LEGE
Nr. 134 din 29 decembrie 1995
Legea petrolului
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 301 din 29 decembrie 1995
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Resursele de petrol situate in subsolul tarii si al platoului continental
romanesc al Marii Negre, delimitat conform principiilor dreptului international
si reglementarilor din conventiile internationale la care Romania este parte,
fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si apartin statului roman.
Petrolul reprezinta substantele minerale combustibile constituite din
amestecuri de hidrocarburi naturale, acumulate in scoarta terestra si care, in
conditii de suprafata, se prezinta in stare gazoasa, sub forma de gaze
naturale, sau lichida, sub forma de titei si condensat.
Gazele naturale cuprind gazele libere din zacaminte de gaz metan, gazele
dizolvate in titei, cele din capul de gaze asociat zacamintelor de titei,
precum si gazele rezultate din extractia sau separarea hidrocarburilor lichide.
Art. 2
In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos se definesc
dupa cum urmeaza:
a) zacamant inseamna o acumulare naturala de hidrocarburi, unitara sau
separata, valorificabila din punct de vedere tehnic sau economic;
b) explorare desemneaza ansamblul de studii si operatiuni care se
realizeaza pentru cunoasterea conditiilor geologice de acumulare a petrolului
si cuprinde faza de prospectiune, identificarea zacamintelor, evaluarea
cantitativa si calitativa a acestora, precum si determinarea conditiilor
tehnice si economice de valorificare;
c) dezvoltare desemneaza ansamblul lucrarilor care constau in realizarea
sondelor de exploatare, construirea si montarea instalatiilor specifice, a
echipamentelor si a altor utilitati necesare extractiei, transportului,
tratarii si stocarii petrolului;
d) exploatare desemneaza ansamblul de lucrari executate la si de la
suprafata pentru extragerea petrolului, captarea, tratarea si transportul
acestuia pana la locul de livrare pe teritoriul Romaniei; termenul include si
transportul pe conducte magistrale;
e) perimetru de explorare si/sau exploatare reprezinta aria corespunzatoare
proiectiei la suprafata a conturului partii in scoarta terestra in interiorul
caruia, pe un interval de adancime determinat, se realizeaza lucrari de
explorare, respectiv de exploatare, precum si suprafetele necesare desfasurarii
activitatilor de exploatare a petrolului, situate in afara acestei arii;
f) operatiuni petroliere semnifica ansamblul de activitati privind
explorarea, dezvoltarea si exploatarea unui zacamant petrolier;
g) Cartea petroliera este instrumentul de evidenta care cuprinde
totalitatea actelor juridice de orice natura privitoare la un perimetru
petrolier sau in legatura cu acesta, precum si toate datele privitoare la
proprietatea terenurilor, la situatia topografica a perimetrului si a tuturor
lucrarilor si facilitatilor petroliere existente in cadrul acestuia, la
situatia rezervelor si a productiei pe substante;
h) Autoritatea competenta este Agentia Nationala pentru Resurse Minerale,
agentie care reprezinta in domeniul resurselor de petrol interesele statului;
i) acord petrolier reprezinta orice act juridic incheiat, potrivit
prevederilor prezentei legi, intre Autoritatea competenta si o persoana
juridica romana sau straina, in vederea realizarii de operatiuni petroliere;
j) titular semnifica orice persoana juridica romana sau straina autorizata
sa efectueze operatiuni petroliere in virtutea unui acord petrolier;
k) concesiunea petroliera este dreptul acordat de catre stat prin
Autoritatea competenta unei persoane juridice de a efectua operatiuni
petroliere in baza unui acord petrolier;
l) concesionar - titularul caruia i se acorda concesiunea petroliera;
m) redeventa reprezinta o cota procentuala din productia bruta realizata de
titular si datorata de el statului, pentru compensarea scaderii rezervelor de
petrol;
n) productia bruta de petrol reprezinta cantitatile de titei condensat si
de gaze naturale extrase din zacamant dupa trecerea prin instalatiile de
separare si de tratare.
Art. 3
Operatiunile petroliere se realizeaza de persoane juridice, romane sau
straine, in conditiile legii.
Art. 4
Operatiunile petroliere se realizeaza numai in cadrul unor perimetre
stabilite in acest scop de catre Autoritatea competenta.
Art. 5
Toate datele si informatiile, indiferent de modalitatea de stocare,
obtinute ca urmare a efectuarii de operatiuni asupra resurselor petroliere
romanesti, determinate conform art. 1 alin. 1, apartin statului roman.
Art. 6
Lucrarile de dezvoltare si exploatare a zacamintelor de petrol se pot
executa numai pentru rezerve confirmate de Autoritatea competenta, in
conformitate cu normele elaborate de aceasta, tinand cont si de practicile
internationale.
Art. 7
Accesul la terenurile necesare efectuarii operatiunilor petroliere se face
in conditiile legii.
Operatiunile petroliere de efectuat in limitele perimetrului de exploatare
constituie lucrari de utilitate publica, iar terenurile necesare pentru aceste
operatiuni, precum si constructiile situate pe astfel de terenuri pot face
obiectul exproprierii pentru cauza de utilitate publica, in conditiile legii.
Asupra terenurilor necesare operatiunilor petroliere de realizat in afara
perimetrului de exploatare, altele decat cele declarate de utilitate publica,
prevazute la alineatul precedent, precum si asupra terenurilor necesare
lucrarilor de exploatare si oricaror alte operatiuni pe care acestea le
implica, inclusiv cele privind asigurarea exploatarii si protectiei sistemului
national de transport al petrolului, se instituie, in favoarea titularului
operatiunilor, un drept de servitute legala.
Exercitarea dreptului de servitute legala stabilita la alin. 3 se face
contra platii unei rente anuale catre proprietarii terenurilor afectate de
acesta.
Durata servitutii legale stabilita la alin. 3 este cea a operatiunilor
petroliere, iar terenurile ce urmeaza a fi afectate vor fi determinate, in ce
priveste suprafetele si proprietarii, dupa principiul celei mai mici atingeri
posibile aduse dreptului de proprietate.
Accesul la terenurile afectate de servitutea legala prevazuta la alin. 3 se
stabileste prin negocieri intre titularul operatiunii petroliere si
proprietarii de terenuri cu respectarea principiului egalitatii de tratament si
a echitatii.
Orice neintelegeri intre titularii operatiunilor petroliere si proprietarii
terenurilor se solutioneaza de catre instantele judecatoresti competente,
potrivit legii.
Daca statul vinde bunurile expropriate in conditiile alin. 2, fostii
proprietari sau, dupa caz, succesorii lor au drept de preemptiune, in care scop
vor fi instiintati despre conditiile vanzarii, pe cale administrativa sau prin
publicitate.
Art. 8
Sistemul national de transport al petrolului face parte din domeniul public
de interes national si este de importanta strategica.
In sistemul national de transport al petrolului se cuprind conductele
magistrale care asigura colectarea petrolului extras din perimetrele de
exploatare sau a celui provenit din import si dirijarea lui de la punctele de
predare de catre producatori la unitatile de prelucrare, spre centrele de
distributie si consum sau la export, precum si toate instalatiile,
echipamentele si dotarile aferente acestora.
Exploatarea sistemului national de transport al petrolului se face de
unitati specializate, care vor presta servicii beneficiarilor in schimbul unor
tarife stabilite de Autoritatea competenta, in conditii egale pentru toti
producatorii.
Pentru a asigura intretinerea sistemului national de transport al
petrolului si pentru a elimina aparitia posibilelor pericole in exploatarea acestuia
se stabilesc zone de protectie si siguranta, in conformitate cu normativele si
prescriptiile tehnice specifice aprobate de Autoritatea competenta.
Unitatile care se ocupa cu transportul prin conducte au dreptul sa
realizeze lucrari de interventii la conducte numai cu anuntarea proprietarului
terenului. Despagubirile pentru interventiile executate in caz de avarii se
stabilesc ulterior, prin negocieri cu proprietarul terenului.
CAP. 2
Regimul de punere in valoare a resurselor de petrol
Art. 9
Resursele de petrol se pun in valoare prin operatiuni petroliere, in care
scop acestea se dau in administrare regiilor autonome sau se concesioneaza de
catre Autoritatea competenta, potrivit legii.
Durata concesiunii nu poate fi mai mare de 30 de ani.
Art. 10
In faza de prospectiune, lucrarile de explorare pot fi executate si numai
pe baza de permise, acordate de Autoritatea competenta.
Art. 11
Autoritatea competenta stabileste anual lista perimetrelor care se dau in
administrare sau in concesiune si o publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 12
Initiativa concesionarii poate apartine si persoanelor juridice romane sau
straine care probeaza interesul de a li se acorda dreptul efectuarii de
operatiuni petroliere in acest regim.
Initiativa darii in administrare sau in concesiune apartine Autoritatii
competente.
Initiativa solicitarii darii in administrare apartine regiilor autonome
abilitate pentru operatiuni petroliere.
Art. 13
Darea in concesiune sau in administrare se realizeaza prin acord petrolier,
incheiat de Autoritatea competenta cu persoane juridice romane sau straine.
In vederea concesionarii, persoanele juridice romane si/sau straine vor fi
selectionate prin apel public de oferta.
In ofertele prezentate, ofertantii vor face dovada capacitatii financiare
si a competentei tehnice necesare indeplinirii prestatiilor, asa cum sunt ele
propuse prin apelul public de oferta.
Acordul petrolier se incheie in forma scrisa si intra in vigoare dupa
aprobarea lui de catre Guvern.
Prevederile acordului petrolier raman valabile pe toata durata acestuia, in
conditiile existente la data incheierii.
Art. 14
Inceperea operatiunilor petroliere in perimetrul dat in administrare sau
concesiune se autorizeaza in scris de Autoritatea competenta.
Art. 15
Persoanele juridice straine care au obtinut dreptul de a efectua operatiuni
petroliere sunt obligate ca, in termen de 90 de zile de la data intrarii in
vigoare a acordului petrolier, sa infiinteze si sa mentina, pe toata durata
concesiunii si in conditiile acordului petrolier, o sucursala sau o filiala in
Romania.
In cazul in care doi sau mai multi parteneri straini dobandesc drepturi
petroliere cu privire la acelasi perimetru, obligatia infiintarii si mentinerii
unei sucursale sau filiale in Romania revine numai companiei desemnate sa
reprezinte interesele lor.
Art. 16
Titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice
drepturile dobandite si obligatiile asumate numai cu aprobarea scrisa a
Autoritatii competente.
Orice transfer facut fara aprobare este lovit de nulitate.
Art. 17
In limitele unui perimetru de explorare sau de exploatare petroliera se pot
acorda, in conditiile legii, unor persoane juridice, altele decat titularul
acordului petrolier, dreptul de explorare si/sau exploatare pentru substante
minerale utile, altele decat cele prevazute la art. 1, cu conditia ca aceste
activitati sa nu influenteze in mod negativ operatiunile petroliere.
Art. 18
Dreptul obtinut prin dare in administrare sau in concesionare este un drept
distinct de cel de proprietate asupra terenurilor si nu poate fi nicicum
afectat de catre titular in beneficiul vreunui tert.
Art. 19
Administrarea sau concesiunea inceteaza:
a) prin expirarea duratei pentru care a fost acordata;
b) prin renuntarea de catre titularul acordului petrolier, in conditiile
stabilite la art. 21;
c) prin retragerea administrarii sau concesiunii de catre Autoritatea competenta,
conform prevederilor art. 22, 23 si 24;
d) in caz de survenire a unor evenimente care constituie cauze de forta
majora, definite in acordul petrolier, si care fac definitiv imposibila
initierea sau, dupa caz, continuarea operatiunilor petroliere.
Art. 20
Administrarea sau concesiunea inceteaza la data expirarii acordului
petrolier, daca acesta nu a fost prelungit de parti inainte de expirare si cu
obtinerea aprobarii Guvernului, conform art. 13 alin. 4.
Art. 21
Titularul acordului petrolier poate renunta la el, daca la data notificarii
renuntarii catre Autoritatea competenta indeplineste cumulativ urmatoarele
conditii:
a) pune la dispozitia Autoritatii competente toata documentatia privind
activitatea desfasurata pana la data notificarii renuntarii, precum si
rezultatele acesteia;
b) pune la dispozitia Autoritatii competente suma reprezentand
contravaloarea lucrarilor prevazute in programul minimal de explorare stabilit
prin acordul petrolier si al celor de dezvoltare si exploatare, scadenta la
data notificarii renuntarii si neexecutata din motive imputabile titularului
acordului petrolier.
Autoritatea competenta verifica indeplinirea conditiilor prevazute la alin.
1 in termen de 60 de zile de la data notificarii renuntarii.
La implinirea termenului de 60 de zile prevazut la alin. 2 acordul
petrolier este reziliat daca Autoritatea competenta nu a comunicat refuzul sau,
aceasta fiind obligata sa emita decizia de incetare a administrarii sau
concesiunii, cu efect de la data implinirii termenului.
In caz de refuz al Autoritatii competente, titularul poate cere instantei
judecatoresti sau arbitrale, dupa caz, constatarea indeplinirii conditiilor
rezilierii unilaterale a acordului petrolier.
In cazul in care instanta judecatoreasca sau arbitrala constata
indeplinirea conditiilor rezilierii unilaterale a acordului petrolier,
Autoritatea competenta emite decizia de incetare a administrarii sau
concesionarii, cu efect de la data ramanerii definitive si irevocabile a hotararii.
Art. 22
Autoritatea competenta poate retrage administrarea sau concesiunea cand
titularul acordului petrolier, in pofida sanctionarii contraventionale si/sau a
notificarii ce i-a fost facuta, nici dupa 30 de zile de la primirea acesteia:
a) nu-si indeplineste obligatiile asumate cu privire la termenul de
incepere a operatiunilor petroliere;
b) nu realizeaza volumul minim de lucrari sau de cheltuieli prevazute in
acordul petrolier pentru o perioada data si expirata;
c) continua sistarea lucrarilor pe o perioada mai mare de 30 de zile fara
acordul Autoritatii competente;
d) utilizeaza metode sau tehnologii de exploatare, altele decat cele
aprobate de Autoritatea competenta;
e) executa operatiuni petroliere fara autorizatie.
Art. 23
Autoritatea competenta retrage administrarea sau concesiunea cand constata
ca titularul acordului petrolier:
a) nu respecta decizia unei instante judecatoresti sau arbitrale cu privire
la operatiunile petroliere;
b) este supus procedurii de lichidare judiciara prin insolvabilitate;
c) furnizeaza, cu buna stiinta, Autoritatii competente date si informatii
false cu privire la operatiunile sale petroliere sau incalca clauzele de
confidentialitate prevazute in acordul petrolier;
d) nu respecta o clauza prevazuta prin acordul petrolier, cu sanctiunea
retragerii administrarii sau concesiunii;
e) pericliteaza, prin modul de executare a operatiunilor petroliere,
posibilitatea exploatarii viitoare a zacamantului sau incalca normele privind
protectia si exploatarea rationala a zacamintelor ori normele privind protectia
mediului inconjurator.
Art. 24
Retragerea administrarii sau concesiunii petroliere pentru oricare dintre
motivele prevazute la art. 22 si art. 23 produce efect asupra titularului
acordului petrolier dupa implinirea a 30 de zile de la data notificarii facute
acestuia de catre Autoritatea competenta.
In limita termenului stabilit la alin. 1 titularul acordului petrolier
poate cere instantei judecatoresti sau arbitrale, dupa caz, anularea masurii de
retragere a administrarii sau concesiunii petroliere.
La cererea titularului acordului petrolier si cu audierea Autoritatii
competente, instanta poate dispune suspendarea masurii revocarii pana la
ramanerea definitiva a hotararii.
Art. 25
In cazul in care survine un eveniment prevazut la art. 19 lit. d),
titularul acordului petrolier notifica Autoritatii competente situatia, in
termen de 15 zile de la producerea evenimentului, cu prezentarea documentelor certificand
forta majora, eliberate de institutia legal abilitata in acest scop. Incetarea
administrarii sau concesiunii petroliere produce efect dupa 30 de zile de la
data notificarii fortei majore.
Daca in limita termenului de 30 de zile prevazut la alin. 1, Autoritatea
competenta notifica titularului acordului petrolier refuzul sau de a accepta
evenimentul invocat de titular ca fiind o circumstanta constitutiva de forta
majora, provocand imposibilitatea definitiva a initierii sau continuarii
executarii operatiunilor petroliere, neimputabila acestuia, titularul acordului
petrolier poate cere instantei judecatoresti sau arbitrale, dupa caz,
pronuntarea rezilierii unilaterale a acordului petrolier pentru caz de forta
majora, fara obligarea la plata de daune-interese.
In caz de pronuntare a rezilierii acordului petrolier, dupa ramanerea
definitiva a hotararii judecatoresti sau arbitrale, dupa caz, Autoritatea
competenta va emite decizia de incetare a administrarii sau concesionarii
petroliere, cu efect de la data prevazuta la alin. 1.
Art. 26
Decizia de incetare a administrarii sau concesiunii petroliere se publica
in Monitorul Oficial al Romaniei, cu mentiunea datei la care produce efect si
se inscrie in Cartea petroliera de catre Autoritatea competenta.
La incetarea administrarii sau concesiunii petroliere pentru oricare dintre
cauzele prevazute la art. 19, exploatarea - cu toate dependintele si anexele
sale - trece in proprietatea statului fara vreo indemnizatie si libera de orice
drepturi sau sarcini, indiferent de natura acestora.
In cazul in care administrarea sau concesiunea petroliera inceteaza din
cauza de forta majora, conform art. 19 lit. d), titularul are drept la
despagubiri in conditiile stabilite prin acordul petrolier.
In termen de maximum 3 luni de la incetarea administrarii sau concesiunii
petroliere, Autoritatea competenta va stabili masurile ce urmeaza a fi luate cu
privire la perimetrul petrolier si la dotarile aferente acestuia.
Titularul acordului petrolier ramane tinut, potrivit regulilor raspunderii
civile extracontractuale, la repararea prejudiciilor cauzate tertilor din culpa
sa prin operatiunile petroliere efectuate pana la data renuntarii, chiar daca
asemenea prejudicii sunt constatate dupa incetarea administrarii sau
concesiunii petroliere.
CAP. 3
Drepturile si obligatiile titularului
Art. 27
Titularul acordului petrolier are urmatoarele drepturi:
a) de acces, in conditiile legii, la terenurile sau la suprafetele necesare
desfasurarii operatiunilor petroliere, in limitele perimetrului prevazut in
acordul petrolier;
b) sa execute, in limitele perimetrului acordat, toate operatiunile
petroliere prevazute in acordul petrolier;
c) sa foloseasca, in conditiile legii, surse de apa de suprafata sau
subterane necesare desfasurarii operatiunilor petroliere;
d) sa dispuna asupra cantitatilor de petrol ce ii revin, conform clauzelor
acordului petrolier, care nu au fost achizitionate de statul roman, inclusiv sa
le exporte;
e) de prioritate, in conditiile legii, pentru extinderea perimetrului, in
cazul in care se dovedeste continuitatea dezvoltarii zacamantului in afara
limitelor perimetrului acordat initial;
f) de acces, cu plata taxelor si a tarifelor, dupa caz, in conditiile legii,
la conductele petroliere, porturile, docurile si la alte instalatii ale
statului, in cazul in care folosirea acestora ii este necesara pentru
realizarea operatiunilor petroliere;
g) sa monteze conducte si instalatii proprii pentru transportul produselor
sale petroliere la statii de separare si tratare, la rampe de incarcare si la
sistemul national de transport al produselor petroliere, cu respectarea
reglementarilor in vigoare;
h) sa construiasca drumuri, poduri si cai ferate necesare efectuarii
operatiunilor petroliere si transportului produselor rezultate din exploatare,
in conditiile legii;
i) de prioritate pentru concesionarea exploatarii unor substante minerale
utile, altele decat petrolul, descoperite prin operatiunile sale petroliere, in
cazul in care acestea pot face obiectul exploatarii si al valorificarii;
j) sa se asocieze, cu acordul Autoritatii competente, cu persoane juridice
romane sau straine in vederea executarii operatiunilor petroliere prevazute in
acorduri;
k) sa obtina de la Autoritatea competenta, in conditiile legii, datele
necesare operatiunilor petroliere de realizat, sa detina si sa utilizeze aceste
date, precum si pe cele obtinute din operatiunile proprii, pe durata
valabilitatii acordului petrolier.
Art. 28
Titularul acordului petrolier are urmatoarele obligatii:
a) sa respecte normele, regulamentele si instructiunile emise in aplicarea
prezentei legi si prevederile acordului petrolier;
b) sa elaboreze, pe baza acordului petrolier, documentatii tehnice si
economice pentru realizarea operatiunilor petroliere si sa le supuna aprobarii
Autoritatii competente;
c) sa obtina, sa intocmeasca, sa tina la zi si sa transmita la termenele
fixate toate datele, informatiile si documentatiile stabilite de Autoritatea
competenta referitoare la operatiunile petroliere executate si la rezultatele
obtinute;
d) sa pastreze confidentialitatea asupra datelor obtinute de la Autoritatea
competenta si din activitatea proprie si sa nu le difuzeze fara acordul acesteia;
e) sa se asocieze, la solicitarea Autoritatii competente, cu titularii unor
perimetre adiacente, in cazul in care se constata, prin lucrarile executate,
continuitatea hidrodinamica a zacamantului in acele perimetre, pentru a se
asigura o valorificare eficienta a rezervelor;
f) sa utilizeze cu prioritate, in executarea operatiunilor petroliere,
forta de munca autohtona cu calificarea corespunzatoare, precum si echipamente
si materiale produse in Romania, in conditii de competitivitate;
g) pentru partea din productia de petrol ce-i revine, sa acorde statului
roman dreptul de preemptiune la achizitionarea acesteia, in conditiile
prevazute in acordul petrolier;
h) in termen de 60 de zile de la incetarea administrarii sau concesionarii
prin oricare dintre modurile prevazute la art. 19, sa procedeze la predarea
catre Autoritatea competenta a perimetrului acordat, in conditiile prevazute de
art. 26 alin. 5;
i) sa indeplineasca, in termenele stabilite, masurile dispuse in scris de
Autoritatea competenta in exercitarea atributiilor ce-i revin potrivit legii.
CAP. 4
Taxe, tarife si redevente petroliere
Art. 29
Titularii dreptului de administrare sau de concesiune sunt supusi la plata
catre bugetul de stat a unei taxe pe activitatea de exploatare a resurselor
minerale si a unei redevente petroliere stabilite legal conform acordului
petrolier.
Taxa pe activitatea de exploatare a resurselor minerale se stabileste la o
cota de 3% din valoarea productiei brute realizate, se calculeaza si este
datorata anual cu scadenta pana la 31 ianuarie a anului urmator.
Prin bugetul de stat, fondurile realizate din incasarea taxei vor fi
reinvestite in domeniul petrolier.
Art. 30
Redeventa petroliera se stabileste sub forma de cota procentuala din
productia bruta realizata. Cota va fi convenita intre Autoritatea competenta si
titularul acordului petrolier, pentru fiecare zacamant in parte, la incheierea
acordului petrolier.
Redeventa petroliera este datorata din ziua inceperii realizarii productiei
si platibila in natura, trimestrial, cu scadenta pana la data de 20 a primei
luni a trimestrului urmator.
Art. 31
Gazele naturale reinjectate in zacamant sunt exceptate de la plata oricarei
taxe si redevente. Gazele extrase prin sonde concomitent cu titeiul,
neutilizate si nici valorificate de catre concesionar, se predau statului fara
plata si sunt scutite de taxa si de redeventa.
Cheltuielile de preluare si riscurile de utilizare apartin statului.
Art. 32
Verificarea exactitatii datelor pe baza carora se calculeaza taxa pe
activitatea de exploatare a resurselor minerale si redeventa petroliera se face
de Autoritatea competenta, precum si de organele de stat cu atributii in
domeniul controlului financiar.
Pentru neplata in termen a taxei pe activitatea de exploatare a resurselor
minerale se percep majorari de intarziere conform legii fiscale, iar pentru
neplata la termen a redeventei petroliere vor fi stipulate in acordul petrolier
daune-interese, moratorii si compensatorii.
Art. 33
Pentru actele eliberate in exercitarea atributiilor sale - avize, permise
de prospectiune, documente de confirmare a rezervelor, autorizatii si altele -,
precum si petru consultarea si utilizarea unor documente si informatii referitoare
la resursele petroliere, Autoritatea competenta percepe tarife, stabilite cu
avizul Ministerului Finantelor.
Veniturile realizate conform alin. 1 de catre Autoritatea competenta vor
putea fi utilizate pentru alcatuirea pachetelor de date si lansarea apelurilor
publice de oferte, organizarea rundelor de prezentare a conditiilor de
participare la oferta publica, dotari, tinerea licitatiilor si elaborarea de
studii. Veniturile ramase neutilizate la sfarsitul anului bugetar se preiau ca
venituri in anul urmator, la dispozitia Autoritatii competente.
Art. 34
Plata taxelor si redeventelor prevazute in prezenta lege nu scuteste pe
titularul acordului petrolier de obligatiile fiscale, in masura in care acestea
ii sunt aplicabile, tinand seama si de prevederile art. 13 alin. 5.
Titularii acordurilor petroliere beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) scutirea de plata impozitului pe profit pentru o perioada de un an de la
ziua inregistrarii productiei de petrol;
b) plata impozitului pe profit la nivelul cotelor de impozit prevazut de
legea in vigoare la data incheierii acordului petrolier;
c) scutirea de taxe vamale a importurilor efectuate de titularii
acordurilor sau de subcontractantii acestora de bunuri necesare pentru executarea
operatiunilor petroliere;
d) scutirea de taxe vamale a importului de bunuri de uz gospodaresc si
personal necesare personalului strain al titularului de acord, al companiilor
afiliate si al subcontractantilor straini ai acestora; bunurile care sunt
scutite de taxe vamale de import se nominalizeaza in anexe la acordul
petrolier;
e) scutirea de taxe vamale a exportului cotelor de petrol cuvenite
titularului acordului, precum si a exportului bunurilor importate de acesta si
de personalul sau strain, in conditiile prevazute la lit. d).
Titularii acordurilor petroliere, persoane juridice straine, mai
beneficiaza de urmatoarele facilitati:
a) sa efectueze operatiuni de incasari in valuta, obtinuta din exportul
petrolului din productia ce-i revine, si sa retina aceasta valuta in
strainatate dupa achitarea obligatiilor fata de statul roman;
b) in cazul in care vanzarile petrolului ce-i revine titularului se fac in
Romania, acesta are dreptul sa transforme in valuta convertibila sumele obtinute
in lei, in conditiile legislatiei romane, si sa dispuna liber asupra
disponibilitatilor in valuta care pot fi transferate in strainatate dupa
achitarea obligatiilor fata de statul roman.
Facilitatile care se acorda titularilor de acorduri, potrivit prezentei
legi, se stabilesc pentru fiecare contact in parte si raman nemodificate pe
intreaga durata a acordului petrolier.
CAP. 5
Autoritatea competenta
Art. 35
Autoritatea competenta insarcinata cu aplicarea dispozitiilor prezentei legi
este Agentia Nationala pentru Resurse Minerale, organizata in subordinea
Guvernului.
Art. 36
In domeniul resurselor de petrol, Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
are urmatoarele competente:
a) gestioneaza resursele de petrol ale statului;
b) negociaza clauzele si conditiile acordurilor petroliere, incheie astfel
de acorduri, reglementeaza operatiunile petroliere desfasurate in temeiul
acestora, precum si al normelor regulamentelor si instructiunilor tehnice emise
in aplicarea legii;
c) confirma rezervele de petrol si organizeaza fondul de date geologice si
de exploatare, stocare, sistematizare si valorificare a acestuia; constituie
fondul national de rezerve de petrol; datele oficiale cu privire la rezervele
de petrol sunt cele inscrise in fondul national;
d) efectueaza studii pe baza carora fundamenteaza si stabileste, impreuna
cu Ministerul Finantelor, pretul petrolului extras in Romania, precum si
tarifele prevazute la art. 8 alin. 3 si la art. 33 alin. 1, in conditiile legii;
e) urmareste si verifica productia petroliera pentru calcularea taxelor si
a redeventelor;
f) urmareste aplicarea masurilor stabilite pentru protectia suprafetei si a
subsolului in cursul operatiunilor petroliere;
g) controleaza respectarea de catre titular a prevederilor din acordul
petrolier, precum si a celor din normele, regulamentele si instructiunile din
domeniu si dispune masuri pentru respectarea acestora;
h) ordona sistarea lucrarilor geologice sau de exploatare executate in afara
perimetrului instituit, a celor fara documentatii tehnice aprobate, precum si a
celor care, prin modul de desfasurare, pot conduce la exploatarea nerationala
si la degradarea zacamintelor, pana la inlaturarea cauzelor care le-au produs;
i) emite regulamente si instructiuni tehnice cu caracter obligatoriu pentru
aducerea la indeplinire a prevederilor legii;
j) elaboreaza si tine Cartea petroliera; actele juridice si documentele
neinregistrate in Cartea petroliera nu sunt opozabile tertilor;
k) constata si notifica nerespectarea prevederilor prezentei legi.
Art. 37
Infiintarea, organizarea si obiectul de activitate al Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale se stabilesc prin hotarare a Guvernului.
CAP. 6
Sanctiuni
Art. 38
Nerespectarea de catre titularul acordului petrolier a obligatiilor
prevazute in prezenta lege constituie contraventie si se sanctioneaza cu
amenda, dupa cum urmeaza:
a) de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite prin art. 15 si prin art. 28 lit. b), c) si i);
b) de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru savarsirea faptelor
prevazute la art. 22 lit. a), c), d) si e), precum si pentru incalcarea
obligatiilor stabilite la art. 6 si la art. 28 lit. a), e) si f);
c) de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru incalcarea obligatiilor
stabilite la art. 4 si la art. 28 lit. d) si g).
Art. 39
Savarsirea pentru a doua oara a vreuneia dintre contraventiile sanctionate
prin prevederile art. 38 si pentru care legea nu prevede retragerea
administrarii sau concesiunii, se sanctioneaza cu amenda, limitele amenzii
prevazute pentru contraventia respectiva fiind fixate la dublu.
Incalcarea in continuare a dispozitiilor pentru care sunt stabilite
sanctiuni prin art. 38 atrage dupa sine aplicarea prevederilor art. 36 lit. h).
Art. 40
Amenzile se fac venit la bugetul de stat. Contraventiilor prevazute la art.
38 le sunt aplicabile, in masura in care prezenta lege nu dispune altfel,
dispozitiile cuprinse in Legea nr. 32/1968 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor, cu exceptia art. 25, 26 si 27.
Limitele amenzilor vor putea fi modificate prin hotarare de Guvern in
functie de indicele de inflatie.
Art. 41
Constatarea nerespectarii obligatiilor si a savarsirii contraventiilor,
precum si aplicarea amenzilor se fac prin proces-verbal incheiat de personalul
imputernicit al Autoritatii competente.
CAP. 7
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 42
Prevederile acordurilor petroliere, incheiate inainte de intrarea in
vigoare a prezentei legi si aprobate de Guvern, raman valabile in conditiile in
care au fost incheiate pe intreaga lor durata.
Art. 43
Regiile autonome "Petrom" si "Romgaz" isi vor continua
activitatea la acele obiective unde, la data publicarii prezentei legi,
desfasoara lucrari de explorare, dezvoltare si exploatare. In termen de un an
de la intrarea in vigoare a prezentei legi, regiile autonome vor finaliza
actiunea de delimitare a perimetrelor de explorare, dezvoltare si exploatare
pentru aceste obiective si vor solicita Autoritatii competente atribuirea lor
in administrare, potrivit legii.
Ceilalti agenti economici romani care desfasoara activitati de explorare la
unele obiective la data intrarii in vigoare a prezentei legi isi vor continua
activitatea pana la finalizarea lor, in conditiile stabilite de Autoritatea
competenta.
Art. 44
Solutionarea litigiilor in legatura cu interpretarea si executarea
prevederilor acordurilor petroliere este de competenta instantelor
judecatoresti, daca partile nu au convenit solutionarea pe cale arbitrala.
In termen de 90 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei a
prezentei legi, Autoritatea competenta va elabora normele de aplicare a acesteia,
care vor fi supuse aprobarii prin hotarare a Guvernului.
Art. 45
Prezenta lege intra in vigoare la 90 de zile de la publicarea ei in
Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 46
Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Legea petrolului din
anul 1942, Legea nr. 66/1992, precum si alte dispozitii contrare sau
incompatibile.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 18 decembrie 1995, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 18
decembrie 1995, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (1) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE