HOTARARE Nr. 518 din 27 septembrie 1993 * Republicata
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a Corpului
gardienilor publici
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 24 din 14 februarie 1997
*) Republicata in temeiul art. III din Hotararea Guvernului nr. 1.367 din
27 noiembrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
327 din 6 decembrie 1996, dandu-se articolelor o noua numerotare.
Hotararea Guvernului nr. 518 din 27 septembrie 1993 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 245 din 14 octombrie 1993.
Art. 1
Se aproba Regulamentul de organizare si functionare a Corpului gardienilor
publici, care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Fondurile financiare necesare functionarii Corpului gardienilor publici se
asigura potrivit legii.
REGULAMENTUL
de organizare si functionare a Corpului gardienilor publici
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Corpurile gardienilor publici functioneaza ca institutii publice cu
personalitate juridica, de interes judetean si al municipiului Bucuresti, care
presteaza servicii de paza a bunurilor, participa la apararea ordinii si
linistii publice si actioneaza pentru prevenirea si combaterea infractiunilor
si a altor fapte ilicite, in conditiile legii. Cheltuielile de functionare si
de investitii ale acestor institutii se asigura integral din veniturile
realizate din prestarea serviciilor.
Art. 2
In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se organizeaza si functioneaza
numai un corp al gardienilor publici.
Art. 3
(1) Consiliile judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, cu
consultarea organelor de politie, urmeaza sa stabileasca, in conditiile legii,
prin hotarare, obiectivele de interes public la care se impune organizarea
pazei cu gardieni publici, precum si conditiile si mijloacele necesare
functionarii acestor institutii publice.
(2) Primarii impreuna cu sefii corpurilor gardienilor publici, cu
consultarea organelor locale ale politiei, stabilesc posturile fixe sau mobile
si patrulele pe teritoriul de competenta, care vor fi asigurate cu gardieni
publici, urmarindu-se integrarea acestora in sistemul general de paza a
localitatii.
CAP. 2
Organizarea Corpului gardienilor publici
Art. 4
(1) Numarul minim al unui corp al gardienilor publici este de 251. Acest
efectiv se imparte in detasamente. La judetele unde nu se intruneste acest
numar de persoane se pot infiinta detasamente independente.
(2) Corpul gardienilor publici are in componenta cel putin trei
detasamente, iar fiecare detasament are in componenta cel putin trei grupe.
Art. 5
(1) Corpurile gardienilor publici, in raport cu numarul gardienilor, se
clasifica in urmatoarele categorii:
- categoria I, cu peste 901 numar de personal;
- categoria a II-a, intre 701 - 900 numar de personal;
- categoria a III-a, intre 501 - 700 numar de personal;
- categoria a IV-a, intre 251 - 500 numar de personal.
(2) Detasamentele gardienilor publici se clasifica in urmatoarele
categorii:
- categoria I, intre 181 - 250 numar de personal;
- categoria a II-a, intre 131 - 180 numar de personal;
- categoria a III-a, intre 85 - 130 numar de personal.
(3) Grupa gardienilor publici poate avea un efectiv intre 11 - 40 gardieni.
Art. 6
Trecerea unui detasament independent la rangul de corp al gardienilor
publici se face la propunerea sefului acestuia, cu avizul presedintelui
consiliului judetean sau, dupa caz, al presedintelui Consiliului General al
Municipiului Bucuresti, daca numarul gardienilor publici depaseste cu 10%
efectivul minim prevazut pentru Corpul gardienilor publici.
Art. 7
(1) Corpul gardienilor publici se incadreaza cu personal de conducere,
personal de instruire, personal de paza si personal pe functii economice si
alte specialitati administrative.
(2) Functiile de conducere specifice corpurilor gardienilor publici si
indemnizatiile de conducere aferente acestora sunt prevazute in anexa nr. 1.
(3) Personalul de instruire se compune din inspectori-instructori si
instructori.
(4) Personalul de paza se compune din sefi de grupe, gardieni publici
principali si gardieni publici.
(5) Personalul cu functii economice si de alte specialitati administrative
se incadreaza in compartimentele financiar, contabilitate-salarizare, personal,
juridic, aprovizionare si administrativ-secretariat.
(6) Numarul de personal pe functii, necesar unitatilor si subunitatilor de
gardieni publici, se stabileste, anual, prin statul de functii aprobat, dupa
caz, de consiliile judetene sau de Consiliul General al Municipiului Bucuresti.
In functie de cerinte, pe baza aprobarii autoritatilor publice locale prevazute
mai sus, Corpul gardienilor publici poate incadra, peste numarul de personal
prevazut in statul de functii, numai gardieni publici.
(7) La detasamentele independente, consiliile judetene si Consiliul General
al Municipiului Bucuresti sunt in drept sa stabileasca daca atributiile
compartimentelor economice si de alta specialitate se realizeaza de catre
serviciile de profil ale acestora ori cu personal propriu al detasamentelor.
Art. 8
Pe langa seful Corpului gardienilor publici functioneaza un consiliu
consultativ, din care fac parte: adjunctul sefului corpului, directorul
economic sau contabilul-sef, consilierul juridic, seful compartimentului de
instruire, sefii de detasamente si alte categorii de personal stabilite de
seful corpului.
Art. 9
Corpurile si detasamentele independente de gardieni publici sunt
considerate unitati, iar detasamentele si grupele, subunitati.
CAP. 3
Incadrarea personalului
Art. 10
Seful corpului, adjunctii acestuia si seful compartimentului instruire vor
fi selectionati, de regula, din randul ofiterilor in rezerva ori al
absolventilor institutiilor de invatamant superior, de preferinta din profilul
juridic sau economic.
Art. 11
Sefii de detasamente si instructorii ce urmeaza a fi incadrati trebuie sa
indeplineasca conditiile prevazute de lege pentru gardienii publici, cu
exceptia celei referitoare la varsta, iar ca studii trebuie sa aiba cel putin
liceul.
Art. 12
(1) Persoana care urmeaza sa fie incadrata gardian public trebuie sa
indeplineasca conditiile prevazute de lege.
(2) Personalul din paza proprie a obiectivelor de interes public la care se
organizeaza paza cu gardieni publici, potrivit art. 13 lit. b) din Legea nr.
26/1993, poate fi transferat, in urma unei selectii, in Corpul gardienilor
publici, daca indeplineste celelalte conditii prevazute de lege, mai putin
aceea referitoare la varsta.
Art. 13
Pentru incadrare sunt necesare urmatoarele documente:
a) cerere de angajare;
b) fisa medicala din care sa rezulte ca este apt fizic si psihic sa poarte
armament;
c) cartea de identitate;
d) livretul militar (pentru barbati);
e) curriculum vitae;
f) certificat de cazier judiciar;
g) carte de munca;
h) apreciere de la ultimul loc de munca;
i) copie de pe actul de studii.
Art. 14
Personalul Corpului gardienilor publici care urmeaza a fi dotat cu armament
trebuie sa fie avizat de inspectoratul de politie judetean sau al municipiului
Bucuresti, aviz care da dreptul si la portul acestuia.
Art. 15
Angajarea personalului pe functii economice si de alte specialitati
administrative se face potrivit reglementarilor legale in vigoare.
Art. 16
(1) Cursul de specializare, care se organizeaza potrivit art. 17 din Legea
nr. 26/1993, va avea o durata minima de 30 de zile.
(2) Pregatirea personalului de paza se va asigura lunar, pe baza unei
tematici specifice aprobate de seful Corpului gardienilor publici, in scopul
mentinerii capacitatii de interventie si cresterii eficientei activitatii de
paza.
(3) Sedintele de tragere pentru personalul dotat cu armament se organizeaza
si se executa trimestrial.
Art. 17
(1) Personalul de conducere, de instruire si de paza va semna, la incadrare,
un angajament de serviciu pentru o perioada de cel putin 3 ani si va depune
urmatorul juramant: "Jur sa respect Constitutia si legile tarii si sa
indeplinesc in bune conditii atributiile de serviciu".
(2) Despagubirile datorate de catre personalul aflat in una dintre
situatiile prevazute de art. 18 alin. 2 din Legea nr. 26/1993 se stabilesc in
raport cu perioada incadrarii pe functie. In astfel de cazuri, pe langa
despagubirile stabilite, personalul respectiv va fi obligat sa predea si
insemnele distinctive de ierarhizare.
Art. 18
Salarizarea personalului Corpului gardienilor publici se face potrivit
dispozitiilor cu privire la salarizarea personalului din unitatile bugetare.
CAP. 4
Atributii
Art. 19
In vederea realizarii in mod corespunzator a atributiilor stabilite in
Legea privind infiintarea, organizarea si functionarea Corpului gardienilor
publici, personalul de conducere, de instruire si de paza raspunde de
organizarea si functionarea pazei unitatilor prevazute in contractele
incheiate, participa efectiv la asigurarea climatului de ordine si liniste
publica, a sigurantei persoanelor, integritatii corporale, vietii sau bunurilor
acestora ori ale domeniului public si la respectarea regulilor de comert
stradal si a curateniei localitatilor.
Art. 20
(1) Seful Corpului gardienilor publici este sef al intregului personal din
subordine si are urmatoarele atributii:
a) organizeaza, planifica si conduce intreaga activitate a corpului;
b) intreprinde masurile necesare pentru incadrarea corpului cu personal
corespunzator;
c) asigura cunoasterea si aplicarea intocmai de catre intregul personal a
prevederilor legale;
d) raspunde de pregatirea profesionala si de specialitate a personalului
din subordine;
e) coordoneaza activitatea de preluare a obiectivelor in paza, incheie
contracte de prestari de servicii cu beneficiarii si urmareste indeplinirea
intocmai a clauzelor acestora;
f) aproba planurile de paza intocmite de seful de detasament si de
beneficiar;
g) studiaza si propune unitatilor beneficiare de paza introducerea
amenajarilor tehnice si a sistemelor de alarmare impotriva efractiei;
h) analizeaza trimestrial activitatea detasamentelor si indicatorii
economici ai acestora;
i) efectueaza anual controlul de fond al activitatii detasamentelor din
subordine si analizeaza activitatea intregului corp;
j) aplica amenda legala pentru contraventiile constatate de personalul din
subordine;
k) asigura informarea operativa a consiliului judetean si a Consiliului
General al Municipiului Bucuresti, precum si a inspectoratului de politie
judetean si al municipiului Bucuresti despre evenimentele deosebite ce au avut
loc in cadrul activitatii corpului;
l) colaboreaza cu primarii localitatilor si cu alte organe ale statului cu
atributii privind asigurarea climatului de ordine si liniste publica, siguranta
persoanelor, integritatea corporala, viata, bunurile acestora ori ale
domeniului public, curatenia si combaterea comertului stradal neautorizat;
m) asigura ordinea interioara si disciplina in randul efectivelor corpului
si ale subunitatilor, avand dreptul sa acorde recompense si sa aplice
sanctiuni;
n) studiaza si propune consiliului judetean sau Consiliului General al
Municipiului Bucuresti adoptarea de masuri, in cadrul obiectului de activitate,
menite sa asigure realizarea de beneficii suplimentare pentru Corpul
gardienilor publici, cum ar fi: intretinerea si repararea mijloacelor tehnice
de paza si a sistemelor de alarmare impotriva efractiei, asigurarea pazei
transporturilor de valori importante, infiintarea si deservirea dispeceratelor
de zona pentru semnalarea patrunderilor prin efractie si altele asemenea;
o) indeplineste orice alte atributii stabilite prin lege.
(2) In exercitarea functiilor ce-i revin, seful corpului emite ordine si
decizii, potrivit legii.
Art. 21
Adjunctul (adjunctii) sefului Corpului gardienilor publici este subordonat
sefului corpului si este inlocuitorul acestuia la conducerea unitatii. El are
urmatoarele atributii principale:
a) coordoneaza activitatea de aprovizionare, repartizare, intretinere si
pastrare in conditii de siguranta deplina a armamentului si munitiei din
dotare;
b) asigura echiparea personalului cu uniforme si insemnele distinctive de
ierarhizare, repartizarea si utilizarea corespunzatoare a acestora;
c) intreprinde masuri de aprovizionare, instalare si mentinere in stare de
functionare a aparaturii de paza si alarmare si a celorlalte amenajari
destinate serviciului de paza, stabilite in sarcina corpului prin contractele
cu beneficiarii;
d) mentine legatura permanenta cu beneficiarii privind modul in care se
desfasoara activitatea de paza, neregulile referitoare la indeplinirea
obligatiilor contractuale si propune masurile necesare pentru cresterea
eficientei pazei;
e) urmareste aportul gardienilor publici la apararea ordinii si linistii
publice, la constatarea contraventiilor in domeniile prevazute de lege si la
masuri de imbunatatire a acestei activitati;
f) organizeaza si executa controale tematice si inopinate asupra modului
cum sunt indeplinite atributiile de serviciu de catre sefii de detasamente, de
grupe si de gardienii publici;
g) organizeaza sistemul de alarmare a personalului in cazuri deosebite;
h) indruma activitatea de evidenta militara, in conformitate cu
reglementarile in vigoare;
i) indruma intocmirea unitara a planurilor tematice de pregatire pentru
intregul personal al corpului.
Art. 22
(1) Seful compartimentului instruire (instructor-sef) este subordonat
sefului corpului si adjunctului (adjunctilor) acestuia si are urmatoarele
atributii:
a) intocmeste planul de pregatire profesionala si de specialitate a
personalului si organizeaza intocmirea principalelor teme;
b) trimite sefilor de detasamente si grupe documentele de pregatire
profesionala si de specialitate, aprobate de seful corpului, urmareste modul de
desfasurare a acestei activitati si tine evidenta rezultatelor obtinute;
c) verifica anual stadiul pregatirii profesionale si de specialitate a
personalului, analizeaza rezultatele obtinute si intreprinde masuri pentru
imbunatatirea procesului de instruire;
d) asigura cunoasterea armamentului din dotare, a conditiilor de pastrare
si intretinere, precum si a cazurilor de folosire a acestuia; prezinta, spre
avizare, inspectoratului de politie judetean sau Directiei Generale de Politie
a Municipiului Bucuresti ordinele de serviciu ale personalului dotat cu
armament;
e) sesizeaza, de indata sefii ierarhici si organele de politie despre
cazurile de pierdere, deteriorare, distrugere sau folosire a armamentului din
dotare;
f) intocmeste zilnic nota cu principalele evenimente si o prezinta sefului
corpului ori adjunctului sau.
(2) In cazurile cand in statul de functii al corpului (detasamentului
independent) nu este prevazuta functia de sef compartiment instruire
(instructor-sef), seful corpului (detasamentului independent) va numi un
instructor pentru a indeplini atributiile acestuia.
Art. 23
(1) Seful de detasament se subordoneaza sefului corpului si adjunctului
(adjunctilor) acestuia, are in subordine pe instructorul detasamentului,
comandantii de grupa si gardienii publici. El are urmatoarele atributii:
a) organizeaza, planifica, conduce si controleaza activitatea personalului
detasamentului privind asigurarea pazei bunurilor, participarea la apararea
ordinii si linistii publice, a vietii si integritatii persoanelor;
b) participa la incheierea contractelor de prestari de servicii cu beneficiarii
din zona de competenta, intocmeste planurile de paza, asigura cunoasterea
prevederilor acestora si aplicarea lor in practica de catre gardienii publici;
mentine legatura permanenta cu beneficiarii, urmarind modul de desfasurare a
activitatilor specifice, si ia masuri de remediere a neregulilor constatate;
c) urmareste ca in planurile de paza sa se prevada toate punctele
vulnerabile patrunderii in obiectiv, amenajarile tehnice necesare, sistemele de
alarmare impotriva efractiei, obligativitatea cu privire la mentinerea lor in
stare de functionare si raspunderea concreta in cazul nerealizarii lor;
d) asigura cunoasterea si aplicarea intocmai de catre personalul din
subordine a prevederilor legale ce reglementeaza activitatea de paza,
asigurarea ordinii si linistii publice, regulile de convietuire sociala,
integritatea corporala a persoanelor, curatenia si comertul stradal, domenii in
care este imputernicit sa constate contraventii, a normelor de protectie a
muncii etc.;
e) constata contraventiile date in competenta si aplica sanctiunile
potrivit legii; aplica sanctiunile pentru contraventiile constatate de
comandantii de grupe;
f) conduce pregatirea de specialitate a personalului detasamentului, in
conformitate cu tematica stabilita;
g) stabileste reguli precise cu privire la predarea-primirea armamentului
si munitiei, portul si folosirea acestora in timpul serviciului, precum si
intretinerea si asigurarea deplinei lor securitati cand nu se afla asupra
gardienilor publici;
h) raporteaza, de indata, conducerii Corpului gardienilor publici toate
evenimentele deosebite inregistrate in activitatea de paza si aparare a ordinii
publice si tine evidenta acestora;
i) analizeaza lunar activitatea detasamentului;
j) intreprinde masuri eficiente ca intregul personal sa execute
corespunzator sarcinile ce-i revin, sa aiba o comportare civilizata, sa
respecte regulile disciplinare stabilite, propunand recompense si sanctiuni
corespunzatoare;
k) stabileste atributiile ce revin personalului de instruire din subordine.
(2) Atributiile sefului Corpului gardienilor publici, adjunctului
(adjunctilor) acestuia, completate cu cele ale sefului de detasament, revin in
mod corespunzator si sefului detasamentului independent.
Art. 24
Inspectorul-instructor este adjunctul sefului de detasament si are
urmatoarele atributii:
a) asigura nemijlocit pregatirea de specialitate a personajului de paza,
conform tematicii stabilite;
b) verifica trimestrial stadiul pregatirii profesionale a personalului,
analizeaza rezultatele pregatirii si propune masuri pentru imbunatatirea
procesului de instruire;
c) intocmeste zilnic nota cu evenimente, pe care o prezinta sefului de
detasament;
d) indeplineste si alte atributii stabilite de seful de detasament.
Art. 25
Comandantul de grupa este sef nemijlocit al personalului grupei, se
subordoneaza sefului de detasament si are urmatoarele atributii:
a) asigura cunoasterea si indeplinirea intocmai de catre personalul din
subordine a atributiilor ce ii revin referitor la paza bunurilor, participarea
la apararea ordinii si linistii publice, vietii si integritatii persoanelor si
alte fapte ilicite;
b) urmareste respectarea prevederilor planurilor de paza ale agentilor
economici;
c) controleaza prezenta si tinuta gardienilor publici inainte de intrare si
in timpul executarii serviciului;
d) repartizeaza gardienii publici pe posturi si ii informeaza asupra
situatiei operative inainte de intrarea in serviciu;
e) introduce in post gardienii publici care efectueaza pentru prima oara
paza in acel post si asista, atunci cand este necesar, la primirea si predarea
posturilor de paza;
f) controleaza executarea serviciului de catre gardienii publici,
acordandu-le sprijin in rezolvarea unor situatii care se ivesc in activitatea
acestora si raporteaza ierarhic toate evenimentele si neregulile constatate;
g) preda si primeste armamentul si munitia din dotarea gardienilor publici,
la intrarea si iesirea din post, verifica starea lor tehnica si raspunde de
securitatea acestora pe timpul depozitarii;
h) verifica, in timpul executarii serviciului, starea tehnica si
functionarea mijloacelor tehnice de paza, a sistemelor de alarmare impotriva
efractiei, iar atunci cand constata nereguli, impreuna cu factorii competenti
ai obiectivelor pazite, ia masuri de inlaturare a lor;
i) repartizeaza gardienilor publici echipamentul de protectie si celelalte
materiale, precum si documentele necesare executarii serviciului de paza si
urmareste ca uniforma sa fie folosita numai in timpul efectuarii serviciului;
j) constata contraventiile date in competenta, potrivit legii, si
intocmeste procesul-verbal de constatare pe care il prezinta sefului ierarhic,
in vederea aplicarii amenzii legale;
k) propune recompensarea si sanctionarea gardienilor publici din subordine;
l) coopereaza cu cadrele de politie si acorda sprijin acestora in
executarea atributiilor de serviciu;
m) raporteaza ierarhic constatarile facute si evenimentele privind executarea
activitatilor care au avut loc in perimetrul sau zona incredintata;
n) aplica sanctiuni pentru contraventiile constatate de gardienii publici
din subordine.
(2) Unul dintre gardienii publici principali, desemnat de comandantul de
grupa, este inlocuitorul de drept al acestuia.
Art. 26
Gardianul public se subordoneaza nemijlocit comandantului de grupa si,
potrivit obligatiilor prevazute de lege, ii revin urmatoarele atributii:
a) sa se prezinte la serviciu in conditii corespunzatoare pentru
indeplinirea indatoririlor ce ii revin, sa nu introduca si sa nu consume
bauturi alcoolice in obiectivele incredintate, in timpul serviciului;
b) la intrarea in post sa verifice locurile si punctele vulnerabile cu
privire la existenta si starea incuietorilor, a amenajarilor tehnice si a
sistemelor de paza si alarmare si sa ia, in caz de nevoie, masurile care se
impun;
c) sa cunoasca prevederile legale privind accesul in obiective si regulile
stabilite in planurile de paza;
d) sa urmareasca ca persoanele carora li s-a permis accesul in incinta, pe
baza documentelor stabilite, sa se deplaseze numai in locurile pentru care au
primit permisiunea de acces;
e) sa nu paraseasca postul incredintat decat in situatia cand sprijina
gardienii publici din posturile invecinate ori organele de politie in
rezolvarea unor evenimente produse pe raza postului incredintat. In asemenea
cazuri, va continua sa supravegheze si perimetrul postului sau;
f) sa verifice obiectivul incredintat spre paza, cu privire la existenta
unor surse care ar putea produce incendii, explozii sau alte evenimente grave.
In cazul cand acestea s-au produs, sa ia primele masuri de salvare a
persoanelor sau bunurilor si pentru limitarea consecintelor acestor evenimente
si sa sesizeze organele competente;
g) in cazul constatarii unei infractiuni flagrante, sa ia masuri de
retinere a faptuitorului, de predare a acestuia organelor de politie, iar daca
acesta a disparut, sa asigure paza bunurilor, sa nu permita patrunderea in campul
infractiunii si sa anunte politia locala, intocmind, totodata, proces-verbal cu
cele constatate;
h) sa constate contraventiile date in competenta, potrivit legii, iar
procesele-verbale intocmite sa le prezinte sefului ierarhic, care va aplica
amenda legala;
i) sa faca uz de armamentul din dotare numai cu respectarea stricta a
prevederilor legale.
(2) Pentru indeplinirea atributiilor de serviciu, gardianul public poate fi
dotat cu armament si munitia aferenta, baston de cauciuc, baston cu energie
electrostatica, dispozitive cu substante iritant-lacrimogene, statie de
radio-emisie-receptie, catuse, scut, casca, materiale de protectie antichimica
in situatii deosebite, precum si alte asemenea mijloace, pe care le foloseste
conform legii.
(3) Pe timpul patrularii pe raza municipiilor, oraselor si comunelor,
gardienii publici pot folosi autovehicule cu insemne distinctive.
Art. 27
Pe timpul executarii serviciului, gardianului public ii este interzis:
- sa incredinteze arma altei persoane;
- sa intreprinda actiuni care nu au legatura cu indeplinirea indatoririlor
de serviciu;
- sa poarte discutii cu cetatenii in afara de cele impuse de natura
serviciului;
- sa doarma sau sa incredinteze paza postului unei alte persoane;
- sa paraseasca postul inainte de ora stabilita prin consemn sau inainte de
a fi schimbat, atunci cand serviciul de paza se executa pe mai multe schimburi.
Art. 28
Atributiile personalului incadrat pe functii economice si in alte
specialitati administrative, din cadrul Corpului gardienilor publici, sunt cele
specifice, prevazute de dispozitiile legale in vigoare.
CAP. 5
Organizarea si executarea serviciului gardienilor publici si continutul
contractului de paza
Sectiunea I
Organizarea serviciului de paza
Art. 29
Organizarea pazei bunurilor de catre corpurile gardienilor publici se
realizeaza in baza contractelor incheiate intre acestea si primari,
institutiile, agentii economici, alte persoane juridice sau fizice, dupa caz,
care solicita astfel de prestari.
Art. 30
(1) In vederea organizarii pazei cu gardieni publici la unitati, zone si
itinerare de patrulare, se executa recunoasterea acestora de catre un delegat
al Corpului gardienilor publici, seful de detasament ce urmeaza sa asigure paza
si reprezentantii institutiilor, agentilor economici, altor persoane juridice
sau fizice care urmeaza sa beneficieze de prestatiile de paza.
(2) La recunoasterea obiectivelor care au paza asigurata prin mai multe
posturi se stabilesc: intinderea acestora, imprejmuirea existenta, necesarul de
amenajari, punctele vulnerabile sustragerilor, incendiilor si exploziilor,
caile de acces, numarul si dispunerea posturilor, mijloacele tehnice de paza si
alarmare existente sau cele propuse a fi instalate.
(3) La obiectivele care au paza asigurata prin posturi mobile sau prin
itinerare de patrulare se stabilesc: perimetrul postului, itinerarul de
patrulare, punctele vulnerabile de patrundere in obiective, consemne privind
respectarea ordinii publice pe itinerar, masuri pentru combaterea comertului
stradal neautorizat si pastrarea curateniei.
Art. 31
(1) Pe baza datelor rezultate la recunoastere, reprezentantul corpului
impreuna cu delegatii beneficiarilor, cu sprijinul de specialitate al organelor
locale de politie, vor intocmi planul de paza, care se aproba de seful Corpului
gardienilor publici si se avizeaza de comandantul organului local de politie.
(2) Planul de paza cuprinde: numarul de posturi, zona sau itinerarele de patrulare,
amplasarea acestora, efectivul gardienilor publici care asigura paza si
participa la apararea ordinii publice, amenajarile, mijloacele tehnice de paza
si alarmare, masurile necesare pentru asigurarea transportului valorilor
importante, consemnul posturilor si al patrulelor, modul cum se realizeaza
accesul in obiective, legatura intre gardienii publici, modul de actiune si
cooperare a acestora cu alte forte in diferite situatii si schita obiectivelor
si a itinerarelor de patrulare.
Sectiunea a II-a
Continutul contractului de paza
Art. 32
(1) Contractul de executare a serviciului de paza se incheie intre unitatea
de gardieni publici si beneficiar.
(2) In contract vor fi prevazute obiectivele care trebuie asigurate cu
paza, efectivele de gardieni publici ce urmeaza a executa misiuni de paza,
numarul posturilor si al gardienilor publici, amenajarile si mijloacele tehnice
de paza si sistemele de alarmare impotriva efractiei a caror construire si
instalare intra in sarcina beneficiarului, cazurile in care Corpul gardienilor
publici raspunde pentru pagubele produse ca urmare a neindeplinirii
atributiilor de serviciu si a altor obligatii ce revin partilor contractante.
(3) De asemenea, trebuie sa fie prevazute clauze referitoare la mentinerea
in stare de functionare a mijloacelor tehnice de paza si a sistemelor de
alarmare impotriva efractiei, repararea imprejmuirilor, alte obligatii ce revin
partilor, cheltuielile datorate pentru asigurarea serviciului de paza, modul si
criteriile de indexare, contul beneficiarului si banca la care este deschis, cu
mentiunea ca banca sa faca operatiunea de plata la data stabilita in contract.
Art. 33
Despagubirile pentru pagubele produse ca urmare a neexecutarii obligatiilor
contractuale de catre Corpul gardienilor publici se stabilesc de catre partile
contractante, in raport cu valoarea cu care sunt inregistrate bunurile pazite.
Litigiile se solutioneaza de instanta de judecata
Sectiunea a III-a
Executarea serviciului de paza
Art. 34
Paza cu gardieni publici se executa in perimetrul obiectivului, la punctele
de acces, in locuri vulnerabile din interior, prin posturi fixe sau mobile,
care functioneaza pe unul sau mai multe schimburi, precum si la mai multe
obiective situate pe un teritoriu restrans in sistem rond sau itinerar de
patrulare.
Art. 35
(1) Postul de paza, zona sau itinerarul de patrulare reprezinta ceea ce i
se incredinteaza unui gardian public pentru paza, in care acesta isi
indeplineste obligatiile ce decurg din consemn.
(2) Postul fix reprezinta ceea ce i se incredinteaza gardianului public
pentru paza in portiunea de teren pe care este situat unul sau mai multe
obiective, care pot fi supravegheate dintr-un anumit loc stabilit prin consemn.
(3) Postul mobil reprezinta ceea ce i se repartizeaza unui gardian public
pentru paza intr-o zona ce trebuie pazita prin deplasarea acestuia de la un loc
la altul.
(4) Itinerarul de patrulare reprezinta traseul pe care se deplaseaza
gardianul public pentru indeplinirea serviciului de paza stabilit prin consemn.
Art. 36
(1) Serviciul de paza si patrulare se organizeaza zilnic, pe baza
buletinului posturilor si patrulelor, de catre seful de detasament, seful de
grupa sau de catre instructor, pe schimburi, in raport cu prevederile planului
de paza.
(2) Inainte de intrarea in serviciul de paza sau patrulare, seful de
detasament, comandantul de grupa sau instructorul ii instruieste pe gardienii
publici cu privire la atributiile ce le revin si la situatia operativa din
obiectivele pazite sau din zona de responsabilitate.
Art. 37
(1) Dupa efectuarea instructajului, comandantul de grupa distribuie
gardianului public, sub semnatura, armamentul, munitia, celelalte mijloace din
dotare, precum si documentele postului, dupa care verifica tinuta si starea
sanatatii si permite intrarea in serviciu numai a celor care sunt apti pentru
executarea acestuia si nu se gasesc sub influenta bauturilor alcoolice.
(2) Incarcarea si descarcarea armamentului, la intrarea si la iesirea din
serviciu, se executa in locuri anume stabilite, sub supravegherea comandantului
de grupa.
Art. 38
La intrarea in post, gardianul public controleaza starea mijloacelor
tehnice si a amenajarilor de asigurare a obiectivului, iar constatarile le
consemneaza in procesul-verbal de predare-primire a serviciului. Neregulile
constatate sunt raportate, de indata, comandantului de grupa sau sefului de
detasament.
Art. 39
(1) In timpul executarii serviciului, gardianul public acorda sau solicita
ajutorul necesar, in caz de nevoie, gardienilor publici din posturile
invecinate ori cadrelor de politie prin statia de radio emisie-receptie,
telefon, fluier sau alt mijloc.
(2) Semnalele folosite cu fluierul se stabilesc in consemnul general al
posturilor.
Art. 40
La iesirea din post, gardianul public comunica, dupa caz, celui care ia in
primire postul sau reprezentantului unitatii evenimentele ce au avut loc,
facand mentiuni despre acestea in procesul-verbal de predare-primire a serviciului.
Art. 41
(1) La iesirea din post, gardianul public preda armamentul, munitia,
documentele si materialele aflate asupra sa.
(2) Predarea armamentului se face in locul sau in camera special amenajata
pentru aceasta.
CAP. 6
Controlul si indrumarea unitatilor de gardieni publici
Art. 42
Controlul, indrumarea, sprijinul si acordarea asistentei de specialitate
privind activitatile corpurilor gardienilor publici, desfasurate de catre
organele prevazute la art. 25 din Legea nr. 26/1993, trebuie sa asigure
cresterea eficientei pazei bunurilor si a valorilor, intarirea raspunderii
personalului, precum si prevenirea evenimentelor negative.
Art. 43
Modul in care gardienii publici executa paza unitatilor sau a zonei incredintate
va fi controlat si de personalul de conducere, de instruire, de comandantii de
grupa, precum si de reprezentantii beneficiarilor.
Art. 44
(1) Persoanele desemnate sa efectueze controlul privind modul de executare
a serviciului de catre gardienii publici vor fi insotite, de regula, de un
reprezentant al beneficiarului de paza ori al unitatii de gardieni publici.
Pentru executarea controlului vor fi prezentate, dupa caz, legitimatia de
serviciu sau imputernicirea data in acest scop si actul de identitate.
(2) Gardianul public controlat in timpul serviciului raporteaza, folosind
formula: "Domnule... in timpul serviciului meu nu s-a intamplat
nimic" (daca s-a intamplat, raporteaza evenimentul). "Sunt gardian
public de serviciu...".
Art. 45
Rezultatul controlului si masurile stabilite se consemneaza intr-un
registru aflat la sediul unitatii beneficiare de paza, iar constatarile care
privesc executarea serviciului de catre gardienii publici se consemneaza in
carnetul postului.
Art. 46
Seful de detasament sau comandantul de grupa verifica, zilnic, constatarile
in carnetul postului si, dupa caz, ia masuri pentru inlaturarea neajunsurilor
ori de raportare pe cale ierarhica.
Art. 47
Este interzisa efectuarea controalelor asupra modului de indeplinire a
serviciului de catre gardienii publici prin metode neadecvate, cum sunt:
apropierea pe ascuns, incercarea de a-i lua arma sau prin alte procedee care
pot provoca accidente.
CAP. 7
Dotarea, evidenta, portul si pastrarea armamentului si munitiei
Art. 48
(1) Autorizarea unitatilor si subunitatilor de gardieni publici de a detine
armament si munitie se face in conditiile legii.
(2) Armamentul si munitia se asigura de Ministerul de Interne, iar
contravaloarea munitiilor, pieselor de schimb, accesoriilor, materialelor de
intretinere si de tragere va fi suportata de unitatile de gardieni publici.
(3) Gardienii publici sunt dotati cu armament si munitia necesara in raport
cu misiunea pe care o au de indeplinit, cu avizul inspectoratului de politie
judetean sau al Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti.
Art. 49
In timpul serviciului, armamentul se poarta dupa regulile militare.
Art. 50
Gardienii publici, cu drept de portarma in timpul serviciului, vor avea
asupra lor ordinul de serviciu emis de conducerea Corpului gardienilor publici,
care cuprinde: numele si prenumele, functia, seria si numarul actului de
identitate, felul, seria si numarul armei, cantitatea de munitie, data emiterii
si valabilitatea. Ordinul de serviciu va fi avizat anual de catre inspectoratul
de politie judetean sau de catre Directia Generala de Politie a Municipiului
Bucuresti.
Art. 51
Armamentul si munitia din dotarea unitatilor si subunitatilor de gardieni
publici, pe timpul cat nu este folosit in serviciu, se pastreaza in fisete
metalice, in camere special amenajate, cu incuietori sigure si dispozitive
eficiente de alarmare impotriva efractiei. Camerele de armament vor fi
asigurate cu paza inarmata, pe trei schimburi.
Art. 52
Personalul Corpului gardienilor publici, dotat cu armament, care in timpul
serviciului a facut uz de arma, este obligat sa aduca la cunostinta, de indata,
sefului ierarhic despre aceasta, urmand ca cercetarile sa se efectueze conform
prevederilor legale.
CAP. 8
Recompense si sanctiuni
Art. 53
Incalcarea de catre gardienii publici, cu vinovatie, a obligatiilor de
serviciu ce le revin atrage raspunderea lor disciplinara, administrativa,
patrimoniala sau penala, dupa caz.
Art. 54
(1) Gardienii publici care in activitatea desfasurata dau dovada de
abnegatie, spirit de raspundere, sacrificiu si aduc o contributie importanta in
apararea avutului public si privat, la apararea ordinii si linistii publice pot
fi recompensati in conditiile legii.
(2) Pentru neindeplinirea indatoririlor de serviciu si savarsirea de
abateri in timpul sau in legatura cu serviciul, personalului Corpului
gardienilor publici i se pot aplica sanctiunile prevazute de lege.
Art. 55
Procedura de aplicare a sanctiunilor si caile de atac sunt cele prevazute
de legislatia in vigoare.
CAP. 9
Acordarea, descrierea, durata de folosinta, reguli privind portul uniformei
si al insemnelor distinctive de ierahizare
Art. 56
(1) Personalul de conducere, de instruire si de paza are dreptul la
uniforma de serviciu si echipament de protectie specific locului unde
conditiile de desfasurare a activitatii impun aceasta, care se acorda gratuit
din fondurile alocate si veniturile realizate.
(2) Personalul prevazut in alin. (1) poarta uniforma si insemnele
distinctive de ierarhizare, potrivit functiei indeplinite, numai in timpul
executarii serviciului.
Art. 57
Descrierea uniformei, a insemnelor distinctive de ierarhizare, precum si
articolele din care se compune uniforma, durata de folosinta, uzura maxima si
regulile privind portul sunt prevazute in anexele nr. 2 - 4.
CAP. 10
Dispozitii finale
Art. 58
Dispozitiile privind drepturile si indatoririle salariatilor, prevazute de
legislatia muncii si prevederile legale referitoare la paza bunurilor, sunt
aplicabile si personalului corpurilor gardienilor publici.
Art. 59
Corpul gardienilor publici functioneaza ca unitate prestatoare de servicii,
pe principiul autofinantarii. Cheltuielile privind salarizarea, echiparea,
dotarea materiala, asigurarile sociale si altele asemenea se realizeaza din
incasarile efectuate de la beneficiarii serviciilor.
Art. 60
Autovehiculele corpurilor gardienilor publici pot purta insemne distinctive
si pot fi dotate cu aparatura de radiocomunicatii si alte mijloace tehnice, in
functie de nevoile reale ale fiecarui corp.
Art. 61
In ziua de 30 mai a fiecarui an se sarbatoreste "Ziua Gardianului
Public".
Art. 62
Corpurile gardienilor publici asigura, in activitatea proprie, aplicarea
normelor de protectie a muncii, prevenirea si stingerea incendiilor, prin
inspectorii stabiliti de acestea si prin sefii de detasamente din sectoarele de
responsabilitate.
Art. 63
Departamentul pentru Administratie Publica Locala, cu avizul Ministerului
Finantelor, va stabili normele metodologice cu privire la constituirea,
evidenta si urmarirea restituirii fondului de infiintare a corpurilor
gardienilor publici.
Art. 64
Anexele nr. 1 - 4 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1
FUNCTII DE CONDUCERE SPECIFICE
----------------------------------------------------------
Nr. Indemnizatia
crt Functia de conducere
- lei -
----------------------------------------------------------
1. Sef corp gardieni publici 81.200
2. Adjunct sef corp gardieni publici 71.000
3. Instructor-sef, sef detasament 45.500
4. Adjunct sef detasament, sef dispecerat 36.300
5. Comandant de grupa 33.500
----------------------------------------------------------
NOTA:
Indemnizatiile de conducere din prezenta anexa se vor indexa in baza
hotararilor Guvernului adoptate dupa data de 1 octombrie 1996, in procentul
prevazut de acestea pentru unitatile bugetare.
ANEXA 2
ARTICOLELE
din care se compune uniforma si durata maxima de uzura
---------------------------------------------
Nr. Denumirea Durata
crt. articolului maxima
de uzura
- ani -
---------------------------------------------
1. Scurta imblanita 3
2. Costum de iarna 3
3. Costum de vara 2
4. Caciula 3
5. Sapca pentru costum de iarna 3
6. Sapca pentru costum de vara 2
7. Fular P.N.A. 3
8. Camasa-bluza 1
9. Camasa 1/2
10. Cravata 1
11. Scurta de vant 2
12. Bocanci de culoare neagra 2
13. Pantofi de vara de culoare neagra 1
14. Pantofi de iarna de culoare neagra 2
15. Centura 3
16. Curea 3
17. Portcarnet 3
18. Emblema pentru sapca si
pentru caciula 2
19. Insemne distinctive 1
20. Pelerina de ploaie 3
21. Palarie pentru gardieni
publici (femei) 2
---------------------------------------------
NOTA:
1. Dupa expirarea duratei de uzura, articolele de uniforma raman in
proprietatea titularului.
2. In functie de posibilitatile fiecarui corp al gardienilor publici, se
pot asigura in norma sau contra cost pulovere cu anchior, manusi, ciorapi de
culoare neagra.
ANEXA 3
DESCRIEREA
uniformei de serviciu si a insemnelor distinctive ale personalului Corpului
gardienilor publici
A. Uniforma de serviciu
Uniforma de serviciu pentru personalul corpurilor gardienilor publici este
confectionata in varianta vara-iarna si se compune din:
1. Haina - figura nr. 1 A - se confectioneaza din tergal pentru varianta de
vara, iar pentru varianta de iarna, din stofa, ambele fiind de culoare neagra.
Croiala este dreapta, putin cambrata in talie (pentru a acoperi in
intregime bazinul) si se incheie la un rand de nasturi.
Spatele hainei se confectioneaza din doua bucati, avand cusatura pe mijloc,
fara slit.
Are in partea inferioara, lateral, la nivelul mijlocului dintre cei doi
nasturi, doua buzunare ascunse, prevazute cu clapa. In partea superioara,
stanga sus, are prevazuta o bentita, cusuta in partea exterioara, iar sub guler
este prinsa cu un nasture, pe care se pun tresele pentru ierarhizare.
Haina se poarta cu camasa de culoare bleu si cravata de culoare neagra.
2. Pantalonul - figura nr. 1 B -, in varianta vara-iarna, se confectioneaza
din aceleasi materiale ca haina, fiind de culoare gri-inchis, cu vipusca de
culoare neagra inclusa in cusatura. Are croiala dreapta, fara manseta, lungimea
poate ajunge pana la partea superioara a tocului incaltamintei, iar largimea ei
este intre 210-250 mm, in raport cu talia. Pantalonul este prevazut cu doua
buzunare laterale si un buzunar la spate, inchis cu clapa si nasture.
Pantalonul se confectioneaza cu betelie obisnuita si este prevazut cu patru
gaici lungi de 70 mm si late de 20 mm, prinse in partea superioara prin
cusatura beteliei, iar in partea inferioara prinse cu nasture de format mic,
astfel incat pantalonul sa permita portul centurii a carei latime este de 50
mm.
3. Fusta se confectioneaza, in locul pantalonului, numai la costumul de
vara al femeilor. Croiala este dreapta, largimea stabilindu-se in raport cu
talia, iar lungimea este de 50 mm sub rotula genunchiului.
4. Camasa-bluza - figura nr. 2 - se confectioneaza din poplin sau tercot de
culoare bleu, inchisa la gat si incheiata cu cinci nasturi; maneca este scurta,
in partea superioara avand doua buzunare cu burduf si clape care se incheie cu
cate un nasture de format mic. Pe clapa buzunarului din partea stanga se aplica
o bentita lata de 30 mm, cusuta in partea exterioara si prinsa cu un nasture
spre interior, pe care se aplica tresele pentru ierarhizare.
Camasa-bluza se poarta deschisa la gat (sau cu cravata), cu partea
inferioara introdusa in pantaloni sau in fusta. Poate fi purtata si sub haina,
cu cravata.
5. Camasa se confectioneaza din panza, poplin sau tercot de culoare bleu.
Se poarta cu cravata sub veston sau sub scurta de vant.
6. Scurta de vant - figura nr. 3 - se confectioneaza din tercot de culoare
neagra. Se poarta deschisa la gat, putand fi purtata si inchisa datorita
croiului cu revere rasfrante; se incheie cu fermoar pe interior si la patru
nasturi pe exterior.
In partea de jos si la maneci este prevazuta cu elastic.
Scurta de vant este prevazuta cu doua buzunare oblice ascunse, care se
incheie cu fermoar. Pe interior, in partea dreapta, este prevazuta cu un
buzunar care se incheie cu un nasture.
Pe cusatura de deasupra buzunarului oblic, din partea stanga, se aplica o
bentita din acelasi material, lata de 30 mm, cusuta in exterior si prinsa cu
nasture in interior, pe care se aplica tresele pentru ierarhizare.
Spatele este confectionat din trei parti, una in partea de sus si doua in
partea de jos, prevazute cu pense. Lungimea trebuie sa depaseasca talia cu
100-120 mm.
7. Pelerina de ploaie - figura nr. 4 - are croiala tip raglan si este
deschisa la gat, cu posibilitatea de a fi purtata si inchisa. Se incheie in
fata la un rand cu patru nasturi ascunsi, iar ajustarea in talie se face cu
ajutorul unui cordon cu doua catarame din metal sau inlocuitori.
Maneca are croiala raglan. Pelerina este prevazuta cu doua buzunare asezate
oblic (ascunse) cu laisturi (de 170-180 mm lungime si de 40 mm latime) sub
guler si se prinde cu trei nasturi mici.
Gluga este confectionata din acelasi material.
Pelerina de ploaie este de culoare neagra si se confectioneaza dintr-un
material impermeabil.
In partea stanga sus are o bentita cusuta in exterior (lunga de 100 mm si
lata de 30 mm) si prinsa cu un nasture sub rever, pe care se aplica tresele
pentru ierarhizare.
8. Scurta imblanita - figura nr. 5 - se confectioneaza din tercot de
culoare neagra, usor matlasata, cu mesada detasabila, de culoare asortata cu
fata scurtei. Modelul este tip sport, se incheie cu fermoar in interior si cu
butoni in exterior, are guler pe gat, prevazut cu snur ascuns.
In talie si in partea de jos, pentru ajustare pe corp, este prevazuta tot
cu snur ascuns. Lateral (stanga-dreapta), in partea de jos, sunt dispuse doua
buzunare aplicate, drepte, cu clape care se incheie cu nasturi. In partea de
sus (stanga-dreapta) va fi prevazuta cu buzunare drepte cu clape care se inchid
cu nasturi. Pe clapa buzunarului de sus din partea stanga este prevazuta o
bentita (100 mm lungime si 30 mm latime) cusuta in partea dinspre umar si
prinsa cu un nasture in partea interioara, pe care se aplica tresele de
ierarhizare. Largimea scurtei imblanite se stabileste in raport cu talia,
acoperind in intregime bazinul.
9. Sapca - figura nr. 6 - se confectioneaza din acelasi material cu
costumul de vara sau de iarna, dupa caz.
Calota sepcii este de forma ovala, cu distanta de 20 mm intre diametrul
latimii si diametrul lungimii, este intinsa cu ajutorul unei sarme din otel,
pentru a-si mentine forma.
Banda are diametrul ce rezulta din marimea sepcii si se confectioneaza din
carton tare. Pe partea exterioara a benzii se aplica o tesatura din lana (lata
de 40 mm) de culoare neagra, cu romburi de culoare bleu.
Sapca este captusita cu tesatura de culoare asortata calotei.
Cozorocul este de culoare neagra, de forma ovalizata, si se fixeaza la
sapca, inclinat.
Sapca este prevazuta deasupra cozorocului cu un snur dublu de culoare
neagra. Capetele snurului sunt prinse pe linia colturilor cozorocului cu cate
un buton de culoare galbena. Sapca are aplicata, in fata - la centru - pe
banda, emblema.
Cozorocul de la sapca sefului corpului, a adjunctului (adjunctilor) si a
sefilor de detasamente este prevazut cu doua randuri de frunze de stejar, iar
pentru personalul de instruire si pentru seful grupei, cu un rand de frunze de
stejar.
10. Caciula - figura nr. 7 - este de culoare neagra, confectionata din
tercot, prevazuta cu doua clape din blana industriala. Clapa din fata este
rotunjita iar cea din spate formeaza doua urechi laterale, prevazute cu doi
nasturi si o bentita pentru incheierea acestora deasupra capului sau sub
barbie. La mijlocul clapei din fata se aplica emblema.
Caciula este captusita cu tesatura din celofibra in amestec cu fibre
poliamidice sau poliesterice, asortata la culoarea calotei.
Pentru seful corpului si adjunctul (adjunctii), blana de la caciula este
naturala, de culoare gri.
11. Bocancii sau ghetele sunt din piele de culoare neagra, prevazuti cu
bombeuri, au talpa si tocuri din duroflex si se incheie cu sireturi sau cu
fermoar.
12. Pantofii sunt din piele de culoare neagra, prevazuti cu bombeuri, fara
ornamentatie si se incheie cu sireturi.
Pentru sezonul de vara se pot confectiona pantofi perforati, iar pentru
femei, acestia pot avea decupaj.
13. Centura - figura nr. 8 - este de culoare neagra, fara diagonala, are
latimea de 50 mm si se incheie cu o catarama din metal de culoare galbena.
14. Emblema - figura nr. 9 - se aplica pe sapca si pe caciula de catre
personalul Corpului gardienilor publici cu drept de uniforma. Se confectioneaza
din metal de culoare galbena, in forma de rozeta circulara, cu diametrul de 40
mm, incadrata cu un rand de frunze de stejar.
Pentru seful corpului, adjunctul (adjunctii) si sefii de detasamente
emblema este incadrata cu doua randuri de frunze de stejar, este bombata, avand
in centrul sau un triunghi echilateral cu colturile rotunjite si latura de 35
mm, emailat in culorile drapelului de stat al Romaniei, si are imprimata in
relief, in partea superioara, inscriptia de culoare alba "ROMANIA",
iar in partea inferioara, initialele "C.G.P.".
15. Cravata - figura nr. 10 - se confectioneaza din tesatura poliesterica
tip matase, este de culoare neagra, cu un medalion cu inscriptia G.P. pe fond
de culoare albastra si cu tricolorul in diagonala.
16. Fularul se confectioneaza din fibre P.N.A. tip lana, de culoare neagra.
17. Ecusonul pentru maneca - figura nr. 11 - se confectioneaza din fibre
poliesterice pe fond de culoare bleu, avand in partea superioara inscriptia
"GARDIENI PUBLICI", la mijloc culorile drapelului de stat al
Romaniei, asezate in pozitie verticala, iar in partea inferioara, inscriptia
"ORDINE SI PAZA", sub care se inscrie denumirea judetului. Se poarta
pe bratul stang de catre intreg personalul cu drept de uniforma.
18. Numarul matricol - figura nr. 12 - se confectioneaza din metal in forma
de octogon, pe fond de culoare galbena, in care se inscrie o rozeta circulara
reprezentand culorile drapelului de stat al Romaniei si inscriptia "CORPUL
GARDIENILOR PUBLICI", iar la mijloc, un cerc de culoare bleu, unde este
trecut numarul matricol al personalului cu drept de uniforma si abrevierea
denumirii judetului. Se poarta pe partea dreapta, deasupra buzunarului.
19. Portcarnetul - figura nr. 8 - se confectioneaza din piele sau din
inlocuitori de culoare neagra si se compune din doua fete prinse printr-un
burduf. Partea din spate se rabateaza sub forma de capac si se incheie in fata
printr-un buton sau tic-tuc. Se poarta fixat pe centura prin doua gaici.
20. Palaria pentru gardieni publici (femei) se confectioneaza din fetru de
culoare neagra; deasupra borului se monteaza o banda la fel ca la sapca.
B. Insemnele distinctive de ierarhizare (figura nr. 13)
In raport cu functiile indeplinite, insemnele distinctive de ierarhizare au
urmatoarele forme si marimi:
a) seful corpului - trei trese din tesatura cu fibre metalizate, de culoare
galbena, cu latimea de 15 mm, asezate paralel, avand intre ele o distanta de 5
mm;
b) adjunctul sefului corpului - doua trese, cu latimea de 15 mm, din
tesatura cu fibre metalizate de culoare galbena, asezate paralel, avand intre
ele o distanta de 5 mm;
c) seful compartimentului instruire - o tresa lata de 15 mm, fixata la
jumatatea bentitei, paralel cu laturile mici, din tesatura cu fibre metalizate
de culoare galbena;
d) seful detasamentului - trei trese din tesatura cu fibre metalizate de
culoare galbena, cu latimea de 10 mm, asezate paralel, avand intre ele o
distanta de 5 mm;
e) instructorul - doua trese cu latimea de 10 mm, cu fibre metalizate,
avand intre ele o distanta de 5 mm;
f) seful de grupa - o tresa din tesatura metalizata de 10 mm, prinsa la
jumatatea bentitei;
g) gardianul public principal - o tresa din tesatura cu fibre din poliester
de culoare galbena, cu o lungime de 15 mm, avand inscriptia "G.P.";
h) gardianul public - o tresa din poliester de culoare albastra, cu
lungimea de 15 mm, avand inscriptia "G.P."
COSTUM GARDIENI PUBLICI - Figura nr. 1, CAMASA - BLUZA - Figura nr. 2,
SCURTA DE VANT - Figura nr. 3, PELERINA DE PLOAIE - Figura nr. 4, SCURTA IMBLANITA
- Figura nr. 5, SAPCA - Figura nr. 6, CACIULA - Figura nr. 7, CENTURA CU
PORTCARNET - Figura nr. 8, EMBLEMA - Figura nr. 9, CRAVATA - Figura nr. 10,
ECUSON PENTRU MANECA - Figura nr. 11, NUMAR MATRICOL - Figura nr. 12, INSEMNE
DISTINCTIVE DE IERARHIZARE - Figura nr. 13 se afla in Monitorul Oficial nr. 24
din 1997.
ANEXA 4
REGULI
privind portul uniformei si al insemnelor distinctive de ierarhizare
1. Personalul cu drept de uniforma, insemne distinctive si echipament de
protectie este obligat sa le poarte in timpul executarii serviciului, precum si
in deplasarea la si de la serviciu.
2. Personalul care beneficiaza de uniforma si de echipament de protectie
este obligat sa le poarte ingrijit, sa le intretina corespunzator si sa
respecte cu strictete regulile privind portul acestora. Este interzisa
modificarea uniformei si a echipamentului de protectie sau purtarea lor cu alte
articole de imbracaminte.
3. Persoanele care au fost transferate in alte sectoare de activitate, cele
carora li s-a desfacut contractul de munca ori au fost pensionate nu mai au
dreptul sa poarte uniforma si insemnele distinctive.
4. Corpurile gardienilor publici si detasamentele independente au obligatia
sa tina evidenta persoanelor carora li s au acordat uniforme de serviciu si
echipament de protectie, a articolelor din care se compun si a duratei maxime
de uzura a acestora. De asemenea, sunt obligate sa verifice respectarea cu
strictete a prezentelor reguli de catre intregul personal care beneficiaza de
uniforma de serviciu si de echipament de protectie.