ORDIN
Nr. 45 din 25 martie 2004
pentru aprobarea standardelor minime obligatorii privind procedura adoptiei
interne
ACT EMIS DE: AUTORITATEA NATIONALA PENTRU PROTECTIA COPILULUI SI
ADOPTIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 306 din 7 aprilie 2004
In temeiul prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 12/2001
privind infiintarea Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie, aprobata si modificata prin Legea nr. 252/2001, si ale art. 9 alin.
(3) din Hotararea Guvernului nr. 770/2003 privind organizarea si functionarea
Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si Adoptie,
secretarul de stat al Autoritatii Nationale pentru Protectia Copilului si
Adoptie emite prezentul ordin.
Art. 1
Se aproba Standardele minime obligatorii privind procedura adoptiei
interne, prevazute in anexa*) care face parte integranta din prezentul ordin.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Prezentul ordin intra in vigoare incepand cu data de 1 ianuarie 2005.
Secretarul de stat al Autoritatii Nationale
pentru Protectia Copilului si Adoptie,
Gabriela Coman
ANEXA 1
STANDARDE MINIME OBLIGATORII
PRIVIND PROCEDURA ADOPTIEI INTERNE
Standardele minime obligatorii prezente au drept scop principal asigurarea
si garantarea prestarii, in conditii de celeritate, a unor servicii de calitate
copiilor al caror plan individualizat de protectie propune ca finalitate
adoptia interna, parintilor firesti ai acestor copii, precum si
persoanelor/familiilor care doresc sa adopte sau care au adoptat.
In aplicarea standardelor prezente, serviciul de adoptie actioneaza in
respectul interesului superior al copilului, al demnitatii si individualitatii
persoanei.
Standardele sunt grupate pe urmatoarele teme de interes:
Servicii pentru copil
1. Evidenta copiilor al caror plan individualizat de protectie stabileste
ca finalitate adoptia interna
2. Opinia copilului
3. Compatibilitatea copil-familie adoptatoare
Servicii pentru familia potential adoptatoare
4. Informare
5. Sprijin
6. Evaluare
7. Procesul de potrivire
Servicii pentru familia biologica
8. Informare si sprijin
9. Consimtamantul la adoptie
Serviciul de adoptie
10. Activitati de informare a comunitatii
11. Organizare
12. Consilierea si pregatirea familiilor/persoanelor adoptatoare
Servicii post-adoptie
13. Organizarea compartimentului post-adoptie
14. Activitati de consiliere si sprijin
15. Monitorizarea post-adoptie
SERVICII PENTRU COPIL
______________________________________________________________________________
| Standardul 1 | Evidenta copiilor al caror plan individualizat de protectie
|
| | stabileste ca finalitate adoptia interna
|
| |
|
| | Serviciul de adoptie asigura luarea in evidenta a copiilor al
|
| | caror plan individualizat de protectie stabileste ca
|
| | finalitate adoptia interna.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii lipsiti permanent de mediul familial sigur si stabil
si|
| | al caror plan individualizat de protectie stabileste ca
|
| | finalitate adoptia interna sunt beneficiarii directi ai
|
| | serviciului de adoptie in conditiile legii.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 1 |
|______________________________________________________________________________|
| 1.1. Managerul de caz, responsabil cu elaborarea si monitorizarea
|
| implementarii planului individualizat de protectie al copilului,
trebuie|
| sa tina cont de urmatoarele aspecte:
|
| - re-evaluarea periodica si, dupa caz, revizuirea planului se realizeaza
|
| luandu-se in considerare nevoia copilului de a avea o familie si |
| identificarea unei solutii in acest sens in cel mai scurt timp;
|
| - stabilirea unor termene clare de realizare a activitatilor prevazute in
|
| plan.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.2. Atunci cand planul individualizat de protectie al copilului prevede ca
|
| finalitate adoptia interna, managerul de caz anunta serviciul de
adoptie|
| in vederea transferarii cazului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 1.3. Punerea in practica a actiunilor si activitatilor care urmaresc
|
| realizarea adoptiei este realizata de catre specialistii serviciului de
|
| adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 1
(I)1.1. Fiecare copil, care are o masura de protectie decisa de comisia
pentru protectia copilului, are intocmit un plan individualizat de protectie,
care, conform legii, este reevaluat periodic, actualizat si, dupa caz,
revizuit.
(I)1.2. - 1.3. Numarul anual de copii al caror plan individualizat de
protectie stabileste ca finalitate adoptia interna si alte date relevante din
evidenta serviciului de adoptie.
______________________________________________________________________________
| Standardul 2 | Opinia copilului
|
| |
|
| | Serviciul de adoptie asigura sprijinul necesar si informarea
|
| | copiilor aflati in evidenta sa, opinia lor fiind consemnata
si|
| | luata in considerare in raport cu varsta si capacitatea lor
de|
| | intelegere.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii aflati in evidenta serviciului de adoptie sunt
|
| | implicati activ in toate demersurile vizand adoptia,
|
| | opinia/consimtamantul acestora fiind luate/exprimate numai
|
| | dupa o informare corespunzatoare si in deplina cunostinta de
|
| | cauza.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 2
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.1. Serviciul de adoptie desemneaza un asistent social pentru fiecare copil
|
| aflat in evidenta sa, care este responsabil de caz pe toata durata
|
| procedurilor de adoptie
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.2. Nevoile copilului, dorintele si sentimentele, precum si siguranta
|
| acestuia primeaza in luarea deciziei de adoptie. Toate aceste
informatii|
| sunt consemnate in dosarul copilului de catre asistentul social
desemnat|
| responsabil de caz. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.3. Copiii beneficiaza de sprijin si consiliere in vederea exprimarii
|
| opiniei si dorintelor sale pe intreg parcursul procedurii de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.4. Copiii pentru care legea prevede exprimarea consimtamantului la adoptie
|
| sunt informati, iar acest lucru este consemnat in dosarul copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.5. Copiii au acces, in conditiile legii, la informatiile pastrate de catre
|
| serviciul de adoptie. |
|______________________________________________________________________________|
| 2.6. Copilul este sprijinit si informat fara intarziere atunci cand apar
|
| dificultati pe parcursul procedurilor de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.7. In situatia in care opinia copilului nu este luata in considerare se
|
| consemneaza motivul si se explica copilului implicatiile ce decurg din
|
| acest lucru.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.8. Copilul primeste informatii clare referitoare la adoptie. Aceste
|
| informatii se refera la etapele procesului de adoptie, durata fiecarei
|
| etape, precum si activitatile specifice fiecarui caz.
|
|______________________________________________________________________________|
| 2.9. Copilul este informat despre parintii adoptivi si familia acestora si
|
| este pregatit inaintea mutarii la familia adoptatoare.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 2
(I)2.1. Pentru fiecare copil aflat in evidenta serviciului de adoptie
exista desemnat un responsabil de caz, fapt consemnat in dosarul copilului.
(I)2.2., 2.3., 2.4., 2.6., 2.7., 2.9. Informatii consemnate in dosarul
copilului sub forma de rapoarte, informari, note, declaratii etc.
(I)2.5., 2.8. Materiale de informare cu privire la procedurile si
demersurile privind adoptia disponibile si accesibile copiilor.
(I)2.5. Consemnarile din dosarul copilului vizand solicitarile acestuia de
obtinere a informatiilor cu privire la adoptie.
______________________________________________________________________________
| Standardul 3 | Compatibilitatea copil-familie potential adoptatoare
|
| | |
| | Serviciul de adoptie asigura determinarea compatibilitatii
|
| | copil-familia potential adoptatoare pe baza nevoilor
|
| | copilului, dorintelor si opiniilor exprimate de acesta.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Incredintarea copilului in vederea adoptiei se decide numai
|
| | dupa realizarea procesului de potrivire de catre specialistii
|
| | serviciului de adoptie.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 3
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.1. Responsabilul de caz realizeaza evaluarea nevoilor copilului si
|
| consemneaza rezultatul acesteia.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.2. Responsabilul de caz identifica si consemneaza dorintele si opiniile
|
| copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.3. Responsabilul de caz identifica, conform legii, o persoana/familie
|
| potential adoptatoare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 3.4. Responsabilul de caz intreprinde demersurile necesare acomodarii
|
| copilului cu persoana/familia potential adoptatoare. Aceste demersuri
|
| constau, printre altele, in pregatirea si realizarea unor intalniri |
| intre copil si familia potential adoptatoare.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 3
(I)3.1. Rapoarte de evaluare ale nevoilor copilului.
(I)3.2. Opiniile si dorintele copilului consemnate in dosarul copilului.
(I)3.3. Documente care atesta indeplinirea demersurilor legale privind
identificarea persoanei/familiei potential adoptatoare.
(I)3.4. Rapoarte sau orice alte consemnari cu privire la intalnirile
copil-persoana/familia potential adoptatoare.
SERVICII PENTRU FAMILIA POTENTIAL ADOPTATOARE
______________________________________________________________________________
| Standardul 4 | Informare |
| |
|
| | Serviciul de adoptie ofera persoanei/familiei care isi
exprima|
| | intentia de a adopta informatii complete despre procedura de
|
| | atestare, pregatire, precum si despre serviciile de sprijin
|
| | existente. Totodata, ofera, daca este cazul, posibilitatea de
|
| | a intalni familii/persoane care au adoptat. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Persoana/familia care-si exprima intentia de a adopta este
|
| | informata cu privire la procedura adoptiei si la serviciile
|
| | existente.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 4
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.1. Serviciul de adoptie, precum si furnizorii de servicii pentru protectia
|
| copilului pun la dispozitia celor interesati materiale informative
|
| despre adoptie. |
|______________________________________________________________________________|
| 4.2. Serviciul de adoptie ofera informatii despre copiii adoptabili aflati
in|
| evidenta sa, daca familia/persoana formuleaza o cerere in acest sens.
|
| Informatiile oferite despre copii, in vederea asigurarii
|
| confidentialitatii, fac referire doar la aspecte generale.
|
|______________________________________________________________________________|
| 4.3. Serviciul de adoptie informeaza, in scris, familia/persoana interesata
|
| despre criteriile si procedura de evaluare si pregatire in vederea
|
| obtinerii atestatului. |
|______________________________________________________________________________|
| 4.4. Familia/persoana care isi exprima intentia sa adopte este informata de
|
| catre serviciul de adoptie asupra modalitatilor de a contesta deciziile
|
| luate pe parcursul procesului de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 4
(I)4.1., 4.3., 4.4. Materiale informative si alte documente puse la
dispozitia celor interesati.
(I)4.2. Evidenta solicitarilor de informatii despre adoptie.
(I)4.3. Evidenta raspunsurilor la solicitarile de informatii.
______________________________________________________________________________
| Standardul 5 | Sprijin
|
| |
|
| | Serviciul de adoptie desemneaza pentru fiecare
|
| | persoana/familie care doreste sa adopte un asistent social,
|
| | altul decat responsabilul de caz al copilului, si asigura
|
| | sprijinul necesar acesteia.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Fiecare familie/persoana care isi exprima intentia de a
|
| | adopta beneficiaza de servicii de calitate pe toata durata
|
| | procesului de evaluare si pregatire in vederea atestarii si
|
| | pana la definitivarea adoptiei.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 5 |
|______________________________________________________________________________|
| 5.1. Serviciul de adoptie desemneaza pentru fiecare persoana/familie care
|
| doreste sa adopte un asistent social responsabil cu oferirea de
|
| informatii, evaluarea si pregatirea acesteia pentru obtinerea
|
| atestatului si acordarea de sprijin pana la definitivarea adoptiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.2. Familia/persoana este informata, in scris, de catre asistentul social
|
| desemnat, cu privire la termenele stabilite pentru fiecare din etapele
|
| procedurilor de adoptie, precum si asupra eventualelor depasiri ale
|
| acestor termene. Informarea cuprinde si motivatia pentru eventuala
|
| nerespectare a termenelor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.3. Asistentul social desemnat realizeaza evaluarea familiei in vederea
|
| obtinerii atestatului, precum si sustinerea acesteia pe parcursul
|
| procesului de potrivire pana la incredintarea in vederea adoptiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 5.4. Familiile/persoanele care si-au exprimat intentia de a adopta sunt
|
| informate cu privire la concluziile evaluarii. In cazul in care
|
| familia/persoana isi exprima dorinta, comentariile acestora la
|
| concluziile cuprinse in raportul de evaluare sunt consemnate in scris
si|
| anexate raportului de evaluare.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatori pentru standardul 5
(I)5.1.1. Fiecare familie/persoana care doreste sa adopte are un asistent
social desemnat de catre serviciul de adoptie.
