DECIZIE Nr. 10*) din 24 ianuarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 74 din 25 aprilie 1995
*) Definitiva prin nerecurare.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art.
43 din Legea nr. 5/1973, republicata, ridicata de Societatea Comerciala
"Rom-Vial" - S.A. Bucuresti in Dosarul nr. 794/1993 al Judecatoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 11 ianuarie 1995 si au fost
consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea Constitutionala, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a aminat pronuntarea pentru data de 18
ianuarie 1995 si apoi pentru data de 24 ianuarie 1995.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 16 februarie 1994 pronuntata in Dosarul nr. 794/1993,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 43 din Legea nr. 5/1973,
republicata, ridicata de Societatea Comerciala "Rom-Vial" - S.A.
Bucuresti. In sustinerea exceptiei se arata ca, in actualele conditii de
aplicare a principiilor economiei de piata, legiuitorul nu intelege sa reglementeze
in mod definitiv clauzele contractuale dintre proprietari si chiriasi
referitoare la cuantumul chiriei pentru spatiile comerciale. Prin Hotararea
Guvernului nr. 85/1991, pentru spatiile comerciale s-au stabilit tarife noi,
asa incat, sub acest aspect, dispozitiile art. 43 din Legea nr. 5/1973,
republicata, au cazut in desuetudine.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca, potrivit
Constitutiei, protectia proprietatii este garantata in mod egal, indiferent de
titular, si, ca atare, prin limitarea chiriilor se ingradeste unul dintre
atributele dreptului de proprietate - dreptul de a culege fructele. O astfel de
limitare nu-si gaseste justificare in cazul societatilor comerciale.
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, Incheierea de sesizare
din 16 februarie 1994, pronuntata de Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, a fost
inaintata celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru comunicarea
punctelor lor de vedere.
Guvernul apreciaza, in punctul sau de vedere, ca in speta nu exista
elemente care sa motiveze ridicarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 43 din Legea nr. 5/1973, republicata. Se sustine ca
Hotararea Guvernului nr. 85/1991, invocata ca temei al actiunii, exprima
preocuparea executivului de a reactualiza nivelul chiriilor in raport cu
consecintele fenomenului inflatiei, locatorul avand dreptul sa realizeze
aceasta operatiune prin indexarea chiriei din momentul incheierii contractului
de locatiune.
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
sustinerile partilor si concluziile procurorului, dispozitiile legale atacate
ca neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, ale Legii nr.
47/1992 si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine:
Art. 43 din Legea nr. 5/1973, republicata, privind administrarea fondului
locativ si reglementarea raporturilor dintre proprietari si chiriasi, atacat ca
neconstitutional, prevede:
"Tariful de baza al chiriei lunare pentru suprafata locativa folosita
in alte scopuri decat pentru birouri este:
a) pentru suprafata locativa folosita pentru activitati social-culturale,
precum si pentru cazarea unor specialisti, 2,50 lei/mp;
b) pentru suprafata locativa folosita pentru ateliere de catre artistii
plastici si meseriasi autorizati, 3 lei/mp;
c) pentru suprafata locativa folosita pentru activitati comerciale, industriale
si prestari de servicii in municipiul Bucuresti, 8 lei/mp, iar pentru depozite,
7 lei/mp.
La celelalte municipii, pentru suprafata locativa folosita pentru
activitati comerciale, industriale si prestari de servicii, tariful de baza
este de 6 lei/mp, iar pentru depozite este de 5 lei/mp.
In orase, pentru suprafata locativa folosita pentru activitati comerciale,
industriale si prestari de servicii, tariful de baza este de 5 lei/mp, iar
pentru depozite este de 4 lei/mp.
In localitatile rurale tariful de baza prevazut pentru suprafetele locative
cu alta destinatie situate in orase se reduce cu 30%;
d) pentru suprafata locativa a garajelor folosite de organizatiile
socialiste, de alte persoane juridice si de persoanele fizice, 3 lei/mp.
Plata chiriei pentru garaje inchiriate personalului muncitor se face in
conditiile prevazute de art. 37."
Potrivit prevederilor art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
"obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il poate constitui numai o
prevedere dintr-o lege sau ordonanta de care depinde judecarea cauzei". In
speta, obiectul litigiului il constituie tariful chiriei pentru suprafata
locativa folosita pentru activitati comerciale. In consecinta, Curtea
Constitutionala urmeaza sa se pronunte numai cu privire la prevederile art. 43
alin. 1 lit. c) si alin. 2 si 3 din Legea nr. 5/1973, republicata, celelalte
prevederi ale acestei dispozitii nefiind relevante in solutionarea litigiului
dedus judecarii.
Conform art. 134 alin. (1) din Constitutie, economia Romaniei este economie
de piata. Pe cale de consecinta, dispozitiile legale privind desfasurarea
activitatii economice presupun nu numai respectarea autonomiei agentilor
economici, ci si stabilirea unui cadru concurential, ce exclude orice forma de
privilegiu de natura sa impiedice concurenta loiala pe piata. Limitarea chiriei
pentru suprafata locativa utilizata in activitati economice, potrivit art. 43
alin. 1 lit. c) si alin. 2 si 3 din Legea nr. 5/1973, republicata, este in
contradictie cu aceste exigente, ce rezulta din prevederile art. 134 alin. (1)
din Constitutie, intrucat reprezinta un privilegiu pentru locatar, in
conditiile in care fenomenele inflationiste produse in economie au rupt
echilibrul existent anterior, la data adoptarii legii respective, intre
cuantumul chiriei si valoarea comerciala a spatiului inchiriat. In masura in
care locatarul nu-si poate recupera prin chirie valoarea spatiului inchiriat,
rezulta ca locatorul este beneficiarul unui venit ce nu rezulta din
valorificarea activitatii sale, ci pe seama si in dauna locatarului, ceea ce
este contrar economiei de piata si concurentei loiale pe care o asemenea
economie o presupune. Privilegiul pe care un asemenea locatar l-ar avea este nu
numai in relatia cu locatorul, dar si cu ceilalti competitori ce ar utiliza
spatii comerciale proprii. Pe cale de consecinta, tinand seama de prevederile
art. 134 alin. (1) din Constitutie, rezulta ca dispozitiile art. 43 alin. 1
lit. c) si alin. 2 si 3 din Legea nr. 5/1973, republicata, sunt, in temeiul
art. 150 alin. (1) al legii fundamentale, abrogate. Aceste prevederi sunt
implicit abrogate si tinand seama de dispozitiile Legii administratiei publice
locale nr. 69/1991. In conformitate cu art. 21 alin. 2 lit. g) al acestei legi,
consiliul local administreaza domeniul public si privat al comunei ori
orasului, acestea constituind, asa cum dispune art. 71, impreuna cu drepturile
si obligatiile cu caracter patrimonial, patrimoniul unitatii
administrativ-teritoriale. Consiliile locale si cele judetene - prevede art. 76
din Legea nr. 69/1991 - hotarasc cu privire la concesionarea, inchirierea,
locatia de gestiune a bunurilor apartinand domeniului public sau privat, precum
si cu privire la vanzarea bunurilor ce fac parte din domeniul privat. Evident
ca acest drept se exercita in conditii de concurenta, nefiind de conceput ca
patrimoniul unitatii administrativ-teritoriale sa fie valorificat altfel decat
in folosul unitatii administrativ-teritoriale care il detine.
In consecinta, fata de dispozitiile constitutionale si legale mentionate,
se constata ca prevederile art. 43 alin. 1 lit. c), alin. 2 si 3 din Legea nr.
5/1973, republicata, sunt abrogate potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie
si, ca atare, pentru motivele aratate, exceptia de neconstitutionalitate
ridicata de Societatea Comerciala "Rom-Vial" - S.A. Bucuresti urmeaza
a fi admisa in parte.
In temeiul art. 144 lit. c) si al art. 150 alin. (1) din Constitutie,
precum si al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit. A.c) si art. 25 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Admite in parte exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Societatea
Comerciala "Rom-Vial" - S.A., cu sediul in Bucuresti, str. Frumoasa
nr. 39, sectorul 1, si constata ca prevederile art. 43 alin. 1 lit. c), alin. 2
si alin. 3 din Legea nr. 5/1973, republicata, sunt abrogate potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 24 ianuarie 1995.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu