DECIZIE
Nr. 103 din 9 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) teza finala din Legea
nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 166 din 21 februarie 2006
Ioan
Vida - preşedinte
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur -
judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokar Gabor -
judecător
Petre Ninosu
- judecător
Ion Predescu
- judecător
Marilena Mincă - procuror
Florentina Geangu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei
de neconsti-tuţionalitate a
dispoziţiilor art. 10 alin.
(1) teza finală din Legea nr.
241/2005 pentru prevenirea şi
combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de
Parchetul de pe lângă Judecătoria Vaslui în Dosarul nr. 6.764/2004 al
Judecătoriei Vaslui.
La apelul nominal răspunde Agenţia Naţională de Administrare Fiscală Bucureşti, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală Bucureşti solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, invocând în acest sens Decizia Curţii Constituţionale nr. 697 din 20 decembrie 2005.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată,
invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale în această
materie şi apreciind că dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 1 noiembrie
2005, pronunţată în Dosarul nr. 6.764/2004, Judecătoria Vaslui a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) teza finală din Legea nr. 241/2005, excepţie ridicată de Parchetul de pe lângă Judecătoria Vaslui în dosarul de mai sus.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale potrivit cărora, în situaţia achitării
prejudiciului cauzat prin infracţiunea de evaziune fiscală comisă, învinuitul
ori inculpatul beneficiază de
o cauză de nepedepsire aduc
atingere dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16,
deoarece instituie o diferenţă
de tratament juridic între inculpaţii care comit o infracţiune de evaziune fiscală de pericol şi
inculpaţii care săvârşesc o infracţiune
de evaziune fiscală de
prejudiciu, între autorii infracţiunii rămase în
faza de tentativă şi autorii cercetaţi pentru aceeaşi
infracţiune consumată, precum şi între inculpaţii
care au comis infracţiunea de
evaziune fiscală şi inculpaţii autori ai oricărei
alte infracţiuni de
prejudiciu. De asemenea, dispoziţiile legale criticate sunt, în opinia autorului excepţiei, neconstituţionale, deoarece, pe de o parte, instituie o discriminare între cetăţeni pe criterii de avere, iar pe de altă parte, favorizează statul prin încurajarea achitării prejudiciului fără ca inculpatul să
mai răspundă penal, ceea ce contravine prevederilor
art. 44 alin. (2) din Constituţie.
Judecătoria Vaslui apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este întemeiată, întrucât
dispoziţiile legale criticate
contravin prevederilor art. 16 alin. (1) şi art. 44 alin. (2) din Legea fundamentală.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate
ridicate.
Avocatul Poporului consideră că dispoziţiile art. 10 alin. (1) teza finală din Legea nr. 241/2005 sunt constituţionale, ele aplicându-se în mod egal tuturor persoanelor prevăzute de ipoteza normei, fără discriminări pe
considerente arbitrare, stabilirea cauzelor de nepedepsire şi a celor de reducere a pedepselor, în
cazul săvârşirii unei infracţiuni de evaziune fiscală, reprezentând opţiunea
legiuitorului. Cât priveşte
critica de neconstitu-ţionalitate
faţă de art. 44 alin. (2) din
Constituţie, menţionează că textul de lege
criticat nu conţine norme
contrare dispoziţiilor
constituţionale privind
dreptul de proprietate privată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare,
punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3,
10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 10 alin. (1) teza finală din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 672 din 27 aprilie
2005, având următorul conţinut: „Dacă prejudiciul cauzat şi recuperat în aceleaşi condiţii este de până la 50.000 euro, în echivalentul
monedei naţionale,
se aplică o sancţiune administrativă, care se înregistrează în cazierul judiciar."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine
că prin dispoziţiile legale criticate sunt încălcate prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) referitoare
la egalitatea cetăţenilor în
faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări, şi ale art. 44
alin. (2) privind garantarea şi
ocrotirea în mod egal de lege a dreptului de proprietate privată, indiferent de titular.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că această excepţie, ridicată de
acelaşi autor cu o motivare
similară, a mai fost soluţionată prin Decizia nr. 697 din 20 decembrie 2005. Cu acel prilej
Curtea
Constituţională a constatat
că nu sunt încălcate prevederile art. 16 alin. (1) din
Constituţie, deoarece cauza de
impunitate prevăzută de textul de lege criticat se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în
situaţia reglementată de dispoziţiile art. 10 alin. (1) teza finală din Legea nr. 241/2005, şi anume autorilor unei infracţiuni de evaziune fiscală care au acoperit prejudiciul de până la 50.000 euro cauzat prin fapta penală. De asemenea, Curtea a reţinut că, în temeiul
art. 73 alin. (3) lit. h) din Legea fundamentală, legiuitorul este liber să aprecieze atât pericolul social în funcţie de care urmează
să se stabilească natura juridică a faptei incriminate, cât şi condiţiile răspunderii juridice pentru această faptă, reglementarea unui regim sancţionator în funcţie
de recuperarea prejudiciului cauzat prin infracţiunea săvârşită fiind expresia firească a principiului constituţional menţionat,
Intrucât nu au intervenit elemente noi de natură să determine
reconsiderarea jurisprudenţei
în materie a Curţii Constituţionale, cele statuate prin decizia menţionată îşi menţin valabilitatea şi în prezenta cauză.
Faţă de cele arătate,
în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al
art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 alin. (1) teza finală din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, excepţie ridicată de
Parchetul de pe lângă Judecătoria Vaslui în Dosarul nr. 6.764/2004 al
Judecătoriei Vaslui.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data
de 9 februarie 2006.
PREŞEDINTELE CURŢII
CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu