DECIZIE Nr. 112 din 13 iunie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 388 din 21 august 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Irina
Siruna Nicsanian in Dosarul nr. 21.281/1999 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, Irina Siruna Nicsanian,
Bogdan Ene si Constantin Ene, fata de care procedura de citare a fost legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata. Se
apreciaza ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu contravine
Constitutiei, ci, dimpotriva, aceste dispozitii au scopul de a proteja
chiriasii din imobilele restituite fostilor proprietari atat in baza Legii nr.
112/1995, cat si prin hotarari judecatoresti. Totodata, se sustine ca prin
ordonanta de urgenta se poate reglementa in domenii rezervate legilor organice,
invocandu-se in acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
21.281/1999, Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei
pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Irina Siruna
Nicsanian intr-o cauza avand ca obiect evacuarea din locuinta prin ordonanta
presedintiala.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 este neconstitutionala, intrucat prin aceasta
ordonanta se reglementeaza in domeniul legilor organice, incalcandu-se astfel
dispozitiile art. 114 alin. (4) din Legea fundamentala.
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece domeniul in care
a fost emisa Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 40/1999 nu se incadreaza in
categoria legilor organice, expres prevazute in art. 72 alin. (3) din
Constitutie, obiectul ordonantei fiind reglementarea raporturilor juridice
dintre proprietari si chiriasi.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece art. 114 alin. (4) din
Constitutie prevede competenta Guvernului ca, in cazuri exceptionale, sa adopte
ordonante de urgenta. Tocmai caracterul lor de urgenta, determinat de existenta
unor situatii exceptionale, justifica emiterea acestora si in domeniul legilor
organice. In final, Guvernul considera ca Ordonanta de urgenta nr. 40/1999 a
fost adoptata cu respectarea conditiilor de emitere a ordonantelor de urgenta
prevazute la art. 114 alin. (4) din Constitutie.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1
alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 40 din 8 aprilie 1999 privind protectia chiriasilor si
stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 148 din 8 aprilie 1999.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca prevederile acestei
ordonante contravin dispozitiilor art. 114 alin. (4) din Constitutie, in sensul
ca Guvernul nu poate sa emita ordonante de urgenta in domeniul legilor
organice.
Examinand exceptia, Curtea constata ca art. 114 din Constitutie contine
cinci alineate, in care se stabileste un regim juridic diferentiat al
ordonantelor emise de Guvern. Este, mai intai, cazul ordonantelor Guvernului
emise in temeiul unei legi speciale de abilitare [alin. (1), (2) si (3)] si,
apoi, cazul ordonantelor de urgenta [alin. (4) si (5)]. Aceste texte
constitutionale prevad: "(1) Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul
legilor organice.
(2) Legea de abilitare va stabili, in mod obligatoriu, domeniul si data
pana la care se pot emite ordonante.
(3) Daca legea de abilitare o cere, ordonantele se supun aprobarii
Parlamentului, potrivit procedurii legislative, pana la implinirea termenului
de abilitare. Nerespectarea termenului atrage incetarea efectelor ordonantei.
(4) In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta. Acestea
intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament. Daca
Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod obligatoriu.
(5) Aprobarea sau respingerea ordonantelor se face printr-o lege in care
vor fi cuprinse si ordonantele ale caror efecte au incetat potrivit alineatului
(3)."
Critica de neconstitutionalitate vizeaza posibilitatea Guvernului de a
reglementa, prin ordonante de urgenta, in domeniul legii organice.
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat ca interdictia
reglementarii de catre Guvern in domeniul legii organice priveste numai
ordonantele Guvernului adoptate in baza unei legi speciale de abilitare,
aceasta interdictie decurgand direct din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevazuta insa la alin. (4) al art. 114 din Constitutie,
referitor la ordonantele de urgenta, "deoarece cazul exceptional ce impune
adoptarea unor masuri urgente pentru salvgardarea unui interes public ar putea
reclama instituirea unei reglementari de domeniul legii organice, nu numai
ordinare, care, daca nu ar putea fi adoptata, interesul public avut in vedere
ar fi sacrificat, ceea ce este contrar finalitatii constitutionale a
institutiei" (Decizia nr. 34 din 17 februarie 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 88 din 25 februarie 1998).
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, aceasta isi mentine valabilitatea si in
aceasta cauza, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al
art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea
chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte, exceptie ridicata de Irina
Siruna Nicsanian in Dosarul nr. 21.281/1999 al Judecatoriei Sectorului 1
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 13 iunie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu