ORDONANTA Nr. 128 din 29 august 1998 * Republicata
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 707 din 5 august 2004
*) Republicata in temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 82/2003
privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru
reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 624 din 31 august
2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 490/2003, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 830 din 24 noiembrie 2003, dandu-se textelor
o noua numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 a fost publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 328 din 29 august 1998 si a fost aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 98/1999, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 248 din 1 iunie 1999 si a mai fost modificata prin:
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 38/1998, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 440 din 19 noiembrie 1998, aprobata cu modificari
prin Legea nr. 94/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 248 din 1 iunie 1999;
- Ordonanta Guvernului nr. 37/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 44 din 31 ianuarie 2000, aprobata cu modificari prin
Legea nr. 318/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
395 din 10 iunie 2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 113/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 425 din 1 septembrie 2000, respinsa prin Legea nr.
321/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 395 din 10
iunie 2002;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor
pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase in Romania, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 77 din 29 ianuarie 2004;
- Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 849 din 29 decembrie 2001, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 329/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 402 din 11 iunie 2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 24/2003 pentru perfectionarea cadrului
legislativ privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor
pretioase in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
64 din 2 februarie 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 362/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 679 din 26 septembrie
2003.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului, care se valorifica in conditiile prezentei ordonante, sunt:
a) bunurile mobile si titlurile de valoare confiscate, devenite proprietate
privata a statului in temeiul legii, al hotararilor judecatoresti sau al
deciziilor organelor imputernicite sa dispuna confiscarea;
b) bunurile care provin din succesiuni vacante sau donatii, cu exceptia
celor afectate de clauze derogatorii;
c) bunurile mobile si imobile prevazute la art. 7 din Legea nr. 314/2001
pentru reglementarea situatiei unor societati comerciale, cu modificarile si
completarile ulterioare;
d) bunurile imobile fara stapani sau parasite, declarate ca atare potrivit
legii, ai caror proprietari sunt neidentificati;
e) bunurile mobile abandonate ai caror proprietari sunt neidentificati,
predate pe baza de proces-verbal organelor de politie, sau bunurile mobile descoperite
de organele politiei de frontiera in zonele de competenta, care nu au fost
reclamate de proprietari timp de un an de la data predarii si a caror
valorificare nu este reglementata prin alte acte normative specifice. In
aceeasi categorie intra si bunurile prevazute la lit. d), precum si cele
prevazute in cadrul tezei intai din prezenta litera, ai caror proprietari sunt
cunoscuti, insa exista indicii temeinice, determinate de natura bunurilor sau a
imprejurarilor in care au fost gasite, din care rezulta intentia neechivoca a
proprietarului de a renunta la dreptul de proprietate asupra acestora;
f) sumele consemnate in orice scop de catre persoane fizice sau juridice,
la dispozitia organelor judiciare, pentru care s-a dispus restituirea si nu s-a
cerut ridicarea lor de catre cei care le-au depus ori de catre cei care erau
indreptatiti sa le ridice in termenul de prescriptie prevazut de legislatia in
vigoare.
(2) Organele care au dispus consemnarea sumelor prevazute la alin. (1) lit.
f) sunt obligate sa le declare la directiile generale ale finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti in termen de 30 de zile de la implinirea
termenului legal de prescriptie.
(3) Daca bunurile prevazute la alin. (1) lit. e) sunt reclamate inainte de expirarea
termenului de un an de la data predarii, ele se restituie proprietarilor sau
mostenitorilor acestora de catre organul de politie competent. In orice alte
cazuri, bunurile sau contravaloarea acestora se restituie in temeiul unei
hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.
(4) Bunurile mentionate la alin. (1) lit. e), ai caror proprietari au fost
identificati si care au renuntat printr-o declaratie autentica la exercitarea
dreptului de proprietate asupra acestora, se vor valorifica inainte de
expirarea termenului de un an, conform prevederilor prezentei ordonante.
(5) Pot fi valorificate inainte de expirarea termenului de un an si
bunurile prevazute la alin. (1) lit. e) care indeplinesc conditiile prevazute
la art. 6 alin. (3).
(6) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) bunurile care nu indeplinesc
conditiile legale de comercializare.
(7) Bunurile prevazute la alin. (6) vor fi distruse pe cheltuiala
detinatorului sau, dupa caz, a persoanelor fizice ori juridice de la care au fost
confiscate. Distrugerea in cauza se va efectua in prezenta si cu confirmarea
prin semnatura a unei comisii de preluare si distrugere formate din
reprezentanti ai detinatorului, ai Autoritatii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, ai Ministerului Finantelor Publice, ai Ministerului
Administratiei si Internelor si ai Ministerului Mediului si Gospodaririi
Apelor.
Art. 2
(1) Bunurile confiscate care constituie corp delict sau mijloace de proba
in procedura judiciara trec in proprietatea privata a statului in temeiul unei
ordonante emise de procuror sau al unei hotarari judecatoresti ramase
definitive, prin care se dispune valorificarea acestora.
(2) In cazul bunurilor ridicate cu ocazia constatarii si sanctionarii
contraventiilor pe baza de proces-verbal, titlul de proprietate il constituie
insusi procesul-verbal de contraventie, in cazul in care acesta nu a fost
contestat in termenul legal sau daca a fost contestat, contestatia a fost
respinsa printr-o hotarare judecatoreasca ramasa definitiva.
CAP. 2
Declararea si preluarea bunurilor trecute in proprietatea privata a
statului
Art. 3
(1) Declararea bunurilor trecute in proprietatea privata a statului, precum
si predarea acestora se fac la directiile generale ale finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti, in termen de 10 zile de la data primirii
de catre detinator a documentului care constituie titlu de proprietate a
statului asupra acestora.
(2) Bunurile confiscate, devenite proprietatea privata a statului, se
declara si se predau organelor de valorificare, in termen de 10 zile de la data
ramanerii definitive a actului de confiscare.
(3) In situatia in care actul de confiscare este atacat in termenul
prevazut de lege, bunurile confiscate trec in proprietatea privata a statului
incepand cu data la care hotararea judecatoreasca ramane definitiva.
Art. 4
(1) Detinatorii bunurilor care au trecut in proprietatea privata a
statului, persoane fizice sau juridice, dupa caz, au obligatia sa inventarieze
bunurile respective, luand in acelasi timp si masurile de pastrare si de
conservare corespunzatoare, pana la predarea lor efectiva spre valorificare
directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti.
(2) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) urmatoarele categorii de
bunuri:
a) medicamente, materiale consumabile de utilitate medicala, materiale de
natura obiectelor de inventar medicale, aparatura medicala, substante toxice,
materiale radioactive, bunuri culturale din patrimoniu, obiecte, vesminte si
carti de cult, timbre filatelice, hartii de valoare, materiale lemnoase,
documente istorice, materiale de arhiva, care se pun de indata la dispozitie
organelor de specialitate ale statului care au competenta de a gestiona astfel
de bunuri, conform prevederilor legale;
b) mijloacele de plata in valuta neconvertibila care se depun la Banca
Nationala a Romaniei, mijloacele de plata in valuta liber convertibila care se
depun la bancile comerciale selectate de organele de valorificare, in
conditiile legii, si mijloacele de plata in lei care se depun la unitatile
trezoreriei, in contul bugetului de stat;
c) armele de foc, munitiile, materiile explozive si diferite bunuri cu
specific militar, care se predau imediat, cu titlu gratuit, inspectoratelor
judetene de politie sau Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti
ori, dupa caz, Ministerului Apararii Nationale.
(3) Bunurile mentionate la alin. (2) se vor evalua, utiliza, valorifica,
distruge sau se vor casa de catre organele specializate care le-au preluat,
dispunand de acestea conform atributiilor legale ce le revin.
(4) Sumele obtinute ca urmare a valorificarii bunurilor prevazute la alin.
(2) vor fi virate la bugetul de stat, dupa deducerea cheltuielilor efectuate
conform prevederilor legale in vigoare si a cotei de 1%, care se vireaza
Ministerului Administratiei si Internelor pentru recompensarea politistilor,
potrivit dispozitiilor art. 54 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind
Statutul politistului, aferenta bunurilor confiscate ca urmare a actiunilor
desfasurate de politisti. Sunt exceptate de la aceste prevederi sumele
rezultate din valorificarea bunurilor ce intra sub incidenta Legii nr. 103/1992
privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de
cult, care raman la dispozitia cultelor religioase.
(5) Prin detinator de bunuri se intelege persoana fizica sau juridica care
are in posesie temporara bunuri de natura celor prevazute la art. 1.
CAP. 3
Evaluarea si valorificarea bunurilor intrate in proprietatea privata a
statului
Art. 5
(1) Bunurile prevazute la art. 1, care au trecut in proprietatea privata a
statului, se valorifica de catre Ministerul Finantelor Publice prin organele
sale teritoriale - directiile generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti -, denumite in continuare organe de valorificare.
(2) Valorificarea bunurilor prevazute la alin. (1) se poate face si de
catre administratiile finantelor publice de sector din cadrul Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, denumite in continuare
organe de valorificare.
(3) Sunt considerate organe de valorificare si structurile de specialitate
care au atributii in acest sens, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe,
pentru bunurile intrate in proprietatea privata a statului, care nu se gasesc
pe teritoriul Romaniei. Valorificarea acestor bunuri se va face conform
metodologiei aprobate prin ordin comun al ministrului finantelor publice si ministrului
afacerilor externe.
Art. 6
(1) Bunurile mentionate la art. 1 vor fi predate de catre detinatori
organelor de valorificare, care sunt obligate sa le preia pe baza de
proces-verbal de predare-preluare in termen de 10 zile de la data primirii de
catre detinator a documentului care constituie titlu de proprietate al statului
asupra acestora.
(2) Dupa preluarea bunurilor intrate in proprietatea privata a statului o
comisie de evaluare va proceda la evaluarea acestora in maximum 21 de zile de
la preluare.
(3) Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) bunurile de consum alimentar
cu grad ridicat de perisabilitate sau care, prin trecerea timpului, pierd din
greutate ori din valoare, inclusiv animalele si pasarile vii, care se predau
imediat persoanelor juridice specializate sau persoanelor fizice autorizate
pentru comercializarea acestor bunuri catre populatie. Valorificarea acestor
bunuri se face numai dupa obtinerea avizului de calitate, potrivit legii, in
situatia in care pe ambalaj nu este inscriptionat termenul de valabilitate, la
preturi cu ridicata practicate in zona, fara efectuarea procedurilor de
evaluare. In acest caz, procesele-verbale de predare-primire se predau in
termen de 48 de ore organelor de valorificare.
(4) Prin exceptare de la prevederile art. 3 alin. (2), la solicitarea
detinatorului, acelasi termen si aceeasi procedura de valorificare prevazute la
alin. (3) se aplica si bunurilor al caror termen de garantie expira inainte de
data ramanerii definitive a hotararii ce se va pronunta in litigiu, al carui
obiect il constituie legalitatea procesului-verbal de confiscare.
(5) In cazul in care prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva se
dispune restituirea bunurilor prevazute la alin. (3) si (4), sumele obtinute din
valorificarea acestora se achita persoanei de la care au fost preluate bunurile
respective, la nivelul actualizat al preturilor, de la bugetul de stat sau de
la bugetul local, dupa caz.
(6) Institutiile abilitate prin lege sa ateste calitatea bunurilor
confiscate in vederea comercializarii sunt obligate sa emita certificatul
constatator, in termen de maximum 15 zile de la data solicitarii acestuia de
catre organul de valorificare.
(7) Pentru bunurile prevazute la alin. (3) avizul constatator se va emite
de indata, astfel incat in momentul vanzarii acestea sa indeplineasca
conditiile de comercializare.
Art. 7
(1) Bunurile legal confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea
privata a statului si preluate de organele de valorificare, care in perioada
valorificarii au devenit necomercializabile, precum si cele care nu au putut fi
valorificate vor fi distruse sub supravegherea unei comisii de distrugere.
(2) Comisia de distrugere se constituie in baza deciziei directorului
executiv al directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, respectiv in baza deciziei sefului administratiei finantelor publice
de sector din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului
Bucuresti, si este formata din reprezentanti ai urmatoarelor institutii:
a) directia generala a finantelor publice judeteana sau a municipiului
Bucuresti, respectiv administratia finantelor publice de sector, 2 membri;
b) inspectoratul judetean de politie sau Directia Generala de Politie a
Municipiului Bucuresti, 2 membri;
c) agentia de protectie a mediului judeteana, un membru.
(3) Comisia de distrugere stabileste locul unde urmeaza a fi distruse
bunurile, putandu-se apela si la serviciile unor unitati specializate in acest
gen de activitate.
Art. 8
Cheltuielile de deplasare si de cazare vor fi platite membrilor comisiei de
distrugere de catre institutia publica care i-a desemnat.
Art. 9
(1) Valorificarea bunurilor trecute in proprietatea privata a statului se
face de organele de valorificare, prin bursele de marfuri, direct de la locul
de depozitare sau la locul la care acestea se afla, prin magazine proprii,
licitatie publica sau in regim de consignatie, dupa caz. Vanzarea directa de la
locul de depozitare sau de la locul de detinere se poate face pentru bunurile
care necesita conditii deosebite de pastrare si paza sau care necesita un
spatiu mare de depozitare, ce nu pot fi asigurate in momentul intrarii in
proprietatea privata a statului. In acest caz vanzarea se face in sistem angro,
cu plata integrala sau in rate.
(2) Produsele de natura celor supuse marcarii potrivit legii, nemarcate sau
cu marcaje false, devenite proprietatea privata a statului prin confiscare, vor
purta marcaje speciale, conform reglementarilor legale in materie.
Art. 10
(1) In vederea cresterii eficientei activitatii de valorificare a bunurilor
intrate in proprietatea privata a statului, autoritatile administratiei publice
locale vor asigura cu prioritate, in limitele disponibilitatilor existente sau
create ulterior, la solicitarea scrisa a directiilor generale ale finantelor
publice judetene sau a municipiului Bucuresti, spatiile necesare depozitarii si
valorificarii.
(2) In cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti vor functiona servicii sau birouri specializate pentru
desfasurarea activitatii de valorificare.
(3) Pentru asigurarea activitatii de valorificare, personalul Ministerului
Finantelor Publice va fi suplimentat, dupa caz, cu numarul necesar care va fi
aprobat prin hotarare a Guvernului.
Art. 11
(1) In vederea valorificarii bunurilor intrate in proprietatea privata a
statului se va face evaluarea de catre o comisie de evaluare, stabilita prin
decizia directorului executiv al directiei generale a finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti, respectiv prin decizia sefului
administratiei finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale a
Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, care va avea urmatoarea
componenta:
a) directorul executiv adjunct al directiei generale a finantelor publice
judetene sau a municipiului Bucuresti, respectiv seful adjunct al
administratiei - seful comisiei;
b) un reprezentant din cadrul serviciului, biroului sau al compartimentului
pentru valorificare bunuri;
c) un reprezentant desemnat de inspectoratul de concurenta judetean sau al
municipiului Bucuresti;
d) un reprezentant din partea oficiului judetean pentru protectia
consumatorilor sau al Oficiului pentru Protectia Consumatorilor al Municipiului
Bucuresti;
e) reprezentantul institutiei publice care detine bunurile respective.
(2) Membrii comisiei de evaluare, precum si membrii comisiilor prevazute la
art. 1 alin. (7) si la art. 7 alin. (2) vor primi o indemnizatie fixa lunara,
stabilita prin ordin al ministrului finantelor publice, care se acopera din
veniturile incasate din valorificarea bunurilor legal confiscate sau intrate,
potrivit legii, in proprietatea privata a statului.
Art. 12
(1) In cazul bunurilor care nu s-au putut valorifica in decurs de 30 de
zile de la data punerii in vanzare, comisia de evaluare poate proceda la
reevaluarea bunurilor. In intervalul de 150 de zile de la data primei
reevaluari se pot face mai multe reevaluari succesive, in sensul majorarii sau
micsorarii pretului bunurilor, in functie de decizia comisiei de evaluare. Daca
bunurile respective nu sunt vandute in termen de 150 de zile de la data primei
reevaluari, se poate proceda la atribuirea gratuita, valorificarea prin
unitatile de colectare si valorificare a deseurilor, dezmembrarea bunurilor si
valorificarea sau distrugerea componentelor rezultate sau la distrugerea
bunurilor, dupa caz. In acelasi interval de timp directorul executiv al directiei
generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, respectiv
seful administratiei finantelor publice de sector din cadrul Directiei Generale
a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, va putea decide schimbarea
metodei de valorificare, in conditiile competentelor stabilite prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(2) Conducatorul organului de valorificare poate decide ca valorificarea
bunurilor intrate in proprietatea privata a statului sa se faca si prin
intermediul altor organe de valorificare, numai cu acordul prealabil al
acestora.
(3) Bunurile al caror termen de valabilitate expira in cele 180 de zile
fara a fi valorificate vor fi distruse sub supravegherea comisiei de
distrugere.
CAP. 4
Atribuirea, cu titlu gratuit, a unor categorii de bunuri intrate in
proprietatea privata a statului
Art. 13
(1) Ministerul Finantelor Publice poate transmite sau, dupa caz, propune
Guvernului transmiterea cu titlu gratuit a unor bunuri intrate in proprietatea privata
a statului unor persoane fizice sau juridice, astfel:
a) Secretariatului General al Guvernului - autovehicule, ambulante sanitare
cu dotari aferente, ambarcatiuni si motoare atasabile acestora, care vor fi
repartizate in administrarea ministerelor, autoritatilor publice centrale si
locale, in limita normativelor de dotare a acestora, cu respectarea
procedurilor de declarare si de evaluare, precum si unitatilor de cult;
b) creselor, gradinitelor, centrelor de plasament si centrelor de primire a
copilului, caminelor de batrani, cantinelor pentru saraci, azilurilor,
spitalelor, scolilor, bibliotecilor, institutiilor de cult, persoanelor cu
handicap, Societatii Nationale de Cruce Rosie din Romania, precum si
persoanelor fizice care au avut de suferit de pe urma dezastrelor, la
propunerea directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a
municipiului Bucuresti, a administratiilor finantelor publice de sector din
cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti;
c) persoanelor fizice sau juridice care pot face dovada ca au calitatea de
destinatar al materialelor cu caracter documentar, informational, educativ,
stiintific si altele asemenea, la solicitarea acestora;
d) ministerelor, autoritatilor publice centrale si locale - echipamente de
comunicatie, tehnica de calcul si birotica, rechizite, bunuri de folosinta
indelungata, inventar gospodaresc, materiale de intretinere si reparatii, cu
respectarea procedurilor de declarare si evaluare;
e) persoanelor juridice care nu indeplinesc conditia de utilizatori unici,
dar au calitatea de destinatari initiali, pentru bunurile intrate in
proprietatea privata a statului si care nu pot fi valorificate in conditiile
art. 9 si 12;
f) Ministerului Afacerilor Externe - bunuri mobile si imobile aflate in
strainatate, prin hotarare a Guvernului;
g) persoanelor juridice care administreaza case memoriale, prin hotarare a
Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice.
(2) Repartizarea bunurilor prevazute la alin. (1) lit. a) se va face de
catre o comisie interministeriala care va functiona pe langa Secretariatul
General al Guvernului, constituita prin decizie a primului-ministru, formata
din reprezentanti ai Secretariatului General al Guvernului, Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Economiei si Comertului, Ministerului
Administratiei si Internelor, Ministerului Apararii Nationale, Ministerului
Justitiei, Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(3) Ministerul Finantelor Publice poate atribui, cu titlu gratuit,
persoanelor juridice bunuri intrate in proprietatea privata a statului, care au
fost achizitionate din import, in baza unui contract de credit garantat de
stat, prin hotarare a Guvernului.
(4) Ministerul Finantelor Publice poate propune atribuirea cu titlu
gratuit, prin hotarare a Guvernului, si altor beneficiari a unor bunuri intrate
in proprietatea privata a statului.
Art. 14
Prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Finantelor Publice,
bunuri intrate in proprietatea privata a statului, care nu pot fi valorificate
in conditiile prezentei ordonante, pot fi atribuite, cu titlu gratuit,
persoanelor fizice si juridice care au calitatea de destinatar.
CAP. 5
Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 15
(1) Veniturile incasate din valorificarea bunurilor prevazute la art. 1 se
varsa la bugetul de stat, dupa deducerea cheltuielilor efectuate in vederea
valorificarii acestora, precum si a cotei de 1%, care se vireaza Ministerului
Administratiei si Internelor pentru recompensarea politistilor, potrivit
dispozitiilor art. 54 alin. (3) din Legea nr. 360/2002, aferenta bunurilor
confiscate ca urmare a actiunilor desfasurate de politisti.
(2) Bunurile confiscate de catre organele autoritatii administratiei
publice locale se predau directiilor generale ale finantelor publice judetene
sau a municipiului Bucuresti, iar sumele incasate din valorificarea acestora se
fac venit la bugetul local, dupa deducerea cheltuielilor cu valorificarea
efectuate conform legislatiei in vigoare si a unui comision de 10% din
veniturile incasate.
(3) In situatia in care nivelul veniturilor incasate din valorificarea
bunurilor intrate in proprietatea privata a statului nu asigura acoperirea
cheltuielilor necesare in vederea valorificarii acestora, diferenta va fi
acoperita de la bugetul de stat sau din veniturile datorate bugetului local.
(4) In categoria cheltuielilor efectuate in vederea valorificarii bunurilor
intrate in proprietatea privata a statului, in conditiile prezentei ordonante,
se cuprind cheltuielile efectuate de la preluarea acestora si pana la
valorificare, atribuirea cu titlu gratuit sau distrugere.
Art. 16
(1) Nerespectarea obligatiilor prevazute de prezenta ordonanta atrage dupa
sine raspunderea disciplinara, contraventionala, materiala sau, dupa caz,
penala, potrivit legii.
(2) Contraventiile si sanctiunile aplicabile se stabilesc prin hotarare a
Guvernului in termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei
ordonante.
Art. 17
In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei ordonante,
Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor Publice si Banca
Nationala a Romaniei vor elabora norme de aplicare a acesteia, care vor fi
aprobate prin hotarare a Guvernului.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante se abroga:
- Decretul nr. 111/1951 privind reglementarea situatiei bunurilor de orice
fel supuse confiscarii, confiscate, fara mostenitori sau fara stapan, precum si
a unor bunuri care nu mai folosesc institutiilor bugetare, publicat in
Buletinul Oficial nr. 81 din 27 iulie 1951;
- Hotararea Guvernului nr. 662/1991 privind modul de valorificare a
bunurilor care au devenit proprietate de stat potrivit legii, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 362 din 17 decembrie 1997, precum
si orice alte dispozitii contrare.
NOTA:
Reproducem mai jos art. II - IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
194/2001 privind modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 128/1998
pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor legal
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aprobata cu modificari prin Legea nr. 329/2002, care nu au fost cuprinse in
forma republicata a Ordonantei Guvernului nr. 128/1998:
"Art. 2
(1) Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta bunurile
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,
aflate in cadrul directiilor vamale interjudetene, se vor transfera catre
directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, cu exceptia bunurilor care se gasesc in diferite stadii de
valorificare.
(2) La aceeasi data personalul cu atributii de valorificare a bunurilor
confiscate sau intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, din
cadrul directiilor regionale vamale interjudetene, se transfera in interesul
serviciului la directiile generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz.
(3) Spatiile de depozitare si de valorificare a bunurilor confiscate sau
intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului se transfera din
administrarea directiilor regionale vamale interjudetene in administrarea
directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz.
Art. 3
Pe data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de urgenta se abroga:
- art. 13^1 din Ordonanta Guvernului nr. 23/1995 privind instituirea
sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi alcoolice,
republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 374 din 23
decembrie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare;
- art. II, III si IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/2000
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 23/1995 privind
instituirea sistemului de marcare pentru tigarete, produse din tutun si bauturi
alcoolice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 203 din 11
mai 2000.
Art. 4
Cantitatile de produse din tutun, confiscate sau intrate, potrivit legii,
in proprietatea privata a statului, pe care organele care au procedat la
confiscare le au predat in custodie agentilor economici producatori interni de
tigarete, in vederea distrugerii, si existente in stoc, se vor distruge in
termen de 60 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentei ordonante de
urgenta. Distrugerea se va efectua in prezenta unei comisii de distrugere din
care vor face parte un reprezentant al organelor de politie si un reprezentant
al Ministerului Finantelor Publice. Cheltuielile aferente distrugerii vor fi
suportate de fiecare agent economic, care va proceda la distrugerea bunurilor
confiscate."