(I)5.1.2. Evidenta serviciului de adoptie cu privire la
persoanele/familiile care doresc sa adopte.
(I)5.2. Evidenta notificarilor cu privire la termene.
(I)5.3. - 5.4. Existenta si continutul rapoartelor de evaluare in vederea
eliberarii atestatului.
______________________________________________________________________________
| Standardul 6 | Evaluare
|
| |
|
| | Serviciul de adoptie asigura evaluarea familiei/persoanei
care|
| | doreste sa adopte, tinand cont de interesul superior al
|
| | copilului.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Familia/persoana care isi exprima dorinta sa adopte poate
|
| | oferi cadrul favorabil dezvoltarii copilului in functie de
|
| | nevoile specifice acestuia in cazul in care adoptia ar fi
|
| | incuviintata. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 6
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.1. Asistentul social desemnat organizeaza intalniri cu persoana/familia
|
| care doreste sa adopte, in vederea evaluarii acesteia, conform unui
|
| program stabilit de comun acord. |
|______________________________________________________________________________|
| 6.2. Asistentul social observa si consemneaza, in urma intalnirilor cu
|
| persoana/familia care doreste sa adopte, cel putin urmatoarele:
|
| motivatia, asteptarile personale, viata de familie, viata in
comunitate,|
| situatia financiara, starea de sanatate.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.3. Asistentul social organizeaza intalniri si cu persoane din afara
|
| familiei, vecini, colegi de la locul de munca.
|
|______________________________________________________________________________|
| 6.4. Situatia materiala a familiei trebuie sa poata fi dovedita si
|
| documentata, iar persoana/familia care doreste sa adopte sa inteleaga
|
| implicatiile si responsabilitatile ce decurg din adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 6
(I)6.1.1. Dosarul familiei: programul intalnirilor.
(I)6.1.2. Evidenta deplasarilor asistentilor sociali din serviciul de
adoptie desemnati pentru familiile/persoanele care doresc sa adopte.
(I)6.2. - 6.3. Dosarul familiei: minute si rapoarte de vizita.
(I)6.4. Dosarul familiei: documente care atesta situatia materiala a
familiei/persoanei care doreste sa adopte. Discutii cu familiile/persoanele
care doresc sa adopte si se afla in evidenta serviciului de adoptie.
______________________________________________________________________________
| Standardul 7 | Procesul de potrivire
|
| | |
| | Serviciul de adoptie este responsabil cu realizarea
procesului|
| | de potrivire, care se deruleaza numai dupa obtinerea
|
| | atestatului de catre familia/persoana care doreste sa adopte.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Persoanele/familiile atestate pot adopta numai dupa
|
| | parcurgerea procesului de potrivire. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 7
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.1. Responsabilul de caz intreprinde demersurile necesare acomodarii
|
| copilului cu persoana/familia potential adoptatoare. Aceste demersuri
|
| constau, printre altele, in pregatirea si realizarea unor intalniri
|
| intre copil si familia potential adoptatoare.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.2. Familiile/persoanele atestate sunt informate cu privire la procedurile
|
| ce urmeaza a fi derulate pana la incheierea adoptiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 7.3. La incheierea etapei de potrivire, inaintea luarii deciziei finale,
|
| familia/persoana atestata primeste informatii complete, in scris,
despre|
| copil. Informatiile vizeaza trecutul si nevoile copilului si contribuie
|
| la o mai buna intelegere asupra schimbarilor pe care copilul adoptat le
|
| aduce in viata familiei. |
|______________________________________________________________________________|
| 7.4. Parintii adoptivi sunt informati de catre serviciul de adoptie asupra
|
| obligatiei de a furniza copilului informatii despre adoptie, trecutul
si|
| familia naturala, la cererea copilului sau cand considera ei necesar.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 7
(I)7.1.1. Rapoarte, informari dupa intalnirile copil-familie potential
adoptatoare.
(I)7.1.2. Opiniile copilului si ale familiei potential adoptatoare.
(I)7.2. - 7.4. Dosarul familiei.
SERVICII PENTRU FAMILIA BIOLOGICA
______________________________________________________________________________
| Standardul 8 | Informare si sprijin
|
| |
|
| | Serviciul de adoptie ofera informatii si asigura sprijinul
|
| | necesar pentru parintii copiilor pentru care solutia planului
|
| | individualizat de protectie este reprezentata de adoptie,
|
| | precum si pentru familia extinsa. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Parintii copilului si familia extinsa a acestuia sunt
|
| | informati cu privire la desfasurarea procedurilor de adoptie
|
| | si etapele in care ei sunt implicati.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 8
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.1. Parintii copilului, precum si familia extinsa sunt sprijiniti de catre
|
| serviciul de adoptie prin desemnarea unui asistent social cu rol de
|
| suport al parintilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 8.2. Parintii copilului, precum si familia extinsa primesc informatii
|
| referitoare la procedurile in care urmeaza sa fie implicati si asupra
|
| efectelor finalizarii fiecarei etape din cadrul procesului de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 8.3. Parintii copilului, precum si familia extinsa primesc informatii
|
| referitoare la momentul pana la care pot interveni in derularea
|
| procedurilor de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 8
(I)8.1. Existenta unui asistent social desemnat pentru realizarea
activitatilor de sprijin si informare a parintilor si familiei extinse.
(I)8.2. - 8.3.a. Materiale de informare pentru parinti si familia extinsa
cu privire la adoptie.
b. Solicitarile parintilor/familiei extinse vizand obtinerea informatiilor
cu privire la adoptie sunt consemnate in dosarul copilului.
c. Rapoarte, note sau orice alte documente care atesta efectuarea
activitatilor de informare a parintilor si a familiei extinse.
______________________________________________________________________________
| Standardul 9 | Consimtamantul la adoptie
|
| | |
| | Parintii copilului sau, dupa caz, reprezentantul legal al
|
| | carui consimtamant la adoptie este cerut de lege sunt
|
| | informati asupra consecintelor si efectelor adoptiei, in
|
| | special asupra incetarii legaturilor de rudenie ale
copilului.|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Parintii copilului sau, dupa caz, reprezentantul legal isi
|
| | exprima in mod liber si neconditionat consimtamantul cu
|
| | privire la adoptie.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 9
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.1. Parintii/reprezentantul legal al copilului sunt informati cu privire la
|
| termenele si formele in care poate fi exprimat si revocat
consimtamantul|
| la adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.2. Parintii/reprezentantul legal al copilului sunt informati asupra
|
| situatiilor prevazute de lege in care nu se solicita consimtamantul,
|
| precum si asupra situatiilor in care consimtamantul nu este valabil
|
| exprimat sau se poate trece peste refuzul lor de a consimti la adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 9.3. Asistentul social consiliaza, sprijina si se asigura ca
|
| parintii/reprezentantul legal isi exprima consimtamantul in deplina
|
| cunostinta de cauza.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 9
(I)9.1. - 9.2. Solicitarile parintilor/reprezentantului legal vizand
obtinerea informatiilor cu privire la consimtamant, precum si activitatile de
informare a acestora sunt consemnate in dosarul copilului.
(I)9.3. Raportul care atesta efectuarea activitatilor de informare si consiliere
a parintilor/reprezentantului legal inainte de exprimarea consimtamantului la
adoptie.
SERVICIUL DE ADOPTIE
______________________________________________________________________________
| Standardul 10| Activitati de informare a comunitatii |
| |
|
| | Serviciul de adoptie desfasoara activitati de informare si
|
| | promovare a adoptiei nationale. |
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Comunitatea este informata cu privire la problematica
copiilor|
| | care pot beneficia de adoptie si are acces la informatii de
|
| | specialitate vizand procedurile necesare finalizarii
|
| | procesului de adoptie.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 10
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.1. Serviciul de adoptie initiaza si organizeaza realizarea de campanii
|
| anuale de informare si promovare a adoptiei interne.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.2. Serviciul de adoptie centralizeaza, sintetizeaza si consemneaza datele
|
| obtinute cu ocazia derularii campaniilor si intocmeste rapoarte in
|
| acest sens.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.3. Serviciul de adoptie realizeaza recrutarea familiilor/persoanelor care
|
| doresc sa adopte, pe baza unei strategii anuale care conduce la
|
| identificarea familiilor/persoanelor care sa vina in intampinarea
|
| nevoilor fiecarui copil adoptabil. |
|______________________________________________________________________________|
| 10.4. Serviciul de adoptie realizeaza materiale promotionale care contin
|
| informatii relevante cu privire la persoanele care pot adopta, |
| conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca, procedura de evaluare
|
| si etapele procesului de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 10.5. Serviciul de adoptie redacteaza rapoarte statistice si asigura
|
| diseminarea datelor relevante despre adoptia nationala in mass-media,
|
| in mod periodic. Continutul rapoartelor statistice si a celorlalte
|
| materiale facute public este avizat in prealabil de conducatorul
|
| persoanei juridice in cadrul careia functioneaza serviciul de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 10
(I)10.1. Numarul anual de campanii de informare initiate/organizate de
catre serviciul de adoptie.
(I)10.2. Rapoarte intocmite cu privire la rezultatul campaniilor derulate.
(I)10.3.1. Strategia de recrutare avizata de seful serviciului de adoptie
si aprobata de conducerea persoanei juridice in cadrul careia functioneaza
serviciul de adoptie.
(I)10.3.2. Evidenta persoanelor/familiilor care si-au exprimat intentia de
a adopta.
(I)10.4. Existenta materialelor promotionale cu continut adecvat grupului
tinta si modalitati de diseminare a informatiei.
______________________________________________________________________________
| Standardul 11| Organizare
|
| | |
| | Serviciul de adoptie este organizat si dimensionat astfel
|
| | incat sa raspunda tuturor solicitantilor si sa nu conduca la
|
| | intarzieri in procesul de adoptie pentru nici un copil.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Clientii serviciului de adoptie beneficiaza de servicii de
|
| | calitate si in conditii de celeritate, oferite de personal
|
| | calificat.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 11 |
|______________________________________________________________________________|
| 11.1. Serviciul de adoptie este organizat si functioneaza ca si compartiment
|
| distinct.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.2. Serviciul de adoptie are incadrati asistenti sociali care dispun de
|
| calificarea necesara si cu experienta de minim un an in protectia
|
| copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.3. Serviciul de adoptie dispune de expertiza altor categorii de personal
|
| de specialitate necesar finalizarii procedurilor de adoptie (juristi,
|
| psihologi, psiho-pedagogi etc.).
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.4. Asistentii sociali din cadrul serviciului de adoptie urmeaza cel putin
|
| o data pe an programe de pregatire specializate in materia adoptiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 11.5. Serviciul de adoptie dispune de un numar suficient si de o structura
de|
| personal corespunzatoare, astfel incat sa asigure pentru fiecare
|
| solicitant desemnarea unui asistent social, pentru fiecare copil aflat
|
| in evidenta sa desemnarea unui responsabil de caz si, dupa caz, pentru
|
| parintii firesti ai copilului desemnarea unui asistent social.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 11
(I)11.1. Organigrama/structura organizatorica a persoanei juridice in
cadrul careia functioneaza serviciul de adoptie.
(I)11.2.1., 11.5. Organigrama, statul de functii, fisele de post,
contractele de munca, alte contracte de colaborare sau voluntariat.
(I)11.2.2. Numarul de asistenti sociali cu studii superioare angajati.
(I)11.3. Documente continute in dosarele copiilor sau ale familiilor
intocmite in colaborare cu alti specialisti (referate, evaluari, rapoarte
etc.).
(I)11.4. Diplomele de studii si alte acte care atesta formarea si
perfectionarea personalului angajat.
______________________________________________________________________________
| Standardul 12| Consilierea si pregatirea familiilor/persoanelor adoptatoare
|
| | |
| | Serviciul de adoptie asigura pe parcursul procesului de
|
| | evaluare consilierea persoanelor/familiilor potential
|
| | adoptatoare si organizeaza programe de pregatire pentru
|
| | acestea.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Persoanele/familiile potential adoptatoare isi asuma rolul de
|
| | parinte, in deplina cunostinta de cauza si in mod
|
| | corespunzator.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 12
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.1. Programele de pregatire adresate familiilor/persoanelor potential
|
| adoptatoare se desfasoara dupa o programa elaborata de catre angajatii
|
| serviciului de adoptie si aprobata de catre conducerea persoanei
|
| juridice in cadrul careia functioneaza serviciul. Programa de
|
| pregatire este adaptata nevoilor solicitantilor.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.2. Programele de consiliere adresate familiilor/persoanelor potential
|
| adoptatoare se desfasoara pe baza unui protocol elaborat de catre
|
| angajatii serviciului de adoptie si aprobat de catre conducerea
|
| persoanei juridice in cadrul careia functioneaza serviciul. Programele
|
| de consiliere sunt adaptate nevoilor solicitantilor. |
|______________________________________________________________________________|
| 12.3. Organizarea programelor de consiliere si pregatire, precum si
|
| continutul programei de pregatire sunt popularizate si aduse la |
| cunostinta celor interesati.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.4. Asistentii sociali ai serviciului de adoptie participa in calitate de
|
| formatori in cadrul programelor de pregatire.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.5. Serviciul de adoptie organizeaza pe durata procesului de evaluare cel
|
| putin un curs de pregatire si cel putin un program de consiliere.
|
|______________________________________________________________________________|
| 12.6. Asistentii sociali ai serviciului de adoptie acorda consiliere si
|
| sprijin si la solicitarea persoanelor/familiilor potential
adoptatoare.|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 12
(I)12.1. Continutul programei de pregatire si adecvarea acesteia la nevoile
solicitantilor.
(I)12.2.1. Existenta si continutul protocolului.
(I)12.2.2. Continutul programelor de consiliere si adecvarea acestora la
nevoile solicitantilor.
(I)12.5. Numarul programelor de pregatire si consiliere derulate pe
parcursul procesului de evaluare.
(I)12.6. Numarul sedintelor de consiliere acordate individual sau in grup,
din oficiu sau la cererea celor interesati si consemnarea acestor sedinte.
SERVICII POST-ADOPTIE
______________________________________________________________________________
| Standardul 13| Organizare
|
| |
|
| | Serviciul de adoptie are in componenta sa un compartiment |
| | post-adoptie organizat si dimensionat astfel incat sa
|
| | raspunda tuturor solicitantilor.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Clientii serviciului de adoptie beneficiaza de servicii
|
| | post-adoptie de calitate, in conditii de celeritate, oferite
|
| | de personal calificat.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 13
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.1. Compartimentul post-adoptie este organizat si functioneaza ca si
|
| compartiment distinct in cadrul serviciului de adoptie.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.2. Compartimentul post-adoptie are incadrati asistenti sociali care
|
| dispun de calificarea necesara si cu experienta de minim un an in
|
| protectia copilului.
|
|______________________________________________________________________________|
| 13.3. Compartimentul post-adoptie dispune de expertiza altor categorii de
|
| personal de specialitate necesar finalizarii procedurilor de adoptie
|
| (juristi, psihologi, psiho-pedagogi etc.). |
|______________________________________________________________________________|
| 13.4. Asistentii sociali din cadrul compartimentului post-adoptie urmeaza
|
| cel putin o data pe an programe de pregatire specializate in domeniul
|
| protectiei copilului si/sau adoptiei.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 13
(I)13.1. Organigrama/structura organizatorica a persoanei juridice in
cadrul careia functioneaza serviciul de adoptie.
(I)13.2.1. Organigrama, statul de functii, fisele de post, contractele de
munca, alte contracte de colaborare sau voluntariat.
(I)13.2.2. Numarul de asistenti sociali cu studii superioare angajati.
(I)13.3. Documente continute in dosarele copiilor sau ale familiilor
intocmite in colaborare cu alti specialisti (referate, evaluari, rapoarte
etc.).
(I)13.4. Diplomele de studii si alte acte care atesta formarea si
perfectionarea personalului angajat.
______________________________________________________________________________
| Standardul 14| Activitati de sprijin si consiliere
|
| | |
| | Compartimentul post-adoptie asigura servicii de sprijin,
|
| | consiliere si asistenta familiilor adoptatoare, copiilor
|
| | adoptati si familiei biologice.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Clientii compartimentului post-adoptie au acces la servicii
|
| | si programe de sprijin adaptate nevoilor lor, accesibile atat
|
| | pe plan local, cat si national.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 14
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.1. Compartimentul post-adoptie sprijina si promoveaza organizarea
|
| grupurilor de sprijin pentru parintii adoptivi si respectiv pentru
|
| parintii biologici si asigura coordonarea acestor grupuri.
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.2. Compartimentul post-adoptie asigura, dupa incuviintarea adoptiei,
|
| consilierea si informarea familiei adoptatoare cu privire la aspecte
|
| legate de dezvoltarea copilului, atasament si dinamica familiei,
precum|
| si alte teme de interes in functie de nevoile copilului si ale
familiei|
| adoptatoare. |
|______________________________________________________________________________|
| 14.3. Compartimentul post-adoptie asigura, dupa incuviintarea adoptiei,
|
| consilierea si informarea familiei biologice, in special cu privire la
|
| efectele adoptiei asupra membrilor familiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.4. Compartimentul post-adoptie asigura consiliere si sprijin pentru
|
| copilul adoptat in ceea ce priveste obtinerea informatiilor legate
|
| de adoptia sa a caror comunicare este permisa de lege.
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.5. Compartimentul post-adoptie asigura consilierea copilului adoptat si a
|
| persoanei/familiei adoptatoare in cazul desfacerii sau constatarii
|
| nulitatii adoptiei.
|
|______________________________________________________________________________|
| 14.6. Compartimentul post-adoptie analizeaza cauzele care au determinat
|
| desfacerea adoptiei sau declararea nulitatii acesteia si face
propuneri|
| de imbunatatire a activitatii serviciului de adoptie sau, dupa caz, a
|
| altor compartimente.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 14
(I)14.1. Numarul grupurilor de sprijin organizate pentru parintii adoptivi
si respectiv pentru parintii biologici.
(I)14.2. - 14.4.a. Numarul solicitarilor adresate serviciului
post-adoptie/luna/an.
b. Rapoarte cuprinzand activitatile de interventie specifica fiecarui
caz/solicitant in parte.
c. Dosarele solicitantilor.
(I)14.5. Evidenta cazurilor in care adoptia a fost desfacuta sau anulata.
______________________________________________________________________________
| Standardul 15| Monitorizarea post-adoptie |
| |
|
| | Compartimentul post-adoptie asigura urmarirea si
|
| | monitorizarea evolutiei copilului si a relatiilor dintre
|
| | acesta si parintii sai adoptivi pe intreaga perioada
|
| | prevazuta de lege.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Rezultat | Copiii si persoanele/familiile adoptatoare beneficiaza de
|
| | sprijin si consiliere privind solutionarea problemelor de
|
| | atasament si dezvoltare ale copilului, precum si a
|
| | eventualelor disfunctionalitati aparute in familie.
|
|______________|_______________________________________________________________|
| Proceduri de implementare a standardului 15
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.1. Compartimentul post-adoptie tine evidenta adoptiilor incuviintate
|
| supuse perioadei obligatorii de urmarire post-adoptie si intocmeste
|
| dosar separat pentru fiecare adoptie in parte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.2. Compartimentul post-adoptie asigura planificarea si realizeaza
|
| coordonarea interventiilor specifice fiecarui caz in parte.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.3. Asistentii sociali din cadrul compartimentului post-adoptie realizeaza
|
| din oficiu vizite trimestriale la domiciliul copilului adoptat si
|
| intocmesc rapoarte in acest sens.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.4. Asistentii sociali realizeaza vizite la domiciliul copilului adoptat
|
| ori de cate ori este sesizat cu privire la aparitia unor
|
| disfunctionalitati in familie sau posibile incalcari ale drepturilor
|
| copilului si intocmesc rapoarte in acest sens.
|
|______________________________________________________________________________|
| 15.5. Compartimentul post-adoptie colaboreaza in realizarea interventiilor
|
| specifice fiecarui caz cu asistentii sociali ai serviciului de adoptie
|
| si sesizeaza, in scris, conducatorul persoanei juridice in care
|
| functioneaza toate situatiile care impun desfacerea sau anularea
|
| adoptiei sau implicarea altor institutii abilitate de lege sa dispuna
|
| masuri care exced sferei proprii de competenta.
|
|______________________________________________________________________________|
Indicatorii pentru Standardul 15
(I)15.1. Evidenta adoptiilor incuviintate supuse perioadei obligatorii de
urmarire post-adoptie.
(I)15.2.1. Dosarele familiei si copilului.
(I)15.2.2. Existenta instrumentelor de planificare a interventiilor
specifice.
(I)15.3. Rapoartele de vizita trimestriale si continutul acestora.
(I)15.4. Numarul anual al sesizarilor primite si al rapoartelor de vizita
realizate ca urmare a verificarii acestor sesizari.
(I)15.5. Numarul anual al sesizarilor formulate de compartimentul post
adoptie in atentia conducatorului persoanei juridice in cadrul careia
functioneaza.