DECIZIE Nr.
1074 din 8 septembrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) si art. 8 lit. a) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 690 din 14 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Neculai Jireghie în Dosarul
nr. 19.149/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se prezintă, pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, domnul Mihai Alexandru
Ionescu, consilier juridic cu delegaţie depusă la dosarul cauzei. Se constată
lipsa autorului excepţiei, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul consilierului juridic al părţii Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, care solicită respingerea excepţiei.
Precizează că, prin dispoziţiile ordonanţei de urgenţă criticate, nu se
urmăreşte tragerea la răspundere juridică a persoanelor vizate de aceasta, ci
doar consemnarea publică a faptelor acestora, considerând că nu sunt întemeiate
criticile autorului excepţiei.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că textele de lege criticate
nu contravin dispoziţiilor din Legea fundamentală invocate în motivarea
excepţiei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 6 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 19.149/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti- Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar
şi deconspirarea Securităţii. Excepţia de neconstituţionalitate a fost
ridicată de Neculai Jireghie într-o cauză având ca obiect o acţiune în
constatare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine, în esenţă, că nu se poate pretinde unui
subiect de drept să răspundă pentru o conduită pe care a avut-o anterior
intrării în vigoare a unei legi care califică această conduită ca reprobabilă.
Precizează că subiectul de drept nu putea să prevadă ce va reglementa legiuitorul,
iar comportamentul său este normal şi firesc dacă se desfăşoară în cadrul
ordinii de drept atunci în vigoare. In opinia sa, din preambulul Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, precum şi din ansamblul acesteia, reiese că,
prin acţiunea în constatare promovată de Colegiul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii, se tinde la angajarea unei răspunderi politice prin
intermediul unei proceduri judiciare la finalul căreia, prin publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, se ajunge la deschiderea unui
veritabil „cazier politic".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale, invocând în acest sens
cele statuate de Curtea Constituţională prin Decizia nr. 443/2005 referitoare
la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor Legii nr. 187/1999 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
reprezentantului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii,
concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 182 din 10 martie 2008, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 293/2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din
28 noiembrie 2008. Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 2 lit. a): „In înţelesul prezentei ordonanţe
de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
a) lucrător al Securităţii - orice persoană care, având calitatea de ofiţer sau de
subofiţer al Securităţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie de Securitate,
inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfăşurat activităţi prin
care a suprimat sau a îngrădit drepturi şi libertăţi fundamentale ale
omului."
-Art. 8 lit. a): „Colegiul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota de constatare şi,
după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia."
In opinia autorului excepţiei, textele de lege
criticate încalcă dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie care consacră
principiul neretroactivităţii legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că, urmărind să înlăture orice echivoc de natură să genereze
interpretări speculative, susceptibile de a aduce atingere onoarei şi
demnităţii persoanei, legiuitorul a înţeles să dedice întregul articol 2 din
ordonanţa de urgenţă definirii termenilor cu care aceasta operează. In această
ordine de idei, Curtea reţine că prevederile art. 2 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008, stabilind elementele care trebuie întrunite
pentru ca o persoană să fie calificată lucrător al Securităţii, nu încalcă
principiul constituţional al neretroactivităţii legii civile, de vreme ce
efectele atribuirii unei astfel de calităţi se produc numai pentru viitor, din
momentul intrării în vigoare a reglementării legale. Totodată, Curtea observă
că, astfel cum a statuat prin Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009, Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 urmăreşte deconspirarea prin consemnarea
publică a persoanelor care au participat la activitatea de poliţie politică
comunistă, fără să promoveze răspunderea juridică şi politică a acestora şi
fără să creeze premisele unei forme de răspundere morală şi juridică colectivă,
pentru simpla participare la activitatea serviciilor de informaţii, în
condiţiile lipsei de vinovăţie şi a vreunei încălcări a drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Curtea constată că nici prevederile art. 8 lit. a) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu nesocotesc dispoziţiile art.
15 alin. (2) din Legea fundamentală, conţinând norme procedurale care
reglementează una dintre operaţiunile tehnice care trebuie efectuată în etapa
prealabilă sesizării instanţei judecătoreşti cu soluţionarea acţiunii în
constatarea calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia. Or, este evident că o astfel de normă procedurală nu poate avea
caracter retroactiv, fiind posibilă aplicarea acesteia numai după momentul
intrării în vigoare a actului normativ care o instituie.
In plus, preambulul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 24/2008, astfel cum a fost redactat la momentul emiterii acesteia, stabilea
scopul reglementării ca fiind „o continuare, într-un mecanism nou, a procesului
de devoalare a activităţilor exercitate de regimul comunist", care a
instaurat, în special prin intermediul Securităţii, „o permanentă teroare
împotriva cetăţenilor ţării, a drepturilor şi a libertăţilor lor
fundamentale". Curtea a reţinut în jurisprudenţa sa, concretizată prin Decizia
nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 430 din 24 iunie 2009, că „aceasta îndreptăţeşte accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, prin consemnarea publică a abuzurilor, şi
contribuie la o mai bună înţelegere a prezentului şi la o proiectare adecvată a
viitorului societăţii româneşti", iar scopul ordonanţei de urgenţă,
enunţat în aceşti termeni, răspunde unor exigenţe politice ale societăţii
româneşti.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 lit. a) şi art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Neculai Jireghie în Dosarul nr. 19.149/3/2008
al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi
fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 8 septembrie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu