ORDIN
Nr. 71 din 15 martie 2004
pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile, metodologia si
procedura de stabilire a tarifelor reglementate pentru transportul titeiului,
gazolinei, condensatului si etanului lichid prin conducte
ACT EMIS DE: AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 307 din 7 aprilie 2004
Avand in vedere:
- art. 8 alin. 3 din Legea petrolului nr. 134/1995, cu modificarile si
completarile ulterioare;
- art. 64 alin. (2) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii
petrolului nr. 134/1995, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.265/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare,
in temeiul art. 4 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 756/2003 privind
organizarea si functionarea Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
presedintele Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind criteriile, metodologia si procedura
de stabilire a tarifelor reglementate pentru transportul titeiului, gazolinei,
condensatului si etanului lichid prin conducte, prevazute in anexa care face
parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Tarifele astfel stabilite, in perioada 1 ianuarie 2005 - 31 decembrie 2007
nu vor creste in medie, anual, cu mai mult de 10% fata de media anului
anterior, daca rata inflatiei nu va depasi prognozele actuale sau daca alte
prevederi legislative cu influenta directa asupra costurilor estimate nu vor
influenta acest procent.
Art. 3
Agentia Nationala pentru Resurse Minerale va dezvolta si va implementa,
incepand cu data de 1 ianuarie 2008, un nou cadru de reglementare pentru
stabilirea tarifelor pentru transportul titeiului, gazolinei, condensatului si
etanului lichid. Noua reglementare se va baza pe un cadru stimulativ, astfel
incat tarifele pentru transport vor fi reglementate si stabilite in functie de
costurile operationale reglementate, de rata inflatiei, rata reglementata a
rentabilitatii activelor si de un coeficient de eficientizare a activitatii de
transport.
Art. 4
Directia generala inspectie si supraveghere teritoriala a activitatilor
miniere si a operatiunilor petroliere va duce la indeplinire prevederile prezentului
ordin.
Art. 5
Prezentul ordin intra in vigoare in termen de 3 zile de la data publicarii
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Presedintele Agentiei Nationale
pentru Resurse Minerale,
Mihai Claudius Radu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind criteriile, metodologia si procedura de stabilire a tarifelor
reglementate pentru transportul titeiului, gazolinei, condensatului si etanului
lichid prin conducte
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezentele norme metodologice au ca scop fundamentarea si stabilirea
tarifelor reglementate pentru transportul titeiului, gazolinei, condensatului
si etanului lichid, denumite in continuare sub termenul generic de petrol, prin
conductele magistrale apartinand Sistemului national de transport al
petrolului, asa cum este definit acesta in Legea petrolului nr. 134/1995, cu
modificarile ulterioare.
(2) Metodologia de stabilire a tarifelor de transport al petrolului prin
conducte a fost elaborata de catre Agentia Nationala pentru Resurse Minerale
(ANRM), in calitate de autoritate competenta, in baza atributiilor si
competentelor conferite prin Legea nr. 134/1995, cu modificarile ulterioare, si
este fundamentata, in concordanta cu criteriile acceptate pe piata
internationala a petrolului, pe rezultatele studiilor de consultanta finantate
din imprumutul BIRD pentru Proiectul de reabilitare a sectorului petrolier,
rezultate prezentate si analizate pe parcurs cu reprezentanti ai
compartimentelor de specialitate din Ministerul Finantelor Publice, Ministerul
Economiei si Comertului, Oficiul Concurentei, Societatea Comerciala
"Conpet" - S.A.
Art. 2
(1) Tariful de transport (Tt) reprezinta contravaloarea serviciului de
transport prestat de titularul acordului petrolier de transport, in calitate de
"transportator comun", pentru rezervarea capacitatii de transport si
transportul prin Sistemul national de transport al petrolului al unei tone de
petrol intre punctele de preluare a petrolului de la producatorii interni sau
din import si punctele de predare la utilizatori, in conditiile standard de
presiune, temperatura si calitate ale petrolului.
(2) Serviciul de transport al petrolului desemneaza ansamblul de activitati
si operatiuni desfasurate de titularul acordului petrolier de transport pentru
sau in legatura cu rezervarea capacitatii de transport si pentru asigurarea
accesului si utilizarea sistemului de transport.
(3) Tarifele de transport se stabilesc diferentiat pentru cele doua
subsisteme de transport din componenta Sistemului national de transport al
petrolului (subsistemul de conducte pentru transportul petrolului din productia
interna si subsistemul de conducte pentru transportul petrolului din import),
in functie de caracteristicile tehnice si de regimul de exploatare ale fiecarui
subsistem.
(4) Tarifele de transport se stabilesc anual de catre ANRM si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
CAP. 2
Metodologia de calcul al tarifelor de transport reglementate
Art. 3
(1) Tarifele de transport se determina prin alocarea valorii serviciului de
transport la capacitatea de transport pusa la dispozitia utilizatorilor si la
cantitatile de petrol transportate pentru acestia pe distantele
corespunzatoare, utilizandu-se o metodologie bazata pe determinarea costului
serviciului, definit ca totalitatea veniturilor necesare pentru acoperirea
operatiunilor pe conducte, incluzand:
- costurile de operare, care cuprind: cheltuielile cu salariile,
cheltuielile de intretinere a conductelor, cheltuielile cu energia si alte
cheltuieli administrative privind asigurarea si paza conductelor, sume datorate
proprietarilor de terenuri etc.;
- costurile cu amortizarea mijloacelor fixe;
- impozitul pe venit;
- redevente si alte taxe aplicabile transportatorului;
- o rata rezonabila a profitului care sa permita sustinerea programelor de
investitii pentru reabilitarea, modernizarea si/sau dezvoltarea sistemelor de
transport.
(2) In pasul urmator costurile anterioare sunt repartizate pe costuri fixe,
care nu variaza cu volumul de petrol transportat, si costuri variabile, care
depind de volumul de petrol transportat. Apoi, aceste costuri sunt clasificate
sau alocate la doua tipuri de sarcini: sarcina de capacitate si sarcina de
utilizare. In cadrul unui ultim pas diferitele costuri alocate sarcinii de
capacitate sau sarcinii de utilizare sunt clasificate in costuri dependente si
independente de distanta.
(3) In final, rezulta o formula binomiala de tipul:
Tt = A + B x d, unde:
A cuantifica costurile independente de distante, alocate fie sarcinii de
capacitate (costuri fixe, independente de cantitatile transportate), fie
sarcinii de utilizare (costuri variabile, dependente de cantitatile
transportate), exprimate in lei/tona;
B cuantifica costurile dependente de distante, alocate fie sarcinii de
capacitate (costuri fixe, independente de cantitatile transportate), fie
sarcinii de utilizare (costuri variabile, dependente de cantitatile
transportate), exprimate in lei/tona x km;
d reprezinta distanta de transport exprimata in km.
CAP. 3
Fundamentarea, inaintarea si analizarea propunerilor de tarife reglementate
si stabilirea acestora
Art. 4
(1) Propunerile de tarife si cererile de revizuire, precum si datele de
fundamentare a acestora, pe categorii de costuri, in conformitate cu
metodologia prevazuta in cap. II, se transmit ANRM de catre titularul acordului
petrolier de transport, in vederea analizarii si stabilirii tarifelor
reglementate.
(2) Datele de fundamentare se stabilesc ca proiectii pe o perioada de 3
ani, pe baza datelor de exploatare curenta rezultate din costurile justificate
reflectate in ultimul bilant contabil (anul de baza), a programelor de
investitii, contractelor de concesiune sau a oricaror alte angajamente legale,
aprobate conform reglementarilor legale in vigoare.
(3) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare pe perioada
de fundamentare vor fi aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele
anual estimat al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
(4) Datele de fundamentare vor fi insotite de declaratia de inaintare a
propunerii de tarife reglementate, de o scurta nota explicativa privind
criteriile de clasificare a costurilor conform metodologiei prezentate, precum
si de nominalizarea persoanei imputernicite sa ofere informatii si lamuriri
privind propunerile inaintate.
Art. 5
(1) In termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea declaratiei
de inaintare a propunerii de tarife reglementate, respectiv a cererii de
revizuire/actualizare a acestora, Directia generala inspectie si supraveghere
teritoriala a activitatilor miniere si a operatiunilor petroliere (DGISTAMOP)
din ANRM va analiza propunerile si datele de fundamentare prezentate si va
intocmi un raport de analiza care va fi trimis titularului acordului petrolier
de transport, care isi va exprima punctul de vedere privind acceptarea sau
contestarea acestuia in termen de 10 zile calendaristice de la data primirii.
(2) In cazul contestarii raportului de analiza, DGISTAMOP va organiza, in
termen de 10 zile lucratoare de la primirea contestarii (punctului de vedere),
o intalnire de consultari si clarificari cu reprezentantii titularului de acord
petrolier de transport. Rezultatele intalnirii vor fi consemnate intr-o minuta
semnata de toti cei prezenti.
Art. 6
Raportul de analiza, insotit de punctul de vedere si, dupa caz, de minuta
prevazute la art. 5, se inainteaza conducerii ANRM care adopta hotararea
privind stabilirea sau, dupa caz, revizuirea tarifelor reglementate.
Art. 7
Tarifele reglementate, aprobate de conducerea ANRM, intra in vigoare in
termen de 3 zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
Art. 8
(1) ANRM stabileste anual tarifele reglementate de transport pe baza
propunerilor si datelor de fundamentare inaintate de titularul acordului
petrolier de transport cu cel putin 60 de zile calendaristice anterior datei de
intrare in vigoare.
(2) ANRM poate revizui semestrial tarifele reglementate de transport din
proprie initiativa sau la cererea fundamentata a titularului acordului
petrolier de transport, daca cel putin unul dintre parametrii datelor de
fundamentare considerate la stabilirea acestora sufera, in termeni reali, o
variatie mai mare de +/ 5% . Cererea de revizuire se inainteaza ANRM cu cel
putin 60 de zile calendaristice anterior datei de intrare in vigoare.