tranzitarii.
Art. 5
In sensul prezentului regulament, navigatia in aval corespunde navigatiei
dinspre Dunare spre Marea Neagra, iar navigatia in amonte, navigatiei dinspre
Marea Neagra spre Dunare.
CAP. 2
Nave si formatiuni de convoaie pentru navigatia pe canalele navigabile
Art. 6
(1) Navigatia pe canalele navigabile se efectueaza cu nave fluviale si
maritime care navigheaza independent sau in formatie de convoi impins, remorcat
ori in cuplu si care se inscriu in urmatoarele gabarite:
A. pe Canalul Dunare-Marea Neagra, denumit in continuare C.D.M.N.:
a) convoi de nave:
- lungime maxima = 296 m;
- latime maxima = 23,5 m;
- pescaj maxim = 5,5 m;
b) nave fluviale si maritime care navigheaza independent:
- lungime maxima = 138,3 m;
- latime maxima = 16,8 m;
- pescaj maxim = 5,5 m;
- inaltimea maxima de la linia de plutire pana la cel mai inalt punct al
navei = 16,5 m;
B. pe canalul Poarta Alba - Midia-Navodari:
a) convoi de nave:
- lungime maxima = 120 m;
- latime maxima = 11,5 m;
- pescaj maxim = 3,8 m;
b) nave fluviale si maritime care navigheaza independent:
- lungime maxima = 110 m;
- latime maxima = 11,5 m;
- pescaj maxim = 3,8 m;
- inaltimea maxima de la linia de plutire pana la cel mai inalt punct al
navei = 12,5 m.
(2) Numarul maxim al navelor care navigheaza in formatie de convoi impins
pe C.D.M.N. nu poate depasi 6 unitati, cate doua unitati in dana, exclusiv nava
propulsoare, atat pentru navigatia in amonte, cat si pentru navigatia in aval.
Formatiile de convoi impins pot avea in componenta mai mult de 6 unitati numai
cu aprobarea Administratiei Canalelor Navigabile, cu conditia ca formatia sa nu
depaseasca gabaritele maxime prevazute la alin. (1).
(3) Numarul maxim al navelor care navigheaza in formatie de convoi in cuplu
pe C.D.M.N., atat pentru navigatia in amonte, cat si pentru cea in aval, nu
poate depasi 3 unitati, in care se include si nava care asigura propulsia
formatiei.
(4) In cazul transportului de marfuri periculoase de natura materialelor
radioactive, explozibililor si altele asemenea, numarul maxim de nave care
navigheaza pe C.D.M.N. in formatie de convoi impins nu poate depasi 4 unitati,
exclusiv nava propulsoare. Pentru aceste transporturi Administratia Canalelor
Navigabile poate stabili conditii suplimentare de siguranta a navigatiei.
(5) Numarul maxim al navelor care navigheaza in formatie de convoi impins
atat pentru navigatia in amonte, cat si pentru cea in aval, pe Canalul Poarta
Alba - Midia-Navodari nu poate depasi o unitate.
(6) Navigatia pe canalele navigabile a convoaielor remorcate, a
constructiilor sau instalatiilor plutitoare si a ambarcatiunilor sportive si de
agrement este considerata transport special si se efectueaza numai cu acordul
expres si in conditiile stabilite de Administratia Canalelor Navigabile.
(7) Este interzis oricarei nave autopropulsate care impinge, remorcheaza
sau duce in cuplu alte nave sa le paraseasca pe canal inainte de a ajunge in
portul de destinatie.
(8) In cazul in care nava propulsoare se defecteaza armatorul/operatorul
este obligat sa o inlocuiasca cu o nava similara sau sa solicite Administratiei
Canalelor Navigabile sa efectueze contra cost transportul cu navele apartinand
acesteia.
(9) Navigatia navelor cu vele si a plutelor este interzisa pe canalele
navigabile.
Art. 7
(1) Remorcherele si impingatoarele ce efectueaza serviciul de remorcaj
trebuie sa aiba o putere suficienta pentru a asigura o buna guvernare,
mentinerea pe drum a convoiului si sa poata opri fara sa afecteze celalalt sens
de navigatie.
(2) Convoaiele impinse vor avea remorchere sau impingatoare cu o putere a
motoarelor raportata la capacitatea maxima de incarcare a unitatilor din convoi
de cel mult 6,5 Tc/CP.
CAP. 3
Reguli de navigatie privind intrarea si iesirea navelor si convoaielor pe
canalele navigabile
Art. 8
(1) Pentru programarea tranzitarii canalelor navigabile a
navelor/convoaielor armatorul, operatorul sau agentul trebuie sa transmita
Administratiei Canalelor Navigabile Avizarea de tranzitare cu cel putin 6 ore
inainte de sosirea navelor/convoaielor in rada.
(2) Avizarea de tranzitare va avea forma si continutul prevazute in anexa
nr. 1 la prezentele reguli.
Art. 9
(1) La sosirea in rada a navelor/convoaielor comandantii vor confirma prin
radiotelefon daca navele/convoaiele sunt apte din punct de vedere tehnic pentru
tranzitare.
(2) Totodata comandantii vor confirma ca datele din Avizarea de tranzitare
mentionata la art. 8 au ramas neschimbate sau vor comunica modificarile care au
aparut in perioada cuprinsa intre transmiterea tranzitarii si sosirea in rada.
Art. 10
(1) Navele/convoaiele vor avea la bord toate documentele necesare si
valabile, in conformitate cu legislatia in vigoare.
(2) Comandantii de nave/convoaie sunt obligati sa depuna la Administratia
Canalelor Navigabile cate o copie de pe documentele de marfa pentru fiecare
unitate de transport.
(3) Navele sunt obligate la intrarea pe canalele navigabile sa aiba la bord
echipajul complet pentru siguranta navigatiei in mars si in stationare.
Art. 11
La solicitarea controlorilor de trafic comandantii de nave/convoaie au
obligatia de a transmite prin radiotelefon informatiile privind gabaritele
navei/convoiului, marfa de la bord, cantitatea de balast sau orice alte
informatii privind nava ori marfa incarcata in aceasta.
Art. 12
In caz de necesitate, cum ar fi: eficientizarea ecluzarilor, conditii meteo
nefavorabile, la solicitarea Administratiei Canalelor Navigabile comandantii
vor modifica configuratia convoiului.
Art. 13
Este interzisa intrarea pe canalele navigabile a navelor sau convoaielor in
urmatoarele cazuri:
a) navele sunt incarcate peste marca de incarcare;
b) navele nu au la bord toate actele si certificatele prevazute de
legislatia in vigoare sau aceste acte si certificate nu sunt valabile;
c) navele pot afecta conditiile de siguranta a navigatiei prin canalele
navigabile;
d) navele transporta marfuri periculoase, daca aceste marfuri nu sunt
mentionate in documentele de marfa ce insotesc nava sau daca marfurile
respective sunt interzise la transportul pe apa ori nu sunt insotite de toate
autorizatiile prevazute de legislatia in vigoare;
e) navele au o inclinare mai mare de 4 grade;
f) navele/convoaiele depasesc gabaritele maxime permise de prezentele
reguli.
Art. 14
(1) Zona de stationare si formare a convoaielor la intrarea in canal este
situata la malul drept al Dunarii intre km 297,3 si km 298,3, pe o latime de
150 m, denumita rada Cernavoda, de la limita dreapta a senalului, in conditii
de pana la +100 cm fata de mira Cernavoda sau conform semnalizarilor din zona
cand apele coboara sub aceasta cota.
(2) Zona de stationare si formare a convoaielor in portul Constanta sau
Midia pentru intrarea in canal este situata in bazinul fluvio-maritim, denumita
rada fluviala Constanta, respectiv rada fluviala Midia.
(3) Zonele de stationare si reformare a convoaielor cu mai mult de o
unitate pentru intrarea pe canalul Poarta Alba - Midia-Navodari sunt fronturile
de asteptare ale porturilor Medgidia si Basarabi.
Art. 15
(1) Intrarea/iesirea navelor sau convoaielor in/din canalele navigabile
este permisa numai cu aprobarea Administratiei Canalelor Navigabile si in
conformitate cu programul de ecluzari stabilit de aceasta, care va fi comunicat
navelor de catre controlorii de trafic cu maximum doua ore inaintea ecluzarii.
(2) Inainte de intrarea in canalele navigabile si pe toata durata
tranzitarii acestora este interzis navelor/convoaielor sa aiba in afara
bordului obiecte care ar putea periclita siguranta celorlalte nave,
instalatiilor plutitoare sau fixe aflate pe canale. Ancorele vor fi la post.
(3) In conditii hidrometeorologice nefavorabile, precum si in cazul
executarii lucrarilor de dragaje, a lucrarilor hidrotehnice sau atunci cand din
alte cauze navigatia pe canale este periclitata, Administratia Canalelor
Navigabile poate hotari inchiderea temporara a navigatiei prin canalele
navigabile.
Art. 16
(1) Intrarea navelor/convoaielor in canalele navigabile se face de regula
in ordinea sosirii la rada.
(2) Comandantii de nave/convoaie au obligatia de a anunta prin
radiotelefon, cu cel putin doua ore inainte de sosirea la rada, intentia de
tranzitare a canalelor navigabile.
(3) Navele de control, navele Administratiei Canalelor Navigabile, navele
cu misiune speciala au prioritate la intrarea/iesirea in/din canalele
navigabile.
Art. 17
La intrarea si iesirea in/din canalele navigabile navele vor naviga cu
viteza de siguranta si cu atentie deosebita, cu obligatia de a emite semnale de
atentie fonice la iesirea din canal.
Art. 18
La iesirea din C.D.M.N. in Dunare sau din Canalul Poarta Alba -
Midia-Navodari in C.D.M.N. navele/convoaiele nu se vor angaja in calea
principala si nu o vor traversa daca prin aceasta obliga navele/convoaiele care
navigheaza in calea principala sa isi modifice drumul sau viteza.
Art. 19
Nava sau convoiul care urmeaza sa intre pe canalul navigabil trebuie sa
astepte navele sau convoaiele angajate in manevra de iesire din acesta. Este
interzisa intalnirea la gurile canalelor navigabile.
Art. 20
Navele si convoaiele care ancoreaza in rada Cernavoda sau in rada bazinelor
fluviale din portul Constanta-Sud sau Midia vor ancora in asa fel incat sa nu
stanjeneasca intrarea sau iesirea in/din canalele navigabile, respectand
indicatiile capitaniilor de port.
Art. 21
(1) Dupa ancorare navele/convoaiele vor comunica la dispeceratul zonal de
navigatie ora si pozitia in care au ancorat, solicitand instructiuni privitoare
la tranzitare.
(2) In rada Cernavoda legatura radio se face in canalul VHF 14. In rada
Agigea legatura radio se face in canalul VHF 16. In rada Midia legatura radio
se face in canalul VHF 71.
CAP. 4
Transportul marfurilor periculoase
Art. 22
Transportul marfurilor periculoase pe canalele navigabile se face in
conformitate cu reglementarile in vigoare si cu conventiile internationale
privind aceste transporturi, la care Romania este parte.
Art. 23
(1) Navele/convoaiele ce transporta marfuri periculoase vor transmite
Avizarea de tranzitare catre Administratia Canalelor Navigabile cu 12 ore si
apoi cu 6 ore inainte de sosirea in rada.
(2) Informatiile despre marfa vor cuprinde denumirea tehnica corecta,
descrierea distincta si precizarea daca sunt ambalate si daca au aplicate
etichetele, conform cerintelor internationale privitoare la transportul pe apa
al marfurilor periculoase.
Art. 24
(1) Numarul maxim de unitati intr-un convoi impins ce transporta marfuri
periculoase este de 4, cate doua in dana; in cazul formatiunilor in cuplu sunt
permise maximum doua unitati, nefiind admis tranzitul de marfuri periculoase in
formatie de convoi remorcat.
(2) In caz de vreme rea Administratia Canalelor Navigabile poate interzice
intrarea pe canalele navigabile a navelor/convoaielor care transporta marfuri
periculoase sau poate dispune reducerea numarului de unitati aflate in convoi.
Art. 25
Tranzitarea navelor/convoaielor ce transporta marfuri periculoase va fi
programata in asa fel incat sa se evite asteptarile la ecluzare dupa ce
nava/convoiul a fost introdus pe canalul navigabil.
Art. 26
Se interzice ecluzarea navelor/convoaielor ce transporta marfuri
periculoase concomitent cu navele de pasageri.
Art. 27
Se interzic stationarea si intalnirea navelor/convoaielor ce transporta
marfuri periculoase din clasa 1 - explozivi, marfuri nucleare si altele
asemenea - intre km 64+400 si km 58+000. In aceeasi zona se interzice pe timp
de noapte tranzitarea navelor/convoaielor ce transporta marfuri periculoase.
Art. 28
Se interzic ecluzarea si tranzitarea canalelor navigabile pe timp de noapte
de catre navele/convoaiele ce transporta marfuri periculoase.
CAP. 5
Navigatia in zona porturilor de pe canalele navigabile
Art. 29
Navele/convoaiele care au ca destinatie porturile de pe canalele navigabile
vor respecta dispozitiile date de Administratia Canalelor Navigabile. In acest
scop comandantii vor fi in legatura permanenta cu dispeceratul de navigatie
pentru stabilirea locului de asteptare si pentru a primi instructiuni
privitoare la accesul in port.
Art. 30
(1) Locurile de asteptare pentru nave/convoaie sunt situate in vecinatatea
porturilor. Pentru a nu stanjeni navigatia, stationarea in aceste locuri se va
face in formatii de cel mult doua unitati in dana. In aceste locuri se
descompun sau se formeaza convoaiele ce urmeaza sa fie introduse sau scoase
in/din bazinul portuar unitate cu unitate.
(2) In locurile de asteptare se interzice lasarea navelor nepropulsate fara
supravegherea corespunzatoare.
Art. 31
Manevra de intrare si iesire in/din port, precum si plecarea de la locul de
asteptare se vor face numai cu aprobarea controlorului de trafic. Comandantii
de nava se vor asigura in mod deosebit la angajarea manevrei de intrare/iesire
in/din bazinul portuar pentru a nu periclita sau intrerupe navigatia
navelor/convoaielor pe canalele navigabile.
Art. 32
Este interzisa incrucisarea navelor/convoaielor la intrarea sau iesirea
in/din port.
Art. 33
Navele/convoaiele ce navigheaza prin zona locurilor de asteptare vor lua
masuri de reducere a vitezei de mars, astfel incat sa nu puna in pericol navele
stationate in aceste locuri.
CAP. 6
Reguli privind navigatia pe canale si trecerea prin ecluze
Art. 34
Pe timpul tranzitarii canalelor navigabile navele si convoaiele vor tine
legatura radio cu dispeceratul de navigatie si vor face ascultare permanenta in
canalele radio telefonice corespunzatoare frecventelor alocate dupa zona de
navigatie, astfel:
a) canalul de lucru VHF 74 - frecventa 156,725 MHz pentru zona Agigea intre
km 0+000 si km 15+000;
b) canalul de lucru VHF 71 - frecventa 156,575 MHz pentru zonele Basarabi,
Medgidia intre km 15+000 si km 49+000 si pe intreg canalul Poarta Alba -
Midia-Navodari;
c) canalul de lucru VHF 14 - frecventa 156,700 MHz pentru zona Cernavoda
intre km 49+000 si km 64+410.
Art. 35
(1) Pe Canalul Dunare-Marea Neagra viteza de navigatie este de 12 km/h, iar
viteza minima este de 6,5 km/h. Pe Canalul Poarta Alba - Midia-Navodari viteza
de navigatie este de 10 km/h, iar viteza minima este de 6,5 km/h.
(2) Comandantul navei/convoiului este obligat sa respecte dispozitiile
controlorilor de trafic privind viteza de navigatie pentru a nu periclita
siguranta constructiilor hidrotehnice, securitatea celorlalte nave si convoaie
aflate in mars, stationate in ancora sau acostate la chei pe canalele
navigabile.
(3) Administratia Canalelor Navigabile poate autoriza, pentru motive
temeinic justificate, navigatia navelor/convoaielor cu viteze mai mari sau mai
mici decat limitele admise.
Art. 36
(1) Navele/convoaiele care navigheaza in amonte trebuie sa acorde
prioritate celor care navigheaza in aval.
(2) In conditii hidrometeorologice nefavorabile navele/convoaiele cu
incarcatura cedeaza drumul navelor/convoaielor fara incarcatura, indiferent de
sensul de navigatie.
(3) In caz de vant foarte puternic sau de furtuna Administratia Canalelor
Navigabile poate dispune, de la caz la caz, interzicerea temporara a navigatiei
pe canale. In aceasta situatie navele/convoaiele sunt obligate sa se retraga la
mal pana la limita posibila si sa se asigure in ancora sau la cheiul amenajat.
Exceptie fac navele organelor de control si ale Administratiei Canalelor
Navigabile.
Art. 37
Intalnirea navelor/convoaielor pe canalele navigabile se face, de regula,
prin babord. In acest scop navele/convoaiele se vor abate spre tribord pana la
limita posibila, lasand loc intre ele pentru mentinerea pe drum fara pericol de
abordaj.
Art. 38
(1) Depasirea este permisa numai in locurile care ofera conditii de
siguranta pentru navele fluviale care navigheaza independent atat in amonte,
cat si in aval si numai cu aprobarea prealabila a controlorului de trafic din
zona.
(2) Pe canalele navigabile este interzisa efectuarea depasirilor de catre
navele maritime si navele fluviale care navigheaza in formatie de convoaie.
Art. 39
(1) Este interzisa efectuarea depasirii pentru toate categoriile de nave pe
timp de noapte, in curbe, in zona semafoarelor, a porturilor, la trecerile pe
sub poduri si in zona canalelor de derivatie.
(2) Este interzis tuturor categoriilor de nave sa navigheze in paralel in
acelasi sens de navigatie, cu exceptia cazurilor in care se efectueaza
depasiri.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) si ale art. 38 navele
Administratiei Canalelor Navigabile, navele de control si de interventie.
Art. 40
(1) Este interzisa apropierea unei nave/convoi de alta nava/convoi la mai
putin de 1.500 m in mars in aval si de 1.000 m in mars in amonte, cu exceptia
cazurilor de depasire intre nave fluviale izolate.
(2) In conditii de vizibilitate redusa sau in alte situatii meteorologice
nefavorabile distanta dintre nave/convoaie va fi de cel putin 2.000 m in mars
in aval si de 1.500 m in mars in amonte.
Art. 41
Nici o nava nu va traversa canalele navigabile prin prova navelor aflate in
mars, la o distanta mai mica de 1.500 m intre ele.
Art. 42
Navigatia ambarcatiunilor mici pe timp de noapte este interzisa, cu
exceptia navelor organelor de control si ale Administratiei Canalelor
Navigabile.
Art. 43
In conditii de vizibilitate redusa este interzisa efectuarea ecluzarilor.
In aceste conditii este permisa navigatia navelor care dispun de instalatie
radar in stare de functionare numai cu aprobarea controlorilor de trafic.
Navele care nu au instalatie radar sunt obligate sa opreasca si sa urmeze
instructiunile controlorilor de trafic.
Art. 44
(1) Stationarea navelor/convoaielor pe canalele navigabile este permisa, cu
aprobarea Administratiei Canalelor Navigabile, numai in locurile special
amenajate.
(2) Pe durata stationarii este interzisa lansarea la apa a barcilor sau a
altor mijloace plutitoare.
Art. 45
Este interzisa stationarea in locurile de traversare a cablurilor
electrice, sub poduri, in zonele de subtraversare a conductelor, in dreptul
canalelor de derivatie sau al vailor de debusare a apelor meteorice.
Art. 46
(1) Ancorarea pe canalele navigabile este permisa numai in cazurile de
forta majora, cu informarea Administratiei Canalelor Navigabile, si se face
numai pe portiunea orizontala a fundului acestora.
(2) Este interzisa in orice situatie ancorarea in zonele de subtraversare a
conductelor si cablurilor.
(3) Comandantii navelor/convoaielor care ancoreaza vor informa despre
aceasta Administratia Canalelor Navigabile si vor preciza motivele pentru care
au ancorat.
Art. 47
In cazul producerii unor evenimente de navigatie navele/convoaiele vor fi
oprite pana la intocmirea documentelor de constatare si semnarea acestora de
catre comandant, reprezentantii Administratiei Canalelor Navigabile si de
organele de capitanie.
Art. 48
In perioada de iarna cu gheata la maluri si/sau sloiuri mici se va naviga
pe canalele navigabile numai cu nave care au clasa de registru pentru navigatia
pe gheturi sparte si care sunt autorizate de Administratia Canalelor
Navigabile. Navigatia pe canalele navigabile este interzisa cand se formeaza
pod de gheata.
Art. 49
Sunt interzise aruncarea de obiecte sau materiale si evacuarea
hidrocarburilor ori amestecurilor de hidrocarburi, produselor chimice sau
radioactive in canale.
Art. 50
Este interzisa pomparea in canale a balastului, a apelor menajere, a apelor
provenite din santina sau din spalarea tancurilor de la bord.
Art. 51
Este interzis tuturor navelor/convoaielor sa navigheze in deriva, precum si
sa traga pe fundul canalelor navigabile ancore, lanturi, cabluri sau parame.
Art. 52
Sunt interzise folosirea si instalarea plaselor si a altor scule de pescuit
in apele canalelor navigabile.
Art. 53
In cazul in care o nava pierde in timpul navigatiei pe canalele navigabile
un obiect care poate crea un obstacol sau pericol pentru navigatie, comandantul
va marca locul cu un reper si va anunta fara intarziere Administratia Canalelor
Navigabile si capitania de port. Recuperarea obiectului se va efectua sau va fi
suportata de catre armatorul/operatorul navei.
Art. 54
Navele/convoaiele care tranziteaza canalele navigabile trebuie sa aiba la
comanda un posesor al brevetului "Capitan de navigatie prin canalele
navigabile", obtinut in conformitate cu legislatia romana in vigoare.
Art. 55
(1) Navele/convoaiele care nu au in cadrul echipajului un posesor al
brevetului "Capitan de navigatie prin canalele navigabile" sunt
obligate sa solicite Administratiei Canalelor Navigabile, contra cost, o
persoana care sa posede un astfel de brevet, care il va asista pe comandantul
navei/convoiului pe timpul cat tranziteaza canalele navigabile.
(2) Tarifele pentru punerea la dispozitie navelor a unui capitan de
navigatie prin canalele navigabile se stabilesc si se incaseaza de
Administratia Canalelor Navigabile, cu respectarea reglementarilor legale in
vigoare.
(3) La data intrarii in vigoare a prezentului ordin posesorii brevetului
"Pilot de canal" vor primi din oficiu de la Inspectoratul Navigatiei
Civile - I.N.C. brevetul "Capitan de navigatie prin canalele
navigabile".
Art. 56
Prevederile art. 54 nu se aplica navelor Administratiei Canalelor
Navigabile, navelor militare, navelor de control si navelor de agrement cu
lungimi de pana la 15 m.
Art. 57
Comandantii de nava/convoi sunt obligati sa execute toate dispozitiile date
de controlorul de trafic si de operatorul de ecluza privind ordinea si modul de
intrare in ecluza.
Art. 58
(1) Inainte de a trece prin ecluza conform programului comandantul este
obligat sa comunice prin radio ca nava/convoiul este apt pentru ecluzare.
(2) In momentul intrarii in ecluza comandantul va prezenta, pe langa
documentele navei si ale marfii, si Declaratia privind starea tehnica a
navei/convoiului, prevazuta in anexa nr. 2 la prezentele reguli.
Art. 59
Comandantul navei/convoiului este direct raspunzator de toate inscrisurile
pe care le semneaza in nume propriu sau in numele armatorului, precum si de
documentele sau echipamentele ce i se incredinteaza pe timpul tranzitarii
canalelor navigabile.
Art. 60
(1) Intrarea in ecluza se face, de regula, in ordinea sosirii
navelor/convoaielor in cheiurile de asteptare.
(2) In scopul utilizarii rationale a ecluzelor Administratia Canalelor
Navigabile poate decide ordinea de intrare in ecluze.
(3) Pe timpul intrarii in camera ecluzei nava este obligata sa foloseasca
un alt canal radio pentru derularea manevrei decat cel in care face ascultare
permanenta pentru a receptiona dispozitiile date de controlorul de trafic.
(4) La intrarea in ecluze au prioritate navele/convoaiele speciale,
convoaiele si navele cu marfuri perisabile si speciale, navele organelor de
control, navele Administratiei Canalelor Navigabile.
Art. 61
In cazul in care ecluza este ocupata cu o alta nava/convoi, navele/convoaiele
ce sosesc in rada vor acosta la cheiul de asteptare in amonte sau in aval numai
cu aprobarea controlorului de trafic, respectand instructiunile date de acesta.
Art. 62
In cazul in care la primirea aprobarii de intrare in ecluza nava/convoiul
nu este pregatit pentru ecluzare, comandantul de nava/convoi este obligat sa
anunte din timp Administratia Canalelor Navigabile, fiind raspunzator de toate
consecintele ce decurg din modificarea programului de ecluzare.
Art. 63
(1) Pe timpul golirii sau umplerii sasului ecluzei comandantul va sta pe
puntea de comanda. Din momentul legarii si pana in momentul primirii
autorizatiei de iesire mijloacele mecanice de propulsie a navelor nu pot fi
folosite decat in cazuri exceptionale, pentru siguranta ecluzarii.
(2) La fiecare legatura de la nava la bolarzii ecluzei se va afla permanent
cate un membru al echipajului, care in cazul blocarii bolardului va da drumul
la legatura. Comandantul va anunta imediat incidentul operatorului de ecluza prin
radiotelefon sau prin semnale fonice repetate, singurele permise pe timpul
ecluzarii.
Art. 64
Este interzisa lasarea la apa a lanturilor, ancorelor sau paramelor pe
timpul ecluzarii.
CAP. 7
Dispozitii finale
Art. 65
Prejudiciile aduse constructiilor si instalatiilor canalelor navigabile
sunt considerate prejudicii aduse Administratiei Canalelor Navigabile, care le
administreaza, iar toate pagubele rezultate sunt suportate de armatorul
navei/convoiului care le-a cauzat, conform prevederilor legale in vigoare.
Art. 66
Comandantii navelor/convoaielor care navigheaza pe canale au obligatia de a
comunica Administratiei Canalelor Navigabile prin radiotelefon orice eveniment
care poate aduce prejudicii navigatiei sau poate periclita siguranta navelor,
constructiilor hidrotehnice si instalatiilor canalelor.
Art. 67
Semnalele utilizate pentru semnalizarea de navigatie pe canalele navigabile
sunt prezentate in anexa nr. 3 la prezentele reguli.
Art. 68
In masura in care prin prezentele reguli nu se dispune altfel, pe canalele
navigabile se aplica prevederile Regulamentului de navigatie pe sectorul
romanesc al Dunarii, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr.
494/1992.
Art. 69
Incalcarea prevederilor prezentelor reguli atrage pentru cei vinovati
raspunderea juridica, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
ANEXA 1
la reguli
Data ................
Ora ..................
AVIZARE PENTRU TRANZITARE
1. Numele navei/convoiului ........................................
2. Pavilionul .....................................................
3. Armatorul ......................................................
4. Componenta convoiului:
a) indicativul barjelor ..........................................;
b) capacitatea maxima pe fiecare unitate .........................;
c) cantitatea de marfa pe unitate ................................;
d) felul marfii ..................................................;
e) portul de incarcare ...........................................;
f) portul de descarcare ..........................................;
g) conditii de livrare a marfii ...................................
5. Gabaritele convoiului/navei:
- lungimea maxima .................................................
- latimea maxima ..................................................
- pescajul maxim ..................................................
- gabaritul aerian ................................................
- puterea motorului ...............................................
- TRN (tonaj registru net) ........................................
6. Data sosirii la rada ...........................................
7. Portul de plecare ..............................................
8. Portul de destinatie ...........................................
9. Agentul navei ..................................................
10. Acceptul administratiei portului in care nava/convoiul urmeaza sa
opereze ...............................................................
11. Persoana care manevreaza barjele sau navele in portul de operare
.......................................................................
12. Numele operatorului de marfa ..................................
13. a) Taxele de tranzitare au fost achitate cu dispozitia de plata nr.
.............. din data de ................... din contul nr. .............
deschis la Banca ......................................................
b) conform contractului nr. ..................................... .
Eventualele diferente in plus sau in minus urmeaza sa fie regularizate in
termen de 48 de ore de la efectuarea prestatiei.
14. Solicitam ecluzare cuplata/necuplata.
15. Asigura pilotajul Compania ..................................... .
ANEXA 2
la reguli
Data ............... Ecluza ..................
DECLARATIE PRIVIND STAREA TEHNICA
Tipul navei .......................................................
Numele navei ......................................................
Starea tehnica a navei:
- motorul principal ...............................................
- motoarele auxiliare .............................................
- instalatia de guvernare .........................................
- aparatura de navigatie ..........................................
- starea corpului .................................................
- instalatia de ancorare ..........................................
- remorcile si legaturile convoiului ..............................
- instalatia de semnalizare .......................................
- radiotelefonul ..................................................
- instalatia de detectare si stingere a incendiilor ...............
- instalatia de salvare ......................................... .
Comandantul navei sau al impingatorului isi asuma raspunderea asupra
tuturor daunelor si avariilor provocate de starea tehnica necorespunzatoare a
navei sau convoiului.
Comandantul navei,
L.S.
Vizat
Dispecerat zonal
ANEXA 3
la reguli
SEMNALE LUMINOASE
LIGHTENING SIGNALS
Figura 1 - Semnal de intrare in canal sau bazin portuar (Canal or port
basin entrance signal) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
Figura 2 - Semnal de intrare in sas (Lock entrance signal) - se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 7.
Figura 3 - Semnal de iesire din canal sau bazin portuar (Canal or port
basin exit signal) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
Figura 4 - Far de bifurcatie (Fork light-house) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
7.
Figura 5 - Semnal de apropiere si intrare in canal sau in bazin portuar
(Approach and entrance signal in canal or port basin) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
7.
Figura 6 - Far costier mal drept (Right bank coastal light-house) - se
gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1
februarie 2001, la pagina 7.
Figura 7 - Semnal de avertizare si intrare in porturile de asteptare ecluza
(Warning and entrance signal in lock waiting ports) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
7.
Figura 8 - Far costier mal stang (Left bank coastal light-house) - se
gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1
februarie 2001, la pagina 7.
Figura 9 - Semnal de apropiere ecluza; de iesire din sas; de dirijare a
navigatiei pe canal (Lock approach signal; exit from the lock; navigation
conducting on the canal) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
Figura 10 - Far de intrare in bazin portuar (Port basin entrance
light-house) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
MIJLOACE RADIOTEHNICE
RADIOTECHNICAL MEANS
Figura 1 - Camera de luat vederi (Camera) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
7.
Figura 2 - Amplificator (Amplifier) - se gaseste publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
Figura 3 - Radar (Radar) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
SEMNALE DE INTERZICERE
SIGNALS OF INTERDICTION
Figura 1 - Interzicere de trecere (Passing forbidden) - se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 7.
Figura 2 - Interzicere de ancorare si de a lasa sa se tarasca ancore,
parame, lanturi etc. (Anchoring forbidden or to let the anchor, the line, the
chains dragged) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 7.
Figura 3 - Interzicere de incrucisare si depasire (Crossing and overtaking
forbidden) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 4 - Interzis de a produce valuri (Forbidden producing waves) - se
gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1
februarie 2001, la pagina 8.
Figura 5 - Interzicere de acostare (stationare) pe partea caii unde este
amplasat semnalul (Mooring (stationing) forbidden on the side where the signal
is placed) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 6 - Interzis a se naviga in afara spatiului indicat (Forbidden to
sail out of indicated space) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
SEMNALE DE OBLIGATIE
SIGNALS OF OBLIGATION
Figura 1 - Obligatia de a opri (Stop obligation) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
8.
Figura 2 - Obligatia de a pastra o vigilenta deosebita (Obligation to keep
a special vigilance) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 3 - Obligatia de a emite un semnal fonic (Obligation to give a
phonic signal) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 4 - Obligatia de a nu se angaja in calea principala daca manevra nu
obliga alte nave care navigheaza pe aceasta cale sa isi modifice drumul sau
viteza lor (Obligation not to engage in the main way, only if the manoeuvre
does not oblige other ships which are sailing on this way to change their way
or speed) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 5 - Obligatia de a nu depasi viteza in raport cu malurile, indicata
12 km/ora (Obligation not to exceed the speed referred to banks, indicated 12
km/h) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56
din 1 februarie 2001, la pagina 8.
SEMNALE DE RESTRICTII
RESTRICTION SIGNALS
Figura 1 - Inaltimea libera deasupra suprafetei apei este limitata la 16,5
m (Free hight over the water surface is limited to 16,5 m) - se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 8.
Figura 2 - Sunt impuse restrictii de navigatie; informati-va (Navigation
restrictions are compulsory) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 3 - Latimea trecerii sau senalului este limitata (Passing or channel
width is limited) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
SEMNALE DE RECOMANDARE
SIGNALS OF RECOMMENDATION
Figura 1 - Trecerea recomandata in ambele sensuri (Passing recommendation
in both ways) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 2 - Recomandarea de a se tine in spatiul indicat (Recommendation to
keep in the indicated space) - se gaseste publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
SEMNALE DE INDICATIE
INDICATION SIGNALS
Figura 1 - Traversarea unui cablu aerian (Crossing of an air cable) - se
gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1
februarie 2001, la pagina 8.
Figura 2 - Lumini albe fixe (Fixed white lights) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
8.
Figura 3 - Locuri de acostare (stationare) recomandate (Stationing
(mooring) places generally recommended) - se gaseste publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
Figura 4 - Lumini albe intermitente (Intermittent white lights) - se
gaseste publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1
februarie 2001, la pagina 8.
Figura 5 - Post de chemare telefonica destinat nevoilor de navigatie (Phone
calling post used for navigation needs) - se gaseste publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina 8.
ALTE SEMNALE
OTHER SIGNALS
Figura 1 - Loc de ambarcare a pilotului (Pilot boarding place) - se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 8.
Figura 2 - Vale laterala (Lateral valley) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
8.
Figura 3 - Mira hidrometrica (Hydrometric surveyor's pole) - se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 8.
Figura 4 - Statie pompare (Pumping station) - se gaseste publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie 2001, la pagina
8.
Figura 5 - Linie electrica aeriana (Air electric line) - se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 8.
Figura 6 Conducta de motorina (gaze) (Gas oil pipe) se gaseste
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 din 1 februarie
2001, la pagina 8.