DECRET
Nr. 209 din 5 iulie 1976
pentru aprobarea Regulamentului operatiilor de casa ale unitatilor socialiste
ACT EMIS DE: CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 64 din 6 iulie 1976
Art. 1
Se aproba "Regulamentul operatiilor de casa ale unitatilor
socialiste" alaturat, care face parte integranta din prezentul decret.
Art. 2
In baza prevederilor Regulamentului operatiilor de casa ale unitatilor
socialiste, tinand seama de specificul operatiilor in valuta, de specificul
operatiilor de casa, din unele sectoare de activitate, in termen de 90 de zile
de la intrarea in vigoare a decretului de fata se vor emite:
a) normele privind operatiile de casa cu mijloace de plata straine
efectuate de unitatile socialiste autorizate - de catre Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania si Banca Romana de Comert Exterior, cu avizul
Ministerului Finantelor;
b) normele privind operatiile de casa efectuate de unitatile Bancii
Nationale a Republicii Socialiste Romania, ale bancilor specializate si ale
celorlalte institutii de credit - de catre centralele acestora, cu avizul
Ministerului Finantelor. Pentru bancile specializate si celelalte institutii de
credit, aceste norme se elaboreaza si cu avizul Bancii Nationale a Republicii
Socialiste Romania, iar pentru cooperativele de credit normele se vor aviza si
de Banca pentru Agricultura si Industrie Alimentara;
c) normele privind operatiile de casa efectuate de unitatile subordonate
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne, Ministerului
Transporturilor si Telecomunicatiilor si Ministerului Turismului - de catre
ministerele respective, cu avizul Ministerului Finantelor si al Bancii Nationale
a Republicii Socialiste Romania;
d) normele privind operatiile de casa efectuate de unitatile economice
proprii din strainatate, societati cu capital romanesc 100%, grupuri de
santiere, santiere, filiale, agentii si alte unitati similare - de catre Banca
Romana de Comert Exterior, cu avizul Bancii Nationale a Republicii Socialiste
Romania si Ministerului Finantelor.
Art. 3
Regulamentul operatiilor de casa intra in vigoare la data de 1 august 1976.
Pe aceeasi data se abroga: Hotararea Consiliului de Ministri nr. 858,
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 463/1958 pentru aplicarea
"Regulamentului operatiilor de casa", punctul II din anexa nr. 7 la
Hotararea Consiliului de Ministri nr. 891, privind aprobarea planului de
credite pe termen scurt si a planului de casa pe trimestrul III/1959;
Dispozitia Consiliului de Ministri nr. 16, privind completarea dispozitiilor
din "Regulamentul operatiilor de casa ", Dispozitia Consiliului de
Ministri nr. 157, pentru modificarea articolului 24 din "Regulamentul
operatiilor de casa ".
ANEXA 1
REGULAMENTUL
OPERATIUNILOR DE CASA ALE UNITATILOR SOCIALISTE
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Unitatile socialiste efectueaza operatiile de incasari si plati in numerar
prin casierie, care se organizeaza si functioneaza potrivit prevederilor
prezentului regulament si normelor de organizare si functionare a unitatilor.
In unitatile socialiste care au un volum mare de operatii de incasari si
plati, in functie de specificul si complexitatea activitatii, se pot organiza
mai multe casierii, ghisee sau puncte de incasari si plati, a caror activitate
este coordonata de catre un casier central.
Art. 2
Operatiile de incasari si plati in numerar se efectueaza de casieri. La unitatile
socialiste care nu au functia de casier prevazuta in statul de functii,
atributiile acestuia se indeplinesc de o alta persoana imputernicita de
conducatorul unitatii.
In prezentul regulament denumirea de casier se refera si la persoana
imputernicita sa efectueze operatii de incasari si plati in numerar.
Imputernicirea de casier poate fi data oricarei persoane incadrate in
unitate sau in subunitatile acesteia, care indeplineste conditiile prevazute de
lege pentru a fi gestionar. Personalul cu atributii de control financiar si
contabilii pot indeplini atributia de casier numai cu aprobarea expresa data de
ministere, celelalte organe centrale ori de comitetele executive ale
consiliilor populare judetene si al municipiului Bucuresti, dupa caz, in
conditiile legii.
Art. 3
Casierii sunt gestionari de mijloace banesti si alte valori, potrivit
legii.
Art. 4
Casierul nu are dreptul sa incredinteze exercitarea atributiilor sale altor
persoane.
In cazul cand casierul lipseste din orice cauza, iar operatiile de casa nu
pot fi intrerupte, acestea se vor face de persoana desemnata de casier, cu
acordul conducatorului unitatii.
Cand casierul nu desemneaza o persoana ori aceasta nu se prezinta sau cand
conducerea unitatii nu este de acord cu persoana desemnata de casier,
operatiile de casa vor fi facute de o persoana delegata de conducatorul
unitatii.
La operatiile facute de persoana delegata are dreptul sa asiste si persoana
desemnata de casier.
Suplinirea casierului in conditiile alin. 2 si 3 se face pe termenul
stabilit de conducatorul unitatii, fara a putea depasi 60 de zile. La expirarea
termenului stabilit se procedeaza la predarea-primirea gestiunii.
Art. 5
Conducatorii unitatilor socialiste raspund de buna organizare si
desfasurare a activitatii de casierie, in vederea asigurarii gospodaririi
rationale a mijloacelor banesti si apararii integritatii avutului obstesc.
Art. 6
Casieria trebuie sa functioneze intr-un spatiu adecvat, in conditiile unei
depline securitati. In acest scop, conducatorii unitatilor socialiste sunt
obligati sa ia masuri pentru a asigura inzestrarea casieriei cu mijloace
tehnice de paza si de alarma, in functie de importanta valorilor pastrate si sa
asigure conditiile de pastrare a numerarului in cadrul unitatilor si de
transport la si de la banci sau celelalte institutii de credit, conform
dispozitiilor legale. In cazul in care este necesara, transmiterea sumelor in
alta localitate pentru plati se va face prin cele mai apropiate unitati bancare,
de credit sau postale.
Art. 7
Conducatorii unitatilor socialiste stabilesc programul de functionare a
casieriilor, tinand seama atat de orele la care subunitatile trebuie sa depuna
sau sa ridice numerarul, cat si de orele fixate pentru efectuarea varsamintelor
sau ridicarea numerarului de la banci sau celelalte institutii de credit.
Programul de functionare a casieriilor organizatiilor comerciale sau ale unor
unitati trebuie sa asigure primirea in aceeasi zi a sumelor incasate de la
toate subunitatile sau magazinele din localitate. Pentru unitatile cu program
prelungit sau cu volum redus de incasari, termenele de depunere a incasarilor
se aproba de banci, la propunerea conducerii acestor unitati.
Art. 8
Numerarul si alte valori, precum si documentele de casa ale unitatilor
socialiste, se pastreaza in tezaure, case de fier sau dulapuri metalice, care
se incuie ori de cate ori casierul paraseste incaperea, iar la sfarsitul zilei
de lucru se incuie si se sigileaza.
Art. 9
Unitatile socialiste sunt obligate sa depuna sumele incasate in numerar la
banci sau la celelalte institutii de credit la care au deschise conturi si sa
ridice de la acestea numerarul necesar pentru efectuarea platilor, in
conditiile prezentului regulament si cu respectarea celorlalte norme legale
privind incasarile si platile in numerar.
Art. 10
Normele pe baza carora unitatile socialiste pot efectua plati direct din
incasari si pot retine numerarul in casierii, de la o zi la alta, termenele si
conditiile de depunere a numerarului la banci si la celelalte institutii de
credit, eliberarea si utilizarea numerarului, precum si efectuarea controlului
bancar asupra acestor operatii, se stabilesc de catre Banca Nationala a
Republicii Socialiste Romania, impreuna cu bancile specializate.
Art. 11
In exercitarea atributiilor ce le revin in legatura cu operatiile de casa,
bancile si celelalte institutii de credit pot cere de la unitatile socialiste,
cu exceptia celor din sectorul special, datele care sunt necesare, iar acestea
au obligatia sa le furnizeze.
CAP. 2
Efectuarea incasarilor si platilor in numerar
Art. 12
Incasarile in numerar ale unitatilor socialiste, altele decat ridicarile de
numerar de la banci sau de la celelalte institutii de credit, se fac pe baza de
chitanta sau de alte documente cu functie similara aprobate de organele
competente.
Ridicarea sumelor in numerar de la banci sau de la celelalte institutii de
credit se face pe baza de cecuri de numerar emise de compartimentul
financiar-contabil.
Art. 13
Emiterea cecurilor de numerar si ridicarea numerarului sunt permise numai
pentru alimentarea casieriei cu fonduri banesti. Cecurile de numerar se mai pot
emite de catre unitatile socialiste care au deschis conturi curente la Casa de
Economii si Consemnatiuni si pentru alte operatii decat alimentarea casieriei
cu fonduri banesti, dar numai in cazurile aprobate de Casa de Economii si
Consemnatiuni.
Art. 14
Incasarile in numerar de la persoane fizice sau juridice, reprezentand
contravaloarea produselor livrate, a serviciilor prestate, a lucrarilor
executate si a altor drepturi ale unitatii socialiste, se efectueaza pe baza
documentelor de incasare vizate pentru controlul financiar preventiv, cu
exceptia unor incasari de la populatie, pentru care ministerele si celelalte
organe centrale au stabilit, potrivit legii, ca acestea sa fie supuse
controlului ulterior.
Art. 15
Modul de organizare a incasarilor in numerar de catre unitatile comerciale,
de transporturi, de prestari de servicii, de gospodarie comunala si de
spectacole, se stabileste - pentru marfurile vandute si serviciile prestate
populatiei - de ministere, celelalte organe centrale sau de comitetele
executive ale consiliilor populare judetene sau al municipiului Bucuresti, dupa
caz.
Art. 16
Unitatile socialiste, cu exceptia institutiilor de stat, pot efectua plati
direct din incasarile proprii, in scopurile prevazute de dispozitiile legale si
in conditiile stabilite prin normele mentionate la art. 10 din prezentul
regulament.
Institutiile de stat depun integral, in termenele si conditiile stabilite
prin instructiuni ale Ministerului Finantelor, la banci sau la celelalte
institutii de credit la care au deschis conturile, direct sau prin posta, sumele
incasate ca venituri bugetare sau pentru autofinantarea unor unitati sau
activitati, cu exceptia platilor aprobate expres prin dispozitiile legale si a
sumelor necesare pentru restituirea veniturilor gresit incasate sau fara cauza.
Este interzisa folosirea numerarului din incasarile unei unitati pentru
nevoile altei unitati socialiste, cu exceptia cazurilor prevazute prin
dispozitii legale.
Art. 17
Unitatile socialiste care nu efectueaza incasari in numerar sau realizeaza
incasari mici pot ridica de la banci sau de la celelalte institutii de credit
si pot pastra in casierii, de la o zi la alta, pentru efectuarea unor
cheltuieli marunte si urgente, sume in numerar, in limita soldului de casa
stabilit acestora de catre bancile sau institutiile de credit la care au
deschise conturile. In caz de necesitate, bancile sau celelalte institutii de
credit pot revizui limita soldului de casa.
Institutiile de stat pot pastra in cadrul limitei soldului de casa numai
numerarul provenit din restituiri de avansuri nefolosite, din ridicari din
contul de disponibil, precum si alte sume aprobate prin acte normative, cu
exceptia birourilor executive ale consiliilor populare comunale si orasenesti
care nu au unitate bancara in localitate si care, in scopul evitarii
deplasarilor frecvente la banca ale delegatilor acestora pentru ridicarea
numerarului necesar efectuarii unor cheltuieli gospodaresti marunte si urgente,
pot retine in cadrul limitei soldului de casa si sumele incasate ca venituri
bugetare sau pentru autofinantarea unor unitati sau activitati.
Sumele incasate de catre institutiile de stat ca venituri bugetare sau
pentru autofinantare, prevazute la art. 16 alin. 2, nu fac parte din limita
soldului de casa.
Art. 18
Unitatile socialiste carora li se stabileste limita soldului de casa pot
pastra in caserii, peste aceasta limita, timp de 3 zile lucratoare de la
ridicarea numerarului, exclusiv ziua ridicarii, inclusiv ziua platii sau
restituirii:
a) sumele necesare pentru plata retributiilor, burselor, ajutoarelor din
fondurile de asigurari sociale, pensiilor, premiilor, alocatiilor de stat
pentru copii si a altor drepturi asimilate acestora;
b) sumele ridicate de la banci sau de la celelalte institutii de credit
pentru plata drepturilor cuvenite donatorilor de sange si donatorilor de lapte
de mama, a carausilor care efectueaza transporturi cu mijloace hipo, precum si
a cheltuielilor de cazare a personalului unitatilor de constructii sau
despagubirilor de orice natura;
c) sumele retinute din retributie sau alte drepturi banesti cu titlu de
garantii, de pensii de intretinere sau cu alt titlu, potrivit dispozitiilor
legale.
In cazul in care unele plati din cele mentionate la lit. a), b) si c) se
fac la subunitati situate in afara localitatii de sediu a unitatii, iar
decontarea sumelor nu se poate face in temeiul stabilit, bancile sau celelalte
institutii de credit pot acorda, in cazuri temeinic justificate, termene de
pastrare a numerarului mai mari de 3 zile, fara a depasi 7 zile lucratoare.
Sumele neachitate in termenele aratate la alin. 1 si 2 se restituie bancii
sau institutiei de credit de la care au fost ridicate, urmand a fi eliberate
ulterior, la cererea unitatii in cauza, cu exceptia garantiilor retinute, care
se depun la C.E.C.
De asemenea, unitatile pot pastra peste limita soldului de casa:
a) sumele incasate dupa terminarea programului de functionare a bancilor, a
celorlalte institutii de credit la care isi au deschise conturile sau
unitatilor de posta si telecomunicatii, cu conditia sa fie depuse sau utilizate
in ziua urmatoare;
b) sumele destinate partilor pentru preluari de produse agricole, la
unitati cu astfel de sarcini, potrivit normelor stabilite de catre banci sau
celelalte institutii de credit pentru asemenea operatii;
c) numerarul reprezentand venituri bugetare sau pentru autofinantarea unor
unitati sau activitati ale institutiilor de stat, care urmeaza a se depune in
conditiile si termenele prevazute de instructiunile elaborate de Ministerul Finantelor
potrivit art. 16 alin. 2.
Art. 19
Platile in numerar se fac pe baza de documente vizate pentru controlul
financiar preventiv si aprobate de persoanele competente.
Art. 20
Documentele de plata, vizate si aprobate, se predau casierului de catre
compartimentul financiar-contabil.
Art. 21
La primirea documentelor de plata, casierul trebuie sa verifice:
a) existenta, valabilitatea si autenticitatea semnaturilor prin care se
dispune plata, prin confruntarea acestora cu specimenele de semnaturi,
comunicate in prealabil casierului;
b) existenta anexelor la documentul de plata.
In cazul nerespectarii uneia dintre aceste conditii, casierul inapoiaza
documentele pentru completare si numai dupa ce acestea sunt completate efectueaza
plata.
Art. 22
Platile in numerar se fac persoanelor indicate in documente sau celor
imputernicite de acestea pe baza de procura autentificata, speciala sau
generala.
Plata retributiilor, burselor, ajutoarelor din fondurile de asigurari sociale,
premiilor si altor drepturi asimilate acestora catre alte persoane decat cele
indicate in documente se poate face pe baza de imputernicire, vizate de seful
ierarhic al titularului drepturilor banesti, in cazul in care plata se face
unui membru din familia titularului sau altei persoane incadrate in munca in
acceasi unitate.
Procura sau inscrisul de imputernicire ramane la casier si se anexeaza la
documentul de plata.
In cazul eliberarii sumelor in numerar pe baza de procura generala, originalul
se restituie, retinandu-se o copie certificata de casier si primitor, care se
anexeaza la documentul de plata.
Art. 23
Pentru platile facute unor persoane din afara unitatii, casierul trebuie sa
solicite acestora actele de identitate, inscriind pe documentele de plata seria
si numarul actului de identitate si unitatea care l-a eliberat. Prezentarea
actelor de identitate se poate solicita si persoanelor din cadrul unitatii,
cand se considera necesar.
La efectuarea platilor pentru achizitiile de ambalaje de sticla, deseuri si
alte resurse secundare de materii prime si materiale, nu este obligatorie
prezentarea actelor de identitate, indiferent de valoarea achizitiilor.
De asemenea, nu este obligatorie prezentarea actelor de identitate in cazul
platilor facute producatorilor pentru produsele valorificate prin cooperative
de consum, in limita unei sume de 100 lei.
Ministerele si celelalte organe centrale vor putea stabili impreuna cu
Ministerul Finantelor si bancile finantatoare si alte cazuri de achizitionare a
unor produse pentru care nu este obligatorie prezentarea actelor de identitate.
Art. 24
Persoanele care primesc numerarul semneaza pe documentul de plata numai cu
cerneala, cu creion chimic sau cu pasta, indicand data primirii sumei.
Daca plata se face catre mai multe persoane, pe baza de state de retributii
sau alte documente, primitorii semneaza in rubrica corespunzatoare din aceste
documente.
In cazul in care plata se face de catre o persoana care nu are posibilitatea
sa semneze personal, primirea sumei se confirma de o alta persoana din unitate,
care inscrie pe documentul de plata numele beneficiarului sumei si semneaza. In
aceasta situatie, pe documentul de plata se mentioneaza seria si numarul
actului de identitate al primitorului, care nu are posibilitatea sa semneze
personal, si al celui care a semnat pentru el, precum si unitatea care l-a
eliberat.
Dupa efectuarea platii, casierul aplica pe document stampila cu textul
"ACHITAT", in cazul in care formularul nu are aceasta mentiune,
indicand data operatiei, dupa care semneaza pentru confirmarea platii.
Art. 25
Plata retributiilor si a altor drepturi se face de casier pe baza de state
de retributii si liste de plata.
In unitatile care au un numar mai mare de sectii sau subunitati, plata
retributiilor si a altor drepturi se poate efectua si de catre alte persoane
desemnate in mod expres de conducatorul unitatii.
Eliberarea sumelor pentru efectuarea acestor plati se face pe baza de
proces-verbal de plati.
Sumele primite de aceste persoane pentru plata retributiilor si a altor
drepturi se justifica in termenele stabilite, astfel incat sa se asigure
respectarea termenelor prevazute la art. 18.
Plata acestor drepturi nu poate fi facuta de persoane care participa la
stabilirea sumelor de plata, la intocmirea documentelor de plata si la
verificarea lor, cu exceptia cazurilor aprobate expres de organele aratate la
art. 2.
Art. 26
La expirarea termenelor prevazute la art. 18, pentru plata retributiilor si
a altor drepturi casierul are obligatia:
a) sa aplice pe statul de retributii sau celelalte documente de plata
stampila cu textul "ACHITAT" sau sa scrie mentiunea
"DEPUS", precum si numarul si data documentului de depunere, in
dreptul numelui persoanei careia nu i s-a achitat sumele respective;
b) sa intocmeasca lista nominala a persoanelor care nu au incasat
retributia sau alte drepturi;
c) sa mentioneze pe centralizatorul statului de retributii sau al listelor
de plata sumele efectiv platite si cele neachitate si sa confrunte aceste sume
cu totalul documentelor respective, dupa care semneaza;
d) sa depuna, in termenele prevazute, la banca sau la institutia de credit
la care are deschis contul, sumele neplatite.
Plata retributiilor si a altor drepturi neridicate la termen se face pe
baza de liste de plata care cuprind: numele si prenumele persoanei care urmeaza
sa i se achite drepturile respective, functia acesteia, marca sau numarul
matricol, luna in care a figurat in stat, suma de plata si semnatura
beneficiarului.
Art. 27
Unitatile economice care efectueaza operatii de achizitii, contractari de
produse, colectari de deseuri, precum si cooperativele de credit, pot face
plati in numerar catre predatori pe baza de borderouri de achizitii sau alte
documente specifice aprobate de organele competente.
Art. 28
Orice plata catre populatie se va putea face numai in masura in care se
incadreaza in prevederile legii, iar fondurile corespunzatoare sunt cuprinse in
plan.
CAP. 3
Acordarea de avansuri in numerar si decontarea lor
Art. 29
Unitatile pot acorda, prin casierie, avansuri in numerar persoanelor
incadrate in unitate, pentru:
a) cheltuieli de aprovizionare cu marfuri de la fondul pietei si pentru
alte plati care se fac in localitatea unde unitatea isi are sediul, pana la
cuantumul nevoilor pe 3 zile, cu obligatia de a justifica avansul in termen de
cel mult 4 zile lucratoare de la primirea lui, exclusiv ziua primirii;
b) cheltuieli de aprovizionare cu marfuri de la fondul pietei si pentru
alte plati care se fac in afara localitatii sediului unitatii, pana la
cuantumul nevoilor pe 10 zile, cu obligatia de a se justifica avansul in termen
de cel mult 3 zile lucratoare de la data aprobata pentru sosirea din deplasare,
exclusiv ziua sosirii, sau in termen de 3 zile lucratoare de la sosirea din
delegatie, exclusiv ziua sosirii, in cazul in care acesta are loc anterior
datei aprobate;
c) cheltuieli pentru achizitii de produse si colectari de deseuri, precum
si pentru cheltuielile expeditiilor, grupelor de cercetari geologice, in
limitele si termenele de justificare a avansului stabilite de comun acord cu
bancile sau cu celelalte institutii de credit care elibereaza numerarul;
d) cheltuieli de protocol sau pentru organizarea de conferinte, simpozioane
si alte asemenea actiuni, in limitele aprobate de conducatorii unitatilor si
potrivit baremurilor stabilite de normele in vigoare, cu obligatia de a se
justifica avansul in termen de cel mult 4 zile lucratoare de la plecarea
delegatiei sau incheierea actiunii, exclusiv ziua plecarii delegatiei sau
incheierii actiunii;
e) cheltuieli de deplasare in interes de serviciu, in limita sumelor
cuvenite pentru plata transportului, diurnei, indemnizatiei si a cazarii pe
timpul deplasarii, cu obligatia de a se justifica avansul in termen de cel mult
3 zile lucratoare de la sosirea din deplasare, exclusiv ziua sosirii.
Avansurile prevazute la alin. 1 lit. b), c), d) si e) pot fi acordate cu
cel mult 2 zile lucratoare inainte de plecare sau inceperea actiunilor, cu
exceptia sumelor solicitate pentru procurarea biletelor de calatorie cu
mijloace de transport cu locuri rezervate, care se pot elibera cu cel mult 10
zile inainte de data plecarii.
Art. 30
Este interzisa acordarea unui nou avans persoanelor care nu au justificat
integral avansul primit anterior, cu urmatoarele exceptii: cand diurna
delegatiei prevazute initial a fost prelungita; avansurile au fost acordate
pentru cheltuieli prevazute la art. 29 lit. d), in cazul in care in aceeasi
perioada au loc mai multe actiuni; avansurile au fost acordate pentru
procurarea biletelor de calatorie cu mijloace de transport cu locuri rezervate,
sau a cazurilor prevazute prin normele elaborate de organele centrale
competente.
De asemenea, sunt interzise transmiterea avansului de la titular la o alta
persoana, precum si acordarea de avansuri in contul retributiei, cu exceptia
cazurilor aprobate expres prin dispozitii legale.
Art. 31
Sumele necheltuite din avansurile acordate se depun la casierie cel mai
tarziu in cursul zilei lucratoare inapoierii din delegatie, in cazul
avansurilor prevazute la art. 29 lit. b) si e) sau in limita termenelor
stabilite la art. 29 lit. a), c) si d), in cazul celorlalte avansuri.
Art. 32
Pentru acordarea avansurilor si justificarea acestora se foloseste
formularul "Ordin de deplasare" sau alte documente legale.
Art. 33
Evidenta avansurilor acordate si urmarirea justificarii lor la termenele
stabilite se efectueaza in cadrul compartimentului financiar-contabil al
unitatilor.
Art. 34
Titularul de avans este obligat ca, in termenele stabilite pentru
justificarea avansului, sa intocmeasca si sa depuna, la compartimentul
financiar-contabil al unitatii care i-a acordat avansul, decontul de cheltuieli
in care inscrie toate documentele justificative si le anexeaza la acesta.
Compartimentul financiar-contabil are obligatia sa mentioneze pe decont data
primirii, care se considera data justificarii avansului.
Art. 35
La primirea decontului de cheltuieli, compartimentul financiar-contabil
verifica legalitatea documentelor justificative anexate la decont, concordanta
lor cu natura si destinatia cheltuielilor pentru care s-a acordat avansul si
respectarea termenului de justificare.
Art. 36
In cazul in care titularii de avansuri intocmesc si prezinta deconturi
incomplete sau anexeaza la acestea documente nevalabile, avansurile se
considera justificate numai cu valoarea documentelor valabile.
Art. 37
In cazul in care valoarea documentului de cheltuieli depaseste avansul
primit, decontul verificat de compartimentul financiar-contabil se preda la
casierie pentru a efectua plata diferentei, dupa care titularul de avans
semneaza de primirea sumei.
Art. 38
Titularii de avans care nu depun in termen decontarile pentru justificarea
avansurilor, impreuna cu documentele justificative, sau nu restituie in termen
sumele ramase necheltuite, vor plati o penalizare de 0,50% asupra avansului
primit sau asupra sumelor nerestituite in termen, dupa caz, pentru fiecare zi
de intarziere.
In cazul in care decontarea cu intarziere a avansului se datoreaza unor
cauze cum sunt: suspendarea circulatiei mijlocului de transport, imbolnavirea
titularului de avans sau alte asemenea cazuri, conducatorul unitatii, pe baza
propunerii facute de conducatorul compartimentului cu atributii
financiar-contabile, va stabili ca nu este cazul sa se aplice penalizari de
intarziere.
Penalizarea de 0,50% pe zi de intarziere se calculeaza si asupra sumelor
primite drept avans, conform art. 29, in cazul in care acestea nu au fost
restituite cel mai tarziu a doua zi de la data cand titularul de avans a fost
instiintat ca deplasarea a fost revocata sau amanata.
In cazul in care, in urma verificarii ulterioare a decontului de catre
organele de drept din unitate sau din afara, se constata diferente de
recuperat, penalizarea de 0,50% pe zi de intarziere se calculeaza asupra
acestor diferente din ziua aducerii la cunostinta celui in cauza si pana in
ziua achitarii sumei, in afara de situatia in care titularul de avans este de
reacredinta, caz in care penalizarea se calculeaza din ziua in care a expirat
termenul de depunere a decontului.
Suma perceputa ca penalizare de intarziere nu va putea depasi debitul
datorat.
Daca titularul de avans nu a justificat avansul primit sau nu a depus
sumele ramase necheltuite la termenele stabilite ori pana la data intocmirii
statului de retributii, acestea, inclusiv penalizarea aferenta, se retin din
retributia titularului de avans, in conditiile stabilite de lege, pe baza
dispozitiei conducatorului compartimentului cu atributii financiar-contabile.
Art. 39
Personalul din compartimentul financiar-contabil care nu aplica masurile prevazute
de prezentul regulament privitor la justificarea avansurilor si restituirea
sumelor necheltuite in termenele stabilite si nu verifica deconturile de
cheltuieli ale titularilor de avans in termen de cel mult 7 zile de la primirea
lor, raspunde disciplinar, administrativ sau penal, dupa caz, si material sau
civil cand s-au produs pagube.
CAP. 4
Evidenta si pastrarea numerarului
Art. 40
Evidenta incasarilor si platilor in numerar se tine cu ajutorul registrului
de casa, care se intocmeste de catre casier pe baza documentelor justificative.
Zilnic, casierul totalizeaza operatiile din fiecare zi si stabileste soldul
casei, care se reporteaza pe fila urmatoare. Exemplarul al doilea se detaseaza
si se preda compartimentului financiar-contabil, in aceeasi zi, sau cel mai
tarziu a doua zi, impreuna cu documentele justificative, sub semnatura in
registrul de casa.
Art. 41
Compartimentul financiar-contabil verifica, in mod obligatoriu, in aceeasi
zi sau cel tarziu a doua zi, documentele de incasari si plati predate de
casier, precum si daca soldul inscris in registrul de casa este stabilit
corect.
In cazul operatiunilor de incasari se verifica daca sumele inscrise in
registrul de casa corespund cu cele din duplicatele chitantelor emise, din
carnetele de cecuri sau alte documente specifice aprobate de organele
competente.
De asemenea, compartimentul financiar-contabil verifica daca sumele care au
in casierie si pentru care s-au emis chitante au fost depuse la banca sau la
celelalte institutii de credit, la termenele si in conditiile stabilite.
Verificarea se face pe baza inregistrarilor din registrul de casa si a
foilor de varsamint cu chitanta.
In cazul operatiunilor de plati se verifica daca sumele inscrise in registrul
de casa corespund cu cele din documentele prezentate, ca: state de retributii,
liste de plata si alte asemenea, urmarindu-se cu aceasta ocazie daca sumele
depuse la banca sau la celelalte institutii de credit, reprezentand drepturi
banesti neachitate, au fost stabilite corect si daca restituirea lor a avut loc
in termen.
Art. 42
Platile in numerar care au la baza documente nejustificative legale, desi
sunt prevazute cu semnatura primitorului, nu se iau in consideratie pentru
justificarea soldului in numerar existent in casa, iar sumele corespunzatoare
se considera lipsa de casa. In aceasta situatie se iau masurile de recuperare
prevazute de lege, iar daca fapta constituie infractiune, se sesizeaza organele
de urmarire penala.
Numerarul existent in casierie, nejustificat cu cecuri, chitante sau alte
documente legale, se considera plus in casa si se varsa la bugetul republican,
la subcapitolul "Incasari din diverse surse", in conditiile stabilite
de Ministerul Finantelor.
Art. 43
La unitatile unde functioneaza ghisee sau alte puncte de incasari si plati,
inainte de inceperea zilei de lucru casierul central elibereaza, sub semnatura,
persoanelor care fac aceste operatii, sumele in numerar necesare efectuarii
platilor. Acestea sunt obligate sa deconteze zilnic casierului central sumele
ridicate, precum si cele incasate in cursul zilei, si sa predea acestuia soldul
in numerar si documentele aferente operatiilor efectuate.
Art. 44
Este interzis casierului sa tina in casierie pachete de bancnote nenumarate
si necontrolate, precum si numerar si alte valori care nu apartin unitatii
respective, cu exceptia sumelor sau altor valori necesare efectuarii
operatiilor de mandat, in limitele prevazute in conventia incheiata cu Casa de
Economii si Consemnatiuni.
Art. 45
Inainte de inceperea activitatii zilnice, casierul este obligat sa verifice
integritatea sigiliilor si incuietorilor de la tezaur, de la casele de fier sau
de la dulapurile metalice.
In cazul in care se constata deteriorarea incuietorilor sau a sigiliului,
casierul este obligat sa comunice de indata acest lucru conducatorului unitatii
si conducatorului compartimentului cu atributii financiar-contabile, care vor
anunta organele de militie. In acest caz, inainte de inceperea operatiunilor de
casa, conducatorul compartimentului cu atributii financiar-contabile si
casierul, in prezenta organelor de militie, vor verifica existenta numerarului
si a celorlalte valori.
Rezultatele verificarii se consemneaza intr-un proces-verbal, intocmit in
doua exemplare, care se semneaza de toti cei care au participat la verificare.
Un exemplar din procesul-verbal se prezinta conducatorului unitatii, iar al
doilea se preia de organul de militie, in vederea cercetarilor.
CAP. 5
Controlul respectarii disciplinei de casa
Art. 46
In fiecare unitate socialista se efectueaza controlul inopinant al
casieriei cel putin o data pe luna, prin numararea si verificarea tuturor
valorilor existente in casa.
Controlul inopinant al casieriei se face de conducatorul compartimentului
cu atributii financiar-contabile sau de inlocuitorul acestuia ori de o alta
persoana imputernicita de conducatorul unitatii, care va semna in registrul de
casa pe fila cu inregistrarile din ziua controlului.
La unitatile socialiste care au organizate casierii la subunitati fara
organe financiar-contabile proprii si sunt situate in alte localitati,
controlul inopinant al casieriei se poate face trimestrial.
In cazul in care, cu prilejul controlului, se constata neconcordanta intre
soldul scriptic si cel faptic, verificarea se extinde asupra documentelor de
casa, pentru a se identifica eventualele erori de inregistrare sau alte cauze
care au influentat soldul de numerar in casa, intocmindu-se un proces-verbal.
Daca se constata lipsuri efective de numerar sau de alte valori, se iau
masuri de recuperare prin imputarea pagubelor in sarcina celor vinovati sau
prin sesizarea organelor de urmarire penala, dupa caz.
Art. 47
Organele de control financiar intern din cadrul ministerelor, celorlalte
organe centrale si comitetelor executive ale consiliilor populare judetene si
al municipiului Bucuresti, cu prilejul controlului privind activitatea
financiar - gestionara a unitatilor subordonate, vor efectua si controlul
casieriei, urmarind daca a fost respectata disciplina de casa.
Art. 48
Organele de inspectie ale Ministerului Finantelor au dreptul sa verifice,
potrivit dispozitiilor legale, modul in care este respectata disciplina de casa
la toate unitatile socialiste.
De asemenea, organele de inspectie si control din cadrul administratiilor,
circumscriptiilor si serviciilor financiare care verifica incasarea si varsarea
sumelor reprezentand impozite, taxe, alte venituri cuvenite bugetului, precum
si a primelor de asigurare prin efectul legii, urmaresc si respectarea
prevederilor din prezentul regulament.
Art. 49
Bancile si celelalte institutii de credit au dreptul sa verifice, potrivit
normelor proprii, disciplina de casa la unitatile socialiste cu privire la
respectarea termenelor si conditiilor de depunere a numerarului la banci si
celelalte institutii de credit, a limitei soldului de casa si a normelor de
efectuare a platilor in numerar.
Art. 50
Pentru nerespectarea termenelor de depunere a numerarului la banca si la
celelalte institutii de credit, a limitei soldului de casa si a normelor de
efectuare a platilor in numerar din incasari se pot aplica urmatoarele
sanctiuni:
a) o penalizare de 0,05% pe zi de intarziere in urmatoarele situatii:
nedepunerea la termen a incasarilor; depasirea limitei soldului de casa;
restituirea cu intarziere a numerarului ridicat pentru plata retributiilor sau
a altor drepturi neachitate;
b) o penalizare de 0,05% pentru incalcarea regulilor cu privire la platile
in numerar din incasari, calculata asupra sumei platite;
c) interzicerea cheltuirii de numerar din incasari pe termen de pana la 3
luni, in cazurile de incalcare a regulilor cu privire la efectuarea de plati in
numerar din incasari, cu obligatia ca in acest interval de timp orice fel de
cheltuieli sa se faca numai din numerarul ridicat de la banci sau de la
institutiile de credit la care au deschise conturile, justificandu-se fiecare
plata in parte.
Penalizarea de 0,05% pe zi de intarziere, prevazuta la lit. a), se aplica
si organelor care incaseaza amenzi, precum si altor persoane care nu au
calitatea de casier, pentru sumele incasate si nedepuse la termenele si in
conditiile prevazute de dispozitiile legale.
Perioada pentru care se calculeaza penalizarea prevazuta la lit. a) curge
din ziua urmatoare aceleia in care suma trebuia sa fie depusa pana in ziua ce o
precede pe aceea in care suma se depune efectiv.
Penalizarile aplicate unitatilor socialiste se recupereaza de la persoanele
vinovate, in conditiile legii.
Art. 51
Sumele incasate cu titlu de penalizare, potrivit art. 38 si 50, de la
persoanele vinovate de incalcarea disciplinei de casa se varsa la bugetul
republican, la subcapitolul "Incasari din diverse alte surse".
Art. 52
Pentru nerespectarea regulamentului de fata raspund disciplinar,
administrativ sau penal, dupa caz, si material sau civil cand s-au produs
pagube, conducatorul unitatii, conducatorul compartimentului cu atributii
financiar-contabile, casierul, precum si inlocuitorii acestora, fiecare
potrivit vinovatiei sale.
De asemenea, sunt raspunzatoare disciplinar, administrativ sau penal, dupa
caz, si material sau civil cand s-au produs pagube, persoanele care efectueaza
plata retributiilor la sectii sau subunitati, precum si persoanele care nu au
calitatea de casier, pentru sumele incasate si nedepuse in termenele si
conditiile prevazute de dispozitiile legale.
CAP. 6
Dispozitii finale
Art. 53
Prevederile din prezentul regulament referitoare la institutiile de stat se
aplica in mod corespunzator si ministerelor, celorlalte organe centrale ale
administratiei de stat, precum si comitetelor si birourilor executive ale
consiliilor populare.
Art. 54
Societatile mixte constituite prin cooperare cu parteneri straini pe
teritoriul Republicii Socialiste Romania efectueaza operatiile de incasari si
plati in numerar potrivit normelor proprii, elaborate in conditiile prevazute
in actul de constituire. In cazul in care actul de constituire nu cuprinde
clauze referitoare la efectuarea operatiilor de incasari si plati in numerar,
normele privind aceste operatii se elaboreaza avand in vedere prevederile din
prezentul regulament.