DECIZIE Nr.
1181 din 30 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8, 14, 15 si 16 din Ordonanta
Guvernului nr. 51/1997 privind operatiunile de leasing si societatile de
leasing
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 783 din 23 noiembrie 2010
Augustin Zegrean
- preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8, 14, 15 şi 16 din Ordonanţa
Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de
leasing, excepţie ridicată de Societatea Comercială „C.M.C." - S.R.L, din
Cărbunari, judeţul Maramureş, în Dosarul nr. 4.999/182/2009 al Judecătoriei
Baia Mare - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 30
noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 4.999/182/2009, Judecătoria Baia
Mare - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8, 14, 15 şi 16 din Ordonanţa
Guvernului nr. 51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de
leasing. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „C.M.C." -
S.R.L, din Cărbunari, judeţul Maramureş, cu prilejul soluţionării unei
contestaţii la executare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că
dispoziţiile de lege criticate permit finanţatorului să insereze clauze abuzive
în contractul de leasing, utilizatorul fiind obligat, astfel, să accepte clauze
pe care în alte condiţii nu le-ar fi acceptat. Se creează, prin urmare, un
tratament inegal între cele două părţi ale contractului de leasing, aceasta
deoarece textele de lege criticate nu prevăd sancţiuni echivalente ca forţă
juridică pentru ambele părţi în ipoteza în care nu îşi respectă obligaţiile
asumate. Astfel, pentru realizarea drepturilor sale, utilizatorul trebuie să se
adreseze instanţei de judecată, cu plata taxelor de timbru aferente, în timp ce
finanţatorul poate trece direct la executarea silită, în baza contractului de
leasing.
Judecătoria Baia Mare - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată,
textele de lege criticate nefiind contrare dispoziţiilor constituţionale
invocate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele de vedere solicitate cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 8, 14, 15 şi 16 din Ordonanţa Guvernului nr.
51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 9 din 12 ianuarie 2000, cu
modificările şi completările ulterioare.
Textele de lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 8: „Contractele de
leasing, precum şi garanţiile reale şi personale, constituite în scopul
garantării obligaţiilor asumate prin contractul de leasing, constituie titluri
executorii.";
- Art. 14: „(1) In
cazul în care locatarul/utilizatorul refuză să primească bunul la termenul
agreat cu furnizorul şi/sau în contractul de leasing ori dacă se află în stare
de reorganizare judiciară şi/sau faliment, locatorul/finanţatorul are dreptul
de a rezilia contractul de leasing cu
daune-interese.
(2) Locatorul/finanţatorul nu răspunde dacă bunul
care face obiectul contractului de leasing nu este livrat sau este livrat
necorespunzător locatarului/utilizatorului de către furnizor.";
- Art. 15: „Dacă în contract
nu se prevede altfel, în cazul în care locatarul/utilizatorul nu execută
obligaţia de plată integrală a ratei de leasing timp de două luni consecutive,
calculate de la scadenţa prevăzută în contractul de leasing, locatorul/
finanţatorul are dreptul de a rezilia contractul de leasing, iar
locatarul/utilizatorul este obligat să restituie bunul şi să plătească toate
sumele datorate, până la data restituirii în temeiul contractului de
leasing.";
- Art. 16: „Dacă
locatorul/finanţatorul nu respectă dreptul de opţiune al
locatarului/utilizatorului, aşa cum este prevăzut în prezenta ordonanţă,
locatorul/finanţatorul datorează daune-interese egale cu totalul prejudiciului
produs prin încălcarea acestei obligaţii, iar instanţa judecătorească învestită
cu stabilirea daunelor-interese va putea pronunţa o hotărâre care să ţină loc
de act de vânzare-cumpărare."
Autorul excepţiei de neconstituţionalitate susţine că
prevederile de lege criticate sunt contrare textelor constituţionale cuprinse
în art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice şi în art. 21 referitor la accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aspectele puse în discuţie de autorul excepţiei au mai fost supuse
analizei instanţei de contencios constituţional. Astfel, prin Decizia nr. 1.182
din 6 noiembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
838 din 12 decembrie 2008, Curtea arăta că dispoziţia, potrivit căreia
contractele de leasing, precum şi garanţiile reale şi personale, constituite în
scopul garantării obligaţiilor asumate prin contractul de leasing, constituie
titluri executorii, reprezintă o aplicare a principiului consacrat de art. 372
din Codul de procedură civilă, în sensul că executarea silită se poate face nu
numai pe baza unei hotărâri judecătoreşti învestite cu formulă executorie, ci
şi în virtutea unui titlu executoriu prevăzut de lege. Această dispoziţie nu
instituie privilegii ori discriminări. De asemenea, s-a arătat că posibilitatea
creditorului contractului de leasing de a se adresa direct executorului
judecătoresc în vederea executării silite nu înseamnă o încălcare a dreptului
debitorului de a se adresa justiţiei. Potrivit art. 399 alin. 3 din Codul de
procedură civilă, atunci când executarea silită se face în temeiul unui titlu
executoriu ce nu a fost emis de o instanţă de judecată se pot invoca, în cadrul contestaţiei la
executare, apărări de fond împotriva acelui titlu, fiind astfel asigurate
exigenţele unui proces echitabil.
Prin Decizia nr. 1.003 din 8
iulie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 3 august 2010, Curtea a
reţinut că dispoziţiile art. 15 din Ordonanţa Guvernului nr. 51/1997 nu fac
altceva decât să prevadă consecinţele pe care le atrage nerespectarea
obligaţiilor ce decurg din contractul de leasing de către locatar/utilizator.
In aceste condiţii, faptul că locatorul/finanţatorul are dreptul de a rezilia
contractul de leasing, iar locatarul/utilizatorul este obligat să restituie
bunul şi să plătească toate sumele datorate, până la data restituirii în
temeiul contractului de leasing, nu are semnificaţia creării unei situaţii
privilegiate pentru locator/finanţator, ci a restabilirii unei situaţii legale,
acceptate de către părţi la încheierea contractului.
De altfel, aşa cum precizează chiar textul de lege
criticat, aceste dispoziţii se aplică „dacă în contract nu se prevede
altfel", părţile având posibilitatea de a opta şi pentru clauze pe care le
consideră mai favorabile.
Curtea constată că cele statuate prin deciziile
amintite răspund criticilor formulate în prezenta cauză, soluţiile de
respingere a criticilor de neconstituţionalitate ca neîntemeiate păstrându-se
valabile.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a art. 8, 14, 15 şi 16 din Ordonanţa Guvernului nr.
51/1997 privind operaţiunile de leasing şi societăţile de leasing, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „C.M.C." - S.R.L, din Cărbunari, judeţul
Maramureş, în Dosarul nr. 4.999/182/2009 al Judecătoriei Baia Mare - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea