ORDIN
Nr. 223 din 10 septembrie 2004
privind punerea in aplicare a Instructiunilor pentru modificarea si completarea
Instructiunilor privind ajutorul de stat si capitalul de risc
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 850 din 16 septembrie 2004
In baza:
- Decretului nr. 57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului
Concurentei;
- prevederilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile
ulterioare,
avand in vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele Consiliului Concurentei emite urmatorul ordin:
Art. 1
In urma adoptarii in plenul Consiliului Concurentei se pun in aplicare
Instructiunile pentru modificarea si completarea Instructiunilor privind
ajutorul de stat si capitalul de risc, cuprinse in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor
urmari punerea in aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin si instructiunile mentionate la art. 1 vor fi publicate in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Presedintele Consiliului Concurentei,
Mihai Berinde
ANEXA 1
INSTRUCTIUNI
pentru modificarea si completarea Instructiunilor privind ajutorul de stat si
capitalul de risc
In temeiul dispozitiilor art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale art. 22 alin. (1)
din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentele instructiuni.
Art. 1
Instructiunile privind ajutorul de stat si capitalul de risc, puse in
aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 16/2003,
publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 156 din 11 martie
2003, se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Dupa punctul 2.2 se introduce punctul 2.3 cu urmatorul cuprins:
"2.3. Prezentele instructiuni se aplica numai schemelor de ajutor de
stat."
2. Dupa punctul 4 se introduce punctul 4^1 cu urmatorul cuprins:
"4^1. Consiliul Concurentei nu utilizeaza criteriile prevazute la pct.
5 pentru a autoriza o masura prin care s-ar finanta un agent economic doar in
forma imprumuturilor (inclusiv a imprumuturilor subordonate si a imprumuturilor
asimilate capitalului social) sau a altor instrumente ce asigura
investitorului/imprumutatorului un profit minim fix, prin intermediul
fondurilor sau al altor asemenea mijloace. O astfel de finantare nu constituie
<<capital de risc>> in sensul definitiei prevazute la pct. 1.
Consiliul Concurentei considera regulile existente care permit calcularea
oricarui element de ajutor de stat, precum si stabilirea legaturii cu costurile
eligibile ca fiind adecvate pentru a analiza astfel de masuri.
Consiliul Concurentei nu utilizeaza criteriile prevazute la pct. 5 pentru a
autoriza o masura pentru finantarea unei intreprinderi individuale."
3. Punctul 5.3 va avea urmatorul cuprins:
"5.3. O data ce disfunctionalitatea pietei a fost identificata,
Consiliul Concurentei va urmari urmatoarele elemente in analiza unei masuri
privind capitalul de risc conform Legii nr. 143/1999, cu modificarile si
completarile ulterioare:
A. Restrictiile privind investitiile sau neinvestirea majoritatii
fondurilor:
a) in intreprinderile mici sau in microintreprinderi; si/sau
b) in intreprinderi mijlocii, in momentul constituirii sau in cursul
perioadei de inceput a desfasurarii activitatii, ori in zonele asistate vor fi
considerate ca un element pozitiv. Accesul la finantarea intreprinderilor
mijlocii dupa momentul constituirii sau al perioadei de inceput a desfasurarii
activitatii trebuie limitat pentru fiecare intreprindere in privinta finantarii
totale prin intermediul masurii. Limitarile privind realizarea unor tranzactii
de dimensiuni reduse (sub 1 milion de euro sau la un nivel determinat al
disfunctionalitatii demonstrate a pietei) vor fi considerate, de asemenea, ca
un element pozitiv de catre Consiliul Concurentei.
B. Masurile trebuie indreptate spre disfunctionalitatea pietei capitalului
de risc.
Daca o masura prevede finantarea sub forma de capital sau cvasicapital,
aceasta va fi privita pozitiv de catre Consiliul Concurentei.
Daca masura prevede finantarea cu sume semnificative in alte forme sau nu
pare sa aiba un efect stimulator semnificativ (spre exemplu, cand sunt
sprijinite investitii de capital de risc care ar fi fost realizate si in
absenta unei astfel de masuri), masura va fi privita negativ. Acesta ar putea
fi cazul masurilor prin care se furnizeaza o finantare suplimentara pentru o
intreprindere care deja a primit un ajutor de stat sub forma injectiei de
capital.
C. Decizia de a investi trebuie sa urmareasca obtinerea de profit.
O legatura intre profitabilitatea investitiei si remunerarea celor
responsabili cu decizia de a investi va fi considerata un element pozitiv.
Conditia este indeplinita in cazul:
a) masurilor prin care tot capitalul investit in intreprinderile tinta este
furnizat de investitori care opereaza in economia de piata, care au luat
decizia de a investi, ajutorul constituind doar un stimulent pentru a-i
determina sa investeasca;
b) masurilor ce implica o participare semnificativa cu capital din partea
investitorilor care opereaza in economia de piata, pe baze comerciale (doar in
vederea obtinerii de profit). Participarea la capitalul social al
intreprinderilor tinta poate fi directa sau indirecta.
In cazul fondurilor, constituie o participare semnificativa cu capital
aportul de 30% la capitalul social al fondului, fiecare masura fiind analizata
individual impreuna cu alte aspecte luate in calcul de Consiliul Concurentei la
realizarea evaluarii. Vor fi considerate elemente pozitive urmatoarele:
a) o intelegere intre managerul fondului si investitori, conform careia
remuneratia managerului este legata de performanta fondului, obiectivele
statuate ale fondului si timpul propus pentru realizarea investitiilor;
b) reprezentarea investitorilor la luarea deciziilor;
c) aplicarea celei mai bune practici si reglementarea supravegherii asupra
modului de administrare a fondului.
Atunci cand nici unul dintre aceste elemente nu indica faptul ca decizia de
a investi va fi realizata doar in vederea obtinerii de profit, masura va fi
apreciata in mod nefavorabil. Acesta este cazul masurilor care, fiind de
dimensiune mica, sunt indreptate doar catre un numar limitat de proiecte,
neviabile din punct de vedere economic, sau al masurilor prin care se
stabileste doar finantarea unui anumit agent economic cunoscut inainte de
luarea deciziei.
D. Nivelul distorsionarii concurentei dintre investitori si fondurile de
investitii trebuie limitat.
Consiliul Concurentei va aprecia favorabil lansarea unei proceduri de
licitatie pentru stabilirea de termeni preferentiali pentru investitori sau
posibilitatea stabilirii unor astfel de termeni pentru alti investitori.
Aceasta posibilitate poate lua forma unei oferte publice pentru investitori la
lansarea unui fond de investitii sau poate lua forma unei scheme (spre exemplu,
o schema de garantie) care ramane deschisa participarii altor investitori,
pentru o perioada prelungita. Mijloacele prin care poate fi realizat acest
element pozitiv vor depinde neaparat de forma masurii respective. Totusi,
absenta unor elemente de verificare impotriva supracompensarii investitorilor,
suportarea riscului pierderilor in intregime de sectorul public si/sau
obtinerea integrala a beneficiilor investitiei de alti investitori vor fi
considerate elemente negative.
E. Orientarea sectoriala
Luand in considerare ca multe fonduri sectoriale private isi indreapta
atentia spre tehnologii inovative specifice sau chiar spre sectoare (cum ar fi
sanatatea, tehnologia informatiilor, cultura), Consiliul Concurentei poate
accepta o orientare sectoriala cand aceasta urmareste ratiuni comerciale sau de
politici publice. Totusi, avand in vedere abordarea mai putin favorabila
existenta la nivelul Uniunii Europene privind ajutorul de stat sectorial si, in
special, ajutoarele de stat pentru sectoarele cu supracapacitate, masurile
trebuie sa excluda in mod expres acordarea de ajutor in sectorul constructiilor
navale, otelului si carbunelui.
F. Investitiile pe baza unor planuri de afaceri
Existenta pentru fiecare investitie a unui plan de afaceri care sa contina
detaliile produselor, previzionarea vanzarilor si a profitului si stabilirea ex
ante a viabilitatii proiectului este o practica comerciala standard in
realizarea unui management adecvat al fondului si va fi privita favorabil.
Masurile care nu prevad un mecanism de iesire pentru participarea directa sau
indirecta a statului la capitalul social al anumitor intreprinderi vor fi
privite nefavorabil de catre Consiliul Concurentei.
G. Evitarea cumularii masurilor de ajutor de stat catre o singura
intreprindere
Daca o masura prevede ajutor de stat pentru investitii intr-o
intreprindere, Consiliul Concurentei va solicita angajamentul furnizorului de a
evalua si limita acordarea altor forme de ajutor de stat catre intreprinderea
in cauza, inclusiv in ceea ce priveste schemele autorizate. Pentru astfel de
masuri si daca furnizorul de ajutor de stat nu isi ia angajamentul ca
intreprinderea nu va primi alt ajutor decat ajutor de minimis, acesta va
propune Consiliului Concurentei spre examinare si aprobare o evaluare
rezonabila a elementelor de ajutor de stat, care va fi folosita pentru
aplicarea regulilor de cumul. Atunci cand capitalul de risc este utilizat
pentru finantarea investitiilor initiale, a costurilor de cercetare si
dezvoltare sau a altor costuri eligibile de ajutor de stat vizand alte
obiective, furnizorul va include elementul de ajutor in masura de capital de
risc, aplicand plafoanele de ajutor relevante."
Art. 2
(1) Prezentele instructiuni se aplica ajutoarelor de stat notificate dupa
intrarea in vigoare a acestora, precum si celor care au fost notificate inainte
de intrarea in vigoare a prezentelor instructiuni, dar pentru care decizia
Consiliului Concurentei este ulterioara acestei date.
(2) Prezentele instructiuni transpun Comunicarea Comisiei Europene privind
ajutorul de stat si capitalul de risc, publicata in Jurnalul Oficial al
Comunitatilor Europene, C 235 din 21 august 2001.