ORDIN Nr. 53
din 21 martie 2008
pentru aprobarea
Instructiunilor privind criteriile, metodologia si procedura de stabilire a
tarifelor reglementate pentru transportul prin Sistemul national de transport
al titeiului, gazolinei, condensatului si etanului
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA PENTRU RESURSE MINERALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 267 din 4 aprilie 2008
Având în vedere:
- art. 20 alin. (4) din Legea petrolului nr. 238/2004,
cu modificările şi completările ulterioare;
- art. 5.4, art. 6.2 şi art. 14.2 din anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 793/2002 privind aprobarea acordului petrolier de
concesiune a activităţii de exploatare a Sistemului naţional de transport al
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului, inclusiv a conductelor
magistrale şi a instalaţiilor, echipamentelor şi dotărilor anexe, aferente
sistemului, încheiat între Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale şi
Societatea Comercială „Conpet" - S.A. Ploieşti, cu modificările ulterioare,
în temeiul art. 4 alin. (3) din Hotărârea Guvernului
nr. 756/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale pentru
Resurse Minerale,
preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Instrucţiunile privind criteriile,
metodologia şi procedura de stabilire a tarifelor reglementate pentru
transportul prin Sistemul naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -Agenţia Naţională pentru Resurse Minerale,
prin Instrucţiunile privind criteriile, metodologia şi procedura de stabilire a
tarifelor reglementate pentru transportul prin Sistemul naţional de transport
al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului, reglementează tarifele de
transport care vor fi stabilite în funcţie de costurile operaţionale, rata
inflaţiei, redevenţe, cota de modernizare, taxe, impozite, rentabilitatea
activelor şi de eficientizarea activităţii de transport.
Art. 3. - Direcţia generală inspecţie şi supraveghere
teritorială a activităţilor miniere şi a operaţiunilor petroliere din cadrul
Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 4. - La data intrării în vigoare a prezentului
ordin se abrogă Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale nr. 71/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile,
metodologia şi procedura de stabilire a tarifelor reglementate pentru
transportul ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid prin
conducte, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 307 din 7 aprilie 2004.
Art. 5. - Prezentul ordin intră în vigoare la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Resurse
Minerale,
Bogdan Găbudeanu
ANEXĂ
INSTRUCŢIUNI
privind criteriile,
metodologia şi procedura de stabilire a tarifelor reglementate pentru
transportul prin
Sistemul naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului si
etanului
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Prezentele instrucţiuni au ca scop
fundamentarea şi stabilirea tarifelor reglementate pentru transportul
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului lichid, denumite în continuare
sub termenul generic de petrol, prin Sistemului naţional de transport al petrolului, aşa cum este
definit acesta în Legea petrolului nr. 238/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Metodologia de stabilire a tarifelor de transport
al petrolului prin Sistemul naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului este elaborată de Agenţia Naţională pentru Resurse
Minerale (ANRM), în
calitate de autoritate competentă, în baza atribuţiilor şi competenţelor conferite
prin Legea nr. 238/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 2. - (1) Tariful de transport reprezintă contravaloarea serviciului de transport prestat de
titularul acordului petrolier de concesiune, în calitate de transportator
comun, pentru transportul, prin Sistemul naţional de transport al ţiţeiului,
gazolinei, condensatului şi etanului, al unei tone de petrol între punctele de
preluare a petrolului de la producătorii interni sau din import şi punctele de
predare la utilizatori, în condiţiile stabilite prin contract cu beneficiarii.
(2) Serviciul de transport al petrolului desemnează ansamblul de activităţi şi operaţiuni desfăşurate de
titularul acordului petrolier de transport pentru sau în legătură cu asigurarea
accesului şi utilizarea sistemului de transport.
(3) Tarifele de transport se stabilesc diferenţiat
pentru cele două subsisteme de transport din componenţa Sistemului naţional de
transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului (subsistemul
pentru transportul petrolului din producţia internă şi subsistemul pentru
transportul petrolului din import), în funcţie de caracteristicile tehnice şi de regimul de exploatare ale
fiecărui subsistem.
(4) Tarifele stabilite de la
data de 1 ianuarie 2008 nu vor creşte în medie, anual, cu mai mult de 10% faţă
de media anului anterior, dacă rata inflaţiei nu va depăşi prognozele actuale
sau dacă alte prevederi legislative cu influenţă directă asupra costurilor
estimate nu vor influenţa acest procent.
(5) Tarifele de transport se stabilesc anual de către
ANRM şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Excepţie fac tarifele prevăzute la art.
3 alin. (4) lit. C.
