DECIZIE Nr.
1189 din 30 septembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 75 lit. f) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 723 din 29 octombrie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Mircea Ştefan Minea - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan - judecător
Tudorel Toader - judecător
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 75 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, excepţie
ridicată de Andrei Marin Viorel în Dosarul nr. 9.003/236/2009'al Judecătoriei
Giurgiu.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 24
noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 9.003/236/2009, Judecătoria
Giurgiu a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 75 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
105/2001 privind frontiera de stat a României. Excepţia a fost ridicată de Andrei Marin Viorel într-o cauză civilă
având ca obiect o plângere convenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textul de lege criticat
încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3). In acest sens, arată
că, prin impunerea necesităţii obţinerii avizului şefului sectorului Poliţiei
de Frontieră, se îngrădesc drepturile conferite prin obţinerea permisului de
pescuit recreativ sportiv.
Judecătoria Giurgiu apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 75 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 105/2001 privind frontiera de stat a României, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 352 din 30 iunie 2001, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 243/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 302 din 8 mai 2002, cu modificările şi completările ulterioare,
dispoziţii care au următorul conţinut: „Sunt contravenţii, dacă potrivit
legii penale nu constituie infracţiuni, următoarele fapte: [...]
f) accesul persoanelor în fâşia de protecţie a
frontierei de stat până la culoarul de frontieră sau malul apelor, după caz,
fără documente de identitate ori fără aprobarea şefului formaţiunii locale a
poliţiei de frontieră; accesul persoanelor pentru efectuarea unor activităţi
dincolo de fâşia de protecţie a frontierei de stat, în situaţia în care aceasta
se constituie mai în adâncime, precum şi în insulele şi ostroavele aparţinând
statului român, situate în apele de frontieră, prin alte locuri sau în alte
condiţii decât cele stabilite de şeful formaţiunii locale a poliţiei de
frontieră; accesul persoanelor în insulele şi ostroavele de formaţiune nouă din
apele de frontieră înainte de determinarea apartenenţei acestora; desfăşurarea
activităţilor prevăzute la art. 39 fără avizul şefului inspectoratului judeţean
al poliţiei de frontieră; efectuarea pescuitului în apele de frontieră, apele
maritime interioare şi în marea teritorială în alte locuri sau în alte sectoare
decât cele stabilite de autorităţile competente ori fără avizul prealabil al
şefului inspectoratului judeţean al poliţiei de frontieră competent; păstrarea
bărcilor şi ambarcaţiunilor aflate pe apele de frontieră sau pe apele maritime
interioare în alte locuri decât cele stabilite de autorităţile competente ori neluarea
de către cei care le deţin a măsurilor necesare pentru a preveni folosirea
acestora la trecerea ilegală a frontierei de stat, la practicarea contrabandei
sau la alte activităţi ilicite; desfăşurarea activităţilor de agrement şi
sportive în apele de frontieră, marea interioară şi marea teritorială, fără
aprobarea căpităniei de port sau, după caz, a administraţiei publice locale ori
fără avizul şefului sectorului poliţiei de frontieră sau, după caz, al şefului
grupului de nave al poliţiei de frontieră; acostarea fără drept a navelor, a
ambarcaţiunilor cu excursionişti în alte locuri decât porturile sau locurile
special amenajate în acest scop; păsunatul animalelor în timpul zilei dincolo
de fâşia de protecţie a frontierei de stat; păsunatul animalelor în timpul
nopţii în alte locuri decât cele stabilite de autorităţile administraţiei
publice locale sau fără avizul şefului sectorului poliţiei de frontieră;
vânătoarea de-a lungul frontierei de stat, pe adâncimea de 500 m de la fâşia de
protecţie a frontierei de stat către interior, pentru frontiera de uscat, şi de
la limita terenului inundabil, pentru frontiera de apă; desfăşurarea vânătorii
prevăzute la art. 44 alin. (2), fără avizul prealabil al şefului sectorului
poliţiei de frontieră; fixarea pe bandă magnetică, pe hârtie sau pe alt suport
a imaginilor care redau porţiuni din teritoriul statelor vecine de persoanele
care se deplasează ori care desfăşoară diferite activităţi în apropierea
frontierei de stat, dacă acest lucru este prevăzut în acordurile sau
convenţiile privitoare la frontieră încheiate de România cu statele vecine;
purtarea de convorbiri neautorizate peste linia de frontieră, dacă acest lucru
este prevăzut în acordurile sau convenţiile privitoare la frontieră încheiate
de România cu statele vecine; comiterea sau proferarea de persoanele care se
deplasează sau desfăşoară activităţi în apropierea frontierei de stat de fapte,
gesturi sau expresii jignitoare la adresa statului vecin ori a cetăţenilor
acestuia, dacă acestea sunt prevăzute în acordurile sau convenţiile privitoare
la frontieră încheiate de România cu statele vecine."
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul
acesteia susţine că acest text de lege contravine prevederilor constituţionale
ale art. 1 alin. (3) privind statul român.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că măsurile impuse prin dispoziţiile de lege criticate nu sunt de
natură să îngrădească drepturile conferite prin obţinerea permisului de pescuit
recreativ sportiv, acestea putând fi exercitate în condiţiile respectării
măsurilor prevăzute de lege, măsuri al căror scop legitim este de a asigura
controlul persoanelor ce pătrund în zona de protecţie a frontierei de stat.
Astfel, textul de lege criticat nu contravine sub
niciun aspect prevederilor art. 1 alin. (3) din Constituţie, reglementarea
cadrului în care se realizează supravegherea integrală şi constantă a zonei de
frontieră, precum şi a activităţilor desfăşurate în acest spaţiu fiind
justificată de necesitatea apărării securităţii naţionale, a ordinii publice,
precum şi a drepturilor şi libertăţilor cetăţenilor.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 75 lit. f) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 105/2001
privind frontiera de stat a României, excepţie ridicată de Andrei Marin Viorel
în Dosarul nr. 9.003/236/2009 al Judecătoriei Giurgiu.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 30 septembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman