ORDIN Nr. 9923
din 27 decembrie 2006
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind activitatea autoritatii vamale de administrare a cotelor
tarifare comunitare in Romania
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1054 din 30 decembrie 2006
In baza prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
1.552/2006 privind reorganizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a
Vămilor,
în vederea aplicării art. 21 din Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 din 12 octombrie 1992 de instituire a Codului
Vamal Comunitar, cu modificările ulterioare, şi a art. 308 lit. a)-c) din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2 iulie 1993 privind dispoziţii
de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de stabilire a
Codului Vamal Comunitar,
pentru respectarea prevederilor Aranjamentului
administrativ de gestionare a cotelor tarifare comunitare,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice privind activitatea
autorităţii vamale de administrare a cotelor tarifare comunitare în România,
prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I, şi intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind activitatea autorităţii vamale de
administrare a cotelor tarifare comunitare în România
CAPITOLUL I
DISPOZIŢII GENERALE
Art.1 Prezentele norme stabilesc modul de funcţionare
în România a sistemului de gestionare a cotelor tarifare comunitare
administrate de Direcţia Generală Impozitare şi Uniunea Vamală, denumită în
continuare DG TAXUD, din cadrul Comisiei Europene.
Art.2 Sistemul de gestionare a cotelor tarifare
comunitare se bazează pe principiul „primul venit,
primul servit", reglementat de art. 20 din Regulamentul Consiliului nr.
2913/1992 de stabilire a Codului Vamal Comunitar şi art. 308 lit. a) - c) din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2454 din 2 iulie 1993 privind dispoziţii de
aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2913/92 de stabilire a Codului
vamal Comunitar, cu modificările ulterioare.
Art.3 Administrarea în România a sistemului de
gestionare a cotelor tarifare comunitare se face de către autoritatea vamală
prin Biroul Central de Cote, denumit în continuare BCC, şi birourile vamale.
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
Art.4 Dispoziţiile prezentului ordin nu sunt aplicabile
pentru contingentele, altele decât cotele tarifare, gestionate în baza unui
certificat (licenţă) de punere în liberă circulaţie şi care sunt identificate
cu numerele de referinţă : 09.0001, 09.0003, 09.3002 până la 09.3999 şi 09.4000
până la 09.4999. Acestea sunt administrate, în funcţie de organizarea pieţei,
de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, sau de alte
instituţii prevăzute de lege.
Art.5 Autoritatea vamală din România este informată de
DG TAXUD cu privire la instituirea, blocarea, epuizarea sau redeschiderea de
cote tarifare şi acordarea procentului de alocare.
CAPITOLUL II
DEFINIŢII
Art.6 In sensul prezentelor norme, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie :
a) Cotă tarifară - volum de mărfuri exprimat cantitativ sau valoric ce poate fi pus în
liberă circulaţie cu reducerea sau exonerarea taxelor
vamale;
b) Valabilitatea cotei - intervalul de timp în care pentru mărfurile ce fac obiectul cotei
tarifare poate fi acceptată punerea în liberă circulaţie cu reducerea sau
exonerarea taxelor vamale;
c) Sistem de cote tarifare, denumit în
continuare TQS - sistem de gestionare a cotelor tarifare comunitare
administrate de DG TAXUD;
d) Aplicaţie TQS - aplicaţie informatică în baza căreia se realizează procesarea
datelor aferente cotelor tarifare;
e) Cerere de alocare - solicitare de aplicare a reducerii sau exonerării taxelor vamale în cadrul unei
cote tarifare care constă în depunerea declaraţiei vamale completată
corespunzător şi acceptată de biroul vamal;
f) TARIC - bază de date
ce cuprinde un cumul de reglementări comunitare, aplicabile în domeniul vamal
şi este utilizat pentru importul şi exportul mărfurilor, precum, şi în caz de
nevoie, la comerţul între statele membre;
g) SMS - sistem de
administrare a unei baze de date ce cuprinde specimene de ştampile şi sigilii,
aplicabil în domeniul vamal.
CAPITOLUL III
ACTIVITĂŢI DESFĂŞURATE DE BIROUL CENTRAL DE COTE ÎN
ADMINISTRAREA CERERILOR DE ALOCARE DE COTE PE TERITORIUL ROMÂNIEI
SECŢIUNEA1
Atribuţiile Biroului Central de Cote
Art.7 BCC are în principal următoarele atribuţii:
a) verifică concordanţa între
cererile de alocare şi elementele ce definesc cota tarifară, atunci când este
cazul;
b) transmite cererile de alocare la DG TAXUD;
c) recepţionează şi comunică răspunsurile transmise de
DG TAXUD;
d) returnează alocări de cote, total sau parţial;
e) schimbă statutul cererilor de alocare, după caz;
f) înregistrează în sistemul informatic prin
intermediul aplicaţiei TQS, cereri de alocare, după caz; g) aduce la
îndeplinire alte atribuţii prevăzute în prezentele norme.
SECŢIUNEA 2
Activităţi
de verificare
Art.8 In exercitarea atribuţiilor de gestionare a
cotelor tarifare pe teritoriul României, BCC utilizează toate mijloacele de
care dispune în vederea verificării datelor din declaraţiile vamale completate
cu cereri de alocare.
Art.9 (1) In cazul cererilor de
alocare primite în sistem informatic, BCC verifică, dacă este cazul, următoarele
elemente:
a) dacă numărul cotei este admis la poziţia TARIC -
ului din punct de vedere al ţării de origine;
b) dacă valoarea sau cantitatea solicitată este
exprimată în unitatea de măsură pentru care se solicită cota;
c) existenţa unor erori, precum înregistrări duble
sau informaţii greşite, precum cele privind greutatea şi numărul de bucăţi;
d) dacă cotele sunt deschise şi dacă nu au fost epuizate.
(2) In cazul cererilor de alocare primite pe fax, BCC,
pe lângă verificările prevăzute la alin (1), are şi următoarele atribuţii:
a) prelucrează electronic informaţiile şi
dacă este necesar, schimbă codificarea unităţilor de măsură, potrivit
codificării necesare;
b) transmite fişierele informatice la DG TAXUD;
c) urmăreşte primirea datelor prin sistemul
informatic şi transmite la DG TAXUD numai acele cereri de alocare referitoare
la cote tarifare deschise.
(3) BCC transmite cererile
care ajung cu întârziere sau retroactiv, înainte de data de blocare comunicată
de DG TAXUD, precum şi cererile referitoare la cote redeschise sau cote
deschise retroactiv.
SECŢIUNEA 3
Prelucrarea cererilor de alocare
Art.10 Prelucrarea cererilor de alocare de către BCC se efectuează conform graficului de mai jos:
Ziua depunerii cererii
|
Direcţionare
la DG TAXUD până la
ora 11a Bruxelles-ului
- ora 12 a Bucureşti-ului
|
Alocare în Bruxelles
14.00 - ora Bruxelles-ului
15.00 - ora Bucureşti-uiui
|
Luni
|
Marţi
|
Miercurea aceleiaşi săptămâni
|
Marti
|
Miercuri
|
Joia aceleiaşi săptămâni
|
Miercuri
|
Joi
|
Vinerea aceleiaşi săptămâni
|
Joi
|
Vineri
|
Lunea săptămânii următoare
|
Vineri
|
Luni
|
Marţea săptămânii următoare
|
Sâmbătă, duminică
|
Marţi
|
Miercurea săptămânii următoare,
împreună cu cererile de luni
listate în funcţie de ziua în care a fost acceptată declaraţia
|
Sărbătorile legale nu sunt luate în
considerare
|
Ca şi la zilele precedente
|
|
1, 2, 3 şi 4 ianuarie
|
Prima zi lucrătoare după 4 ianuarie
|
A doua zi lucrătoare după 4 ianuarie
|
Art.11 (1) In cazul cererilor
de alocare care ajung la BCC până la ora 12.00 a.m. a zilei în care acestea se
transmit la DG TAXUD, BCC verifică corectitudinea formatului datelor şi tipul
erorilor.
(2) Erorile se pot datora unor
disfuncţionalităţi ale sistemului informatic, sau unor omisiuni umane şi pot
fi: erori de transmisie, erori de conversie a datelor din declaraţia vamală în
formatul necesar transmisiei sau erori datorate înscrierii de date neconforme
în declaraţia vamală.
(3) BCC suspendă cererea de alocare şi comunică
situaţia birourilor vamale în vederea remedierii acestor erori.
Art.12 (1) In cazul în care DG TAXUD retumează cererile
datorită detectării unor erori, BCC procedează astfel:
a) pentru erorile de formă,
după ce efectuează rectificarea, retransmite cererea la DG TAXUD;
b) dacă erorile detectate se datorează unor vicii de
fond informează imediat prin fax biroul vamal implicat, în vederea clarificării
situaţiei. Biroul vamal verifică informaţiile cerute şi în baza constatărilor
dispune anularea cererii şi/sau emiterea unei declaraţii vamale corespunzătoare
şi informează prin fax BCC asupra deciziei luate.
(2) Termenul cel mai îndepărtat pentru transmiterea
datelor la DG TAXUD este aceeaşi zi până ia ora 17,00; această oră se va
utiliza fără excepţii numai pentru corecturi sau retransmiteri.
SECŢIUNEA 4
Prelucrarea datelor referitoare la alocarea
cotelor tarifare
Art.13 (1) In exercitarea competenţelor privind
gestionarea cotelor, BCC efectuează următoarele operaţiuni:
a) verifică introducerea în reţeaua intranet a
autorităţii vamale pe pagina „Informaţii TQS" a copiilor ştampilelor şi
specimenelor de sigilii transmise electronic de la DG TAXUD prin componenta
pentru cote din cadrul aplicaţiei SMS, în măsura în care aceste date afectează
cotele tarifare;
b) primeşte alocările de cote transmise de la DG TAXUD;
c) introduce răspunsurile primite de la DG TAXUD
referitoare la cererile de alocare pe pagina „Informaţii TQS" în reţeaua
intranet a autorităţii vamale.
(2) In situaţia în care transmisia între BCC şi
birourile vamale este întreruptă din motive tehnice datele vor fi comunicate de
BCC tuturor direcţiilor regionale vamale în vederea luării la cunoştinţă de
către birourile vamale din subordine în cel mai scurt
timp.
Art.14 In cazul în care BCC constată că declaraţiile
vamale în care sunt înscrise cereri de alocare conţin informaţii eronate sau
contradictorii, trebuie să informeze imediat biroul vamal la care a fost depusă
declaraţia vamală.
SECŢIUNEA 5
Schimbarea statutului cererii de alocare
Art.15 (1) Atunci când există motive întemeiate, personalul
vamal cu atribuţii TQS, în urma analizelor efectuate asupra datelor pe care ie
au la dispoziţie, poate schimba statutul cererilor de alocare emise sau trimise.
(2) Datele iniţiale din cererile de alocare se
modifică prin aplicaţia informatică TQS, atunci când există motive întemeiate.
(3) Orice intervenţie asupra informaţiilor iniţiale se
justifică prin raportul înaintat de biroul vamal sau prin raportul întocmit de
personalul din cadrul BCC care realizează această modificare.
SECŢIUNEA 6
Situaţii excepţionale
Art.16 (1) După epuizarea cotelor tarifare BCC nu mai
înaintează la DG TAXUD nici o cerere de alocare pentru contingentul respectiv.
(2) Atunci când se constată efectuarea de către DG
TAXUD a unei alocări eronate dintr-o altă cotă tarifară, BCC efectuează
returnarea necesară în cel mai scurt timp şi solicită DG TAXUD o alocare
rectificativă;
CAPITOLUL IV
ATRIBUŢIILE BIROULUI VAMAL PRIVIND CONTROLUL ASUPRA UNEI
CERERI DE ALOCARE
SECŢIUNEA 1
Condiţii de bază pentru alocarea unei cote
tarifare
Art.17 Cererea de alocare se consideră a fi depusă
odată cu acceptarea şi înregistrarea declaraţiei vamale în formă scrisă depusă
prin sistemui informatic integrat vamal pentru mărfurile care pot să
beneficieze de reducerea sau exonerarea taxelor vamale în baza unei cote
tarifare.
Art.18 (1) In vederea acceptării declaraţiei vamale,
biroul vamal efectuează un control vamal documentar preliminar în ceea ce
priveşte drepturile de import, ţinând cont de nivelul redus al acestora,
stabilit pe baza cotei tarifare.
(2) Diferenţa între cuantumul drepturilor de import
determinate pe baza taxei vamale normale şi cuantumul drepturilor de import
determinate pe baza taxei vamale reduse este supusă garantării.
Art. 19 In situaţia declaraţiilor vamale incomplete -
procedura simplificată -cererea de alocare se depune numai dacă greutatea netă
este înscrisă în declaraţie şi se prezintă, în original, toate documentele
necesare aplicării cotelor tarifare.
Art.20 Cotele tarifare sunt cuprinse în TARIC în
rubrica „Contingent" în care se specifică numărul cotei, iar în rubrica
„Unitate" din baza de date de cote se specifică unitatea de măsură ce
trebuie utilizată în cazul fiecărei cote.
SECŢIUNEA 2
Etape de control pentru cererile de alocare
Art.21 (1) Cererea de alocare prin care se solicită
acordarea unui nivel redus sau exonerarea de taxe vamale, în cadrul unei cote
tarifare, se consideră depusă la autoritatea vamală numai dacă aceasta este
inclusă în declaraţia vamală întocmită în scris ce conţine, suplimentar faţă de
informaţiile care trebuie înscrise pentru regimul de punere în liberă
circulaţie în conformitate cu prevederile legale, următoarele date:
a) în rubrica 9 - date privind
informaţiile financiare, prevăzute la art. 26. alin. 6 din prezentele norme.
b) în rubrica 31 - datele se înscriu sub forma ,,C/P:
X=Y", în care X reprezintă codificarea unităţii
de măsură a cotei tarifare, iar Y cantitatea sau valoarea solicitată. Tabelul
de conversie este prezentat în anexa nr.1 la prezentele norme.
c) în rubrica 36 - codul pentru vămuirea în baza unei
preferinţe tarifare;
d) în rubrica 39 - numărul de ordine al cotei stabilit
conform reglementărilor comunitare şi care reprezintă codul atribuit cotei în
cauză.
(2) Declaraţiile vamale de punere în liberă circulaţie
care au completată rubrica 39 se supun obligatoriu controlului vamal
documentar, în caz contrar cererile de alocare se suspendă.
(3) Rubricile 31, 36 şi 39, precum şi 35, 38, 41 şi
46, după caz, sunt definitorii pentru preluarea datelor în aplicaţia TQS, şi,
în consecinţă, completarea corectă a acestora este obligatorie pentru acordarea
preferinţelor.
Art.22 Declaraţia vamală care conţine o cerere de
alocare va fi prezentată la biroul vamal împreună cu toate documentele necesare
pentru acordarea cotei.
Art.23 (1) Biroul vamal înainte
de a accepta declaraţia vamală ce conţine o cerere de alocare înregistrată în
sistemul informatic integrat vamal, se asigură asupra nivelului garanţiei
instituite, iar în situaţia în care se constată că aceasta nu este suficientă
declaraţia vamală nu este acceptată.
(2) Declaraţia vamală se verifică de personalul vamal
cu atribuţii TQS în vederea efectuării controlului documentar şi a controlului
financiar preventiv, în conformitate cu prezentele norme.
Art.24 In cazul în care pentru o subpoziţie tarifară
sunt prevăzute mai multe cote, solicitarea acestora se efectuează pe declaraţii
vamale diferite.
Art.25 (1) Calculul garanţiei se efectuează de către
declarant sau reprezentantul său utilizând modulul de calcul din sistemul
informatic integrat vamal. Pentru aceasta se întocmeşte un draft pe modelul
declaraţiei vamale în detaliu pentru determinarea drepturilor de import
aferente mărfurilor în cauză pentru taxa normală. Datele din documentul
„Calculul drepturilor de import", denumit în cele ce urmează CDI, sunt
certificate prin aplicarea semnăturii şi ştampilei de către persoana care a
întocmit declaraţia vamală.
(2) Documentul CDI - face parte integrantă din
declaraţia vamală şi are acelaşi număr cu declaraţia vamală. In partea stângă a
rubricii 1a documentului se înscrie menţiunea „CDI".
(3) CDI împreună cu declaraţia vamală se supun
controlului documentar preliminar unde se verifică valabilitatea datelor
referitoare la cotă şi modul de calcul al garanţiei. Certificarea verificării
de către agentul vamal cu atribuţii TQS în realizarea controlului documentar
preliminar se realizează prin înscrierii menţiunii „CDP" şi aplicarea
semnăturii şi ştampilei personale în rubrica D/J a documentului CDI.
(4) Datele înscrise în declaraţia vamală trebuie
confruntate cu cele din TARIC şi din baza de date de cote a aplicaţiei TQS.
Dacă personalul vamal cu atribuţii TQS din cadrul compartimentului documentar
constată în urma verificărilor în TARIC sau în baza de date de cote epuizarea
unei cote tarifare este obligat să respecte următoarea procedură:
a)în cazul în care este cunoscută epuizarea unei cote
tarifare corectează codul din rubrica 36 prin încercuirea cu roşu a datelor
iniţiale, iar rectificarea trebuie justificată prin înscrierea pe verso-ul
declaraţiei a menţiunii „Cotă tarifară epuizată în data de..." certificate
prin semnătura şi ştampila personală a agentului vamal care efectuează
adnotarea. Atât codul înscris în rubrica 39 a declaraţiei, cât şi numărul de
ordine al cotei tarifare trebuie menţinute. Rectificările informatice ale
declaraţiei vamale vor fi efectuate, la indicaţia agenţilor vamali cu
competenţe în administrarea cotelor, de persoanele competente.
b)după comunicarea epuizării taxele vamale se
recalculează la valoarea fără contingent tarifar în baza unei noi declaraţii
vamale rectificative.
(5) In cadrul compartimentului de control financiar
preventiv se verifică dacă garanţia este acoperitoare, prin calculul diferenţei
între cuantumul drepturilor de import înscrise în documentul CDI şi cel din
declaraţia vamală. Totodată se verifică termenul de valabilitate a garanţiei
şi, în situaţia în care datele sunt conforme cu cele solicitate, se înscriu
numărul şi data documentului prin care este instituită garanţia. Garanţiile
acoperitoare trebuie să aibă o durată de valabilitate de cei puţin două luni.
După verificare, pe documentul CDI se înscriu, din registrul de garanţii,
stabilit conform modelului din Anexa nr.2 la prezentele norme, valoarea
garanţiei, instrumentul de garantare şi numărul curent. Aceste date se
certifică sub semnătura şi ştampila persoanei care a efectuat controlul
financiar preventiv.
(6) In cazul garanţiilor constituite în numerar sau
prin virament, cererea este considerată a fi depusă numai dacă în rubrica 9 din
declaraţia vamală sunt înscrise
cu majuscule, în vederea unei eventuale rambursări a garanţiei prin transfer
bancar, numele şi adresa plătitorului şi numărul contului bancar.
(7) Declaraţiile vamale depuse şi acceptate se transmit
operativ, prin fax, la BCC.
Art.26 Declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie
ce conţine cererea de alocare împreună cu documentul CDI înregistrat se depun
la punctul de recepţie selecţie în vederea acceptării împreună cu celelalte
documente.
Art.27 (1) In cadrul controlului documentar asupra declaraţiilor vamale acceptate care conţin cereri de alocare se verifică
pe baza documentelor prezentate în susţinerea declaraţiei vamale şi a cererii
de alocare, în mod special, informaţiile cu privire la codul mărfurilor,
numărul de ordine al cotei tarifare, ţara de origine, unitatea de măsură pentru
care se solicită contingentul tarifar, şi cantitatea sau valoarea mărfurilor,
după caz.
(2) Verificarea datelor din cerere se face prin consultarea
datelor privind situaţia la zi a cotelor tarifare din reţeaua internet sau
intranet sau prin intermediul aplicaţiei TQS.
(3) In cazul cererilor de alocare din partea
plătitorilor cu numerar sau virament se verifică dacă sunt înscrise lizibil
unitatea bancară şi contul IBAN în care trebuie restituită garanţia.
(4) In toate cazurile se
verifică şi documentele cerute pentru acordarea cotei stabilite în conformitate
cu regulamentele comunitare prin care a fost instituită cota respectivă.
Art.28 (1) O copie a declaraţiei vamale acceptate pe
care a fost menţionat lizibil numărul de telefon al agentului vamal cu
atribuţii TQS din cadrul compartimentului documentar, se trimite prin fax la
BCC.
(2) Declaraţia vamală de punere în liberă circulaţie
care conţine cote tarifare se transmite pe fax la BCC şi după acordarea
liberului de vamă.
Art.29 Birourile vamale arhivează separat declaraţiile
vamale de punere în liberă circulaţie prin care s-a solicitat alocarea de cote
tarifare, împreună cu toate documentele aferente.
CAPITOLUL V
APLICAREA MĂSURILOR ADMINISTRATIVE ÎN BAZA RĂSPUNSURILOR LA CERERILE DE ALOCARE
Art.30 In ziua publicării răspunsurilor privind
alocarea de cote de la DG TAXUD, birourile vamale sunt obligate să ia
cunoştiinţă de acestea prin intermediul aplicaţiei TQS.
Art.31 (1) Biroul vamal este obligat să informeze
agenţii economici despre orice acţiune referitoare la recuperarea ulterioară a
diferenţelor în plus legate de taxele vamale, regularizarea garanţiilor, respectiv eliberarea corespunzătoare
a garanţiilor.
(2) Personalul vamal cu atribuţii TQS din cadrul
compartimentului de control documentar verifică zilnic în baza de date TQS
răspunsurile primite de la DG TAXUD. Aceste răspunsuri se regăsesc şi Ea pagina
"Informaţii cote" în reţeaua intranet.
(3) Pe baza răspunsurilor menţionate la alin. (2)
personalul vamal cu atribuţii TQS transmite compartimentului financiar contabil
decizia administrativă şi informează în scris agenţii economici.
(4) Decizia administrativă se întocmeşte în trei exemplare
cu următoarea destinaţie:
a) un exemplar pentru compartimentul financiar
contabil;
b) un exemplar pentru BCC;
c) un exemplar pentru agentul economic.
(5) O copie a deciziei se ataşează la declaraţia
vamală de punere în liberă circulaţie.
Art.32 (1) Dacă cererea de alocare este aprobată total,
parţial sau este respinsă, se întocmeşte un referat, certificat prin semnătura
şi ştampila agentului vamal. Referatul, aprobat de şeful biroului vamal,
constituie decizia administrativă pe baza căreia biroul vamal va proceda la
deblocarea garanţiei. Referatul se înaintează la compartimentul financiar
contabil susţinut de o copie a situaţie publicate de DG TAXUD.
(2) In cazul în care solicitarea de alocare a unei cote
nu a fost aprobată garanţia se execută în baza deciziei.
Art.33 Agentul vamal cu atribuţii TQS poate efectua calculul datoriei vamale manual sau informatic.
Art.34 In aplicarea prevederilor art. 869 lit. a din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2454 din 2 iulie 1993 privind dispoziţii de
aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2913/1992 de stabilire a
Codului vamal Comunitar, nu se acceptă o solicitarea de recuperare ulterioară a
diferenţelor în plus legate de drepturi vamale, atunci când sunt întrunite
cumulativ următoarele situaţii:
a) cota era alocată dar nu era aplicabilă la momentul
acceptării declaraţiei vamale, întrucât dispoziţia privind inaplicabilitatea nu
a fost publicată în Jurnalul Oficial ai CE, în TARIC, sau în baza de date TQS,
până în momentul eliberării mărfii ;
b) agentul economic a acţionat cu bună credinţă;
c) agentul economic a respectat toate reglementările referitoare la declaraţia vamală prevăzute în
legislaţia vamală.
Art.35 (1) In cazul în care în cadrul controlului
ulterior biroul vamal constată că alocarea unei cote a fost acordată în baza
unor documente neconforme, returnează în cel mai scurt timp la DG TAXUD cota în
cauză.
(2) Biroul vamal aduce la cunoştiinţa BCC returnarea în
cauză.
Art.36 Prin excepţie de la prevederile art. 35, nici o
comunicare privind returnarea nu are loc atunci când sunt întrunite cumulativ
următoarele situaţii:
a) decizia privind alocarea eronată a unei cote a fost
luată de biroul vamal competent abia în a doua sau după a doua lună următoare
perioadei de valabilitate a cotei;
b) datoria vamală rezultată în urma solicitării
eronate de alocare a cotei este egală sau mai mică decât echivalentul sumei de
10 euro.
CAPITOLUL VI
REDESCHIDEREA Şl DESCHIDEREA RETROACTIVĂ DE COTE
Art. 37 (1) In cazul redeschiderii unei cote, pentru declaraţia
vamală pentru care s-a solicitat anterior alocarea de cote, iar alocarea a fost
parţială sau respinsă, poate fi depusă la biroul vamal o cerere prin care se
solicită alocarea de cotă, începând cu data la care redeschiderea a fost
înregistrată în baza de date TQS.
(2) Cererea trebuie să conţină informaţiile cu privire
la codul tarifar şi datele ce definesc cota, respectiv: numărul cotei,
originea, cantitatea sau valoarea şi unitatea de măsură pentru mărfurile în
cauză. Cererea se transmite pe fax la BCC, însoţită de copia declaraţiei
vamale.
Art.38 (1) In cazul operaţiunilor de vămuire deja
efectuate, când cota nu a fost alocată sau a fost alocată parţial din cauza
epuizării acesteia, poate fi depusă o nouă cerere;
(2) O nouă cerere de alocare nu se depune atunci când,
cu ocazia punerii în liberă circulaţie, declaraţia vamală a fost transmisă mai
departe Biroului Central de Cote şi cererea a fost înregistrată în baza de date
TQS.
Art.39 Cotele pot fi deschise retroactiv pe baza unei
reglementări comunitare, iar cele existente pot fi suplimentate în timpul
perioadei lor de valabilitate.
Art.40 (1) In cazul în care cererile de alocări de cote
se depun într-un moment în care epuizarea contingentului nu apare încă în baza
de date a aplicaţiei TQS sau dacă cererea a fost depusă cel târziu în a treia
zi lucrătoare după înregistrarea comunicării respective, aceste cereri se iau
în evidenţă în vederea unor posibile redeschideri de cote. In decizia
administrativă de restituire sau de blocare ulterioară a garanţiei aferente
drepturilor vamale se introduce menţiunea „Cotă epuizată, cantitatea reală a
fost înregistrată ca cerere. Nu este necesară o nouă declaraţie vamală".
(2) Dispoziţiile prevăzute la alin. (1) se aplică şi
pentru cantităţile parţiale pentru care nu poate fi aplicată cota.
Art.41 în cazul deschiderii unei cote retroactiv sau redeschiderii acesteia, dacă există o declaraţie vamală pentru
mărfuri care ar fi putut beneficia de alocarea unei cote, şi care nu a fost
completată la rubrica 39 la momentul punerii în liberă circulaţie, se poate
înainta la biroul vamal o cerere de alocare ce trebuie să conţină informaţii cu
privire la codul tarifar şi datele ce definesc cota, respectiv: numărul cotei,
originea, cantitatea sau valoarea şi unitatea de măsură pentru mărfurile în
cauză. Cererea se transmite pe fax la BCC, însoţită de copia declaraţiei
vamale.
CAPITOLUL VII
DISPOZIŢII FINALE
Art.42 (1) In situaţia în care se solicită alocarea
unei cote şi există o cerere de recuperare a drepturilor de import sau o
contestaţie la decizia de recuperare a drepturilor de import, biroul vamal
informează BCC cu privire la cantitatea cotei în ziua formulării cererii.
(2) In cazul în care decizia emisă este favorabilă
solicitantului, acest fapt trebuie adus, sub forma unui raport scris, în
aceeaşi zi la cunoştinţa BCC.
Art.43 (1) In cazul în care pe parcursul unui proces de remitere sau de rambursare a drepturilor de
import, ori de contestare a unei decizii, se constată că la momentul înaintării
cererii de remitere ori rambursare sau la momentul contestaţiei, cota nu mai
este deschisă, sau este în afara perioadei de valabilitate, cererea poate fi
luată în considerare dacă sunt întrunit cumulativ următoarele aspecte:
a) agentul economic a furnizat toate datele necesare
declaraţiei într-un mod corect şi a prezentat toate documentele necesare;
b) nealocarea cotei se
datorează unei erori a biroului vamal, conform art. 889 alin. 1 din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2454/1993 din 2 iulie 1993 privind dispoziţii
de aplicare a Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2913/92 de instituire a
Codului vamal Comunitar.
(2) Aplicarea dispoziţiilor alin. 1 se face numai după
aprobarea prealabilă a BCC pentru cota tarifară comunitară.
Art. 44 Anexele nr.1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la normele tehnice
Unitate măsură
|
Unitate TARIC
|
Unitate TQS
|
kilogram
|
KGM
|
0
|
euro
|
EUR
|
1
|
1000 bucăţi
|
MIL
|
2
|
număr perechi
|
NPR
|
3
|
tonă
|
TNE
|
4
|
metru pătrat
|
MTK
|
5
|
hectolitru
|
HLT
|
6
|
capete
|
NAR
|
7
|
metru cub
|
MTQ
|
8
|
bucată
|
NAR
|
9
|
litru
|
LTR
|
A
|
perechi
|
NPR
|
B
|
Litru alcool pur(100%)
|
LPA
|
C
|
Tonă(greutate brută)
|
TNE
|
D
|
Tonă(greutate materie uscată)
|
TNE
|
E
|
ANEXA Nr. 2 la normele tehnice
Nr. crt.
CDI
|
Nr. /data
Declaraţie
vamală
|
Denumire
agent ,
economic
|
Cod unic de
identificare fiscală
|
Nr. cotă
tarifară
|
Sumă
rata normală
|
Sumă
rată
redusă
|
Diferenţa
de garantat 5-6
|
Nr. data şi felul
instrumentului
de garantare (OP/CHIT/SG)
|
Decizie
administrativă
Nr./data
|
OPH
(restituire
garanţie / încasare
drepturi de import)
Nr./data
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|