DECIZIE Nr.
1151 din 28 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevazute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 764 din 16 noiembrie 2010
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1-3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii
având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul
bugetar, excepţie ridicată de Mioara Violeta Filip în Dosarul nr.
16.420/325/2009 al Judecătoriei Timişoara.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele dispune a se face apelul şi în dosarele
nr. 475D/2010, nr. 930D/2010, nr. 1.023D/2010, nr. 1.029D/2010 şi nr.
1.224D/2010, având ca obiect o excepţie de neconstituţionalitate identică cu
cea ridicată în Dosarul nr. 359D/2010.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele sus-menţionate, din oficiu, pune în
discuţie conexarea dosarelor nr. 475D/2010, nr. 930D/2010, nr. 1.023D/2010, nr.
1.029D/2010şi nr. 1.224D/2010 la Dosarul nr. 359D/2010.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
măsura conexării.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor
art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr.
475D/2010, nr. 930D/2010, nr. 1.023D/2010, nr. 1.029D/2010 şi nr. 1.224D/2010
la Dosarul nr. 359D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care solicită respingerea
excepţiei de neconstituţionalitate, invocând jurisprudenţa Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 6, 12, 15 ianuarie 2010 şi 15, 24,
3 martie 2010, pronunţate în dosarele nr. 16.420/325/2009,
nr. 12.626/197/2009, nr. 5.658/337/2009, nr.
23.022/300/2009, nr. 6.156/325/2008 şi nr. 6.548/271/2009, Judecătoria
Timişoara, Judecătoria Braşov, Judecătoria Zalău, Judecătoria Sectorului 2
Bucureşti - Secţia civilă, Curtea de Apel Timişoara - Secţia de litigii de
muncă şi asigurări sociale şi Judecătoria Oradea - Secţia civilă au sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 1-3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume
prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale
personalului din sectorul bugetar, ale art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009, ale art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009, ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009, ale art. 1 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 şi,
respectiv, ale art. 1 şi 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, excepţie
ridicată de Mioara Violeta Filip, Şerban Traian şi alţii, Aurelia Gui, din
oficiu de Judecătoria Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă şi Curtea de Apel
Timişoara - Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale, precum şi de
Sindicatul „Pro A.S." din Timişoara în cauze având ca obiect soluţionarea
unor contestaţii la executare, a plângerii formulate împotriva refuzului
executorului judecătoresc de a proceda la efectuarea executării silite a unui
titlu executoriu, respectiv a validării unei popriri.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se arată că suspendarea executării hotărârilor judecătoreşti având
ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea
personalului din sectorul bugetar şi eşalonarea plăţii acestora încalcă
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4), art. 15 alin. (2), art. 16
alin. (1), art. 21, 44, 47, 53 şi art. 115 alin. (1)-(4) şi (6). Se arată că la
momentul emiterii ordonanţei de urgenţă nu exista situaţie extraordinară şi că
ordonanţa de urgenţă criticată consacră o discriminare vădită între creditorii
unor drepturi de natură salarială din sistemul bugetar şi ceilalţi creditori.
In fine, se apreciază că perioada pe care se întinde
executarea hotărârilor judecătoreşti în cauză încalcă cerinţa termenului
rezonabil în care trebuie soluţionate cauzele aflate în faţa instanţelor
judecătoreşti.
Judecătoria Zalău apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Judecătoria
Timişoara, Judecătoria Braşov şi Judecătoria
Oradea - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
ridicată este întemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei
de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul, în dosarele
nr. 359D/2010 şi nr. 475D/2010, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
este neîntemeiată. In celelalte dosare Guvernul nu a comunicat punctul său de
vedere.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, notele scrise
depuse, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze prezenta excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
rezultă din încheierea de sesizare aflată la Dosarul Curţii Constituţionale nr.
359D/2010, îl constituie dispoziţiile art. 1-3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii
având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul
bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 18
iunie 2009. Ulterior sesizării Curţii Constituţionale prin aceste încheieri, a
fost adoptată Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 18/2010 pentru modificarea
şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata
unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi
salariale personalului din sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 162 din 12 martie 2010, act normativ ce introduce un
nou alineat, alin. (11), şi modifică alin. (2) şi (3) ale art. 1 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 71/2009.
In fine, prin dispoziţiile art. I din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 45/2010 pentru modificarea art. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri
executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din
sectorul bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 337
din 20 mai 2010, au fost modificate din nou prevederile art. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009 şi a fost abrogat alin. (11) al art. 1, alineat ce reglementa
plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect acordarea
unor drepturi de natură salarială devenite executorii în perioada 1 ianuarie-
31 decembrie 2010. Totodată, prin art. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 45/2010, s-a reglementat plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti
având ca obiect acordarea unor drepturi de natură salarială devenite executorii
după 1 ianuarie 2010 şi până la data intrării în vigoare a acestei ordonanţe,
şi anume 20 mai 2010.
Prin urmare, ţinând cont şi de faptul că întreaga
ordonanţă de urgenţă cuprinde 3 articole, Curtea urmează să se pronunţe asupra
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, în ansamblul său,
astfel cum au fost modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
18/2010 şi prin art. I din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 45/2010,
având, în prezent, următorul cuprins:
„Art. 1. - (1) Plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca
obiect acordarea unor drepturi de natură salarială stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar,
devenite executorii până la data de 31 decembrie 2009, se va realiza după o
procedură de executare care începe astfel:
a) în anul 2012 se
plăteşte 34% din valoarea titlului executoriu;
b) în anul 2013 se
plăteşte 33% din valoarea titlului executoriu;
c) în anul 2014 se
plăteşte 33% din valoarea titlului executoriu.
(2) In cursul
termenelor prevăzute la alin. (1) şi (11) orice procedură de executare silită se suspendă de drept.
(3) Sumele prevăzute
la alin. (1) şi (11), plătite în temeiul prezentei ordonanţe de urgenţă, se
actualizează cu indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional
de Statistică.
(4) In înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă,
prin sectorul bugetar se
înţelege autorităţile şi instituţiile publice a căror finanţare se asigură
astfel:
a) integral din bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele
fondurilor speciale, după caz;
b) din venituri
proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, bugetele locale, bugetul
asigurărilor sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, după caz;
c) integral din venituri proprii.
Art. 2. - Prin ordin al ordonatorilor principali de credite va fi stabilită
procedura de efectuare a plăţii titlurilor executorii, cu respectarea
termenelor prevăzute la art. 1.
Art. 3. - Plăţile restante la sumele aferente titlurilor executorii aflate
sub incidenţa prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008
privind stabilirea de măsuri pentru soluţionarea unor aspecte financiare în
sistemul justiţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 76/2009, şi a
prevederilor Ordinului ministrului justiţiei, al ministrului economiei şi
finanţelor, al preşedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, al
preşedintelui Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi al procurorului general
al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie nr.
1.859/C/2.484/26.650/131/3.774/C/2008 privind modalitatea de eşalonare a plăţii
sumelor prevăzute în titlurile executorii emise până la intrarea în vigoare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/2008 privind stabilirea de măsuri
pentru soluţionarea unor aspecte financiare în sistemul justiţiei se execută cu
respectarea prevederilor art. 1 şi 2."
Ca urmare a abrogării alin. (11) al art. 1 prin Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 18/2010, referirile alin. (2) şi (3) ale aceluiaşi
articol la acest alineat au rămas fără obiect.
Autorii excepţiei susţin că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) privind
principiul separaţiei şi echilibrului puterilor, art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea, art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi, art. 21
privind accesul liber la justiţie, art. 44 privind dreptul de proprietate, art.
47 privind nivelul de trai, art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi, precum şi ale art. 115 alin. (1)-(4) şi (6)
privind delegarea legislativă. Totodată, în susţinerea excepţiei sunt invocate
şi prevederile art. 6 paragraful 1 privind dreptul la un proces echitabil din Convenţia
pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ale art. 1
paragraful 1 din Protocolul adiţional la Convenţie privind protecţia
proprietăţii, precum şi ale art. 1 din Protocolul nr. 12 la Convenţie privind
interzicerea generală a discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine că, prin mai multe decizii, respectiv Decizia nr. 188 din 2
martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din
14 aprilie 2010, Decizia nr. 190 din 2 martie 2010, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 aprilie 2010, Decizia nr. 712 din
25 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din
22 iunie 2010, Decizia nr. 713 din 25 mai 2010, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 430 din 28 iunie 2010, Decizia nr. 714 din 25 mai
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 24 iunie 2010, Decizia nr. 823 din 22 iunie
2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 30
august 2010, a constatat constituţionalitatea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 71/2009 în raport cu critici identice de neconstituţionalitate,
pentru motivele acolo arătate.
Neintervenind elemente noi de natură a determina
reconsiderarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale, atât soluţia, cât şi
considerentele deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea si în cauza de
fată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de
voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009 privind plata unor sume prevăzute în titluri executorii având ca obiect
acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, excepţie
ridicată de Mioara Violeta Filip în Dosarul nr. 16.420/325/2009 al Judecătoriei
Timişoara, a celor ale art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
71/2009, excepţie ridicată de Şerban Traian şi alţii, respectiv de Aurelia Gui
în dosarele nr. 12.626/197/2009 şi nr. 5.658/337/2009 ale Judecătoriei Braşov,
respectiv Judecătoriei Zalău, a celor ale art. 1 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicată din oficiu în Dosarul nr.
23.022/300/2009 al Judecătoriei Sectorului 2 Bucureşti - Secţia civilă, a celor
ale art. 1 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, excepţie
ridicată din oficiu în Dosarul nr. 6.156/325/2008 al Curţii de Apel Timişoara -
Secţia de litigii de muncă şi asigurări sociale, precum şi ale art. 1 şi 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 71/2009, excepţie ridicată de Sindicatul
„Pro A.S." din Timişoara în Dosarul nr. 6.548/271/2009 al judecătoriei
Oradea - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Benke Karoly