Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1044 din 14 septembrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 94 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 661 din 27 septembrie 2010



Augustin Zegrean                         - preşedinte

Acsinte Gaspar                             - judecător

Petre Lăzăroiu                              - judecător

Mircea Ştefan Minea                    - judecător

Ion Predescu                                 - judecător

Puskas Valentin Zoltan                 - judecător

Tudorel Toader                             - judecător

Valentina Bărbăţeanu                   - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 94 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Majid Latif în Dosarul nr. 6.728/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită. Magistratul-asistent învederează Curţii că partea Oficiul Român pentru Imigrări a transmis note scrise prin care solicită respingerea ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei, invocând cele statuate de Curtea Constituţională în jurisprudenţa sa în materie.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 18 decembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 6.728/4/2009, Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 94 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România. Excepţia a fost ridicată de Majid Latif într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei plângeri împotriva unei hotărâri a Oficiului Român pentru Imigrări de respingere ca inadmisibilă a cererii de acces la o nouă procedură de azil.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că prevederile de lege criticate instituie, pentru cetăţenii străini, o regulă de procedură mai puţin favorabilă decât cea aplicabilă, potrivit dreptului comun, cetăţenilor români, ceea ce contravine drepturilor conferite de Convenţia privind Statutul refugiaţilor referitoare la accesul liber şi facil la justiţie, precum şi la beneficiul unui tratament juridic similar cu cel aplicabil cetăţenilor statului sub aspectul drepturilor şi garanţiilor procedurale. Astfel, dacă legislaţia în materie civilă, penală sau administrativă prevede regula potrivit căreia hotărârea instanţei de fond poate fi atacată fie cu apel şi apoi cu recurs, fie doar cu recurs, textul de lege criticat atribuie hotărârii primei instanţe caracter irevocabil.

Judecătoria Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă şi-a exprimat opinia în sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate, câtă vreme legea recunoaşte solicitantului de azil căruia i s-a respins cererea de acces la o nouă procedură dreptul de a se adresa unei instanţe de judecată, care va analiza hotărârea Oficiului Român pentru Imigrări sub aspectul legalităţii şi temeiniciei acesteia, asigurându-se astfel protecţia solicitanţilor de azil în concordanţă cu cerinţele impuse de Convenţia de la Geneva privind statutul refugiaţilor.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului apreciază că prevederile art. 94 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România sunt constituţionale. Arată că dispoziţiile art. 94 reglementează procedura specială de soluţionare a cererii de acordare a accesului la o nouă procedură de azil, etapă în care nu se mai justifică parcurgerea aceloraşi paşi procedurali ca şi în procedura iniţială, având în vedere şi condiţia celerităţii în cadrul exercitării căii de atac specifice acestei proceduri.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie prevederile art. 94 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 18 mai 2006. Textul de lege criticat are următorul conţinut:

„(2) Hotărârea instanţei prevăzută la alin. (1) este irevocabilă."

Dispoziţiile art. 94 alin. (1), la care textul de lege criticat face trimitere, au următorul cuprins:

„(1) Instanţa soluţionează plângerea, fără audierea străinului, în termen de 30 de zile, şi pronunţă o hotărâre motivată, prin care:

a) respinge plângerea; sau

b) admite plângerea, acordă accesul la o nouă procedură de azil şi dispune ca structura competentă a Oficiului Român pentru Imigrări care a emis hotărârea să analizeze cererea în procedura ordinară."

In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate, textul de lege criticat contravine dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din Convenţia privind Statutul refugiaţilor, încheiată la Geneva la 28 iulie 1951, ratificată de România prin Legea nr. 46/1991, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 148 din 17 iulie 1991. Potrivit acestor dispoziţii, orice refugiat va avea, pe teritoriul statelor contractante, acces liber şi facil în faţa tribunalelor, iar în statul contractant unde îşi are reşedinţa obişnuită orice refugiat se va bucura de acelaşi tratament ca oricare cetăţean în ce priveşte accesul la tribunale, inclusiv asistenţa judiciară şi scutirea de cauţiunea judicatum solvi. Totodată, autorul excepţiei îşi raportează critica la următoarele prevederi din Constituţie: art. 11 alin. (1) şi (2) privitor la raportul dintre dreptul internaţional şi dreptul intern, art. 18 alin. (2) care consacră dreptul de azil al cetăţenilor străini şi apatrizilor şi art. 20 alin. (2) referitor la tratatele internaţionale privind drepturile omului.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că autorul acesteia susţine că există o discriminare a cetăţenilor străini în raport cu cei români prin faptul că aceştia din urmă au posibilitatea de a introduce, după caz, apel sau recurs împotriva hotărârilor judecătoreşti pronunţate în materie civilă, penală sau administrativă, spre deosebire de cetăţenii străini şi de apatrizii care nu beneficiază de nicio cale de atac împotriva hotărârii pronunţate de instanţa care soluţionează plângerile formulate de aceştia împotriva hotărârilor Oficiului Român pentru Imigrări de respingere a cererile acestora de acces la o nouă procedură de azil. Curtea constată că nu poate reţine critica referitoare la pretinsa încălcare a principiului egalităţii motivată de diferenţa de tratament juridic dintre cetăţenii români şi cei străini în ce priveşte drepturile şi garanţiile procedurale. In legătură cu problema asigurării egalităţii cetăţenilor în exercitarea drepturilor lor procesuale, inclusiv a căilor de atac, Plenul Curţii Constituţionale a statuat cu valoare de principiu, prin Decizia nr. 1 din 8 februarie 1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, că, „în instituirea regulilor de acces al justiţiabililor la aceste drepturi, legiuitorul este ţinut de respectul principiului egalităţii cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, prevăzut de art. 16 alin. (1) din Constituţie". Dar „nu este contrar acestui principiu instituirea unor reguli speciale, inclusiv în ce priveşte căile de atac, cât timp ele asigură egalitatea juridică a cetăţenilor în utilizarea lor. Principiul egalităţii în faţa legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situaţii care, în funcţie de scopul urmărit, nu sunt diferite. De aceea el nu exclude ci, dimpotrivă, presupune soluţii diferite pentru situaţii diferite".

Curtea reţine că, în prezenta cauză, ipotezele avute în vedere de autorul excepţiei sunt fundamental diferite, o comparaţie între acestea nefiind posibilă. Astfel, situaţia reglementată de textul de lege criticat, referitoare la caracterul irevocabil al hotărârii pronunţate cu privire la o cerere de acces la o nouă procedură de azil, este, prin ipoteză, inaplicabilă cetăţenilor români. In schimb, cetăţenii străini sau apatrizii care au calitatea de părţi în procese civile, comerciale, penale sau administrative se bucură, în principiu, de aceleaşi drepturi şi garanţii procesuale ca şi cetăţenii români, având posibilitatea de a utiliza aceleaşi căi de atac pe care legea le prevede şi pentru cetăţenii români. In cazul de faţă, verificarea respectării principiului egalităţii în faţa legii se poate face, eventual, prin compararea situaţiei cetăţenilor străini sau apatrizilor care intră sub incidenţa textului de lege criticat, iar nu prin compararea situaţiei acestora cu cea a cetăţenilor români implicaţi în diverse tipuri de procese. Or, prevederea legală supusă controlului de constituţionalitate nu instituie niciun fel de privilegii sau discriminări între cetăţenii străini sau apatrizii cărora li se adresează.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 94 alin. (2) din Legea nr. 122/2006 privind azilul în România, excepţie ridicată de Majid Latif în Dosarul nr. 6.728/4/2009 al Judecătoriei Sectorului 4 Bucureşti - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 septembrie 2010.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Valentina Bărbăteanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1044/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1044 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Nabídka půjčky!!! Potřebujete půjčku s nízkou úrokovou sazbou 2%? Byla vám banka odepřena půjčka, protože nemáte žádné zajištění nebo špatný úvěr? Potřebujete půjčku k zahájení vašeho osobního podnikání? Jste unaveni z bankovního stresu? Pokud potřebujete další finanční prostředky na dlouhodobé a krátkodobé půjčky od 5 000 Kč do 80 000 000 Kč, pak jste na správném místě kontaktujte nás na e-mailu: Radeknovotny777@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1044/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu