ORDIN Nr. 88
din 17 august 2009
privind aprobarea Normelor
pentru ocuparea posturilor permanente în strainatate de catre personalul
Ministerului Apararii Nationale
ACT EMIS DE:
MINISTERUL APARARII NATIONALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 591 din 26 august 2009
Pentru aplicarea prevederilor art. 74 alin. 4 din Legea
nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, cu modificările şi completările
ulterioare, ale art. 2 şi 51 din Ghidul carierei militare, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr. 582/2001, precum şi ale art. 30 din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 33 alin. (1) din Legea nr.
346/2006 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Apărării Naţionale,
cu modificările ulterioare,
ministrul apărării naţionale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele pentru ocuparea posturilor
permanente în străinătate de către personalul Ministerului Apărării Naţionale,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - La intrarea în vigoare a prezentului ordin se
abrogă „M.R.U.-5/2, Norme pentru ocuparea posturilor permanente ale
Ministerului Apărării Naţionale în străinătate", aprobate prin Ordinul
ministrului apărării naţionale nr. M. 106/2006*), completat prin Ordinul
ministrului apărării nr. M. 147/2007*).
Art. 3. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul apărării naţionale,
Mihai Stănisoară
*) Ordinele nr. M.106/2006 şi M.147/2007 nu au fost
publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, deoarece aveau ca obiect
reglementări din sectorul de apărare a ţării şi securitate naţională.
ANEXĂ
NORME
pentru ocuparea posturilor permanente în străinătate
de către personalul Ministerului Apărării Naţionale
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ministerul Apărării Naţionale
selecţionează şi trimite personal militar şi civil pentru a ocupa posturi
permanente în străinătate, denumite în continuare posturi, în cadrul
delegaţiilor şi misiunilor României pe lângă organizaţiile internaţionale,
reprezentanţele militare naţionale, structurile ONU, NATO, UE, OSCE, precum şi
în cadrul altor structuri internaţionale la care România este parte.
(2) Termenii şi definiţiile utilizate în prezentele
norme sunt prezentate în anexa nr. 1.
Art. 2. - (1) Evidenţa posturilor prevăzute la art. 1
şi a personalului Ministerului Apărării Naţionale care le încadrează se ţine de
către Departamentul pentru politica de apărare şi planificare şi Statul Major
General prin structurile de resurse umane.
(2) Departamentul pentru politica de apărare şi
planificare ţine evidenţa pentru:
a) posturile din cadrul Delegaţiei României la NATO;
b) posturile din cadrul Reprezentanţei Permanente a
României pe lângă Uniunea Europeană.
(3) Statul Major General ţine evidenţa pentru:
a) posturile din cadrul Misiunii permanente a României
la ONU;
b) posturile din cadrul Reprezentanţei Militare
Permanente la OSCE, Reprezentanţei Militare a României la NATO şi UE,
Reprezentanţei Statului Major General la Comandamentul Suprem al Forţelor
Aliate din Europa - SHAPE şi Reprezentanţei Naţionale de Legătură la
Comandamentul Aliat pentru Transformare;
c) posturile de ofiţeri de legătură pe lângă
comandamentele şi agenţiile NATO;
d) posturile de administratori la elementele de sprijin
naţional de pe lângă comandamentele NATO;
e) posturile alocate României în structurile NATO şi
UE, în regim QUOTA, rotaţional sau de contribuţie naţională voluntară;
f) posturile repartizate Ministerului Apărării
Naţionale în cadrul iniţiativelor regionale la care România este parte.
Art. 3. - (1) Posturile prevăzute la art. 1 se ocupă
prin concurs/examen, care presupune parcurgerea următoarelor etape:
a) selecţia şi evaluarea iniţială a candidaţilor pe
baza documentelor existente în memoriile originale/dosarele profesionale şi a
rezultatelor testelor pentru determinarea profilului lingvistic standardizat;
b) interviu;
c) stabilirea ierarhiei finale de către comisia de
selecţie, în baza evaluării iniţiale şi a rezultatelor obţinute la interviu.
(2) Posturile prevăzute cu grade de generali/similari
se ocupă în conformitate cu prevederile normelor privind organizarea şi
funcţionarea sistemului de selecţie şi ierarhizare în vederea evoluţiei în
carieră a cadrelor militare din Ministerul Apărării Naţionale, aprobate prin
ordin al ministrului apărării naţionale.
Art. 4. - (1) Scopul concursului/examenului este de a
evalua şi ierarhiza candidaţii, în vederea ocupării posturilor.
(2) Pentru organizarea şi desfăşurarea
concursului/examenului se abilitează următoarele structuri:
a) Direcţia management resurse umane;
b) Direcţia personal şi mobilizare din cadrul Statului
Major General;
c) Serviciul coordonare activităţi şi resurse din
cadrul Departamentului pentru politica de apărare şi planificare.
(3) Concursul/examenul se organizează, de regulă, cu
minimum 6 luni înainte de data stabilită pentru trimiterea la post sau cu cel
puţin 30 de zile înainte de această dată, în situaţii deosebite precum
întoarcerea din misiune înainte de încheierea acesteia din cauza unor motive
obiective, lansarea cu întârziere a ofertei de către structurile/organizaţiile
internaţionale sau imposibilitatea participării la misiune, din motive
obiective, a celor care au câştigat concursul/examenul.
Art. 5. - (1) Posturile scoase la concurs/examen sunt
aduse la cunoştinţa personalului de către structurile care ţin evidenţa
acestora, potrivit art. 2, astfel:
a) prin publicare în Buletinul Informativ al Armatei,
în trimestrul al III-lea al anului precedent celui în care posturile urmează să
fie încadrate;
b) prin publicare pe site-ul INTRANET al Ministerului
Apărării Naţionale, însoţite de fişele posturilor;
c) prin transmitere pe cale ierarhică, de către
Direcţia management resurse umane structurilor centrale ale Ministerului
Apărării Naţionale şi celor subordonate nemijlocit ministrului apărării
naţionale şi de către Direcţia personal şi mobilizare structurilor din
compunerea şi subordinea Statului Major General.
(2) In cazul în care unele posturi trebuie ocupate în
timp scurt, în situaţiile prevăzute la art. 4 alin. (3), aducerea la cunoştinţa
personalului se realizează numai prin transmitere pe cale ierarhică.
(3) Responsabilitatea aducerii la cunoştinţa
întregului personal revine structurilor de resurse umane de la toate
eşaloanele.
CAPITOLUL II
Organizarea, componenţa, competenţele şi
funcţionarea comisiilor de selecţie
Art. 6. - (1) In vederea selecţiei candidaţilor care
participă la concurs/examen pentru ocuparea posturilor permanente în
străinătate, se constituie comisii de selecţie, astfel:
a) Comisia de selecţie nr. 1/PS - pentru posturile
militare şi civile de conducere, precum şi pentru posturile de vizibilitate, indiferent
de grad/nivel, stabilite în şedinţa de analiză şi planificare a posturilor;
b) Comisia de selecţie nr. 2/PS - pentru posturile
militare şi civile care nu intră în competenţa Comisiei de selecţie nr. 1/PS.
(2) Comisia de selecţie nr. 1/PS are următoarea
componenţă:
a) preşedinte: locţiitorul şefului/directorul general
al Departamentului pentru politica de apărare şi planificare, în funcţie de
posturile analizate;
b) vicepreşedinte: locţiitorul pentru resurse/operaţii
şi instrucţie la Statul Major General sau locţiitorul/directorul general
adjunct al Direcţiei generale de informaţii a apărării - când se evaluează prin
interviu numai candidaţi pentru posturile specifice din domeniul de activitate;
c) membri: câte un reprezentant din Departamentul pentru
politica de apărare şi planificare, Direcţia management resurse umane, Direcţia
personal şi mobilizare din Statul Major General, statele majore ale
categoriilor de forţe ale armatei, iar pentru posturile specifice domeniului de
activitate şi câte un reprezentant din Direcţia generală de informaţii a
apărării, Departamentul pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică,
Departamentul pentru armamente, Direcţia financiar-contabilă şi structura de
specialitate din Statul Major General din domeniul de apartenenţă al postului
pentru care se organizează concursul/examenul;
d) secretar: şeful Serviciului coordonare activităţi şi
resurse din cadrul Departamentului pentru politica de apărare şi planificare.
(3) Comisia de selecţie nr. 2/PS are următoarea componenţă:
a) preşedinte: locţiitorul pentru resurse/operaţii şi
instrucţie la Statul Major General, în funcţie de posturile analizate;
b) vicepreşedinte: şeful direcţiei/directorul adjunct
din Departamentul pentru politica de apărare şi planificare sau şeful
direcţiei/locţiitorul şefului Direcţiei generale de informaţii a apărării -
numai când se evaluează prin interviu candidaţi pentru posturile specifice din
domeniul de activitate;
c) membri: câte un reprezentant din Departamentul
pentru politica de apărare şi planificare, Direcţia management resurse umane,
Direcţia personal şi mobilizare din Statul Major General, statele majore ale
categoriilor de forţe ale armatei, iar pentru posturile specifice domeniului de
activitate şi câte un reprezentant din Direcţia generală de informaţii a
apărării, Departamentul pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică,
Departamentul pentru armamente, Direcţia financiar-contabilă şi structura de
specialitate din Statul Major General din domeniul de apartenenţă al postului
pentru care se organizează concursul/examenul;
d) secretar: un ofiţer din Direcţia personal şi
mobilizare a Statului Major General.
(4) Comisiile de selecţie îşi desfăşoară activitatea în
prezenţa a cel puţin 2/3 din totalul membrilor acestora.
Art. 7. - (1) Structurile care desemnează reprezentanţi
în comisiile de selecţie nominalizează persoana care urmează să participe la
şedinţe, astfel încât nivelul de reprezentare să fie pentru Comisia de selecţie
nr. 1/PS de cel puţin şef secţie/birou cu grad de colonel/echivalent civil, iar
pentru Comisia de selecţie nr. 2/PS, cu grad/echivalent civil cel puţin egal cu
cel al candidaţilor evaluaţi, iar experienţa/pregătirea acestora să fie în
domeniul de specialitate al posturilor scoase la concurs/examen.
(2) Secretariatul comisiei de selecţie informează
structurile în cauză despre data şi locul de desfăşurare a şedinţei, posturile
scoase la concurs/examen, precum şi gradele candidaţilor care urmează a fi
evaluaţi.
(3) Gradul/echivalentul civil al membrilor comisiilor
de selecţie nu poate fi mai mare decât al preşedintelui comisiei de selecţie.
Art. 8. - Repartizarea posturilor pe comisii de
selecţie se face de către Comisia de selecţie nr. 1/PS, într-o şedinţă de
analiză şi planificare, după lansarea ofertei de posturi şi se trimite de către
secretariatul acesteia la Direcţia management resurse umane şi la secretariatul
Comisiei de selecţie nr. 2/PS.
Art. 9. - Pentru rezolvarea problemelor tehnice de
organizare şi desfăşurare a concursului/examenului se înfiinţează secretariatul
tehnic al comisiei de selecţie, denumit în continuare secretariat, după
cum urmează:
a) pentru Comisia de selecţie nr. 1/PS - 2 sau 3 membri
din cadrul Serviciului coordonare activităţi şi resurse din cadrul Departamentului
pentru politica de apărare şi planificare;
b) pentru Comisia de selecţie nr. 2/PS - 2 sau 3 membri
din cadrul Direcţiei personal şi mobilizare a Statului Major General.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea concursului/examenului
SECŢIUNEA 1
Selecţia şi evaluarea iniţială a candidaţilor
Art. 10. - Etapa de selecţie a candidaţilor cuprinde:
a) înscrierea candidaţilor pe bază de raport personal
în care aceştia nominalizează posturile pentru care optează;
b) centralizarea datelor şi documentelor necesare
analizei candidaţilor: raportul personal, fişa cu principalele date întocmită
de către structura de resurse umane, potrivit modelului prevăzut în anexa nr.
2, memoriul original/dosarul profesional al candidatului şi înaintarea
acestora, pe cale ierarhică, la structurile abilitate pentru desfăşurarea
etapelor concursului/examenului, potrivit prezentului ordin;
c) analiza îndeplinirii de către candidaţii propuşi a
cerinţelor de personal prevăzute în fişele posturilor: grad, categorie de forţe
ale armatei, armă/specialitate militară, permis de conducere, abilităţi în
lucrul cu computerul, experienţă în domeniu şi evaluarea iniţială pe baza
datelor din documentele de evidenţă a personalului;
d) susţinerea testelor pentru determinarea profilului
lingvistic standardizat de către candidaţii care îndeplinesc cerinţele de
personal din fişele posturilor;
e) susţinerea testului de specialitate de către
candidaţii care participă la concurs/examen pentru ocuparea posturilor din
domeniul financiar.
Art. 11. - (1) Pentru selecţia candidaţilor se
abilitează următoarele structuri:
a) Direcţia management resurse umane, pentru
personalul din structurile centrale ale Ministerului Apărării Naţionale şi cele
subordonate nemijlocit ministrului apărării naţionale, pentru activităţile
prevăzute la art. 10 lit. c) şi d);
b) Direcţia personal şi mobilizare, pentru personalul
din Statul Major General şi structurile subordonate acestuia, pentru
activităţile prevăzute la art. 10 lit. b) şi c);
c) Direcţia financiar-contabilă, pentru activităţile
prevăzute la art. 10 lit. e);
d) Comandanţii/şefii unităţilor militare şi structurile
de resurse umane de la toate eşaloanele, pentru activităţile prevăzute la art.
10 lit. a) şi b).
(2) In urma desfăşurării selecţiei, candidaţii sunt declaraţi
„admişi" sau „respinşi".
Art. 12. - (1) Evaluarea iniţială a candidaţilor
declaraţi admişi se face de către Direcţia management resurse umane care
stabileşte nota pentru experienţa profesională corespunzător cerinţelor
postului, potrivit anexei nr. 3, şi trimite tabelul centralizator
secretariatului comisiei de selecţie.
(2) Candidaţii care nu îndeplinesc cerinţele de
personal din fişele posturilor sau au obţinut calificative inferioare celui de
„bun" în aprecierile de serviciu/evaluările profesionale individuale din
ultimii 3 ani de activitate, au fost judecaţi şi găsiţi vinovaţi de către
consiliile de onoare şi/sau de judecată sau au fost condamnaţi cu suspendarea
condiţionată a executării pedepsei şi menţinuţi în activitate sunt declaraţi
„respinşi" şi nu pot participa la interviu.
(3) Tabelele cu candidaţii declaraţi „respinşi",
cu precizarea standardului care nu a fost îndeplinit, sunt întocmite de
Direcţia management resurse umane şi trimise structurilor centrale ale
Ministerului Apărării Naţionale de unde provin candidaţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Organizarea şi desfăşurarea interviului
Art. 13. - Interviul se organizează pe posturi şi se
desfăşoară individual, în ordine alfabetică, cu fiecare dintre candidaţi, de
regulă, în limba engleză.
Art. 14. - (1) In cadrul interviului se evaluează
următoarele criterii:
a) cunoştinţele din tematica generală;
b) cunoştinţele de specialitate din domeniul de
referinţă al postului;
c) capacitatea de comunicare.
(2) Tematica şi bibliografia generală pentru
susţinerea interviului sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(3) Tematica şi bibliografia specifică domeniului de
apartenenţă al postului pentru care se organizează interviul se stabilesc de
către structurile de specialitate din cadrul Ministerului Apărării Naţionale şi
se comunică secretariatelor comisiilor de selecţie cu cel puţin 30 de zile
înainte de data desfăşurării interviului.
Art. 15. - (1) Durata interviului pentru fiecare
candidat este de aproximativ 30 de minute, iar rezultatele se concretizează în
fişa de evaluare a candidatului, prevăzută în anexa nr. 5.
(2) Fişa de evaluare a candidatului se completează
individual de către fiecare membru al comisiei, care acordă note pe o scară de
la 1 la 10 la rubricile D2, D3 şi D4.
Art. 16. - (1) Nota pentru fiecare criteriu la interviu
este dată de media aritmetică a notelor acordate de către fiecare membru al
comisiei de selecţie.
(2) In situaţia în care între notele acordate de
membrii comisiei de selecţie există diferenţe mai mari de 3 puncte, notele cea
mai mare şi cea mai mică acordate se anulează, iar nota finală la fiecare
criteriu al interviului se calculează pe baza mediei aritmetice a notelor
rămase.
(3) Nota finală se calculează după formula prevăzută
în anexa nr. 5.
(4) Candidaţii care nu obţin cel puţin 6 la nota
acordată la criteriile D2 şi D3 sunt declaraţi „respinşi".
Art. 17. - Rezultatele se comunică participanţilor la
terminarea concursului/examenului pentru fiecare post în parte.
Art. 18. - (1) Pentru organizarea şi desfăşurarea
interviului secretariatul are următoarele atribuţii:
a) solicită structurilor prevăzute la art. 6 alin. (2)
şi (3) desemnarea reprezentanţilor în cadrul comisiei de selecţie;
b) solicită structurilor de specialitate stabilirea
tematicii şi bibliografiei aferente domeniului de apartenenţă al postului
pentru care se organizează concursul/examenul;
c) informează Direcţia management resurse umane,
Direcţia personal şi mobilizare şi membrii comisiei de selecţie despre data şi
locul desfăşurării interviului şi le trimite fişele posturilor scoase la
concurs/examen, tematica şi bibliografia aferentă domeniului de apartenenţă al
postului pentru care se organizează concursul/examenul;
d) pregăteşte fişele de evaluare ale candidaţilor,
conform modelului prezentat în anexa nr. 5;
e) completează rubrica „Experienţa
profesională" corespunzătoare cerinţelor postului (D1) din fişa de
evaluare a candidatului cu nota acordată de Direcţia management resurse umane
pentru experienţa profesională corespunzător cerinţelor postului;
f) pune la dispoziţia membrilor comisiei de selecţie
fişele de evaluare necesare interviului, conform modelului prezentat în anexa
nr. 5, tabelul cu evaluarea iniţială a candidaţilor şi fişele cu principalele
date ale acestora;
g) centralizează rezultatele din fişele de evaluare
pentru interviu şi aduce la cunoştinţa comisiei de selecţie rezultatele finale;
h) comunică Direcţiei management resurse umane şi
structurilor care ţin evidenţa posturilor, potrivit art. 2, rezultatele finale
ale concursului/examenului.
(2) Pentru organizarea şi desfăşurarea interviului
Direcţia management resurse umane are următoarele atribuţii:
a) informează structurile pentru care are competenţe
de selecţie despre: data şi locul desfăşurării interviului, tematica,
bibliografia şi ţinuta pentru interviu cu cel puţin 20 de zile înainte de
desfăşurarea acestuia;
b) comunică structurilor centrale ale Ministerului
Apărării Naţionale şi celor subordonate nemijlocit ministrului apărării
naţionale rezultatele finale ale concursului/examenului, inclusiv tabelul cu
candidaţii declaraţi „respinşi" şi standardul care nu a fost îndeplinit.
(3) Pentru organizarea şi desfăşurarea interviului
Direcţia personal şi mobilizare are următoarele atribuţii:
a) informează candidaţii din Statul Major General şi
structurile subordonate acestuia, declaraţi admişi în urma desfăşurării
procesului de selecţie, prin structurile din care provin, despre: data şi locul
desfăşurării interviului, tematica, bibliografia şi ţinuta pentru interviu cu
cel puţin 20 de zile înainte de desfăşurarea acestuia;
b) comunică rezultatele finale ale
concursului/examenului structurilor din Statul Major General şi celor
subordonate acestuia, inclusiv tabelul cu candidaţii declaraţi „respinşi"
şi standardul care nu a fost îndeplinit.
Art. 19. - Pentru stabilirea salariului de bază al
personalului civil care urmează să ocupe posturi permanente ale Ministerului
Apărării Naţionale în străinătate, performanţa profesională a salariatului,
respectiv punctajul total realizat la angajare se obţin prin împărţirea notei
finale la 2.
SECŢIUNEA a 3-a
Stabilirea ierarhiei finale şi numirea la post
Art. 20. - (1) Ierarhia finală a candidaţilor se
stabileşte pe baza notei finale.
(2) In cazul în care 2 sau mai mulţi candidaţi la
acelaşi post au rezultate egale, aceştia se departajează pe baza mediei notelor
acordate de membrii comisiei la cunoştinţele de specialitate din domeniul de
referinţă al postului. In situaţia în care egalitatea persistă, departajarea se
efectuează în baza mediei notelor obţinute la celelalte criterii, în următoarea
ordine: experienţă profesională, cunoştinţe din tematica generală şi
capacitatea de comunicare.
Art. 21. - După stabilirea ierarhiei finale, personalul
nominalizat pentru ocuparea posturilor se testează psihologic şi se examinează
din punct de vedere medical, astfel:
a) testare psihologică - de către Laboratorul de
psihologie al Statului Major General;
b) examinare medicală - la Spitalul Clinic de Urgenţă
Militar Central „Dr. Carol Davila".
Art. 22. - (1) Raportul cu ierarhia finală a
candidaţilor şi propunerile de nominalizare se semnează de către preşedintele
comisiei de selecţie şi se înaintează spre aprobare ministrului apărării
naţionale în termen de 7 zile lucrătoare de la data desfăşurării
concursului/examenului.
(2) In situaţia în care pentru ocuparea unui post sunt
mai mulţi candidaţi, cel clasat pe primul loc este declarat câştigător după
aprobarea raportului de către ministrul apărării naţionale.
Art. 23. - Structurile care ţin evidenţa posturilor
iniţiază demersurile necesare ocupării posturilor de către candidaţii declaraţi
câştigători.
Art. 24. - (1) In situaţia în care personalul aprobat
pentru ocuparea unui post a fost declarat respins la testele prevăzute la art.
21 sau se retrage ulterior din motive obiective - probleme personale, de
familie, medicale, aceasta determină în mod automat trimiterea la post a
candidatului clasat pe locul următor, după testarea psihologică şi examinarea
medicală.
(2) In situaţiile prevăzute la alin. (1), când la
selecţie nu au mai participat şi alţi candidaţi, se organizează o nouă
selecţie.
Art. 25. - Candidaţii pot contesta rezultatele, în
scris, în termen de 24 de ore de la luarea la cunoştinţă a rezultatului.
Contestaţia se adresează preşedintelui comisiei de selecţie, se depune la
secretariat şi se soluţionează în termen de 5 zile lucrătoare de la depunere.
Art. 26. - (1) Comisia de soluţionare a contestaţiilor
are următoarea componenţă:
a) preşedinte: locţiitorul şefului Departamentului
pentru relaţia cu Parlamentul şi informare publică;
b) membri: câte un reprezentant al Direcţiei pentru
relaţia cu Parlamentul şi asistenţă juridică, Departamentului pentru politica
de apărare şi planificare, Direcţiei management resurse umane, Direcţiei
personal şi mobilizare, Direcţiei generale de informaţii a apărării sau al
structurii de specialitate din Statul Major General din domeniul de apartenenţă
al postului pentru a cărui încadrare se organizează concursul/examenul.
(2) Comisia de soluţionare a contestaţiilor are în
componenţa sa ofiţeri cu gradul cel puţin egal cu gradul persoanei care a depus
contestaţia. Persoanele care au făcut parte din comisia de selecţie nu pot face
parte din comisia de soluţionare a contestaţiilor.
(3) Actul de constatare, întocmit în urma analizării
contestaţiilor, se trimite preşedintelui comisiei de selecţie care a condus
şedinţa, în vederea înaintării acestuia către ministrul apărării naţionale,
împreună cu documentele întocmite de comisia de selecţie, pentru luarea deciziei.
(4) Rezultatul contestaţiei se aduce la cunoştinţa
petentului după soluţionare.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 27. - (1) Personalul care îşi încheie mandatul se
încadrează în funcţii, cu respectarea prevederilor actelor normative în
vigoare.
(2) Personalul care se înapoiază de la post poate
candida din nou pentru ocuparea unui post permanent în străinătate, după o
perioadă de timp cel puţin egală cu durata mandatului anterior, cu excepţia
persoanelor care candidează pentru încadrarea posturilor NON-QUOTA, cu
aprobarea ministrului apărării naţionale.
Art. 28. - Personalul aflat la post nu poate participa
pe durata mandatului la concursurile/examenele organizate de Ministerul
Apărării Naţionale pentru ocuparea altor posturi permanente în străinătate.
Art. 29. - (1) Limita de vârstă pentru trimiterea la
post a personalului din Ministerul Apărării Naţionale este dată de principiul
folosirii în ţară a acestuia, după încheierea mandatului, pentru o perioadă de
timp cel puţin egală cu durata unui mandat.
(2) Excepţie de la prevederile alin. (1) fac ofiţerii
cu gradul de colonel/comandor a căror limită de vârstă pentru trimiterea la
post este dată de principiul utilizării în ţară a acestora pentru o perioadă de
cel puţin 6 luni după încheierea mandatului ce urmează a fi efectuat în
străinătate.
Art. 30. - Pentru lărgirea bazei de selecţie şi
oferirea de şanse egale cât mai multor candidaţi care îndeplinesc cerinţele de
specialitate ale posturilor, până la armonizarea metodologiei de testare a competenţelor
lingvistice cu cea folosită în cadrul structurilor NATO, sunt admişi la
interviu următorii:
a) pentru posturile de reprezentare naţională,
candidaţii cu nivel de competenţă lingvistică inferior cu o treaptă la cele 4
deprinderi faţă de nivelul cerut de fişa postului, dar nu mai mic de nivelul 2;
b) pentru posturile din comandamente NATO/UE cu nivel
4 de cunoaştere a limbii străine, candidaţii cu nivel de competenţă lingvistică
inferior cu o treaptă la cele 4 deprinderi, iar pentru posturile cu nivel 3 se
admit candidaţi cu nivel inferior cu o treaptă, respectiv nivel 2, la două
deprinderi.
Art. 31. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
GLOSAR
Termeni si definiţii
Mandat - perioada de
ocupare a postului permanent în străinătate
Posturi de vizibilitate - posturi internaţionale, indiferent de grad, stabilite în şedinţa
de analiză şi planificare a posturilor, care prin natura atribuţiilor din fişa
postului determină o poziţie prioritară în relaţia cu celelalte posturi din
cadrul organismelor internaţionale
Posturi permanente în străinătate - posturi din structurile internaţionale sau structurile de
reprezentare naţională în străinătate pentru care durata misiunii este de cel
puţin 1 an şi care se încadrează prin eliberarea personalului din funcţiile
deţinute în ţară şi numirea în funcţiile respective din străinătate
Posturi QUOTA - posturi
permanente din structurile militare internaţionale pe care o naţiune membră a
organizaţiei din care fac parte posturile a acceptat să le încadreze pe termen
nedefinit
Posturi NON-QUOTA -
posturi permanente din structurile militare internaţionale deschise tuturor
naţiunilor membre care se încadrează cu persoana selecţionată de structura
internaţională dintre candidaţii nominalizaţi de naţiuni, pe durata unui tur de
serviciu
Posturi VNC - posturi
permanente din structurile NATO pe care o naţiune membră a Alianţei a acceptat
să le încadreze pe termen limitat, de 1-3 ani, pentru a sprijini activitatea
unui comandament pentru un proiect delimitat în timp
PS - posturi în
străinătate
ANEXA Nr. 2 la norme
FIŞA
cu principalele date de evaluare ale candidaţilor
pentru selecţia organizată în vederea ocupării posturilor permanente în
străinătate
- model -
Candidat
|
(gradul, arma/specialitatea militară, numele, prenumele tatălui
şi prenumele)
|
Funcţia pe care este încadrat
|
|
Data numirii în funcţie
|
|
Postul pentru care candidează
|
|
Vechimea în grad
|
(Anul ultimei înaintări în grad)
|
Limita de vârstă în grad
|
(Anul împlinirii)
|
Data şi locul naşterii
|
(data naşterii, localitatea, judeţul)
|
Stare civilă
|
|
Limbi străine
|
engleza
|
(nivelul PLS, data obţinerii)
|
|
(nivelul PLS, data obţinerii)
|
|
(nivelul PLS, data obţinerii)
|
Abilităţi în lucrul cu computerul
|
|
Permis de conducere
|
(categoriile deţinute şi anul obţinerii acestora)
|
Calificativele în aprecierile de serviciu pe ultimii 3 ani
|
|
|
|
|
|
|
|
Dimensiuni evaluate
|
Detalii
|
EXPERIENŢĂ
PROFESIONALĂ
C1
|
|
|
|
|
|
|
|
|
EXPERIENŢĂ
INTERNAŢIONALĂ
C2
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Şeful structurii de resurse umane)
(data)
(Candidat)
(data)
NOTE:
1. Pentru cele două dimensiuni evaluate se înscriu
funcţia/misiunea, structura, locul şi perioada numirii începerii/terminării
(încetării) acesteia (zi, lună, an).
2. Se trec funcţiile/misiunile din ultimii 10 ani de
activitate, corespunzătoare domeniului de apartenenţă al funcţiei scoase la
concurs/examen.
ANEXA Nr. 3 la norme
CRITERIILE
care se iau în calcul la stabilirea notei pentru
experienţa profesională corespunzătoare cerinţelor postului
- model -
Criteriul evaluat
|
Puncte
|
Observaţii
|
1. Experienţă profesională corespunzătoare cerinţelor postului
|
Sub un an
|
2 puncte
|
|
Intre 1 şi 3 ani
|
+ 1,5 punct pentru fiecare an
|
|
Peste 3 ani
|
+ 6 puncte
|
|
2. Experienţă în misiuni si/sau posturi internaţionale
|
Mai mică sau egală cu 6 luni
|
0,5 puncte
|
|
Intre 6 luni şi 1 an
|
1 punct
|
|
Peste un an
|
2 puncte
|
|
NOTE:
1. Nota finală se stabileşte prin însumarea punctelor
obţinute la cele două criterii.
2. La primul criteriu, fracţiunile peste 6 luni se
rotunjesc la un an, iar cele sub 6 luni nu se iau în considerare.
ANEXA Nr. 4 la norme
TEMATICA ŞI BIBLIOGRAFIA GENERALĂ
pentru susţinerea interviului
A. Tematica generală
1. Evoluţii relevante ale mediului internaţional de
securitate după anul 1990
2. Eforturile comunităţii internaţionale de răspuns la
principalele ameninţări şi riscuri la adresa securităţii globale
3. Transformarea NATO:
3.1. Structura şi principalele misiuni ale NATO
3.2. Sistemul de planificare a apărării în NATO
3.3. Parteneriate NATO
4. Mecanisme de cooperare interinstituţională ale
organizaţiilor internaţionale în domeniul securităţii (NATO, UE, ONU, OSCE)
5. Obiectivele politicii europene de securitate şi
apărare şi mecanismele de implementare
6. Structura şi principalele obiective ale ONU.
Procesul de reformă al organizaţiei
7. Structura şi principalele obiective ale OSCE
8. Operaţii şi misiuni NATO, UE, ONU, OSCE
B. Bibliografia generală
1. Strategia de securitate naţională a României,
www.mapn.ro, www.presidency.ro
2. Carta Albă a Apărării, www.mapn.ro/diepa/
3. Strategia naţională de apărare a României
4. Strategia militară a României, www.mapn.ro
5. NATO Handbook, NATO Office of Information and
Press, www.nato.int, www.mapn.ro
6. Documentele summiturilor şi reuniunilor
ministeriale NATO, www.nato.int
7. Conceptul strategic al NATO, Washington 1999,
www.nato.int
8. Strategia europeană de securitate, www.europa.eu.int
9. Carta ONU, www.un.org
10. OSCE Handbook, www.osce.org
11. www.europa.eu.int
12. www.un.org
13. www.osce.org
ANEXA Nr. 5 la norme
FIŞA DE EVALUARE A CANDIDATULUI
- model -
Numele candidatului:
|
Data evaluării:
|
Codul postului:
|
Aspectul care va fi notat
|
Se notează candidatul în limitele stabilite pentru fiecare
aspect.
|
Experienţă profesională corespunzătoare cerinţelor postului
(D1)
|
Cunoştinţe
din tematica generală
(D2)
|
Nu are cunoştinţe
|
1-4
|
|
Are cunoştinţe superficiale
|
5-6
|
Cunoaşte bine domeniul
|
7-8
|
Posedă un bagaj bogat de cunoştinţe, duse chiar la nivel de
subtilitate
|
9
|
Are o pregătire de excepţie
|
10
|
Cunoştinţele de specialitate din domeniul de referinţă al
postului
(D3)
|
Cunoştinţe elementare
|
1-4
|
|
Cunoştinţe minime în domeniul de specialitate
|
5-6
|
Dispune de cunoştinţe bune
|
7-8
|
Este foarte bine informat asupra domeniului
|
9
|
Cunoştinţe excepţionale asupra domeniului căruia îi aparţine
postul şi a altora înrudite
|
10
|
Capacitatea de comunicare (D4)
|
Exprimare cu multe greşeli
|
1-4
|
|
Trece de la o idee la alta, vocabularul fiind sărac
|
5-6
|
Are unele dificultăţi în exprimare
|
7-8
|
Transmite clar, logic şi precis ideile
|
9
|
Are o exprimare fluentă, elocventă, utilizând un vocabular bogat
|
10
|
|
|
|
|
|
Funcţia/Structura
(gradul)
(numele şi prenumele)
Secretarul comisiei de selecţie nr.......
(gradul)
(numele şi prenumele)
Data:
Ora:
NOTĂ:
Nota finală se calculează după următoarea formulă:
Nf = D1 x 0,20 + D2 x 0,20 + D3 x 0,50 + D 4 x 0,10,
unde:
Nf reprezintă nota
finală;
D1 reprezintă nota
acordată pentru experienţa profesională corespunzător cerinţelor postului; D2,
D3, D4 reprezintă media notelor acordate de membrii comisiei de selecţie
pentru fiecare candidat.