ORDIN
Nr. 2050 din 30 octombrie 1998
privind regimul taxei pe valoarea adaugata pentru utilajele, echipamentele si
serviciile achizitionate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice
straine, precum si pentru bunurile si serviciile finantate direct din ajutoare
sau imprumuturi nerambursabile, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 497 din 23 decembrie 1998
Ministrul finantelor,
in baza prevederilor art. 5 lit. c) si ale art. 17 lit. C.m) din Ordonanta
Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 288 din 12 decembrie 1995, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile ulterioare,
emite urmatorul ordin:
Art. 1
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, primesc si analizeaza cererile
de restituire a taxei pe valoarea adaugata aferente utilajelor, echipamentelor
si serviciilor achizitionate, legate nemijlocit de operatiunile petroliere
realizate de titularii acordurilor petroliere, persoane juridice straine, in
baza Legii petrolului nr. 134/1995, cat si celei aferente obiectivului de
investitii "Dezvoltarea si modernizarea Aeroportului International
Bucuresti - Otopeni", precum si cererile pentru eliberarea certificatelor
pe baza carora furnizorii si prestatorii care participa la realizarea
obiectivelor de mai sus factureaza bunurile livrate si serviciile prestate fara
taxa pe valoarea adaugata, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei pe
valoarea adaugata aferente intrarilor destinate realizarii obiectivelor.
Pe baza analizei, directiile generale ale finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, aproba
restituirea sau eliberarea certificatului de cota zero a taxei pe valoarea
adaugata.
Aprobarea se acorda de catre directorul general al directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene sau a municipiului
Bucuresti, dupa caz.
Art. 2
Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata aferente bunurilor si
serviciilor achizitionate, finantate direct din ajutoare sau imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine, de organisme internationale, de
organizatii nonprofit si de caritate din strainatate si din tara, inclusiv din
donatii ale persoanelor fizice, se primesc si se analizeaza de catre organele
fiscale teritoriale la care sunt inregistrati titularii cererilor.
Pe baza analizei, organele fiscale teritoriale avizeaza si transmit
cererile prevazute la alineatul precedent, in vederea aprobarii, directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Aprobarea sumei de restituit se acorda de catre directorul general al
directiei generale a finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, pot elibera certificate de
aplicare a cotei zero a taxei pe valoarea adaugata de catre furnizorii
bunurilor si prestatorii serviciilor prevazute la alin. 1, cu exercitarea
dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente intrarilor.
Art. 3
Aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea adaugata se realizeaza potrivit
precizarilor cuprinse in anexa nr. I care face parte integranta din prezentul
ordin.
Art. 4
Directiile generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene si a municipiului Bucuresti vor lua masuri pentru aducerea la
indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 5
Prevederile prezentului ordin se aplica incepand cu data de intai a lunii
urmatoare celei in care acesta va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei.
Art. 6
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin isi inceteaza
aplicabilitatea prevederile Ordinului ministrului finantelor nr. 517 din 10
martie 1998 privind regimul taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile si
serviciile destinate misiunilor diplomatice, titularilor acordurilor petroliere
- persoane juridice -, precum si pentru bunurile si serviciile finantate direct
din ajutoare sau imprumuturi nerambursabile, publicat in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 117 din 18 martie 1998.
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
ANEXA 1
PRECIZARI
In aplicarea prevederilor art. 5 lit. c) si ale art. 17 lit. C.m) din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992 privind taxa pe valoarea adaugata, republicata,
cu modificarile si completarile ulterioare, se fac urmatoarele precizari:
I. Titularii acordurilor petroliere, care beneficiaza de scutire de taxa pe
valoarea adaugata pentru utilajele, echipamentele si serviciile achizitionate,
legate nemijlocit de operatiunile petroliere, precum si cei care participa la
realizarea obiectivului de investitii "Dezvoltarea si modernizarea
Aeroportului International Bucuresti - Otopeni", prezinta cererea de
restituire a taxei pe valoarea adaugata directiei generale a finantelor publice
si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz, potrivit anexei nr. I/1.
Cererile se analizeaza si se verifica, urmarindu-se respectarea
reglementarilor in vigoare cu privire la restituirea taxei pe valoarea
adaugata. Restituirea taxei pe valoarea adaugata se aproba, pentru fiecare caz
in parte, de catre directorul general al directiei generale a finantelor
publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, dupa caz. Dupa aprobare, sumele de restituit se comunica Directiei
trezorerie din cadrul directiei generale a finantelor publice si controlului
financiar de stat judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz.
Directia trezorerie restituie taxa pe valoarea adaugata cu ordin de plata
din contul 20.13.01.02 "Taxa pe valoarea adaugata restituita",
deschis la trezoreria statului.
Directia generala a finantelor publice si controlului financiar de stat a
judetului Ilfov restituie taxa pe valoarea adaugata din contul 60.13.x.02,
deschis la Banca Comerciala Romana - S.A., Sucursala municipiului Bucuresti.
Furnizorii si prestatorii care participa la realizarea obiectivelor
mentionate la pct. I pot factura bunurile livrate si serviciile prestate fara
taxa pe valoarea adaugata, cu exercitarea dreptului de deducere a acesteia,
aferenta intrarilor destinate realizarii obiectivelor respective, pe baza unui
certificat eliberat de directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, la care este
inregistrat beneficiarul.
Certificatul va fi eliberat, la cererea beneficiarului, pe baza unei
documentatii care trebuie sa cuprinda:
- contractele privind realizarea obiectivelor de catre investitorii straini
pe teritoriul Romaniei, aprobate de Guvern;
- contractele incheiate cu furnizorii de bunuri sau cu prestatorii de
servicii;
- certificatele de inregistrare ca platitori de taxa pe valoarea adaugata a
furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii.
II. Cota zero a taxei pe valoarea adaugata pentru bunurile si serviciile
finantate direct din ajutoare sau imprumuturi nerambursabile, acordate de
guverne straine, de organisme internationale, de organizatii nonprofit si de
caritate din strainatate si din tara, inclusiv din donatii ale persoanelor
fizice, se aplica, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
1. sa se realizeze obiective nominalizate in hotarari ale Guvernului sau
prevazute in acorduri, protocoale, intelegeri, incheiate cu guverne straine,
organisme internationale, precum si cu organizatii nonprofit si de caritate, cu
exceptia obiectivelor realizate din donatii ale persoanelor fizice;
2. obiectivele trebuie sa fie destinate unor scopuri cu caracter umanitar,
social, filantropic, religios, de aparare a sanatatii, cultural, artistic,
educativ, stiintific, sportiv, de protectie si ameliorare a mediului, de protectie
si conservare a monumentelor istorice si de arhitectura si sa fie concretizate
in bunuri si servicii, cum sunt: constructii, dotari cu tehnica de calcul, cu
aparatura de specialitate, cu mobilier specific etc.; prin obiectiv nu se
intelege achizitionarea de materiale consumabile si de servicii destinate
desfasurarii activitatii curente a respectivei institutii sau de bunuri
nelegate strict de realizarea scopurilor mentionate mai sus;
3. finantarea sa fie asigurata din:
a) fondul de contrapartida constituit din contravaloarea in lei a
ajutoarelor primite de Romania sub forma de bunuri si servicii;
b) ajutoare, altele decat cele cuprinse la pct. 3 lit. a), sau imprumuturi
nerambursabile acordate de guverne straine sau de organisme internationale;
c) fonduri ale organizatiilor nonprofit si de caritate, din strainatate si
din tara;
d) donatii ale persoanelor fizice.
Beneficiaza de cota zero a taxei pe valoarea adaugata bunurile si
serviciile destinate realizarii proiectelor finantate din fonduri PHARE,
indiferent daca indeplinesc conditiile mentionate mai sus.
Cota zero a taxei pe valoarea adaugata se realizeaza astfel:
a) prin exercitarea dreptului de deducere de catre beneficiarii
obiectivelor de mai sus, daca acestia sunt platitori de taxa pe valoarea
adaugata;
b) prin restituirea de catre directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti, a
taxei pe valoarea adaugata aferente aprovizionarilor destinate realizarii
obiectivelor ai caror beneficiari nu sunt platitori de taxa pe valoarea
adaugata.
Restituirea taxei pe valoarea adaugata aferente obiectivelor ai caror
beneficiari sunt neplatitori de T.V.A. se efectueaza de directiile generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti, pe baza documentatiei depuse, verificate si aprobate
potrivit competentelor acordate.
Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata vor fi depuse la organul
fiscal teritorial la care sunt inregistrati titularii cererii, trimestrial, cel
mai tarziu pana la finele lunii urmatoare incheierii unui trimestru, si vor fi
justificate numai cu documente aferente cumpararilor efectuate in trimestrul
pentru care se solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata. Nedepunerea in
termen si necuprinderea tuturor documentelor justificative atrag pierderea
dreptului de restituire.
Documentatia necesara restituirii va cuprinde:
- cererea de restituire a taxei pe valoarea adaugata (modelul cuprins in
anexa nr. I/2);
- certificatul de inregistrare fiscala;
- comunicarea bancii privind atribuirea numarului de cont: curent,
investitii - lei, valuta;
- autorizatia de constructie a obiectivului, daca este cazul;
- documentele justificative privind cheltuielile, respectiv facturi fiscale
sau alte documente specifice prevazute de Hotararea Guvernului nr. 831/1997
pentru aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiara
si contabila si a normelor metodologice privind intocmirea si utilizarea
acestora, din care sa rezulte cuantumul taxei pe valoarea adaugata;
- dovada platii bunurilor sau a serviciilor achizitionate, pentru care se
solicita restituirea taxei pe valoarea adaugata (dispozitii de plata,
dispozitii de incasare, ordine de plata, cecuri, extrase de cont, chitante,
bonuri de casa);
- documentele din care sa rezulte modalitatea de finantare, insotite de
traducerea autorizata a acestora, dupa caz.
In situatia in care pentru efectuarea verificarii si analizei sunt necesare
si alte documente decat cele mentionate mai sus, organul fiscal le poate
solicita titularului cererii.
Dupa verificare, organul fiscal teritorial va intocmi un proces-verbal din
care sa rezulte suma propusa pentru restituire si suma neavizata, cu
mentionarea detaliata a motivelor ce au condus la aceasta decizie.
Cererile de restituire a taxei pe valoarea adaugata, insotite de
procesul-verbal intocmit conform alineatului precedent, si documentatia justificativa
ce a stat la baza emiterii avizului se transmit spre aprobare directiei
generale a finantelor publice si controlului financiar de stat judetene,
respectiv a municipiului Bucuresti, dupa caz;
c) prin facturarea, de catre furnizorii si prestatorii de servicii care
participa la realizarea obiectivului sau a proiectului finantat din fonduri
PHARE, a bunurilor livrate si a serviciilor prestate fara taxa pe valoarea
adaugata, cu exercitarea dreptului de deducere a acesteia, aferenta intrarilor
destinate realizarii obiectivului sau proiectului, dupa caz, pe baza unui
certificat (anexa nr. I/3) eliberat de directia generala a finantelor publice
si controlului financiar de stat judeteana, respectiv a municipiului Bucuresti,
dupa caz.
Certificatul va fi eliberat la cererea beneficiarului, avizata de organul
fiscal la care este inregistrat ca platitor de impozite si taxe, la care se vor
anexa:
- contractul incheiat cu furnizorul de bunuri sau cu prestatorul de
servicii, destinate realizarii obiectivelor prevazute la pct. 1 si 2 sau
proiectelor finantate din fonduri PHARE, insotit de traducerea autorizata, dupa
caz;
- certificatul de inregistrare ca platitor de taxa pe valoarea adaugata a
furnizorului de bunuri sau a prestatorului de servicii;
- autorizatia de constructie a obiectivului, daca este cazul;
- documentele din care sa rezulte modalitatea de finantare, conform pct. 3,
insotite de traducerea autorizata a acestora, dupa caz.
In situatia in care pentru solutionarea cererii de eliberare a
certificatului de cota zero a taxei pe valoarea adaugata sunt necesare si alte
documente decat cele mentionate mai sus, organul fiscal le poate solicita
titularului cererii.
Certificatul eliberat in conditiile mentionate mai sus este valabil de la
data eliberarii pe toata durata de realizare a obiectivului sau a proiectului,
dupa caz, sau pe perioada stipulata in contractul dintre parti pentru prestarea
de servicii sau pentru livrarea de bunuri, daca aceasta perioada este mai
scurta.
Furnizorul de bunuri sau prestatorul de servicii are obligatia sa
mentioneze pe factura numarul si data certificatului in baza caruia factureaza
cu cota zero a taxei pe valoarea adaugata.
ANEXA Nr. 1/1
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
_____________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea unitatii ................................................... |
| | Codul fiscal ......................................................... |
|____|________________________________________________________________________|
| 2. | Adresa: |
| | localitatea ............., str. ............. nr. ...., sectorul ...., |
| | codul postal ..............., judetul .................. |
|____|________________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile Legii nr. 134/1995 si ale art. 5 lit. c) din
Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, republicata, astfel cum a fost modificat prin
Ordonanta Guvernului nr. 21/1996, prin prezenta solicitam restituirea taxei pe
valoarea adaugata platite pentru bunurile si serviciile achizitionate, legate
nemijlocit de activitatile in domeniul ............................., in suma
de ................. lei.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
RESTITUIREA ESTE AFERENTA LUNII ..................
Solicitam restituirea in contul nr. ............., deschis la
............., Sucursala .............. .
Conducatorul unitatii,
.......................
(semnatura si stampila) Data ..............
_______________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL |
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. pentru suma de ...................... lei. |
| Nu aprobam restituirea sumei de ................................ lei, |
| din urmatoarele motive: ............................................. |
| ..................................................................... |
| ..................................................................... |
| Numele persoanei care aproba restituirea ............................ |
| Functia ............................................................. |
| |
| Semnatura ................... Data ................ |
| |
| Stampila |
|_______________________________________________________________________|
ANEXA Nr. 1/2
CERERE
de restituire a taxei pe valoarea adaugata
_____________________________________________________________________________
| 1. | Denumirea unitatii ................................................... |
|____|________________________________________________________________________|
| 2. | Adresa: |
| | localitatea ............., str. ............. nr. ...., sectorul ...., |
| | codul postal ..........., codul fiscal ........., judetul ............ |
|____|________________________________________________________________________|
In conformitate cu prevederile art. 17 lit. C.m) din Ordonanta Guvernului
nr. 3/1992, republicata, cu modificarile ulterioare, prin prezenta solicitam restituirea
taxei pe valoarea adaugata, platita pentru bunurile si serviciile achizitionate
cu finantare directa asigurata din ajutoare sau imprumuturi nerambursabile
acordate de guverne straine, de organisme internationale, de organizatii
nonprofit si de caritate, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice.
Se anexeaza documentele (se marcheaza cu x):
_
- factura fiscala |_|
_
- alte documente legal aprobate |_|
RESTITUIREA ESTE AFERENTA OBIECTIVULUI .........................
....................................................................
Solicitam restituirea in contul nr. ............., deschis la ............
.
Finantarea este asigurata din .......................... .
Conducatorul unitatii,
.......................
(semnatura)
_______________________________________________________________________
| CADRU REZERVAT ORGANULUI FISCAL |
| |
| Aprobam restituirea T.V.A. pentru suma de ...................... lei. |
| Nu aprobam restituirea sumei de ................................ lei, |
| din urmatoarele motive: ............................................. |
| ..................................................................... |
| ..................................................................... |
| Numele persoanei care aproba restituirea ............................ |
| Functia ............................................................. |
| |
| Semnatura ................... Data ................ |
| |
| Stampila |
|_______________________________________________________________________|
ANEXA Nr. 1/3
MINISTERUL FINANTELOR
DIRECTIA GENERALA A FINANTELOR PUBLICE
SI CONTROLULUI FINANCIAR DE STAT
A JUDETULUI ................/MUNICIPIULUI BUCURESTI
CERTIFICAT
Nr. ......
In conformitate cu art. 17 lit. C.m) din Ordonanta Guvernului nr. 3/1992,
republicata, cu modificarile ulterioare, se acorda cota zero a taxei pe
valoarea adaugata unitatii ..............................................
pentru bunurile livrate si pentru serviciile prestate in baza contractelor:
- nr. ......../........., incheiat cu ...........................
- nr. ......../........., incheiat cu ...........................
- nr. ......../........., incheiat cu ...........................
- nr. ......../........., incheiat cu ..........................,
privind obiectivul
.............................................................
................................................................................
finantat de ....................................................................
................................................................................
Societatile furnizoare vor aplica cota zero a taxei pe valoarea adaugata la
facturarea bunurilor livrate si a serviciilor prestate, beneficiind de
exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente
cumpararilor de bunuri si de servicii destinate realizarii contractelor.
Director general,