LEGE
Nr. 238 din 7 iunie 2004
Legea petrolului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 535 din 15 iunie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Resursele de petrol situate in subsolul tarii si al platoului
continental romanesc al Marii Negre, delimitat conform principiilor dreptului
international si conventiilor internationale la care Romania este parte, fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
(2) Petrolul reprezinta substantele minerale combustibile constituite din
amestecuri de hidrocarburi naturale, acumulate in scoarta terestra si care, in
conditii de suprafata, se prezinta in stare gazoasa, sub forma de gaze
naturale, sau lichida, sub forma de titei si condensat.
(3) Gazele naturale cuprind gazele libere din zacaminte de gaz metan,
gazele dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de
titei, precum si gazele rezultate din extractia amestecurilor de gaz condensat.
Art. 2
In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile folosite se definesc
dupa cum urmeaza:
1. abandonare semnifica ansamblul lucrarilor care conduc la inchiderea
exploatarii unui zacamant de petrol, incluzand lucrarile de refacere si
reabilitare a mediului;
2. acord petrolier este actul juridic incheiat, potrivit prevederilor
prezentei legi, intre autoritatea competenta si una sau mai multe persoane
juridice romane ori straine, in vederea efectuarii de operatiuni petroliere si
a concesiunii bunurilor necesare realizarii acestora;
3. autoritate competenta este Agentia Nationala pentru Resurse Minerale,
care reprezinta interesele statului in domeniul resurselor de petrol, conform
atributiilor stabilite de prezenta lege;
4. cadastru extractiv semnifica cadastrul de specialitate, reprezentand un
subsistem de evidenta si inventariere sistematica a bunurilor imobile aferente
operatiunilor petroliere: terenuri, constructii si instalatii, sub aspect
tehnic, economic, juridic si alte informatii privind perimetrul instituit;
5. carte petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde:
a) toate datele privind regimul juridic al suprafetelor aferente
perimetrului dezvoltare si exploatare, proprietatea, situatia topografica a
lucrarilor aferente operatiunilor petroliere, a resurselor/rezervelor de petrol
si de productie;
b) date referitoare la delimitarea perimetrelor si operatiunile petroliere
efectuate in fazele de prospectiune si explorare;
6. concedent este autoritatea competenta abilitata de lege sa acorde
concesiunea;
7. concesiune petroliera semnifica operatiunea juridica prin care statul
roman, reprezentat de autoritatea competenta, in calitate de concedent,
transmite, pe o perioada determinata, unei persoane juridice romane sau
straine, in calitate de concesionar, dreptul si obligatia de a efectua, pe risc
si cheltuiala proprii, operatiuni petroliere ce cad sub incidenta prezentei
legi si dreptul de a utiliza bunurile aflate in proprietate publica, necesare
realizarii operatiunilor petroliere, in schimbul unei redevente;
8. concesionar este titularul caruia i se acorda concesiunea petroliera;
9. conducta colectoare semnifica orice conducta sau retea de conducte,
inclusiv instalatiile, echipamentele si dotarile aferente, prin care se asigura
transportul petrolului de la punctele de colectare din cadrul zacamintelor
comerciale pana la conducta magistrala;
10. conducta magistrala este orice conducta, inclusiv instalatiile,
echipamentele si dotarile aferente, prin care se asigura transportul petrolului
intre punctele de preluare din conducte colectoare sau din import si punctele
de predare la unitatile de prelucrare, centrele de distributie si la consumatorii
racordati direct la aceasta sau la export;
11. conducta de tranzit este conducta care asigura transportul petrolului
pe teritoriul Romaniei, intre doua puncte diferite situate pe frontiera de stat
a tarii, construita in baza unui acord interguvernamental, care are regimul
juridic si este operata in conformitate cu prevederile legii speciale prin care
se aproba acordul;
12. depozit subteran este un spatiu din scoarta terestra cu calitati
naturale sau dobandite ca urmare a unor operatiuni petroliere ori activitati
miniere anterioare, proprii pentru introducerea, stocarea si scoaterea unor
volume de petrol;
13. dezvoltare semnifica ansamblul lucrarilor care constau in realizarea
sondelor de exploatare, construirea, montarea, reabilitarea si modernizarea
instalatiilor specifice, conductelor colectoare, conductelor magistrale,
echipamentelor si a altor utilitati necesare extractiei, tratarii, stocarii,
transportului si tranzitului petrolului;
14. exploatare semnifica ansamblul de lucrari efectuate la si de la
suprafata pentru extragerea petrolului, colectarea, tratarea, transportul,
precum si tranzitul acestuia prin conductele magistrale, in vederea realizarii
unor scopuri economice prin folosirea si punerea in valoare a acestuia;
15. explorare semnifica ansamblul de studii si operatiuni care se
realizeaza pentru cunoasterea conditiilor geologice de acumulare a petrolului
si cuprinde identificarea zacamintelor, evaluarea cantitativa si calitativa a
acestora, precum si determinarea conditiilor tehnice si economice de
valorificare;
16. fond geologic national reprezinta totalitatea datelor privind resursele
si rezervele minerale, obtinute din activitati miniere si petroliere,
indiferent de natura suportului de stocare;
17. fond national de resurse geologice/rezerve de petrol reprezinta
totalitatea resurselor/rezervelor evidentiate si inregistrate de catre
autoritatea competenta pentru fiecare tip de resursa de petrol a tarii,
determinate conform reglementarilor specifice;
18. forta majora semnifica un eveniment imprevizibil, inevitabil si
insurmontabil, care genereaza imposibilitatea temporara sau definitiva de
executare, partiala ori totala, a operatiunilor petroliere;
19. inmagazinare subterana reprezinta ansamblul de operatiuni petroliere
executate la si de la suprafata pentru introducerea, stocarea in depozite
subterane, precum si scoaterea petrolului din acestea, in vederea
valorificarii;
20. mediu semnifica ansamblul de conditii si elemente naturale, definite
conform Legii protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare, care pot fi afectate prin operatiuni petroliere;
21. operare a conductelor magistrale semnifica ansamblul activitatilor
desfasurate pentru realizarea transportului petrolului, construirea,
exploatarea, dezvoltarea, intretinerea, repararea, modernizarea si abandonarea
conductelor magistrale sau a unor portiuni din acestea;
22. operare a terminalelor petroliere semnifica ansamblul activitatilor
pentru receptionarea, stocarea si transferul la facilitatile portuare prin care
se face importul, respectiv exportul petrolului si al produselor petroliere;
23. operator semnifica titularul sau o persoana juridica desemnata de
titular sa conduca operatiunile petroliere prevazute in acordul petrolier si sa
il reprezinte in relatiile cu autoritatea competenta;
24. operatiuni petroliere semnifica ansamblul de activitati de explorare,
dezvoltare, exploatare si abandonare a unui zacamant petrolier, inmagazinarea
subterana, transportul si tranzitul petrolului pe conducte magistrale, precum
si operarea terminalelor petroliere;
25. perimetru petrolier reprezinta aria corespunzatoare proiectiei la
suprafata a conturului partii din scoarta terestra in interiorul careia, pe un
interval de adancime determinat, se realizeaza lucrari de explorare,
dezvoltare, exploatare sau inmagazinare, precum si suprafetele necesare
desfasurarii activitatilor de explorare, dezvoltare, exploatare, inmagazinare
si transport al petrolului, situate in afara acestei arii;
26. perimetru de operare a conductelor magistrale si a terminalului
petrolier delimiteaza culoarul de protectie si siguranta a conductelor,
terenurile aferente statiilor de pompare, comprimare si depozitare, precum si
instalatiilor de protectie, securitate si comunicatii aferente;
27. permis de prospectiune este actul juridic emis de autoritatea
competenta prin care se acorda dreptul neexclusiv, in sensul ca se poate acorda
simultan mai multor solicitanti, de a efectua lucrari de explorare intr-un
perimetru petrolier;
28. plan de abandonare semnifica complexul de documentatii tehnice,
economice, sociale si de mediu care motiveaza inchiderea exploatarii si contine
actiunile necesare pentru asigurarea finantarii si realizarii efective a
masurilor de incetare a activitatii;
29. plan de refacere a mediului reprezinta ansamblul masurilor de refacere
si reabilitare a mediului in perimetrul de explorare/exploatare, tinandu-se
cont si de optiunile colectivitatilor locale privind utilizarea postinchidere a
perimetrului, si care contine si proiectul tehnic de realizare a acestora;
30. pret de referinta al petrolului reprezinta pretul stabilit de catre
autoritatea competenta, in baza unei metodologii fundamentate prin studii de
specialitate, care se utilizeaza pentru calculul veniturilor bugetului de stat
aferente redeventei petroliere;
31. productie bruta de petrol reprezinta cantitatile de petrol extrase din
zacamant, determinate la punctele de masura, dupa trecerea prin instalatiile de
separare si/sau tratare;
32. provizion de abandonare, de refacere a mediului si de redare in
circuitul agricol sau forestier reprezinta suma inregistrata in evidenta
contabila si dedusa anual la calculul impozitului pe profit, in conditiile
reglementarilor in vigoare;
33. redeventa petroliera reprezinta suma datorata de catre titularii
acordurilor petroliere bugetului de stat, in conditiile legii, pentru
exploatarea unui zacamant petrolier si a bunurilor aflate in domeniul public,
in scopul transportului si tranzitului petrolului pe conducte magistrale,
precum si operarii terminalelor petroliere;
34. resursa geologica de petrol semnifica totalitatea cantitatilor sau
volumelor de petrol din acumularile naturale descoperite si a celor presupuse a
fi descoperite prin viitoarele operatiuni petroliere;
35. rezerva de petrol reprezinta partea din resursa geologica estimata ca
poate fi extrasa in conditiile tehnice si economice existente la data la care a
fost calculata;
36. reziliere este actul juridic prin care autoritatea competenta dispune
incetarea, in conditiile prezentei legi, a unui acord petrolier;
37. sistem national de transport al petrolului reprezinta ansamblul
conductelor magistrale interconectate care asigura colectarea petrolului extras
din perimetrele de exploatare sau a celui provenit din import si dirijarea lui
de la punctele de predare de catre producatori, respectiv importatori, la
unitatile de prelucrare, spre centrele de distributie si consum sau la export,
statiile de pompare si comprimare, rampele de incarcare-descarcare pe calea
ferata, precum si toate instalatiile, echipamentele si dotarile aferente
acestora;
38. subcontractant reprezinta persoana juridica ce presteaza servicii
concesionarului in baza unui contract, care are ca obiect executarea in parte a
operatiunilor petroliere prevazute in acordul petrolier;
39. terminal petrolier reprezinta ansamblul compus din rezervoare, conducte
tehnologice, pompe si instalatii portuare care asigura transferul petrolului de
la/la limita conductelor magistrale la/de la facilitatile portuare, pentru
import, respectiv export;
40. titular semnifica persoana juridica romana sau straina, careia i s-a
acordat dreptul de a efectua operatiuni petroliere in baza unui acord
petrolier;
41. transport desemneaza ansamblul activitatilor pentru operarea
conductelor magistrale sau a unor portiuni din acestea, precum si preluarea,
manipularea, dispecerizarea, depozitarea, selectionarea, transmisia si livrarea
petrolului la consumatori finali, la distribuitori, la export sau in tranzit;
42. transportator desemneaza orice persoana juridica care este titular al
unui acord petrolier pentru transportul petrolului prin conducte magistrale
si/sau de tranzit;
43. tranzit desemneaza transportul pe teritoriul Romaniei al petrolului
provenit dintr-un stat si destinat altui stat;
44. zacamant comercial desemneaza acumularea sau ansamblul acumularilor
naturale de petrol, a caror valorificare unitara este justificata din punct de
vedere tehnic si economic;
45. zona de protectie desemneaza suprafata de teren extinsa de o parte si
de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor magistrale si a
instalatiilor/infrastructurii aferente, cu o distanta care asigura integritatea
tehnica in functionarea acestora;
46. zona de siguranta desemneaza suprafata de teren extinsa de o parte si
de alta a proiectiei in plan orizontal a conductelor magistrale si a
instalatiilor/infrastructurii aferente, cu o distanta stabilita pentru fiecare
obiectiv, in functie de cerintele de siguranta si interventie ale acestuia.
Art. 3
Operatiunile petroliere se realizeaza de catre persoane juridice, romane
sau straine, in conditiile legii, numai in cadrul unor perimetre stabilite in
acest scop de catre autoritatea competenta.
Art. 4
(1) Toate datele si informatiile, indiferent de modalitatea de stocare,
obtinute ca urmare a efectuarii de operatiuni asupra resurselor petroliere
romanesti, determinate conform art. 1 alin. (1), apartin statului roman.
(2) Persoanele juridice care efectueaza operatiuni petroliere pot utiliza
datele si informatiile obtinute, numai in interes propriu, pe toata durata
acestora.
(3) Transmiterea catre alte parti interesate a datelor si informatiilor
privind resursele petroliere din Romania se face cu acordul autoritatii
competente, conform normelor de aplicare a prezentei legi.
(4) Autoritatea competenta, titularii de acorduri/permise, precum si alte
autoritati publice si institutii cu atributii in aplicarea prevederilor
prezentei legi au obligatia de a pastra confidentialitatea asupra datelor si
informatiilor transmise de titularii acordurilor si/sau permiselor de care iau
cunostinta in executarea atributiilor de serviciu, pe toata durata
operatiunilor petroliere, in conditiile prevazute de lege.
Art. 5
(1) Lucrarile de dezvoltare si exploatare a zacamintelor comerciale de
petrol se pot executa numai pentru rezerve confirmate de autoritatea
competenta, la propunerea titularului.
(2) Documentatiile privind calculul rezervelor se intocmesc de catre
titular, in conformitate cu instructiunile tehnice emise de autoritatea
competenta.
CAP. 2
Dobandirea folosintei si accesul la terenurile pe care se efectueaza
operatiuni petroliere
Art. 6
Dreptul de folosinta a terenurilor necesare efectuarii operatiunilor
petroliere se dobandeste in conditiile legii, prin:
a) vanzarea-cumpararea terenurilor si, dupa caz, a constructiilor situate
pe acestea, la pretul convenit intre parti;
b) schimbul de terenuri, insotit de stramutarea proprietarului afectat si
de reconstructia cladirilor pe terenul nou acordat, pe cheltuiala titularului
care beneficiaza de terenul eliberat, conform conventiei partilor;
c) inchirierea terenului pe durata determinata, pe baza de contracte
incheiate intre parti;
d) exproprierea pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii;
e) concesionarea terenurilor;
f) asocierea dintre proprietarul terenului si titularul de acord;
g) alte proceduri prevazute de lege.
Art. 7
(1) Asupra terenurilor, altele decat cele declarate de utilitate publica,
necesare accesului in perimetrele de explorare sau exploatare si asupra
terenurilor necesare oricaror activitati pe care acestea le implica, altele
decat cele declarate de utilitate publica, se instituie, in favoarea
titularului, un drept de servitute legala.
(2) Exercitarea dreptului de servitute legala stabilit potrivit
prevederilor alin. (1) se face contra platii unei rente anuale catre
proprietarii terenurilor afectate de acesta, pe baza conventiei incheiate intre
parti cu respectarea prevederilor legale, in termen de 60 de zile de la
comunicarea catre proprietarii de terenuri a unei notificari scrise din partea
titularilor de acorduri si/sau permise.
(3) In cazul in care partile nu ajung la un acord de vointa in termenul
prevazut la alin. (2), stabilirea cuantumului rentei se va face de catre
instanta, in conditiile legii.
(4) Durata servitutii legale stabilite potrivit prevederilor alin. (1) este
cea a operatiunilor petroliere, iar terenurile ce urmeaza a fi afectate vor fi
determinate, in ceea ce priveste suprafetele si proprietarii, dupa principiul
celei mai mici atingeri aduse dreptului de proprietate.
Art. 8
(1) Accesul la terenurile afectate de servitutea legala prevazuta la art. 7
alin. (1) se stabileste prin negocieri intre titularul acordului petrolier si
proprietarii de terenuri, cu respectarea principiului egalitatii de tratament
si al echitatii.
(2) In caz de forta majora sau avarie, accesul la terenuri este neingradit,
iar evaluarea efectelor accesului se va face ulterior, cu respectarea dreptului
la despagubire a proprietarului terenului.
Art. 9
Dreptul de acces in perimetrul de operare a conductelor este diferentiat,
in functie de natura operatiunilor ce urmeaza a se efectua, astfel:
a) permanent, pentru verificarea zilnica a perimetrului de operare a
conductelor magistrale, cu informarea anuala a proprietarilor terenurilor;
b) ocazional, pentru lucrari de interventii in caz de avarii si de
reparatii programate, cu anuntarea proprietarilor de terenuri si plata
despagubirilor potrivit legii.
Art. 10
(1) Orice neintelegeri intre titularii care desfasoara operatiuni petroliere
si proprietarii terenurilor se solutioneaza de catre instantele judecatoresti
competente, potrivit legii.
(2) Despagubirile se vor stabili avandu-se in vedere contravaloarea
productiei estimate a culturilor si plantatiilor afectate, precum si valoarea
de circulatie a bunurilor imobile afectate, stabilite in conditiile legii, la
momentul afectarii.
Art. 11
In cazul in care statul vinde bunurile expropriate in conditiile art. 6
lit. d), fostii proprietari sau, dupa caz, succesorii lor, au dreptul de a
reintra in posesia acestora, la un pret ce nu poate fi mai mare decat
despagubirea actualizata, scop in care vor fi instiintati despre conditiile
vanzarii, pe cale administrativa sau prin publicitate.
Art. 12
(1) Efectuarea de operatiuni petroliere pe terenurile pe care sunt
amplasate monumente istorice, culturale, religioase, situri arheologice de
interes deosebit, rezervatii naturale, zone de protectie sanitara si perimetre
de protectie hidrogeologica a surselor de alimentare cu apa, precum si
instituirea dreptului de servitute pentru operatiunile petroliere pe astfel de
terenuri sunt interzise.
(2) Exceptiile de la prevederile alin. (1) se stabilesc prin lege, cu
stabilirea de despagubiri si alte masuri compensatorii.
Art. 13
Dreptul de proprietate asupra terenului nu confera dreptul de preemtiune
asupra concesionarii operatiunilor petroliere.
CAP. 3
Regimul sistemului national de transport al petrolului si al conductelor
magistrale care asigura transportul si tranzitul petrolului
Art. 14
(1) Sistemul national de transport al petrolului face parte din
proprietatea publica a statului si este de importanta strategica.
(2) Investitiile efectuate din surse proprii ale titularului, pe durata
concesiunii, in vederea operarii sistemului national de transport al
petrolului, concretizate in dezvoltari si modernizari ale sistemului national
de transport al petrolului, fac parte din proprietatea publica a statului.
(3) Investitiile prevazute la alin. (2) sunt considerate active corporale
supuse amortizarii, potrivit prevederilor legale.
(4) Investitiile efectuate in baza unui contract de parteneriat
public-privat au regimul juridic al bunurilor prevazute la alin. (1).
(5) Bunurile aflate in proprietatea publica a statului, finantate din surse
bugetare, nu se supun amortizarii.
(6) Bunurile aflate in proprietatea publica a statului, precum si cele
prevazute la alin. (2) se predau de catre titular autoritatii competente, la
data incetarii concesiunii.
Art. 15
(1) Investitiile efectuate din surse proprii ale titularului, concretizate
in bunuri noi similare celor prevazute la art. 14, dar care nu fac parte din
sistemul national de transport al petrolului, au regimul juridic de bunuri
proprietate privata si se pot conecta la acesta.
(2) Titularul are obligatia sa permita accesul la aceste conducte in
conditiile art. 47 lit. b).
SECTIUNEA 1
Tranzitul petrolului
Art. 16
Tranzitul petrolului se efectueaza prin conducte magistrale, pe baze
contractuale, cu respectarea legislatiei in vigoare si a acordurilor
internationale la care Romania este parte.
Art. 17
Contractele de tranzit al petrolului vor fi negociate de entitatile
desemnate de statul roman cu entitatile corespondente din statele implicate,
avand la baza si clauzele contractuale stabilite prin mandatul autoritatilor
competente.
Art. 18
Conditiile prevazute in contractele de tranzit nu vor include clauze
restrictive nejustificate sau care sa pericliteze securitatea furnizarii si
calitatea serviciilor, tinandu-se cont de rezerva de productie, capacitatea de
depozitare si de eficienta modului de operare a sistemului existent.
SECTIUNEA a 2-a
Regimul transportului petrolului prin sistemul national de transport
Art. 19
Transportul petrolului prin sistemul national de transport constituie un
serviciu public de interes national si importanta strategica.
Art. 20
(1) Concesionarul sistemului national de transport al petrolului are
calitatea de transportator comun si obligatia de a asigura, potrivit
prevederilor legale, accesul liber la capacitatea disponibila a sistemului,
tuturor solicitantilor, persoane juridice autorizate, in conditii egale, in mod
nediscriminatoriu si transparent.
(2) Capacitatea disponibila reprezinta diferenta dintre capacitatea fizica
totala a sistemului si capacitatea angajata prin obligatiile contractuale
asumate de catre transportator, prin contracte incheiate si in vigoare la data
solicitarii de catre un beneficiar, asigurand totodata:
a) transportul petrolului apartinand transportatorului;
b) indeplinirea unor obligatii privind prestarea unor servicii publice de
catre transportatorul comun, conform legislatiei in vigoare;
c) mentinerea unei rezerve de capacitate necesare operarii sistemului in
conditii de securitate, flexibilitate si eficienta, potrivit normelor tehnice
emise de transportator si avizate de autoritatea competenta.
(3) Accesul la capacitatea disponibila a sistemului national de transport
al petrolului reprezinta dreptul oricarui solicitant autorizat de a beneficia
de racordare efectiva la sistem si/sau de transport al propriilor cantitati de
titei, condensat si/sau gaze naturale, corespunzator contractului de transport
incheiat si in schimbul achitarii tarifelor de transport.
(4) Tarifele de transport din sistemul national de transport se stabilesc
de catre autoritatea competenta, in conformitate cu legislatia in vigoare.
Art. 21
(1) Transportatorul comun nu este obligat sa asigure accesul la sistemul
national de transport al petrolului atunci cand:
a) nu exista capacitate disponibila in conductele magistrale, potrivit
prevederilor art. 20 alin. (2), pentru rutele solicitate. In cazul in care nu
exista suficienta capacitate disponibila pentru a transporta intreaga cantitate
solicitata, transportatorul comun va informa solicitantul, iar acesta va putea
sa isi ajusteze cererea in mod corespunzator;
b) exista considerente temeinice de ordin tehnic, operational sau de
siguranta, care pot afecta securitatea operarii sistemului;
c) calitatea petrolului solicitat sa fie transportat nu respecta:
(i) specificatiile de calitate corespunzatoare pentru sistemul national de
transport al petrolului;
(ii) specificatiile de calitate a transporturilor de petrol contractate;
(iii) calitatea transporturilor de petrol solicitate, carora li s-a acordat
un nivel mai inalt de prioritate in cadrul cererii.
(2) Orice refuz al transportatorului comun de a asigura oricarui solicitant
accesul la sistemul national de transport va fi motivat in mod corespunzator si
transmis in scris acestuia si catre autoritatea competenta.
(3) Transportatorul comun are urmatoarele obligatii:
a) asigura integritatea calitativa si cantitativa a petrolului transportat,
cu deducerea cantitatilor aferente pierderilor tehnologice, calculate conform
instructiunilor tehnice in vigoare;
b) asigura o rezerva de capacitate, necesara operarii sistemului in
conditii de securitate, flexibilitate si eficienta, potrivit normelor tehnice
emise de transportator si avizate de autoritatea competenta.
(4) Solicitantul va avea dreptul de a se adresa autoritatii competente
referitor la refuzul transportatorului comun, a carui solutionare se va face
printr-o procedura stabilita de aceasta prin reglementari, iar solutia
autoritatii competente este obligatorie pentru transportator si solicitant.
Art. 22
Autoritatea competenta are dreptul sa investigheze, sa analizeze si sa
solutioneze, din proprie initiativa, orice caz de refuz al accesului la
sistemul national de transport, inregistrat de catre transportatorul comun.
Art. 23
(1) Nu pot avea calitatea de transportator comun persoanele juridice care:
a) sunt controlate, fie prin detinerea de actiuni sau pachete de actiuni,
fie prin orice alta forma de exercitare a controlului asupra managementului ori
administrarii, fie in orice alt mod ce ar putea fi rezonabil considerat ca
determinant al unui conflict de interese ce poate pune in pericol prevederea de
transparenta si nediscriminare a accesului la sistemul national de transport al
petrolului, de o terta persoana juridica angajata in mod direct ori indirect in
activitati de productie, prelucrare, rafinare sau comercializare a petrolului;
b) sunt controlate simultan de persoane fizice sau juridice care detin
controlul ori sunt capabile sa exercite controlul asupra persoanelor juridice
prevazute la lit. a) prin detinerea de actiuni sau pachete de actiuni, ori prin
alta forma de detinere a controlului, sau in orice alt mod ce ar putea fi
considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune in pericol
prevederea de transparenta si nediscriminare a accesului la sistemul national
de transport.
(2) Persoana juridica ce detine calitatea de transportator comun nu se va
angaja in mod direct sau indirect in operatiuni petroliere de explorare,
dezvoltare si exploatare, precum si in activitati de prelucrare, rafinare ori
comercializare a petrolului, inclusiv prin detinerea de actiuni sau pachete de
actiuni, ori printr-un contract de management in care este implicata oricare
dintre persoanele prevazute la alin. (1), sau in orice alt mod ce ar putea fi
rezonabil considerat ca determinant al unui conflict de interese ce poate pune
in pericol prevederea de transparenta si nediscriminare a accesului la sistemul
national de transport.
Art. 24
Prin derogare de la prevederile art. 23 alin. (2), transportatorii comuni
au dreptul de a efectua operatiuni comerciale de cumparare-vanzare a petrolului
in conditiile stabilite si in limitele aprobate de autoritatea competenta,
strict in vederea asigurarii echilibrului fizic si mentinerii in parametrii
operationali a sistemului national de transport. Orice astfel de operatiune se
comunica autoritatii competente la momentul executarii, iar evidentele
contabile privind astfel de operatiuni vor fi tinute distinct de cele privind
transportul prin sistemul national de transport.
Art. 25
(1) Pentru a asigura intretinerea sistemului national de transport al
petrolului si pentru a elimina aparitia posibilelor pericole in exploatarea
acestuia se instituie zone de protectie si de siguranta.
(2) Zonele de protectie si de siguranta se determina in conformitate cu
normativele si prescriptiile tehnice specifice aprobate de autoritatea
competenta.
(3) Asupra terenurilor aflate in proprietatea tertilor, cuprinse in zonele
de protectie si de siguranta, se stabileste drept de servitute legala.
(4) Transportatorii au dreptul sa realizeze lucrari de interventii numai cu
anuntarea proprietarului terenului. Despagubirile pentru interventiile
executate se stabilesc ulterior prin negocieri cu proprietarul terenului, iar
in caz de divergenta cuantumul despagubirilor se stabileste de catre instantele
judecatoresti.
Art. 26
(1) Regimul juridic al transportului gazelor naturale prin sistemul
national de transport se stabileste prin lege speciala.
(2) Modul de reglementare a accesului, a refuzului de acces la sistem, a
avizarii normelor tehnice privind transportul gazelor naturale, a operatiunilor
comerciale efectuate in baza art. 24, precum si tarifele pentru prestarea
serviciului de transport al gazelor naturale se stabilesc de catre autoritatea
competenta.
(3) Autoritatea competenta avand functie de reglementare in sectorul si pe
piata gazelor naturale este Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul
Gazelor Naturale.
CAP. 4
Regimul concesiunilor petroliere
Art. 27
(1) Operatiunile petroliere, inclusiv bunurile necesare realizarii acestor
operatiuni aflate in proprietate publica, se concesioneaza in conditiile
prezentei legi de catre autoritatea competenta.
(2) Durata initiala a concesiunii poate fi pana la 30 de ani, cu
posibilitate de prelungire de pana la 15 ani.
Art. 28
(1) Lucrarile de explorare pot fi executate si numai pe baza de permise
neexclusive de prospectiune, acordate de autoritatea competenta pe baza
primirii unei solicitari scrise, pentru un perimetru definit prin coordonate
topogeodezice.
(2) Forma si dimensiunile perimetrului de prospectiune se stabilesc de
catre autoritatea competenta.
(3) Permisul de prospectiune se acorda pentru o durata de maximum 3 ani,
fara drept de prelungire.
Art. 29
(1) Autoritatea competenta stabileste, prin ordin, lista perimetrelor
pentru executarea operatiunilor petroliere care se concesioneaza, precum si a
bunurilor necesare realizarii acestor operatiuni. Lista se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La momentul aderarii la Uniunea Europeana, lista se va publica si in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 30
(1) Concesionarea operatiunilor petroliere se realizeaza prin acord
petrolier, incheiat de autoritatea competenta cu persoane juridice romane sau
straine.
(2) Acordul petrolier se incheie cu castigatorul unui apel public de
oferta, organizat de autoritatea competenta in conditiile prezentei legi.
(3) Initiativa concesiunii operatiunilor petroliere poate apartine
autoritatii competente ori persoanelor juridice romane sau straine interesate.
(4) In vederea participarii la apelul public de oferta, persoanele juridice
romane sau straine vor depune ofertele intr-un termen care nu poate fi mai mic
de 30 de zile si nu poate depasi 270 de zile calendaristice, determinat de
autoritatea competenta, prin ordin.
(5) Ofertele contin programul de explorare, de dezvoltare-exploatare sau de
exploatare, dupa caz, propus, actele doveditoare privind capacitatea tehnica si
financiara a ofertantului, precum si alte documente stabilite de autoritatea
competenta.
(6) Programul de explorare propus cuprinde descrierea operatiunilor
petroliere si cheltuielile aferente acestora, obligatoriu de realizat.
(7) Programul de dezvoltare-exploatare sau de exploatare va cuprinde rezervele
estimate, perioada de valorificare economica a rezervelor si lucrarile de
dezvoltare propuse.
(8) Conditiile de organizare si desfasurare a apelului public de oferta
prevazut la alin. (2), criteriile de selectare si desemnare a castigatorului,
precum si alte aspecte se stabilesc, prin derogare de la legislatia privind
regimul concesiunilor, prin norme metodologice transparente si
nediscriminatorii, aprobate de Guvern.
Art. 31
(1) Acordul petrolier se incheie in forma scrisa si intra in vigoare dupa
aprobarea lui de catre Guvern.
(2) Prevederile acordului petrolier raman valabile pe toata durata
acestuia, cu exceptia adoptarii unor dispozitii legale favorabile titularului
acordului petrolier.
(3) In situatia in care, pe parcursul realizarii operatiunilor petroliere,
apar situatii care nu au putut fi prevazute la incheierea acordului, cu
exceptia prevederilor care au condus la castigarea concursului public de
oferta, partile, de comun acord, vor incheia acte aditionale, care vor intra in
vigoare la data aprobarii lor de catre Guvern.
Art. 32
Inceperea operatiunilor petroliere se autorizeaza in scris de catre
autoritatea competenta, in baza autorizatiilor si avizelor impuse de legislatia
in vigoare.
Art. 33
(1) Persoanele juridice straine care au obtinut dreptul de a efectua
operatiuni petroliere sunt obligate ca, in termen de 90 de zile de la data
intrarii in vigoare a acordului petrolier, sa infiinteze si sa mentina, pe
toata durata concesiunii si in conditiile acordului petrolier, o filiala sau
sucursala cu sediul in Romania.
(2) In cazul in care doi sau mai multi parteneri straini dobandesc drepturi
petroliere cu privire la acelasi perimetru, obligatia infiintarii si mentinerii
unei filiale sau sucursale in Romania revine companiei desemnate sa reprezinte
interesele lor.
Art. 34
(1) Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice
drepturile dobandite si obligatiile asumate, numai cu aprobarea prealabila
scrisa a autoritatii competente.
(2) Orice transfer facut fara aprobarea autoritatii competente este lovit
de nulitate.
(3) Aprobarea transferului drepturilor dobandite si al obligatiilor asumate
se face in conditiile in care persoana juridica, care preia drepturile si
obligatiile acordului petrolier, dovedeste ca are capacitatea tehnica si
financiara necesara efectuarii operatiunilor petroliere in conditiile stabilite
prin acord.
(4) In cazul in care titularul acordului petrolier isi modifica statutul
prin reorganizare, acordul petrolier, asa cum a fost negociat, va fi transferat
succesorilor legali ai titularului prin ordin al presedintelui autoritatii
competente, cu respectarea conditiilor prevazute la alin. (3).
Art. 35
In limitele unui perimetru de explorare sau de exploatare petroliera se pot
acorda, in conditiile legii, unor persoane juridice, altele decat titularul
acordului petrolier, dreptul de explorare si/sau exploatare pentru substante
minerale utile, altele decat cele prevazute la art. 1, cu conditia ca aceste
activitati sa nu influenteze in mod negativ operatiunile petroliere.
Art. 36
Dreptul obtinut prin concesionare este un drept distinct de cel de
proprietate asupra terenurilor si nu poate fi transmis de catre titular in
beneficiul oricarei alte parti decat in conditiile art. 34.
Art. 37
Titularul poate contracta imprumuturi bancare in vederea executarii
operatiunilor petroliere, cu certificarea existentei concesiunii de catre
autoritatea competenta.
Art. 38
Concesiunea inceteaza:
a) prin expirarea duratei pentru care a fost acordata;
b) prin renuntarea de catre titularul acordului petrolier, in conditiile
stabilite la art. 40 alin. (1);
c) prin rezilierea acordului de catre autoritatea competenta, conform
prevederilor art. 42;
d) la cererea titularului, in caz de survenire a unor evenimente care
constituie cauze de forta majora si care determina imposibilitatea obiectiva si
definitiva de indeplinire a unor obligatii si/sau realizare a unor drepturi ale
titularului, prevazute in acord si care sunt esentiale pentru realizarea
operatiunilor petroliere.
Art. 39
Concesiunea inceteaza la data expirarii acordului petrolier, daca acesta nu
a fost prelungit de parti, prin hotarare a Guvernului, inainte de expirare.
Art. 40
(1) Titularul poate renunta la acordul petrolier, daca la data notificarii
renuntarii catre autoritatea competenta indeplineste cumulativ urmatoarele
conditii:
a) pune la dispozitia autoritatii competente toata documentatia privind
activitatea desfasurata pana la data notificarii renuntarii, precum si
rezultatele acesteia;
b) pune la dispozitia autoritatii competente suma reprezentand
contravaloarea lucrarilor prevazute in programul minimal de explorare stabilit
prin acordul petrolier si al celor de dezvoltare si exploatare, scadente la
data notificarii renuntarii si neexecutate din motive imputabile titularului
acordului petrolier. Suma rezultata se face venit la bugetul de stat;
c) pune la dispozitia autoritatii competente documentul de atestare a
executiei lucrarilor de refacere a mediului deteriorat ca urmare a
operatiunilor petroliere desfasurate pana la momentul renuntarii, emis de
autoritatea competenta in domeniul mediului;
d) pune la dispozitia autoritatii competente suma reprezentand
contravaloarea lucrarilor de abandonare neexecutate, aferente operatiunilor
petroliere desfasurate pana la momentul renuntarii si programului de
monitorizare a factorilor de mediu postinchidere, prevazute in planul de
abandonare. Suma rezultata se face venit la bugetul de stat.
(2) Autoritatea competenta verifica indeplinirea conditiilor prevazute la
alin. (1) in termen de 60 de zile de la data notificarii renuntarii.
(3) La implinirea termenului de 60 de zile prevazut la alin. (2), acordul
petrolier inceteaza daca autoritatea competenta nu a comunicat refuzul sau,
aceasta fiind obligata sa emita decizia de incetare a concesiunii.
(4) In caz de refuz al autoritatii competente, titularul poate cere
instantei judecatoresti sau arbitrale, inclusiv celor internationale, dupa caz,
constatarea indeplinirii conditiilor renuntarii la acordul petrolier.
(5) In cazul in care instantele judecatoresti sau arbitrale, inclusiv cele
internationale, constata indeplinirea conditiilor renuntarii la acordul
petrolier, autoritatea competenta emite decizia de incetare a concesionarii, cu
efect de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii.
Art. 41
(1) Autoritatea competenta poate suspenda concesiunea cand titularul
acordului petrolier, in pofida sanctionarii contraventionale si/sau a
notificarii ce i-a fost facuta, daca si dupa 60 de zile de la primirea
acesteia, se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu respecta hotararea unei instante judecatoresti privind litigiile aparute
in executarea operatiunilor petroliere;
b) este supus procedurii reorganizarii judiciare si/sau a falimentului;
c) pericliteaza, prin modul de executare a operatiunilor petroliere,
posibilitatea exploatarii viitoare a zacamantului, incalca normele privind
protectia si exploatarea in siguranta a zacamintelor;
d) aduce grave incalcari privind sanatatea, siguranta si securitatea
muncii.
(2) Suspendarea acordului/permisului pentru oricare dintre motivele
prevazute la alin. (1) produce efect asupra titularului de la data comunicarii
facute de catre autoritatea competenta, pana la disparitia cauzei care a
determinat suspendarea, dar nu mai mult de un an.
Art. 42
(1) Autoritatea competenta reziliaza concesiunea cand constata ca titularul
acordului petrolier:
a) nu isi indeplineste, din vina proprie, obligatiile asumate cu privire la
termenul de incepere a operatiunilor petroliere;
b) continua sistarea operatiunilor petroliere pe o perioada mai mare de 60
de zile, fara acordul autoritatii competente;
c) nu respecta prevederile studiilor tehnico-stiintifice de exploatare;
d) executa operatiuni petroliere fara autorizatiile prevazute de lege sau
daca i s-a retras acordul si/sau autorizatia privind protectia mediului si/sau
cea de protectie a muncii;
e) furnizeaza, cu buna stiinta, autoritatii competente date si informatii
false cu privire la operatiunile petroliere sau incalca clauzele de
confidentialitate prevazute in licenta;
f) nu achita in termen de 6 luni de la data scadenta redeventa petroliera
datorata statului;
g) nu respecta o clauza prevazuta prin acordul petrolier, cu sanctiunea
revocarii concesiunii;
h) nu realizeaza volumul minim de lucrari prevazute in acordul petrolier
pentru o perioada data si expirata;
i) nu inlatura, in termenul stabilit la art. 41 alin. (1), cauza pentru
care a fost suspendata concesiunea.
(2) Rezilierea concesiunii pentru oricare dintre motivele prevazute la
alin. (1) produce efect asupra titularului dupa implinirea a 30 de zile de la
data notificarii facute de catre autoritatea competenta.
Art. 43
(1) In cazul in care survine un eveniment dintre cele prevazute la art. 38
lit. d), titularul notifica autoritatii competente situatia in termen de 5 zile
de la producerea evenimentului; documentele care certifica forta majora sunt
eliberate de institutia legal abilitata in acest scop si se depun in termen de
15 zile de la producerea evenimentului. Incetarea concesiunii produce efect
dupa 30 de zile de la data notificarii cauzei de forta majora.
(2) Daca, in limita termenului de 30 de zile prevazut la alin. (1),
autoritatea competenta notifica titularului acordului refuzul sau de a accepta
evenimentul invocat de titular ca fiind o cauza de forta majora, provocand imposibilitatea
definitiva a initierii sau a continuarii executarii operatiunilor petroliere,
neimputabila acestuia, titularul acordului poate cere instantei de contencios
administrativ pronuntarea incetarii acordului pentru caz de forta majora, fara
obligarea la plata de daune-interese.
(3) Dupa ramanerea definitiva si irevocabila a hotararii judecatoresti,
autoritatea competenta va emite decizia de incetare a concesiunii.
Art. 44
(1) Decizia de incetare a concesiunii petroliere se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, cu mentiunea datei de la care produce
efect, si se inscrie in Cartea petroliera de catre autoritatea competenta.
(2) La incetarea concesiunii petroliere pentru oricare dintre cauzele
prevazute la art. 38, concesionarul este obligat sa restituie, in deplina
proprietate, libere de orice sarcina, bunurile concesionate, inclusiv
investitiile realizate la acestea, legate nemijlocit de realizarea
operatiunilor petroliere.
(3) In cazul in care, la incetarea cauzei de forta majora, titularul decide
sa renunte la acordul petrolier, despagubirea va fi in obligatia noului
titular, licentiat de catre autoritatea competenta in conditiile legii, si va
acoperi valoarea activelor preluate, asa cum este aceasta inscrisa in Cartea
petroliera.
Art. 45
In termen de maximum 6 luni de la primirea notificarii privind incetarea
concesiunii petroliere, autoritatea competenta va stabili si va comunica
titularului masurile ce urmeaza a fi luate cu privire la perimetrul petrolier,
la perimetrele de operare a conductelor magistrale si terminalului petrolier si
la dotarile aferente acestora, dupa caz.
Art. 46
(1) Titularul acordului petrolier ramane tinut, potrivit regulilor
raspunderii civile delictuale, la repararea prejudiciilor cauzate tertilor din
culpa sa prin operatiunile petroliere efectuate pana la data renuntarii, chiar
daca asemenea prejudicii sunt constatate dupa incetarea concesiunii petroliere.
(2) Concesionarii raspund patrimonial pana la refacerea tuturor factorilor
de mediu afectati de operatiunile petroliere, in conformitate cu planul de
refacere a mediului, aprobat de autoritatea competenta de mediu.
CAP. 5
Drepturile si obligatiile titularului
Art. 47
Titularul acordului petrolier are urmatoarele drepturi:
a) de folosinta si de acces, in conditiile legii, la terenurile necesare
desfasurarii operatiunilor petroliere, in limitele perimetrului prevazut in
acordul petrolier;
b) de acces, in conditiile legii, la conductele petroliere, porturile,
docurile si la alte instalatii, in cazul in care folosirea acestora ii este
necesara pentru realizarea operatiunilor petroliere de dezvoltare-exploatare si
exploatare, cu plata tarifelor respective catre titularii acordurilor de
concesiune a sistemului national de transport si a terminalelor petroliere;
c) sa execute, in limitele perimetrului acordat, toate operatiunile
petroliere prevazute in acordul petrolier;
d) sa foloseasca, cu respectarea prevederilor legale din domeniul gospodaririi
apelor si al protectiei mediului, surse de apa de suprafata sau subterane,
necesare desfasurarii operatiunilor petroliere;
e) sa dispuna asupra cantitatilor de petrol ce ii revin, conform clauzelor
acordului petrolier, inclusiv sa le exporte;
f) sa monteze conducte colectoare si instalatii proprii pentru transportul
petrolului si al produselor sale petroliere la statii de separare si tratare,
la rampe de incarcare, la punctele de predare-primire si la consumatori, cu
respectarea reglementarilor in vigoare;
g) sa construiasca drumuri, poduri si cai ferate necesare efectuarii
operatiunilor petroliere si transportului produselor rezultate din exploatare,
in conditiile legii;
h) sa solicite, in regim de prioritate, concesionarea exploatarii unor
substante minerale utile, altele decat petrolul, descoperite prin operatiunile
sale petroliere, in cazul in care acestea pot face obiectul exploatarii si al
valorificarii, in conditiile prevazute de legislatia in vigoare;
i) sa solicite autoritatii competente extinderea perimetrului, in cazul in
care se dovedeste continuitatea dezvoltarii zacamantului in afara limitelor
perimetrului acordat initial, in cazul in care suprafetele respective nu fac
obiectul unui alt acord petrolier;
j) sa se asocieze cu alte persoane juridice, in vederea executarii
operatiunilor petroliere prevazute in acord, cu aprobarea prealabila a
autoritatii competente. Responsabilitatea indeplinirii obligatiilor din acord
revine in exclusivitate asociatului care are calitatea de titular de acord. In
vederea emiterii aprobarii asocierii, autoritatea competenta va avea in vedere
cel putin urmatoarele elemente: capacitatea tehnica si financiara a celui cu
care se incheie asocierea, obiectul asocierii, modul de delimitare a drepturilor
si obligatiilor asociatilor. Companiile si societatile nationale care executa
operatiuni petroliere vor obtine aprobarea autoritatii competente numai cu
acordul prealabil al ministerului de resort;
k) sa obtina de la autoritatea competenta, in conditiile legii, datele
necesare operatiunilor petroliere de realizat, sa detina si sa utilizeze aceste
date, precum si pe cele obtinute din operatiunile proprii, pe durata
valabilitatii acordului petrolier;
l) sa desemneze operatorul si limitele de competenta ale acestuia;
m) sa efectueze operatiuni de inmagazinare a petrolului, cu avizul
prealabil al autoritatii competente, numai dupa obtinerea licentei de
inmagazinare subterana, potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 48
(1) Titularul acordului petrolier are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte normele si instructiunile emise in aplicarea prezentei legi
si prevederile acordului petrolier;
b) sa elaboreze, pe baza acordului petrolier, documentatii tehnice si
economice pentru realizarea operatiunilor petroliere si sa le supuna aprobarii
autoritatii competente;
c) sa obtina, sa intocmeasca, sa tina la zi si sa transmita la termenele
fixate toate datele, informatiile si documentatiile stabilite de catre
autoritatea competenta referitoare la operatiunile petroliere executate si la
rezultatele obtinute;
d) sa informeze autoritatea competenta cu privire la actele de control
efectuate de catre autoritatile locale de protectia mediului si de protectia
muncii;
e) sa pastreze confidentialitatea asupra datelor prevazute in acordul
petrolier si asupra altor informatii obtinute in conditiile legii de la
autoritatea competenta si ministerul de resort, precum si din activitatea
proprie si sa le difuzeze numai in conditiile prevazute in acord;.
f) sa se asocieze, la solicitarea autoritatii competente, cu titularii unor
perimetre adiacente, in cazul in care se constata, prin lucrarile executate,
continuitatea hidrodinamica a zacamantului in acele perimetre, pentru a se
asigura o valorificare eficienta a rezervelor;
g) sa procedeze la predarea catre autoritatea competenta a perimetrului
acordat, in termen de 60 de zile de la incetarea concesionarii, prin oricare
dintre modurile prevazute la art. 38;
h) sa indeplineasca, in termenele stabilite, masurile dispuse in scris de
autoritatea competenta in exercitarea atributiilor ce-i revin, potrivit legii;
i) sa inregistreze in evidenta contabila si sa deduca provizionul de
abandonare, de refacere a mediului si de redare in circuitul agricol sau
forestier; calculul si limita deductibilitatii provizionului pe toata durata de
exploatare a zacamantului se fac potrivit legii privind impozitul pe profit;
j) sa obtina avizul autoritatilor portuare si al autoritatilor publice competente
in domeniul transporturilor si gospodaririi apelor, pentru efectuarea
operatiunilor petroliere in zona cailor navigabile;
k) sa suporte cheltuielile aferente transferului de tehnologie si
perfectionare profesionala, prevazute in acord;
l) sa achite redeventa petroliera la termenele stabilite prin prezenta
lege.
(2) Dezactivarea unui sector din sistemul national de transport al
petrolului se poate face numai cu acordul autoritatii competente si cu
obligatia titularului de a asigura preluarea si transportul petrolului din
sectorul respectiv si realizarea lucrarilor de refacere si reabilitare a
mediului.
CAP. 6
Tarife si redevente petroliere
Art. 49
(1) Titularii acordurilor petroliere sunt obligati la plata catre bugetul de
stat a unei redevente petroliere.
(2) Redeventa petroliera se stabileste astfel:
a) o cota procentuala din valoarea productiei brute extrase, pentru
operatiunile petroliere de exploatare a zacamintelor petroliere, dupa cum
urmeaza:
___________________________________________________________
Redeventa Productia bruta
___________________________________________________________
% titei/condensat
10^3 tone/trimestru
___________________________________________________________
3,5% pentru zacaminte care produc sub 10
5% pentru zacaminte care produc intre 10 si 20
7% pentru zacaminte care produc intre 20 si 100
13,5% pentru zacaminte care produc peste 100
___________________________________________________________
% gaze naturale
10^6 mc/trimestru
___________________________________________________________
3,5% pentru zacaminte care produc sub 10
7,5% pentru zacaminte care produc intre 10 si 50
9% pentru zacaminte care produc intre 50 si 200
13% pentru zacaminte care produc peste 200
___________________________________________________________
b) o cota de 5% din valoarea veniturilor brute realizate din operatiuni
petroliere de transport si tranzit al petrolului prin sistemele nationale de
transport al petrolului, precum si din operatiunile petroliere efectuate prin
terminalele petroliere aflate in proprietatea publica a statului.
(3) Redeventa petroliera este datorata din ziua inceperii operatiunilor
petroliere si este platibila trimestrial, cu scadenta la data de 25 a primei
luni a trimestrului urmator.
(4) Calculul contravalorii redeventei petroliere datorate bugetului de stat
de catre titularii acordurilor petroliere de dezvoltare-exploatare si
exploatare se face pe baza preturilor de referinta stabilite de autoritatea
competenta.
(5) Pentru cantitatile de petrol destinate constituirii stocului minim de
siguranta nu se datoreaza redeventa.
Art. 50
(1) Gazele din productia interna extrase si reinjectate in scopul
inmagazinarii sunt supuse platii redeventei petroliere, in momentul scoaterii
din depozitele de inmagazinare.
(2) Pentru gazele naturale reinjectate in zacamant in scop tehnologic nu se
datoreaza redeventa petroliera.
(3) Gazele extrase din sonde concomitent cu titeiul, neutilizate si
nevalorificate de catre titular, se predau autoritatii competente, fara plata,
iar titularul este scutit de la plata redeventei petroliere. Dreptul de
valorificare a acestor gaze se va concesiona de catre autoritatea competenta
prin acord petrolier, noul titular urmand sa suporte cheltuielile de preluare,
riscurile de utilizare, precum si redeventa petroliera aferenta cantitatilor
preluate.
(4) Pentru gazele extrase din depozite de inmagazinare, provenite din
import, nu se datoreaza redeventa petroliera.
Art. 51
(1) Verificarea exactitatii datelor pe baza carora se calculeaza redeventa
petroliera se face de catre autoritatea competenta, precum si de catre organele
de stat cu atributii in domeniul controlului financiar.
(2) Pentru neplata la termen a redeventei petroliere se datoreaza dobanzi
si penalitati de intarziere, conform legislatiei fiscale in vigoare.
(3) In cazul in care se constata intarzieri de peste 6 luni in achitarea
acestor obligatii, autoritatea competenta reziliaza concesiunea petroliera,
conform art. 42 alin. (1) lit. f).
Art. 52
(1) Pentru actele eliberate in exercitarea atributiilor sale - avize,
permise de prospectiune si exploatare, documente de inregistrare a rezervelor,
decizii de incetare a operatiunilor petroliere, aprobari de asociere, de
transfer al acordului petrolier, atestate, autorizari sau alte asemenea acte -,
autoritatea competenta percepe tarife stabilite pe baza costurilor aferente
cuprinzand cheltuieli cu salarii, contributii sociale aferente salariilor si
cheltuieli materiale.
(2) Pentru consultarea si utilizarea unor documente si informatii
referitoare la resursele de petrol, in vederea participarii la concursuri de
oferta, precum si pentru consultarea Cartii petroliere, se percep taxe
calculate in baza valorii de utilizare a documentelor si informatiilor. Taxele
se calculeaza in functie de volumul informatiei oferite, calitatea acesteia,
metoda de investigare folosita pentru obtinerea informatiei si vechimea
acesteia.
(3) Tarifele prevazute la alin. (1) si taxele prevazute la alin. (2)
constituie venituri extrabugetare.
(4) Veniturile extrabugetare realizate conform prevederilor alin. (1) si
(2) de catre autoritatea competenta se fac venit la bugetul de stat, cu
exceptia unei cote de pana la 20%, destinata acordarii de stimulente
personalului acesteia.
CAP. 7
Autoritatea competenta
Art. 53
Autoritatea competenta, abilitata pentru aplicarea dispozitiilor prezentei
legi, este Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridica, in subordinea
Guvernului.
Art. 54
In domeniul resurselor de petrol, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
are urmatoarele atributii:
a) gestioneaza resursele de petrol ale statului;
b) negociaza clauzele si conditiile acordurilor petroliere si incheie in
numele statului astfel de acorduri;
c) reglementeaza operatiunile petroliere desfasurate in temeiul acordurilor
petroliere, precum si al normelor si instructiunilor tehnice emise in aplicarea
legii;
d) primeste, verifica si inregistreaza datele si informatiile privind
resursele si rezervele de petrol, asigura stocarea, sistematizarea si
valorificarea acestora; constituie fondul national de resurse geologice/rezerve
de petrol; datele oficiale cu privire la resursele geologice/rezervele de
petrol sunt cele inscrise in acesta;
e) efectueaza studii pe baza carora fundamenteaza si stabileste pretul de
referinta al petrolului extras in Romania, tarifele de transport prin
conductele magistrale al titeiului si condensatului, precum si tarifele
prevazute la art. 52 alin. (1);
f) urmareste si verifica productia petroliera pentru calcularea
redeventelor;
g) urmareste aplicarea masurilor stabilite pentru protectia suprafetei si a
subsolului in cursul operatiunilor petroliere;
h) controleaza respectarea de catre concesionar a prevederilor din acordul
petrolier, precum si a celor din normele si instructiunile din domeniu si
dispune masuri pentru respectarea acestora;
i) ordona sistarea lucrarilor de explorare sau de exploatare executate in
afara perimetrului instituit, a celor fara documentatii tehnice aprobate,
precum si a celor care, prin modul de desfasurare, pot conduce la exploatarea
nerationala si la degradarea zacamintelor, pana la inlaturarea cauzelor care
le-au produs;
j) emite norme si instructiuni tehnice cu caracter obligatoriu, pentru
ducerea la indeplinire a prevederilor prezentei legi;
k) elaboreaza si tine Cartea petroliera; actele juridice si documentele
neinregistrate in Cartea petroliera nu sunt opozabile tertilor;
l) constata executarea de activitati fara permis sau acord petrolier si o
aduce la cunostinta organelor de stat competente;
m) avizeaza planul de abandonare si aproba incetarea concesiunii in baza
indeplinirii prevederilor planului de refacere a mediului, aprobat de
autoritatile abilitate prin legislatia privind protectia mediului.
Art. 55
Organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale se
stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 8
Contraventii si infractiuni
Art. 56
Nerespectarea de catre titularul acordului petrolier a urmatoarelor
dispozitii ale prezentei legi constituie contraventie si se sanctioneaza dupa
cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 33 alin. (1) si ale art. 48 alin. (1)
lit. b), c) si h) - cu amenda de la 150.000.000 lei la 300.000.000 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 4 alin. (2), (3) si (4), art. 41 alin.
(1) lit. c), art. 42 alin. (1) lit. a), b) si d), precum si ale art. 48 alin.
(1) lit. a) si f) - cu amenda de la 300.000.000 lei la 700.000.000 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 48 alin. (1) lit. e) si i) - cu amenda
de la 700.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
d) realizarea de catre persoane juridice, romane sau straine, de operatiuni
petroliere in cadrul altor perimetre decat cele stabilite in acest scop de
catre autoritatea competenta - cu amenda de la 700.000.000 lei la 1.000.000.000
lei; totodata, in aceasta situatie se confisca instalatiile si echipamentele cu
care se efectueaza operatiunile petroliere si cantitatile de petrol extrase din
cadrul altor perimetre decat cele stabilite in acest scop de catre autoritatea
competenta si/sau, dupa caz, se percep daune reprezentand contravaloarea
cantitatilor nerecuperate de la persoana juridica romana sau straina care a
comis contraventia.
Art. 57
Executarea de operatiuni petroliere fara permis sau acord petrolier
constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani.
Art. 58
Savarsirea pentru a doua oara si in continuare a vreuneia dintre
contraventiile sanctionate prin prevederile art. 56 si pentru care legea nu
prevede revocarea concesiunii se sanctioneaza cu amenda, limitele amenzii
prevazute pentru contraventia respectiva fiind fixate la dublu, fara a depasi
suma de 1.000.000.000 lei.
Art. 59
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
agenti constatatori anume desemnati de catre Agentia Nationala pentru Resurse
Minerale.
Art. 60
Contraventiilor prevazute la art. 56 le sunt aplicabile, in masura in care
prezenta lege nu dispune altfel, dispozitiile cuprinse in Ordonanta Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare.
CAP. 9
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 61
(1) Prevederile acordurilor petroliere aprobate de Guvern raman valabile,
pe intreaga lor durata, in conditiile in care au fost incheiate.
(2) Acordarea facilitatilor de natura ajutorului de stat pentru titularii
acordurilor petroliere incheiate inainte de intrarea in vigoare a prezentei
legi, pentru cele in curs de aprobare de catre Guvern si pentru noii
solicitanti se face cu respectarea legislatiei in domeniul ajutorului de stat.
Art. 62
Solutionarea litigiilor in legatura cu interpretarea si executarea
prevederilor acordurilor petroliere este de competenta instantelor din Romania,
daca partile nu au convenit solutionarea pe cale arbitrala. In litigiile cu
elemente de extraneitate partile pot conveni asupra competentei, inclusiv a
instantelor arbitrale internationale.
Art. 63
In termen de 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, a prezentei legi, autoritatea competenta va elabora normele de
aplicare a acesteia, pe care le va supune aprobarii prin hotarare a Guvernului.
Art. 64
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 65
La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea petrolului nr.
134/1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 301 din 29
decembrie 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice
alte dispozitii contrare.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU