ORDIN
Nr. 16 din 28 ianuarie 2003
pentru punerea in aplicare a Instructiunilor privind ajutorul de stat si
capitalul de risc, elaborate de Consiliul Concurentei in baza Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 156 din 11 martie 2003
In baza:
- Decretului nr. 1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si ale art.
29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996;
- prevederilor art. 22 alin. (1) si (5) din Legea nr. 143/1999 privind
ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370
din 3 august 1999, cu modificarile ulterioare,
si avand in vedere:
- avizul favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de
Instructiuni privind ajutorul de stat si capitalul de risc,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei, se pun in aplicare
Instructiunile privind ajutorul de stat si capitalul de risc.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
THEODOR VALENTIN PURCAREA
INSTRUCTIUNI
privind ajutorul de stat si capitalul de risc
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 si al art.
22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
Introducere
Finantarea prin fonduri proprii sau cvasiproprii poate fi mai atractiva
pentru anumite categorii de intreprinderi aflate in diferite stadii de
dezvoltare decat finantarea exclusiv prin imprumuturi, avandu-se in vedere
costurile aferente serviciului datoriei, riscurile la care se expun
intreprinderile prea dependente de finantarea prin credite si aversiunea
numeroaselor institutii de credit fata de risc. Totodata expansiunea pietei de
capital de risc ofera perspective de crestere economica si creare de noi locuri
de munca.
Capitalul de risc incurajeaza o reorientare a finantarilor in scopul
sustinerii crearii de noi intreprinderi, a intreprinderilor cu tehnologie
avansata si a microintreprinderilor, precum si spre alte initiative care
presupun un capital de risc.
Un deficit de fonduri proprii, care implica existenta unei imperfectiuni
persistente a pietei de capital care nu permite ca oferta sa satisfaca cererea
la un pret acceptabil pentru ambele parti, afecteaza in special intreprinderile
mici si mijlocii (IMM). Acest deficit afecteaza, pe de o parte, intreprinderile
cu tehnologie avansata, inovatoare si in special firmele nou-create, cu un
potential de crestere ridicat, si, pe de alta parte, un larg evantai de
intreprinderi aflate in diferite stadii de dezvoltare si care opereaza in
diferite sectoare, al caror potential de crestere este mai scazut si care nu pot
gasi finantare pentru proiectele lor de extindere fara aport de capital de risc
din exterior.
Tinand cont de avantajele ce se pot obtine prin cresterea aportului de
capital in activitati cu grad ridicat de risc si de dificultatile pe care le
intampina operatorii economici implicati in acest gen de activitati, in functie
de strategia de dezvoltare a anumitor sectoare economice, autoritatile publice
pot lua masuri de incurajare a dezvoltarii pietelor de capital de risc, cum
sunt:
a) promovarea liberei initiative;
b) relaxarea constrangerilor fiscale ce apasa asupra capitalului, cum ar fi
un tratament mai putin favorabil decat cel destinat finantarii prin
imprumuturi;
c) masuri care favorizeaza integrarea pietelor;
d) relaxarea constrangerilor datorate reglementarilor, inclusiv restrictii
in materia plasamentelor impuse unor tipuri de institutii financiare si
procedurile administrative legate de constituirea unei intreprinderi.
Astfel de masuri trebuie sa fie compatibile cu prevederile Legii nr.
143/1999, cu modificarile ulterioare.
1. Definitie
Capitalul de risc reprezinta finantarea prin participare la capitalul
intreprinderilor in scopul infiintarii si/sau dezvoltarii acestora (subscriere
de actiuni la constituire sau la majorarea capitalului social). Capitalul de
risc este implicat in activitati cu grad ridicat de risc (finantarea unor noi
tehnologii sau produse, patrunderea pe noi piete prin investitii directe sau de
portofoliu etc.) care in mod normal nu atrag subscrieri de capital sau
finantari prin forme traditionale. Finantarea lor se realizeaza de regula cu
participarea bancilor, societatilor de asigurari si a altor agenti financiari
specializati. Termenul "capital de risc" se refera in principal la
capitalul de risc furnizat prin fondurile de investitii (fondurile de capital
de risc) create in acest scop. Aceste fonduri reprezinta o combinatie de
fonduri proprii, fonduri "mezanin"*) si fonduri imprumutate, iar
termenul "capital de risc" acopera ansamblul acestor finantari.
Fondurile de investitii sunt reglementate prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 26/2002 privind organismele de plasament colectiv in valori
mobiliare, aprobata si modificata prin Legea nr. 513/2002.
------------
*) Fond "mezanin" - provizion financiar al unei societati dupa ce
s-a asigurat finantarea de pornire. Acest tip de finantare reprezinta un stadiu
intermediar in finantarea unei noi societati, aflandu-se intre furnizarea unui
credit si cumpararea de actiuni.
2. Scopul si domeniul de aplicare
2.1. Prezentele instructiuni au ca obiective principale:
a) precizarea modului in care Consiliul Concurentei aplica definitia
ajutorului de stat prevazuta la art. 2 din Legea nr. 143/1999 masurilor
destinate furnizarii sau sustinerii capitalului de risc (masuri de capital de
risc);
b) definirea criteriilor care permit Consiliului Concurentei sa autorizeze
masuri de acest tip care constituie efectiv ajutoare de stat.
2.2. Prevederile acestor instructiuni nu deroga de la prevederile Regulamentului
privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor in
dificultate.
Consiliul Concurentei va acorda o atentie deosebita necesitatii de a evita
ca prezentele instructiuni sa fie utilizate pentru a modifica sensul principiilor
enuntate in regulamentele si instructiunile in vigoare in domeniul ajutorului
de stat.
3. Justificarea controlului fondurilor publice acordate pentru finantarea
masurilor de capital de risc
3.1. Pe langa obligatia controlului ajutoarelor de stat acordate, atunci
cand autoritatile publice decid sa angajeze fonduri de stat sau sa incurajeze
masuri ce vizeaza promovarea capitalului de risc, trebuie sa aiba in vedere
reducerea pe cat posibil a urmatoarelor categorii de risc:
a) riscul ca avantajele oferite beneficiarilor (investitori sau
intreprinderi) sa creeze distorsionarea concurentei in raport cu concurentii de
pe piata;
b) riscul numit "influenta nula" sau absenta efectului de
stimulare. Unele intreprinderi finantate din fonduri publice ar fi putut in
orice caz sa obtina finantarea in aceleasi conditii, din alte surse. Desi este
o situatie mai rar intalnita, in acest caz fondurile publice sunt utilizate
inutil;
c) riscul "efectului de evictiune", adica existenta masurilor
finantate prin intermediul fondurilor publice ar putea descuraja alti
investitori potentiali de a furniza capital.
3.2. In fundamentarea deciziei de autorizare sau de interzicere a acordarii
ajutoarelor pentru masuri vizand promovarea capitalului de risc, Consiliul
Concurentei va tine seama de respectarea acestor cerinte.
4. Beneficiarii
Masurile de capital de risc pot conferi ajutor pentru cel putin trei tipuri
de beneficiari ("niveluri"):
a) Ajutor pentru investitori
Atunci cand o masura permite investitorilor sa participe la capitalul unei
intreprinderi sau grup de intreprinderi in conditii mai avantajoase decat
pentru alti investitori publici ori daca aceasta investitie ar fi efectuata in
absenta acestei masuri, investitorii respectivi obtin un avantaj. Acest avantaj
se mentine, de asemenea, si in cazul in care masura il determina pe investitor
sa acorde el insusi un avantaj societatii sau societatilor in cauza. Faptul ca
in absenta acestei masuri existenta unei disfunctionalitati a pietei ar descuraja
toti investitorii sa efectueze asemenea investitii nu este suficienta in sine
pentru a respinge prezumtia existentei unui avantaj. Conditii mai avantajoase
sunt acordate investitorilor pentru a compensa factorii care determina aceasta
disfunctionalitate a pietei, iar Consiliul Concurentei apreciaza ca aceasta
compensare reprezinta un avantaj care constituie ajutor de stat daca
investitorii sunt agenti economici si daca sunt indeplinite celelalte conditii
prevazute la art. 2 din Legea nr. 143/1999 si, in special, conditia de
selectivitate.
b) Ajutor in favoarea unei structuri sau a unui fond intermediar
O masura ce vizeaza promovarea capitalului de risc poate sa prevada crearea
unui fond sau a altei structuri de plasament care din punct de vedere juridic
este distincta de investitori si de intreprinderile beneficiare. Este necesar
sa se determine in ce masura acest fond sau aceasta structura poate fi
considerata ca un agent economic care beneficiaza de ajutor de stat.
Consiliul Concurentei considera ca un fond este mai curand o structura care
permite transferul unui ajutor catre investitorii si/sau intreprinderile in
care se realizeaza investitia decat beneficiarul propriu-zis al ajutorului.
Totusi, in anumite cazuri, in special atunci cand masurile implica transferuri
in favoarea fondurilor care grupeaza un numar mare de investitori diferiti,
fondul poate avea caracterul unei intreprinderi independente. In acest caz ne
aflam in prezenta unui ajutor, cu exceptia cazului in care investitia a fost
realizata in conditii considerate acceptabile pentru un operator economic
obisnuit care opereaza intr-o economie de piata si care nu confera, in
consecinta, nici un avantaj beneficiarului.
c) Ajutor pentru intreprinderile in care se realizeaza investitia
Principalul criteriu in functie de care se stabileste existenta unui ajutor
este stabilirea modului in care intreprinderea a beneficiat de investitie, si
anume daca investitia s-a realizat in conditii care ar fi acceptabile pentru un
investitor privat care opereaza intr-o economie de piata. Acest criteriu poate
fi indeplinit, de exemplu, atunci cand investitia efectuata prin masuri de
capital de risc este realizata pari passu cu unul sau mai multi investitori de
acest tip (resursele statului sunt furnizate in conditii identice cu cele
aplicate investitorilor privati - clauza pari passu). Atunci cand nu avem de a
face cu aceasta situatie, faptul ca deciziile de investitii sunt luate de
gestionarii comerciali ai fondurilor de capital de risc sau de reprezentanti ai
investitorilor, in vederea maximizarii profitului, constituie un indicator
important, dar nu suficient. Consiliul Concurentei trebuie sa tina cont, de
asemenea, de faptul ca avantajele acordate investitorilor fondurilor pot fi
transferate intreprinderilor beneficiare, atunci cand investitiile nu sunt
realizate din fonduri pari passu cu un investitor privat supus conditiilor
economiei de piata. Atunci cand o masura privind capitalul de risc permite
reducerea riscurilor si/sau cresterea profiturilor pe care investitorii le vor
realiza dintr-o anumita investitie, se poate considera ca investitorii nu
actioneaza ca agenti economici obisnuiti.
5. Evaluarea compatibilitatii masurilor de capital de risc
5.1. Consiliul Concurentei va solicita dovada existentei unei
disfunctionalitati a pietei inainte de autorizarea masurilor de capital de risc
care nu intra in sfera de aplicare a celorlalte reglementari existente in
domeniul ajutorului de stat. Aceste masuri, finantate in totalitate sau partial
prin ajutoare de stat, nu trebuie sa depaseasca echivalentul in lei al unui
milion de euro. Disfunctionalitatea pietei poate fi definita ca o situatie in
care nu este atinsa eficienta economica, datorita imperfectiunilor mecanismelor
pietei (dezechilibru intre cerere si oferta, alocarea defectuoasa a resurselor
etc.). Evidentierea existentei unei disfunctionalitati a pietei nu modifica
totusi caracterul de ajutor al unei anumite masuri si nici necesitatea de a
evalua compatibilitatea acesteia cu legislatia in vigoare in domeniul
ajutorului de stat.
5.2. Atunci cand este evidentiata existenta unei disfunctionalitati a
pietei, Consiliul Concurentei va examina daca masura de ajutor de stat este
proportionala cu gradul de disfunctionalitate estimat al pietei si va urmari ca
orice eventuala neconcordanta sa fie minima. Acest obiectiv poate fi cel mai
bine indeplinit prin masuri suficiente pentru a asigura aportul de capital al
investitorilor care actioneaza pe piata si care fac ca deciziile de investitii
sa fie luate pe baze comerciale si in conditii cat mai apropiate de cele care
ar prevala intr-o economie de piata.
5.3. Pentru a asigura compatibilitatea cu legislatia in domeniul ajutorului
de stat, trebuie indeplinite urmatoarele conditii:
a) investitiile sau cea mai mare parte a lor sa fie limitate la
intreprinderile mici si/sau mijlocii in momentul infiintarii ori in faze
incipiente;
b) masura trebuie sa se concentreze mai ales pe asigurarea capitalului de
risc decat pe asigurarea altor forme de finantare;
c) deciziile de investitii trebuie sa fie determinate de obtinerea de
profit. In acest caz este necesar sa existe o legatura intre performantele
financiare ale fondului si remunerarea persoanelor responsabile pentru luarea
deciziilor de investitii. De asemenea, investitia in capitalul social al
intreprinderilor tinta trebuie facuta pe baze comerciale de catre investitori
care opereaza in economia de piata, fiind necesara o implicare semnificativa a
acestora (implicare semnificativa inseamna cel putin 30% din capitalul
fondului);
d) gradul de distorsionare a concurentei intre investitori si intre
fondurile de investitii trebuie redus la minimum. Aceasta se poate realiza prin
licitatii deschise, care au ca obiect stabilirea conditiilor preferentiale
oferite investitorilor. Alternativ, conditiile preferentiale pot fi stabilite
la initierea fondului de investitii si pot fi puse la dispozitie tuturor
investitorilor interesati;
e) investitia facuta de fond trebuie sa se realizeze pe baza unui plan de
afaceri;
f) masurile trebuie sa prevada un "mecanism de iesire" pentru
participarea directa sau indirecta a statului in intreprinderile individuale;
g) existenta unei limite maxime a cumulului masurilor de ajutor de stat
acordat unei singure intreprinderi.
5.4. In evaluarea facuta de Consiliul Concurentei se va tine cont de
specificitatea regionala a oricarei masuri, aceasta fiind supusa unui test de
proportionalitate global.
6. Masuri ce constituie ajutor de stat
Masurile de capital de risc care reprezinta ajutor de stat sunt
urmatoarele:
a) constituirea fondurilor de investitii (fonduri de capital de risc) in
care statul este partener, investitor sau parte, chiar in conditii mai putin
avantajoase decat ceilalti investitori;
b) subventii nerambursabile varsate in fondurile de capital de risc in
scopul acoperirii unei parti a cheltuielilor lor administrative si de gestiune;
c) celelalte instrumente financiare instituite in favoarea investitorilor
de capital de risc sau a fondurilor de capital de risc menite sa incurajeze
furnizarea de capitaluri suplimentare pentru investitii;
d) garantii acordate investitorilor de capital de risc sau fondurilor de
capital de risc, care acopera o parte din pierderile legate de investitii, ori
garantii oferite pentru imprumuturile acordate investitorilor sau fondurilor
pentru investitii in capital de risc;
e) stimulente fiscale acordate investitorilor pentru a-i determina sa
efectueze investitii in capital de risc.
7. Conditii care trebuie respectate in aplicarea prezentelor instructiuni
Dispozitiile prezentelor instructiuni se aplica cu respectarea prevederilor
Regulamentului privind forma, continutul si alte detalii ale notificarii unui
ajutor de stat, precum si ale Regulamentului privind pragul minim al ajutorului
de stat care nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, puse in aplicare
prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 27/2000.
8. Ajutoarele de stat care intra sub incidenta prezentelor instructiuni
Prezentele instructiuni se aplica ajutoarelor de stat acordate pentru
masuri de capital de risc, notificate dupa intrarea in vigoare a acestor
instructiuni, precum si atunci cand ajutoarele de stat au fost notificate
inainte de intrarea lor in vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este
ulterioara acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis inca o decizie.
9. Intrarea in vigoare a prezentelor instructiuni
In conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 21/1996 si
ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, prezentele instructiuni vor fi
puse in aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si vor
intra in vigoare de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.