ORDONANTA Nr. 108 din 30 august 1999
pentru modificarea si completarea Legii nr. 98/1994 privind stabilirea si
sanctionarea contraventiilor la Normele legale de igiena si sanatate publica
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 429 din 31 august 1999
In temeiul prevederilor art. 107 alin. (1) si (3) din Constitutia Romaniei
si ale art. 1 lit. K pct. 1 din Legea nr. 140/1999 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul Romaniei emite urmatoarea ordonanta:
Art. 1
Legea nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
Normele legale de igiena si sanatate publica, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 317, din 16 noiembrie 1994, se modifica si se
completeaza dupa cum urmeaza:
1. Capitolul I va avea urmatorul titlu:
"Contraventii la Normele de avizare sanitara a proiectelor
obiectivelor si de autorizare sanitara a obiectivelor cu impact asupra
sanatatii publice"
2. Articolul 1 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 1
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
20.000.000 lei:
a) nesolicitarea, de la directia de sanatate publica teritoriala, a
avizului sanitar pentru proiecte si documentatii tehnice privind amplasarea
obiectivelor economice si social-culturale, sistematizarea centrelor populate
si a teritoriului, construirea, transformarea, extinderea, schimbarea
destinatiei sau sistematizarea obiectivelor industriale, a depozitelor
comerciale, unitatilor de prestari servicii, de invatamant, cultura, turism si
recreere, medico-sanitare, nucleare, de transporturi, a locuintelor, dotarilor
urbanistice si edilitare si de amenajare a teritoriului, agricole, zootehnice
si a oricaror alte obiective cu impact asupra sanatatii publice;
b) nesolicitarea sau nerespectarea avizului sanitar emis de Ministerul
Sanatatii pentru normative de proiectare si proiecte-tip pentru constructii de
orice fel, proiecte de standarde de stat, standarde si norme tehnice pentru
tehnologii, materii prime si produse finite, proiecte de planuri nationale de
sistematizare si amenajare a teritoriului, produse noi fabricate in tara si
produsele importate pentru prima data, care prin natura sau prin modul lor de
utilizare pot influenta sanatatea populatiei, folosirea de substante noi sau
introducerea de procese tehnologice noi, punerea in circulatie a substantelor
chimice folosite ca dezinfectante sau pesticide, norme tehnice privind
conditiile de calitate pentru produsele alimentare si tehnologiile utilizate in
industria alimentara, stabilirea indicatiilor si a contraindicatiilor pentru
consumul alimentar al apelor minerale imbuteliate;
c) nesolicitarea, de la directia de sanatate publica teritoriala, a
autorizatiei sanitare de functionare pentru obiectivele cu impact asupra
sanatatii populatiei cu 30 de zile inainte de punerea in functiune a
obiectivului;
d) nesolicitarea, de la directia de sanatate publica teritoriala, a
revizuirii conditiilor de functionare, anual si ori de cate ori se produc
modificari fata de situatia acestora la data autorizarii;
e) nesolicitarea sau nerespectarea avizului sanitar emis de Ministerul
Sanatatii pentru folosirea in unitatile sanitare a aparaturii medicale sau a
produselor de dezinfectie, dezinsectie si deratizare."
3. Articolul 2 va, avea urmatorul cuprins:
"Art. 2
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
30.000.000 lei:
a) nerespectarea clauzelor impuse prin avizul sanitar si prin autorizatia
sanitara de functionare;
b) functionarea oricarui obiectiv fara autorizatie sanitara sau fara viza
autorizatiei sanitare pe anul in curs;
c) neindeplinirea masurilor prescrise de directia de sanatate publica teritoriala,
care au drept scop prevenirea si combaterea bolilor transmisibile, prevenirea
accidentarilor si a intoxicatiilor favorizate si intretinute de factorii nocivi
ca urmare a poluarii mediului de munca si de viata;
d) punerea in consum public de produse alimentare noi, neavizate de catre
Ministerul Sanatatii."
4. Articolul 3 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 3
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
20.000.000 lei:
a) neaplicarea masurilor corespunzatoare pentru prevenirea emanarii de
mirosuri respingatoare, pulberi, fum si a producerii de reziduuri lichide sau
solide rezultate din activitati cu caracter industrial, comercial, prestari de
servicii sau din activitatea persoanelor fizice, in zonele locuite, si din
depozitarea sau prelucrarea de materiale care produc asemenea substante;
b) producerea in mod repetat a zgomotelor care depasesc limitele maxime
stabilite de normele de igiena si de standardele in vigoare pentru zonele
locuite;
c) nerespectarea de catre persoanele fizice si juridice a normelor de
igiena in vigoare referitoare la zonele de locuit, daca aceasta creeaza
disconfort sau risc pentru sanatatea publica;
d) nerespectarea de catre persoane juridice si persoane fizice a distantelor
minime de protectie sanitara stabilite prin normele de igiena in vigoare
referitoare la zonele de locuit;
e) cresterea pasarilor si animalelor in zonele locuite, in spatii la
distante mai mici de 50 m de vecinatati;
f) neefectuarea periodica de catre persoanele juridice din a caror
activitate rezulta poluanti de orice natura a autocontrolului de laborator in
zone de protectie sanitara;
g) depozitarea necontrolata (sau in afara locurilor special amenajate) a
reziduurilor solide menajere si a celor rezultate din constructii;
h) nerespectarea conditiilor igienico-sanitare prevazute in normele de
igiena in vigoare pentru manipularea, transportul si depozitarea produselor
cosmetice, care sa permita mentinerea stabilitatii parametrilor calitativi si a
salubritatii acestora."
5. Articolul 4 se elimina.
6. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) neintocmirea de catre producatorii si distribuitorii de apa din sistemul
public a regulamentului de exploatare, functionare si intretinere a
instalatiilor centrale de aprovizionare cu apa pentru consum uman, respectiv de
asigurare a potabilitatii, precum si nerespectarea prevederilor cu caracter
sanitar stabilite prin acest regulament, avizat de directia de sanatate publica
teritoriala;
b) neasigurarea mentinerii starii de curatenie pe intreg teritoriul
uzinelor/statiilor de producere a apei pentru consum uman, atat in cladirile cu
diferite instalatii, cat si pe terenul din jurul acestora;
c) neanuntarea directiei de sanatate publica teritoriala asupra producerii
de avarii la nivelul uzinelor/statiilor de producere a apei pentru consum uman,
asupra interventiilor la nivelul retelelor de distributie a apei ori opririi
sau intermitentelor in distribuirea apei in retea, precum si neinformarea
populatiei asupra duratei/programului de furnizare a apei;
d) neintocmirea programului de exploatare, avizat de catre directia de
sanatate publica teritoriala, privind intretinerea si controlul de calitate al
apei pentru consum uman, imbuteliata de catre producatori."
7. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
15.000.000 lei:
a) neasigurarea de catre persoanele juridice care produc sau distribuie apa
pentru consum uman a calitatii si cantitatii corespunzatoare cerintelor de baut
si menajere, precum si transportul si distribuirea acesteia in conditii
necorespunzatoare;
b) neasigurarea de catre persoanele juridice care produc si/sau distribuie
apa pentru consum uman a rezervei de apa pentru populatie care sa acopere
necesarul minim pentru 12 ore in caz de avarie;
c) neasigurarea de catre proprietarii cladirilor sau de catre persoanele
fizice si juridice care distribuie apa pentru consum uman a intretinerii
instalatiilor interioare de distribuire a apei, astfel incat sa nu se modifice
calitatea acesteia si sa nu fie afectata starea de sanatate a consumatorilor;
d) neasigurarea de catre producator sau distribuitor a presiunii necesare
ascensiunii apei pana la ultimul nivel al cladirilor sau constructiilor ori
neasigurarea de catre proprietarii acestora a instalatiilor necesare
(hidrofoare) ascensiunii apei pentru consum uman pana la ultimul nivel ori
nefunctionarea acestora;
e) neamenajarea in locuri de mare aglomerare (piete, targuri, parcuri,
trasee turistice, strazi cu mare circulatie, gari, autogari, stadioane), precum
si in incinta marilor obiective socio-culturale, de catre organizatori sau de
catre persoanele juridice titulare, a surselor de apa pentru consum uman
corespunzatoare calitativ, in conformitate cu normele si standardele in
vigoare."
8. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
20.000.000 lei:
a) neefectuarea de catre producatorii si distribuitorii de apa pentru
consum uman in sistem public a controlului de laborator al potabilitatii apei
in conditiile stabilite prin standardele in vigoare;
b) neefectuarea de catre producatorii de produse alimentare, bauturi
alcoolice si nealcoolice, produse culinare si gheata a controlului de laborator
al potabilitatii apei in conditiile stabilite prin standardele in vigoare;
c) neasigurarea dezinfectiei eficiente a apei, produsa si/sau distribuita
populatiei ca apa pentru consum uman, tradusa prin valori ale clorului rezidual
liber sub 0,5 mg/l in reteaua de distributie si sub 0,25 mg/l la capetele de
retea;
d) neasigurarea de catre producatori a unei eficiente de 99,9% a procesului
de dezinfectie, exprimata in grade de turbiditate si in valoarea bacteriilor
coliforme, conform standardului in vigoare;
e) neefectuarea hiperclorinarii apei pentru primele cantitati distribuite,
dupa o intrerupere in distributia apei si in urmatoarele situatii:
- incidente de dare in exploatare a instalatiilor noi, dupa modificari ale
procesului tehnologic, dupa remedieri, revizii sau reconditionari;
- cand nu exista garantia securitatii retelei de distributie, ceea ce ar
putea conduce la contaminarea apei din retea;
- in situatii epidemiologice cu risc de transmitere a bolilor infectioase;
f) neasigurarea de catre producatorii si distribuitorii de apa pentru
consum uman a unei rezerve de clor si de coagulant pentru minimum 30 de zile de
functionare;
g) utilizarea de catre persoane fizice si juridice autorizate, la
prepararea produselor alimentare, bauturilor alcoolice si nealcoolice,
produselor culinare, a ghetii etc., a unor surse de apa fara a cunoaste
indicatorii de calitate a apei respective;
h) utilizarea de catre producatorii si/sau distribuitorii de apa pentru
consum uman a materialelor de constructie, a tehnologiilor de tratare a
reactivilor, produselor, conductelor, tevilor, accesoriilor si dispozitivelor,
precum si aparatelor de masurare fara documentatie doveditoare privind
aprobarea Ministerului Sanatatii si fara respectarea instructiunilor de
utilizare;
i) neremedierea deficientelor tehnice si neintretinerea salubritatii in
unitatile de producere sau de distributie a apei pentru consum uman, a
rezervoarelor de inmagazinare, a hidrantilor, statiilor de pompare, clorinare,
a retelelor de distributie, inclusiv interioarele cladirilor de interes public;
j) utilizarea materialelor de constructie, a reactivilor si a substantelor
folosite in instalatiile de producere si imbuteliere a apei pentru consum uman
fara ca acestea sa fie avizate de catre Ministerul Sanatatii pentru utilizarea
in contact cu apa;
k) producerea si imbutelierea apei de baut necorespunzatoare conditiilor de
calitate pentru apa de consum uman, precum si neefectuarea controlului
calitatii apei de catre producatorii de apa de baut imbuteliata;
l) imbutelierea apei pentru consum uman de catre producatori in conditii
neigienice;
m) imbutelierea apei pentru consum uman in recipienti din materiale
neavizate de catre Ministerul Sanatatii pentru utilizare in contact cu apa,
precum si utilizarea de recipienti returnabili pentru imbutelierea apei pentru
consum uman fara avizarea prealabila a reutilizarii lor;
n) utilizarea la transportul apei pentru consum uman a conteinerelor
fabricate din materiale si produse care nu sunt avizate de Ministerul Sanatatii
pentru utilizare in contact cu apa."
9. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 4.000.000 lei la
40.000.000 lei:
a) asigurarea cu apa pentru consum uman a populatiei la locul de munca, in
colectivitati temporare sau in caz de calamitati naturale, dezastre si
accidente, care nu corespunde conditiilor de calitate pentru consum uman
conform standardului in vigoare;
b) folosirea unei surse de apa pentru consum uman care nu indeplineste
conditiile de calitate si care, prin tratare, nu garanteaza incadrarea
permanenta in limitele stabilite prin standardul in vigoare;
c) darea in consum public, ca apa pentru consum uman, a apei care nu
corespunde conditiilor de potabilitate prevazute in standardele in vigoare;
d) efectuarea de racorduri, comunicatii si legaturi ale retelelor de apa
pentru consum uman cu oricare alte retele de apa nepotabila;
e) neasigurarea tehnologiilor de tratare a apelor de suprafata in patru
trepte, cu dezinfectie preliminara si terminala pentru apa data in consum uman;
f) nerespectarea masurilor impuse de prevederile legale privind protectia
sanitara a surselor de apa folosite la producerea apei pentru consum uman, a
uzinelor/statiilor de producere, a rezervoarelor de inmagazinare, a
aductiunilor, statiilor de pompare, clorinare si a retelelor de distributie;
g) absenta clorului rezidual liber la intrarea in reteaua de distributie
sau la capetele de retea ale sistemelor publice de alimentare cu apa;
h) nemarcarea vizibila a surselor si a retelelor de apa din incinta
unitatilor de orice fel si a locurilor publice care nu corespund conditiilor de
calitate a apei pentru consum uman."
10. Capitolul IV va avea urmatorul titlu:
"Contraventii la normele de igiena privind colectarea si indepartarea
reziduurilor"
11. Articolul 9 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) neintocmirea de catre persoanele juridice care exploateaza retelele
stradale de canalizare a regulamentului de exploatare si intretinere a acestora
si nerespectarea prevederilor cu caracter sanitar stabilite prin acest
regulament;
b) neintretinerea in permanenta stare de functionare si de curatenie a
instalatiilor interioare - closete, bai, lavoare, spalatorii etc - in unitati,
inclusiv mijloace de transport si locuinte, de catre agenti economici, precum
si de catre asociatiile de locatari/proprietari sau persoane fizice;
c) neasigurarea de catre proprietarul sau administratorul unitatilor de
orice fel, inclusiv a mijloacelor de transport, a asociatiilor de
locatari/proprietari si a gospodariilor individuale cu recipiente acoperite
etans pentru colectarea reziduurilor menajere, amplasati in conditii salubre,
in spatii special amenajate - camere de gunoi sau platforme racordate la
reteaua de apa si canalizare, spalate si dezinfectate -, mentinute in buna
stare, reparate, spalate si dezinfectate, suficiente numeric pentru pastrarea
reziduurilor timp de minimum 2 - 3 zile;
d) proiectarea, amplasarea si exploatarea pentru indepartarea si
neutralizarea reziduurilor menajere a gropilor de gunoi sau a instalatiilor de
incinerare in alte conditii decat cele prevazute de normele de igiena in
vigoare;
e) neremedierea operativa de catre proprietarii imobilelor a avariilor
instalatiilor de apa si canal din incinta acestora si neevacuarea apelor ce se
acumuleaza in subsolurile imobilelor."
12. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
15.000.000 lei:
a) amplasarea closetelor cu groapa simpla la o distanta mai mica fata de
sursele de apa decat cea prevazuta prin normele de igiena in vigoare, precum si
neintretinerea si nedezinfectarea acestor closete, precum si a altor tipuri de
closete fara apa curenta;
b) neevacuarea ritmica si la nevoie a continutului instalatiilor mici de
colectare a apelor uzate - haznale, puturi absorbante, closete -, administrate
de persoane fizice sau juridice;
c) folosirea in alte scopuri a utilajelor si mijloacelor de transport
pentru colectarea si transportul reziduurilor solide si a apelor uzate
fecaloid-menajere, precum si neintretinerea lor in stare permanenta de
functionare prin reparare, spalare si dezinfectie;
d) indepartarea de catre persoane fizice si juridice a apelor uzate
fecaloid-menajere si industriale in alte locuri decat in reteaua de canalizare
sau, in lipsa acestora, in instalatii proprii pentru colectarea, tratarea si
evacuarea apelor uzate;
e) neintretinerea in stare de functionare a instalatiilor mici de colectare
a apelor uzate - fose septice vidanjabile, puturi absorbante s.a. -, de catre
detinatorii acestora, precum si vidanjarea apelor uzate din haznale in canale
deschise, in guri de canal sau in rigolele strazilor;
f) neracordarea instalatiei de canalizare interioara a locuintelor, de
catre proprietarii acestora, la reteaua publica de canalizare, acolo unde
exista retea, sau neasigurarea colectarii si neutralizarii apelor uzate
fecaloid-menajere in instalatii proprii;
g) nerespectarea de catre serviciile de salubritate a normelor de igiena
privind intretinerea curateniei strazilor, parcurilor, pietelor si altor locuri
publice si neridicarea cu regularitate a gunoaielor menajere si stradale;
h) proiectarea, amplasarea si intretinerea instalatiilor de depozitare,
prelucrare si neutralizare a deseurilor solide in alte conditii decat cele
prevazute de normele sanitare in vigoare;
i) neindepartarea cadavrelor sau resturilor de animale, in conditiile
prevazute de normele in vigoare, de catre detinatorii de animale sau de
administratia domeniului public."
13. Articolul 11 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei
la 40.000.000 lei:
a) utilizarea reziduurilor fecaloid-umane la fertilizarea terenurilor
agricole atunci cand pe aceste terenuri se cultiva fructe sau legume care se
consuma in stare cruda;
b) neefectuarea epurarii apelor uzate inaintea deversarii lor in bazine
naturale;
c) indepartarea vidanjului, reziduurilor solide menajere, industriale, de
grajd, de strada, a cadavrelor de animale si a deseurilor toxice si periculoase
pe alte locuri decat cele stabilite anume de consiliile locale si prin alte
sisteme decat cele admise de normele sanitare in vigoare;
d) neefectuarea periodica prin unitatile de profil, conform normelor de
igiena, a dezinsectiei si deratizarii rampelor de depozitare a reziduurilor
solide;
e) neutralizarea insuficienta a apelor uzate industriale si epurarea
incompleta a apelor fecaloid-menajere datorita defectiunilor instalatiilor care
executa aceste operatiuni;
f) evacuarea apelor uzate provenite din unitatile sanitare - spitale de
boli infectioase, laboratoare care lucreaza cu produse patologice -, precum si
de la orice unitati care prin specificul lor contamineaza aceste ape, fara
epurarea biologica si neutralizarea substantelor radioactive sau a substantelor
chimice toxice;
g) deversarea in canale deschise care strabat zone locuite a apelor
reziduale fecaloid-menajere si a apelor reziduale industriale ce contin
substante toxice sau radioactive si neintretinerea acestor canale in stare
permanenta de functionare prin curatare si prin repararea defectiunilor;
h) amplasarea si amenajarea de rampe, locuri, instalatii de depozitare,
prelucrare si neutralizare a reziduurilor solide - menajere, industriale, de
strada -, a vidanjului si a cadavrelor de animale fara obtinerea avizului
sanitar;
i) amplasarea, amenajarea sau extinderea de cimitire umane fara aviz
sanitar;
j) desfiintarea si schimbarea destinatiei unui cimitir uman inaintea
trecerii unei perioade de 30 de ani de la ultima inhumare, cu stramutarea
tuturor osemintelor;
k) indepartarea de catre persoane fizice sau juridice in conditii
neigienice si in alte locuri decat cele stabilite anume de catre consiliile
locale a resturilor rezultate din taierea animalelor;
l) lipsa dotarii cu grup sanitar (closet) a locuintelor, inclusiv din
mediul rural, si a unitatilor de orice fel, neamplasarea, nedimensionarea,
neconstruirea si neintretinerea lor corespunzator normelor de igiena;
m) folosirea pe terenurile agricole a deseurilor neautorizate de
autoritatile competente pentru protectia mediului, sanatate si agricultura;
n) utilizarea pentru incinerarea deseurilor a instalatiilor neomologate;
o) neevacuarea de catre unitatile de salubritate a reziduurilor menajere in
maximum doua zile in perioada 1 aprilie - 1 octombrie si in cel mult 3 zile in
restul anului;
p) depunerea deseurilor rezultate din ingrijiri medicale in containerele
comune ale cladirilor de locuit;
q) raspandirea neorganizata, direct pe sol sau in bazinele naturale, a
apelor uzate menajere si industriale, precum si deversarea acestor ape in zona
de protectie sanitara a surselor si instalatiilor centrale de alimentare cu
apa;
r) neindepartarea apelor uzate menajere provenite de la locuintele
neracordate la un sistem de canalizare prin evacuarea acestora, prin fose
septice vidanjabile proiectate, executate, amplasate, exploatate si intretinute
conform normelor in vigoare, precum si deversarea lor in locuri neautorizate in
acest scop."
14. Capitolul V va avea urmatorul titlu:
"Contraventii la normele de igiena privind unitatile de folosinta
publica"
15. Articolul 12 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
5.000.000 lei:
a) admiterea accesului unui numar de persoane mai mare decat permite
capacitatea proiectata in salile unitatilor in care se desfasoara activitati
recreativ-culturale;
b) neafisarea la loc vizibil a masurilor de igiena ce trebuie respectate de
cei care folosesc bazine de inot sau lipsa de supraveghere a respectarii
acestor masuri de catre cei care exploateaza bazinele de inot;
c) neintretinerea in permanenta stare de curatenie a echipamentului de
lucru folosit de personalul din saloanele de frizerie, coafura, manechiura,
pedichiura si cosmetica;
d) nedotarea, de catre proprietar sau administrator, cu sapun, prosop si
hartie igienica a grupurilor sanitare publice sau din unitatile de folosinta
publica si neintretinerea acestora prin spalare si dezinfectare."
16. Articolul 13 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 13
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) neasigurarea in unitatile furnizoare de servicii de igiena personala a
lenjeriei fierte si calcate, schimbata dupa fiecare persoana;
b) neintretinerea, de catre proprietar sau administrator, in stare de
functionare si curatenie a instalatiilor interioare de distributie a apei
potabile si de evacuare a apelor uzate din unitatile de utilitate publica;
c) neasigurarea in incaperile de dormit ale colectivitatilor temporare a
suprafetei si cubajului de aer pentru un pat, prevazute de normele in vigoare,
si amenajarea de dormitoare comune cu paturi suprapuse fara avizul directiei de
sanatate publica teritoriala;
d) depasirea capacitatii autorizate a dormitoarelor de orice tip, a
internatelor, creselor si colectivitatilor de copii si tineri, precum si
neasigurarea pentru fiecare persoana a unui pat individual;
e) neasigurarea in unitatile de cazare a inventarului moale si a lenjeriei
de pat necesare pentru persoanele cazate si nerespectarea normelor de igiena in
vigoare privind schimbarea lenjeriei si respectarea circuitului acesteia;
f) neintretinerea, de catre detinatori, a plajelor cu destinatie de
agrement in permanenta stare de curatenie si neasigurarea cu dotarile sanitare
prevazute de normele de igiena in vigoare;
g) proiectarea si amenajarea bazinelor de inot fara respectarea normelor de
igiena in vigoare; neintretinerea bazinelor de inot prin spalare si
dezinfectare, prin primenirea si dezinfectia apei corespunzator normelor de
igiena;
h) functionarea bazinelor de inot si a strandurilor fara anexe - vestiare,
grupuri sanitare separate pe sexe in numarul prevazut de normele in vigoare in
raport cu capacitatea unitatii;
i) neefectuarea dezinfectiei dupa fiecare persoana a instrumentarului
utilizat in unitatile de frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si cosmetica
sau folosirea instrumentarului de unica folosinta la mai multe persoane;
j) servirea in unitatile de frizerie, coafura, manichiura, pedichiura si
cosmetica a persoanelor care sufera de boli transmisibile ale pielii, parului
sau unghiilor si nesterilizarea instrumentarului utilizat accidental pentru
servirea unui client din categoria sus-mentionata;
k) lipsa din dotarea unitatilor de frizerie, coafura, manichiura,
pedichiura si cosmetica a substantelor dezinfectante pentru instrumentarul din
metal si din material plastic;
l) folosirea instrumentarului taios in unitatile de frizerie, coafura,
manichiura, pedichiura, cosmetica fara dezinfectie prealabila;
m) neintretinerea starii de curatenie, neefectuarea reparatiilor necesare
bunei functionari, precum si neefectuarea dezinfectiei si dezinsectiei
mijloacelor de transport in comun:
n) neasigurarea in orice fel de unitati si in anexele aferente a curateniei
permanente, a efectuarii operatiunilor de dezinfectie, dezinsectie si
deratizare, dupa caz, precum si a indepartarii reziduurilor solide in
conditiile stabilite prin normele de igiena in vigoare;
o) neasigurarea intretinerii constructiilor bailor publice si instalatiilor
aferente acestora pentru asigurarea functionarii in permanenta la parametrii
proiectati si a mentinerii permanente a starii de curatenie in conditiile
stabilite prin normele de igiena in vigoare;
p) neefectuarea de catre unitatile abilitate sau de personalul abilitat a
dezinfectiei incaperilor in care au locuit persoane care au decedat prin boli
transmisibile."
17. Articolul 14 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 14
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
15.000.000 lei:
a) utilizarea apei care nu corespunde normelor de calitate conform
standardelor in vigoare pentru bazine de inot, bai publice, bai, chiuvete,
spalatorii din unitati de folosinta publica, inclusiv mijloace de transport;
b) amenajarea strandurilor si bazinelor de inot fara respectarea
conditiilor stabilite prin normele de igiena in vigoare privind amplasarea si
dotarea lor;
c) instalarea de campinguri fara respectarea conditiilor stabilite prin
normele de igiena in vigoare privind amplasarea si dotarea cu anexe sanitare si
capacitatea acestora."
18. Capitolul VI va avea urmatorul titlu:
"Contraventii la normele de igiena pentru unitatile sanitare"
19. Articolul 15 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
5.000.000 lei:
a) depasirea capacitatii unitatilor sanitare cu paturi privind numarul
persoanelor spitalizate si a numarului de paturi in saloane, care determina
scaderea cubajului minim de aer prevazut de normele in vigoare, cu exceptia
unor situatii deosebite (izbucniri epidemice etc.);
b) neasigurarea, in fiecare sectie de spitalizare, a spatiilor, circuitelor
functionale si a conditiilor necesare pentru izolarea bolnavilor care
reprezinta surse de boli transmisibile, precum si pentru bolnavii cu
receptivitate crescuta la infectii;
c) neasigurarea, in unitatile si in spatiile care acorda asistenta medicala
si sociala pentru copii, a spatiului de cazare si a conditiilor de igiena
pentru mame insotitoare, precum si internarea acestora in numar mai mare decat
cel stabilit prin structura de paturi aprobate de Ministerul Sanatatii;
d) neasigurarea pentru unitatile sanitare cu paturi, in conditiile
stabilite prin normele de igiena in vigoare, a unei rezerve de apa pentru
consum uman care sa asigure necesarul pentru o perioada de minimum 12 ore,
precum si a cantitatilor de apa calda necesare igienei individuale a bolnavilor
si a personalului, precum si pentru igiena spatiilor, spalarea lenjeriei,
pregatirea alimentelor etc.;
e) neasigurarea confortului termic al bolnavilor, potrivit nevoilor lor
specifice;
f) neasigurarea colectarii reziduurilor septice in conditii de siguranta
privind riscul transmiterii infectiilor nozocomiale;
g) neasigurarea distrugerii prin spargere a ambalajelor din sticla folosite
de bolnavii din spitalele si sectiile de boli infectioase."
20. Articolul 16 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) neasigurarea apei pentru consum uman distribuite prin sistem public la
obiectele sanitare amplasate in fiecare incapere in care se acorda asistenta
medicala, in spatiile de deservire sanitara a bolnavilor si in serviciile
tehnico-medicale si gospodaresti;
b) neasigurarea in unitatile sanitare cu paturi a dotarilor cu obiecte
sanitare in numar corespunzator normativului in vigoare;
c) neasigurarea prelucrarii sanitare la internare a pacientilor parazitati,
in scopul prevenirii infestarii cu paraziti a colectivitatii."
21. Articolul 17 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 17
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
15.000.000 lei:
a) neasigurarea unitatilor sanitare cu sisteme si dotari pentru colectarea,
indepartarea/incinerarea deseurilor cu potential infectogen, inclusiv a tuturor
materialelor de unica folosinta;
b) neefectuarea in statiile/punctele de sterilizare din unitatile sanitare
a controlului eficientei sterilizarii prin indicatori chimici la fiecare ciclu
de sterilizare si indicatori biologici o data pe luna;
c) neasigurarea depozitarii si pastrarii articolelor sterilizate in
unitatile sanitare;
d) neasigurarea depozitarii in conditiile cerute de producator a
articolelor sterile de unica folosinta;
e) neasigurarea apei sterile la blocurile operatorii si in salile de
nastere;
f) nerespectarea pentru aparatura de sterilizare a prevederilor cuprinse in
cartea tehnica a fiecarui aparat."
22. Articolul 18 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 18
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
5.000.000 lei:
a) neraportarea cazurilor de boli transmisibile la directia de sanatate
publica teritoriala in conformitate cu instructiunile Ministerului Sanatatii;
b) neizolarea bolnavilor de boli transmisibile cu internare obligatorie si
neinstituirea masurilor de prevenire si combatere a extinderii procesului
epidemiologic;
c) neefectuarea decontaminarii vehiculelor cu care au fost transportati
bolnavi contagiosi de catre unitatea sanitara care asigura izolarea bolnavilor;
d) neefectuarea de catre personalul medico-sanitar a anchetei
epidemiologice in focarele de boli transmisibile, in scopul depistarii de noi
cazuri de bolnavi contacti, convalescenti si purtatori sanatosi de germeni,
precum si neaplicarea masurilor antiepidemice de impiedicare a raspandirii
infectiilor;
e) neasigurarea de catre administratiile unitatilor sanitare a
aprovizionarii permanente si suficiente cu materiale necesare asigurarii
curateniei si operatiunilor de dezinfectie, dezinsectie si deratizare;
f) neaplicarea de catre personalul medico-sanitar din unitatile sanitare a
masurilor privind depistarea, prelucrarea si evidenta persoanelor infestate cu
paraziti;
g) neasigurarea depozitarii si pastrarii produselor dezinfectante in
conditii care sa previna modificarile fizico-chimice si biocide ale produselor;
h) utilizarea in unitatile sanitare a dezinfectantelor si antisepticelor
neavizate de Ministerul Sanatatii."
23. Articolul 19 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 19
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
8.000.000 lei:
a) neaplicarea prevederilor programului national de imunizari de catre
personalul medico-sanitar pentru populatia arondata unitatii sanitare
respective;
b) neasigurarea conditiilor de depozitare, gestionare si utilizare a
produselor biologice si medicamentoase de uz uman si veterinar, prevazute de
instructiunile producatorului;
c) neasigurarea dezinfectiei terminale in focare colective de boli
transmisibile;
d) nerespectarea de catre persoanele fizice, suspecti si convalescenti de
boli transmisibile, purtatori sanatosi de germeni patogeni, precum si de catre
persoane juridice a masurilor prevazute de normele in vigoare in scopul
prevenirii si combaterii bolilor transmisibile: vaccinari si revaccinari,
examene clinice si de laborator, controale periodice ale purtatorilor de
germeni patogeni, testari ale starii de imunitate, tratamente profilactice
s.a.;
e) modificarea circuitelor in unitatile sanitare fara avizul directiei de
sanatate publica teritoriale;
f) neavertizarea de catre personalul medico-sanitar a persoanelor cu risc
epidemiologic in legatura cu consecintele medicale si penale ale nerespectarii
masurilor antiepidemice, precum si neprecizarea acestor masuri;
g) neinstituirea sau neaplicarea de catre personalul medico-sanitar al
unitatilor sanitare publice sau private a masurilor care sa previna aparitia
sau raspandirea de boli transmisibile la persoanele care beneficiaza de
asistenta medicala in aceste unitati;
h) neraportarea vaccinarilor si revaccinarilor efectuate de catre unitatile
sanitare in cadrul sistemului de supraveghere a bolilor infectioase la directia
de sanatate publica teritoriala;
i) neefectuarea periodica sau dupa necesitate a lucrarilor de igienizare si
revizuire a instalatiilor si echipamentelor, precum si a lucrarilor de
reconditionare si reparare a cladirilor unitatilor sanitare."
24. Articolul 20 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 20
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
15.000.000 lei:
a) neaplicarea de catre spitalele care elibereaza cadavrele persoanelor
decedate prin boli transmisibile a masurilor de prevenire a raspandirii
infectiilor;
b) transportul, depunerea la capela si inhumarea cadavrelor persoanelor
decedate prin boli transmisibile fara respectarea normelor antiepidemice si de
igiena;
c) exhumarea cadavrelor umane inainte de trecerea perioadei de un an de la
data inhumarii sau exhumarea cadavrelor umane fara avizul directiei de sanatate
publica teritoriale in termenul de 1 - 7 ani de la data inhumarii, precum si
exhumarea in alte conditii decat cele stabilite prin avizul directiei de
sanatate publica teritoriale, cu exceptia cazurilor prevazute de legea penala;
d) nerespectarea instructiunilor Ministerului Sanatatii privind imunizarile
obligatorii, masurile de lupta in focar, izolarea bolnavilor cu boli
transmisibile si eliberarea avizului epidemiologic;
e) lipsa de colaborare a personalului medico-sanitar din unitatile sanitare
cu paturi la efectuarea anchetei epidemiologice si la supravegherea focarului
de infectie nozocomiala cu specialisti din directia de sanatate publica
teritoriala, precum si neaplicarea masurilor antiepidemice de impiedicare a
raspandirii infectiilor;
f) neasigurarea in unitatile sanitare cu paturi a conditiilor de igiena
necesare prepararii, depozitarii, transportului, servirii alimentelor prin
operatiuni de curatire, dezinsectie, deratizare, precum si neasigurarea dotarii
cu utilaje, ustensile si materiale specifice de curatenie, dezinfectie,
dezinsectie si deratizare;
g) nerespectarea instructiunilor producatorului sau a recomandarilor
prevazute in avizul sanitar al Ministerului Sanatatii privind folosirea
dezinfectantelor si antisepticelor utilizate."
25. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000.000 lei la
20.000.000 lei:
a) neasigurarea de catre persoanele fizice si juridice care lucreaza cu
produse patologice a sterilizarii si/sau incinerarii reziduurilor contaminante
si a altor reziduuri care au astfel de indicatii;
b) neasigurarea sterilizarii instrumentarului medico-chirurgical si a
materialelor sanitare, precum si utilizarea de materiale nesterile in procesul
de ingrijire a bolnavului."
26. Capitolul VIII va avea urmatorul titlu:
"Contraventii la normele igienico-sanitare pentru alimente si la
normele de igiena privind productia, prelucrarea, depozitarea, pastrarea,
transportul si desfacerea alimentelor"
27. Articolul 22 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 22
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
6.000.000 lei:
a) utilizarea personalului de intretinere a curateniei din anexele sanitare
si din curti la manipularea alimentelor ori la intretinerea curateniei
utilajelor sau a incaperilor de prelucrare sau de depozitare a alimentelor;
b) utilizarea la intretinerea curateniei din afara salilor de productie,
din anexele sanitare, din curti si din altele asemenea a salariatilor care
lucreaza in procesele tehnologice de productie alimentara, la prelucrarea sau
manipularea alimentelor;
c) neefectuarea operatiunilor de curatenie manuala a locurilor de munca,
utilajelor, ustensilelor, suprafetelor de lucru si ambalajelor in conditiile
stabilite de normele de igiena in vigoare;
d) asezarea, chiar si provizorie, direct pe trotuar, in curti sau pe
pardoseala incaperilor, a ghetii artificiale, precum si a navetelor si tavilor
folosite la transportul produselor de panificatie si de cofetarie, a carnii,
preparatelor din carne si semipreparatelor culinare;
e) nerespectarea in unitatile de alimentatie colectiva a obligatiei de a
pastra timp de 48 de ore la rece, in recipiente curate, acoperite si
etichetate, cate o proba din fiecare fel de mancare servita;
f) neasigurarea dotarii unitatilor de alimentatie colectiva permanente si
sezoniere cu vesela si tacamuri in numar cel putin egal cu numarul total de
consumatori zilnici;
g) neasigurarea spalarii si dezinfectiei dupa fiecare transport a
mijloacelor auto folosite la transportul alimentelor;
h) aprovizionarea unitatilor alimentare de orice fel care produc si prelucreaza
alimente usor alterabile in cantitati care depasesc posibilitatile de pastrare
si de prelucrare a acestora;
i) neinstruirea si necertificarea salariatilor oricarei unitati din
sectorul alimentar in ceea ce priveste insusirea notiunilor fundamentale de
igiena realizate prin unitati de invatamant avizate de Ministerul Sanatatii si
de Ministerul Educatiei Nationale."
28. Articolul 23 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 23
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) nerespectarea de catre unitatile sau de persoanele fizice care folosesc
carucioare si tonete la comertul stradal a conditiilor igienico-sanitare de
desfasurare a acestei activitati;
b) transportarea si depozitarea alimentelor sub forma de materii prime sau
semifabricate impreuna cu produse finite care se consuma fara prelucrare
termica, fara asigurarea conditiilor corespunzatoare pentru fiecare categorie;
c) nerespectarea de catre conducatorul unitatii alimentare a obligatiei
privind verificarea zilnica a starii de igiena individuala si de sanatate a
personalului din subordine, precum si primirea in unitate a salariatilor
bolnavi sau convalescenti de boli transmisibile fara aviz medical;
d) nerespectarea regulilor de igiena individuala in tot timpul programului
de lucru de catre persoanele care lucreaza la manipularea, transportul,
prelucrarea, sortarea si desfacerea alimentelor;
e) folosirea in unitatile alimentare a ghetii naturale la pastrarea
alimentelor, fara avizul directiei de sanatate publica teritoriale, cu exceptia
pestelui;
f) pastrarea alimentelor in contact direct cu gheata naturala sau
artificiala ori cu apa rezultata din topirea ghetii;
g) servirea bauturilor, fructelor si legumelor racite prin contact direct
cu gheata naturala sau artificiala, cu exceptia cuburilor de gheata preparate
in congelatoare, din apa pentru consum uman;
h) neizolarea conductelor de canalizare care traverseaza incaperile de
productie, preparare, depozitare, servire si desfacere a alimentelor, astfel
incat sa se previna contaminarea spatiilor alimentare cu ape uzate, precum si
poluarea mediului inconjurator;
i) efectuarea transportului alimentelor cu mijloace de transport
neautorizate in acest scop, neamenajate si neechipate in scopul asigurarii, pe
toata durata transportului, a pastrarii nemodificate a caracteristicilor
nutritive, organoleptice, fizico-chimice si microbiologice, precum si a
protectiei impotriva prafului, ploii, insectelor, rozatoarelor si a oricarei
posibilitati de poluare, degradare si contaminare a produselor si ambalajelor;
j) neasigurarea si nerespectarea masurilor stabilite de normele in vigoare
pentru protectia sanitara a produselor si consumatorilor la punctele fixe de
desfacere stradala a alimentelor si bauturilor racoritoare;
k) expunerea spre vanzare sau vanzarea in ambalaje degradate a produselor
alimentare preambalate;
l) folosirea in laboratoarele si unitatile de alimentatie publica sau
colectiva a oualor de rata la prepararea prajiturilor, cremelor, inghetatei sau
a oricaror alte produse;
m) nesolicitarea avizului directiei de sanatate publica teritoriale la
stabilirea locului de recoltare a ghetii naturale, precum si a conditiilor de
depozitare a acesteia;
n) neasigurarea functionarii in permanenta a spatiilor frigorifice din
unitatile alimentare, neasigurarea controlului si inregistrarii temperaturii si
neintretinerea acestor spatii prin efectuarea periodica a reparatiilor,
igienizarii, dezinsectiei si, dupa caz, a deratizarii;
o) neasigurarea de ustensile adecvate (clesti, linguri, furculite etc.)
pentru servirea alimentelor neambalate care se consuma fara prelucrare termica;
p) depozitarea ambalajelor in incaperile de vanzare, productie sau
preparare, in spatiile de circulatie, vestiare sau pe trotuarele aferente;
q) folosirea pentru alimentatia colectiva a vaselor si ustensilelor de
bucatarie degradate;
r) organizarea deficitara a procesului de productie alimentara,
nerealizandu-se orientarea fluxului tehnologic intr-un singur sens si
favorizandu-se incrucisarile intre fazele salubre si cele insalubre."
29. Articolul 24 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 24
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 3.000.000 lei la
30.000.000 lei:
a) receptia si introducerea in procesul de productie sau de prelucrare a
materiilor prime si auxiliare, semifabricate sau finite, cu modificari si fara
constatarea salubritatii lor de catre persoane raspunzatoare, pe baza
certificatelor de calitate eliberate de catre furnizori;
b) nerespectarea normelor de igiena in vigoare referitoare la prepararea si
pastrarea cremelor de oua, a maionezei si a produselor din carne speciale;
c) nerespectarea masurilor prevazute de normele de igiena in vigoare
privind prepararea, pastrarea, transportul si servirea inghetatei;
d) neasigurarea de catre unitatile de desfacere si servire a alimentelor a
conditiilor de depozitare, expunere si manipulare pentru pastrarea nemodificata
a proprietatilor nutritive, organoleptice, fizice, chimice si microbiologice;
e) neasigurarea dotarii unitatilor alimentare cu utilaje si mobilier
tehnologic, fabricate potrivit normelor de igiena in vigoare si intretinute in
permanenta stare de functionare;
f) neasigurarea in unitatile de alimentatie publica colective a spatiilor
si circuitelor functionale stabilite prin normele de igiena in vigoare pentru
depozitare, prelucrare culinara si consum;
g) neasigurarea in toate unitatile alimentare a functionarii corecte si
permanente a aparaturii de control si de inregistrare a parametrilor care
conditioneaza salubritatea prelucrarii si pastrarii materiilor prime,
semifabricatelor si produselor finite: sterilizare, pasteurizare, refrigerare,
congelare etc.;
h) neasigurarea depozitarii si pastrarii alimentelor in conditii care sa
previna modificarile proprietatilor nutritive, organoleptice si fizico-chimice,
precum si contaminarea microbiana;
i) ambalarea, transportul, depozitarea si desfacerea catre populatie a sarii
iodate in conditii necorespunzatoare, de natura sa diminueze concentratia de
iod in sare, precum si desfacerea catre populatie a sarii iodate fara data
fabricatiei pe ambalaj sau cu termen de valabilitate depasit;
j) neasigurarea in unitatile din sectorul alimentar de productie,
prelucrare, servire, depozitare, transport, vanzare a apei curente pentru
consum uman corespunzatoare calitativ standardului in vigoare, distribuita in
conditii igienice oriunde este necesar si in cantitati suficiente pentru
acoperirea nevoilor tehnologice si pentru intretinerea curateniei utilajelor,
mobilierului, dotarilor;
k) neefectuarea periodica sau dupa necesitate a lucrarilor de igienizare si
de revizuire a instalatiilor si utilajelor precum si a lucrarilor de reconditionare
si de reparare a cladirilor unitatilor alimentare;
l) nerespectarea conditiilor stabilite de normele de igiena in vigoare
privind amenajarea, dotarea si intretinerea pietelor alimentare, a targurilor
si oboarelor;
m) neasigurarea in unitatile alimentare a operatiunilor de curatenie,
dezinsectie si deratizare si neasigurarea dotarii si aprovizionarii unitatii
alimentare cu utilaje, ustensile si materiale specifice pentru spalare si
dezinfectie si, dupa caz, dezinsectie si deratizare;
n) expunerea spre vanzare sau punerea in consum de produse alimentare cu
termen de valabilitate expirat;
o) folosirea fara aviz sanitar a cernelurilor si colorantilor utilizati la
imprimarea sau la colorarea ambalajelor produselor alimentare, precum si
contactul direct al alimentelor cu partea imprimata a ambalajelor;
p) utilizarea la fabricarea ambalajelor sau chiar la ambalarea propriu-zisa
a produselor alimentare a materialelor neavizate sanitar;
q) pastrarea in vase metalice zincate a alimentelor lichide si semilichide,
cu exceptia apei, alcoolului etilic si a grasimilor alimentare;
r) refolosirea veselei si a paharelor de unica folosinta in unitatile de
alimentatie publica, precum si comercializarea veselei si a paharelor de unica
folosinta dupa utilizarea acestora."
30. Articolul 25 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 25
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei
la 50.000.000 lei:
a) punerea in consum a alimentelor care sunt contrafacute sau care
prezinta:
I. semne organoleptice de alterare;
II. semne de infestare cu paraziti, precum si resturi sau semne ale
activitatii parazitilor, cu exceptia unor produse pentru care sunt prevazute
limite in normele de igiena sau in standardele de stat;
III. semne ale contactului cu rozatoare;
IV. miros si gust straine de natura produsului;
V. gust, miros sau pete de mucegai, cu exceptia mucegaiurilor selectionate
admise;
VI. continut de substante chimice neavizate sau peste limitele admise de
normele de igiena in vigoare;
VII. continut de corpi straini, cu exceptia cazurilor in care norma prevede
o limita maxima admisa;
VIII. continut de aflatoxine B1 peste limitele admise pentru seminte si
fainuri de cereale, leguminoase uscate, seminte oleaginoase, arahide, miez de
nuca, alune, concentrate si izolate proteice de vegetale etc.;
b) reconditionarea produselor alimentare retrase din consum ca fiind
necorespunzatoare conditiilor de calitate;
c) refolosirea ca materie prima a preparatelor culinare finite, amestecarea
tocaturilor de carne cruda cu cele tratate termic, precum si folosirea repetata
a grasimilor alimentare la operatiunile de prajire si incorporare in preparate
a grasimilor folosite la prajire;
d) folosirea la prepararea produselor alimentare a unor adjuvanti sau a
altor substante chimice neavizate ori interzise de Ministerul Sanatatii, precum
si depasirea concentratiilor in cazul celor avizate;
e) folosirea apei industriale pentru anumite operatiuni tehnologice in
unitati de industrie alimentara fara avizul directiei de sanatate publica
teritoriala;
f) utilizarea materialelor de orice natura folosite la confectionarea
ambalajelor si recipientelor de depozitare si transport, precum si a
utilajelor, ustensilelor si acoperirilor de protectie anticorosiva, destinate
sectorului alimentar care nu prezinta stabilitate fizico-chimica, care
influenteaza caracteristicile organoleptice ale produsului alimentar si care nu
asigura o protectie eficienta a acestuia;
g) utilizarea ambalajelor, recipientelor, ustensilelor si utilajelor ce nu
sunt in perfecta stare de curatenie si igienizare sau utilizarea unor astfel de
produse pentru alimente in cazul in care au fost folosite in alte scopuri decat
contactul direct cu alimentele;
h) utilizarea la ambalarea produselor alimentare a ambalajelor
confectionate din deseuri;
i) utilizarea in receptura pigmentilor destinati obiectelor de uz
gospodaresc a sulfurilor de cadmiu, a oxizilor de mercur, plumb si crom."
31. Articolul 26 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 26
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
5.000.000 lei:
a) nerespectarea sistemului de supraveghere a starii de sanatate a
personalului expus profesional si a conditiilor de igiena in unitatile in care
se desfasoara activitatile nucleare, in corelare cu nivelul expunerii la
radiatii ionizante;
b) neefectuarea controlului medical periodic, conform reglementarilor
Ministerului Sanatatii;
c) necompletarea la zi, la toate rubricile, a carnetului individual de
supraveghere dozimetrica a persoanelor expuse profesional la radiatii
ionizante."
32. Articolul 27 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 27
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) nerespectarea limitelor impuse prin sistemul de supraveghere a
contaminarii radioactive a produselor alimentare, pe intregul circuit
alimentar, inclusiv a surselor de apa potabila, precum si a altor bunuri destinate
folosirii de catre populatie;
b) introducerea pacientilor care nu sunt supusi imediat investigatiilor sau
tratamentului in campul de iradiere si neaplicarea masurilor de protectie la
pacientii supusi examinarilor radiologice pentru regiunile anatomice care nu
intereseaza procedura respectiva;
c) angajarea unei persoane fara control medical din care sa rezulte ca
persoana examinata este apta pentru lucrul in mediu de radiatii sau mentinerea
unei persoane intr-un loc de munca cu expunere la radiatii nucleare, pentru
care organele sanitare au stabilit o contraindicatie medicala, temporara sau
permanenta;
d) nerespectarea masurilor de igiena in unitatile nucleare autorizate;
e) neasigurarea de unitati nucleare medicale diferentiate sau de circuite
functionale separate (acces diferit, program diferit) pentru diferite categorii
de pacienti (adulti - copii, ambulatoriu - internati, bolnavi cu boli
infectocontagioase, urgente etc.)."
33. Articolul 28 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 28
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei
la 40.000.000 lei:
a) nerespectarea limitelor si a conditiilor prevazute in autorizatiile
eliberate in conformitate cu prevederile art. 38 din Legea nr. 111/1996,
republicata;
b) nerespectarea masurilor si a prevederilor din avizele eliberate, cu
impact asupra sanatatii populatiei, ca urmare a activitatilor nucleare;
c) neluarea masurilor imediate de protejare si asistenta de urgenta a
salariatilor si a bolnavilor care au suferit o suprairadiere sau o contaminare
radioactiva interna;
d) utilizarea substantelor radioactive in alte scopuri decat cele prevazute
in autorizatia sanitara de functionare;
e) nerespectarea instructiunilor Ministerului Sanatatii privind masurile
profilactice in situatii de accident nuclear major;
f) nerespectarea de catre conducerea unitatii a masurilor prescrise de
organele sanitare de control, in scopul pastrarii starii de sanatate a
personalului si populatiei si prevenirii incidentelor si accidentelor
nucleare."
34. Capitolul X va avea urmatorul titlu:
"Contraventii la normele de igiena privind conditiile si procesele de
munca"
35. Articolul 29 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 29
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 500.000 lei la
2.000.000 lei:
a) neluarea masurilor privind programarea salariatilor la controlul medical
periodic, potrivit reglementarilor tehnice ale Ministerul Sanatatii, si
neurmarirea efectuarii integrale a acestuia;
b) neprezentarea angajatilor din unitatile de orice fel la examinarile
medicale periodice stabilite prin instructiunile Ministerului Sanatatii si
programate de organele sanitare, potrivit specificului fiecarui loc de munca;
c) nesolicitarea avizului medical la schimbarea locului de munca al unui
angajat in aceeasi unitate, daca prin aceasta schimbare se creeaza risc pentru
sanatatea persoanei respective."
36. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
15.000.000 lei:
a) angajarea de catre agentii economici a personalului fara examen medical
prealabil si fara confirmarea scrisa a medicului ca locul de munca sau meseria
propriu-zisa nu este contraindicata din punct de vedere medical pentru
salariat;
b) mentinerea unei persoane intr-un loc de munca pentru care organele
sanitare au stabilit o contraindicatie medicala temporara sau permanenta
potrivit instructiunilor Ministerului Sanatatii;
c) depasirea in zonele de munca a limitelor admisibile stabilite prin
normele generale de protectia muncii pentru microclimat, cu exceptia cazurilor
in care cerintele sau natura procesului tehnologic impun conditii climatice
speciale;
d) depasirea in zonele de munca a limitelor admise pentru zgomote si
vibratii stabilite prin normele generale de protectie a muncii;
e) neaplicarea masurilor stabilite prin normele generale de protectie a
muncii pentru protejarea angajatilor care lucreaza in aer liber in conditii
meteorologice nefavorabile;
f) nerespectarea normelor generale de protectie a muncii privind conditiile
de iluminare ale locurilor de munca;
g) neacordarea materialelor igienico-sanitare, in scopul asigurarii igienei
personale, in completarea masurilor generale luate pentru prevenirea
imbolnavirilor profesionale;
h) neacordarea de catre persoanele juridice si fizice, care utilizeaza in
activitatea lor salariati, a echipamentului individual de protectie pentru
personalul expus riscurilor de accidentare si de imbolnavire profesionala;
i) neasigurarea si nerealizarea conditiilor de intretinere a echipamentului
individual de protectie, precum si nepurtarea acestui echipament in cazul in
care este corect acordat si in stare de functionare sau utilizarea acestuia in
alte scopuri sau conditii decat cele prevazute prin lege;
j) neefectuarea de catre medic a examenelor in vederea angajarii, adaptarii
in munca si a controalelor medicale periodice conform normelor Ministerului
Sanatatii;
k) neefectuarea de catre medic la angajarea in munca si cu ocazia
controlului medical periodic a investigatiilor suplimentare fata de examenul
clinic general, pentru persoanele expuse la factori nocivi profesionali, in
conformitate cu normele tehnice ale Ministerului Sanatatii pentru depistarea
contraindicatiilor medicale, a bolilor profesionale si a bolilor legate de
profesiune;
l) nerespectarea recomandarilor medicale ca urmare a examenelor medicale in
vederea angajarii, a examenelor privind adaptarea in munca si a controalelor
medicale periodice;
m) neanuntarea la directia de sanatate publica teritoriala a cazurilor de
boli profesionale acute si a accidentelor colective de munca de catre
conducerile unitatilor de orice fel;
n) nerespectarea normelor metodologice privind declararea, confirmarea,
inregistrarea, raportarea si evidenta bolilor profesionale, precum si a
celorlalti indicatori care definesc morbiditatea profesionala;
o) nerespectarea reglementarilor in vigoare privind munca in schimburi, a
timpului de munca, a regimului pauzelor, luand in considerare existenta unor
factori de risc in mediul de munca si capacitatea de adaptare a salariatilor;
p) angajarea unor persoane in locuri de munca in care exista riscul de
transmitere a unor boli: sectorul alimentar, zootehnic, instalatii de
alimentare cu apa potabila, colectivitati de copii si alte unitati de interes
public, fara respectarea normelor Ministerului Sanatatii;
q) neaplicarea masurilor speciale de protectie a pielii si a mucoaselor pentru
substantele ce pot patrunde in organism prin piele si mucoase intacte;
r) neinstruirea personalului de catre conducatorii unitatilor in vederea
cunoasterii riscurilor profesionale si prevenirii imbolnavirilor cauzate de
noxele existente la locurile de munca;
s) neacordarea alimentatiei suplimentare, potrivit legii, de catre
persoanele juridice si fizice salariatilor care lucreaza in locuri de munca in
conditii grele si vatamatoare;
t) repartizarea femeilor in posturi cu expunere la unele substante chimice
(plumb, mercur, sulfura de carbon, benzen etc.), trepidatii, radiatii nucleare,
ridicare si purtare de greutati si ortostatism prelungit;
u) utilizarea tinerilor sub varsta de 16 ani la efectuarea operatiilor
manuale de incarcare, descarcare si transport si a tinerilor sub varsta de 18
ani la operatiile cu materiale si produse periculoase (foarte toxice,
explozive);
v) munca tinerilor sub varsta de 18 ani sau a femeilor la locurile de
vopsit care implica utilizarea carbonatului bazic de plumb, a sulfatului de
plumb sau a miniului de plumb si a tuturor produselor ce contin acesti
pigmenti;
w) expunerea salariatilor la substante foarte periculoase, notate cu
indicativul Fp si neaplicarea masurilor speciale de protectie impotriva substantelor
cancerigene si potential cancerigene;
x) nerespectarea de catre conducerile unitatilor cu orice profil de
activitate a masurilor prescrise de organele medicale competente in scopul
pastrarii capacitatii de munca si al prevenirii imbolnavirilor;
y) neasigurarea monitorizarii conditiilor de mediu in locurile de munca
periculoase, grele sau nocive, de catre persoanele juridice care detin astfel
de locuri de munca."
37. Articolul 31 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 31
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000.000 lei
la 40.000.000 lei:
a) depasirea concentratiilor maxime admise pentru gaze, vapori si pulberi
in atmosfera zonelor de munca stabilite prin normele in vigoare, precum si
utilizarea unor substante sau procedee tehnologice interzise prin dispozitii
legale;
b) neasigurarea de catre agentii economici din sectoarele public, privat si
cooperatist, inclusiv cu capital strain, a conditiilor de baza materiala si de
functionalitate a serviciilor medicale de intreprindere;
c) nerecunoasterea de catre conducatorii unitatilor a cazurilor de boli
profesionale si refuzul de a semna procesul-verbal privind cercetarea cazului
intocmit de comisia de specialitate constituita legal in lipsa acestora."
38. Articolul 32 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 32
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
4.000.000 lei:
a) primirea in taberele pentru copii si tineri a cadrelor didactice, a
personalului medico-sanitar si a personalului administrativ fara dovada
examinarilor medicale obligatorii stabilite prin instructiunile Ministerului
Sanatatii;
b) neasigurarea de catre medicii de familie, conform instructiunilor
Ministerului Sanatatii, a supravegherii epidemiologice a copiilor si tinerilor
care urmeaza sa fie trimisi in tabere scolare;
c) primirea in unitatile pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor
si tinerilor fara dovada efectuarii imunizarilor profilactice obligatorii, iar
in unitatile cu cabinet medical propriu, fara documentele medicale eliberate de
medicul de familie care atesta starea de sanatate a copiilor si tinerilor;
d) motivarea de catre invatatori si diriginti a absentelor elevilor din
motive medicale fara ca documentele medicale doveditoare sa fi fost vizate in
prealabil de medicul care are arondata unitatea scolara respectiva;
e) neasigurarea de catre conducatorii unitatilor de stat si particulare
pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor a prezentarii
cadrelor didactice, prescolarilor si elevilor la examinarile medicale periodice
stabilite prin instructiunile Ministerului Sanatatii, precum si a elevilor la
triajele epidemiologice care se efectueaza dupa vacantele scolare;
f) nerespectarea de catre conducerile unitatilor pentru ocrotirea, educarea
si instruirea copiilor si tinerilor a numarului maxim de copii admisi pentru o
grupa in unitatile de copii anteprescolari, prescolari sau dintr-o clasa pentru
elevi din ciclul primar, gimnazial si liceal."
39. Articolul 33 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 33
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) nerespectarea de catre conducatorii unitatilor de stat si particulare
pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor, precum si de
catre administratiile taberelor pentru copii si tineri a normelor de igiena in
vigoare referitoare la: circuite functionale, cubajul minim de aer,
microclimat, iluminat, mobilier, obiecte si anexe sanitare, intretinerea
curateniei etc.;
b) neasigurarea aprovizionarii cu apa potabila a unitatilor pentru copii si
tineri, a taberelor, conform normelor sanitare in vigoare si nerealizarea de
instalatii proprii de apa pentru consumul uman la nivelul unitatilor prescolare
si scolare care functioneaza in localitati fara un sistem central de
aprovizionare cu apa;
c) neasigurarea de vestiare colective, pe sexe, la salile de educatie
fizica din scoli;
d) nerespectarea de catre conducerile unitatilor de invatamant, de stat sau
particulare ori de catre cadrele didactice a normelor de igiena privind munca
intelectuala in procesul instructiv-educativ al prescolarilor, elevilor si
studentilor;
e) utilizarea de paturi suprapuse in dormitoarele institutiilor pentru ocrotirea,
educarea si instruirea copiilor si tinerilor fara avizul directiei de sanatate
publica teritoriala;
f) neaplicarea de catre conducerile unitatilor de stat si particulare
pentru ocrotirea, educarea si instruirea copiilor si tinerilor a masurilor de
prevenire a accidentelor sau a unor imbolnaviri la copii si tineri, inclusiv in
orele de educatie fizica si de activitate practica in ateliere si laboratoare;
g) neasigurarea si nedotarea corespunzatoare a unor puncte sanitare de prim
ajutor in salile de grupa si de clasa in laboratoare si ateliere scolare si
studentesti;
h) neasigurarea pentru institutiile pentru ocrotirea, educarea si
instruirea copiilor si tinerilor a conditiilor de igiena privind spalarea si
depozitarea rufariei;
i) folosirea de jucarii si materiale didactice care prin natura
materialului, greutatea sau prin forma lor constituie un risc pentru sanatatea
copiilor;
j) nerespectarea normelor de igiena in vigoare pentru unitatile alimentare
in cazul chioscurilor cu produse alimentare din incinta scolilor."
40. Dupa capitolul XI se introduce capitolul XII cu urmatorul cuprins:
"CAP. 12
Contraventii la normele de igiena privind infestarea cu insecte vectoare si
cu rozatoare, precum si la normele privind regimul pesticidelor"
41. In cadrul capitolului XII nou-introdus se inscriu articolele 34 si 35
cu urmatorul cuprins:
"Art. 34
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000.000 lei la
5.000.000 lei:
a) neaplicarea masurilor de prevenire si combatere a insectelor si
rozatoarelor vectoare in unitati de orice tip de catre detinatorii acestora;
b) nerespectarea ritmicitatii actiunilor de combatere a insectelor si
rozatoarelor vectoare si producatoare de disconfort in unitati de orice tip.
Art. 35
Constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000.000 lei la
10.000.000 lei:
a) nerespectarea de catre unitatile prestatoare de servicii de dezinfectie,
dezinsectie si deratizare a normelor tehnice de aplicare a produselor
pesticide, de neutralizare a reziduurilor si a cadavrelor de rozatoare;
b) nerespectarea de catre persoanele fizice si juridice a normelor legale
in vigoare privind regimul pesticidelor;
c) aplicarea tratamentelor cu pesticide din grupele I si II de toxicitate
in interioarele unitatilor de orice tip si ale locuintelor;
d) detinerea, utilizarea sau comercializarea de substante pesticide de
catre persoane fizice sau juridice fara autorizatie sanitara de functionare;
e) prestarea de servicii de dezinsectie si deratizare de catre persoane
neatestate si neautorizate in acest sens de catre directiile de sanatate
publica teritoriale;
f) depozitarea de produse pesticide in spatii si conditii necorespunzatoare
prevederilor normelor legale in vigoare;
g) comercializarea de produse pesticide in ambalaje neautorizate in acest
scop si neinsotite de instructiuni de folosire redactate in limba romana;
h) microambalarea pesticidelor fara aprobarile legale prevazute de normele
in vigoare;
i) utilizarea ambalajelor pentru produsele pesticide in alte scopuri decat
cele autorizate;
j) comercializarea catre populatie a produselor pesticide din grupele I si
II de toxicitate;
k) utilizarea pesticidelor cu efect cancerigen asupra sanatatii
omului."
42. Capitolul XII "Constatarea contraventiilor si aplicarea
sanctiunilor" devine capitolul XIII cu acelasi titlu.
43. La capitolul XIII, articolele 34 - 40 se renumeroteaza astfel:
a) articolul 34 devine articolul 36;
b) articolul 35 devine articolul 37;
c) articolul 36 devine articolul 38;
d) articolul 37 devine articolul 39;
e) articolul 38 devine articolul 40;
f) articolul 39 devine articolul 41;
g) articolul 40 devine articolul 42.
44. Articolul 36 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 36
Contraventiile se constata de catre:
a) inspectorii sanitari de stat imputerniciti de Ministerul Sanatatii;
b) inspectorii de specialitate din Inspectia de Stat a Apelor,
imputerniciti de Ministerul Apelor, Padurilor si Protectiei Mediului, in cazul
contraventiilor prevazute la art. 8 lit. f) si h);
c) personalul incadrat in functii asimilate celor prevazute la lit. a), b)
si c) din directiile, serviciile si unitatile medicale ale ministerelor si ale
altor organe centrale cu retea medicala proprie, prevazute in Legea nr.
100/1998, in cazul contraventiilor savarsite in cadrul unitatilor subordonate
acestor ministere sau organe centrale;
d) ofiterii si subofiterii de politie, in cazul contraventiilor prevazute
la art. 2 lit. b) si d), art. 8 lit. h), art. 12 lit. a), art. 14 lit. c), art.
22 lit. d), art. 23 lit. a), art. 24 lit. l), art. 25 lit. a);
e) primarii si imputernicitii acestora, in cazul contraventiilor prevazute
la art. 1 lit. b) si d), art. 2 lit. b) si d), art. 3 lit. g), art. 8 lit. h),
art. 11 lit. c), art. 12 lit. a), art. 14 lit. c), art. 22 lit. d), art. 23
lit. a), art. 24 lit. l), art. 25 lit. a)."
45. Articolul 38 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 38
Sanctiunea se aplica de catre:
a) agentul constatator, pentru contraventiile constatate de inspectorii
sanitari de stat si inspectorii pentru protectia mediului;
b) ofiterii si subofiterii de politie;
c) primarii si imputernicitii acestora, pentru contraventiile prevazute la
art. 36 lit. e)."
46. Articolul 41 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 41
In masura in care prezenta lege nu dispune altfel, sunt aplicabile
prevederile Legii nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu modificarile ulterioare, cu exceptia art. 25 - 27."
47. Articolul 42 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
Faptele prevazute la art. 1 - 35 din prezenta lege constituie contraventii,
daca nu au fost savarsite in astfel de conditii, incat, potrivit legii penale,
sa fie considerate infractiuni."
48. Capitolul XIII "Dispozitii finale" devine capitolul XIV cu
acelasi titlu.
49. La capitolul XIV, articolele 41 - 46 se renumeroteaza astfel:
a) articolul 41 devine articolul 43 cu urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Functionarea unitatilor de orice fel cu incalcarea normelor legale de
igiena atrage retragerea autorizatiei sanitare de functionare.
(2) In cazul in care conditiile de functionare constituie un risc iminent
pentru sanatatea populatiei sau a salariatilor unitatii, inspectorii sanitari
de stat din directia de sanatate publica teritoriala aplica masuri de
suspendare temporara a activitatii pana la remedierea deficientelor.
(3) Neacceptarea controlului igienico-sanitar sau refuzul colaborarii cu
organele de control in efectuarea acestuia duce la retragerea autorizatiei
sanitare de functionare."
b) articolul 42 devine articolul 44 cu acelasi cuprins;
c) articolul 43 devine articolul 45 cu acelasi cuprins;
d) articolul 44 devine articolul 46 si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 46
In situatii epidemiologice deosebite directia de sanatate publica
teritoriala poate dispune masuri speciale: carantina, izolare in spital sau la
domiciliu, interdictia accesului la unele locuri de munca, paza speciala a
frontierei."
50. Dupa articolul 46 se introduc articolele 47 si 48, avand urmatorul
cuprins:
"Art. 47
Formularele-model privind procesul-verbal de constatare a contraventiei si
procesul-verbal de constatare a conditiilor igienico-sanitare sunt prevazute in
anexele nr. 1 si 2, care fac parte integranta din prezenta lege.
Art. 48
Nivelul amenzilor prevazute de prezenta lege se va actualiza prin hotarare
a Guvernului, in raport cu rata inflatiei."
51. Articolul 46 devine articolul 49 cu acelasi cuprins.
Art. 2
Prezenta ordonanta intra in vigoare in 30 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, data la care orice dispozitie contrara
se abroga.
Art. 3
Legea nr. 98/1994 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor la
normele legale de igiena si sanatate publica, cu modificarile si completarile
aduse prin prezenta ordonanta, va fi republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
RADU VASILE
Contrasemneaza:
Ministrul sanatatii,
Hajdu Gabor
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
Ministru de interne,
Constantin Dudu-Ionescu
Ministrul apelor,
padurilor si protectiei mediul
Romica Tomescu
p. Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Ioan Onisei
ANEXA 1
MINISTERUL SANATATII
DIRECTIA DE SANATATE PUBLICA A JUDETULUI ...............
INSPECTIA SANITARA DE STAT
Proces-verbal de constatare a contraventiei
Nr. ...............
Incheiat astazi: ............................ la ........................
(ziua) (luna) (anul)
Subsemnatul(a) ..................., in calitate de .......................
la .................., am constatat ca ....................., cu domiciliul in
........................., str. ...................... nr. ......, bl. ......,
sc. .........., ap. ......., in calitate de ................................
(ocupatia)
la .................., cu sediul in ................., str. ..................
nr. ......., bl. ......, sc. ....., ap. ...., nr. de inmatriculare la Registrul
comertului .............., codul fiscal nr. ............, ASF nr. ............,
posesor al buletinului/cartii de identitate seria ..... nr. .........., emis(a)
de ................ la data de ....................., se face vinovat(a) de
urmatoarea(ele) fapta(e): ...................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
savarsita(e) la data de ..........., ora ......., in urmatoarele imprejurari:
.............................................................................
............................................................................,
contravenind prin aceasta dispozitiilor Legii nr. 98/1994, care atrage
sanctionarea cu amenda:
conform art. ...... lit. ...... de la ............, la .............. lei
conform art. ...... lit. ...... de la ............, la .............. lei
conform art. ...... lit. ...... de la ............, la .............. lei
Agent constatator,
.......................
Am primit copia de pe procesul-verbal
Contravenient,
.................................
Obiectiunile contravenientului si mijloacele de proba de care se va servi
in cauza
.......................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Observatiile agentului constatator ......................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Contravenientul nu este de fata, refuza sau nu poate semna.
Martor: Numele .................. prenumele ................, domiciliat(a)
in .............., str. ............ nr. ......, bl. ....., sc. ..., ap. ....,
posesor al buletinului/cartii de identitate seria ....... nr. ...............,
emis(a) de .............. la data de .................
.........................
(semnatura)
Martor: Numele .................. prenumele ................, domiciliat(a)
in .............., str. ............ nr. ......, bl. ....., sc. ..., ap. ....,
posesor al buletinului/cartii de identitate seria ....... nr. ...............,
emis(a) de .............. la data de .................
.........................
(semnatura)
Rezolutia de aplicare a sanctiunii si instiintarea de plata
Subsemnatul(a) ..................., in calitate de ................. la
................., aplic contravenientului(ei) ............... mai sus numit(e)
o amenda de ............. lei conform prezentului proces-verbal de constatare a
contraventiei nr. ........ pe care o va achita la .............. in termen de
15 zile de la data comunicarii, urmand ca in acelasi termen sa predea sau sa
trimita recomandat prin posta chitanta de plata la ..........................
In caz de neachitare a amenzii la termenul fixat, se va proceda la
executarea silita conform Legii nr. 32/1968 si Ordonantei Guvernului nr.
11/1996, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile si
completarile ulterioare.
Impotriva procesului-verbal de constatare si rezolutiei de aplicare a
contraventiei se poate face plangere in termen de 15 zile de la data
comunicarii acestora, ce se va depune impreuna cu copia procesului-verbal de
constatare a contraventiei la organul care a aplicat sanctiunea.
Prezentul proces-verbal contine doua pagini si a fost intocmit in 3
exemplare, dintre care unul ramane la ...................
..............................................
(semnatura organului care a aplicat sanctiunea)
Am luat cunostinta
Contravenient,
....................
ANEXA 2
MINISTERUL SANATATII
INSPECTIA SANITARA DE STAT
..........................
PROCES-VERBAL
de constatare a conditiilor igienico-sanitare
Astazi .......... 19.....
Subsemnatul .............., indeplinind functia de .................... la
Inspectia Sanitara de Stat, insotit de ................ indeplinind functia de
..................... la ..............................,
in urma controlului igienico-sanitar efectuat la unitatea ...............,
cu sediul in judetul .................., localitatea ............, str. ......
nr. ......, bl. ......, sc. ....., ap ....., pendinte de ......., cu sediul in
localitatea ..................., str. ................... nr. ....., in
prezenta dlui ..................., in calitate de ......................., am
constatat urmatoarele:
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
In urma celor constatate si pe baza prevederilor Ordinului ministrului
sanatatii nr. 102/1993 privind infiintarea, organizarea si functionarea
directiilor de sanatate publica, se fac urmatoarele recomandari:
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
.............................................................................
Prezentul proces-verbal contine ........... pagini si a fost intocmit in
doua exemplare, din care unul ramane la .................... .
Organul constatator, Am primit originalul
...................... ........................