CAPITOLUL II
Metodologia de calcul al tarifelor de transport
reglementate
Art. 3. - (1) Tarifele de transport se determină prin
alocarea valorii serviciului de transport la cantităţile de petrol transportate
pentru beneficiari, pe distanţele corespunzătoare, utilizându-se o metodologie
bazată pe determinarea costului serviciului, definit ca totalitatea veniturilor
necesare pentru acoperirea operaţiunilor de transport prin sistem, incluzând:
- costul de operare, care cuprinde: cheltuielile cu materialele, cheltuielile cu personalul, cheltuielile de
întreţinere a conductelor, cheltuielile cu energia, costurile cu amortizarea
mijloacelor fixe, redevenţe şi alte taxe aplicabile transportatorului,
cheltuielile privind asigurarea pazei conductelor,
sumele datorate proprietarilor de terenuri, alte cheltuieli eto;
- cota de modernizare, dezvoltare;
- o rată rezonabilă a profitului.
(2) Costul de operare al
Sistemului naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului este structurat pe două tipuri de cheltuieli, astfel:
- cheltuieli convenţional
constante, care nu depind de cantităţile de petrol transportate;
- cheltuieli variabile, care
depind de cantităţile de petrol transportate.
(3) Culegerea cheltuielilor reflectate în situaţiile financiare ale transportatorului, referitoare la operarea
Sistemului naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi
etanului, este organizată pe relaţii de subsistem în vederea delimitării celor
două subsisteme de transport: ŢARĂ şi IMPORT
In cadrul subsistemului ŢARĂ, culegerea informaţiilor
se realizează pe tronsoane de transport distincte, astfel:
- tronsoane pe care se realizează transportul prin
conducte direct la rafinării;
- tronsoane prin care se realizează transportul
combinat (pe infrastructura SNCFR şi prin conducte) până la rafinării;
- tronsoane prin care se
realizează transportul direct la rafinării prin utilizarea infrastructurii
SNCFR.
In cadrul subsistemului IMPORT, culegerea informaţiilor
se realizează pentru fiecare rafinărie, avându-se în vedere tronsoane de
transport distincte.
(4) In final rezultă o formulă de tipul:
A. Tariful mediu de
transport pentru activitatea subsistemului ŢARĂ
Qc x Tc
+ Qcf xTcf +Qcomb x Tcomb
Tt ţară [ lei/t] = _____________________________ ,
Qc +
Qcf + Qcomb
în care:
TtTARĂ - tariful mediu de transport al petrolului din producţia internă,
în lei/tonă; Qc =
cantitatea transportată numai pe conducte la rafinării, în tone; Qcf = cantitatea transportată pe
infrastructura SNCFR la rafinării, în tone;
Qcomb - cantitatea
care pentru a ajunge la rafinării se transportă de la rampele de încărcare până
la rampele de descărcare pe infrastructura SNCFR şi de aici prin conducte la
rafinării, în tone;
Tc = tariful pentru
transportul realizat numai pe conducte la rafinării, care se determină după
formula:
SUMchelt operare conducte
Cota modernizare + Profit
Tc [lei/t] = _______________________ +
______________________,
Qc
unde:
SUM chelt operare conducte = suma cheltuielilor de
operare aferente transportului pe conducte direct la rafinării; Tcf = tariful pentru transportul realizat numai pe infrastructura SNCFR
la rafinării este compus din tariful pentru operare în rampe şi tariful pentru
operatorii de căi ferate, care se determină după formula
Tcf [lei/t] = ?chelt operare rampe cf +
Cota modernizare + Profit + SUM chelt operatori cf + Profit
Qcf Qcf
unde:
SUM chelt operare rampe cf = suma cheltuielilor de
operare aferente rampelor aparţinătoare ale Sistemului naţional de transport al
ţiţeiului, gazolinei, condensatului şi etanului;
SUMcheltuieli operatori cf =
suma taxelor aferente transportului pe infrastructura SNCFR, precum şi taxele
de manevră vagoane în rampă;
Tcomb - tariful pentru transportul combinat (pe infrastructura SNCFR şi prin conducte) realizat până la
rafinării, care se determină după formula:
Tcomb[lei/t] = SUMchelt operare
transport combinat + Cota modernizare + Profit
Qcomb
unde:
SUM chelt operare transport
combinat = suma cheltuielilor de operare pentru transportul efectuat atât pe
infrastructura SNCFR, cât şi pe conducte până la rafinării.
B. Tariful de transport pentru activitatea
subsistemului IMPORT
Tariful de transport pentru
activitatea subsistemului IMPORT se determină pe criteriul distanţei,
stabilindu-se tarife de transport pentru fiecare rafinărie, astfel:
SUMChelt operare rafinăria1 + Cota modernizare1 + Profit1
T1 IMPORT[lei/t]
= Q1,
SUM Chelt operare rafinăria2 + Cota modernizare2 + Profit2
T2 IMPORT[lei/t]
= Q2
Tn IMPORT[lei/t] = SUM Chelt
operare rafinărian + Cota modernizaren
+ Profitn
Qn
unde:
SUM Chelt operare rafinăria1.................n = suma
cheltuielilor de operare pentru transportul de la punctul de preluare în
Constanţa până la punctul de
predare în rafinăria1.................. n;
Q1, Q2.............................
Qn = cantitatea transportată la rafinăria1................... n, în
tone.
Tarifele la subsistemul IMPORT se aplică pe intervale
de cantităţi transportate, practicându-se modelul de
tarifare în trepte.
Pentru identificarea valorii de ajustare a tarifelor de
transport pe subsistemul IMPORT, valoare cu care se ajustează fiecare grilă de
tarifare aprobată anterior pentru fiecare rafinărie, se determină un tarif
mediu de transport pentru subsistemul IMPORT, după formula:
Ql x T1
IMPORT + Q2 x T2 IMPORT +
............................+Q2 x Tn IMPORT
Tm import [lei/t]=
_____________________________________________________________
Q1 + Q2+...................+ Qn
C. Alte tarife de
transport prin Sistemul naţional de transport al ţiţeiului, gazolinei,
condensatului şi etanului
Pentru alte operaţiuni de transport, care se solicită a
fi realizate într-un flux tehnologic utilizat altfel decât a fost proiectat să
funcţioneze sistemul, ANRM va stabili tariful, la solicitarea
transportatorului, pentru fiecare operaţiune, avându-se în vedere propunerea
furnizată de transportator, posibilităţile tehnice de realizare şi cheltuielile
aferente.
Tariful astfel aprobat va fi comunicat
transportatorului.
CAPITOLULUI
Fundamentarea, înaintarea şi analizarea propunerilor de tarife reglementate şi
stabilirea acestora
Art. 4. - (1) Propunerile de tarife şi cererile de revizuire, precum şi datele de fundamentare a
acestora, pe categorii de costuri, în conformitate cu metodologia prevăzută în
cap. II, se transmit la ANRM
de către titularul acordului petrolier de transport, în vederea analizării şi stabilirii tarifelor reglementate.
(2) Datele de fundamentare se
stabilesc ca proiecţii pe o perioadă de un an, pe baza datelor de exploatare
curentă rezultate din costurile justificate reflectate în ultimul bilanţ
contabil (trimestrial, semestrial, anual), a programelor de investiţii, a
contractelor de concesiune sau a oricăror alte angajamente legale, aprobate
conform reglementărilor legale în vigoare.
(3) Proiecţiile anuale ale valorii componentelor
costurilor de operare pe perioada de fundamentare vor fi aduse în termeni
comparabili, prin corectarea cu indicele anual estimat al preţurilor de consum (IPC) pentru servicii faţă de anul de
bază.
(4) Datele de fundamentare vor
fi însoţite de declaraţia de înaintare a propunerii de tarife reglementate, de
o notă explicativă privind criteriile de clasificare a costurilor conform
metodologiei prezentate, precum şi de nominalizarea persoanei împuternicite să
ofere informaţii şi lămuriri privind propunerile înaintate.
Art. 5. - (1) In termen de 30 de zile calendaristice de la înregistrarea declaraţiei de înaintare a propunerii de
tarife reglementate, respectiv a cererii de revizuire/actualizare a acestora,
Direcţia generală inspecţie şi supraveghere teritorială a activităţilor miniere
şi a operaţiunilor petroliere (DGISTAMOP) din ANRM va analiza propunerile şi datele de fundamentare
prezentate şi va întocmi un referat de analiză care va fi trimis titularului
acordului petrolier de transport, care îşi va exprima punctul de vedere privind
acceptarea sau contestarea acestuia în termen de 10
zile calendaristice de la data primirii.
(2) In cazul contestării referatului de analiză,
DGISTAMOP va organiza, în termen de 10 zile lucrătoare de la primirea
contestării (punctului de vedere), o întâlnire de consultări şi clarificări cu
reprezentanţii titularului de acord petrolier de transport. Rezultatele
întâlnirii vor fi consemnate într-o minută semnată de toţi cei prezenţi.
Art. 6. - Referatul de analiză, însoţit de punctul de
vedere şi, după caz, de minuta prevăzute la art. 5, se înaintează conducerii
ANRM care adoptă hotărârea privind stabilirea sau, după caz, revizuirea
tarifelor reglementate.
Art. 7. - Tarifele reglementate, aprobate de conducerea
ANRM, intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 8. - (1) ANRM stabileşte anual tarifele
reglementate de transport pe baza propunerilor şi datelor de fundamentare
înaintate de titularul acordului petrolier de transport cu cel puţin 60 de zile
calendaristice anterior datei de intrare în vigoare.
(2) ANRM poate revizui
semestrial tarifele reglementate de transport din proprie iniţiativă sau la
cererea fundamentată a titularului acordului petrolier de transport, dacă cel
puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare considerate la stabilirea
acestora suferă în termeni reali o variaţie mai mare de +/- 5%. Cererea de
revizuire se înaintează ANRM cu cel puţin 60 de zile calendaristice anterior
datei de intrare în vigoare.