DECIZIE Nr. 112 din 8 octombrie 1996
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 293 din 19 noiembrie 1996
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Societatea Comerciala
"Hitrom" - S.A. Vaslui impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr.
30 din 13 martie 1996.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 1 octombrie 1996, in prezenta
Ministerului Public, a intimatului Balasnicu Sorin, in lipsa recurentei,
Societatea Comerciala "Hitrom" - S.A. Vaslui, a intimatilor Nechifor
Ioan, Pascu Nicolae si a Societatii Comerciale "Electroprecizia" -
S.A. Sacele, legal citati. Dezbaterile au fost consemnate in incheierea de la
acea data, cand Curtea Constitutionala, avand nevoie de timp pentru a delibera,
a amanat pronuntarea la data de 8 octombrie 1996.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Decizia nr. 30 din 13 martie 1996, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondate exceptiile de neconstitutionalitate a prevederilor art. 66
alin. 2 din Legea nr. 64/1991 privind brevetele de inventie, invocate de
Societatea Comerciala "Electroprecizia" - S.A. Sacele si de
Societatea Comerciala "Hitrom" - S.A. Vaslui. Pentru a pronunta
aceasta solutie, s-a retinut ca dispozitiile legale aratate au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, Curtea statuand prin Decizia nr.
69/1995, ramasa definitiva prin Decizia nr. 19/1996, ca noua reglementare nu are
caracter retroactiv, intrucat se aplica unei situatii juridice in curs,
rezultand din nerecompensarea inventiei; daca dreptul inventatorului la
recompensa nu ar fi reactualizat prin efectul negocierii, ar insemna ca
debitorul creantei inventatorului sa profite de propria sa culpa si sa se
creeze o discriminare nejustificata intre inventatorii anteriori legii si cei
posteriori. In ceea ce priveste motivul de neconstitutionalitate referitor la
ocrotirea proprietatii private, potrivit art. 41 din Constitutie, prin decizia
recurata s-a retinut ca nu poate constitui o incalcare a dreptului de
proprietate al noilor societati, rezultate din reorganizarea in baza Legii nr.
15/1990, preluarea datoriilor existente din patrimoniul unitatilor anterioare,
supuse reorganizarii.
Impotriva Deciziei nr. 30 din 13 martie 1996, a declarat recurs Societatea
Comerciala "Hitrom" - S.A. Vaslui invocand urmatoarele motive:
Curtea a omis sa analizeze aspectele legate de imprejurarea ca, la
infiintarea societatilor comerciale, conform Legii nr. 15/1990, statul a
inregistrat aceste firme ca un patrimoniu evidentiat intr-un bilant, cuprinzand
activul si pasivul firmei la data infiintarii. Asadar, societatile comerciale
infiintate in baza Legii nr. 15/1990 urmeaza a fi considerate ca "unitati
nou-infiintate" pe scheletul vechilor unitati socialiste de stat, dar fara
a putea sa li se greveze patrimoniul cu datoriile fostelor unitati socialiste
de stat. In consecinta, in opinia recurentei, prevederile art. 66 alin. 2 din
Legea nr. 64/1991 sunt neconstitutionale in situatia in care se aplica unor
raporturi juridice nascute anterior infiintarii societatilor comerciale in baza
Legii nr. 15/1990;
- Aprecierile din Decizia Curtii Constitutionale nr. 30/1996, potrivit
carora prevederile art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991 nu ar avea caracter
retroactiv, sunt criticabile, deoarece prin aceasta solutie se ajunge la
"crearea unor situatii imposibil de transpus in evidentele
financiar-contabile si cu implicatii in ceea ce priveste alte institutii ale
dreptului, in primul rand institutia raspunderii materiale".
Desi solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate s-a facut in temeiul
art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, fara citarea partilor, nu s-au
solicitat puncte de vedere celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Aceasta obligatie a fost indeplinita cu prilejul solutionarii exceptiei de
neconstitutionalitate a acelorasi prevederi legale prin Decizia nr. 69 din 10
iulie 1995, ramasa definitiva ca urmare a respingerii recursului prin Decizia
nr. 19 din 27 februarie 1996, ambele publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996.
In punctul de vedere exprimat de Guvern la acea data se considera exceptia
de neconstitutionalitate nefondata, intrucat art. 66 alin. 2 din Legea nr.
64/1991, stabilind ca negocierea drepturilor banesti ale inventatorului pentru
inventiile nerecompensate anterior acestei legi se face plecand de la
drepturile banesti maxime datorate, nu a facut decat sa recunoasca drepturile
existente "cuvenite inventatorului, prevazute de legea aplicabila la data
inregistrarii cererii de brevet". Guvernul a considerat ca art. 66 alin. 2
din Legea nr. 64/1991, referindu-se la "inventii nerecompensate sau
partial recompensate", deci la "drepturi existente la data intrarii
in vigoare a noii legi, iar nu la preconstituirea lor", nu incalca
principiul neretroactivitatii. S-a considerat, de asemenea, ca nu este incalcat
principiul neretroactivitatii nici prin posibilitatea prevazuta de text ca
aceste drepturi sa fie negociate pornindu-se de la drepturile maxime cuvenite,
deoarece negocierea acestora "este o forma de protectie sociala a
inventatorului si nu poate fi interpretata ca o aplicare retroactiva a
legii".
Camera Deputatilor si Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere decizia atacata, motivele de recurs invocate, punctul de vedere
al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, prevederile art. 66
alin. 2 din Legea nr. 64/1991 raportate la prevederile Constitutiei si ale
Legii nr. 47/1992, retine:
Primul motiv de recurs nu este intemeiat si urmeaza a fi respins, intrucat
instanta de fond, astfel cum rezulta din considerentele deciziei atacate, a
examinat implicatiile juridice survenite prin reorganizarea fostelor unitati
socialiste in societati comerciale, pe baza Legii nr. 15/1990. Acest proces de
reorganizare a avut ca efect transferul patrimoniului acestor unitati la noile
societati, respectiv, atat al drepturilor, cat si al obligatiilor, care, in
ansamblul lor, constituie, sub aspect juridic, activul si pasivul patrimonial.
Patrimoniul evoca ideea de universalitate, el cuprinzand atat drepturile,
cat si datoriile. In aceste conditii, nu se poate sustine ca prin reorganizarea
fostelor unitati socialiste in societati comerciale acestea din urma ar fi
dobandit numai activul patrimonial nu si pasivul acestuia, adica datoriile
fostelor unitati. Afirmatia recurentei ca, prin infiintarea societatilor
comerciale, acestora "nu li s-a putut greva patrimoniul cu care au fost
inzestrate, cu datoriile fostelor unitati socialiste de stat" echivaleaza
cu a spune ca infiintarea societatilor comerciale ar fi avut ca efect o purga a
debitelor fostelor unitati de stat fata de inventatori si preluarea acestor
debite de catre stat, ceea ce nu are nici un suport legal.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs nu este intemeiat si urmeaza, de
asemenea, a fi respins. Potrivit art. 66 alin. 2 din Legea nr. 64/1991,
drepturile banesti cuvenite inventatorilor pentru inventiile brevetate,
aplicate, partial recompensate sau nerecompensate pana la data intrarii in
vigoare a noii legi, se negociaza intre inventatori si unitatea care a aplicat
inventia, iar negocierea incepe "de la drepturile banesti maxime cuvenite
inventatorului, prevazute de legea aplicabila la data inregistrarii cererii de
brevet". Aceasta reglementare nu are caracter retroactiv, din moment ce
negocierea porneste de la drepturile banesti maxime cuvenite inventatorului
"prevazute de legea aplicabila la data inregistrarii cererii de
brevet". Cu alte cuvinte, noua reglementare nu face decat sa recunoasca
creanta inventatorului nerecompensat sau partial recompensat, creanta nascuta
sub imperiul reglementarii anterioare. Dimpotriva, daca noua reglementare nu ar
fi recunoscut acea creanta, ea ar fi avut un caracter retroactiv. In aceste
conditii, nu se poate afirma cu temei ca prevederile art. 66 alin. 2 din Legea
nr. 64/1991 ar contrazice prevederile art. 16 alin. (2) din Constitutie.
Posibilitatea negocierii creantei, pornindu-se de la drepturile cuvenite
potrivit legislatiei anterioare nu are, de asemenea, caracter retroactiv,
aceasta "noua reglementare" aplicandu-se unei situatii juridice in
curs. Ea nu pune deci in discutie efectele produse anterior, ci modul de
rezolvare a unor creante anterior constituite, creante inca existente in
conditiile noii reglementari. Cerinta reevaluarii creantei prin negociere este
cu totul justificata, nu numai pentru a impiedica pe debitorul creantei sa
profite de propria culpa, prin neexecutarea la timp a obligatiei sale, dar si
pentru a se respecta principiul egalitatii intre inventatori, altminteri
admitandu-se, contrar dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie,
discriminarea intre inventatorii nerecompensati si cei actuali.
Implicatiile financiar-contabile si cele care ar putea interveni in
domeniul raspunderii materiale, evocate de recurenta, ca urmare a aplicarii
noii reglementari, nu pot face evident obiectul controlului de
constitutionalitate.
Avand in vedere considerentele expuse, prevederile art. 144 lit. c) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.c), ale art. 25 si ale art.
26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Societatea Comerciala "Hitrom" -
S.A. Vaslui impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 30 din 13 martie
1996.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta din 8 octombrie 1996.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu