DECIZIE Nr. 118 din 16 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 119 si
art. 164 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 380 din 30 aprilie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Doina Suliman - magistrat asistent-sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor titlului III si celor ale art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, republicata, cu
modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Plas Turo" - S.R.L. din Ramnicu Valcea in Dosarul nr. 6.697/2003 al
Judecatoriei Ramnicu Valcea.
La apelul nominal raspunde avocatul Dumitru Ghita, pentru autorul
exceptiei. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Avocatul autorului exceptiei, aratand ca, desi Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 a fost abrogata de la data de 1 ianuarie 2004, sustine
neconstitutionalitatea dispozitiilor titlului III si ale art. 127 alin. (1) si
(2) din acest act normativ. In acest sens, considera ca masurile asiguratorii,
astfel cum sunt reglementate in titlul III al ordonantei criticate, contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 si 21, deoarece nu sunt limitate la
nivelul valorii inscrise in titlul executoriu, ceea ce duce nemijlocit la
blocarea activitatii agentului economic. In continuare, apreciaza ca depunerea
cautiunii, potrivit art. 127 din ordonanta, la unitatea teritoriala a
trezoreriei statului constituie un abuz al organelor fiscale, care insa nu poate
fi inlaturat de instanta de judecata datorita acestui text de lege
neconstitutional.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere ca, ulterior sesizarii
Curtii, dispozitiile legale criticate au fost abrogate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca devenita inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 3 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 6.697/2003,
Judecatoria Ramnicu Valcea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Exceptia a fost ridicata de contestatoarea Societatea Comerciala "Plas
Turo" - S.R.L. din Ramnicu Valcea intr-o cauza ce are ca obiect
solutionarea unei contestatii la executare, in contradictoriu cu intimatele
Directia Generala a Finantelor Publice Valcea si Administratia Finantelor Publice
Ramnicu Valcea.
Din examinarea concluziilor scrise, depuse in motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate, rezulta ca aceasta priveste, in special, dispozitiile
titlului III si cele ale art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002. Autorul exceptiei considera ca aceste texte de lege contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16 si 21, precum si dispozitiilor art. 6
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
In acest sens, autorul exceptiei arata ca dispozitiile titlului III din
Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 sunt neconstitutionale, "in conditiile in
care permit organului sa dispuna discretionar de masurile asiguratorii,
indiferent de titlul executoriu sau de valoarea inscrisa in titlul executoriu,
masurile asiguratorii privind, de regula, toate bunurile, marfurile si
mijloacele banesti ale agentului economic, conducand nemijlocit la blocarea
intregii activitati a acestuia". In ceea ce priveste dispozitiile art. 127
alin. (1) si (2) din actul normativ criticat, autorul exceptiei considera ca
nelegala raportarea cautiunii in cuantum de 20% la suma datorata, suma pe care
debitorul nu o contesta si care, de altfel, nu face obiectul procesului.
Apreciaza, totodata, ca, pentru a-si indeplini rolul, cautiunea "nu
trebuie depusa la dispozitia uneia din parti, ci la un tert si la dispozitia
instantei". In final, autorul exceptiei sustine ca Ordonanta Guvernului
nr. 61/2002 a fost "editata pentru exterminarea societatilor comerciale ce
nu sunt de acord cu abuzurile organelor fiscale (locale) si politice".
Instanta de judecata considera ca dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
61/2002, cu exceptia celor ale art. 127 alin. (1) si (2), nu contravin
dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, intrucat
"stabilesc procedura de suspendare a platii obligatiilor bugetare in cazul
exercitarii de catre platitori a cailor de atac la organele competente ale
creditorilor bugetari", fara a impiedica insa ca debitorul bugetar
nemultumit de solutia adoptata sa se adreseze instantelor de contencios
administrativ competente, potrivit art. 21 din Constitutie. In opinia
instantei, art. 39 din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 "asigura
debitorului posibilitatea de a formula contestatie si impotriva actelor prin
care se dispun si se aduc la indeplinire masurile asiguratorii",
reprezentand astfel un caz de aplicare a prevederilor constitutionale ale art.
21 "in materia masurilor asiguratorii dispuse si aduse la indeplinire prin
procedura administrativa prevazuta de titlul III din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002". Referitor insa la dispozitiile art. 127 alin. (1) si (2),
instanta apreciaza ca acestea contravin atat prevederilor art. 16 si 21 din
Constitutie, cat si ale art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, deoarece, "prin stabilirea unei
cautiuni de 20% din cuantumul sumei datorate in sarcina persoanei juridice
contestatoare, ca o conditie de primire a cererii de chemare in judecata, aduce
atingere principiului constitutional al liberului acces la justitie, cu atat
mai mult cu cat se poate ajunge la situatia in care debitorul bugetar trebuie
sa plateasca o cautiune in cazul contestarii masurilor asiguratorii, o cautiune
in cazul executarii propriu-zise si o alta pentru suspendarea executarii in
cadrul contestatiei la executare, potrivit art. 403 alin. 1 din Codul de
procedura civila, sau chiar mai multe cautiuni, in cazul formularii mai multor
contestatii pentru acte de executare diferite". De asemenea, instanta
considera "ilogic sa se stabileasca o cautiune in functie de cuantumul
sumei datorate, iar nu contestate, atata timp cat de cele mai multe ori se
contesta chiar aceasta suma". Totodata, apreciaza ca prin "depunerea
cautiunii la unitatea teritoriala a trezoreriei statului, deci la creditor, se
creeaza statului, in mod nejustificat, o situatie mai favorabila decat cea a
altor creditori", iar prin aceasta se incalca principiile constitutionale
invocate de autorul exceptiei.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens, apreciaza ca dispozitiile cuprinse in Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 nu aduc atingere art. 16 din Constitutie, intrucat aceste prevederi
constitutionale statueaza egalitatea in fata legii a cetatenilor si nu a
persoanelor juridice. De asemenea, apreciaza ca nu poate fi primita nici
sustinerea autorului exceptiei potrivit careia dispozitiile actului normativ
criticat ar infrange principiul constitutional prevazut de art. 21, referitor
la accesul liber la justitie. Aceasta deoarece, pe de o parte,
"instituirea posibilitatii pentru debitorii bugetari de a exercita o cale
de atac administrativ-jurisdictionala impotriva actelor de stabilire a
obligatiilor bugetare nu limiteaza accesul la justitie, acestia avand
posibilitatea de a ataca decizia pronuntata la instanta competenta de
contencios administrativ, iar, pe de alta parte, suspendarea obligatiei de
plata conditionat de depunerea unei garantii la nivelul sumei contestate nu aduce
atingere principiului constitutional mentionat, garantia fiind instituita in
scopul evitarii exercitarii cu rea-credinta a cailor de atac". In ceea ce
priveste neconstitutionalitatea titlului III din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002, in raport cu dispozitiile art. 21 din Constitutie, aceasta nu poate fi
retinuta "atata timp cat impotriva actelor administrative prin care se
dispun si se aduc la indeplinire masurile asiguratorii cel interesat poate face
contestatie la instanta de judecata competenta". Referitor la
contrarietatea art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002
fata de prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (2), Guvernul apreciaza
ca "accesul la justitie nu este obstructionat prin instituirea cautiunii
de 20% din cuantumul sumei datorate, cautiunea constituind o garantie in
vederea evitarii abuzurilor de drept, exercitarea cu rea-credinta a
contestatiei la executare determinand tergiversarea solutionarii cauzelor si,
implicit, amanarea realizarii creantelor bugetare". Invocand jurisprudenta
Curtii Europene a Drepturilor Omului, Guvernul apreciaza ca neintemeiata si
critica privind infrangerea art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, intrucat "dreptul de
acces la o instanta nu este absolut, statul bucurandu-se de o anumita marja de
apreciere, astfel incat limitarile aduse sa nu atinga acest drept in insasi
substanta sa, sa urmareasca un scop legitim si sa pastreze un raport de
proportionalitate intre mijloacele folosite si scop".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente,
dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei
republicate, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum rezulta din
sustinerile autorului acesteia, il constituie dispozitiile titlului III si cele
ale art. 127 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 582 din 14 august 2003, cu modificarile si completarile
ulterioare.
Dispozitiile legale criticate au urmatoarea redactare:
"TITLUL III
Masuri asiguratorii
Art. 31
Masurile asiguratorii prevazute in prezentul titlu se dispun si se aduc la
indeplinire prin procedura administrativa de catre creditorii bugetari.
Art. 32
Se vor dispune masuri asiguratorii de catre creditorii bugetari, inaintea
inceperii procedurii de executare silita, atunci cand exista pericolul ca
debitorul sa se sustraga de la urmarire sau sa isi ascunda ori sa isi
risipeasca averea/patrimoniul.
Art. 33
Creditorul bugetar poate dispune prin procedura administrativa, prin
decizie motivata, poprirea asiguratorie asupra veniturilor si/sau sechestrul
asigurator asupra bunurilor mobile si imobile, proprietatea debitorului, dupa
caz, oriunde s-ar afla.
Art. 34
Masurile asiguratorii dispuse potrivit art. 33, precum si cele dispuse de
instantele judecatoresti sau de alte organe competente se aduc la indeplinire
in conformitate cu dispozitiile referitoare la executarea silita, care se
aplica in mod corespunzator.
Art. 35
Masurile asiguratorii vor fi ridicate, prin decizie motivata, de catre
creditorii bugetari cand au incetat motivele pentru care au fost dispuse.
Art. 36
Masurile asiguratorii dispuse atat de creditorii bugetari, cat si de
instantele judecatoresti ori de alte organe competente, daca nu au fost
desfiintate in conditiile legii, raman valabile pe toata perioada executarii
silite, fara indeplinirea altor formalitati.
Art. 37
(1) In cazul infiintarii sechestrului asigurator asupra bunurilor imobile,
un exemplar al procesului-verbal intocmit de organul de executare se comunica
pentru inscriere Biroului de carte funciara.
(2) Inscrierea face opozabil sechestrul tuturor acelora care, dupa
inscriere, vor dobandi vreun drept asupra imobilului respectiv. Actele de
dispozitie ce ar interveni ulterior inscrierii prevazute la alin. (1) sunt
lovite de nulitate absoluta.
Art. 38
Daca valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acopera integral creanta
bugetara, masurile asiguratorii pot fi infiintate si asupra bunurilor detinute
de catre debitor in proprietate comuna cu terte persoane, pentru cota-parte detinuta
de acesta.
Art. 39
Impotriva actelor prin care se dispun si se aduc la indeplinire masurile
asiguratorii cel interesat poate face contestatie in conformitate cu
prevederile art. 124.";
Art. 127 alin. (1) si (2):
"(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de
catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, la unitatea teritoriala a trezoreriei statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata."
In sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor legale mentionate,
autorul exceptiei invoca incalcarea prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) si
celor ale art. 21 alin. (1) si (2) din Constitutia republicata, care au
urmatorul continut:
Art. 16 alin. (1) si (2):
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 21 alin. (1) si (2):
"(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea
drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
De asemenea, autorul exceptiei invoca si incalcarea dispozitiilor art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, ratificata de Romania prin Legea nr. 30 din 18 mai 1994,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 135 din 31 mai 1994,
dispozitii potrivit carora:
"1. Orice persoana are dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod
public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta
independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie asupra
incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei."
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta Guvernului nr. 61/2002
a fost abrogata potrivit art. 200 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003.
In jurisprudenta sa, concretizata prin Decizia Plenului nr. III din 31
octombrie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259
din 9 noiembrie 1995, Curtea Constitutionala a statuat ca, atunci cand
dispozitia legala criticata a fost abrogata, exceptia poate sa fie examinata
daca textul legal, in noua sa redactare, pastreaza solutia legislativa
initiala. In speta de fata, dupa abrogarea Ordonantei Guvernului nr. 61/2002,
solutia legislativa prevazuta in textele legale criticate de autorul exceptiei
a fost preluata de Codul de procedura fiscala, in art. 119, respectiv art. 164
alin. (1) si (2):
Art. 119:
"(1) Masurile asiguratorii prevazute in prezentul capitol se dispun si
se duc la indeplinire, prin procedura administrativa, de organele fiscale
competente.
(2) Se dispun masuri asiguratorii sub forma popririi asiguratorii si
sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor mobile si/sau imobile proprietatea
debitorului, precum si asupra veniturilor acestuia, cand exista pericolul ca
acesta sa se sustraga, sa-si ascunda ori sa-si risipeasca patrimoniul,
periclitand sau ingreunand in mod considerabil colectarea.
(3) Aceste masuri pot fi luate si in cazul in care creanta nu a fost inca
individualizata si nu a devenit scadenta. Masurile asiguratorii dispuse, daca
nu au fost desfiintate in conditiile legii, raman valabile pe toata perioada
executarii silite, fara indeplinirea altor formalitati. O data cu
individualizarea creantei si ajungerea acesteia la scadenta, in cazul neplatii,
masurile asiguratorii se transforma in masuri executorii.
(4) Masurile asiguratorii se dispun prin decizie emisa de organul fiscal
competent. In decizie organul fiscal va preciza debitorului ca prin
constituirea unei garantii la nivelul creantei stabilite sau estimate, dupa
caz, masurile asiguratorii vor fi ridicate.
(5) Decizia de instituire a masurilor asiguratorii trebuie motivata si
semnata de catre conducatorul organului fiscal competent.
(6) Masurile asiguratorii dispuse potrivit alin. (2), precum si cele
dispuse de instantele judecatoresti sau de alte organe competente se duc la
indeplinire in conformitate cu dispozitiile referitoare la executarea silita,
care se aplica in mod corespunzator.
(7) In cazul infiintarii sechestrului asiguratoriu asupra bunurilor
imobile, un exemplar al procesului-verbal intocmit de organul de executare se
comunica pentru inscriere Biroului de carte funciara.
(8) Inscrierea face opozabil sechestrul tuturor acelora care, dupa
inscriere, vor dobandi vreun drept asupra imobilului respectiv. Actele de
dispozitie ce ar interveni ulterior inscrierii prevazute la alin. (7) sunt
lovite de nulitate absoluta.
(9) Daca valoarea bunurilor proprii ale debitorului nu acopera integral
creanta bugetara, masurile asiguratorii pot fi infiintate si asupra bunurilor
detinute de catre debitor in proprietate comuna cu terte persoane, pentru
cota-parte detinuta de acesta.
(10) Impotriva actelor prin care se dispun si se duc la indeplinire
masurile asiguratorii cel interesat poate face contestatie in conformitate cu
prevederile art. 162.";
Art. 164 alin. (1) si (2):
"(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de
catre persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, la unitatea teritoriala a Trezoreriei Statului.
(2) Dovada privind plata cautiunii prevazute la alin. (1) va insoti in mod
obligatoriu contestatia debitorului, fara de care aceasta nu va putea fi
inregistrata."
In aceste conditii, Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra acestor
dispozitii legale.
Examinand exceptia, Curtea constata ca, prin Decizia nr. 40 din 29 ianuarie
2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 229 din 16
martie 2004, a admis exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164
alin. (1), (2) si (3) din Codul de procedura fiscala. In acest sens, Curtea a
retinut ca aceste dispozitii legale, conditionand insasi inregistrarea
contestatiei la executare de plata unei cautiuni, au semnificatia drastica a
unui fine de neprimire a cererii de sesizare a instantei, ceea ce ingradeste
liberul acces la justitie.
Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de
neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca neconstitutionale printr-o
decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiasi
articol, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 alin. (1)
si (2) din Codul de procedura fiscala urmeaza sa fie respinsa ca devenita
inadmisibila.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 119 din Codul de procedura fiscala,
referitoare la competenta si regulile de procedura privind punerea in aplicare
a masurilor asiguratorii, Curtea constata ca exceptia este neintemeiata, deoarece,
urmare a constatarii neconstitutionalitatii dispozitiilor art. 164 alin. (1),
(2) si (3) din acelasi cod, nu se mai poate pune problema ca si in cazul
contestarii masurilor asiguratorii sa se perceapa, la introducerea
contestatiei, cautiunea de 20% .
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23
alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca fiind neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 119 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedura fiscala, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Plas
Turo" - S.R.L. din Ramnicu Valcea in Dosarul nr. 6.697/2003 al
Judecatoriei Ramnicu Valcea.
2. Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 164 alin. (1) si (2) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedura fiscala, exceptie ridicata de acelasi autor in
acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman