ORDONANTA Nr.
46 din 28 august 2007
privind modul de alocare a
fondurilor externe nerambursabile si a contributiei nationale in bugetul
institutiilor implicate in gestionarea si utilizarea acestora, pentru
obiectivul „Cooperare teritoriala europeana"
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 603 din 31 august 2007
Avand în vedere prevederile
următoarelor regulamente:
a) Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.083/2006 privind
stabilirea cadrului general pentru Fondul european de dezvoltare regională,
Fondul social european şi Fondul de coeziune şi de abrogare a Regulamentului
Consiliului nr. 1.260/1999;
b) Regulamentul (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului
European şi al Consiliului privind Fondul european de dezvoltare regională şi
de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.783/1999;
c) Regulamentul (CE) nr.
1.828/2006 privind regulile de implementare a Regulamentului Consiliului (CE)
nr. 1.083/2006 privind stabilirea cadrului general pentru Fondul european de
dezvoltare regională, Fondul social european şi Fondul de coeziune şi a
Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006 al Parlamentului european şi al Consiliului
privind Fondul european de dezvoltare regională;
d) Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.085/2006 privind
Instrumentul de Asistenţă pentru Preaderare;
e) Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului european şi al Consiliului privind Instrumentul European
de Vecinătate şi Parteneriat;
f) Regulamentul (CE) nr. 951/2007 privind regulile de
implementare pentru programele de cooperare transfrontalieră finanţate prin
Regulamentul (CE) nr. 1.638/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului
privind Instrumentul European de Vecinătate şi Parteneriat;
g) Regulamentul (CE) nr. 718/2007 pentru implementarea
Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.085/2006 privind Instrumentul de
Asistenţă pentru Preaderare;
h) Regulamentul Consiliului (CE, Euratom) nr.
1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil bugetului
general al Comunităţii Europene;
i) Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 al Comisiei
de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului
(CE, Euratom) nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar
aplicabil bugetului general al Comunităţii Europene;
j) Regulamentul (CE, Euratom) nr. 478/2007 al Comisiei
de modificare a Regulamentului (CE, Euratom) nr. 2.342/2002
al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE, Euratom)
nr. 1.605/2002 al Consiliului privind regulamentul financiar aplicabil
bugetului general al Comunităţii Europene,
în temeiul art. 108 din Constituţia Romaniei, republicată, şi al art. 1 pct. I.1
din Legea nr. 266/2007 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul Romaniei adoptă
prezenta ordonanţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezenta ordonanţă stabileşte cadrul
financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile
alocate Romaniei în calitate
de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a contribuţiei naţionale aferente
acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al
fondurilor aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană".
(2) In sensul prezentei ordonanţe, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) obiectivul „Cooperare
teritorială europeană" - obiectivul Politicii
de Coeziune a Uniunii Europene care vizează
dezvoltarea de activităţi economice şi sociale transfrontaliere prin iniţiative
locale şi regionale realizate în comun, consolidarea cooperării transnaţionale
prin acţiuni menite să favorizeze dezvoltarea teritorială integrată, inclusiv
cooperarea bilaterală dintre regiunile maritime, şi stimularea cooperării
interregionale, prin realizarea de activităţi de conectare în reţea şi prin
schimburi de experienţă între autorităţile regionale şi locale, între state
membre şi/sau state nemembre ale Uniunii Europene;
b) Fondul european pentru
dezvoltare regională, denumit în continuare FEDR- fondul structural care sprijină regiunile mai puţin dezvoltate,
prin finanţarea de investiţii în sectorul productiv, infrastructură, educaţie,
sănătate, dezvoltare locală şi întreprinderi mici şi mijlocii şi altele
asemenea, conform Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006
si Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006;
c) Instrumentul de
asistenţă pentru preaderare, denumit în continuare IPA
- instrumentul care asigură ajutor financiar
specific adresat ţărilor candidate şi ţărilor potenţial canditate şi asistenţă
limitată pentru noile state membre, în vederea susţinerii eforturilor lor de a
consolida reformele politice, economice şi instituţionale;
d) Instrumentul european de vecinătate şi parteneriat, denumit în
continuare ENPI - instrumentul financiar care sprijină
implementarea Politicii Europene de Vecinătate prin finanţarea de programe
comune care reunesc regiuni ale statelor membre şi ale ţărilor terţe (state din
afara Uniunii Europene pentru care nu există deocamdată perspectiva aderării)
cărora li se adresează Politica Europeană de Vecinătate;
e) program operaţional - documentul de programare elaborat de Romania
împreună cu autorităţile naţionale din statele partenere şi adoptat de Comisia
Europeană, prin care este stabilită o strategie de dezvoltare printr-un set de
priorităţi coerente pentru care se face apel la un fond sau, în cazul
obiectivului „Cooperare teritorială europeană", la FEDR;
f) program operaţional comun
- documentul de programare elaborat în comun de
Romania şi statele partenere din afara graniţelor
Uniunii Europene şi adoptat de Comisia Europeană, prin care este stabilită o
strategie comună de dezvoltare printr-un set de priorităţi coerente pentru care
se face apel la un fond corespunzător ENPI;
g) program de cooperare - documentul de programare
elaborat în comun de Romania şi statele în curs de
aderare sau potenţial candidate participante la program şi adoptat de Comisia
Europeană, prin care este stabilită o strategie de implementare, printr-un set
de priorităţi coerente, a asistenţei acordate de Uniunea Europeană statelor în
curs de aderare şi celor potenţial candidate pe baza IPA.
In ansamblul lor, programele operaţionale, programele
operaţionale comune şi programele de cooperare vor fi
denumite programe;
h) Autoritate de certificare
şi plată - structura organizatorică din cadrul
Ministerului Economiei şi Finanţelor, denumit în continuare MEF, responsabilă de certificarea
sumelor cuprinse în declaraţiile de cheltuieli transmise la Comisia Europeană
şi pentru primirea fondurilor transferate Romaniei din FEDR şi IPA, precum şi asigurarea transferului acestora
către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor;
i) Autoritate de management - structura organizatorică din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor, care asigură gestionarea asistenţei financiare
nerambursabile a Uniunii Europene din FEDR şi IPA, precum şi a cofinanţării de
la bugetul de stat aferente acestor fonduri. Pentru programele operaţionale
pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
îndeplineşte atribuţii de autoritate naţională, Autoritatea de management este
structura organizatorică din statul membru alături de care Romania participă în program;
j) Autoritate comună de
management - structura organizatorică din cadrul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, desemnată de comun
acord de către statele participante la un program operaţional comun, care
asigură gestionarea asistenţei financiare nerambursabile a Uniunii Europene din
ENPI şi a contribuţiei naţionale aferente acestui fond. Pentru programele
operaţionale comune pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţională, Autoritatea comună
de management este structura organizatorică din statul membru alături de care
Romania participă în program;
k) Autoritate naţională - structura organizatorică ce reprezintă statul partener în
relaţiile cu celălalt stat/celelalte state participante la un program, fiind
responsabilă de coordonarea contribuţiei statului respectiv la elaborarea şi
implementarea programului;
l) Secretariatul tehnic comun - structura organizatorică desemnată de către Autoritatea de
management/Autoritatea comună de management, în urma consultării cu statul/statele
partenere în program care, în baza atribuţiilor delegate de către aceasta,
sprijină activitatea Autorităţii de management/Autorităţii comune de management
şi a Comitetului de monitorizare;
m) unitate de plată - structura organizatorică din cadrul Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor avand responsabilitatea transferării către liderul de
proiect/beneficiar sau parteneri a fondurilor externe nerambursabile şi a
cofinanţării alocate de la bugetul de stat;
n) lider de proiect- pentru
programele finanţate din FEDR şi IPA, liderul de proiect reprezintă persoana
juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la
program, care semnează un contract de finanţare nerambursabilă cu Autoritatea
de management/Autoritatea comună de management şi îşi asumă pe deplin, faţă de
aceasta, responsabilitatea legală privind gestionarea financiară şi
implementarea proiectului;
o) beneficiar - pentru programele finanţate din ENPI reprezintă persoana juridică, publică sau
privată, din oricare dintre statele participante la program, care semnează un
contract de finanţare nerambursabilă cu Autoritatea comună de management şi
îşi asumă pe deplin, faţă de aceasta, responsabilitatea legală privind gestionarea financiară şi
implementarea proiectului;
p) partener - persoana
juridică, publică sau privată, din oricare dintre statele participante la
program, care participă alături de liderul de proiect/beneficiar la iniţierea
şi implementarea proiectului;
r) plată în avans - sumele transferate către liderul de proiect/beneficiar sau
parteneri, în stadiul iniţial de implementare a proiectelor, pentru a asigura
resursele financiare necesare începerii derulării proiectelor.
In cazul programelor pentru care Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea de
management/Autoritatea comună de management, plata în avans este realizată din
fondurile externe nerambursabile, pe baza contractului încheiat între
Autoritatea de management/ Autoritatea comună de management şi liderul de
proiect/ beneficiar.
In cazul programelor pentru care Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea naţională,
plata în avans este realizată din sumele prevăzute în bugetul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, pe baza contractului încheiat
între Autoritatea naţională şi liderul de proiect/beneficiar sau parteneri din
Romania;
s) cofinanţare publică - sumele alocate în bugetele prevăzute la
art. 1 alin. (2) din Legea privind finanţele publice nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare, şi la art. 1 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind
finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv
în bugetele organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică
de interes local sau judeţean, după caz, pentru finanţarea cheltuielilor
eligibile aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor;
ş) cofinanţare privată - orice contribuţie la
finanţarea cheltuielilor eligibile, alta decat cea prevăzută la lit. s), aferentă proiectelor finanţate în
cadrul programelor aferente obiectivului „Cooperare teritorială
europeană";
t) cheltuieli eligibile -
cheltuielile realizate de către liderul de proiect/beneficiar sau parteneri,
aferente proiectelor finanţate în cadrul programelor aferente obiectivului
„Cooperare teritorială europeană", care pot fi finanţate atat din asistenţa financiară nerambursabilă,
cat şi din bugetul de stat
şi/sau contribuţia proprie a liderului de
proiect/beneficiarului sau partenerilor;
ţ) cheltuieli neeligibile - cheltuielile inerente realizării proiectelor finanţate din
fondurile aferente obiectivului „Cooperare teritorială europeană" în
cadrul programelor operaţionale/programelor operaţionale comune/programelor de
cooperare, care nu pot fi finanţate din fondurile aferente obiectivului
„Cooperare teritorială europeană", conform reglementărilor comunitare şi
naţionale;
u) contribuţia naţională - totalul sumelor cheltuite în implementarea
programelor derulate în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială
europeană", fiind formată din cofinanţarea publică şi contribuţia proprie
a liderului de proiect/beneficiarului sau partenerilor din Romania;
v) plată directă - transferul sumelor primite de către
Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, în calitate de
autoritate comună de management, de la Comisia Europeană, reprezentand fonduri externe nerambursabile, către
beneficiari, în cazul programelor finanţate din ENPI, precum şi transferul
cofinanţării de la bugetul de stat către liderul de proiect/beneficiar sau
parteneri din Romania, în
cazul tuturor programelor aferente obiectivului „Cooperare teritorială
europeană";
w) plată indirectă - transferul sumelor, reprezentand fonduri
externe nerambursabile, de la Autoritatea de certificare şi plată către liderul
de proiect, prin intermediul unităţii de plată din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor,
pentru programele finanţate din FEDR şi IPA;
x) debite faţă de bugetul
Uniunii Europene - sumele datorate bugetului
Uniunii Europene ca urmare a nerespectării prevederilor legale comunitare şi
naţionale sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeană
şi Guvernul Romaniei, precum şi
între Comisia Europeană şi statele participante la programe.
CAPITOLUL II
Fondurile externe nerambursabile de la Uniunea Europeană, aferente obiectivului „Cooperare teritorială
europeană"
Art. 2. - Programele derulate în cadrul obiectivului
„Cooperare teritorială europeană" în perioada de
programare financiară 2007-2013 sunt finanţate din FEDR, ENPI şi IPA.
Art. 3. - (1) FEDR finanţează următoarele programe:
a) Programul operaţional de cooperare
transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013;
b) Programul operaţional de
cooperare transfrontaliera Ungaria-Romania 2007-2013;
c) Programul de cooperare transnaţională „Sud-Estul
Europei";
d) Programul de cooperare interregională INTERREG IVC;
e) Programul de cooperare interregională URBACT II;
f) Programul de cooperare
interregională INTERACT II;
g) Programul de cooperare interregională ESPON 2013.
(2) Sumele aferente FEDR stabilite pentru Programul
operaţional de cooperare transfrontaliera Romania-Bulgaria 2007-2013, pentru care Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate de
management, au caracter previzional şi se reflectă în anexa la bugetul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, respectiv în anexa
la bugetul unităţilor administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de
servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean din Romania, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener.
(3) Autoritatea de certificare şi plată din cadrul MEF
transferă sumele prevăzute la art. 3 alin. (2), prin plată indirectă, către
liderul de proiect, prin intermediul unităţii de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, în conturi deschise de aceştia
la instituţii financiar-bancare sau Trezoreria Statului. Plata sumelor
prevăzute la alin. (2) se face în euro.
(4) Pentru celelalte programe operaţionale prevăzute
la alin. (1) lit. b)-g), pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice
şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţională, sumele provenite
din FEDR sunt transferate liderului de proiect din Romania de către Autoritatea de certificare/ Autoritatea de
management/Secretariatul tehnic comun din cadrul statului partener, conform
procedurilor de implementare agreate la nivelul programelor, într-un cont în
euro deschis de acesta la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria
Statului.
(5) Liderul de proiect asigură gestionarea fondurilor
primite conform alin. (3) şi (4) şi realizează repartizarea sumelor către
ceilalţi parteneri de proiect conform contractului de parteneriat încheiat cu
aceştia.
(6) Sumele provenite din FEDR şi transferate conform
alin. (4) şi (5) se reflectă în anexa la bugetul unităţilor
administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi
de utilitate publică de interes local sau judeţean din Romania, în cazul în care acestea au calitatea de lider de proiect sau
partener.
Art. 4. - (1) IPA finanţează Programul de cooperare
transfrontaliera Romania-Serbia 2007-2013.
(2) Sumele aferente IPA, stabilite pentru Programul de
cooperare transfrontaliera Romania-Serbia 2007-2013,
pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de
autoritate de management, au caracter previzional şi se reflectă în anexa la
bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, respectiv
în anexa la bugetul unităţilor administrativ-teritoriale, al organismelor
prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau
judeţean din Romania, în calitate de lider de
proiect/beneficiar sau partener.
(3) Autoritatea de certificare şi plată din cadrul MEF
transferă sumele prevăzute la alin. (2), prin plată indirectă, către liderul de
proiect, prin intermediul unităţii de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, în conturi în euro deschise de
acesta la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului. Plata
sumelor prevăzute la alin. (2) se face în euro.
(4) Liderul de proiect asigură
gestionarea fondurilor primite conform alin. (3) şi realizează repartizarea
sumelor către ceilalţi parteneri conform contractului de parteneriat încheiat
cu aceştia.
Art. 5. - (1) ENPI finanţează următoarele programe
operaţionale comune:
a) Programul operaţional comuna Romania-Ucraina- Moldova;
b) Programul operaţional comun de cooperare în Bazinul
Mării Negre;
c) Programul operaţional comun Ungaria-Slovacia- Romania-Ucraina.
(2) Sumele aferente ENPI, stabilite pentru programele
operaţionale comune prevăzute la alin. (1) lit. a) şi
b), pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor
îndeplineşte atribuţii de autoritate comună de management, se transferă de la
Comisia Europeană către Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor în conturi în euro deschise la instituţii financiar-bancare sau la
Trezoreria Statului.
(3) Sumele prevăzute la alin. (2) au caracter
previzional şi se reflectă în anexa la bugetul Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, respectiv în anexa la bugetul unităţilor
administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi
de utilitate publică de interes local sau judeţean din Romania, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener.
(4) Unitatea de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor transferă sumele prevăzute la
alin. (2), prin plată directă, către beneficiar, într-un cont deschis de acesta
la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului. Plata sumelor
prevăzute la alin. (2) se face în euro.
(5) Pentru programul operaţional comun prevăzut la
alin. (1) lit. c), pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate naţională, sumele provenite din ENPI sunt transferate beneficiarului din Romania de către Autoritatea comună de management din cadrul statului
partener, conform procedurilor de implementare agreate la nivelul programului.
(6) Beneficiarul asigură gestionarea fondurilor primite
conform alin. (4) şi (5) şi realizează repartizarea sumelor către ceilalţi
parteneri conform contractului de parteneriat încheiat cu aceştia.
(7) Sumele provenite din ENPI şi transferate conform
alin. (5) şi (6) se reflectă în anexa la bugetul unităţilor
administrativ-teritoriale, al organismelor prestatoare de servicii publice şi
de utilitate publică de interes local sau judeţean din Romania, în cazul în care acestea au calitatea de beneficiar sau
partener.
CAPITOLUL III
Contribuţia naţională
Art. 6. - Sumele aferente
contribuţiei naţionale pentru programele derulate în cadrul obiectivului
„Cooperare teritorială europeană" se cuprind astfel:
1. în bugetul MEF -Acţiuni generale se cuprind:
a) sumele necesare continuării finanţării proiectelor
pentru programele derulate în cadrul obiectivului „Cooperare teritorială
europeană", în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor externe
nerambursabile, cu excepţia programelor finanţate din ENPI;
b) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente
transferului de fonduri externe nerambursabile din conturile Autorităţii de
certificare şi plată din cadrul MEF în conturile Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor, cu excepţia programelor finanţate din ENPI;
2. în bugetul Ministerului Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor se cuprind:
a) sumele necesare continuării finanţării proiectelor,
în cazul indisponibilităţii temporare a fondurilor comunitare pentru programele
finanţate din ENPI;
b) Sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente
transferului de fonduri externe nerambursabile şi a cofinanţării din conturile
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor în conturile
liderului de proiect/beneficiarului sau ale partenerilor;
c) sumele necesare cofinanţării axelor
prioritare/priorităţilor din cadrul tuturor programelor;
d) sumele necesare finanţării cheltuielilor
neeligibile, în cazul în care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor are calitatea de beneficiar de asistenţă tehnică;
e) sumele necesare pentru
acoperirea plăţilor în avans pentru programele finanţate din FEDR şi ENPI,
pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este
autoritate naţională;
f) sumele aferente achitării unor debite datorate
bugetului Uniunii Europene pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întarziere ca urmare a nerecuperării acestora
la timp de la liderii de proiect/beneficiari sau parteneri;
3. în bugetele unităţilor administrativ-teritoriale,
respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate
publică de interes local sau judeţean din Romania, în calitate de lider de proiect/beneficiar sau partener,
pentru sumele necesare asigurării cofinanţării locale, finanţării cheltuielilor
neeligibile aferente implementării proiectelor proprii.
Art. 7. - (1) In cadrul programelor finanţate din FEDR
şi IPA, sumele alocate de la bugetul de stat, reprezentand cofinanţarea, se acordă pentru proiectele la care liderul de
proiect sau partenerii sunt instituţii publice ori organizaţii neguvernamentale
din Romania şi reprezintă
maximum 13% din cheltuielile eligibile ale acestora stabilite în contractul de
cofinanţare încheiat cu Autoritatea de management/Autoritatea naţională.
(2) Pentru programele finanţate din ENPI prevăzute la
art. 5 alin. (1) lit. a)-c), sumele alocate de la
bugetul de stat, reprezentand cofinanţarea, se acordă
pentru proiectele la care beneficiarul sau partenerii sunt instituţii publice
ori organizaţii neguvernamentale din Romania şi reprezintă maximum 8% din fondurile externe nerambursabile
de care beneficiază aceştia.
(3) Sumele alocate de la bugetul de stat, prevăzute la
alin. (1), sunt acordate în funcţie de program.
Art. 8. - Sumele aferente cofinanţării axelor
prioritare/ priorităţilor, cu excepţia axei prioritare/priorităţii de asistenţă
tehnică, se transferă de cate unitatea de plată din cadrul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor către liderul de
proiect/beneficiar sau către partenerul din Romania prin plăţi în moneda naţională.
Art. 9. - (1) Pentru programele
prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b)-e), pentru care Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor îndeplineşte atribuţii de autoritate
naţională, sumele alocate în bugetul de stat, aferente cofinanţării axei prioritare
de asistenţă tehnică, sunt transferate Autorităţii de certificare/ Autorităţii
de management/Secretariatului tehnic comun din statul partener, prin plăţi în euro, de către unitatea de plată din
cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice si Locuinţelor.
(2) Pentru programele ESPON 2013, INTERACT II şi URBACT
II, Ministerul Dezvoltării,
Lucrărilor Publice şi Locuinţelor transferă Autorităţii de
management/Autorităţii de certificare/Secretariatului tehnic comun din statul
partener sumele alocate în bugetul de stat, aferente cofinanţării pentru toate
axele prioritare ale programului, prin plăţi în euro, de către unitatea de
plată din cadrul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
Art. 10. - Pentru Programul de cooperare transfrontalieră Romania
- Bulgaria 2007-2013, pentru care Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor are responsabilitate de autoritate de management, Autoritatea
naţională din Bulgaria transferă cofinanţarea publică pentru axa prioritară de
asistenţă tehnică într-un cont în euro al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor.
Art. 11. - Alocarea în bugetul Ministerului
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor a sumelor prevăzute la art. 6
pct. 2 lit. f), pentru plata debitelor faţă de bugetul Uniunii Europene,
inclusiv a majorărilor de întarziere
ca urmare a nerecuperării la timp de la liderul de proiect/beneficiar sau
parteneri, se realizează potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002, cu
modificările ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate
pentru alte destinaţii.
Art. 12. - Propunerile de credite bugetare prevăzute la
art. 6 pct. 3 se stabilesc pe baza proiectelor aprobate şi/sau a estimării
cuantumului proiectelor ce urmează a se aproba conform tabelelor financiare
cuprinse în programele de cooperare teritorială aprobate.
CAPITOLUL IV
Plata în avans
Art. 13. - In cazul programelor pentru care Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea de
management/Autoritatea comună de management, plata în avans se acordă liderului
de proiect/beneficiar din fondurile externe nerambursabile cuprinse în bugetul
Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
Art. 14. - In cazul programelor pentru care Ministerul
Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor este Autoritatea naţională,
plata în avans se acordă, în limita valorii contractului de cofinanţare
încheiat cu liderul de proiect/beneficiarul sau cu partenerii din Romania, din sumele cuprinse în bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor.
Art. 15. - (1) Sumele reprezentand plăţi în avans din fonduri externe nerambursabile şi/sau din
sumele de la bugetul de stat, acordate unui lider de proiect/beneficiar sau
partener, se vor deduce din cererile ulterioare de rambursare/plată pană la finalizarea proiectului.
(2) Condiţiile de acordare şi de recuperare a sumelor
prevăzute la alin. (1) se stabilesc în normele metodologice de aplicare a
prezentei ordonanţe.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 16. - Sumele prevăzute la
art. 6 pct. 2 lit. f), care se recuperează în cursul aceluiaşi an bugetar în
care au fost plătite, reîntregesc plăţile de casă şi creditele bugetare
aferente bugetului din care au fost acordate, iar cele recuperate în anii
următori se fac venit la bugetul de stat.
Art. 17. - Disponibilităţile din fondurile aferente
fondurilor externe nerambursabile şi din fondurile publice destinate
cofinanţării/plăţii în avans, rămase în conturile Autorităţii de certificare şi
plată, ale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor şi/sau
ale unităţilor administrativ-teritoriale şi ale organismelor prestatoare de
servicii publice şi de utilitate publică de interes local ori judeţean la sfarşitul anului bugetar, se reportează în anul următor cu aceeaşi
destinaţie.
Art. 18. - (1) Autoritatea de management/Autoritatea
comună de management este responsabilă de recuperarea sumelor plătite necuvenit
ca urmare a unor nereguli sau neutilizării conform destinaţiei stabilite prin
contract a fondurilor externe nerambursabile, a plăţii în avans şi a
cofinanţării alocate de la bugetul de stat proiectelor finanţate în cadrul
obiectivului „Cooperare teritorială europeană".
(2) Autoritatea naţională este responsabilă de
recuperarea sumelor plătite necuvenit ca urmare a unor nereguli sau
neutilizării conform destinaţiei stabilite prin contract a fondurilor externe
nerambursabile, a plăţii în avans şi a cofinanţării alocate de la bugetul de
stat liderilor de proiect/beneficiarilor sau partenerilor din Romania.
Art. 19. - Creditele bugetare
aprobate potrivit art. 12 şi neutilizate ca urmare a neaprobării proiectelor se
redistribuie, la propunerea ordonatorilor sau conducătorilor organismelor
prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local ori
judeţean, după caz, formulate în condiţiile legii, pe bază de justificări
temeinic fundamentate.
Art. 20. - (1) Liderul de proiect/beneficiarul sau
partenerii unui proiect finanţat din fonduri externe nerambursabile au
obligaţia îndosarierii şi păstrării în bune condiţii a tuturor documentelor
aferente proiectului, conform prevederilor legale în vigoare.
(2) Liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii au
obligaţia de a asigura accesul autorităţilor naţionale cu atribuţii de control
şi audit, precum şi al serviciilor Comisiei Europene şi al Curţii Europene de
Conturi, în limitele competenţelor care le revin, la toate documentele aferente
proiectului finanţat.
(3) In exercitarea atribuţiilor de control,
reprezentanţii serviciului specializat al Comisiei Europene - Oficiul European
pentru Lupta Antifraudă - OLAF, precum şi reprezentanţii Departamentului pentru
Luptă Antifraudă - DLAF procedează la efectuarea de controale la faţa locului,
la luarea de declaraţii, solicită toate documentele şi informaţiile necesare, liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii avand obligaţia de a permite accesul necondiţionat în sedii sau alte
spaţii folosite în scopul realizării proiectului, cu respectarea legislaţiei
romane în materie în vigoare.
(4) In cazul nerespectării prevederilor alin. (1),
liderul de proiect/beneficiarul sau partenerii sunt obligaţi să restituie
întreaga sumă primită, aferentă proiectului, reprezentand asistenţă financiară nerambursabilă din fonduri externe şi
cofinantarea aferentă alocată de la bugetul de stat,
inclusiv dobanzile/penalizările aferente.
Art. 21. -In termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe, prin ordin comun al ministrului dezvoltării,
lucrărilor publice şi locuinţelor şi al ministrului economiei şi finanţelor se
aprobă normele metodologice de aplicare.
Art. 22. - Prezenta ordonanţă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi
locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat