CONTRACT MUNCA Nr
CONTRACT
MUNCA Nr. 2295/10 din 21 aprilie 2003
Contractul colectiv de munca unic la nivelul ramurii de gospodarie comunala,
locativa si transporturi locale pe anul 2003 - 2004, inregistrat la Ministerul
Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei cu nr. 2295/10/21.04.2003
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI
FAMILIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL, Partea a V-a, Nr. 9 din 7 iunie
2004

In temeiul drepturilor garantate de Constitutia Romaniei, al prevederilor
art. 10 si art. 11 din Legea nr. 130/1996, precum si al reglementarilor din
Contractul colectiv de munca unic la nivel national s-a incheiat prezentul
Contract colectiv de munca unic la nivelul ramurii de gospodarie comunala, locativa
si transporturi locale, intre urmatoarele parti contractante:
- patroni, reprezentati de Patronatul Serviciilor Publice, prin delegati
numiti de consiliul de conducere al patronatului;
- salariati, reprezentati de:
- Federatia Nationala a Sindicatelor din Serviciile Publice - SIGOL
- Federatia Sindicatelor Libere din Serviciile Publice
- Federatia Sindicatelor Libere Independente din Gospodaria Comunala,
Administratia Locativa, Lucrari si Servicii Publice.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt egale si libere
in negocierea contractului colectiv de munca unic la nivel de ramura si se
obliga sa respecte in totalitate prevederile acestuia.
Art. 2
In sensul prezentului contract colectiv de munca unic la nivel de ramura,
prin patron se inteleg regiile autonome, societatile comerciale, serviciile
publice si celelalte persoane juridice sau persoane fizice care folosesc forta
de munca salariata.
Art. 3
Prevederile prezentului contract colectiv de munca se aplica la grupurile
de unitati, unitati si institutii, indiferent de forma de organizare, de
provenienta capitalului, modul de finantare (inclusiv de la bugetul public) si
caracterul activitatii, in care partile semnatare au membri.
Art. 4
(1) Prezentul contract se incheie pe o perioada de un an.
(2) Prezentul contract colectiv de munca la nivel de ramura asigura
garantii minime pentru incheierea contractelor colective de munca la nivel de
grupuri de unitati, unitati si institutii, precum si a contractelor individuale
de munca.
Art. 5
(1) Contractul colectiv de munca unic la nivel de ramura cuprinde
drepturile si obligatiile patronilor si ale salariatilor cu privire la stabilirea
conditiilor generale de munca.
(2) In ceea ce priveste conditiile specifice de munca, determinate conform
legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin contracte
colective de munca la nivel de grup de unitati, unitati si institutii.
Art. 6
(1) Orice cerere de modificare a precedentului contract va face obiectul
unei negocieri.
(2) Cererea de modificare se comunica in scris celeilalte parti.
(3) Negocierile cu privire la modificare nu se vor putea incepe mai tarziu
de 15 zile lucratoare de la data comunicarii si nici mai devreme de 48 de ore
de la data acestei comunicari.
(4) Cererile de modificare vor fi depuse de reprezentantul patronilor la
federatiile semnatare, iar cele ale federatiei sindicale la Patronatul Serviciilor
Publice.
(5) Dupa depunerea cererii de modificare si inca 10 zile lucratoare de la
inceperea negocierilor, potrivit alineatului 3, patronul se obliga sa nu
procedeze la desfaceri de contracte de munca pentru motive neimputabile
salariatilor, iar organizatiile sindicale se obliga sa nu declanseze conflicte
de munca legate de modificarea propusa prezentului contract.
(6) Modificarile aduse contractului produc aceleasi efecte ca si
contractul, de la data inregistrarii lor.
Art. 7
Patronul, la cererea organizatiilor sindicale, va pune cu cel putin 5 zile
inainte la dispozitia acestora informatiile si documentele necesare pentru a
putea fi folosite la negocierea contractelor colective de munca la nivel de
ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii.
Art. 8
(1) Suspendarea si incetarea contractului au loc potrivit legii.
(2) Cu cel putin 60 de zile inainte de expirarea termenului pentru care a
fost incheiat, partile vor conveni asupra prelungirii valabilitatii contractului
sau a negocierii clauzelor acestuia.
Art. 9
(1) Interpretarea clauzelor prezentului contract se face prin consens.
(2) Daca nu se realizeaza consensul, clauzele se interpreteaza conform
regulilor de drept comun, iar daca si dupa aceasta exista indoiala, se
interpreteaza in intelesul mai favorabil salariatilor.
Art. 10
(1) Pentru solutionarea pe cale amiabila a litigiilor intervenite cu ocazia
executarii, modificarii sau incetarii contractului colectiv de munca la nivel
de ramura, partile convin sa instituie o comisie paritara.
(2) Componenta, organizarea si functionarea comisiei paritare se stabilesc
prin regulamentul din anexa nr. 1 la prezentul contract.
(3) Declansarea procedurii prevazute la alin. (1) nu constituie impediment
pentru sesizarea instantei de judecata competente, potrivit prevederilor legii.
(4) Adoptarea unei hotarari de catre comisia paritara, in conditiile
prevazute in anexa nr. 1, impiedica sesizarea instantei, iar daca sesizarea a
avut loc, judecata inceteaza.
Art. 11
Patronii vor asigura afisarea in unitati, la locurile de munca convenite cu
organizatiile sindicale, a prezentului contract colectiv de munca unic la nivel
de ramura, astfel incat salariatii sa ia cunostinta de continutul acestuia.
Art. 12
(1) In contractele colective de munca incheiate la nivel de unitate bazate
pe negocieri colective de catre sindicate, in numele salariatilor, partile
contractante vor conveni plata unei contributii lunare de catre salariati,
altii decat membrii de sindicat, pentru desfasurarea negocierilor colective,
dar care sa nu fie mai mica de 0,5% din salariul de baza si sa nu depaseasca
valoarea contributiei sindicale.
(2) Cuantumul si perioada pentru care se plateste aceasta contributie se
stabilesc la nivel de unitate, dar cuantumul nu va putea depasi cotizatia
sindicala.
Art. 13
Imputernicitii organelor de conducere ale organizatiei patronale, precum si
cei ai federatiilor semnatare vor verifica, la sesizarea uneia dintre parti,
modul in care sunt respectate prevederile prezentului contract; administratiile
vor asigura intrarea in unitate, in conformitate cu regulamentul de ordine
interioara si protectie, pe durata verificarii, cu respectarea normativelor in
vigoare.
Art. 14
(1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de
munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau
individuale care au fost recunoscute mai inainte, negociate la nivel de ramura,
grupuri de unitati, unitati si institutii.
(2) Daca prin reglementari sau acorduri anterioare au fost prevazute
drepturi mai mari pentru salariati, se vor aplica aceste reglementari sau
acorduri, in afara cazului cand prin lege se dispune in mod expres altfel.
(3) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
inclusiv Contractul colectiv de munca la nivel national, acestea vor face parte
de drept din contract.
(4) Partile se obliga ca in perioada de aplicare a prezentului contract
colectiv de munca sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative a
caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele
colective de munca, oricare ar fi nivelul la care acestea au fost incheiate.
(5) Partile convin sa se consulte in toate cazurile in care se initiaza
acte normative ce privesc relatiile de munca.
Art. 15
In cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat contracte
colective de munca la un nivel inferior, inaintea contractelor la nivel
superior, cele de la nivelurile inferioare se vor adapta contractelor colective
de la nivelul superior, acolo unde prevederile minimale ale acestora au fost
atinse.
Art. 16
(1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi prevazute in
prezentul contract pentru personalul institutiilor finantate de la bugetul
public national sau local, partile contractante vor purta negocieri pentru
stabilirea fondurilor aferente acestei categorii de personal si pentru
constituirea surselor.
(2) Partile contractante vor purta negocieri in vederea includerii
drepturilor respective, cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate sau cu
identificarea altor surse pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare.
(3) Pe baza fondurilor aprobate, in conditiile prevazute de alin. (1) si
(2), partile vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor si a
celorlalte drepturi de personal la institutiile finantate de la bugetul public
national sau local.
(4) Clauzele prezentului contract colectiv de munca la nivel de ramura,
privind drepturile salariale si celelalte drepturi de personal, vor fi aplicate
pentru salariatii din institutiile finantate de la bugetul public national sau
local in conditiile prevazute la alin. (1), (2) si (3).
CAP. 2
Incheierea, executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractului
individual de munca
Art. 17
In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor,
angajarea se face prin incheierea contractului individual de munca.
Art. 18
(1) Incheierea contractului individual de munca se face pe baza conditiilor
stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si
numai pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.
(2) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile
disponibile si conditiile de ocupare a lor.
(3) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un salariat si o
persoana din afara unitatii obtin aceleasi rezultate, salariatul are prioritate
in ocuparea postului.
(4) Pana la ocuparea posturilor vacante, patronul poate delega un alt
salariat al unitatii, care sa indeplineasca atributiile functiei vacante.
Delegarea se face in scris, cu acordul salariatului delegat si cu plata
drepturilor de personal potrivit legii.
(5) Prevederile alin. (1), (2) si (4) se aplica si pentru salariatii
institutiilor bugetare.
Art. 19
(1) Incheierea contractului individual de munca se va face pe perioada nedeterminata.
Daca salariatul solicita asistenta din partea organizatiei sindicale, aceasta
se poate acorda.
(2) Contractele individuale de munca se pot incheia si pe durata
determinata.
(3) Contractul individual de munca va cuprinde cel putin clauzele prevazute
in anexa nr. 2.
(4) Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un exemplar
pentru fiecare parte, prin grija celui care angajeaza.
Art. 20
(1) Contractul individual de munca se poate modifica in ceea ce priveste
felul muncii, locul muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau
din initiativa uneia dintre parti, in cazurile prevazute de lege, cu asistenta
sindicatelor.
(2) Refuzul justificat al salariatului de a accepta o modificare a
clauzelor referitoare la felul muncii, locul muncii si drepturile salariale nu
da drepturi celui care angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a
contractului individual de munca pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se fac in conditiile prevazute de
lege si ale prezentului contract colectiv de munca, cu acordul salariatului si
cu precizarea in scris cel putin a urmatoarelor clauze:
a) durata detasarii;
b) conditiile oferite;
c) obligatiile salariatului;
d) obligatiile patronului.
Clauzele mentionate vor fi cuprinse intr-un act aditional la contractul
individual de munca.
Art. 21
Contractul individual de munca se poate suspenda, in ceea ce priveste
efectele sale, prin acordul partilor sau in cazurile prevazute de lege in mod
expres.
Art. 22
(1) Incetarea contractului individual de munca poate avea loc, in
conditiile prevazute de lege, prin unul dintre urmatoarele moduri:
a) acordul partilor;
b) din initiativa uneia dintre parti.
(2) In cazurile in care, la desfacerea contractului de munca, unitatea este
obligata potrivit legii sa acorde un preaviz, durata acestuia va fi de o luna.
(3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze 4 ore pe zi
de la programul unitatii pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca aceasta sa
afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele absentate se pot acorda prin
cumul, in conditiile stabilite de patron.
Art. 23
Contractul individual de munca nu poate fi desfacut din initiativa celui
care angajeaza in cazurile prevazute de lege sau in urmatoarele situatii:
a) in timpul concediului pre- si postnatal;
b) in perioada concediului medical, daca acesta nu depaseste limitele
prevazute de lege.
c) in timpul concediului de odihna;
d) in timpul unei convocari militare, precum si cu 5 zile lucratoare
inainte sau dupa perioada de convocare;
e) doua saptamani dupa expirarea concediului medical legat de un accident
de munca sau de imbolnaviri profesionale, fara a depasi limitele prevazute de
lege pentru pensionarea cauzata de incapacitatea de munca;
f) in timpul unei deplasari in interesul serviciului sau pe linie sindicala
si inca 3 zile de la intoarcere.
Art. 24
(1) La desfacerea contractului colectiv de munca din motive neimputabile
salariatului, patronii vor acorda acestuia o compensatie egala cu minimum doua
salarii lunare, in afara drepturilor cuvenite la zi, iar cei care nu primesc
preaviz vor primi in total 3 salarii de baza, cu exceptia situatiilor cand
salariatii beneficiaza de plati compensatorii in temeiul unor acte normative
speciale.
(2) Prevederile alin. (1) sunt aplicabile cand desfacerea contractului de
munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura
celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si asigure
pe plan local cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta
sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care a fost
incadrata din motive neimputabile acesteia si nu i s-a oferit trecerea intr-o
munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este integrat, pe baza
hotararii organelor competente, cel care a detinut acest post;
g) restructurarea se va face numai in baza unui studiu aprobat de
autoritatile administratiei publice locale, care va cuprinde suplimentar fata
de alineatul precedent masurile de protectie sociala pentru salariatii
disponibilizati, negociate intre sindicate, patronat si autoritatile
administratiei publice locale.
CAP. 3
Conditiile de munca, protectia muncii si P.S.I.
Art. 25
(1) Partile se obliga sa depuna eforturile necesare pentru
institutionalizarea unui sistem organizat avand drept scop ameliorarea continua
a conditiilor de munca.
(2) Pana la realizarea obiectivului prevazut la alin. (1), in contractele
colective de munca se vor prevedea proceduri de consultare a reprezentantilor
sindicali cu cei care angajeaza, referitoare la orice masuri care ar urma sa
fie luate pentru imbunatatirea conditiilor de munca.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama de urmatoarele principii de baza:
a) masurile preconizate sa vizeze mai intai ameliorarea reala a conditiilor
de munca si numai daca acest lucru nu este posibil la un moment dat sa se
procedeze la compensari banesti sau de alta natura;
b) masurile preconizate pentru ameliorarea conditiilor de munca trebuie sa
fie realizate cu avizul reprezentantilor sindicali, incheindu-se anexe speciale
la contractele colective de munca, cu termene si responsabilitati.
Art. 26
(1) Organizarea activitatii, prin stabilirea unei structuri organizatorice
rationale, repartizarea tuturor salariatilor pe locuri de munca cu precizarea
atributiilor si raspunderilor, elaborarea de norme de munca fundamentate din
punct de vedere tehnic, precum si exercitarea controlului asupra modului de
indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt de competenta
exclusiva a celor care angajeaza.
(2) In situatiile reorganizarii activitatii se va tine seama de prevederile
art. 74 din prezentul contract.
Art. 27
(1) Patronul va asigura organizarea rationala a muncii pentru fiecare loc
de munca. Pe aceasta baza se stabilesc sarcini de serviciu si raspunderi sub
forma de norme de munca, care pot fi norme de timp, norme de productie, norme
de personal, insotite de descrierea sferei de atributii si a zonei de
deservire, menite sa asigure utilizarea integrala si eficienta a timpului de
lucru.
(2) Normele de munca vor fi astfel stabilite incat sa asigure un ritm
normal de lucru, la o intensitate a efortului muscular sau intelectual si la o
tensiune nervoasa care sa nu conduca la oboseala excesiva a salariatilor.
(3) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii, cu avizul
sindicatelor, constituie anexa la contractul colectiv de munca si se fac
cunoscute salariatilor cu cel putin 5 zile inainte de aplicare.
Art. 28
(1) Activitatea de normare a muncii se refera la toate categoriile de
salariati, potrivit specificului activitatii fiecareia, si se bazeaza pe tehnicile
normarii muncii; acestea se desfasoara ca un proces continuu, in permanenta
concordanta cu schimbarile ce au loc in organizarea si nivelul de dotare
tehnica a muncii.
(2) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet
de ocupare, conduc la o solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund
conditiilor pentru care au fost elaborate, se impune reexaminarea lor. Aceasta
poate fi ceruta atat de patron, cat si de sindicate. In caz de divergenta in
ceea ce priveste calitatea normelor de munca se va recurge la o expertiza
tehnica stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt
obligatorii pentru ambele parti.
(3) Reexaminarea normelor de munca nu va putea conduce la diminuarea
salariului de baza negociat.
(4) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la
modificarea normelor de munca vor fi suportate de patroni, pentru prima
solicitare a sindicatelor.
Art. 29
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si organizatorice
avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii trebuie sa
realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din functia sau
postul detinut.
Art. 30
Normativele de personal care vor fi utilizate la fundamentarea numarului de
personal din institutiile publice se vor elabora de organele de resort, cu
avizul federatiilor semnatare.
Art. 31
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale si locuri de
munca cu conditii deosebite.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele grele, periculoase,
nocive, penibile (degradante civic) sau alte asemenea, stabilite prin
contractele colective de munca la nivel de unitati si institutii, dupa caz.
Art. 32
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca prevazute in art. 31
alin. (2), salariatii au dreptul, dupa caz, la sporuri la salariul de baza,
durata redusa a timpului de lucru, alimentatie de intarire a rezistentei
organismului, echipament de protectie gratuit, materiale igienico-sanitare,
concedii suplimentare prevazute de contractele colective de munca la nivel de
grupuri de unitati, unitati si institutii; duratele de reducere a varstei de
pensionare sunt cele prevazute de lege.
(2) Salariatii din categoriile prevazute de art. 31 alin. (2) vor fi supusi
obligatoriu unui examen medical efectuat de medicul de medicina muncii, in
conditiile si la termenele ce se vor stabili prin contractul colectiv de munca
la nivel de unitate si institutie.
Art. 33
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor
beneficia, pentru refacerea capacitatii de munca, inca trei luni de urmatoarele
drepturi:
- o indemnizatie echivalenta cu sporul pentru conditii grele de munca
si/sau sporul de nocivitate;
- alimentatie de intarire a rezistentei organismului.
(2) De drepturile prevazute in alin. (1) beneficiaza pe o perioada de o
luna si salariatii care au lucrat cel putin 6 luni in conditiile alin. (1) si
isi schimba locul de munca din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile
de aceeasi natura la noul loc de munca sunt mai mici.
Art. 34
In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit, determinand
reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de drepturile
aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de munca,
indiferent de momentul reclasificarii de organele competente.
Art. 35
In afara prevederilor normelor generale republicane si departamentale de
protectie a muncii, pe care partile le considera ca fiind minimale si
obligatorii, in contractele colective de munca la nivel de grupuri de unitati,
precum si in cele la nivel de unitate sau institutie, pot fi incluse clauze
suplimentare de punere in aplicare.
Art. 36
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este
eficienta daca nu este cunoscuta, insusita si aplicata in mod constient de
salariati.
(2) Patronul va asigura, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric pentru
instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a salariatilor, cu privire
la normele de protectie a muncii. Prin contractele colective de munca la nivel
de unitate se vor prevedea masuri specifice, periodicitatea, metodologia,
obligatiile si raspunderile, precum si controalele proprii, in conformitate cu
reglementarile elaborate de Departamentul Protectiei Muncii din Ministerul
Muncii si Solidaritatii Sociale si cu normele proprii. Timpul afectat acestor
activitati, inclusiv orele de instructaj, se include in timpul de munca si este
salarizat.
(3) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca sau a
felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile
pe care le presupune noul sau loc de munca si la normele de protectia muncii,
pe care este obligat in procesul muncii sa le cunoasca si sa le respecte.
(4) In cazurile in care in procesul muncii intervin schimbari ce impun
aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in
conditiile prevazute de alineatul precedent.
(5) La incheierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate,
patronatul si organizatia sindicala vor analiza posibilitatea asigurarii de tip
ASIROM pentru personalul supus riscurilor in activitatea profesionala.
Art. 37
(1) Patronul se obliga ca la angajare si pe toata perioada in care
salariatul isi desfasoara activitatea in unitate sa ii asigure echipamentul de
protectie si de lucru, in functie de conditiile de munca. Salariatul nu poate
fi obligat sa lucreze daca nu i se acorda echipamentul de protectie
corespunzator si alte drepturi specifice locului de munca.
(2) Contravaloarea echipamentelor de protectie se suporta integral de
patron.
(3) Contravaloarea echipamentelor de lucru se suporta potrivit prevederilor
legale si celor din contractele colective de munca la nivel de grupuri de
unitati, unitati si institutii.
(4) In toate cazurile in care, in afara echipamentului de lucru prevazut de
lege, patronul cere o anumita tinuta vestimentara, speciala, ca echipament de
lucru, contravaloarea acesteia se suporta integral de patron.
(5) In termen de 100 de zile de la inregistrarea prezentului contract,
partile vor elabora anexe la acesta, care vor cuprinde echipamentul de lucru si
de protectie pentru toate categoriile de salariati din ramura de gospodarie
comunala si locativa, precum si antidotul, alimentatia de intarire a
rezistentei organismului si materialele igienico-sanitare si de prim-ajutor.
Art. 38
Prin contractele colective de munca la nivel de unitate si institutie se
vor stabili parametrii de microclimat care vor fi urmariti la fiecare loc de
munca in vederea luarii masurilor de protectie a muncii, precum si programele
de control al realizarii masurilor stabilite.
Art. 39
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a
activitatii, patronul va lua urmatoarele masuri de amenajare ergonomica a
locului de munca:
a) asigurarea conditiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot,
vibratii, temperatura, aerisire, umiditate);
b) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, bai,
grupuri sanitare, sali de repaus, cantine - restaurant);
c) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiilor poluante.
(2) Masurile concrete, in sensul prevederilor alin. (1), se stabilesc prin
contractul colectiv de munca din unitati si institutii.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii amenajarile
efectuate de patron, sa nu le deterioreze, sa nu le descompleteze ori sa
sustraga componente ale acestora.
Art. 40
(1) Patronul va organiza la angajare si, ulterior, cel putin o data pe an
examinarea medicala a salariatilor, in scopul de a constata daca sunt apti
pentru desfasurarea activitatii in postul pe care ar urma sa il ocupe sau pe
care il ocupa, precum si pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale.
Examinarea medicala este gratuita.
(2) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile
organizarii potrivit prevederilor alin. (1).
(3) In cazul in care dispozitii legale specifice sau ale contractului
colectiv de munca prevad examinari medicale la termene mai scurte, determinate
de conditiile deosebite de la locurile de munca, se vor aplica aceste
prevederi.
(4) Refuzul salariatului de a se prezenta la examinarea medicala organizata
potrivit alin. (1) si (3) constituie abatere disciplinara.
Art. 41
La cererea uneia dintre parti, medicii de medicina a muncii si inspectorii
de protectie a muncii vor fi consultati la modificarea duratei timpului de
lucru si la acordarea de concedii suplimentare.
Art. 42
Partile convin sa faca demersurile necesare la Ministerul Muncii si
Solidaritatii Sociale si la Ministerul Sanatatii si Familiei pentru
constituirea, preluarea si sponsorizarea unor unitati medicale.
Art. 43
(1) Partile vor asigura un regim de protectie speciala a muncii femeilor si
tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul drepturilor
specifice reglementate de legislatia muncii si prevederile prezentului
contract, pe care le socotesc ca fiind minimale.
(2) Alte drepturi specifice sau alte cuantumuri ale drepturilor
reglementate de legislatia muncii vor fi negociate prin contractul colectiv de
munca la nivel de grupuri de unitati, unitati si institutii.
Art. 44
Patronul nu va refuza mentinerea in munca a persoanelor handicapate in
cazurile in care acestea sunt apte pentru indeplinirea obligatiilor de serviciu
aferente posturilor existente, iar handicapul nu poate constitui motiv de
neangajare, avand in vedere aceleasi conditii.
Art. 45
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor
in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora, in functie de
posibilitatile fiecarei unitati, care vor fi stabilite impreuna cu sindicatele.
Art. 46
Federatiile sindicale semnatare si confederatiile la care acestea sunt
afiliate pot organiza si desfasura verificari privind respectarea normativelor,
normelor si prevederilor din contractele colective cu privire la protectia si
securitatea muncii.
CAP. 4
Salarizarea si alte drepturi salariale
Art. 47
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual
de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani, convenit la
incheierea contractului de munca, indiferent de natura unitatii in care isi
desfasoara activitatea.
(2) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
Art. 48
(1) Formele de organizare a muncii si de salarizare ce se pot aplica sunt
urmatoarele:
a) in regie sau dupa timp;
b) in acord;
c) pe baza de tarif sau cote procentuale din veniturile realizate;
d) alte forme specifice unitatii.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord pot avea loc intr-una dintre
urmatoarele forme:
a) acord direct;
b) acord progresiv;
c) acord indirect.
(3) Acordul direct, progresiv sau indirect se poate aplica individual sau
colectiv.
(4) Forma de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice
fiecarei activitati se stabileste prin contractul de munca la nivel de unitate
sau, dupa caz, institutie.
Art. 49
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare pentru
urmatoarele categorii de salariati:
a) muncitori:
1. necalificati - 1
2. calificati - 1,5
3. conducator vehicule transport urban pentru persoane - 1,55
b) personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. liceala - 1,5
c) personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. postliceala - 1,7
2. scoala de maistri - 1,95
3. subingineri - 2
d) personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este:
1. studii superioare - 2,1.
(2) Coeficientii de ierarhizare de la alin. (1) se aplica la salariul minim
negociat pe unitate.
(3) Salariul debutantilor in perioada de stagiu sau proba poate fi diminuat
cu pana la 20% fata de cel minim al functiei respective.
(4) Salariul de baza minim pe ramura pentru un program de lucru de 170 de
ore in medie este de 3.100.000 lei la data inregistrarii contractului colectiv
de munca unic la nivel de ramura.
(5) In situatia in care la nivelul unitatii nu se poate asigura salariul
minim negociat pe ramura, partile vor face o analiza periodica cu toti factorii
de raspundere pentru a gasi solutiile cele mai apropiate de prevederea alin.
(4).
(6) In cazul in care apar reglementari mai favorabile decat cele negociate,
partile convin sa renegocieze salariul minim pe ramura.
(7) Procentul de crestere a salariilor negociate prin contractul colectiv
de munca la nivel de unitate se include in tariful serviciului prestat.
(8) Negocierea salariilor in cadrul formei stabilite se va face cu
urmarirea realizarii principalelor obiective ale unitatii, in conditii de
rentabilitate si eficienta.
Art. 50
(1) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract se vor
aplica la salariul de baza negociat:
a) pentru conditii deosebite de munca
- grele 15%
- periculoase 15%
- penibile (degradante civic) 15%;
b) pentru conditii nocive de munca (inclusiv persoanele care lucreaza cu
bani in mod permanent) 10%
- la locurile de munca unde se regasesc conditiile de la alin. (1) pct. a)
si b) acestea se vor acorda cumulat;
c) pentru orele lucrate suplimentar peste programul normal de lucru si
pentru lucrul in zilele libere si sarbatorile legale 100%;
d) pentru vechime in munca, minimum 5% pentru 3 ani vechime si maximum 25%
la o vechime de peste 20 ani;
e) pentru lucrul in timpul noptii 25%;
f) spor de izolare 10%;
g) spor de fidelitate pentru o vechime ce se va stabili la nivel de
contract pe unitate, dar nu mai putin de 15 ani 10%
h) pentru exercitarea si a unei alte functii se acorda un spor de pana la
50% din salariul de baza al functiei inlocuite; cazurile in care se aplica
aceasta prevedere si cuantumul sporului se vor plati prin negocieri la
contractele colective de munca la nivel de grupuri de unitati, unitati si
institutii;
i) spor de santier 10%;
j) spor pentru folosirea unei limbi straine 10% .
(2) Prin contractul colectiv de munca la nivel de grupuri de unitati si
unitati pot fi negociate si alte categorii de sporuri.
(3) Sporurile prevazute mai sus se acorda numai la locurile de munca unde
acestea nu sunt cuprinse in salariul de baza.
(4) Pentru consemnarea la domiciliu in zilele de repaus, pentru lucrari in
caz de urgenta, se acorda 25% .
Art. 51
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
a) adaosul de acord;
b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de
minimum 1,5% din fondul de salarizare realizat lunar si cumulat;
c) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor este de pana la
10% in cazul societatilor comerciale si regiilor autonome;
d) acordarea celui de al 13-lea salariu intregului personal se poate face
in cazul in care unitatea are posibilitate de plata;
e) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si institutiilor.
(2) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a participarii la
fondul de stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si perioada la
care se acorda cota de profit salariatilor, care nu poate fi mai mare de un an,
se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si, dupa
caz, institutie.
Art. 52
(1) Patronul va asigura conditiile necesare realizarii de catre fiecare
salariat a sarcinilor ce ii revin in cadrul programului zilnic de munca
stabilit.
(2) In situatia in care patronul nu poate asigura pe durata zilei de lucru,
partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de serviciu,
acesta este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza pentru timpul
cat lucrul a fost intrerupt, iar salariatul a stat la dispozitia unitatii.
(3) In cazurile exceptionale, cand - din motive tehnice sau alte motive -
activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 80% din salariul de baza
individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina
lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri
la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili concret modul de realizare a
prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, in asteptarea reluarii
activitatii, sau de a ramane la domiciliu, de unde sa poata fi convocati de
unitate.
(4) In cazurile prevazute de alin. (3), salariatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
Art. 53
(1) Indexarea salariilor se face pe baza coeficientilor de indexare
stabiliti prin lege.
(2) Ca urmare a indexarii, patronul va recalcula tarifele sau, respectiv,
cotele de manopera pe unitatea de produs sau valoric, corespunzator formelor de
organizare a muncii si de salarizare aplicate in unitate.
Art. 54
Plata salariilor se face periodic, la datele stabilite prin contractul
colectiv de munca la nivelul unitatii sau institutiei.
Art. 55
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale unitatii sau institutiei.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara, salariatii au calitatea de
creditori privilegiati, iar drepturile lor banesti constituie creante
privilegiate, urmand a fi platite integral inainte de a-si revendica cota-parte
ceilalti creditori.
Art. 56
Patronii vor tine o evidenta in care sa se mentioneze activitatea
desfasurata in baza contractului individual de munca si drepturile de care
salariatii au beneficiat, urmand sa le elibereze dovezi despre acestea.
CAP. 5
Timpul de munca si timpul de odihna
Art. 57
(1) Durata normala a timpului de lucru este de 8 ore/zi si 40
ore/saptamana, realizata prin saptamana de lucru de 5 zile.
(2) La locurile de munca unde, datorita specificului activitatii, nu exista
posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului de lucru, se pot stabili
forme specifice de organizare a timpului de lucru, dupa caz, in tura, tura
continua, turnus, program fractionat.
(3) Locurile de munca la care se aplica forme specifice de organizare a
programului de lucru prevazute la alin. (2), precum si modalitatile concrete de
organizare si evidenta a muncii prestate se stabilesc prin contractul colectiv
de munca la nivel de grupuri de unitati, unitati sau institutii.
Art. 58
(1) Pentru unele activitati, locuri de munca si categorii de personal
prevazute in contractul colectiv de munca la nivel de unitati sau institutii se
pot stabili programe de lucru partiale, corespunzator unor fractiuni de norma,
cu o durata a timpului de munca de 6, 4 sau 2 ore pe zi. Drepturile
salariatilor care lucreaza in astfel de situatii se acorda proportional cu
timpul lucrat.
(2) Femeile care au in ingrijire copii de pana la 7 ani pot lucra cu 1/2
norma, fara sa li se afecteze drepturile ce decurg din calitatea de salariat,
conform legii.
(3) La cerere, salariatii cu program partial de lucru vor fi incadrati in
program normal, daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile
ocuparii acestor posturi.
Art. 59
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locuri de munca cu
conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca
sub 8 ore/zi, in conditiile prevazute de lege.
(2) Reducerea duratei timpului de munca la locurile de munca cu conditii
deosebite nu afecteaza salariul si vechimea in munca aferente duratei normale a
timpului de munca.
(3) Durata reducerii timpului normal de munca si categoriile de personal
care beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv de munca
la nivel de unitati si institutii.
Art. 60
(1) Inceperea si sfarsitul programului zilnic de lucru se stabilesc prin
regulamentul de ordine interioara, intocmit de administratia unitatii, cu
acordul reprezentantilor sindicali.
(2) In toate cazurile in care se dovedeste ca este posibil, cei care
angajeaza si sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare flexibile de
lucru si modalitatile de aplicare a acestora.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu poate conduce la sporirea sarcinilor
de serviciu stabilite potrivit art. 25 si 28, la deteriorarea conditiilor de
munca ori la diminuarea veniturilor provenite din salarii.
Art. 61
(1) Orele prestate peste programul normal de lucru si in zilele
nelucratoare, la solicitarea patronului, sunt ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu
consimtamantul lor si cu acordul sindicatelor, cu exceptia cazurilor de forta
majora ce se vor stabili in contractul colectiv la nivel de unitati si institutii.
Depasirea plafonului de 120 ore/an se va putea face numai in situatii cu totul
deosebite, dar nu va fi mai mare de 360 ore/an.
Art. 62
Compensarea orelor suplimentare se face cu timp liber corespunzator sau
prin plata cu sporuri, potrivit intelegerii partilor.
Art. 63
(1) Pentru persoanele al caror program se desfasoara pe timpul noptii,
timpul de munca este mai mic cu o ora decat durata timpului de munca prestata
in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a vechimii in munca.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplica salariatilor care lucreaza in locuri
de munca cu conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de
8 ore.
(3) La unitatile in care procesul muncii este neintrerupt sau conditiile
specifice ale muncii o impun, programul de lucru din timpul noptii poate fi
egal cu cel din timpul zilei. Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui
asemenea program se plateste cu spor de 25% din salariul de baza, daca timpul
astfel lucrat reprezinta cel putin 1/2 din programul de lucru; de acest spor
beneficiaza si salariatii care lucreaza in conditii deosebite, unde durata
timpului este mai mica de 8 ore/zi.
(4) Se considera munca desfasurata in timpul noptii munca prestata in
intervalul cuprins intre orele 22 si 7, cu posibilitatea abaterii, in cazuri
justificate, cu o ora in plus sau in minus fata de aceste limite.
Art. 64
(1) In fiecare saptamana, salariatul are dreptul, de regula, la 2 zile
consecutive de repaus saptamanal.
(2) Repausul saptamanal se acorda sambata si duminica.
(3) In cazul in care activitatea de la locul de munca nu poate fi
intrerupta in zilele de sambata si duminica, prin contractul colectiv de munca
la nivel de unitate sau institutie se vor stabili conditiile in care zilele de
repaus saptamanal sa fie acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat,
pe o perioada mai mare.
Art. 65
(1) Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de
sarbatori legale si religioase, dupa cum urmeaza:
- 1 si 2 ianuarie
- a doua zi si a treia zi de Paste
- 1 Mai
- 1 Decembrie
- 25 si 26 Decembrie.
(2) Prin contractele colective de munca la nivel de unitate si institutie
se pot stabili si alte zile nelucratoare decat cele prevazute la alin. (1),
conform specificului domeniului de activitate.
(3) Partile convin ca ziua de 20 iulie sa devina "Ziua
Gospodarului".
Art. 66
Repausul pentru servirea mesei nu poate fi mai mic de 15 minute. Repausul
pentru servirea mesei cu o durata de 15 minute se include in programul de
lucru.
Art. 67
Salariatii pot solicita, in mod justificat, decalarea programului de lucru.
Administratia va analiza cererea si va aproba acest lucru in functie de
posibilitati.
Art. 68
Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna
platit de minimum 21 de zile lucratoare.
Art. 69
(1) In fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de
invaliditate au dreptul la un concediu de odihna suplimentar, cu o durata de 3
zile, iar salariatii nevazatori, cu o durata de 6 zile.
(2) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite
beneficiaza de concedii de odihna suplimentare de minimum 3 zile/an. Prin
contractele de munca la nivel de grupuri de unitati, unitati si institutii (cu
exceptia celor finantate de la bugetul public national sau local) se pot
negocia concedii de odihna suplimentare mai mari.
Art. 70
In contractele colective de munca la nivel de grupuri de unitati, unitati
si institutii se vor stabili criterii pe baza carora salariatii sa beneficieze
de concedii de odihna si concedii de odihna suplimentare mai mari.
Art. 71
(1) Pe durata concediului de odihna salariatii vor primi o indemnizatie
calculata conform prevederilor legale in vigoare.
(2) Indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul de baza,
sporurile si indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna,
corespunzator numarului de zile de concediu.
(3) In contractele colective de munca de la celelalte niveluri se va
stabili o prima de vacanta, care va fi de cel putin un salariu minim negociat
pe unitate.
(4) Indemnizatia de concediu si prima de vacanta se platesc inainte de
plecarea in concediu.
(5) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul de
concediu de odihna este interzisa.
Art. 72
Concediul anual de odihna va putea fi fractionat la solicitarea
salariatului; una dintre fractiuni va trebui sa fie de cel putin 12 zile
lucratoare. Cealalta parte va trebui acordata si luata pana la sfarsitul anului
in curs.
Art. 73
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente
deosebite in familie sau in alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) casatoria salariatului - 5 zile;
b) casatoria unui copil - 5 zile;
c) nasterea unui copil - 5 zile;
d) decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor - 5 zile;
e) decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 2 zile;
f) donatori de sange - conform legii;
g) schimbarea locului de munca, cu mutarea domiciliului, in cadrul
aceleiasi unitati, in alta localitate - 5 zile.
(2) Se acorda 30 de zile de concediu cu plata, o singura data, pentru
pregatirea si sustinerea examenului de diploma, conform prevederilor legale in
vigoare.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la
concedii fara plata.
(4) Prin contractele colective de munca la nivel de grupuri de unitati,
unitati si institutii se pot stabili si alte situatii in care salariatii
beneficiaza de zile platite, precum si numarul lor.
CAP. 6
Alte masuri de protectie si facilitati acordate salariatilor
Art. 74
(1) In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua reduceri
de personal, ca urmare a restrangerii activitatii, restructurarii,
retehnologizarii si robotizarii procesului de productie, partile convin asupra
respectarii urmatoarelor principii:
a) patronul va pune la dispozitia sindicatului justificarea
tehnico-economica asupra masurilor privind posibilitatile de redistribuire a
personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de
calificare, recalificare sau reorientare profesionala etc.;
b) justificarea impreuna cu observatiile si propunerile sindicatelor vor fi
depuse spre analiza si avizare consiliului de administratie sau, dupa caz,
adunarii generale a actionarilor;
c) concomitent, patronul va informa sindicatul asupra motivelor ce stau la
baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra unor eventuale
posibilitati de redistribuire a acestora; anuntul se va face astfel:
- cu 90 de zile calendaristice inainte, in cazul schimbarii sediului
unitatii in alta localitate;
- cu 60 de zile inainte, daca reducerea se datoreaza restrangerii de
activitate, retehnologizarii sau altor cauze;
d) in cazul in care, inainte de expirarea perioadelor de la litera c),
patronul a luat masura desfacerii contractului de munca, atunci urmeaza ca
acesta sa plateasca celor in cauza drepturile salariale prevazute de lege.
(2) Privatizarea unitatilor de Gospodarie Comunala, asocierea acestora,
precum si concesionarea serviciilor se vor face cu consultarea sindicatelor o
data cu initierea actiunii.
Art. 75
In situatia in care desfacerea contractului de munca nu poate fi evitata,
administratia va comunica in scris fiecarui salariat:
a) termenul de preaviz, in conditiile prevazute in prezentul contract de
munca;
b) daca ii ofera sau nu un alt loc de munca, ori daca este cuprins intr-o
forma de recalificare profesionala.
Art. 76
Pentru realizarea obiectivelor de productie, patronul va utiliza forta de
munca si dotarea tehnica existente in unitate si numai dupa epuizarea
posibilitatilor interne va recurge la terte persoane fizice sau juridice.
Art. 77
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea
posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta, in ordine;
a) contractele de munca ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe
functii, precum si pe cele ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea unitatii;
c) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea lor.
(2) La luarea masurii de desfacere a contractelor de munca pentru reducerea
de posturi vor fi avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate
sau institutie, se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel
mai mic, fara ca prin aceasta sa se poata desface contractul de munca al unei
persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze mai intai persoanele care nu au copii in intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand femeile care au in ingrijire
copii, barbatii vaduvi sau divortati care au in ingrijire copii, unicii
intretinatori de familie, precum si salariatii, barbati sau femei, care mai au
cel mult trei ani pana la pensionare la cererea lor.
(3) In cazul in care masura desfacerii contractului de munca ar afecta un
salariat care a urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii
profesionale si a incheiat cu unitatea economica un act aditional la contractul
de munca, prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita
perioada de timp, administratia va putea pretinde acestuia despagubiri pentru
perioada ramasa nelucrata pana la implinirea termenului, daca masura desfacerii
contractului de munca este imputabila salariatului.
Art. 78
Administratia va pune la dispozitia sindicatelor documentele care sa ii
permita verificarea modului de aplicare a prevederilor art. 77. In ipoteza in
care doua sau mai multe persoane salariate sunt in aceeasi situatie,
disponibilizarea se va face cu consultarea sindicatelor.
Art. 79
Unitatea sau institutia care isi extinde sau isi reia activitatea intr-o
perioada de pana la 12 luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului
de munca pentru motivele prevazute la art. 74 are obligatia sa incunostinteze
in scris despre aceasta organizatiile sindicale, pe fostii salariati si sa faca
publica masura. Unitatea sau institutia va reangaja salariatii carora li s-a
desfacut contractul de munca pentru motivele prevazute la art. 74, care au
pregatirea necesara pentru ocuparea posturilor vacante si care s-au prezentat
in termen de 15 zile de la data anuntului.
Art. 80
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu cel putin un salariu de baza avut in luna pensionarii.
Art. 81
In afara de ajutoarele prevazute de lege la care au dreptul, salariatii vor
beneficia de urmatoarele ajutoare:
a) in cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei,
echivalentul a trei salarii de baza negociate pe unitate;
b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, a unui
accident in legatura cu munca sau a unei boli profesionale, cuantumul
ajutorului acordat familiei va fi de cel putin trei salarii de baza; diferenta
de doua salarii se va plati dupa stabilirea, in conditiile legii, a cauzelor
decesului;
c) un salariu platit de unitate sau institutie mamei pentru nasterea
fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de
plata unui salariu de baza;
d) doua salarii de baza negociate, platite de unitate sau institutie la
decesul sotului sau sotiei, ori la decesul unei rude de gradul I aflate in
intretinerea salariatului;
e) salariatii din ramura gospodarie comunala si locativa si alte servicii publice
vor beneficia de reducerea costurilor serviciilor prestate de unitate cu 50%;
de aceleasi drepturi vor beneficia si pensionarii care au lucrat minimum 5 ani
in unitate inainte de pensionare, pana la deces;
f) alte ajutoare ce se vor stabili la nivelul unitatilor economice sau al
institutiilor publice.
Art. 82
La nivelul unitatilor, din fondul de actiuni sociale, constituit conform
prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru reducerea cu 50% a
costului biletelor de tratament si odihna recuperatorie in statiunile
balneo-climaterice, in care este inclus si transportul pe calea ferata (tren de
persoane clasa a II-a), bilete repartizate pe baza acordului dintre sindicat si
patron.
Art. 83
Beneficiarii biletelor de tratament balnear si odihna recuperatorie din
institutiile bugetare vor suporta o contributie baneasca diferentiata in
functie de salariul de baza si de sezon, contributie calculata in baza grilei
aprobate de Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale, in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
Art. 84
Contravaloarea biletelor salariatilor trimisi in statiune pentru tratarea
unor boli profesionale se suporta integral de unitatea in cauza, inclusiv
costul transportului pe C.F.R., clasa a II-a, sau, acolo unde nu este posibil,
pentru transportul auto in comun.
Art. 85
(1) Daca salariatul se afla in incapacitate temporara de munca, survenita
ca urmare a unui accident de munca sau in legatura cu munca ori a contractarii
unei boli profesionale, patronul va plati acestuia, pe toata perioada
incapacitatii, o compensatie egala cu diferenta dintre salariul de baza avut la
data ivirii incapacitatii si ajutorul primit.
(2) Acordarea compensatiei prevazute la alineatul precedent nu inlatura si
nici nu inlocuieste dreptul legal la despagubiri al salariatului in cauza, in
conditiile prevazute de lege.
Art. 86
Repartizarea spatiilor de locuit, indiferent de natura lor, cu exceptia
locuintelor de serviciu, catre salariatii unitatilor sau institutiilor se va
face de comisia paritara administratie - sindicat, conform criteriilor ce vor
fi stabilite prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau
institutie.
Art. 87
(1) Salariatii unitatii si, dupa caz, ai institutiilor trimisi in delegatie
in tara vor beneficia de urmatoarele drepturi:
a) decontarea cheltuielilor de transport si a costurilor de cazare potrivit
documentelor prezentate;
b) diurna de deplasare, care se stabileste la o valoare echivalenta cu cel
putin 65% din salariul zilnic mediu pe unitate.
(2) Cheltuielile de deplasare ale membrilor alesi ai sindicatului sau ale
reprezentantilor acestora, salariati ai unitatii, care se deplaseaza in
interesul unitatilor, la cererea sindicatului, vor fi suportate de patronat.
Art. 88
Salariatii unitatilor sau institutiilor trimisi in detasare beneficiaza de
drepturile de delegatie prevazute la art. 87. In cazul in care detasarea
depaseste 30 de zile consecutive, in locul diurnei se plateste o indemnizatie
egala cu 65% din salariul de baza zilnic. Aceasta indemnizatie se acorda
proportional cu numarul de zile ce depasesc durata neintrerupta de 30 de zile.
Art. 89
Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la data
detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii, chiar daca la
locul de munca unde sunt detasate acestea nu se mai regasesc. Daca la locurile
de detasare drepturile echivalente au niveluri mai mari sau se acorda si alte
drepturi, persoanele detasate beneficiaza de acestea.
Art. 90
(1) In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate, unitatea
sau institutia va compensa pe o anumita perioada diferenta dintre salariul de
baza individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
(2) Perioada pe durata careia se acorda compensarea va fi stabilita prin
contractele colective de munca la nivel de unitate si institutie, dar nu mai
putin de 6 saptamani.
Art. 91
(1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copilului in varsta
de pana la doi ani, salariata mama poate beneficia de inca un an concediu fara
plata.
(2) Pe perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la alin.
(1), nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul sau nu vor
putea fi angajate alte persoane decat cu contract de munca pe durata
determinata.
Art. 92
In caz de deces al mamei, drepturile ce i s-ar fi cuvenit pentru cresterea
copilului pana la doi ani se vor acorda tatalui, daca are copilul in ingrijire.
Art. 93
In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia de:
a) compensatia prevazuta la art. 90;
b) concediul fara plata neutilizat de mama la data decesului, cu drepturile
prevazute la art. 91.
Art. 94
Salariata care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului in
varsta de pana la doi ani beneficiaza de reducerea duratei normale de lucru cu
doua ore pe zi, fara a-i fi afectate salariul de baza si vechimea in munca.
Art. 95
Prevederile art. 91 - 94 sunt aplicate numai la nasterea primului si celui
de al doilea copil.
Art. 96
Salariatele gravide, incepand din luna a V-a de sarcina, si cele care
alapteaza nu vor putea fi repartizate la munca de noapte, in locuri cu conditii
deosebite etc.
Art. 97
(1) In contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea
actiuni cu caracter social, precum:
a) suportarea cheltuielilor prevazute la art. 82;
b) construire, amenajare si intretinere de crese si gradinite pentru copiii
salariatilor, precum si de cantine/bufete pentru salariati;
c) construire, amenajare si intretinere de oficii si grupuri sociale la
locurile de munca;
d) formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul
relatiilor de munca;
e) construire de locuinte;
f) aniversari, sarbatori religioase, pomul de Craciun, zile dedicate
copilului si femeii;
g) suportarea partiala a costului transportului salariatilor la si de la
locul de munca;
h) acordarea unor ajutoare salariatilor care au suferit pierderi insemnate
de bunuri personale in gospodariile proprii, datorita unor calamitati;
i) acoperirea unei parti din cheltuieli in cazul unor boli grave sau
incurabile.
(2) Costul acestor actiuni se suporta din fondul social constituit potrivit
legii.
(3) Utilizarea fondului social pentru destinatiile prevazute la alin. (1)
in anul financiar se face de administratie cu consultarea sindicatelor.
(4) La nivel de unitate partile vor negocia conditiile acordarii tichetelor
de masa conform legii.
Art. 98
Unitatile, cu acordul sindicatelor si prin negocieri, vor putea aproba
plata in rate a lucrarilor efectuate de acestea salariatilor si pensionarilor
lor.
Art. 99
Pentru salariatii ce efectueaza munca de teren, prin negociere la nivel de
unitate, patronul va suporta costul transportului in comun.
Art. 100
(1) In situatia in care patronii incheie contracte cu parteneri straini,
potrivit carora salariatii din societatea comerciala sau regia autonoma vor
executa unele lucrari in strainatate, conditiile de munca, salarizarea,
celelalte drepturi si obligatii ale acestor salariati se vor stabili prin
negocieri colective, care se vor desfasura in conditiile prevazute de lege si
cu respectarea clauzelor cuprinse in contractul incheiat cu partenerul extern.
(2) Pentru buna desfasurare a acestor negocieri, patronii vor pune la
dispozitia sindicatelor elemente referitoare la conditiile de munca in care
urmeaza sa se execute lucrarile contractate, inclusiv drepturile de care ar putea
beneficia personalul respectiv.
CAP. 7
Formarea profesionala
Art. 101
(1) Prin termenul de formare profesionala partile inteleg sa desemneze
orice procedura prin care un salariat dobandeste o calificare, o alta
calificare, precum si orice procedura prin care salariatul se specializeaza sau
se perfectioneaza, obtinand o diploma care atesta aceste situatii.
(2) Formarea si perfectionarea profesionala cuprind si teme din domeniul
relatiilor de munca, al drepturilor de asociere si al libertatilor sindicale
convenite intre sindicat si patron.
(3) Partile convin asupra necesitatilor si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor
sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului.
Art. 102
La incheierea contractelor de munca la nivel de grupuri de unitati ori la
nivel de unitati sau institutii, pentru partea privind formarea profesionala se
va tine seama de urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, caile de realizare, adoptarea programului anual si controlul
aplicarii acestuia se vor face de comun acord de sindicat si patron;
cheltuielile pentru activitatea de formare profesionala a salariatilor se
suporta de unitati si institutii;
b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice forma de
examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare profesionala in
cadrul unitatii sau institutiei;
c) in cazul in care unitatea urmeaza sa-si schimbe partial sau total
profilul de activitate, aceasta va informa si va consulta sindicatul cu cel
putin doua luni inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati
posibilitatea de a se califica sau recalifica inainte de a apela la angajari de
forta de munca din afara;
d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala
pe care ar dori sa il urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea
impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce conditii
va suporta contravaloarea cursului;
e) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul individual de
munca in vederea formarii profesionale vor putea fi obligati sa suporte
cheltuielile ocazionate de aceasta - cu exceptia cazurilor prevazute de art. 77
alin. (3) - daca parasesc unitatea din motive imputabile lor, inainte de
implinirea unui termen de 3 ani de la data absolvirii cursurilor.
CAP. 8
Alte prevederi in legatura cu drepturile si obligatiile partilor
Art. 103
(1) Partile contractante recunosc, pentru fiecare dintre ele, libertatea de
opinie.
(2) Patronul va adopta o pozitie neutra si impartiala fata de organizatiile
sindicale si reprezentantii salariatilor din unitati si institutii.
Art. 104
(1) Consiliul de administratie are obligatia de a invita reprezentantii
sindicatului sa participe la sedintele sale, in conditiile prevazute de lege.
Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fara
drept de vot.
(2) Incunostintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72
de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se va comunica ordinea
de zi; ei vor avea acces la documentele privind problemele profesionale,
economice, sociale sau culturale, puse in discutie.
Art. 105
Patronul va asigura sindicatelor accesul la documentele necesare pentru
fundamentarea actiunilor prevazute la art. 30 alin. (2) din Legea nr. 54/2003.
Art. 106
(1) Liderul organizatiei sindicale cu personalitate juridica, care lucreaza
nemijlocit in unitate sau institutie, in calitate de salariat, are dreptul la
reducerea programului normal lunar de lucru cu 5 zile pentru activitati
sindicale, platite de unitate.
(2) Pentru ceilalti membri alesi in conducerea organizatiei sindicale, prin
contractul colectiv de munca de la unitati se vor stabili numarul
beneficiarilor de reducerea timpului lunar de lucru, durata reducerii pentru
fiecare in parte, precum si modalitatile de acordare, inclusiv prin cumul.
(3) Reprezentantilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor,
precum si persoanelor care au detinut o asemenea functie, timp de doi ani de la
incetarea mandatului nu li se poate modifica sau desface contractul de munca
pentru motive neimputabile lor, pe care legea le lasa la aprecierea celui care
angajeaza, decat cu acordul organului colectiv de conducere ales al
sindicatului.
(4) Liderul sindicatului va fi degrevat de unele sarcini de serviciu de
conducerea unitatii, pentru solutionarea unor probleme de interes comun, in
afara celor 5 zile prevazute la alin. (1).
(5) Modalitatea de organizare a intalnirilor sindicale cu salariatii se va
stabili prin contractele colective de munca la nivel de grup de unitati si
unitati.
Art. 107
Activitatile de interes comun realizate de partile semnatare la nivel de
ramura in interesul unitatilor (schimburi de experienta, cursuri de pregatire
profesionala, simpozioane, negocieri la toate nivelurile etc.), interne sau
externe, vor fi suportate de unitate.
Art. 108
(1) Unitatile si institutiile vor asigura in incinta lor, gratuit, pentru
activitatea sindicatelor, spatiul si mobilierul necesar; prin contractele
colective de munca se vor stabili conditii de acces la utilizarea bazei
materiale de care dispune unitatea sau institutia.
(2) Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietatea unitatilor
sau institutiilor ori proprietatea sindicatelor din unitatile si institutiile
respective, va putea fi folosita, fara plata, pentru actiuni organizate de
sindicate sau patronat, in conditiile prevazute in contractul colectiv de
munca.
Art. 109
(1) Pe perioada contractului, federatiile semnatare vor asigura pregatirea
pentru actiuni sindicale si relatii de munca a unui numar de 500 de membri de
sindicat din ramura, cu durata de pana la 15 zile.
(2) Patronul va permite salariatilor sa urmeze cursurile de pregatire
prevazute la alin. (1), in conditiile stabilite prin contractele colective de
munca incheiate la nivel de grup de unitati, unitati si institutii.
(3) Modalitatile de incadrare in numarul prevazut la alin. (1) se stabilesc
de parti prin anuntarea patronatului de catre federatiile semnatare.
Art. 110
La cererea organizatiilor sindicale din unitati si institutii, patronii vor
conveni ca plata cotizatiilor sa fie retinuta prin statele de plata lunare, pe
baza listelor intocmite de organizatiile sindicale, confirmate de membrii
respectivi. Sumele retinute vor fi virate in contul sindicatului respectiv.
Art. 111
(1) Este interzis unitatilor si institutiilor sa desfaca din initiativa lor
contractul individual al salariatilor pentru motive care privesc activitatea
sindicala.
(2) Schimbarea locului de munca al liderului de sindicat pe perioada
mandatului se poate face numai cu consimtamantul acestuia.
Art. 112
Administratia nu va angaja salariati permanenti, temporari sau cu program
partial, in perioada declansarii conflictelor colective de munca, pe locurile
de munca ale salariatilor aflati in conflict.
Art. 113
Patronii recunosc dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de a
verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
Art. 114
Patronii se angajeaza ca in contractele de societate ale unitatilor cu
participare straina, pentru activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o
clauza prin care partea externa se obliga sa respecte drepturile prevazute de
legislatia muncii in vigoare, in contractul colectiv de munca la nivel de unitati,
precum si conventiile O.I.M. ratificate de Romania.
Art. 115
Patronii si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util
hotararile privind toate problemele importante din domeniul relatiilor de
munca.
Art. 116
(1) Federatiile semnatare recunosc dreptul patronilor de a stabili, in
conditiile legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a salariatilor care
se fac vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii sau aduc
prejudicii unitatii sau institutiei.
(2) Federatiile semnatare recunosc dreptul patronilor de a stabili normele
de disciplina a muncii, cu consultarea organizatiilor sindicale, precum si pe
cele de disciplina tehnologica.
(3) Patronii si sindicatele se recunosc ca parteneri sociali permanenti.
(4) Partile convin sa faca eforturi in vederea promovarii unui climat
normal de munca in unitati si institutii, cu respectarea prevederilor legii, a
contractelor colective de munca la toate nivelurile si a regulamentului de
ordine interioara, precum si a drepturilor si a intereselor salariatilor si
membrilor de sindicat.
Art. 117
(1) Pentru rezolvarea conflictelor individuale de munca dintre salariati,
dintre salariati si patroni, precum si a reclamatiilor si a sesizarilor,
partile convin ca in primul rand sa actioneze pentru concilierea lor in cadrul
unitatii.
(2) In acest scop, la nivelul unitatii se va constitui o comisie de
conciliere, formata din reprezentanti ai sindicatelor si patronatului, ce va
functiona pe baza unui regulament propriu.
(3) In caz de nesolutionare se va urma calea legala.
(4) In situatia declansarii unor conflicte de munca, inclusiv a grevei,
sindicatele si conducerea unitatii au obligatia ca pe durata acestora sa
protejeze patrimoniul unitatii si sa asigure functionarea neintrerupta a
utilajelor si instalatiilor tehnologice a caror oprire ar putea constitui un
pericol pentru viata sau sanatatea oamenilor.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 118
(1) Prevederile prezentului contract colectiv de munca la nivel de ramura
sunt considerate minime, de la nivelul carora incepe negocierea contractelor
colective de munca la nivel de grup de unitati, unitati si institutii.
(2) Contractele colective de munca incheiate mai inainte la nivel de grup
de unitati, unitati si institutii se vor pune de acord cu acesta.
Art. 119
Drepturile prevazute in contractul individual de munca nu pot fi sub
nivelul celor stabilite prin contractul colectiv de munca.
Art. 120
Prevederile contractelor individuale de munca existente la data intrarii in
vigoare a contractelor colective vor fi puse de acord cu prevederile acestora
din urma.
Art. 121
In toate situatiile de reorganizare sau, dupa caz, de privatizare a
unitatilor sau institutiilor, drepturile si obligatiile prevazute in prezentul
contract colectiv de munca se transmit noilor subiecti de drept rezultati din
aceste operatiuni juridice.
Art. 122
Prezentul contract colectiv de munca produce efecte incepand cu data
inregistrarii lui de catre una dintre parti, in conditiile prevazute de art. 25
alin. (2) din Legea nr. 130/1996.
Art. 123
(1) In aplicarea prevederilor art. 11 alin. (3) din Legea nr. 130/1996,
privind contractul colectiv de munca, republicata, unitatile vor prevedea in
bugetele de venituri si cheltuieli sumele necesare contributiilor pentru
constituirea fondurilor destinate activitatilor in domeniul pregatirii,
negocierii si aplicarii contractelor colective de munca, la toate nivelurile.
(2) Sumele prevazute conform alin. (1) se vor calcula luand ca baza suma de
6.000 lei/salariat/an.
(3) Sumele constituite conform alin. (1), (2) si (6) din acest articol se
vor distribui astfel:
a) 1/3, respectiv 2.000 lei/salariat/an, se retine la fondul destinat
negocierii contractelor colective de munca la nivelul unitatii;
b) 2/3, respectiv 4.000 lei/salariat/an, se vor vira la Patronatul
Serviciilor Publice in contul nr. 2511.1-510.1/ROL B.C.R. Filiala Sector 3,
Bucuresti;
c) din sumele constituite conform lit. b) de mai sus, 50%, adica 2.000
lei/salariat/an, se vor vira la Uniunea Generala a Industriasilor din Romania -
UGIR 1903, semnatara a contractului colectiv de munca la nivel national, din
care face parte si Patronatul Serviciilor Publice;
d) sumele constituite conform lit. c), adica 2.000 lei/salariat/an, se
impart in proportie de 50% pentru Patronatul Serviciilor Publice si 50% la
federatiile sindicatelor reprezentative, semnatare ale contractului colectiv de
munca la nivel de ramura, pe baza unui desfasurator de repartizare convenit de
federatiile sindicale;
e) fondurile destinate negocierilor colective se vor constitui si se vor
vira in termen de trei luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al
Romaniei a prezentului contract colectiv de munca.
(4) Unitatile de gospodarie comunala si locativa care negociaza si semneaza
contracte colective de munca, dar care nu sunt membre ale Patronatului
Serviciilor Publice, vor constitui fondurile destinate negocierilor colective
conform prevederilor de la alin. (1), (2) si (3) si le vor vira catre
Patronatul Serviciilor Publice in contul nr. 2511.1-510.1/ROL B.C.R. Filiala
Sector 3, Bucuresti.
(5) Fondurile destinate negocierilor colective la unitatile bugetare se vor
constitui la nivelul fiecarei unitati care incheie contract colectiv de munca,
cu respectarea prevederilor alin. (3).
(6) Patronatele si sindicatele vor urmari si vor sprijini constituirea,
defalcarea, virarea, gestionarea si utilizarea fondurilor destinate
negocierilor colective constituite in baza acestui articol.
Patronatul Serviciilor Publice
Marius Eugen Opran - presedinte
Federatia Nationala a Sindicatelor
din Serviciile Publice
SIGOL
Cornel Popovici - presedinte
Federatia Sindicatelor Libere
din Serviciile Publice
Minica Boaja - presedinte
Federatia Sindicatelor Libere Independente
din Gospodaria Comunala,
Administratia Locativa,
Lucrari si Servicii Publice
Ion Mihala - presedinte
ANEXA 1
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a comisiei paritare la nivel de ramura
1. Comisia paritara la nivel de ramura va fi compusa din 6 reprezentanti ai
partilor semnatare, ce vor fi desemnati de acestea.
Membrii comisiei paritare desemnati de partile semnatare sunt:
reprezentantii Patronatului Serviciilor Publice
Marius Eugen Opran
Gheorghe Nichita
Costin Berevoianu
reprezentantii federatiilor sindicale
SIGOL, S.L.G.C.A., S.L.S.P
Cornel Popovici
Ion Mihala
Minica Boaja
Membrii titulari pot fi supliniti sau inlocuiti.
2. Comisia se va intruni la cererea oricaruia dintre membrii sai, in termen
de maximum 5 zile lucratoare de la formularea cererii, si va adopta hotarari
valabile prin consens, in prezenta a 3/4 din numarul total al membrilor.
3. Comisia va fi prezidata, prin rotatie, de cate un reprezentant al
fiecarei parti, ales la sedinta respectiva.
4. Hotararea adoptata potrivit pct. 2 are putere obligatorie pentru partile
contractante.
5. Secretariatul comisiei va fi asigurat de patronat.
Patronat Sindicate
ANEXA 2
CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA
incheiat si inregistrat in registrul general de evidenta al salariatilor sub
nr.
...../.............
A. Partile contractului
Angajator ...................................................., cu sediul
in ............................................ inregistrata la Oficiul
registrului comertului/autoritatile Administratiei publice din ...............
sub ........, cod fiscal ................., reprezentata legal prin
........................., in calitate de ......................,
si
salariatul/salariata - domnul/doamna ......................................,
domiciliat/domiciliata in localitatea ................, strada
................. nr. ......, judetul/sectorul ......................., posesor
al buletinului de identitate/cartii de identitate/pasaportului seria ........
nr. ............... eliberat de .................. la data de ..............,
CNP ................., permis de munca seria ..... numarul ............. din
data de .................,
au incheiat prezentul contract individual de munca in urmatoarele conditii
asupra carora au convenit:
B. Obiectul contractului: .................................................
C. Durata contractului
a) nedeterminata, salariatul/salariata
..................................... urmand sa inceapa activitatea la data de
............;
b) determinata, de .... luni, pe perioada cuprinsa intre data de
........... si data de ............/pe perioada suspendarii contractului
individual de munca al titularului de post.
D. Locul de munca
1. Activitatea se desfasoara la ............................................
2. In lipsa unui loc de munca fix, salariatul va desfasura activitatea
astfel:
........................................................................
E. Felul muncii
Functia (meseria) ............ conform clasificarii ocupatiilor din
Romania.
F. Atributiile postului
Atributiile postului sunt prevazute in fisa postului, anexa la contractul
individual de munca.
G. Conditii de munca
1. Activitatea se desfasoara in conformitate cu prevederile Legii nr.
31/1990.
2. Activitatea prestata se desfasoara in conditii
normale/deosebite/speciale de munca, potrivit Legii nr. 19/2000, privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu
modificarile si completarile ulterioare.
H. Durata muncii
1. O norma intreaga, durata timpului de lucru fiind de ......... ore/zi,
......... ore/saptamana.
a) Repartizarea programului de lucru se face dupa cum urmeaza: ...........
(ore zi/ore noapte/integral).
b) Programul de lucru se poate modifica in conditiile regulamentului
intern/contractului colectiv de munca aplicabil.
2. O fractiune de norma de ......... ore/zi (cel putin 2 ore/zi),
.......... ore/saptamana.
a) Repartizarea programului de lucru se face dupa cum urmeaza:
............. (ore zi/ore noapte/inegal).
b) Programul de lucru se poate modifica in conditiile regulamentului
intern/contractului colectiv de munca aplicabil.
c) Nu se vor efectua ore suplimentare, cu exceptia cazurilor de forta
majora sau pentru alte lucrari urgente destinate prevenirii unor accidente sau
inlaturarii consecintelor acestora.
I. Concediul
Durata concediului anual de odihna este de ..... zile lucratoare, in raport
cu durata muncii (norma intreaga, fractiune de norma).
De asemenea, beneficiaza de un concediu suplimentar de
.....................
J. Salariul
1. Salariul de baza lunar brut: .............................. lei.
2. Alte elemente constitutive:
a) sporuri ....................;
b) indemnizatii ...............;
c) alte adaosuri ..............;
3. Orele suplimentare prestate in afara programului normal de lucru sau in
zilele in care nu se lucreaza ori in zilele de sarbatori legale se compenseaza
cu ore libere platite sau se platesc cu un spor la salariu, conform
contractului colectiv de munca aplicabil sau Legii nr. 53/2003 - Codul muncii.
4. Data/datele la care se plateste salariul este/sunt .....................
K. Drepturi si obligatii ale partilor privind securitatea si sanatatea in
munca
a) echipament individual de protectie
.....................................;
b) echipament individual de lucru
.........................................;
c) materiale igienico-sanitare ............................................;
d) alimentatie de protectie
...............................................;
e) alte drepturi si obligatii privind sanatatea si securitatea in munca
...........................................................................
L. Alte clauze
a) perioada de proba este de ..........;
b) perioada de preaviz in cazul concedierii este de ...... zile lucratoare,
conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii sau contractului colectiv de munca;
c) perioada de preaviz in cazul demisiei este de ..... zile calendaristice,
conform Legii nr. 53/2003 - Codul muncii sau contractului colectiv de munca;
d) in cazul in care salariatul urmeaza sa-si desfasoare activitatea in
strainatate, informatiile prevazute la art. 18 alin. (1) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii se vor regasi si in contractul individual de munca;
c) alte clauze.
M. Drepturi si obligatii generale ale partilor
1. Salariatul are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) dreptul la salarizare pentru munca depusa;
b) dreptul la repaus zilnic si saptamanal;
c) dreptul la concediu de odihna anual;
d) dreptul la egalitate de sanse si de tratament;
e) dreptul la securitate si sanatate in munca;
f) dreptul la formare profesionala, in conditiile actelor aditionale.
2. Salariatului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
a) obligatia de a realiza norma de munca sau, dupa caz, de a indeplini
atributiile ce ii revin conform fisei postului;
b) obligatia de a respecta disciplina muncii;
c) obligatia de fidelitate fata de angajator in executarea atributiilor de
serviciu;
d) obligatia de a respecta masurile de securitate si sanatate a muncii in
unitate;
e) obligatia de a respecta secretul de serviciu.
3. Angajatorul are, in principal, urmatoarele drepturi:
a) sa dea dispozitii cu caracter obligatoriu pentru salariat, sub rezerva
legalitatii lor;
b) sa exercite controlul asupra modului de indeplinire a sarcinilor de
serviciu;
c) sa constate savarsirea abaterilor disciplinare si sa aplice sanctiunile
corespunzatoare, potrivit legii, contractului colectiv de munca aplicabil si
regulamentului intern.
4. Angajatorului ii revin, in principal, urmatoarele obligatii:
a) sa acorde salariatului toate drepturile ce decurg din contractele
individuale de munca, din contractul colectiv de munca aplicabil si din lege;
b) sa asigure permanent conditiile tehnice si organizatorice avute in
vedere la elaborarea normelor de munca si conditiile corespunzatoare de munca;
c) sa informeze salariatul asupra conditiilor de munca si asupra
elementelor care privesc desfasurarea relatiilor de munca;
d) sa elibereze, la cerere, toate documentele care atesta calitatea de
salariat a solicitantului;
e) sa asigure confidentialitatea datelor cu caracter personal ale
salariatului.
N. Dispozitii finale
Prevederile prezentului contract individual de munca se completeaza cu
dispozitiile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii si ale contractului colectiv de
munca aplicabil incheiat la nivelul angajatorului/grupului de
angajatori/ramurii/national, inregistrat cu nr. ......./........... la Directia
generala de munca si solidaritate sociala a judetului/municipiului
...................../Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Orice modificare privind clauzele contractuale in timpul executarii
contractului individual de munca impune incheierea unui act aditional la
contract, conform dispozitiilor legale.
Prezentul contract individual de munca s-a incheiat in doua exemplare, cate
unul pentru fiecare parte.
O. Conflictele in legatura cu incheierea, executarea, modificarea,
suspendarea sau incetarea prezentului contract individual de munca sunt
solutionate de instanta judecatoreasca competenta material si teritorial,
potrivit legii.
Angajator, Salariat,
............ ............
Reprezentant legal,
...................
Pe data de ........................ prezentul contract inceteaza in temeiul
art. ..... din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, in urma indeplinirii
procedurii legale.
Angajator,
............
|