HOTARARE Nr. 2075 din 24 noiembrie 2004
privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr.
238/2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1170 din 10 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 63
din Legea petrolului nr. 238/2004,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr.
238/2004, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 1 si anexa
la Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru
aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995 si modificarea si completarea Hotararii
Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele masuri in domeniul cooperarii cu
parteneri straini la explorarea de titei si gaze in Romania, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 320 din 2 decembrie 1996, cu
modificarile si completarile ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Gavril Baican,
secretar de stat
p. Ministrul finantelor publice,
Maria Manolescu,
secretar de stat
Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Maria Iuliana Stratulat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea Legii petrolului nr. 238/2004
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
In intelesul prezentelor norme, sunt folositi urmatorii termeni si
abrevieri:
a) A.N.R.M. - Agentia Nationala pentru Resurse Minerale;
b) date si informatii - datele si informatiile referitoare la
resursele/rezervele de petrol;
c) F.G.N. - Fondul geologic national;
d) F.N.R./R.P. - Fondul national de resurse/rezerve de petrol;
e) informatii clasificate - informatiile, datele si documentele care pot
avea caracter de secret de stat sau secret de serviciu, in sensul Legii nr.
182/2002 privind protectia informatiilor clasificate;
f) Legea petrolului - Legea petrolului nr. 238/2004, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004;
g) oferta alternativa - situatia depunerii de catre un ofertant a doua sau
mai multe oferte pentru unul si acelasi perimetru.
CAP. 2
Accesul la date si informatii
Art. 2
Totalitatea datelor privind resursele si rezervele minerale obtinute din
activitati miniere si petroliere, indiferent de natura suportului de stocare,
constituie F.G.N.
Art. 3
Totalitatea resurselor/rezervelor evidentiate si inregistrate de catre
A.N.R.M., pentru fiecare tip de resursa de petrol a tarii, determinate conform
reglementarilor specifice, constituie F.N.R./R.P.
Art. 4
A.N.R.M. organizeaza, gestioneaza si valorifica F.G.N. si F.N.R./R.P.
Art. 5
Datele si informatiile care constituie F.G.N. si F.N.R./R.P. apartin statului
roman si au, dupa caz, caracter de informatii clasificate sau de informatii de
interes public, in conditiile legii.
Art. 6
Clasificarea datelor si informatiilor din F.G.N. si din F.N.R./R.P. se face
conform prevederilor legale.
Art. 7
Protectia, pastrarea, gestionarea si circulatia datelor si informatiilor
din F.G.N. si din F.N.R./R.P. se fac cu respectarea prevederilor legale.
Art. 8
Protectia datelor si informatiilor clasificate din F.G.N. si din
F.N.R./R.P. revine, prin structura de securitate, institutiilor implicate,
agentilor economici sau persoanelor fizice implicate, care le emit, le
utilizeaza sau intra in posesia acestora, conform legii.
Art. 9
(1) Datele si informatiile din F.G.N. si din F.N.R./R.P. se pastreaza, se
depoziteaza si li se asigura protectia fizica in arhivele A.N.R.M. sau in
arhivele agentilor economici ori ale autoritatilor/institutiilor publice care
le-au elaborat sau la care se afla in pastrare.
(2) Datele si informatiile din F.G.N. si din F.N.R./R.P., care au caracter
de informatii clasificate, se pastreaza si se depoziteaza in compartimentele cu
documente clasificate ale institutiilor implicate, cu respectarea normelor de
protectie fizica, conform legii.
Art. 10
(1) Accesul la date si informatii se face in baza unei solicitari scrise,
aprobata de A.N.R.M., cu respectarea conditiilor impuse de legislatia privind
informatiile clasificate, in termen de 10 zile de la depunerea solicitarii, a
semnarii acordului de confidentialitate si in conditiile achitarii de catre
solicitant a taxelor de consultare si utilizare a datelor si informatiilor
stabilite de A.N.R.M.
(2) Solicitarea de acces la date si informatii se poate adresa in scopul
elaborarii documentatiilor tehnice, anterior concesiunii sau in perioada de
valabilitate a acesteia.
(3) Pentru accesul la date si informatii care fac obiectul unor acorduri
petroliere aflate in derulare este necesara si aprobarea titularului acestor
acorduri.
(4) Titularii acordurilor petroliere au dreptul sa detina si sa utilizeze,
fara plata taxelor, datele si informatiile referitoare la perimetrele
concesionate, pe durata de valabilitate a acordurilor petroliere, doar in
scopurile realizarii operatiunilor petroliere convenite prin acestea, cu respectarea
conditiilor impuse de legislatia privind informatiile clasificate si a
clauzelor contractuale privind confidentialitatea datelor si informatiilor.
(5) Titularii acordurilor petroliere au obligatia sa pastreze atat datele
si informatiile date in custodie pe durata acordurilor petroliere, cat si pe
cele obtinute prin activitatea proprie, in conditiile impuse de legislatia
privind informatiile clasificate si sa le transmita A.N.R.M. la data expirarii
acordurilor petroliere. Titularii acordurilor petroliere vor pastra, completate
la zi, inventare ale datelor si informatiilor detinute, pentru fiecare
perimetru, si vor transmite A.N.R.M. copii ale acestora, la sfarsitul fiecarui
an calendaristic, pentru a fi incluse in Cartea petroliera.
Art. 11
(1) In vederea pastrarii, depozitarii si asigurarii protectiei datelor si
informatiilor existente sau care intra ulterior in arhivele titularilor
acordurilor petroliere, ale autoritatilor/institutiilor publice sau ale altor
persoane juridice, A.N.R.M. va incheia cu acestia contracte de pastrare,
depozitare si paza a datelor si informatiilor respective. Datele si
informatiile care fac obiectul contractelor vor fi depozitate distinct de
arhivele proprii. In situatia in care datele si informatiile au caracter de
informatii clasificate, contractele de pastrare, depozitare si paza vor
respecta si prevederile actelor normative referitoare la astfel de documente.
(2) Persoanele juridice care au in pastrare, detin sau care solicita
accesul la date si informatii clasificate vor obtine, daca este cazul, si
acordul autoritatii competente in domeniul protectiei informatiilor
clasificate.
Art. 12
Detinatorii arhivelor au obligatia de a preda A.N.R.M. bunurile care
reprezinta obiectul contractului de pastrare, depozitare si paza a unor date si
informatii clasificate, la locul stabilit de aceasta, fara a putea invoca
dreptul de retentie pentru eventualele cheltuieli ori pierderi - pagube
ocazionate de executarea contractului, cu exceptia celor cauzate din culpa
A.N.R.M.
Art. 13
(1) A.N.R.M. are dreptul de a controla modul de pastrare, depozitare si
protectie a datelor si informatiilor, precum si modul de utilizare a acestora
de catre detinatorii arhivelor.
(2) A.N.R.M. are drept de acces la date si informatii, indiferent de locul
de depozitare, in mod liber si neingradit.
Art. 14
Datele si informatiile detinute in arhivele persoanelor juridice sunt
confidentiale si nu vor fi divulgate fara acordul scris, prealabil, al A.N.R.M.
Art. 15
In situatia in care titularul acordului petrolier este o persoana juridica
straina, acesta va avea obligatia sa pastreze in arhiva sucursalei sau filialei
sale din Romania exemplarele originale ale datelor si informatiilor. Titularul
are dreptul sa transmita la sediul sau, al operatorului sau al unui
subcontractant din strainatate, cu aprobarea A.N.R.M., copii ale acestora, in
vederea realizarii obligatiilor contractuale.
Art. 16
Studiile de evaluare a resurselor geologice si rezervelor, cuprinzand date
si informatii cu privire la resursele/rezervele de petrol ce constituie
F.N.R/R.P., se elaboreaza de catre titularii acordurilor petroliere si se
transmit pentru verificare si inregistrare la A.N.R.M.
Art. 17
(1) Titularii acordurilor petroliere au obligatia sa raporteze la A.N.R.M.,
anual, evidenta si miscarea resurselor/rezervelor de petrol.
(2) Raportarea se face in baza formularelor-tip de raportare, insotite de o
nota explicativa, ale caror modele si mod de completare se stabilesc de A.N.R.M.
prin instructiuni tehnice. Nota explicativa cuprinde elementele necesare
fundamentarii resurselor/rezervelor de petrol inscrise in formular la sfarsitul
perioadei de referinta si miscarii acestora in cursul anului pentru care se
face raportarea.
(3) Raportarea se face separat pentru fiecare dintre perimetrele
concesionate.
(4) Raportarea va fi transmisa cel mai tarziu pana la data de 15 martie a
anului urmator celui la care se refera.
Art. 18
A.N.R.M. intocmeste anual situatii centralizate la nivel national privind
resursele/rezervele de petrol.
Art. 19
(1) Titularii au obligatia de a transmite la A.N.R.M. rapoarte
trimestriale, anuale si finale privind activitatea desfasurata, precum si
cheltuielile aferente acesteia, in termen de 30 de zile de la terminarea
perioadei pentru care se face raportarea.
(2) Rapoartele trimestriale, anuale si finale, inclusiv rapoartele aferente
activitatilor de prospectiune, impreuna cu datele si informatiile referitoare
la resursele/rezervele de petrol obtinute anterior intrarii in vigoare a
prezentelor norme, in urma desfasurarii operatiunilor petroliere, fac parte din
F.G.N.
Art. 20
Raportul final va fi transmis in termen de 60 de zile de la data
notificarii de catre titular sau A.N.R.M. a incetarii concesiunii.
CAP. 3
Regimul concesiunilor petroliere
Art. 21
(1) Perimetrele petroliere de prospectiune, explorare,
dezvoltare-exploatare sau de exploatare se definesc prin coordonate
topogeodezice in sistemul Stereo '70 si se stabilesc prin permisul de
prospectiune, respectiv prin acordul petrolier.
(2) Delimitarea si fundamentarea perimetrelor de prospectiune, de explorare
sau de exploatare se realizeaza in documentatii al caror continut va fi
stabilit prin instructiuni tehnice emise de A.N.R.M.
Art. 22
(1) Actele emise de A.N.R.M. in exercitarea atributiilor stabilite prin
Legea petrolului sunt, in principal, urmatoarele:
a) acorduri petroliere, aprobate prin hotarare a Guvernului;
b) acte aprobate de conducatorul A.N.R.M.
(2) Acordurile petroliere aprobate prin hotarare a Guvernului sunt:
a) acord petrolier de concesiune pentru explorare-dezvoltare-exploatare;
b) acord petrolier de concesiune pentru dezvoltare-exploatare;
c) acord petrolier de concesiune pentru exploatare;
d) acord petrolier de concesiune a depozitelor de inmagazinare subterana a
gazelor naturale;
e) acord petrolier de concesiune a sistemului national de conducte;
f) acord petrolier de concesiune a terminalelor petroliere;
g) acte aditionale la acordurile petroliere.
(3) Actele aprobate de conducatorul A.N.R.M. sunt:
a) permisul de prospectiune;
b) acordul de asociere a titularului cu alte persoane juridice, in vederea
executarii operatiunilor petroliere;
c) transferul partial sau total al unui acord petrolier catre alta persoana
juridica;
d) decizia de incetare a concesiunii;
e) aprobari de modificare a unor prevederi ale acordurilor petroliere de
natura tehnica, aflate exclusiv sub incidenta atributiilor A.N.R.M.;
f) avize de executie a unor lucrari de explorare;
g) programe anuale de exploatare;
h) confirmarea resurselor geologice si a rezervelor de petrol;
i) alte acte, cu exceptia celor prevazute la alin. (2), date prin lege in
competenta A.N.R.M.
(4) Aprobarile de modificare a unor prevederi ale acordurilor petroliere de
natura tehnica, aflate exclusiv sub incidenta atributiilor A.N.R.M., sunt, in
principal, urmatoarele:
a) programe de lucrari;
b) extinderi ale duratei unei faze de explorare, dezvoltare sau exploatare,
fara a se depasi insa durata legala a acordului petrolier;
c) extinderi ale perimetrului in zone adiacente cu statut de zone libere,
in situatia evidentierii extinderii structurii geologice in afara limitelor
initiale ale acestuia;
d) modificarea volumului resurselor si rezervelor geologice de petrol.
Art. 23
A.N.R.M. elaboreaza clauzele si conditiile de intocmire a acordurilor
petroliere, in vederea negocierii acestora.
CAP. 4
Organizarea si desfasurarea apelului public de oferta pentru concesiunea de
operatiuni petroliere
SECTIUNEA 1
Principiile apelului public de oferta si etapele acestuia
Art. 24
Principiile care stau la baza organizarii si desfasurarii apelului public
de oferta pentru concesiunea operatiunilor petroliere sunt:
a) valorificarea eficienta a resurselor de petrol, proprietate publica a
statului;
b) transparenta organizarii si desfasurarii apelului public de oferta
pentru concesiunea operatiunilor petroliere;
c) egalitatea ofertantilor, indiferent de tara de origine a acestora sau de
natura capitalului;
d) concurenta in obtinerea concesiunii operatiunilor petroliere;
e) confidentialitatea datelor si informatiilor cunoscute sau aduse la
cunostinta cu ocazia desfasurarii apelului public de oferta.
Art. 25
In scopul evidentei documentelor si informatiilor cu privire la organizarea
si desfasurarea apelului public de oferta pentru concesiunea operatiunilor petroliere,
A.N.R.M. organizeaza, completeaza si pastreaza urmatoarele instrumente de
evidenta:
a) registrul privind cererile de concesiune a operatiunilor petroliere;
b) registrul privind ofertele depuse pentru concesiunea operatiunilor
petroliere;
c) registrul privind evidenta actelor referitoare la deschiderea si
evaluarea ofertelor si negocierea acordurilor de concesiune a operatiunilor
petroliere;
d) dosarul concesiunii, in care sunt pastrate toate documentele referitoare
la sau in legatura cu apelul public de oferta.
Art. 26
(1) Etapele apelului public de oferta sunt urmatoarele:
a) initierea concesiunii operatiunilor petroliere;
b) pregatirea ofertei;
c) depunerea ofertelor si desemnarea castigatorului.
(2) Etapa initierii concesiunii operatiunilor petroliere cuprinde:
a) inregistrarea solicitarilor persoanelor juridice romane sau straine,
insotite de fisa perimetrului sau, dupa caz, de aprobarea de catre presedintele
A.N.R.M. a referatului privind oportunitatea initierii unui apel public de
oferta;
b) verificarea documentatiilor existente in F.G.N., referitoare la
perimetrul solicitat, in termen de 45 de zile de la inregistrarea solicitarii
si definitivarea listei perimetrelor oferite;
c) emiterea ordinului presedintelui A.N.R.M. privind aprobarea listei
perimetrelor oferite in cadrul respectivului apel public de oferta, in termen
de 15 zile de la data definitivarii listei;
d) publicarea ordinului presedintelui A.N.R.M. in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I.
(3) Etapa pregatirii ofertei cuprinde:
a) elaborarea procedurii de organizare a apelului public de oferta, care va
fi intocmita pentru fiecare runda de ofertare, in baza prevederilor prezentelor
norme;
b) aprobarea procedurii de organizare a apelului public de oferta prin
ordin al presedintelui A.N.R.M.;
c) elaborarea listei datelor si informatiilor referitoare la perimetrele
oferite, care se pun la dispozitie persoanelor juridice interesate si/sau, dupa
caz, a pachetului de date referitor la perimetrul oferit, in termen de 30 - 90
de zile de la data initierii concesiunii, prin publicarea ordinului
presedintelui A.N.R.M. in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
d) inregistrarea solicitarilor de participare la apelul public de oferta,
de achizitie a datelor sau a pachetului de date;
e) semnarea acordului de confidentialitate, al carui model este prevazut in
anexa la procedura de organizare a apelului public de oferta;
f) transmiterea datelor/pachetelor de date la firmele solicitante, dupa
achitarea tarifului prevazut in anexa la procedura de organizare a apelului
public de oferta;
g) accesul la date suplimentare in baza tarifelor aprobate prin ordin al
presedintelui A.N.R.M.;
h) transmiterea, la cererea ofertantului, modelului-cadru al acordului
petrolier.
(4) Etapa depunerii ofertelor si desemnarii castigatorului cuprinde:
a) depunerea ofertelor in termenul stabilit prin procedura de organizare a
apelului public de oferta;
b) aprobarea, prin ordin al presedintelui A.N.R.M., a comisiilor de
deschidere a ofertelor, de evaluare a acestora si de rezolvare a eventualelor
contestatii;
c) deschiderea ofertelor si consemnarea prin proces-verbal, semnat de
membrii comisiei de deschidere a ofertelor si de reprezentantii autorizati ai
firmelor ofertante, a modului in care au fost indeplinite cerintele prezentelor
norme metodologice si ale procedurii de organizare a apelului public de oferta;
o copie a procesului-verbal se pune la dispozitie ofertantului, la cerere;
d) transmiterea ofertei/ofertelor calificate la comisia de evaluare;
e) evaluarea ofertelor in termen de 15 - 30 de zile, in functie de
complexitatea evaluarii si de numarul ofertelor evaluate;
f) desemnarea castigatorului si consemnarea prin proces-verbal al comisiei
de evaluare a ofertelor si de negociere a acordurilor petroliere, semnat de
membrii acesteia, a rezultatului apelului public de oferta;
g) notificarea ofertantilor cu privire la castigatorul apelului public de
oferta si transmiterea, la cerere, a unei copii a procesului-verbal;
h) inceperea negocierilor acordului petrolier cu firma castigatoare pentru
fiecare perimetru, cu exceptia perimetrelor pentru care au fost formulate
contestatii.
(5) Termenul de depunere a ofertelor este de 3 - 6 luni, acesta
stabilindu-se prin procedura de organizare a apelului public de oferta.
(6) Continutul ofertelor este cel stabilit prin prezentele norme
metodologice, precum si, dupa caz, prin procedura de organizare a apelului public
de oferta.
SECTIUNEA a 2-a
Initierea concesiunii operatiunilor petroliere
Art. 27
Concesiunea operatiunilor petroliere poate fi initiata de catre persoanele
juridice romane sau straine interesate ori de catre A.N.R.M.
Art. 28
(1) Persoanele juridice romane sau straine interesate pot initia
concesiunea prin inaintarea unei cereri catre A.N.R.M., care va fi insotita de
fisa perimetrului, intocmita in conformitate cu instructiunile tehnice.
(2) Cererile de concesiune se inregistreaza, in ordinea primirii lor, in
registrul prevazut la art. 25 lit. a).
Art. 29
(1) A.N.R.M. verifica si stabileste suprafata perimetrului, coordonatele
topogeodezice ale acestuia si decide asupra oportunitatii concesiunii, in
termen de 45 de zile de la data inregistrarii cererii de concesiune.
(2) Decizia A.N.R.M. se comunica solicitantului in termen de 5 zile de la
momentul in care a fost luata.
Art. 30
(1) Lista perimetrelor oferite pentru concesiune prin apel public de oferta
se aproba prin ordin al conducatorului A.N.R.M. si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) Dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana lista perimetrelor oferite
pentru concesiune se va publica si in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 31
Ordinul presedintelui A.N.R.M. privind aprobarea listei perimetrelor
oferite pentru concesiune prin apel public de oferta cuprinde urmatoarele:
a) denumirea si sediul A.N.R.M.;
b) categoria de operatiuni petroliere ce urmeaza sa fie concesionate;
c) perimetrele in cuprinsul carora urmeaza sa fie concesionate operatiunile
petroliere, cu mentionarea coordonatelor topogeodezice;
d) termenul in care persoanele juridice interesate pot intra in posesia
procedurii apelului public de oferta;
e) alte date si informatii considerate necesare.
SECTIUNEA a 3-a
Continutul ofertelor
Art. 32
(1) Ofertele sunt redactate in limba romana si vor fi depuse in doua
exemplare, respectiv original si copie.
(2) Copiile ofertelor nu se returneaza ofertantilor, acestea urmand sa fie
pastrate de catre A.N.R.M.
Art. 33
(1) Pentru fiecare perimetru cuprins in lista aprobata potrivit art. 30, un
ofertant poate depune o singura oferta.
(2) Ofertele alternative nu sunt admise.
Art. 34
(1) Oferta cuprinde un plic exterior si unul interior, continand mentiunile
si documentele prevazute de prezentele norme metodologice, precum si de
procedura apelului public de oferta.
(2) Pe plicul exterior se va indica perimetrul din lista publicata la care
se refera oferta, precum si data stabilita pentru desfasurarea sedintei de
deschidere. Acesta va trebui sa contina urmatoarele:
a) declaratie de participare, semnata si stampilata de ofertant, fara
stersaturi sau adaugari, care va cuprinde angajamentul de a mentine
valabilitatea ofertei, mentionarea perimetrului la care se refera, respectiv
denumirea, pozitia din lista publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, si coordonatele topogeodezice, asa cum au fost publicate, precum si asumarea
raspunderii ofertantului asupra datelor si declaratiilor din oferta;
b) date si informatii privind ofertantul, respectiv denumirea, sediul
social, codul unic de inregistrare sau codul fiscal, daca astfel de coduri se
aplica ofertantului, capitalul social, asociatii/actionarii, precum si numele,
functia, telefonul/faxul persoanei imputernicite de ofertant, catre care se vor
face comunicarile;
c) copii, certificate pentru conformitate, de pe actul constitutiv si de pe
certificatul de inregistrare ale ofertantului, sau documente echivalente, in
cazul persoanelor juridice straine;
d) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului, in termen
de valabilitate, sau in cazul ofertantilor persoane juridice straine un
document echivalent;
e) lista cuprinzand mentionarea datelor si informatiilor incluse in F.G.N.
si/sau in F.N.R./R.P., utilizate la elaborarea ofertei. In cazul utilizarii de
date si informatii publice referitoare la resurse petroliere se va indica sursa
din care provin acestea;
f) dovada privind detinerea legala a datelor si informatiilor incluse in
F.G.N. si/sau in F.N.R./R.P., utilizate la elaborarea ofertei, respectiv
factura emisa de catre A.N.R.M. si ordinul de plata sau chitanta corespunzatoare;
g) scrisoare de bonitate din partea bancii ofertantului sau a altor
institutii si organizatii la care este inregistrat sau cu care lucreaza
ofertantul, inclusiv auditorii sau contabilii autorizati independenti ai
acestuia, cuprinzand situatia indicatorilor privind lichiditatea globala,
solvabilitatea patrimoniala, rata profitului brut si rentabilitatea financiara;
in cazul in care ofertantul este o persoana juridica nou-infiintata, se vor
furniza aceleasi date privind actionarul/actionarii sau asociatul/asociatii
principali al/ai ofertantului;
h) certificate constatatoare/adeverinte emise de autoritatile/institutiile
publice care administreaza bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de
stat, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate, bugetul
asigurarilor pentru somaj, bugetul asigurarilor pentru accidente de munca si
boli profesionale si bugetele locale si din care sa reiasa disciplina
financiar-fiscala, sub aspectul situatiei executarii de catre ofertant a
obligatiilor prevazute de acestea. In cazul firmelor straine fara activitate
anterioara in Romania, se va prezenta ultimul raport anual auditat al
ofertantului sau, dupa caz, al actionarului/actionarilor ori al
asociatului/asociatilor principali al/ai acestuia;
Art. 35
Plicul interior, pe care se vor mentiona denumirea si sediul ofertantului,
contine oferta propriu-zisa, respectiv programul operatiunilor petroliere
propuse si, dupa caz, o estimare a rezervelor care urmeaza sa fie descoperite
sau promovate, o evaluare a costurilor acestora, etapizarea lucrarilor,
estimarea impactului asupra mediului si programul de refacere a acestuia,
programul de perfectionare a personalului si de transfer de tehnologie.
SECTIUNEA a 4-a
Depunerea ofertelor
Art. 36
(1) Ofertele se depun/se transmit la sediul A.N.R.M. in plic sigilat si vor
fi inregistrate in ordinea primirii lor.
(2) Ofertantii sunt raspunzatori de integritatea ofertelor si de depunerea
acestora la termenele stabilite.
Art. 37
Pana la desfasurarea sedintei publice de deschidere a ofertelor, acestea
vor fi pastrate sigilate, de catre A.N.R.M., cu asigurarea confidentialitatii.
Art. 38
Ofertele depuse dupa implinirea termenului stabilit de A.N.R.M., prin
procedura de desfasurare a apelului public de oferta, nu se inregistreaza si
sunt inapoiate ofertantilor fara a fi deschise.
SECTIUNEA a 5-a
Comisiile de deschidere, evaluare si negociere
Art. 39
Deschiderea ofertelor, evaluarea acestora si negocierea conditiilor si
clauzelor acordurilor petroliere se realizeaza de comisii numite prin ordin al
conducatorului A.N.R.M., pentru fiecare apel public de oferta.
Art. 40
(1) Comisia de deschidere a ofertelor este formata dintr-un numar de 5
membri titulari si 2 membri supleanti, reprezentanti ai A.N.R.M.
(2) Conducerea comisiei de deschidere a ofertelor este asigurata de un
presedinte numit de conducatorul A.N.R.M.
Art. 41
(1) Comisia de evaluare a ofertelor si de negociere a acordurilor
petroliere este formata dintr-un numar de 5 membri titulari si 2 membri
supleanti, reprezentanti ai A.N.R.M.
(2) Conducerea comisiei este asigurata de un presedinte numit de
conducatorul A.N.R.M.
(3) Membrii comisiei de deschidere a ofertelor pot face parte si din
comisia de evaluare a ofertelor si de negociere a acordurilor petroliere.
Art. 42
Consemnarea activitatii comisiilor este asigurata de un secretar, care nu
are calitatea de membru al acestora.
Art. 43
(1) Nu pot avea calitatea de membru al comisiei de deschidere a ofertelor
sau de evaluare si de negociere a acordurilor petroliere persoanele care sunt
sot/sotie, ruda sau afin pana la gradul al IV-lea inclusiv cu
asociatii/actionarii ori cu administratorii sau cenzorii ofertantului.
(2) Dupa implinirea termenului de depunere, dar nu mai tarziu de sedinta
publica de deschidere a ofertelor, membrii comisiilor vor da o declaratie pe
propria raspundere privind compatibilitatea.
(3) Daca situatia de incompatibilitate intervine dupa data sedintei de
deschidere a ofertelor, persoanele in cauza vor instiinta de indata
presedintele comisiei de deschidere a ofertelor, care va lua masurile necesare
inlocuirii acestora.
(4) Situatiile de incompatibilitate pot fi sesizate presedintelui comisiei
de deschidere a ofertelor si de catre oricare persoana interesata, prevederile
art. (3) aplicandu-se corespunzator.
Art. 44
Comisia de deschidere a ofertelor are urmatoarele atributii principale:
a) validarea indeplinirii conditiilor de depunere a ofertelor, respectiv
termen, numar de exemplare, integritatea ofertelor;
b) deschiderea si desemnarea ofertelor admise in vederea evaluarii;
c) intocmirea proceselor-verbale ale sedintei de deschidere;
d) supunerea spre validare presedintelui A.N.R.M. a procesului-verbal;
e) transmiterea catre ofertant a unei copii a procesului-verbal;
f) transmiterea ofertelor admise comisiei de evaluare a ofertelor si de
negociere a acordurilor petroliere.
Art. 45
Comisia de evaluare a ofertelor si de negociere a acordurilor petroliere
are urmatoarele atributii principale:
a) evaluarea ofertei, cu respectarea criteriilor stabilite prin prezentele
norme metodologice si prin procedura de organizare a apelului public de oferta;
b) desemnarea ofertei castigatoare;
c) intocmirea procesului-verbal de consemnare a deciziei acesteia;
d) supunerea spre validare presedintelui A.N.R.M. a procesului-verbal;
e) notificarea ofertantilor cu privire la rezultatul evaluarii;
f) transmiterea catre ofertant a unei copii de pe procesul-verbal;
g) negocierea clauzelor si conditiilor concesiunii;
h) elaborarea acordului petrolier, initializarea acestuia si prezentarea
pentru semnare de catre presedintele A.N.R.M. si reprezentantul autorizat al
concesionarului.
i) alte atributii stabilite de conducatorul A.N.R.M.
Art. 46
(1) Comisia de deschidere a ofertelor si, respectiv, de evaluare a
ofertelor si de negociere a acordurilor petroliere se considera legal intrunite
numai in prezenta tuturor membrilor titulari.
(2) In cazul imposibilitatii de participare a unui membru titular al
comisiei de deschidere a ofertelor/al comisiei de evaluare a ofertelor si de
negociere a acordurilor petroliere, acesta este inlocuit cu unul dintre membrii
supleanti desemnati in conditiile art. 40 alin. (1).
(3) Hotararile comisiei de deschidere a ofertelor/de evaluare a ofertelor
si de negociere a acordurilor petroliere se adopta in mod autonom, cu votul
majoritatii membrilor sai; opiniile separate vor fi consemnate in
procesul-verbal.
Art. 47
Membrii comisiei de deschidere a ofertelor/de evaluare a ofertelor si de
negociere a acordurilor petroliere si secretarii acestora sunt obligati sa
pastreze confidentialitatea datelor si informatiilor cuprinse in oferte.
SECTIUNEA a 6-a
Criteriile de selectare si punctajele corespunzatoare
Art. 48
Comisia de evaluare si de negociere a acordurilor petroliere realizeaza
evaluarea avand in vedere criteriile stabilite prin prezentele norme
metodologice si precizarile din procedura de desfasurare a fiecarui apel public
de oferta.
Art. 49
(1) In vederea evaluarii ofertelor depuse pentru concesiunea perimetrelor
de explorare, dezvoltare si exploatare petroliera, criteriile de evaluare sunt
urmatoarele:
A. Programul minim de explorare propus; intre 40 si 60 de puncte, dintre
care:
a) programul din prima faza, obligatorie: intre 25 si 35 de puncte;
b) program din fazele optionale: intre 15 si 25 de puncte;
B. Capacitatea tehnica si financiara a ofertantului: intre 20 si 30 de
puncte, dintre care:
a) capacitatea financiara: intre 10 si 15 puncte;
b) capacitatea tehnica: intre 10 si 15 puncte.
C. Impactul asupra mediului si programul pentru refacerea acestuia: intre
10 si 20 de puncte.
D. Programe de transfer de tehnologie si de perfectionare a personalului:
10 puncte.
(2) In vederea evaluarii ofertelor depuse pentru concesiunea perimetrelor
de dezvoltare-exploatare sau de exploatare petroliera, criteriile de evaluare
sunt urmatoarele:
A. Studiu de prefezabilitate: intre 10 si 25 de puncte.
B. Programul minim propus: intre 30 si 50 de puncte, dintre care:
a) programul din prima faza, obligatorie: intre 20 si 40 de puncte;
b) program din fazele optionale: intre 10 si 15 puncte.
C. Capacitatea tehnica si financiara a ofertantului: intre 15 si 25 de
puncte, dintre care:
a) capacitatea financiara: intre 10 si 20 de puncte;
b) capacitatea tehnica: intre 5 si 15 puncte.
D. Impactul asupra mediului si programul pentru refacerea acestuia: intre
10 si 20 de puncte.
E. Programe de transfer de tehnologie si de perfectionare a personalului:
intre 5 si 10 puncte.
Art. 50
(1) In functie de specificul perimetrelor oferite in cadrul fiecarui apel
public de oferta, punctajul este fixat in limitele mentionate la art. 49,
astfel incat totalul punctelor atribuite sa fie 100.
(2) Evaluarea ofertelor, pe baza criteriilor de evaluare si a punctajelor
prevazute prin procedura, se face prin notarea fiecarui criteriu de evaluare.
Evaluarea se face de membrii comisiei de evaluare si de negociere a acordurilor
petroliere.
(3) Evaluarea ofertei si punctarea acesteia cu mai putin de jumatate din
totalul punctajului maxim ori obtinerea unui punctaj mai mic de 50% din
punctajul maxim al unui criteriu conduc la descalificarea ofertei.
(4) La punctaje totale egale va fi declarata castigatoare oferta cu punctaj
mai mare la criteriul "Program minim propus pentru prima faza, obligatorie".
SECTIUNEA a 7-a
Deschiderea ofertelor
Art. 51
(1) Sedinta de deschidere a ofertelor este publica.
(2) Ofertele inchise si sigilate vor fi predate comisiei de deschidere a
ofertelor la data, ora si locul fixate prin procedura fiecarui apel public de
oferta.
(3) La deschiderea plicului exterior comisia de deschidere a ofertelor
verifica existenta documentelor solicitate si consemneaza situatia constatata
intr-un proces-verbal semnat de membrii comisiei si de secretar, precum si de
reprezentantii ofertantului.
(4) Lipsa oricarui document din plicul exterior atrage descalificarea
ofertei, fara a se mai proceda la deschiderea plicului interior.
(5) Deschiderea plicului interior si verificarea existentei documentelor
solicitate se consemneaza de catre comisia de deschidere a ofertelor intr-un
proces-verbal semnat in conditiile alin. (3).
(6) Lipsa oricarui document din plicul interior atrage descalificarea
ofertei.
(7) Exemplarul original al ofertei descalificate se transmite ofertantului.
(8) In cazul lipsei reprezentantilor ofertantului sau daca acestia refuza
semnarea proceselor-verbale, acestea se semneaza de membrii comisiei si de 2
martori dintre persoanele care participa la sedinta publica de deschidere, altele
decat reprezentantii A.N.R.M.
(9) Lipsa martorilor sau refuzul acestora de semnare a proceselor-verbale
va fi mentionat in cuprinsul acestora, urmand ca aceasta imprejurare sa fie
certificata, prin semnare, de catre membrii comisiei de deschidere a ofertelor
si de secretarul acesteia.
(10) Procesele-verbale aprobate de conducatorul A.N.R.M. se inmaneaza in
copie, sub semnatura de primire, reprezentantilor ofertantilor sau, in lipsa
acestora, se comunica in termen de doua zile lucratoare de la data sedintei
publice de deschidere.
(11) Ofertele admise in vederea evaluarii se transmit de indata comisiei de
evaluare a ofertelor si de negociere a acordurilor petroliere.
(12) Evaluarea ofertei se consemneaza de catre comisie intr-un proces-verbal,
care se comunica in copie ofertantului.
SECTIUNEA a 8-a
Contestarea apelului public de oferta
Art. 52
Ofertantii pot formula contestatii privind modul de respectare a
prevederilor legale referitoare la organizarea si desfasurarea apelului public
de oferta, distinct, atat cu privire la faza de deschidere, cat si cu privire
la faza de evaluare a ofertelor, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea
procesului-verbal prin care este validata decizia comisiei de deschidere a
ofertelor sau a comisiei de evaluare a ofertelor si de negociere a acordurilor
petroliere.
Art. 53
In termen de 10 zile lucratoare de la primirea contestatiei, A.N.R.M. este
obligata sa solutioneze contestatia si sa comunice raspunsul sau catre
ofertantul contestatar.
Art. 54
(1) Contestatiile sunt solutionate de o comisie de contestatii, formata din
3 membri reprezentanti ai A.N.R.M., care nu au facut parte din comisiile de
deschidere sau evaluare.
(2) Membrii comisiei de contestatii sunt desemnati prin ordin al
conducatorului A.N.R.M.
(3) Dispozitiile art. 43 se aplica in mod corespunzator.
Art. 55
(1) Comisia de contestatii analizeaza toate documentele emise de comisia de
deschidere a ofertelor, respectiv, dupa caz, de comisia de evaluare a ofertelor
si de negociere a acordurilor petroliere, si verifica respectarea procedurii de
organizare a apelului public de oferta pentru concesiunea operatiunilor
petroliere.
(2) In cazul in care comisia apreciaza contestatia ca fiind fondata, aceasta
propune conducatorului A.N.R.M. urmatoarele:
a) revocarea hotararii de descalificare, in cazul contestatiilor formulate
in faza de deschidere si transmiterea ofertei catre comisia de evaluare a
ofertelor si de negociere a acordurilor petroliere;
b) revocarea hotararii de desemnare a castigatorului si organizarea unui
nou apel public de oferta pentru concesiunea operatiunilor petroliere
corespunzatoare perimetrului respectiv, in cazul contestatiilor formulate in
faza de evaluare.
(3) Comisia de contestatii nu reevalueaza ofertele.
(4) Solutia de admitere a contestatiei se comunica tuturor ofertantilor
care au depus oferte pentru perimetrul respectiv.
(5) In cazul respingerii contestatiei, ofertantul poate recurge la instanta
judecatoreasca competenta, potrivit legii.
(6) Contestarea, inclusiv in fata instantei, suspenda procedura de
concesiune a operatiunilor petroliere, pana la solutionarea definitiva si
irevocabila.
(7) Suspendarea va fi incuviintata numai cu dare de cautiune, al carei
cuantum il va fixa instanta.
Art. 56
(1) Pe baza analizarii aspectelor contestate, in raport cu normele care
reglementeaza organizarea si desfasurarea apelului public de oferta pentru
concesiunea de operatiuni petroliere, comisia de contestatii intocmeste un
raport prin care propune modul de solutionare a contestatiei.
(2) Raportul comisiei de contestatii este supus aprobarii conducatorului
A.N.R.M., inauntrul termenului prevazut la art. 53.
CAP. 5
Clasificarea operatiunilor petroliere, a resurselor si rezervelor
SECTIUNEA 1
Prospectiunea
Art. 57
Lucrarile de prospectiune se executa intr-un perimetru determinat, pe baza
unui permis de prospectiune neexclusiv, eliberat de A.N.R.M. la cererea
persoanelor juridice romane sau straine interesate, in termen de maximum 30 de
zile de la data constatarii indeplinirii conditiilor acordarii acestui drept,
care constau in:
a) prezentarea fisei perimetrului solicitat si delimitarea acestuia in
coordonate Stereo '70;
b) perimetrul solicitat sa nu se suprapuna peste un perimetru petrolier
deja atribuit in concesiune sau care constituie obiect al unui apel public de
oferta in curs;
c) prezentarea programului de lucrari propus si precizarea duratei pentru
care se solicita permisul de prospectiune;
d) prezentarea documentelor din care sa reiasa ca solicitantul are
capacitatea tehnica si financiara sa realizeze operatiunile petroliere propuse.
Art. 58
Pe baza permisului de prospectiune pot fi executate studii de evaluare si
interpretare a informatiilor preexistente si lucrari de cartare geologica, de
geochimie, magnetometrie, radiometrie, electrometrie, gravimetrie,
seismometrie, teledetectie, foraje, determinari de laborator si alte lucrari
pentru stabilirea potentialului petroligen al perimetrului de prospectiune.
Art. 59
Titularul permisului de prospectiune, care, pe parcursul derularii acestuia
sau dupa prezentarea raportului final, in termen de 60 de zile, solicita
initierea concesiunii pentru obtinerea unui acord petrolier de explorare, are
obligatia sa prezinte, o data cu cererea de initiere a concesiunii, si un
raport cuprinzand metodele de investigatie aplicate, lucrarile executate,
justificarea valorii acestora, precum si rezultatele obtinute, numai pentru
perimetrul pentru care solicita initierea concesiunii.
SECTIUNEA a 2-a
Explorarea
Art. 60
(1) Lucrarile de explorare desemneaza ansamblul de studii si operatiuni
care se realizeaza pentru cunoasterea conditiilor geologice de acumulare a
petrolului si cuprinde identificarea zacamintelor, evaluarea cantitativa si
calitativa a acestora, precum si determinarea conditiilor tehnice si economice
de valorificare.
(2) Scopul lucrarilor de explorare este de a fundamenta decizia cu privire
la oportunitatea valorificarii zacamantului, de a furniza datele necesare
proiectarii si executarii lucrarilor de deschidere, pregatire si exploatare, cu
mentinerea unui grad de asigurare cu resurse/rezerve de petrol corespunzator
exploatarii.
(3) Lucrarile de explorare cuprind lucrari geochimice, geofizice, de
cartare geologica, foraje de explorare - deschidere si explorare-evaluare,
documentatii corespunzatoare acestora, de exploatare experimentala, precum si
de cercetare stiintifica.
Art. 61
Cercetarea stiintifica consta in sistematizarea, analizarea si
interpretarea tuturor datelor geologice, geofizice, biostratigrafice,
sedimentologice, geochimice si altele asemenea, obtinute prin lucrarile de
cercetare anterioare, in vederea fundamentarii geologice si proiectarii in
conditii eficiente de noi lucrari de explorare.
Art. 62
In faza de identificare a zacamintelor se realizeaza operatiuni petroliere
de explorare geologica, geofizica si geochimica si foraje de deschidere, care
au ca obiectiv identificarea unor noi acumulari de petrol;
Art. 63
(1) In cazul descoperirii unor acumulari de petrol pe baza datelor obtinute
prin foraje de deschidere si, dupa caz, prin lucrari geologice, geofizice si
geochimice, se poate declara descoperire de zacamant comercial.
(2) Dupa prima sonda cu rezultat, se elaboreaza, de catre titularul
acordului petrolier, proiectul de evaluare a acumularii de petrol prin lucrari
geofizice detaliate si/sau, dupa caz, prin sonde. Proiectul operatiunilor
petroliere de evaluare a acumularii descoperite se aproba de A.N.R.M.
Art. 64
(1) In faza de evaluare cantitativa si calitativa a zacamintelor se
realizeaza saparea sondelor de explorare-evaluare si exploatare experimentala,
prin care se stabilesc extinderea suprafetelor productive, parametrii
geologo-fizici, potentialul zacamintelor descoperite, precum si conditiile
tehnico-economice de exploatare.
(2) Datele obtinute in aceasta faza trebuie sa asigure elaborarea studiilor
de zacamant cu calculul rezervelor si a studiilor de fezabilitate
tehnico-economica, in vederea fundamentarii deciziei de trecere la faza de
dezvoltare.
Art. 65
Prin acordurile petroliere vor fi stabilite volumele si valorile
programului minimal de lucrari necesare precizarii perspectivelor petroliere
din perimetru, cu stabilirea termenelor de executie.
Art. 66
Volumul si termenele de executie ale lucrarilor de explorare, in afara
programului minimal, se stabilesc in urma negocierii cu A.N.R.M. si sunt aprobate
prin acordul petrolier.
Art. 67
Lucrarile de explorare din programul minimal si cele din afara acestuia se
executa in baza unor proiecte elaborate de titular si aprobate de A.N.R.M.
Art. 68
(1) Exploatarea experimentala se executa pe baza unui proiect elaborat de
titular, iar conditiile de realizare vor fi stipulate in acord.
(2) In situatia in care prin exploatarea experimentala se constata ca
acumularea evidentiata nu constituie un zacamant comercial care poate fi
dezvoltat in continuare, titularul poate sa solicite avizul de exploatare prin
sonda de explorare, pe durata in care considera ca acest proces este realizabil
din punct de vedere tehnic si/sau economic.
Art. 69
Regimul sondelor de explorare se stabileste prin instructiuni tehnice
elaborate de A.N.R.M.
Art. 70
(1) Partea din perimetrul de explorare, data in concesiune, in care, in
urma lucrarilor efectuate, nu s-au pus in evidenta zacaminte comerciale conform
prevederilor acordului petrolier, va fi pusa la dispozitie A.N.R.M., libera de
orice fel de obligatii.
(2) Termenul de renuntare si punere la dispozitie este data la care se
incheie perioada de explorare prevazuta in acord, daca prin acesta nu s-au
stabilit termene intermediare.
SECTIUNEA a 3-a
Dezvoltarea si exploatarea
Art. 71
(1) Lucrarile de dezvoltare si exploatare a zacamintelor de petrol se pot
executa numai pentru rezerve confirmate de A.N.R.M.
(2) Confirmarea resurselor geologice si a rezervelor de petrol se face pe
baza instructiunilor tehnice emise de A.N.R.M.
Art. 72
Faza de dezvoltare incepe de la data aprobarii proiectului de exploatare,
pe baza rezervelor confirmate si a declararii caracterului comercial al
zacamantului.
Art. 73
(1) Proiectul de exploatare care sta la baza executarii lucrarilor de
dezvoltare si de exploatare trebuie sa contina toate datele necesare pentru
evaluarea resurselor si rezervelor de petrol, tinandu-se seama de tehnologiile
de exploatare aplicabile, de costurile si preturile existente la data evaluarii
si de evolutia acestora in perspectiva, si se pune in aplicare cu avizul
A.N.R.M.
(2) Proiectul va cuprinde si delimitarea perimetrului de exploatare.
Art. 74
Trecerea la exploatare se poate face numai dupa obtinerea acordului de
mediu si asigurarea conditiilor de captare a petrolului, de evacuare a apelor
reziduale si, daca este cazul, de ardere la cos a gazelor asociate care nu fac
obiectul valorificarii.
Art. 75
Inceperea operatiunilor de exploatare se autorizeaza de catre A.N.R.M.
SECTIUNEA a 4-a
Clasificarea rezervelor de petrol
Art. 76
Zacamantul reprezinta o acumulare naturala de petrol, caracterizata, de
regula, printr-un sistem unitar hidrodinamic, localizata in limitele unei
structuri.
Art. 77
Zacamant comercial reprezinta acumularea sau ansamblul acumularilor
naturale de petrol a caror valorificare unitara este justificata din punct de
vedere tehnic si economic.
Art. 78
Resursa geologica de petrol reprezinta totalitatea cantitatilor sau
volumelor de petrol din acumularile naturale descoperite si a celor presupuse a
fi descoperite prin viitoarele operatiuni petroliere.
Art. 79
Rezerva de petrol reprezinta partea din resursa geologica estimata ca
putand fi extrasa in conditiile tehnice si economice existente la data la care
a fost calculata.
Art. 80
Evaluarea resurselor geologice si a rezervelor de petrol se face prin
studii intocmite pentru date de referinta.
Art. 81
Dupa gradul de certitudine ce li se poate atribui, rezervele pot fi
clasificate in urmatoarele categorii: dovedite, probabile si posibile.
Art. 82
Clasificarea rezervelor in categorii, dupa gradul de certitudine, si in
grupe, dupa mecanismul si sursa de energie de dislocare a petrolului,
subclasificari dupa alte criterii, precum si conditiile tehnice de clasificare
in categorii si grupe, respectiv continutul-cadru al studiilor de evaluare a
resurselor geologice si a rezervelor, se fac prin instructiuni tehnice emise de
A.N.R.M.
Art. 83
(1) A.N.R.M. constituie F.N.R./R.P. pe baza rezervelor confirmate, a
miscarii anuale a resurselor geologice si a rezervelor prin lucrari efectuate,
raportate de titularii acordurilor petroliere.
(2) Modul de constituire si de urmarire a evolutiei F.N.R./R.P., precum si
raportarea datelor referitoare la evolutia Fondului national de resurse
geologice si rezerve de petrol se fac in conformitate cu instructiunile tehnice
emise de A.N.R.M.
(3) Datele oficiale privind F.N.R./R.P. sunt cele inscrise in evidentele
A.N.R.M.
CAP. 6
Cartea petroliera
Art. 84
Cartea petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde toate datele
privind regimul juridic al suprafetelor aferente perimetrului de dezvoltare si
exploatare, proprietatea, situatia topografica a lucrarilor aferente
operatiunilor petroliere, a resurselor/rezervelor de petrol si de productie,
precum si date referitoare la delimitarea perimetrelor si operatiunilor
petroliere efectuate in fazele de prospectiune si explorare.
Art. 85
Cartea petroliera contine:
a) registrul cu datele privind regimul juridic al suprafetelor aferente
perimetrului de dezvoltare si exploatare si proprietatea acestor suprafete,
precum si cele privind acordul petrolier si avizele/autorizatiile emise pentru
efectuarea operatiunilor petroliere;
b) registrul cu datele tehnice si economice ale perimetrului, cuprinzand
situatia topogeodezica a lucrarilor corespunzatoare operatiunilor petroliere,
situatia resurselor/rezervelor de petrol si a productiei pentru perimetrele de
dezvoltare si exploatare, precum si date referitoare la delimitarea
perimetrelor si operatiunilor petroliere efectuate in fazele de prospectiune si
explorare;
c) harti si planuri de situatie necesare sustinerii inscrisurilor din
registre.
Art. 86
Continutul de detaliu al Cartii petroliere, precum si modul de intocmire a
acesteia se vor stabili prin instructiuni tehnice emise de A.N.R.M.
CAP. 7
Obligatiile titularilor acordurilor petroliere care efectueaza operatiuni
petroliere
Art. 87
Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrari de explorare, au
urmatoarele obligatii:
a) sa inceapa lucrarile de explorare numai pe baza unor proiecte geologice
de executie, elaborate in conformitate cu prevederile acordului petrolier si
avizate de A.N.R.M.;
b) sa respecte prevederile proiectelor geologice, sa execute integral
operatiunile prevazute de investigare geologica si geofizica in gaurile de
sonde si sa adapteze cercetarea la conditiile geologice intalnite, cu
informarea prealabila a A.N.R.M.;
c) sa efectueze punerea in productia de proba a sondelor de explorare numai
cu aprobarea prealabila a A.N.R.M.;
d) sa nu inceapa exploatarea de proba inainte de asigurarea captarii
lichidelor produse prin sonde;
e) sa asigure conservarea probelor de teren prelevate din sondele de
explorare, conform prevederilor din acorduri;
f) sa efectueze masuratorile topografice si sa realizeze transpunerea pe
planuri a sondelor de explorare executate si sa transmita anual A.N.R.M. planul
topografic actualizat al perimetrului care face obiectul acordului petrolier;
g) sa ia toate masurile necesare prevenirii degradarii zacamintelor si
pierderilor de rezerve prin eruptii libere la sonde si prin emanatii de gaze in
spatele coloanelor sondelor;
h) sa abandoneze sondele de explorare numai cu avizul A.N.R.M. si cu luarea
masurilor de protectie a zacamintelor si a suprafetei;
i) sa anunte A.N.R.M., in termen de 24 de ore, despre eruptiile libere la
sonde;
j) sa anunte A.N.R.M. despre inceperea activitatii de explorare intr-un
perimetru cu cel putin 15 zile inainte si incetarea activitatii de explorare cu
o anticipatie de maximum 60 de zile.
Art. 88
Titularii acordurilor petroliere, care executa lucrari de dezvoltare si
exploatare, au urmatoarele obligatii:
a) sa inceapa lucrarile de dezvoltare si exploatare numai pe rezerve
confirmate si pe baza studiilor tehnico-economice de exploatare intocmite in
conformitate cu prevederile acordului petrolier si avizate de A.N.R.M.;
b) sa respecte prevederile studiilor tehnico-economice de exploatare si sa
intocmeasca programe anuale de exploatare pe care sa le transmita spre avizare
A.N.R.M. pana la data de 31 decembrie a anului anterior celui la care se
refera;
c) sa tina evidenta zilnica a cantitatilor de titei, condensat si de gaze
extrase, pe sonde, zacaminte si perimetre de exploatare, in conformitate cu
instructiunile tehnice emise de A.N.R.M.;
d) sa utilizeze numai tehnologiile de exploatare avizate de A.N.R.M.;
e) sa raporteze A.N.R.M. modificarile importante ale comportarii
zacamintelor in procesul de exploatare, in raport cu prevederile studiilor sau
proiectelor tehnice de exploatare;
f) sa anunte la A.N.R.M. producerea de eruptii libere la sonde in termen de
24 de ore;
g) sa solicite aprobarea A.N.R.M. pentru injectarea apelor reziduale in
subsol, in cazul cand aceasta se executa prin alte sonde decat cele prevazute
in studiul tehnico-economic avizat de A.N.R.M.;
h) sa abandoneze sondele de exploatare numai cu avizul A.N.R.M. si cu
luarea masurilor de protectie a zacamintelor si a suprafetei.
Art. 89
Titularii sunt obligati sa inceapa operatiunile petroliere la datele
prevazute prin acordul de concesiune.
Art. 90
(1) In cazurile in care, prin lucrarile executate, se constata extinderea
zacamantului in unul sau in mai multe perimetre adiacente pe care opereaza
titulari diferiti, la solicitarea A.N.R.M. acestia sunt obligati sa asigure
intocmirea unor studii unitare de evaluare a rezervelor si studii
tehnico-economice de exploatare, care sa se refere la intregul zacamant.
(2) Operatiunile petroliere vor fi executate de fiecare titular, conform
modului de operare precizat prin studiul prevazut la alin. (1).
CAP. 8
Regimul redeventei petroliere, tarifelor si sumelor datorate bugetului de
stat pentru programe nerealizate din motive imputabile titularului
Art. 91
Titularii acordurilor petroliere carora li s-a acordat dreptul de a efectua
operatiuni petroliere de exploatare, inclusiv exploatare experimentala, sau de
operare a conductelor ce constituie Sistemul national de transport al
petrolului ori de operare a terminalelor petroliere, aflate in proprietatea
publica a statului, sunt platitori de redeventa petroliera.
Art. 92
(1) Inceperea operatiunilor petroliere, reprezentand data de la care este
datorata redeventa petroliera, semnifica:
a) momentul realizarii productiei, in cazul exploatarii, inclusiv in faza
de exploatare experimentala;
b) momentul operarii, in cazul conductelor magistrale ce constituie
Sistemul national de transport al petrolului, precum si in cazul terminalelor
petroliere.
(2) Pretul de referinta pentru calculul contravalorii redeventei petroliere
datorate bugetului de stat se stabileste de catre A.N.R.M. prin instructiuni
tehnice.
(3) Redeventa petroliera este platibila trimestrial, cu scadenta la data de
25 a primei luni a trimestrului urmator.
(4) Redeventa petroliera, in cazul operatiunilor petroliere de exploatare a
zacamintelor petroliere, se calculeaza astfel:
Redeventa = valoarea productiei brute extrase x cota procentuala stabilita
de Legea petrolului nr. 238/2004, unde: valoarea productiei brute extrase =
productia bruta x pretul de referinta.
(5) Redeventa petroliera, in cazul operatiunilor petroliere de transport si
tranzit al petrolului prin sistemele nationale de transport al petrolului,
precum si in cazul operatiunilor petroliere efectuate prin terminalele petroliere
aflate in proprietatea publica a statului, se calculeaza prin aplicarea cotei
prevazute de Legea petrolului nr. 238/2004 la valoarea veniturilor brute
realizate, in cursul unui trimestru, din operatiunile petroliere mentionate.
Art. 93
(1) Pentru neplata in termen a redeventei petroliere se datoreaza dobanzi
si penalitati de intarziere, conform legislatiei fiscale in vigoare.
(2) In cazul in care se constata intarzieri de peste 6 luni in achitarea
redeventei petroliere, A.N.R.M. poate rezilia concesiunea petroliera.
Art. 94
(1) Taxele si tarifele calculate si percepute de A.N.R.M. constituie
venituri la bugetul de stat, cu exceptia unei cote de pana la 20% destinate
acordarii de stimulente personalului A.N.R.M.
(2) Taxele si tarifele prevazute de art. 52 alin. (1) si (2) din Legea
petrolului nr. 238/2004 se fundamenteaza, se aproba si se incaseaza potrivit
instructiunilor emise de conducatorul A.N.R.M.
(3) Cota de pana la 20%, prevazuta de art. 52 alin. (4) din Legea
petrolului nr. 238/2004, constituie Fondul destinat stimularii personalului
A.N.R.M. si se diferentiaza dupa cum urmeaza:
a) 20% in cazul taxelor si tarifelor de pana la 10 milioane lei;
b) 18% in cazul taxelor si tarifelor intre 10 si 50 milioane lei;
c) 15% in cazul taxelor si tarifelor de peste 50 milioane lei.
(4) Taxele si tarifele incasate in mod necuvenit de catre A.N.R.M. se
restituie din fondul prevazut la alin. (3).
(5) Fondul destinat stimularii personalului A.N.R.M. se constituie lunar prin
aplicarea cotei procentuale prevazute la alin. (3).
(6) Disponibilitatile existente la sfarsitul anului in soldul contului
"Disponibil din fonduri cu destinatie speciala ale ministerelor si
institutiilor subordonate" se reporteaza pentru anul urmator cu aceeasi
destinatie.
(7) Modalitatile si criteriile de repartizare a sumelor ce constituie
Fondul destinat stimularii personalului A.N.R.M., cuantumul stimulentelor
individuale, precum si modul de aprobare si utilizare se stabilesc de catre
conducatorul A.N.R.M. prin instructiuni.
Art. 95
Activitatile aferente transferului de tehnologie si perfectionarii
profesionale, prevazute la art. 48 alin. (1) lit. k) din Legea petrolului nr.
238/2004, vor fi convenite de A.N.R.M. si de titular, in conformitate cu
prevederile acordului petrolier, si au drept scop realizarea urmatoarelor
actiuni:
a) achizitie de echipamente si servicii necesare desfasurarii activitatii
acestora;
b) participarea personalului acestora la programele de pregatire profesionala
in domeniile de specialitate (geologie, geofizica, petrol), mediu, legislatie,
negocieri etc.;
c) schimb de experienta si participarea personalului acestora la
evenimentele organizate de firme specializate, organisme si organizatii
internationale, in scopul promovarii imaginii externe a Romaniei in domeniul
petrolier;
d) transfer de know-how.
Art. 96
Sumele reprezentand contravaloarea lucrarilor prevazute in programul de
lucrari convenite prin acordul petrolier, scadente la data renuntarii la
concesiune si neexecutate din motive imputabile titularului, se vor vira la
bugetul de stat in termen de 90 de zile de la data incetarii concesiunii.
CAP. 9
Transferul drepturilor dobandite si al obligatiilor asumate prin acorduri
petroliere
Art. 97
(1) Titularul de acord petrolier poate transfera, partial sau total, unei
alte persoane juridice drepturile dobandite si obligatiile asumate, numai cu
aprobarea prealabila, in scris, a A.N.R.M.
(2) Transferul realizat fara aprobarea A.N.R.M. este nul de drept.
Art. 98
Pentru aprobarea transferului drepturilor dobandite si al obligatiilor
asumate este necesara indeplinirea cumulativa a urmatoarelor criterii:
a) acordul petrolier sa fie in vigoare;
b) persoana juridica romana la care urmeaza sa fie transferate drepturile
dobandite si obligatiile asumate sa nu inregistreze debite restante la bugetul
de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul Fondului national unic
de asigurari sociale de sanatate, bugetul asigurarilor pentru somaj, bugetul
asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale si bugetele locale;
c) obligatiile asumate de catre titular prin acordul petrolier sa fie
indeplinite in raport cu durata derulata din acesta sau persoana juridica catre
care se realizeaza transferul sa se angajeze sa preia si obligatiile
neexecutate;
d) persoana juridica la care se realizeaza transferul sa aiba capacitatea
tehnica si capacitatea financiara necesare preluarii obligatiilor stabilite
prin acordul petrolier;
e) prin transfer sa se mentina conditiile existente ale concesiunii, astfel
cum sunt stabilite prin acordul petrolier;
f) persoana juridica la care urmeaza sa fie transferate drepturile
dobandite si obligatiile asumate prin acordul petrolier sa fie specializata
pentru executarea de operatiuni petroliere sau sa desemneze ca operator o firma
autorizata care sa detina capacitate tehnica adecvata operatiunilor petroliere
prevazute prin acordul transferat.
Art. 99
(1) Transferul se solicita in scris de catre titular impreuna cu persoana
juridica la care urmeaza a fi transferate drepturile dobandite si obligatiile
asumate.
(2) Cererea, semnata si stampilata de reprezentantii legali ai celor doua
persoane juridice, este insotita de urmatoarele documente:
a) certificat constatator emis de oficiul registrului comertului privind
persoana juridica la care urmeaza sa fie transferat acordul sau alta forma
echivalenta in cazul firmelor straine;
b) hotararile organelor de conducere ale celor doua persoane juridice, prin
care aproba transferul drepturilor dobandite si al obligatiilor asumate;
c) copie, certificata pentru conformitate, de pe actul constitutiv si de pe
certificatul de inregistrare ale persoanei juridice la care urmeaza sa fie
transferate drepturile dobandite si obligatiile asumate;
d) acte privind capacitatea tehnica si capacitatea financiara ale persoanei
juridice la care urmeaza sa fie transferate drepturile dobandite si obligatiile
asumate;
e) raport privind operatiunile petroliere desfasurate de titular pana la
momentul solicitarii aprobarii transferului drepturilor dobandite si al
obligatiilor asumate, cu mentionarea expresa a stadiului de indeplinire a
obligatiilor stabilite prin acordul de concesiune si a rezultatelor obtinute.
Art. 100
(1) A.N.R.M. analizeaza solicitarea de aprobare a transferului drepturilor
dobandite si al obligatiilor asumate si hotaraste modul de solutionare, in
termen de 30 de zile.
(2) La transfer, prin acordul partilor, se pot modifica unele conditii ale
acordului petrolier prin incheierea unui act aditional intre noul titular si
A.N.R.M.
Art. 101
Transferul drepturilor dobandite si al obligatiilor asumate prin acordul
petrolier se aproba de conducatorul A.N.R.M. prin ordin, iar documentatiile
care au stat la baza aprobarii transferului se pastreaza in arhiva A.N.R.M.