ORDONANTA
URGENTA Nr. 119 din 23 decembrie 2010
privind regimul de control
al operatiunilor cu produse cu dubla utilizare
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 892 din 30 decembrie 2010
Având în vedere Regulamentul (CE) nr. 428/2009 al
Consiliului din 5 mai 2009 de instituire a unui regim
comunitar pentru controlul exporturilor, al transferului, serviciilor de
intermediere şi tranzitului de produse cu dublă utilizare, publicat în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. L134 din 29 mai 2009 şi intrat în vigoare la
data de 27 august 2009, prevederile fiind direct
aplicabile în toate statele membre ale Uniunii Europene,
în scopul îmbunătăţirii regimului de control al
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare şi pentru îndeplinirea standardelor
stabilite prin Rezoluţia 1540 a Consiliului de Securitate al ONU din 28 aprilie
2004 şi prin rezoluţiile subsecvente acesteia,
considerând că adoptarea prezentului proiect de act
normativ permite extinderea controlului operaţiunilor cu produse cu dublă
utilizare, în special asupra tranzitului de produse cu dublă utilizare
necomunitare, dacă produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori
parţial, utilizării la dezvoltarea, producerea, manipularea, funcţionarea,
întreţinerea, depozitarea, detectarea, identificarea, diseminarea armelor de
distrugere în masă şi a mijloacelor lor purtătoare sau pot fi destinate,
integral ori parţial, unei utilizări finale militare, precum şi introducerea
unor sancţiuni pentru încălcarea prevederilor revizuite,
având în vedere faptul că neadoptarea prezentului act
normativ în regim de urgenţă va afecta în mod semnificativ controlul
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, iar în situaţia constatării de
către Curtea Europeană de Justiţie a neîndeplinirii de către un stat membru a
obligaţiilor ce îi revin putându-se aplica sancţiuni pecuniare sub forma unor
sume forfetare sau a unei amenzi,
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta ordonanţă de
urgenţă reglementează regimul de control al operaţiunilor cu produse cu dublă
utilizare, precum şi măsurile necesare în vederea aplicării Regulamentului (CE)
nr. 428/2009 al Consiliului din 5 mai 2009 de instituire a unui regim comunitar
pentru controlul exporturilor, transferului, serviciilor de intermediere şi
tranzitului de produse cu dublă utilizare, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 134 din 29 mai 2009, denumit în continuare Regulamentul Consiliului, precum şi
respectarea Acţiunii Comune a Consiliului nr. 401/2000/PESC privind controlul
asistenţei tehnice ce vizează anumite produse cu utilizare finală militară,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene nr. L 159 din 30 iunie
2000, denumită în continuare Acţiune comună.
Art. 2. - Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte:
a) drepturile şi obligaţiile persoanelor fizice şi
juridice române ori rezidente în România care derulează operaţiuni cu produse
cu dublă utilizare şi asistenţă tehnică ce vizează anumite utilizări finale
militare;
b) componentele sistemului
naţional de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare;
c) măsurile necesare aplicării
prevederilor legislaţiei în domeniu, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Consiliului, inclusiv sancţiunile pentru nerespectarea acestora.
Art. 3. -In sensul prezentei ordonanţe de urgenţă,
termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) produse cu dublă
utilizare, operaţiune de export, exportator, declaraţie de export, intermediar,
servicii de intermediere, tranzit, autorizaţie individuală de export,
autorizaţie globală de export, autorizaţie generală naţională de export,
autorizaţie generală comunitară de export, teritoriu vamal al Uniunii Europene,
produse cu dublă utilizare necomunitare, utilizare finală militară, declaraţia
destinatarului final, transfer-definite şi având
înţelesul conform prevederilor Regulamentului Consiliului;
b) destinatar - orice
persoană către care se expediază produsele cu dublă utilizare;
c) destinatar final -
orice persoană care utilizează în fapt produsele cu dublă utilizare care fac
obiectul operaţiunilor supuse controlului;
d) utilizare finală - scopul exact în care vor fi utilizate produsele;
e) destinaţie finală - locul de utilizare finală a produselor;
f) ţară terţă - orice ţară din afara teritoriului vamal al Uniunii Europene;
g) asistenţă tehnică - operaţiune, astfel cum este definită la art. 1 lit. a) şi b) din
Acţiunea comună;
h) regimuri internaţionale
de control al exporturilor, organisme şi tratate -
conform definiţiei din art. 1 lit. c) din Acţiunea comună.
Art. 4. - Ministerul Afacerilor Externe, prin
Departamentul pentru controlul exporturilor - ANCEX, denumit în continuare ANCEX,
este autoritatea naţională în domeniul controlului
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare şi răspunde de aplicarea politicii
Guvernului în acest domeniu.
CAPITOLUL II
Domeniu de aplicare
Art. 5. - (1) Se supun regimului de control prevăzut de
prezenta ordonanţă de urgenţă şi în conformitate cu Regulamentul Consiliului
următoarele operaţiuni cu produse cu dublă utilizare:
a) exportul, în regim vamal definitiv sau suspensiv,
inclusiv transmiterea de produse software sau tehnologie prin mijloace
electronice, prin fax ori telefon unor persoane sau parteneri din afara Uniunii
Europene;
b) transferul intracomunitar;
c) serviciile de intermediere;
d) tranzitul;
e) asistenţa tehnică.
(2) Se supun regimului de control destinaţia şi
utilizarea finală ale produselor cu dublă utilizare care fac obiectul
operaţiunilor prevăzute la alin. (1).
(3) Se supun regimului de
control sursele potenţiale de export ale produselor cu dublă utilizare create
ca urmare a unor activităţi de cercetare, dezvoltare, producere.
Art. 6. - Se supun regimului de control, în conformitate
cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă,
operaţiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute în anexa I la Regulamentul Consiliului.
Art. 7. - (1) Se supun regimului de control, în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă, şi operaţiunile cu
produse cu dublă utilizare care nu figurează în anexa I
la Regulamentul Consiliului, în situaţiile prevăzute
la art. 4 şi 8 din Regulamentul Consiliului.
(2) Operaţiunile cu aceste produse se supun regimului
de control prin ordin al ministrului afacerilor externe, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 8. - Regimul de control al operaţiunilor cu
produse cu dublă utilizare menţionate la art. 5 alin. (1) se realizează ţinând
seama de:
a) obligaţiile ce decurg din sancţiunile impuse de
rezoluţii ale Consiliului de Securitate al ONU, deciziile adoptate de Uniunea
Europeană în cadrul politicii externe şi de securitate comună şi modalităţile
de punere în aplicare a acestora, regulamentele Uniunii Europene, deciziile
OSCE, cu derogările prevăzute potrivit prevederilor art. 8 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancţiunilor
internaţionale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009;
b) considerente de politică externă şi securitate
naţională;
c) existenţa unor informaţii
întemeiate potrivit cărora operaţiunile cu produse cu dublă utilizare
menţionate la art. 5 alin. (1) ar putea fi legate de activităţi teroriste, de
ameninţare a securităţii publice, a siguranţei naţionale şi de încălcare a drepturilor omului;
d) obiectivul neproliferării armelor de distrugere în
masă şi a mijloacelor purtătoare de asemenea arme;
e) principiul cooperării cu statele care promovează o
politică de neproliferare similară.
CAPITOLUL III
Autorizarea prin licenţă
SECŢIUNEA 1
Autorizarea prin licenţă a operaţiunilor cu
produse cu dublă utilizare şi controlul asistenţei tehnice referitoare la anumite utilizări finale
militare
Art. 9. - (1) Operaţiunile cu produse cu dublă
utilizare se supun autorizării prin eliberarea de licenţe. In sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, termenul licenţă este identic, ca definiţie, cu
termenul autorizaţie, utilizat în Regulamentul
Consiliului.
(2) Tipurile de licenţe care se emit de către ANCEX
pentru operaţiuni cu produse cu dublă utilizare sunt:
a) licenţă individuală de export;
b) licenţă globală de export;
c) licenţă generală naţională de export;
d) licenţă pentru serviciile de intermediere;
e) licenţă pentru tranzit.
(3) Cererile pentru licenţele prevăzute la alin. (2)
lit. a), b), d) şi e) se transmit la ANCEX pe modelele de formulare publicate
în anexele IIIa şi IIIb la Regulamentul Consiliului, completate în totalitate şi
semnate de reprezentantul legal al operatorului economic. Solicitantul este
răspunzător pentru corectitudinea tuturor datelor şi informaţiilor conţinute în
cerere şi în documentele anexate.
(4) ANCEX soluţionează cererile de licenţă în termen de
maximum 45 de zile de la data depunerii documentaţiei complete necesare.
(5) Cererile pentru licenţe se aprobă sau se resping prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(6) Ministrul afacerilor
externe poate delega competenţa de emitere a ordinului privind eliberarea sau
respingerea unei licenţe.
(7) Licenţele generale
naţionale de export pot fi folosite de către toţi exportatorii stabiliţi sau
care au reşedinţa în România, în condiţiile menţionate în licenţă.
(8) Pentru anumite exporturi de
produse cu dublă utilizare către destinaţiile şi în condiţiile menţionate în
anexa II la Regulamentul Consiliului, exportatorii pot beneficia de licenţa generală comunitară de export nr.
EU001.
Art. 10. - (1) Operaţiunile de export cu produsele cu
dublă utilizare prevăzute în anexa I la Regulamentul Consiliului şi asistenţa tehnică se efectuează în
baza licenţelor individuale de export, valabile pentru tipurile şi categoriile
specificate.
(2) Pentru transferurile intracomunitare de produse cu
dublă utilizare prevăzute în anexa IV la Regulamentul Consiliului, atunci când autorizarea se face prin
licenţă individuală de export, se utilizează formularul din anexa lila la
Regulamentul Consiliului.
(3) Valabilitatea licenţei
individuale de export este de maximum un an de la data emiterii şi poate fi
prelungită de către ANCEX pentru o perioadă de maximum un an, în baza unei
solicitări justificate a exportatorului, înaintată la ANCEX cu minimum 30 de
zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(4) Autorizarea prin licenţă a
operaţiunii de export este condiţionată de prezentarea unei declaraţii de
utilizare finală, a altor documente justificative sau, după caz, a unui
certificat de utilizare finală.
(5) Exportatorul este obligat să obţină de la
partenerul extern certificatul de control al livrării eliberat ori certificat
de autoritatea competentă din ţara de destinaţie sau alte documente
doveditoare, atestând că marfa a ajuns la destinaţie. Certificatul de control
al livrării sau documentele doveditoare se prezintă la ANCEX în original sau
copie certificată, în termen de cel mult 4 luni de la data livrării.
(6) Licenţele individuale de
export pot face obiectul unor condiţii speciale, impuse de către ANCEX,
specificate în licenţa emisă.
(7) ANCEX poate cere
solicitantului de licenţă alte documente justificative pe care le consideră
necesare în luarea deciziei privind eliberarea licenţei.
Art. 11. - (1) Pentru exportul produselor cu dublă
utilizare prevăzute în anexa I la Regulamentul Consiliului se pot elibera licenţe globale de
export, valabile pentru tipurile şi categoriile de produse cu dublă utilizare
specificate.
(2) Pentru transferurile
intracomunitare de produse cu dublă utilizare prevăzute în anexa IV la Regulamentul Consiliului, atunci când
autorizarea se face prin licenţă globală de export se utilizează formularul din
anexa IIIa la Regulamentul Consiliului.
(3) Exportatorii pot beneficia
de licenţe globale în condiţiile în care au implementat un sistem de
administrare şi de control intern pentru transferul produselor, denumit generic
programul intern de control, care va fi certificat de către ANCEX.
(4) Valabilitatea licenţei globale de export este de 3
ani de la data emiterii. Termenul de valabilitate a licenţei poate fi prelungit
de către ANCEX pentru o perioadă de maximum un an, în baza unei solicitări
justificate a titularului, înaintată la ANCEX cu 30 de zile înainte de expirarea perioadei de valabilitate.
(5) Intr-un interval de 30 de
zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat să
prezinte la ANCEX un raport privind operaţiunile de export efectuate conform
licenţei globale de export.
Art. 12. - (1) Pentru exportul
produselor cu dublă utilizare prevăzute în anexa I la Regulamentul Consiliului cu excepţia produselor menţionate în partea
a 2-a a anexei II la
Regulamentul Consiliului şi pentru transferul produselor prevăzute în partea I a anexei IV la Regulamentul Consiliului,
poate fi solicitată o licenţă generală naţională de export.
(2) Exportatorul care intenţionează să exporte produse
cu dublă utilizare de pe teritoriul României folosind licenţele generale naţionale de export este obligat
să se înregistreze la ANCEX înainte de prima utilizare a unei astfel de
licenţe.
(3) ANCEX înregistrează exportatorul în termen de 10
zile de la data prezentării solicitării în scris, în condiţiile prevăzute la
art. 9 din Regulamentul Consiliului.
(4) Exportatorul indică în
declaraţia vamală faptul că utilizează licenţa generală naţională înscriind
numărul licenţei în rubrica 44 a acestui document.
(5) Exportatorul care utilizează licenţa generală
naţională de export informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a acestei
licenţe, nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a avut loc primul
export.
(6) La cererea ANCEX,
exportatorul transmite informaţii privind exporturile desfăşurate în
conformitate cu licenţele generale naţionale de export.
(7) Licenţele generale
naţionale de export se emit în conformitate cu elementele comune prevăzute în
anexa IIIc la Regulamentul Consiliului, prin ordin al ministrului afacerilor
externe, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(8) Documentele de transport care
însoţesc produsele cu dublă utilizare exportate în conformitate cu licenţa
generală naţională de export trebuie să fie însoţite de o declaraţie a
exportatorului, al cărei model este prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta ordonanţă de urgenţă.
(9) Intr-un interval de 30 de
zile de la încheierea anului calendaristic, exportatorul este obligat să
prezinte ANCEX un raport al operaţiunilor de export efectuate conform licenţei
generale naţionale de export.
(10) Licenţa generală naţională
de export produce efecte până la încetarea valabilităţii acesteia prin ordin al
ministrului afacerilor externe, care se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 13. - (1) Exportatorul care utilizează licenţa
generală comunitară are obligaţia să se înregistreze la ANCEX înainte de prima
utilizare a acesteia, iar ANCEX va notifica exportatorului înregistrarea în
termen de 10 zile lucrătoare de la primirea cererii de înregistrare.
(2) Exportatorul care utilizează licenţa generală
comunitară de export informează ANCEX în legătură cu prima utilizare a acestei
licenţe, nu mai târziu de 30 de zile de la data la care a avut loc primul
export.
Art. 14. - (1) Serviciile de intermediere pentru
produsele cu dublă utilizare prevăzute în anexa I la
Regulamentul Consiliului se efectuează în baza
licenţei pentru servicii de intermediere, dacă solicitantul a fost informat de
către ANCEX că produsele respective sunt sau pot fi destinate, integral ori
parţial, oricăreia dintre utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din
Regulamentul Consiliului.
(2) Prevederile alin. (1) se
extind şi pentru produse care nu figurează în anexa I la Regulamentul Consiliului dacă produsele respective sunt sau pot
fi destinate, integral ori parţial, oricăreia dintre utilizările menţionate la
art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului.
(3) Este necesară o licenţă pentru servicii de
intermediere şi pentru situaţia în care intermediarul are motive să suspecteze
că aceste produse sunt sau pot fi destinate oricăreia dintre utilizările
menţionate la art. 4 alin. (1) din Regulamentul Consiliului.
(4) Pentru îndeplinirea
obligaţiilor prevăzute la alin. (1), solicitantul trebuie să implementeze un
sistem de administrare sau de control intern pentru evaluarea riscurilor.
Art. 15. - (1) Pentru tranzitul
produselor cu dublă utilizare necomunitare prevăzute în anexa I la Regulamentul Consiliului se poate
impune obligaţia obţinerii unei licenţe dacă produsele respective sunt sau pot
fi destinate, integral ori parţial, oricăreia dintre utilizările menţionate în
art. 4 alin. (1) din Regulamentul Consiliului.
(2) Prevederile alin. (1) se
extind şi pentru produse care nu figurează în anexa I la Regulamentul Consiliului dacă produsele respective sunt sau pot
fi destinate, integral ori parţial, oricăreia dintre utilizările menţionate la
art. 4 alin. (1) din Regulamentul Consiliului.
(3) In situaţia în care se impune obligaţia obţinerii
unei licenţe pentru tranzitul produselor menţionate la alin. (1) şi (2),
cererea de licenţă pentru tranzitul acestor produse se poate face, dacă
exportatorul nu este rezident în România, de către orice agent împuternicit din
România al acestuia implicat în tranzitul respectiv.
Art. 16. - (1) ANCEX aprobă sau refuză eliberarea unei
licenţe după examinarea cererilor respective de către Consiliul pentru avizare.
(2) Emiterea licenţei privind exportul sau transferul
intracomunitar de produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear este
condiţionată de prezentarea de către solicitantul de licenţă a unei autorizaţii
de export ori transfer, după caz, eliberate de Comisia Naţională pentru
Controlul Activităţilor Nucleare.
Art. 17. - (1) Este supusă controlului, prin procedura
de autorizare prin licenţă, orice asistenţă tehnică acordată în afara Uniunii
Europene de către o persoană fizică sau juridică stabilită în România şi care
este destinată ori pentru care cel care o acordă are motive să suspecteze că
este destinată să contribuie la dezvoltarea, producerea, manipularea,
funcţionarea, întreţinerea, depozitarea, detectarea, identificarea sau
proliferarea armelor chimice, biologice ori nucleare sau a dispozitivelor
explozive nucleare şi vectorilor purtători de asemenea arme.
(2) Asistenţa tehnică este supusă controlului prin
procedura de autorizare prin licenţă şi în cazul în care ea se referă la
utilizări finale militare, altele decât cele prevăzute la alin. (1) şi este
acordată în ţări de destinaţie care fac obiectul unui regim de embargo privind
transferurile de arme, impus de Organizaţia Naţiunilor Unite, Uniunea Europeană
sau de Organizaţia pentru Securitate şi Cooperare în Europa.
(3) Prevederile alin. (1) nu se aplică dacă:
a) asistenţa tehnică este
acordată în oricare dintre ţările menţionate în partea a 3-a a anexei II la Regulamentul Consiliului;
b) asistenţa tehnică ia forma unui transfer de
informaţii care sunt „de domeniul public" sau care reprezintă „cercetare
ştiinţifică de bază", în conformitate cu definiţiile acestora în cadrul
aranjamentelor, regimurilor şi tratatelor internaţionale de control al
exporturilor; sau
c) asistenţa tehnică este
transmisă oral şi nu vizează elemente care intră sub incidenţa unuia sau mai
multor aranjamente, regimuri şi tratate internaţionale de control al exporturilor.
SECŢIUNEA a 2-a
Eliberarea certificatului internaţional de import
şi a certificatului de control al livrării
Art. 18. - (1) ANCEX eliberează certificatul
internaţional de import, certificatul de control al livrării sau alte documente
echivalente, emise ori certificate în condiţiile cerute de autoritatea
competentă din ţara exportatorului.
(2) Prevederile alin. (1) nu se aplică în relaţiile cu
statele părţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltării, producerii,
stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, în cazul
importurilor de produse cu dublă utilizare prevăzute în listele nr. 2 şi 3 din
anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Convenţiei
privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor
chimice şi distrugerea acestora, republicată. Pentru clarificarea unor aspecte
specifice, ANCEX poate solicita declarantului alte documente justificative.
Art. 19. - (1) Certificatul internaţional de import se
emite de către ANCEX în termen de 10 zile de la depunerea de către solicitant a
documentaţiei complete, poate fi utilizat de autorităţile ţării exportatoare în
procedurile premergătoare exportului, în folosul persoanei specificate, şi nu
poate fi transferat altei persoane.
(2) Solicitantul va notifica
ANCEX cu privire la orice modificări ale datelor cuprinse în certificatul
internaţional de import, declaraţia utilizatorului final şi certificatul de
control al livrării, într-un interval de 10 zile de la data la care au
intervenit acele modificări. Dacă datele conţinute în documente sunt în curs de
a fi schimbate sau au fost schimbate, ANCEX este îndreptăţit să retragă
certificatul.
Art. 20. -In cazul în care importul produselor pentru
care ANCEX a eliberat un certificat internaţional de import se face în unul
dintre birourile vamale ale statelor membre ale Uniunii Europene, persoana în
favoarea căreia s-a eliberat certificatul internaţional de import va notifica
ANCEX cu privire la sosirea produselor pe teritoriul României, în termen de 20
de zile de la efectuarea operaţiunii.
Art. 21. - (1) Emiterea certificatului internaţional de
import poate fi refuzată sau certificatul internaţional de import poate fi
retras în situaţiile în care:
a) solicitantul, partenerul extern sau destinatarul final acţionează împotriva prevederilor Regulamentului
Consiliului;
b) emiterea certificatului ar
încălca obligaţiile internaţionale ale României şi ar pune în pericol
îndeplinirea unor astfel de obligaţii;
c) comercializarea produselor
ar încălca interesele de securitate naţională ale României;
d) solicitantul a prezentat
date şi informaţii incorecte, neconforme cu realitatea sau incomplete.
(2) Eliberarea certificatului
internaţional de import pentru produse cu dublă utilizare din domeniul nuclear
este condiţionată de prezentarea de către solicitantul certificatului
internaţional de import a unei autorizaţii de import eliberate de Comisia
Naţională pentru Controlul Activităţilor Nucleare.
(3) Eliberarea certificatului
de control al livrării poate fi refuzată în situaţia în care verificările
efectuate de ANCEX dovedesc neconcordanţa cu datele furnizate pentru eliberarea
documentului.
(4) ANCEX emite certificatul de control al livrării în
termen de 30 de zile de la depunerea documentaţiei complete.
SECŢIUNEA a 3-a
Dispoziţii comune
Art. 22. - Eliberarea documentelor de export pentru
substanţele înscrise în listele nr. 2 şi 3 din anexa nr. 1 la Legea nr. 56/1997,
republicată, către statele părţi la Convenţia privind interzicerea dezvoltării,
producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora nu
este condiţionată de prezentarea unui certificat de utilizator final, eliberat
sau certificat de autoritatea de stat desemnată în acest scop din statul
destinatar al exporturilor ori a unui document
echivalent.
Art. 23. - (1) Titularii sau beneficiarii licenţelor
sunt obligaţi să declare la ANCEX orice modificări sau diferenţe faţă de datele
înscrise în licenţe, constatate în documente, precum şi la predarea ori
preluarea produselor cu dublă utilizare respective.
(2) In cazul în care asemenea
modificări sau diferenţe schimbă condiţiile în temeiul cărora a fost eliberată
licenţa, aceasta este revocată prin ordin al ministrului afacerilor externe.
Declararea acestor modificări sau diferenţe se efectuează în scris şi este
însoţită, după caz, de o nouă cerere de licenţă.
(3) Ministrul afacerilor
externe poate delega competenţa de emitere a ordinului de revocare a unei
licenţe.
(4) In documentele comerciale relevante referitoare la
produsele cu dublă utilizare, exportatorul are
obligaţia să înscrie următorul
text: „Aceste produse se supun regimului de control al exporturilor de produse
cu dublă utilizare." In acest sens, documentele comerciale relevante
includ, în special, contracte, facturi, confirmări ale comenzilor, precum şi
documente de expediţie.
Art. 24. - Licenţele pot fi utilizate numai de
titularii sau beneficiarii acestora, în scopurile pentru care au fost
eliberate, cu respectarea condiţiilor prevăzute în acestea, şi nu pot fi
cesionate.
Art. 25. - Formularele pentru
certificate, licenţe şi alte documente, pe care ANCEX le eliberează în vederea
aprobării operaţiunilor desfăşurate cu produse cu dublă utilizare, se aprobă
prin ordin al ministrului afacerilor externe şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 26. - ANCEX ţine evidenţa licenţelor emise şi a
companiilor beneficiare.
Art. 27. - (1) Formalităţile vamale pe care le presupun
operaţiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) pot fi efectuate numai la birourile
vamale stabilite în acest sens prin ordin al conducătorului Autorităţii
Naţionale a Vămilor. Autoritatea Naţională a Vămilor va comunica Comisiei
Europene lista birourilor vamale abilitate.
(2) Exportatorii au obligaţia de a declara şi de a
prezenta produsele cu dublă utilizare pentru controlul vamal numai la birourile
vamale abilitate.
Art. 28. - Respingerea cererii de eliberare a licenţei
şi neeliberarea licenţei în termenul prevăzut la art. 9 alin. (4) se pot
contesta în condiţiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Sistemul naţional de control al exporturilor
Art. 29. -In aplicarea regimului de control al
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare, Ministerul Afacerilor Externe,
prin ANCEX, coordonează activitatea sistemului naţional de control al
exporturilor, ca parte a sistemului de control comunitar, alcătuit din:
a) Ministerul Afacerilor Externe, prin ANCEX;
b) Consiliul pentru avizare.
Art. 30. - (1) Organizarea şi funcţionarea Consiliului
pentru avizare se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) In componenţa Consiliului
pentru avizare intră reprezentanţi ai următoarelor instituţii:
a) Ministerul Apărării
Naţionale, Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Afacerilor
Externe, Autoritatea Naţională a Vămilor şi Ministerul Economiei, Comerţului şi
Mediului de Afaceri, prin structurile specializate;
b) Serviciul Român de
Informaţii şi Serviciul de Informaţii Externe;
c) Comisia Naţională pentru Controlul Activităţilor
Nucleare.
(3) Preşedinţia Consiliului
pentru avizare este asigurată de către Ministerul Afacerilor Externe.
(4) Secretariatul Consiliului
pentru avizare este asigurat de către ANCEX.
(5) Consiliul pentru avizare examinează şi avizează
cererile de licenţă pentru operaţiunile cu produse cu dublă utilizare prevăzute
la art. 5 alin. (1).
Art. 31. - (1) Ministerul Afacerilor Externe, prin
ANCEX, îşi exercită atribuţiile de control prin corpul de control alcătuit din
specialişti proprii sau specialişti desemnaţi de aceasta.
(2) Organizarea, funcţionarea şi atribuţiile corpului
de control al ANCEX se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(3) Ministrul afacerilor
externe poate delega competenţa de emitere a ordinului privind organizarea,
funcţionarea şi atribuţiile corpului de control al ANCEX.
(4) Cheltuielile de expertiză tehnică a produselor,
efectuată în laboratoare, institute
de cercetare sau în alte instituţii specializate în domeniu, în vederea clasificării ca produse cu
dublă utilizare, se suportă financiar de către persoana fizică sau juridică în
beneficiul căreia se desfăşoară activitatea de clasificare. In situaţii legate
de fapte care pot aduce atingere securităţii naţionale, când exportatorii
produselor cu dublă utilizare nu sunt persoane juridice române sau persoane
fizice străine cu rezidenţă în România, cheltuielile de expertiză tehnică se
suportă din bugetul Ministerul Afacerilor Externe.
(5) In exercitarea atribuţiilor sale de control, corpul
de control al ANCEX are acces neîngrădit, în condiţiile legii, la documente,
date şi informaţii referitoare la operaţiunile cu produse supuse controlului
destinaţiei şi utilizării finale.
(6) Exportatorii sunt obligaţi să transmită, la cererea
ANCEX, la termenele stabilite, documentele, datele şi informaţiile solicitate
şi să asigure, în condiţiile legii, accesul neîngrădit al corpului de control
al acestuia în sediile lor şi în orice spaţii care le aparţin, în vederea
verificării aspectelor relevante privind încheierea, derularea sau finalizarea
operaţiunilor supuse controlului prin prezenta ordonanţă de urgenţă, a celor
privind destinaţia şi utilizarea finală ale produselor cu dublă utilizare,
precum şi pentru a stabili dacă produsele care fac obiectul exporturilor se
supun regimului de control prevăzut de prezenta ordonanţă de urgenţă.
(7) Corpul de control poate
analiza evidenţele privind transferurile externe definitive de produse şi
tehnologii, altele decât cele cu dublă utilizare, efectuate de persoana fizică
sau juridică controlată în zone aflate sub regimuri de
embargo sau zone limitrofe acestora.
Art. 32. - (1) Exportatorii şi autorităţile publice cu
atribuţii în domeniu au obligaţia de a păstra documentele privind derularea
operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare supuse regimului de control timp de
3 ani, începând cu anul calendaristic următor celui în care s-au efectuat
aceste operaţiuni.
(2) Utilizatorii de licenţe
trebuie să ţină registre sau liste detaliate care să cuprindă documentele
comerciale şi informaţiile relevante pentru operaţiunile efectuate, conform prevederilor Regulamentului Consiliului.
(3) Persoanele fizice şi
juridice, inclusiv autorităţile publice, care desfăşoară activităţile prevăzute
la art. 5 alin. (3) sunt obligate să notifice ANCEX cu privire la aceste
activităţi.
Art. 33. - (1) In aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, ANCEX este beneficiar autorizat şi
valorificator de informaţii specifice, inclusiv pentru cele deţinute de
instituţiile de stat abilitate, potrivit legii, să desfăşoare activităţi
informative.
(2) ANCEX are acces neîngrădit, în condiţiile legii, la
toate informaţiile care privesc operaţiuni cu produse cu dublă utilizare,
precum şi la informaţiile necesare evaluării oricăror forme de activităţi cu
asemenea produse.
(3) Autorităţile publice abilitate, potrivit legii, să
desfăşoare activităţi informative sunt obligate să transmită ANCEX datele
obţinute referitoare la încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă.
(4) La solicitarea ANCEX,
autorităţile publice abilitate prevăzute la alin. (3) efectuează verificări
specifice şi îl informează în vederea aplicării măsurilor legale.
(5) La solicitarea ANCEX, Autoritatea
Naţională a Vămilor furnizează datele şi informaţiile pe care le deţine
referitoare la operaţiunile vamale cu produse cu dublă utilizare.
(6) ANCEX poate decide, cu avizul Consiliului pentru
avizare, interzicerea tranzitului sau impunerea obligaţiei de obţinere a unei
licenţe pentru tranzitul de produse cu dublă utilizare necomunitare cuprinse în
anexa I la Regulamentul Consiliului,
dacă respectivele produse sunt sau pot fi destinate, integral ori parţial, unor
utilizări prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului, şi
interzicerea tranzitului produselor cu dublă utilizare care nu figurează în anexa I la Regulamentul Consiliului pentru
utilizările prevăzute la art. 4 alin. (1) şi (2) din Regulamentul Consiliului,
în baza informaţiilor întemeiate, referitoare la utilizarea finală şi
utilizatorul final, pe care le pun la dispoziţie instituţiile care desfăşoară
activităţi informative, alte autorităţi naţionale sau ale altor state.
(7) ANCEX participă la schimbul general şi schimbul specific
de informaţii din domeniu, comunică direct sau prin canale diplomatice ale
Ministerului Afacerilor Externe cu organizaţiile internaţionale de
neproliferare a armelor de distrugere în masă şi de control al exporturilor de
produse cu dublă utilizare, precum şi cu instituţii ale Uniunii Europene.
CAPITOLUL V
Sancţiuni
Art. 34. - Exportul, reexportul, alte operaţiuni
comerciale de transfer în regim vamal definitiv sau suspensiv în afara
teritoriului vamal al României şi tranzitul internaţional pe teritoriul vamal
al României de produse şi tehnologii cu dublă utilizare, precum şi operaţiunile
de intermediere cu aceste produse, efectuate fără licenţă, constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 35. - (1) Următoarele fapte constituie
contravenţii şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor legale privind completarea
documentelor pentru acordarea licenţei sau a
certificatului internaţional de import ori a unui document echivalent, prin
prezentarea de date incomplete, cu amendă de la 2.000 lei la 15.000 lei, dacă
fapta nu constituie infracţiune;
b) nerespectarea prevederilor art. 10 alin. (4), cu amendă de la 13.000 lei la 15.000 lei;
c) lipsa registrelor sau a
documentelor comerciale şi a datelor referitoare la transferurile
intracomunitare de produse cu dublă utilizare autorizate prin licenţă ori
punerea în liberă circulaţie de produse cu dublă utilizare pentru care
declarantul a primit certificat internaţional de import sau alt document
echivalent, cu amendă de la 6.000 lei la 10.000 lei;
d) nerespectarea prevederilor
art. 17 alin. (1) şi (2), dacă fapta nu constituie infracţiune, cu amendă de la
18.000 lei la 25.000 lei, precum şi cu anularea, suspendarea sau retragerea
licenţelor eliberate, după caz;
e) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (2) şi ale
art. 20, cu amendă de la 1.000 lei la 10.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor
art. 23 alin. (1) şi (4), cu amendă de la 8.000 lei la 10.000 lei;
g) nerespectarea prevederilor
art. 24 de către titularii şi beneficiarii licenţei, cu amendă de 10.000 lei;
h) nerespectarea prevederilor art. 27 alin. (2), cu
amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei;
i) nerespectarea prevederilor art. 31 alin. (6), cu
amendă de la 15.000 lei la 20.000 lei;
j) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) şi (2),
cu amendă de la 7.000 lei la 10.000 lei;
k) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (3), cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei;
l) nerespectarea obligaţiilor
exportatorilor care beneficiază de licenţă generală comunitară de export,
licenţă generală naţională de export sau ale titularilor licenţelor globale de
export privind raportările şi notificările ulterioare, cu amendă de la 16.000
lei la 25.000 lei.
(2) Constatarea faptelor de încălcare a prevederilor
prezentei ordonanţe de urgenţă şi aplicarea contravenţiilor se fac de către
personalul împuternicit din cadrul ANCEX.
(3) Produsele cu dublă utilizare destinate, folosite
sau rezultate din activităţi contravenţionale pot fi confiscate în condiţiile legii.
Art. 36. - Contravenţiilor prevăzute la art. 34 le sunt
aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 37. - (1) Licenţele emise în conformitate cu
prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă pot fi anulate, suspendate, revocate
sau retrase în condiţiile legii.
(2) Condiţiile de anulare, suspendare, revocare sau
retragere a licenţelor se stabilesc prin norme de aplicare aprobate conform
art. 39 alin. (1).
CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 38. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în
vigoare la 30 zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art. 39. - (1) In termen de 30 zile de la data intrării
în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, ANCEX va elabora norme de aplicare
a acesteia.
(2) Normele de aplicare
prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului afacerilor externe
şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 40. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă, se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2006
privind regimul de control al exporturilor de produse şi tehnologii cu dublă
utilizare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.045 din 29 decembrie 2006,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 136/2007, cu modificările ulterioare.
(2) Până la adoptarea hotărârii
Guvernului prevăzute la art. 30 alin. (1), Consiliul pentru avizare îşi
desfăşoară activitatea în baza Hotărârii Guvernului nr. 2.429/2004 privind
organizarea şi funcţionarea Consiliului pentru avizarea licenţierii
operaţiunilor cu produse si tehnologii cu dublă utilizare.
(3) Dispoziţiile prezentei
ordonanţe de urgenţă se completează cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 202/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
p. Ministrul afacerilor externe,
Costea Romulus Doru,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Ion Ariton
Ministrul apărării naţionale,
Gabriel Oprea
Ministrul administraţiei şi internelor,
Constantin-Traian Igaş
p. Directorul Serviciului Român de Informaţii,
George Viorel Voinescu
Directorul Serviciului de Informaţii Externe,
Mihai Răzvan Ungureanu
Preşedintele Comisiei Naţionale pentru Controlul
Activităţilor Nucleare,
Vajda Borbala
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Ialomiţianu
ANEXĂ
DECLARAŢIA
care trebuie anexată documentelor de transport ce
însoţesc produsele cu dublă utilizare care au fost exportate în baza licenţei generale naţionale de
export
„Exportul acestor produse se bazează pe licenţa
generală naţională de export, care va fi folosită exclusiv pentru următoarele
operaţiuni
desemnate:....................................................................
Aceste produse nu vor fi
expediate în baza altor operaţiuni specificate, fără a avea aprobarea prealabilă
a autorităţii competente române, şi pot fi reexportate în conformitate cu
regulamentele naţionale ale ţării de destinaţie."
Data..........................
Semnătura.......................................