CONTRACT COLECTIV MUNCA UNIC LA NIVEL NATIONAL
Inregistrat la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale sub nr. 53.225 din 10
martie 1993
PARTI CONTRACTANTE
In temeiul art. 8, alin. 3 si art. 20 din Legea nr. 13/1991, intre:
1. Salariati, reprezentati in conformitate cu art. 42 din Legea nr. 54/1992
prin:
Confederatia Nationala Sindicala "Cartel ALFA"
Confederatia Nationala a Sindicatelor Libere din Romania
Confederatia Sindicatelor Independente "FRATIA"
Confederatia Blocul National Sindical
Confederatia Nationala a Sindicatelor Independente FIDES
Confederatia Sindicatelor Miniere din Romania
Confederatia Sindicatelor Neafiliate din Romania COSIN
Confederatia UNIVERS
Confederatia Sindicatelor Lucratorilor din Agricultura si Alimentatie CERES
Confederatia Nationala METAL
Alianta Confederativa Intersindicala "15 Noiembrie"
Confederatia Nationala a Sindicatelor CONSTRUCT din Romania
Confederatia Sindicala CONSILVA
Confederatia Sindicala HERCULES
Confederatia Sindicatelor din COOPERATIE
2. Reprezentantii patronilor la nivel national, numiti de Camera de Comert
si Industrie a Romaniei prin Decizia nr. 31 din 11.02.1993 a intervenit
urmatorul contract colectiv de munca la nivel national:
CAP. 1
DISPOZITII GENERALE
ART. 1
Partile contractante recunosc si accepta pe deplin ca sunt egale si libere
in negocierea Contractului colectiv de munca unic la nivel national si se
obliga sa respecte in totalitate prevederile acestuia.
ART. 2
Prevederile prezentului contract colectiv de munca se aplica in ramurile,
grupurile de unitati, unitatile si institutiile, indiferent de forma de
organizare, de provenienta capitalului, modul de finantare (inclusiv de la
bugetul public) si caracterul activitatii, in care oricare din confederatiile
sindicale semnatare au membrii de sindicat.
ART. 3
(1) Prezentul contract se incheie pe o durata de un an.
(2) Prezentul Contract colectiv de munca la nivel national asigura garantii
minime pentru incheierea contractelor colective de munca la nivel de ramura,
grupuri de unitati, unitati si institutii, precum si a contractelor individuale
de munca.
ART. 4
(1) Contractul colectiv de munca la nivel national cuprinde drepturile si
obligatiile patronilor si ale salariatilor cu privire la stabilirea conditiilor
generale de munca.
(2) In ce priveste conditiile specifice de munca, determinarea conform
legii, drepturile si obligatiile partilor se vor stabili prin contractele
colective de munca la nivel de ramura, grup de unitati, unitati si institutii.
ART. 5
(1) Orice cerere de modificare a prezentului contract va face obiectul unei
negocieri.
(2) Cererea de modificare se comunica in scris celeilalte parti.
(3) Negocierile cu privire la modificare nu vor putea incepe mai tarziu de
15 zile lucratoare de la data comunicarii si nici mai devreme de 48 de ore de
la data acestei comunicari.
(4) Cererile de modificare vor fi depuse de catre reprezentantul patronilor
la una din confederatiile sindicale semnatare, iar ale confederatiilor
sindicale la Confederatia Nationala a Patronatului Roman.
(5) In perioada de la depunerea cererii de modificare si a inca 10 zile
lucratoare de la inceperea negocierilor potrivit alin. 3, patronul se obliga sa
nu procedeze la desfaceri de contracte de munca, pentru motive neimputabile
salariatilor, si organizatiile sindicale se obliga sa nu declanseze conflicte
de munca legate de modificarea propusa prezentului contract.
(6) Modificarile aduse contractului produc aceleasi efecte ca si
contractul, de la data inregistrarii lor.
ART. 6
Patronatul, cu sprijinul institutiilor guvernamentale, la cererea
organizatiilor sindicale va pune cu cel putin 5 zile inainte, la dispozitia
acestora informatiile si documentele necesare pentru a putea fi folosite la
negocierea contractelor colective la nivel national, de ramura, grupuri de
unitati, unitati si institutii.
ART. 7
Suspendarea si incetarea contractului au loc potrivit legii.
ART. 8
(1) Interpretarea clauzelor prezentului contract se face prin consens.
(2) Daca nu se realizeaza consensul, clauza se interpreteaza conform
regulilor de drept comun, iar daca si dupa aceasta exista indoiala, se
interpreteaza in intelesul mai favorabil salariatilor.
ART. 9
(1) Pentru solutionarea, pe cale amiabila, a litigiilor intervenite cu
ocazia executarii, modificarii, suspendarii sau incetarii contractului colectiv
de munca la nivel national, partile convin sa instituie o comisie paritara.
(2) Componenta, organizarea si functionarea comisiei paritare se stabilesc
prin regulamentul din Anexa nr. 1, la prezentul contract.
(3) Declansarea procedurii prevazute la alin. 1 nu constituie impediment
pentru sesizarea instantei de judecata competenta, potrivit prevederilor legii.
(4) Adoptarea unei hotarari de catre comisia paritara, in conditiile
prevazute in Anexa nr. 1, impiedica sesizarea instantei, iar daca sesizarea a
avut loc, judecata inceteaza.
ART. 10
Patronii vor asigura afisarea in unitati, la locurile de munca convenite cu
organizatiile sindicale, a prezentului contract colectiv de munca la nivel
national, astfel incat salariatii sa ia cunostinta de continutul sau.
ART. 11
La incheierea contractelor individuale de munca, salariatii ce nu au fost
reprezentati la negocierea prezentului contract colectiv de munca la nivel
national, pot adera la aplicarea acestuia daca, in acest sens, fac o
declaratie, potrivit Anexei nr. 2, pe care o depun la sindicatele afiliate
confederatiilor semnatare.
ART. 12
Imputernicitii organelor de conducere ai organizatiilor patronale precum si
ai confederatiilor sindicale semnatare vor verifica la sesizarea uneia dintre
parti modul in care sunt respectate prevederile din prezentul contract;
administratiile vor asigura intrarea in unitate, in conformitate cu
regulamentul de ordine interioara, si protectia in unitate pe durata
verificarii, cu respectarea normativelor in vigoare.
ART. 13
(1) Drepturile salariatilor prevazute in prezentul contract colectiv de
munca nu pot sa reprezinte cauza reducerii altor drepturi colective sau
individuale care au fost recunoscute anterior, negociate la nivel de ramura,
grupuri de unitati, unitati sau institutii.
(2) Daca prin reglementari sau acorduri anterioare au fost prevazute
drepturi mai mari pentru salariati, se vor aplica aceste reglementari sau
acorduri, afara daca prin lege se dispune in mod expres altfel.
(3) In situatiile in care, in privinta drepturilor ce decurg din prezentul
contract colectiv de munca, intervin reglementari legale mai favorabile,
acestea vor face parte de drept din contract.
(4) Partile se obliga ca, in perioada de aplicare a prezentului contract
colectiv de munca, sa nu promoveze si sa nu sustina proiecte de acte normative
a caror adoptare ar conduce la diminuarea drepturilor ce decurg din contractele
colective de munca, oricare ar fi nivelul la care acestea s-au incheiat.
(5) Partile convin sa faca interventiile necesare pentru respectarea
prevederilor art. 27 alin. 2 din Legea nr. 54/1991 si respectiv consultarea
organizatiilor sindicale si patronale semnatare in toate cazurile in care se
initiaza acte normative ce privesc relatiile de munca.
ART. 14
In cazul in care, din diferite motive, partile au incheiat contracte
colective de munca la un nivel inferior, inaintea contractelor la nivel
superior, cele de la nivelurile inferioare se vor adapta contractelor colective
de la nivel superior, acolo unde prevederile minimale ale acestora nu au fost
atinse.
ART. 15
(1) In scopul salarizarii si acordarii celorlalte drepturi prevazute in
prezentul contract pentru personalul institutiilor finantate de la bugetul
public national, partile contractante vor purta negocieri pentru stabilirea
fondurilor aferente acestei categorii de personal si a constituirii surselor,
inainte de adoptarea Legii privind aprobarea bugetului public national, precum
si in vederea modificarii ulterioare a acestuia.
(2) Partile contractante vor purta negocieri in vederea includerii
drepturilor respective in actele normative prin care se reglementeaza astfel de
drepturi cu incadrarea in prevederile bugetare aprobate sau cu identificarea
altor resurse pentru acoperirea cheltuielilor suplimentare.
(3) Pe baza fondurilor aprobate in conditiile prevazute la alin. 1, partile
vor negocia utilizarea acestora pentru stabilirea salariilor si celorlalte
drepturi de personal la institutiile finantate de la bugetul public national.
(4) Clauzele prezentului contract colectiv de munca la nivel national,
privind drepturile salariale si celelalte drepturi de personal, vor fi aplicate
pentru salariatii din institutii finantate de la bugetul public national, in
conditiile prevazute la alin. 1, 2 si 3.
CAP. 2
INCHEIEREA, EXECUTAREA, MODIFICAREA, SUSPENDAREA SI INCETAREA CONTRACTULUI
INDIVIDUAL DE MUNCA
ART. 16
In vederea stabilirii concrete a drepturilor si obligatiilor salariatilor,
angajarea se face prin incheierea contractului individual de munca.
ART. 17
(1) Incheierea contractului individual de munca se face pe baza conditiilor
stabilite de lege, cu respectarea drepturilor fundamentale ale cetateanului si
numai pe criteriul aptitudinilor si competentei profesionale.
(2) Patronul se obliga sa aduca la cunostinta salariatilor posturile
disponibile si conditiile de ocupare a lor.
(3) In cazul in care angajarea se face prin concurs, daca un salariat si o
persoana din afara unitatii obtin aceleasi rezultate, salariatul are prioritate
la ocuparea postului.
(4) Prevederile alin. 1-2 se aplica si pentru salariatii institutiilor
bugetare.
ART. 18
(1) Incheierea contractului individual de munca se va face pe perioada
nedeterminata. Daca salariatul solicita asistenta din partea organizatiei
sindicale, aceasta se poate acorda.
(2) Contractele individuale se pot incheia si pe durata determinata.
(3) Contractul individual de munca va cuprinde cel putin clauzele prevazute
in Anexa nr. 3.
(4) Contractele individuale de munca se incheie in scris, cate un exemplar
pentru fiecare parte, prin grija celui ce angajeaza.
ART. 19
(1) Contractul individual de munca se poate modifica, in ceea ce priveste
felul muncii, locul muncii si drepturile salariale prin acordul partilor sau
din initiativa uneia din parti, in cazurile prevazute de lege.
(2) Refuzul salariatului de a accepta o modificare a clauzelor referitoare
la felul muncii, locul muncii sau drepturile salariale, nu da dreptul celui
care angajeaza de a proceda la desfacerea unilaterala a contractului individual
de munca, pentru acest motiv.
(3) Delegarea si detasarea salariatilor se face in conditiile prevazute de
lege cu drepturile prevazute in prezentul contract.
ART. 20
Contractul individual de munca se poate suspenda, in ceea ce priveste
efectele sale, prin acordul partilor sau cazurilor prevazute de lege in mod
expres.
ART. 21
(1) Incetarea contractului individual de munca poate avea loc - in
conditiile prevazute de lege - prin unul din urmatoarele moduri:
a) acordul partilor;
b) desfacerea din initiativa uneia din parti.
(2) In cazurile in care, la desfacerea contractului de munca, unitatea este
obligata, potrivit legii, sa acorde un preaviz, durata acestuia va fi de o
luna.
(3) In perioada preavizului, salariatii au dreptul sa absenteze patru ore
pe zi de la programul unitatii pentru a-si cauta un loc de munca, fara ca
aceasta sa afecteze salariul si celelalte drepturi. Orele absentate se pot
acorda prin cumul in conditiile stabilite de patron.
(4) In cazul in care unei persoane i se desface contractul de munca fara sa
i se acorde preavizul prevazut la alin. 2, aceasta are dreptul la o
indemnizatie egala cu salariul de baza pe o luna, avut la data desfacerii contractului
de munca.
ART. 22
Contractul individual de munca nu poate fi desfacut din initiativa celui
care angajeaza, in cazurile in care prin lege sau prin contractul colectiv de
munca s-au prevazut asemenea interdictii.
ART. 23
(1) La desfacerea contractului de munca din motive neimputabile
salariatului patronii vor acorda acestuia o compensatie de 50% din salariul
lunar, in afara drepturilor convenite la zi.
(2) Prevederile alin. 1 sunt aplicabile atunci cand desfacerea contractului
de munca a intervenit din urmatoarele motive:
a) unitatea isi reduce personalul prin desfiintarea unor posturi de natura
celui ocupat de cel in cauza, ca urmare a reorganizarii;
b) unitatea isi inceteaza activitatea;
c) unitatea se muta in alta localitate si are posibilitatea sa-si asigure
pe plan local, cadrele necesare;
d) unitatea se muta in alta localitate, iar persoana incadrata nu accepta
sa o urmeze;
e) persoana nu corespunde sub aspect profesional postului in care a fost
incadrata din motive neimputabile acesteia si nu i s-a oferit trecerea intr-o
munca corespunzatoare;
f) in postul ocupat de persoana incadrata in munca este reintegrat, pe baza
hotararii organelor competente, cel care a detinut anterior acel post.
CAP. 3
CONDITII DE MUNCA, PROTECTIA MUNCII SI P.S.I.
ART. 24
(1) Partile se obliga sa depuna eforturile necesare pentru
institutionalizarea unui sistem organizat avand drept scop ameliorarea continua
a conditiilor de munca.
(2) Pana la realizarea obiectivului prevazut la alineatul precedent, in
contractele colective de munca se vor prevedea proceduri de consultare a
reprezentantilor sindicali cu cei care angajeaza, referitoare la orice masuri
care ar urma sa fie luate pentru imbunatatirea conditiilor de munca.
(3) La stabilirea masurilor vizand conditiile de munca, partile implicate
vor tine seama de urmatoarele principii de baza:
a) masurile preconizate sa vizeze, mai intai, ameliorarea reala a
conditiilor de munca si numai daca acest lucru nu este posibil la un moment
dat, sa se procedeze la compensari banesti sau de alta natura;
b) masurile preconizate pentru ameliorarea conditiilor de munca trebuie sa
fie realizate impreuna cu reprezentantii sindicali, astfel incat acestia sa fie
consultati si informati cu privire la aceste masuri, incheindu-se anexe
speciale la contractele colective de munca.
ART. 25
Organizarea activitatii, prin stabilirea unei structuri organizatorice
rationale, repartizarea tuturor salariatilor pe locuri de munca cu precizarea
atributiilor si raspunderile lor, elaborarea de norme de munca fundamentale din
punct de vedere tehnic, precum si exercitarea controlului asupra modului de
indeplinire a obligatiilor de serviciu de catre salariati sunt atribute de competenta
exclusiva a celor care angajeaza.
ART. 26
(1) Patronul va asigura organizarea rationala a muncii pentru fiecare loc
de munca. Pe aceasta baza, se stabilesc sarcini si raspunderi sub forma de
norme de munca; acestea pot fi: norme de timp, norme de productie, norme de
personal, insotite de descrierea sferei de atributii si a zonei de deservire
menite sa asigure utilizarea integrala si eficienta a timpului de lucru.
(2) Normele de munca vor fi astfel stabilite incat sa asigure un ritm
normal de lucru, la o intensitate a efortului muscular sau intelectual si o
tensiune nervoasa, care sa nu conduca la oboseala excesiva a salariatilor.
(3) Normele de munca aprobate de conducatorul unitatii, cu avizul
sindicatelor, constituie anexa la contractul colectiv de munca si se fac
conoscute salariatilor cu cel putin 5 zile inainte de aplicare.
ART. 27
(1) Activitatea de normare a muncii se refera la toate categoriile de
salariati, potrivit specificului activitatii fiecaruia si se bazeaza pe tehnicile
normarii muncii; aceasta se desfasoara ca un proces continuu, in permanenta
concordanta cu schimbarile ce au loc in organizarea si nivelul de dotare
tehnica a muncii.
(2) In toate situatiile in care normele de munca nu asigura un grad complet
de ocupare, conduc la o solicitare excesiva sau, dupa caz, nu corespund
conditiilor pentru care au fost elaborate, se impune reexaminarea lor. Aceasta
poate fi ceruta atat de patron, cat si de sindicate. In caz de divergente in ce
priveste calitatea normelor de munca se va recurge la o expertiza tehnica
stabilita de comun acord. Concluziile expertizei tehnice sunt obligatorii
pentru ambele parti.
(3) Reexaminarea normelor de munca, nu va putea conduce la diminuarea
salariului de baza negociat.
(4) Cheltuielile ocazionate de solutionarea divergentelor cu privire la
modificarea normelor de munca vor fi suportate de patroni pentru prima
solicitare a sindicatelor.
ART. 28
Patronul are obligatia sa asigure permanent conditiile tehnice si
organizatorice avute in vedere la elaborarea normelor de munca, iar salariatii
trebuie sa realizeze norma de munca sau, dupa caz, sarcinile ce decurg din
functia sau postul detinut.
ART. 29
Normativele de personal care vor fi utilizate la fundamentarea numarului de
personal din institutiile publice, se vor elabora de catre ministere sau, dupa
caz, de catre alte organe centrale de resort, cu avizul federatiilor
sindicatelor pe ramura.
ART. 30
(1) Locurile de munca se clasifica in locuri de munca normale si locuri de
munca cu conditii deosebite.
(2) Locurile de munca cu conditii deosebite sunt cele grele, periculoase,
nocive, penibile, sau alte asemenea, stabilite prin contracte colective de
munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii, dupa caz.
ART. 31
(1) Pentru prestarea activitatii in locurile de munca prevazute in art. 30,
alin. 2, salariatii au dreptul, dupa caz, la sporuri la salariul de baza,
durata redusa a timpului de lucru, alimentatie de intarire a rezistentei
organismului, echipament de protectie gratuit, materiale igienico-sanitare,
concedii suplimentare, prevazute de contractele colective de munca la nivel de
ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii; duratele de reducere a
varstei pentru pensionare sunt cele prevazute de lege.
(2) Categoriile de salariati prevazute la art. 30, alin. 2 vor fi supuse
obligatoriu unui examen medical efectuat de medicul de medicina a muncii, in
conditiile si la termenele ce se vor stabili prin contractul colectiv de munca
la nivel de unitate si institutie.
ART. 32
(1) In cazul in care conditiile de munca se normalizeaza, salariatii vor
beneficia, pentru refacerea capacitatii de munca, inca minimum o luna, de
urmatoarele drepturi:
- spor pentru conditii grele de munca;
- spor pentru nocivitate;
- alimentatie de intarire la rezistenta a organismului.
(2) De drepturile prevazute in alin. 1 beneficiaza si salariatii care au
lucrat cel putin sase luni in conditiile alin. 1 si isi schimba locul de munca
din motive ce nu le sunt imputabile, daca drepturile de aceeasi natura la noul
loc de munca sunt mai mici.
ART. 33
In toate cazurile in care conditiile de munca s-au inrautatit, determinand
reclasificarea locurilor de munca, salariatii vor beneficia de drepturile
aferente noii clasificari incepand cu data schimbarii conditiilor de munca,
indiferent de momentul efectuarii reclasificarii de catre organele competente.
ART. 34
In afara prevederilor normale generale republicane si departamentale de
protectia muncii, pe care partile le considera ca fiind minimale, in
contractele colective de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati precum si
cele la nivel de unitate sau institutie, pot fi incluse clauze suplimentare de
punere in aplicare.
ART. 35
(1) Partile sunt de acord ca nici o masura de protectie a muncii nu este
eficienta daca nu este cunoscuta, insusita si aplicata in mod constient de
salariati.
(2) Patronul va asigura, pe cheltuiala sa, cadrul organizatoric pentru
instruirea, testarea si perfectionarea profesionala a salariatilor, cu privire
la normele de protectie a muncii. Prin contractele colective de munca la nivel
de unitati se vor prevedea masuri specifice, periodicitatea, metodologia,
obligatiile si raspunderile, controalele proprii in conformitate cu
reglementarile elaborate de Departamentul protectiei muncii din Ministerul
Muncii si Protectiei Sociale si cu normele proprii. Timpul afectat acestor
activitati, inclusiv orele de instructaj, se includ in timpul de munca si este
salarizat.
(3) La angajarea unui salariat sau la schimbarea locului de munca sau a
felului muncii, acesta va fi instruit si testat efectiv cu privire la riscurile
ce le presupune noul sau loc de munca si normele de protectie a muncii pe care este
obligat sa le cunoasca si sa le respecte in procesul muncii.
(4) In cazurile in care, in procesul muncii, intervin schimbari ce impun
aplicarea unor norme noi de protectie a muncii, salariatii vor fi instruiti in
conditiile prevazute la alineatul precedent.
ART. 36
(1) Contravaloarea echipamentului de protectie se suporta integral de
patron.
(2) Contravaloarea echipamentului de lucru se suporta potrivit prevederilor
legale si a celor din contractele colective de munca de la celelalte niveluri.
(3) In toate cazurile in care in afara echipamentului de lucru prevazut de
lege, patronul cere o anumita tinuta vestimentara, speciala ca echipament de
lucru, contravaloarea acesteia se suporta integral de patronat.
ART. 37
Prin contractele colective de munca la nivel de unitate sau institutie se
vor stabili parametrii de microclimat care vor fi urmariti la fiecare loc de
munca, in vederea luarii masurilor de protectia muncii specifice, precum si
programele de control al realizarii masurilor stabilite.
ART. 38
(1) In vederea mentinerii si imbunatatirii conditiilor de desfasurare a
activitatii, patronul va lua urmatoarele masuri de amenajare ergonomica a
locului de munca:
a) asigurarea conditiilor de mediu (iluminat, microclimat, zgomot,
vibratii, temperatura, aerisire, umiditate);
b) amenajarea anexelor sociale ale locurilor de munca (vestiare, bai,
grupuri sanitare, sali repaos, cantina-restaurant);
c) diminuarea pana la eliminarea treptata a emisiunilor poluante.
(2) Masurile concrete in sensul prevederilor alin. 1 se stabilesc prin
contractul colectiv de munca din unitati si institutii.
(3) Salariatii sunt obligati sa pastreze in bune conditii amenajarile
efectuate de patron, sa nu le deterioreze, descompleteze ori sa sustraga
componente ale acestora.
ART. 39
(1) Patronul va organiza la angajare si, ulterior, cel putin o data pe an,
examinarea medicala a salariatilor, in scopul de a constata daca sunt apti
pentru desfasurarea activitatii in postul pe care ar urma sa-l ocupe sau pe
care il ocupa, precum si pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale.
Examinarea medicala este gratuita si cheltuielile ocazionate de examinare se
vor suporta conform legii. Conditiile concrete urmeaza sa fie stabilite la nivel
de unitate.
(2) Salariatii sunt obligati sa se supuna examenelor medicale in conditiile
organizarii potrivit prevederilor alin. 1.
(3) In cazul cand dispozitiile legale speciale sau ale contractului
colectiv de munca prevad examinari medicale la termene mai scurte determinate
de conditiile deosebite de la locurile de munca, se vor aplica aceste
prevederi.
(4) Refuzul salariatului de a se prezenta la examinarea medicala organizata
potrivit alin. 1 si 3 constituie abateri disciplinare.
ART. 40
La cererea uneia dintre parti, medicii de medicina muncii si inspectorii de
protectia muncii vor fi consultati la modificarea duratei timpului de lucru si
acordarea de concedii suplimentare.
ART. 41
Partile convin sa faca demersurile necesare la Ministerul Muncii si
Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii pentru constituirea, preluarea sau
sponsorizarea unor unitati medico-spitalicesti.
ART. 42
(1) Partile vor asigura un regim de protectie special a muncii femeilor si
tinerilor in varsta de pana la 18 ani, cel putin la nivelul drepturilor
specifice reglementate de legislatia muncii si prevederile prezentului
contract, pe care le socotesc ca fiind minimale.
(2) Alte drepturi specifice sau alte cuantumuri ale drepturilor reglementate
de legislatia muncii pot fi stabilite prin contractul colectiv de munca de la
celelalte niveluri.
ART. 43
Patronul nu va refuza angajarea sau, dupa caz, mentinerea in munca a
persoanelor handicapate, in cazurile in care acestea sunt apte pentru
indeplinirea obligatiilor de serviciu aferente posturilor existente.
ART. 44
In cazul recomandarilor medicale, patronul va asigura trecerea salariatilor
in alte locuri de munca si, dupa caz, recalificarea acestora, in functie de
posibilitatile fiecarei unitati care vor fi stabilite impreuna cu sindicatele.
ART. 45
Confederatiile semnatare si federatiile componente pot organiza si
desfasura verificari privind respectarea normativelor, normelor si prevederilor
din contractele colective cu privire la protectia si securitatea muncii.
CAP. 4
SALARIZARE SI ALTE DREPTURI SALARIALE
ART. 46
(1) Pentru munca prestata in conditiile prevazute in contractul individual
de munca, fiecare salariat are dreptul la un salariu in bani convenit la
incheierea contractului de munca, indiferent de natura unitatii in care isi
desfasoara activitatea.
(2) La unitatile producatoare de produse agricole, o parte din salariu se
poate plati si in natura. Plata in natura stabilita prin negocieri in unitati,
nu poate depasi 50% din salariu.
(3) Salariul cuprinde salariul de baza, adaosurile si sporurile la acesta.
ART. 47
(1) Formele de organizare a muncii si salarizare ce se pot aplica sunt
urmatoarele:
a) in regie sau dupa timp;
b) acord;
c) pe baza de tarife sau cote procentuale din veniturile realizate;
d) alte forme specifice unitatii.
(2) Organizarea muncii si salarizarea in acord poate avea loc intr-una din
urmatoarele forme:
a) acord direct;
b) acord progresiv;
c) acord indirect.
(3) Acordul direct, progresiv sau indirect se poate aplica individual sau
colectiv.
(4) Forma de organizare a muncii si de salarizare ce urmeaza sa se aplice
fiecarei activitati, se stabileste prin contractul colectiv de munca la nivel
de unitate, sau dupa caz, institutie.
ART. 48
(1) Se stabilesc urmatorii coeficienti minimi de ierarhizare, pentru
urmatoarele categorii de salariati:
a) Muncitori:
1. necalificati = 1;
2. calificati = 1,2;
b) personal administrativ incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. liceala = 1,1;
2. post liceala = 1,5;
c) personal de specialitate incadrat pe functii pentru care conditia de
pregatire este:
1. postliceala = 1,25;
2. scoala de maistri = 1,3;
3. subingineri = 1,4;
d) personal incadrat pe functii pentru care conditia de pregatire este:
studii superioare = 1,5.
(2) Coeficientii de salarizare de la alin. 1 se aplica la salariul minim
negociat pe unitate.
ART. 49
(1) Sporurile minime ce se acorda in conditiile prezentului contract sunt:
a) pentru conditii deosebite de munca, grele,
periculoase, sau penibile ..................... 10%
b) pentru conditii nocive de munca din salariul
minim negociat la nivel de unitate ............ 10%
c) pentru orele lucrate suplimentar peste programul
normal de lucru si lucrul in zilele libere si
sarbatori legale ............................. 100%
d) pentru vechime in munca, minim 5% pentru 3 ani
vechime si maxim 25% la o vechime de peste 20 ani
e) pentru lucrul in timpul noptii ................ 25%
f) spor de santier ........................ 100 lei/zi
g) pentru exercitarea si a unei functii se poate acorda
un spor de pana la 50% din salariul de baza al
functiei inlocuite; cazurile in care se aplica
aceasta prevedere si cuantumul sporului se vor
stabili prin negocieri la contractele de munca
la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati
sau institutii.
(2) Prin contractul colectiv de munca la nivel de ramura, grupuri de
unitati si unitati pot fi negociate si alte categorii de sporuri (spor de
izolare, spor pentru folosirea unei limbi straine - daca aceasta nu este
cuprinsa in obligatiile postului, etc.).
(3) Sporurile prevazute mai sus se acorda numai la locurile de munca unde
acestea nu sunt cuprinse in salariul de baza.
ART. 50
(1) Adaosurile la salariul de baza sunt:
a) adaosul de acord;
b) premiile acordate din fondul de premiere, calculate intr-o proportie de
minimum 1,5% din fondul de salarizare realizat lunar si cumulat;
c) cota-parte din profit ce se repartizeaza salariatilor este de pana la
10% in cazul societatilor comerciale si de pana la 5% in cazul regiilor
autonome;
d) alte adaosuri, convenite la nivelul unitatilor si institutiilor.
(2) Conditiile de diferentiere, diminuare sau anulare a participarii la
fondul de stimulare din profit sau la fondul de premiere, precum si perioada la
care se acorda cota de profit salariatilor, care nu poate fi mai mare de un an,
se stabilesc prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate si dupa caz,
institutie.
ART. 51
(1) Patronul va asigura conditiile necesare realizarii de catre fiecare
salariat a sarcinilor ce ii revin, in cadrul programului zilnic de munca
stabilit.
(2) In situatia in care patronul nu poate asigura pe durata zilei de lucru,
partial sau total, conditiile necesare realizarii sarcinilor de serviciu,
acesta este obligat sa plateasca salariatilor salariul de baza pentru timpul
cat lucrul a fost intrerupt.
(3) In cazurile exceptionale, cand din motive tehnice sau alte motive,
activitatea a fost intrerupta, salariatii vor primi 75% din salariul de baza
individual avut, cu conditia ca incetarea lucrului sa nu se fi produs din vina
lor si daca in tot acest timp au ramas la dispozitia unitatii. Prin negocieri
la nivelul unitatii sau institutiei se va stabili concret modul de realizare a
prevederii de a ramane la dispozitia unitatii, prezenti in incinta unitatii in
asteptarea reluarii activitatii sau ramanerea la domiciliu, de unde sa poata fi
convocati de unitate.
(4) In cazurile prevazute in alin. 3, salariatii beneficiaza si de
celelalte drepturi prevazute de lege pentru astfel de situatii.
ART. 52
(1) Indexarea se face pe baza coeficientilor de indexare stabiliti de
comisia nationala pentru indexare.
(2) Urmarea indexarii patronul va recalcula tarifele sau, respectiv, cotele
de manopera, pe unitatea de produs sau valorica, corespunzator formelor de
organizare a muncii si de salarizare aplicate in unitate.
ART. 53
Plata salariilor se face periodic, la datele la care se stabilesc prin
contractul colectiv de munca la nivelul unitatii sau institutiei.
ART. 54
(1) Toate drepturile banesti cuvenite salariatilor se platesc inaintea
oricaror obligatii banesti ale unitatii sau institutiei.
(2) In caz de faliment sau lichidare judiciara salariatii au calitatea de
creditori privilegiati si drepturile lor banesti constituie creante
privilegiate, urmand sa fie platite integral, inainte de a-si revendica
cota-parte ceilalti creditori.
ART. 55
Patronii vor tine evidenta in care sa se mentioneze activitatea desfasurata
in baza contractului individual de munca si drepturile de care salariatii au
beneficiat si le vor elibera dovezi pentru acestea.
CAP. 5
TIMPUL DE MUNCA SI TIMPUL DE ODIHNA
ART. 56
(1) Durata normala a timpului de lucru este de 8 ore pe zi si de 40 ore pe
saptamana, realizata prin saptamana de lucru de cinci zile.
(2) La locurile de munca unde, datorita specificului activitatii, nu exista
posibilitatea incadrarii in durata normala a timpului de lucru, se pot stabili
forme specifice de organizare a timpului de lucru, dupa caz, in tura, tura
continua, turnus, program fractionat.
(3) Locurile de munca la care se aplica formele specifice de organizare a
programului de lucru prevazute la alin. 2, precum si modalitatile concrete de
organizare si evidenta a muncii prestate se stabilesc prin contractul colectiv
de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati sau institutii.
ART. 57
(1) Pentru unele activitati, locuri de munca si categorii de personal,
prevazute in contractul colectiv de munca de la unitati sau institutii, se pot
stabili programe de lucru partiale, corespunzatoare unor fractiuni de norma, cu
o durata a timpului de munca de 6, 4 sau 2 ore pe zi. Drepturile salariatilor
care lucreaza in astfel de situatii se acorda proportional cu timpul lucrat.
(2) Femeile care au in ingrijire copii de pana la 7 ani pot lucra 1/2 norma
fara sa li se afecteze drepturile ce decurg din calitatea de salariat, cum
sunt: concediu de odihna, alocatia de stat pentru copii, etc.
(3) La cerere, salariatii cu program partial de lucru vor fi incadrati in
program normal daca exista posturi vacante si daca intrunesc conditiile
ocuparii acestor posturi.
ART. 58
(1) Salariatii care isi desfasoara activitatea in locuri de munca cu
conditii deosebite beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de munca
sub 8 ore pe zi, in conditiile prevazute de lege.
(2) Reducerea duratei timpului de munca la locuri de munca cu conditii
deosebite nu afecteaza salariul si vechimea in munca aferente duratei normale a
timpului de munca.
(3) Durata reducerii timpului de munca si categoriile de personal care
beneficiaza de acest program se stabilesc prin contractul colectiv de munca la
nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati si institutii.
ART. 59
(1) Inceperea si sfarsitul programului zilnic de lucru se stabilesc prin
regulamentul de ordine interioara, intocmit de catre administratia unitatii, cu
acordul reprezentantilor sindicali.
(2) In toate cazurile in care se dovedeste ca este posibil, cei care
angajeaza si sindicatele vor purta negocieri pentru a fixa orare flexibile de
lucru si modalitati de aplicare a acestora.
(3) Stabilirea orarelor flexibile de lucru nu poate conduce la sporirea
sarcinilor de serviciu stabilite potrivit art. 24 si 27, la deteriorarea
conditiilor de munca ori la diminuarea veniturilor provenite din salarii.
ART. 60
(1) Orele prestate peste programul normal de lucru si in zilele
nelucratoare, la solicitarea patronului, sunt ore suplimentare.
(2) Salariatii pot fi chemati sa presteze ore suplimentare numai cu
consimtamantul lor. Ceea ce depaseste 120 ore/an de persoana necesita si
acordul sindicatelor din unitate sau institutie.
ART. 61
Compensarea orelor suplimentare se face cu timpul liber corespunzator sau
prin plata cu sporuri, potrivit intelegerii partilor.
ART. 62
(1) Pentru persoanele al caror program de lucru se desfasoara pe timpul
noptii, durata timpului de munca este mai mica cu o ora decat durata timpului
de munca prestata in timpul zilei, fara diminuarea salariului de baza si a
vechimii in munca.
(2) Prevederile alin. 1 nu se aplica salariatilor care lucreaza la locurile
de munca cu conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai mica de
8 ore.
(3) La unitatile unde procesul muncii sau conditiile specifice ale muncii o
impun, programul de lucru din timpul noptii poate fi egal cu cel al zilei.
Munca prestata in timpul noptii in cadrul unui asemenea program se plateste cu
spor de 25% din salariul de baza, daca timpul astfel lucrat reprezinta cel
putin jumatate din programul de lucru; de acest spor beneficiaza si salariatii
care lucreaza in conditii deosebite, unde durata timpului de munca este mai
mica de 8 ore/zi.
(4) Se considera munca desfasurata in timpul noptii, munca prestata in
intervalul cuprins intre orele 21 - 7, cu posibilitatea abaterii in cazurile
justificate cu o ora in plus sau in minus fata de aceste limite.
ART. 63
(1) In fiecare saptamana, salariatul are dreptul, de regula, la 2 zile
consecutive de repaus saptamanal.
(2) Repausul saptamanal se acorda, de regula, sambata si duminica.
(3) In cazul in care activitatea de la locul de munca, in zilele de sambata
si duminica, nu poate fi intrerupta, prin contractul colectiv de munca la nivel
de unitate sau institutie se vor stabili conditiile in care zilele de repaus
saptamanal sa fie acordate si in alte zile ale saptamanii sau cumulat pe o
perioada mai mare.
ART. 64
(1) Sunt zile nelucratoare zilele de repaus saptamanal si zilele de
sarbatori legale si religioase dupa cum urmeaza:
- 1, 2 ianuarie;
- a doua zi de Pasti;
- 1 Mai;
- 1 Decembrie;
- 25-26 decembrie.
(2) Prin contractele colective de munca se pot stabili si alte zile
nelucratoare decat cele prevazute la alin. 1, conform specificului domeniului
de activitate.
ART. 65
Repausul pentru servirea mesei nu poate fi mai mic de 15 minute. Repausul
pentru servirea mesei, cu o durata de 15 minute, se include in programul de
lucru.
ART. 66
Salariatii pot solicita, in mod justificat, declararea programului de
lucru. Administratia va analiza cererea si va aproba aceasta in functie de
posibilitati.
ART. 67
Salariatii au dreptul in fiecare an calendaristic la un concediu de odihna
platit, de minimum 21 zile lucratoare.
ART. 68
(1) In fiecare an calendaristic, salariatii incadrati in grade de
invaliditate au drepturi la un concediu de odihna suplimentar cu o durata de 3
zile, iar salariatii nevazatori cu o durata de 6 zile.
(2) Salariatii care isi desfasoara activitatea in conditii deosebite
beneficiaza de concedii de odihna suplimentare de minimum 3 zile pe an. Prin
contractele de munca la nivel de ramura, grupuri de unitati, unitati si
institutii (cu exceptia celor finantate de la bugetul public national) se pot
negocia concedii de odihna suplimentare mai mari.
ART. 69
Prin contractele colective de munca de la celelalte niveluri se vor stabili
criteriile pe baza carora salariatii sa beneficieze de concedii de odihna
anuale si concedii de odihna suplimentare mai mari.
ART. 70
(1) Pe durata concediului de odihna salariatii vor primi o indemnizatie
formata din salariul de baza la data plecarii in concediu, corespunzator
numarului de zile de concediu, majorata cu procentul mediu al celorlalte
venituri salariale realizate pe o perioada de 3 luni, lucrate anterior plecarii
in concediu.
(2) Indemnizatia de concediu nu poate fi mai mica decat salariul de baza,
sporul de vechime si indemnizatia pentru functia de conducere, luate impreuna,
corespunzator numarului de zile de concediu.
(3) Prin contractul colectiv de munca de la celelalte niveluri se poate stabili
ca, in raport cu posibilitatile economico-financiare ale unitatii si, dupa caz,
ale institutiei, pe langa indemnizatia de concediu sa se plateasca si o prima
de vacanta.
(4) Indemnizatia de concediu si, dupa caz, prima de vacanta se platesc inainte
de plecarea in concediu.
(5) Orice conventie prin care se renunta total sau in parte la dreptul la
concediu de odihna este interzisa.
ART. 71
Concediul anual de odihna va putea sa fie fractionat la solicitarea
salariatului; una din fractiuni va trebui sa fie de cel putin 12 zile
lucratoare. Cealalta parte va trebui acordata si luata pana la sfarsitul anului
in curs.
ART. 72
(1) Salariatii au dreptul la zile libere platite pentru evenimente
deosebite in familie, sau alte situatii, dupa cum urmeaza:
a) casatoria salariatului - 5 zile;
b) casatoria unui copil - 2 zile;
c) nasterea unui copil - 2 zile;
d) decesul sotului, copilului, parintilor, socrilor - 3 zile;
e) decesul bunicilor, fratilor, surorilor - 1 zi;
f) donatori de sange - conform legii;
g) la schimbarea locului de munca, cu mutarea domiciliului, in cadrul
aceleiasi unitati, in alta localitate - 5 zile.
(2) 30 de zile concediu fara plata acordat o singura data, pentru
pregatirea si sustinerea lucrarii de diploma in invatamantul superior, seral si
fara frecventa.
(3) Pentru rezolvarea unor situatii personale, salariatii au dreptul la
concedii fara plata.
(4) Prin contractele colective de munca la celelalte niveluri se pot
stabili si alte situatii in care salariatii beneficiaza de zile libere platite
si numarul lor.
CAP. 6
ALTE MASURI DE PROTECTIE SI FACILITATI ACORDATE SALARIATILOR
ART. 73
In cazul in care unitatea este pusa in situatia de a efectua reduceri de
personal ca urmare a restrangerii activitatii, retehnologizarii, automatizarii
si robotizarii procesului de productie, partile convin asupra respectarii
urmatoarelor principii:
a) patronul va puna la dispozitia sindicatului justificarea
tehnico-economica asupra masurilor privind: posibilitatile de redistribuire a
personalului, modificarea programului de lucru, organizarea de cursuri de
calificare, recalificare sau reorientare profesionala, etc.;
b) justificarea, impreuna cu obiectiile si propunerile sindicatului, vor fi
depuse spre analiza si avizare consiliului imputernicitilor mandatati ai
statului sau, dupa caz, adunarii generale;
c) concomitent, patronul va informa sindicatele asupra motivelor ce stau la
baza reducerii numarului de salariati, precum si asupra unor eventuale
posibilitati de redistribuire a acestora. Anuntul se va face astfel:
= cu 90 de zile calendaristice inainte, in cazul schimbarii sediului
unitatii in alta localitate;
= cu 60 de zile inainte, daca reducerea se datoreaza restrangerii de
activitate, retehnologizarii sau altor cauze.
ART. 74
In situatia in care desfacerea contractului de munca nu poate fi evitata,
administratia va comunica in scris fiecarui salariat:
a) termenul de preaviz, in conditiile prevazute in prezentul contract
colectiv de munca;
b) daca ii ofera sau nu un alt loc de munca, ori cuprinderea intr-o forma
de recalificare profesionala.
ART. 75
(1) La aplicarea efectiva a reducerii de personal, dupa reducerea
posturilor vacante de natura celor desfiintate, masurile vor afecta in ordine:
a) contractele de munca ale salariatilor care cumuleaza doua sau mai multe
functii, precum si ale celor care cumuleaza pensia cu salariul;
b) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea unitatii;
c) contractele de munca ale persoanelor care indeplinesc conditiile de
pensionare la cererea lor.
(2) La luarea masurii de desfacere a contractului de munca pentru reducere
de posturi vor fi avute in vedere urmatoarele criterii minimale:
a) daca masura ar putea afecta doi soti care lucreaza in aceeasi unitate
sau institutie, se desface contractul de munca al sotului care are venitul cel
mai mic, fara ca prin aceasta sa se poate desface contractul de munca al unei
persoane care ocupa un post nevizat de reducere;
b) masura sa afecteze, mai intai, persoanele care nu au copii in
intretinere;
c) masura sa afecteze numai in ultimul rand femeile care au in ingrijire
copii, barbati vaduvi sau divortati care au in ingrijire copii, unici
intretinatori de familie, precum si salariatii, barbati sau femei care mai au
cel mult 3 ani pana la pensionarea la cererea lor.
(2) In cazul in care masura desfacerii contractului de munca ar afecta un
salariat care a urmat o forma de calificare sau de perfectionare a pregatirii
profesionale si a incheiat cu unitatea economica un act aditional la contractul
de munca, prin care s-a obligat sa presteze o activitate intr-o anumita
perioada de timp, administratia nu-i va putea pretinde acestuia despagubiri
pentru perioada ramasa nelucrata pana la implinirea termenului, daca masura
desfacerii contractului de munca nu-i este imputabila.
ART. 76
Sindicatele au dreptul sa verifice modul de aplicare a prevederilor art. 75,
iar in ipoteza in care doua sau mai multe persoane salariate sunt in aceeasi
situatie, disponibilizarea se face cu consultarea sindicatelor.
ART. 77
Unitatea sau institutia care isi extinde sau reia activitatea intr-o
perioada de 12 luni de la luarea masurilor de desfacere a contractului de munca
pentru motive prevazute la art. 73, are obligatia sa incunostiinteze in scris
despre aceasta organizatiile sindicale si sa faca publica masura. Unitatea sau
institutia va reangaja salariatii carora li s-a desfacut contractul de munca
pentru motivele prevazute la art. 73, care au pregatirea necesara pentru
ocuparea posturilor vacante si care s-au prezentat in termen de 15 zile de la
data anuntului.
ART. 78
Salariatii care se pensioneaza pentru limita de varsta primesc o
indemnizatie egala cu cel putin un salariu de baza avut in luna pensionarii.
ART. 79
In afara de ajutoarele prevazute de lege la care au dreptul, salariatii vor
beneficia si de urmatoarele ajutoare:
a) in cazul decesului salariatului, un ajutor acordat familiei de un
salariu mediu pe unitate;
b) daca decesul a survenit din cauza unui accident de munca, accident in
legatura cu munca sau boala profesionala, cuantumul ajutorului acordat familiei
va fi de cel putin 3 salarii de baza; diferenta de 2 salarii se va plati dupa
stabilirea, in conditiile legii, a cauzei decesului;
c) un salariu de baza platit de unitate sau institutie, mamei pentru
nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza
de plata unui salariu de baza;
d) un salariu de baza platit de unitate sau institutie la decesul sotului
sau sotiei, ori la decesul unei rude de gradul I aflata in intretinerea
salariatului.
ART. 80
La nivelul unitatii sau institutiei, din fondul pentru actiuni sociale,
constituit conform prevederilor legale, vor fi suportate cheltuielile pentru
reducerea costului biletelor de tratament si odihna recuperatorie in statiunile
balneo-climaterice, in care este inclus si transportul pe calea ferata (tren
persoane clasa a II-a), repartizate pe baza acordului dintre sindicate si
patron, pentru salariati si membrii lor de familie, in raport de salariul de
baza si sezon, potrivit distinctiilor cuprinse in Anexa nr. 4.
ART. 81
Beneficiarii biletelor de tratament balnear si odihna recuperatorie din
institutiile publice vor suporta o contributie baneasca diferentiata in functie
de salariul de baza si sezon, contributie calculata in baza grilei aprobata de
Ministerul Muncii si Protectiei Sociale. Diferenta se suporta din bugetul de
asigurari sociale.
ART. 82
Contravaloarea biletelor acordate salariatilor trimisi in statiuni pentru
tratarea unor boli profesionale, se suporta integral de unitatea in cauza,
inclusiv costul transportului C.F.R. clasa a II-a, sau acolo unde nu este
posibil, pentru transportul auto in comun.
ART. 83
(1) Daca salariatul se afla in incapacitate temporara de munca, survenita
ca urmare a unui accident de munca sau in legatura cu munca ori a contractarii
unei boli profesionale, patronul va plati acestuia, pe toata perioada
incapacitatii, o compensatie egala cu diferenta dintre salariul de baza avut la
data ivirii incapacitatii si ajutorul primit.
(2) Acordarea compensatiei prevazute la alineatul precedent, nu inlatura si
nici nu inlocuieste dreptul legal la despagubiri al salariatului in cauza, in
conditiile prevazute de lege.
ART. 84
Repartizarea spatiilor de locuit, indiferent de natura lor, cu exceptia
locuintelor de serviciu, catre salariatii unitatilor sau institutiilor se va
face de o comisie paritara, administratie-sindicat, conform criteriilor ce vor
fi stabilite prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau
institutie.
ART. 85
Salariatii unitatilor si, dupa caz, institutiilor, trimisi in delegatie in
tara vor beneficia de urmatoarele drepturi:
a) decontarea cheltuielilor de transport si al costului cazarii potrivit
conditiilor stabilite prin contracte colective de munca la celelalte niveluri;
b) nivelul diurnei de deplasare se stabileste prin negociere la nivel de
ramura, grupuri de unitati sau unitate; nivelul minim al diurnei este cel
stabilit prin actele normative ce se aplica la institutiile publice.
ART. 86
Salariatii unitatilor sau institutiilor trimisi in detasare, beneficiaza de
drepturile de delegare prevazute la art. 85. In cazul in care detasarea
depaseste 30 de zile consecutive, in locul diurnei zilnice se plateste o
indemnizatie egala cu 50% din salariul de baza zilnic. Aceasta indemnizatie se
acorda proportional cu numarul de zile ce depaseste durata neintrerupta de 30
de zile.
ART. 87
Persoanele detasate isi mentin toate drepturile pe care le-au avut la data
detasarii, cu exceptia celor privind igiena si protectia muncii, chiar daca la
locul de munca unde sunt detasate, acestea nu se mai regasesc. Daca la locurile
de detasare drepturile echivalente au niveluri mai mari, sau se acorda si alte
drepturi, persoanele detasate beneficiaza de acestea.
ART. 88
(1) In cazul in care salariata se afla in concediu de maternitate, unitatea
sau institutia va compensa pe o anumita perioada diferenta dintre salariul de
baza individual avut si indemnizatia legala la care are dreptul.
(2) Perioada pe durata careia se acorda compensarea va fi stabilita prin
contractele colective de munca la nivel de unitate si institutie, dar nu mai
putin de 6 saptamani.
ART. 89
(1) In afara concediului legal platit pentru ingrijirea copiilor in varsta
de pana la un an, salariata mama poate beneficia de inca un an concediu fara
plata.
(2) Pe perioada in care salariata se afla in concediul prevazut la alin. 1,
nu i se va putea desface contractul de munca, iar in postul sau nu vor putea fi
angajate alte persoane, decat cu contract de munca pe durata determinata.
ART. 90
In caz de deces al mamei, drepturile ce s-ar fi cuvenit acesteia pentru
cresterea copilului pana la un an, se vor acorda tatalui, daca are copilul in
ingrijire.
ART. 91
In cazul decesului mamei, tatal copilului, la cererea sa, va beneficia de:
a) compensatia prevazuta la art. 88;
b) concediu fara plata neutilizat de mama la data decesului, cu drepturile
prevazute la art. 89.
ART. 92
Salariata care renunta la concediul legal pentru ingrijirea copilului in
varsta de pana la un an, beneficiaza de reducerea duratei normale a timpului de
lucru cu 2 ore pe zi, fara sa fie afectate salariul de baza si vechimea in
munca.
ART. 93
Prevederile art. 89-92 sunt aplicabile numai la nasterea primului si celui
de-al doilea copil.
ART. 94
Salariatele gravide, incepand cu luna a V-a, si cele care alapteaza nu vor
putea fi repartizate la munca de noapte.
ART. 95
(1) In contractele colective de munca la nivel de unitati se vor prevedea
actiuni cu caracter social precum:
a) cheltuieli prevazute de art. 80;
b) construirea, amenajarea si intretinerea de crese si gradinite pentru
copiii salariatilor, precum si de cantine-bufete pentru salariati;
c) construirea, amenajarea si intretinerea de oficii si grupuri sociale la
locurile de munca;
d) formarea si perfectionarea pregatirii profesionale, inclusiv in domeniul
relatiilor de munca;
e) construirea de locuinte;
f) aniversari, sarbatori religioase, zile dedicate copilului si femeii.
(2) Aceste actiuni se suporta din fondul social constituit, potrivit legii.
(3) Utilizarea fondului social pentru destinatiile prevazute la alin. 1 se
face de catre administratie, cu consultarea sindicatelor.
(4) Fondurile neutilizate intr-un an se reporteaza in anul urmator.
ART. 96
(1) In situatia in care patronii incheie contracte cu partenerii straini,
potrivit carora salariatii din societatea comerciala sau regia autonoma vor
executa unele lucrari in strainatate, conditiile de munca, salarizare,
celelalte drepturi si obligatii ale acestor salariati, se vor stabili prin
negocieri colective care se vor desfasura in conditiile prevazute de lege si cu
respectarea clauzelor cuprinse in contractul incheiat cu partenerul extern.
(2) Pentru buna desfasurare a acestor negocieri, patronii vor pune la
dispozitia sindicatelor elemente referitoare la conditiile de munca in care
urmeaza sa se execute lucrarile contractate, inclusiv drepturile de care ar
putea beneficia personalul respectiv.
CAP. 7
FORMAREA PROFESIONALA
ART. 97
(1) Prin termenul de "formare profesionala", partile inteleg sa
desemneze orice procedura prin care un salariat dobandeste o calificare, o alta
calificare, precum si orice procedura prin care salariatul se specializeaza sau
se perfectioneaza, obtinand un certificat sau o diploma care atesta aceste
situatii.
(2) Formarea si perfectionarea profesionala cuprinde si teme din domeniul
relatiilor de munca, convenite intre sindicate si patron.
(3) Partile convin asupra necesitatii si obligativitatii perfectionarii
profesionale a tuturor categoriilor de salariati, inclusiv a liderilor
sindicali scosi din productie, la expirarea mandatului.
ART. 98
La incheierea contractelor colective de munca la nivel de grupuri de
unitati, ori la nivel de unitati sau institutii, pentru partea privind formarea
profesionala se va tine seama cel putin de urmatoarele:
a) identificarea posturilor pentru care este necesara formarea
profesionala, caile de realizare, adoptarea programului anual si controlul
aplicarii acestuia, se vor face de comun acord de catre sindicat si patron;
cheltuielile pentru activitatea de formare profesionala a salariatilor se
suporta de unitati si institutii;
b) sindicatul va participa, prin imputernicitii sai, la orice forma de
examinare organizata in vederea absolvirii unui curs de formare profesionala in
cadrul unitatii sau institutiei;
c) in cazul in care unitatea urmeaza sa-si schimbe partial sau total
profilul de activitate, va informa si consulta sindicatul cu cel putin 2 luni
inainte de aplicarea masurii si va oferi propriilor salariati posibilitatea de
a se califica sau recalifica inainte de a apela la angajari de forta de munca
din afara;
d) in cazul in care un salariat identifica un curs de formare profesionala
pe care ar dori sa-l urmeze, organizat de un tert, patronul va analiza cererea
impreuna cu sindicatul, ramanand la aprecierea patronului daca si in ce
conditii va suporta contravaloarea cursului;
c) salariatii care au incheiat acte aditionale la contractul individual de
munca in vederea formarii profesionale, vor putea fi obligati sa suporte
cheltuielile ocazionate de aceasta, cu exceptia cazurilor prevazute de art. 75
alin. 3, daca parasesc unitatea, din motive imputabile lor, inainte de
implinirea unui termen de 3 ani de la data absolvirii cursurilor.
CAP. 8
ALTE PREVEDERI IN LEGATURA CU DREPTURILE SI OBLIGATIILE PARTILOR
ART. 99
(1) Partile contractante recunosc, pentru fiecare dintre ele si pentru
salariati in general, libertatea de opinie.
(2) Patronatul va adopta o pozitie neutra si impartiala fata de
organizatiile sindicale si reprezentantii salariatilor din unitati si
institutii.
ART. 100
(1) Consiliul de administratie are obligatia de a invita reprezentantii
sindicatului sa participe la sedintele sale, in conditiile prevazute de lege.
Participarea se face cu statut de observator, cu drept de opinie, dar fara
drept de vot.
(2) Incunostiintarea reprezentantilor sindicali se va face cu cel putin 72
de ore inainte de sedinta. Reprezentantilor sindicali li se vor comunica
ordinea de zi si vor avea acces la documentele, privind problemele
profesionale, economice, sociale sau culturale puse in discutie.
ART. 101
Patronul va asigura sindicatelor accesul la documentele necesare pentru
fundamentarea actiunilor prevazute la art. 29 alin. 2 din Legea nr. 54/1991.
ART. 102
(1) Liderii organizatiilor sindicale cu personalitate juridica, care
lucreaza nemijlocit in unitate sau institutie, in calitate de salariat, au
dreptul la reducerea programului normal lunar de lucru de pana la 5 zile pentru
activitati sindicale.
(2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alin. 1, precum si
durata timpului se stabilesc prin contractul colectiv de munca.
ART. 103
Pentru realizarea de catre federatii si confederatii sindicale si patronale
a unor activitati comune in interesul unitatilor si institutiilor, prin
contractele colective de munca, incheiate la aceste niveluri, se va stabili o
contributie a unitatilor si institutiilor la un fond administrat de partile
semnatare.
ART. 104
(1) Unitatile si institutiile vor asigura, in incinta lor gratuit pentru
activitatea sindicatelor spatiul si mobilierul necesar; prin contractele colective
de munca se vor stabili conditiile de acces la utilizarea bazei materiale de
care dispune unitatea sau institutia.
(2) Baza materiala cu destinatie cultural-sportiva, proprietatea unitatilor
sau institutiilor ori proprietatea sindicatelor din unitatile si institutiile
respective va putea fi folosita, fara plata, pentru actiuni organizate de
sindicate sau patronat, in conditiile prevazute in contractul colectiv de
munca.
ART. 105
(1) In anul 1993, confederatiile sindicale semnatare vor asigura pregatirea
pentru actiuni sindicale si relatii de munca a unui numar de cel mult 9.500
membri de sindicat din toate ramurile pe durate de 15 zile.
(2) Patronatul va permite salariatilor sa urmeze cursurile de pregatire
prevazute la alin. 1, in conditiile stabilite prin contractele colective de
munca incheiate la celelalte niveluri.
(3) Modalitatile de incadrare in numarul prevazut la alin. 1 se stabilesc
de partile semnatare prin comisia paritara.
ART. 106
La cererea organizatiilor sindicale din unitati si institutii patronii vor
accepta ca persoanele ce au ca sarcini de serviciu plata salariilor, cu acordul
lor, sa incaseze cotizatiile de sindicat si sa le vireze in contul sindicatului
respectiv; cotizatiile de sindicat se pot incasa numai cu acordul fiecarui
membru de sindicat pe baza listelor lunare intocmite de catre sindicate.
Conditiile in care se desfasoara aceasta activitate se stabilesc de catre
patron cu organizatia sindicala din unitate.
ART. 107
Este interzis unitatilor si institutiilor sa desfaca din initiativa lor
contractul individual de munca al salariatilor pentru motive care privesc
activitatea sindicala.
ART. 108
Administratia nu va angaja salariati permanenti, temporari sau cu program
partial in perioada declansarii sau desfasurarii conflictelor colective de
munca, pe locurile de munca ale salariatilor aflati in conflict.
ART. 109
Patronii recunosc dreptul reprezentantilor organizatiilor sindicale de a
verifica la locul de munca modul in care sunt respectate drepturile
salariatilor prevazute in contractul colectiv de munca.
ART. 110
Patronii se angajeaza ca in contractele de societate ale unitatilor cu
participare straina, pentru activitati pe teritoriul Romaniei, sa prevada o
clauza prin care partea externa se obliga sa respecte drepturile prevazute in
legislatia muncii in vigoare, in contractul colectiv de munca la nivel de
unitati, precum si Conventiile OIM ratificate in Romania.
ART. 111
Patronii si sindicatele isi vor comunica reciproc si in timp util
hotararile lor privind toate problemele importante din domeniul relatiilor de
munca.
ART. 112
(1) Confederatiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronilor de a
stabili in conditiile legii, raspunderea disciplinara sau patrimoniala a
salariatilor care se fac vinovati de incalcarea normelor de disciplina a muncii
sau aduc prejudicii unitatii sau institutiei.
(2) Confederatiile sindicale semnatare recunosc dreptul patronului de a
stabili normele de disciplina a muncii cu consultarea organizatiilor sindicale,
si a disciplinei tehnologice.
(3) Patronii si sindicatele se recunosc ca parteneri sociali permanenti.
Partile convin sa faca eforturi in vederea promovarii unui climat normal de
munca in unitati sau institutii cu respectarea prevederilor legii, a
contractelor colective de munca la toate nivelele si ale regulamentului de
ordine interioara, precum si a drepturilor si intereselor salariatilor si
membrilor de sindicat.
CAP. 9
DISPOZITII FINALE
ART. 113
(1) De prevederile prezentului contract beneficiaza numai organizatiile
sindicale nominalizate de confederatiile sindicale semnatare.
(2) Ramurile si grupurile de unitati unde se vor incheia contracte
colective de munca se stabilesc de comun acord intre organizatiile patronale si
confederatiile sindicale semnatare.
(3) Prevederile prezentului contract colectiv de munca national sunt
considerate minime, de la nivelul carora incepe negocierea contractelor
colective de munca de la celelalte niveluri.
(4) In situatiile in care nu se incheie contracte colective de munca pe
ramura sau grupuri de unitati, prevederile prezentului contract colectiv de
munca la nivel national sunt considerate niveluri minime de la care incepe
negocierea contractelor colective de munca la nivel de unitati sau institutii.
(5) Dupa incheierea contractelor colective de munca la nivel national, de
ramura sau grupuri de unitati, contractele colective de munca incheiate
anterior la esaloanele inferioare se vor pune de acord cu acestea.
ART. 114
In contractele individuale de munca nu se pot prevedea clauze contrare
contractelor colective de munca la nivel national, de ramuri, grupuri de
unitati, unitati si institutii, sau care sa stabileasca drepturile sub limita
considerata minima in conditiile prevazute de art. 2, art. 3, art. 11 si art.
113.
ART. 115
Prevederile contractelor individuale de munca existente la data intrarii in
vigoare a contractelor colective, vor fi puse de acord, cu prevederile acestora
din urma.
ART. 116
In toate situatiile de reorganizare sau, dupa caz, de privatizare a
unitatilor sau institutiilor, drepturile si obligatiile prevazute de prezentul
contract colectiv de munca se transmit noilor subiecte de drept rezultate din
aceste operatiuni juridice.
ART. 117
Prezentul contract colectiv de munca isi produce efectele incepand cu data
inregistrarii lui de catre una din parti, in conditiile prevazute de art. 12
alin. 3 din Legea nr. 13/1991.
COMENTARIU
1. Contractul colectiv de munca unic la nivel national, reprodus mai sus,
in vigoare timp de un an, cu incepere de la data de 10 martie 1993, a fost
incheiat in temeiul art. 6, si art. 8 din Legea nr. 13/1991 privind contractul
colectiv de munca.
2. Spre deosebire de anul 1992, cand au fost incheiate un numar de trei
contracte colective de munca la nivel national in anul 1993 s-a incheiat numai
un singur ("unic") contract colectiv de munca la nivel national.
Mentionam ca desi, legal, este posibila incheierea mai multor contracte
colective de munca, la nivel national, de ramura ori grup de unitati,
aplicabile concomitent in aceiasi perioada, este evident ca apare mult mai
fireasca incheierea a cate unui singur contract colectiv de munca la nivelurile
amintite.
3. Cat priveste problematica continutului contractelor colective de munca,
indiferent de nivelul incheierii lor, ne referim la Comentariul nostru precizat
la pct. 2 alin. 2.
4. De asemenea, de vreme ce, pana astazi, Legea nr. 13/1991 nu a fost
modificata ori completata, ne mentinem, integral, concluziile noastre din
Comentariul la care ne referim, in sensul ca, oricit de paradoxal ar parea,
contractele colective incheiate la nivel national, de ramura ori grupuri de
unitati, in prezent, nu au, juridic, forta obligatorie, nu constituie izvoare
de drept, ci doar simple norme de recomandare ori surse de inspiratie, iar
singurele contracte colective de munca care, au caracter obligatoriu sunt
acelea incheiate la nivelul fiecarei unitati.
Imprejurarea ca, in fapt, in 1993 s-a incheiat doar un singur contract
colectiv de munca la nivel national (desi si in acest an, legal, puteau fi
incheiate, ca si in 1992, mai multe) nu modifica, juridic, concluzia expusa mai
sus, avandu-se in vedere modul de redactare al prevederilor cuprinse in art. 4
si art. 7-8 din Legea nr. 13/1991, care nu s-au modificat.
5. In legatura cu dispozitiile art. 2 si art. 113 alin. 1 din Contractul
colectiv de munca unic la nivel national, reprodus mai sus, remarcam ca desi
intitulat "unic" si "la nivel national", acest contract
colectiv nu se aplica in orice unitate (institutii), ci doar in acelea in care
oricare din confederatiile semnatare au membri de sindicat, asadar, organizatii
sindicale nominalizate de confederatiile sindicale semnatare.
Referitor la dispozitiile mentionate, subliniem ca acestea sunt esential si
structural flagrant nelegale deoarece, potrivit art. 4 din Legea nr. 13/1991,
clauzele contractului colectiv de munca - incheiat la nivel de unitate - produc
efecte fata de toti salariatii unitatii "indiferent de data angajarii lor
sau daca s-au afiliat sau nu la o organizatie sindicala din unitate".
6. In legatura au art. 14 si art. 114-115, urmeaza a se avea in vedere
concluzia expusa la pct. 4 al Comentariului de fata.
7. Art. 18 alin. 2 este incomplet formulat, deoarece el lasa impresia ca
oricand si in orice conditii se pot incheia contracte individuale de munca pe
durata determinata.
In realitate, contractele individuale de munca pe durata determinata pot fi
incheiate numai in situatiile de exceptie prevazute la art. 70 alin. 2 din
Codul muncii, iar in temeiul art. 11 din Legea nr. 13/1991 in orice contract
colectiv de munca - asadar, si intr-un contract colectiv de munca incheiat la
nivel national - "sub sanctiunea nulitatii absolute, nu pot fi incluse
clauze care sa conduca la acordarea unor drepturi salariatilor sub nivelul
minim prevazut de legislatia muncii in vigoare". Cu alte cuvinte, nici o
clauza a vreunui contract colectiv de munca - indiferent de nivelul incheierii
sale - nu poate fi mai defavorabila salariatilor decat o norma legala.
Asa fiind, rezulta ca art. 18 alin. 2 din Contractul colectiv unic la nivel
national trebuie interpretat in sensul ca un contract individual de munca poate
fi incheiat si pe durata determinata, dar numai in cazurile si conditiile de
exceptie, prevazute de lege in acest sens.
8. In legatura cu art. 19 alin. 2 din Contractul colectiv de munca unic la
nivel national, subliniem ca textul este in concordanta cu doctrina si
jurisprudenta in materie, cu precizarea suplimentara ca prin "locul
muncii" se intelege localitatea unde, in temeiul contractului individual
de munca salariatul urmeaza a-si desfasura activitatea.
9. Referitor la art. 54, mentionam ca, legal, caracterul privilegiat al
creantelor privind drepturile banesti ale salariatilor nu poate fi stabilit
printr-un contract, ci doar prin lege, deoarece un atare contract (in speta, un
contract colectiv de munca) nu este opozabil tertilor, care au calitatea de
creditori ai unitatii (patronului) pe baza unor titluri executorii, pentru
diferite alte creante.
Asadar, chiar daca dispozitiile art. 54 din Contractul colectiv de munca
unic la nivel national ar fi reproduse in contractele colective de munca incheiate
la nivel de unitate, clauza respectiva, oricum, nu este opozabila creditorilor
unitatii, (debitoare a drepturilor de salarizare neachitate), care, prin
ipoteza, sunt terti, ci, si in atare situatie, se aplica numai dispozitiile
legale in materie.
In consecinta, cat priveste art. 54 alin. 1, textul fiind in deplina
concordanta cu art. 7 alin. 2 din Legea salarizarii nr. 14/1991, dispozitia
potrivit careia "drepturile banesti cuvenite angajatului se platesc
inaintea oricaror obligatii banesti ale unitatii", aplicarea clauzei ce
formeaza obiectul art. 54 alin. 1 nu ridica nici o problema deosebita.
In schimb, in legatura cu art. 54 alin. 2 din acelasi Contract colectiv de
munca unic la nivel national, trebuie avute in vedere si normele legale in materie
in domeniul falimentului (art. 783 din Codul comercial).
9. Compensarea diferentei dintre salariul de baza si indemnizatia
(ajutorul) de maternitate cuvenit potrivit legislatiei asigurarilor sociale, la
care se refera art. 88 din Contractul colectiv de munca unic la nivel national,
juridic nu constituie un salariu ori un spor sau adaos la acesta, deoarece nu
reprezinta o contravaloare a unei munci prestate (o plata a muncii), ci o
indemnizatie cu caracter special, de natura contractuala.