Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 119 din  1 martie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) si (4) si art. 11 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 375 din  4 mai 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Maria Bratu           - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) si (4) si art. 11 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ in Dosarul nr. 3.803/2004.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand ca textul legal criticat nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate, deoarece impunerea prin lege a unor exigente, cum ar fi instituirea unor termene pentru valorificarea de catre titular a dreptului sau subiectiv, are ca scop limitarea in timp a starii de incertitudine in desfasurarea raporturilor juridice.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 9 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 3.803/2004, Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) si (4) si art. 11 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia considera ca textele criticate contravin dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 44 alin. (1) si (2) si art. 53 alin. (1) si (2) din Constitutie, sustinand urmatoarele:
    - Prin Tratatul dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, s-a convenit asupra despagubirilor ce urmeaza a fi primite de etnicii romani care s-au refugiat in Romania. Acestei categorii de persoane i se adreseaza Legea nr. 9/1998, in care sunt prevazute compensatiile ce li se acorda acestora in urma aplicarii tratatului.
    - Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii unor texte din aceasta lege, ca de exemplu prin Decizia nr. 312/2002, retinand "ca persoanele romane care au parasit Bulgaria, in virtutea acestui acord, au devenit creditori ai statului roman, calitate care ar fi fost avuta in vedere de legiuitorul actual, care, la art. 1 alin. (1) din lege, stabileste intinderea dreptului la compensatie, in raport de compensatiile sau despagubirile anterioare acordate, in tot sau in parte, celor prejudiciati. Asa fiind, dreptul de creanta a intrat in patrimoniul fostilor proprietari, cetateni romani, prejudiciati, prin aplicarea tratatului, la data intrarii in vigoare a acestuia".
    Pornind de la aceste considerente, avute in vedere de Curtea Constitutionala in decizia sus-mentionata, autorul exceptiei sustine, in esenta, pe de o parte, ca titularii dreptului de creanta in discutie sunt dezavantajati fata de orice titular al oricarui drept de creanta, sub aspectul termenului in care il pot valorifica si sub aspectul conditiilor de prelungire a acestui termen, iar, pe de alta parte, nu este convins "ca abordarea cea mai fericita a problemei in discutie este cea a dreptului de creanta, pentru care a optat Curtea Constitutionala, intrucat exigentele Curtii Europene au impus o alta perspectiva". De asemenea, sustine ca, in dreptul nostru, dreptul la actiune pentru ocrotirea proprietatii nu este supus unui termen si tocmai de aceea persoanele care ar beneficia de prevederile acestei legi sunt dezavantajate fata de orice alt proprietar. In opinia autorului exceptiei, prin reglementarea cuprinsa in art. 11 al acestei legi, titularii acestui drept de creanta sunt dezavantajati, pe de o parte, intrucat este interzisa orice alta actiune pentru obtinerea acestor compensatii, iar, pe de alta parte, sunt dezavantajati prin fixarea unui termen pentru a actiona, prin durata redusa a acestui termen si prin conditiile extrem de restrictive pentru prelungirea acestuia in cazuri intemeiate.
    Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor considera ca, de fapt, suntem in prezenta unei probleme de interpretare si aplicare a legii. De asemenea, apreciaza ca prevederile legale criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate, drept pentru care propune respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.
    Guvernul arata ca termenul stabilit in art. 4 din Legea nr. 9/1998 este un termen aplicabil tuturor cetatenilor romani care au parasit Bulgaria in urma aplicarii tratatului dintre Romania si Bulgaria, astfel ca nu se poate sustine ca a fost incalcat principiul constitutional al egalitatii in drepturi. Aceste dispozitii nu pot fi considerate de natura a afecta dreptul de proprietate privata sau de a restrange exercitiul unor drepturi. Exercitarea unui drept de catre titularul sau, precizeaza Guvernul, nu poate avea loc decat intr-un anumit cadru, stabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor exigente, carora li se subsumeaza si instituirea unor termene, dupa a caror expirare valorificarea respectivului drept nu mai este posibila. De aceea, avand in vedere principiul potrivit caruia "nemo ignorare legem censetur", titularul unui drept este prezumat ca a avut cunostinta de reglementarea care prevedea ca valorificarea dreptului sau se circumscrie unui anumit termen, iar in situatia in care nu respecta acest termen suporta consecintele negative ale propriei lipse de diligenta. In concluzie, considera exceptia neintemeiata.
    Avocatul Poporului considera dispozitiile legale criticate ca fiind constitutionale. In acest sens, arata ca legiuitorul este competent sa stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea dreptului de creanta al cetatenilor romani prejudiciati in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, astfel incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind limitari rezonabile, inclusiv termene, in valorificarea acestui drept. Totodata, recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate de a depune cereri pentru obtinerea unor compensatii, potrivit legii, ar genera un climat de insecuritate juridica, intolerabil intr-un stat de drept. Mai mult, imprejurarea ca persoana interesata, desi cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca termenul de depunere a cererilor pentru obtinerea de compensatii, ca si consecintele juridice ale nerespectarii acestuia, da expresie propriei sale culpe, fapt care lipseste de indreptatire critica reglementarii in cauza.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Presedintelui Camerei Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, prevederile legale criticate, raportate la dispozitiile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia are ca obiect prevederile art. 4 alin. (1) si (4) si art. 11 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 105 din 7 februarie 2002, fiind ridicata din oficiu de instanta de judecata.
    Textele criticate au urmatoarea redactare:
    - Art. 4 alin. (1) si (4): "(1) In termen de 18 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, persoanele indreptatite la compensatii, fostii proprietari sau mostenitorii acestora, vor depune in acest sens cereri insotite de acte doveditoare la comisia judeteana sau a municipiului Bucuresti pentru aplicarea legii.
    [...]
    (4) In cadrul termenului prevazut la alin. (1), persoanele indreptatite pot depune cereri, neinsotite de acte, in situatia imposibilitatii temporare de a procura actele doveditoare, termenul de depunere a actelor prelungindu-se cu maximum 90 de zile de la data depunerii cererii."
    - Art. 11: "Dreptul la orice compensatie pentru pagube suferite in urma aplicarii tratatului se stinge prin epuizarea prevederilor prevazute de prezenta lege sau prin nesolicitarea compensatiilor in termenul prevazut la art. 4."
    Textele constitutionale invocate sunt cele ale art. 16 alin. (1), art. 44 alin. (1) si (2) si art. 53, texte ce au urmatorul continut:
    - Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
    - Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
    (2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege, indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin lege organica, precum si prin mostenire legala."
    - Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
    (2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a libertatii."
    Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca termenul de 21 de luni prevazut de alin. (1) si (4) ale art. 4 din Legea nr. 9/1998 este mai scurt decat termenul general de prescriptie de 3 ani prevazut de Decretul nr. 167/1958. In acest fel se creeaza o situatie discriminatorie, pentru ca "titularii dreptului de creanta in discutie sunt dezavantajati fata de orice titular al oricarui drept de creanta, sub aspectul termenului in care il pot valorifica si sub aspectul conditiilor de prelungire a acestui termen". De asemenea, acesta "nu este convins ca abordarea cea mai fericita a problemei in discutie este cea a dreptului de creanta, pentru care a optat Curtea Constitutionala, intrucat exigentele Curtii Europene au impus o alta perspectiva."
    Analizand criteriile de neconstitutionalitate si argumentele aduse in sustinerea acestora, Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate pentru considerentele ce urmeaza:
    I. Prin instituirea unui termen in care persoanele indreptatite, potrivit Legii nr. 9/1998, republicata, pot solicita acordarea de compensatii, termen diferit de alte termene de valorificare a unor drepturi de creanta, nu se poate sustine ca a fost afectat principiul constitutional al egalitatii in drepturi, el fiind un termen aplicabil tuturor cetatenilor romani care au parasit Bulgaria in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940. Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta sa ca principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite. De aceea el nu exclude, ci, dimpotriva, presupune solutii diferite in raport cu persoane care se afla in situatii diferite. Termenul de 18 luni, stabilit de art. 4 din Legea nr. 9/1998, republicata, pentru solicitarea compensatiilor, este un termen aplicabil tuturor cetatenilor aflati in ipoteza reglementata de acest text.
    II. Dispozitiile criticate nu pot fi considerate de natura a afecta dreptul de proprietate. Autorul exceptiei face abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, potrivit carora "continutul si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege". Curtea Constitutionala, in jurisprudenta sa (de exemplu, Decizia nr. 344 din 18 septembrie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 776 din 5 noiembrie 2003), a decis ca, potrivit acestor dispozitii, legiuitorul este competent sa stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, in acceptiunea conferita de Constitutie, in asa fel incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel unele limitari rezonabile in valorificarea acestuia ca drept subiectiv garantat. Recunoasterea sine die a posibilitatii persoanei interesate de a declansa procedura pentru obtinerea de compensatii, potrivit Legii nr. 9/1998, ar fi fost de natura sa genereze un climat de insecuritate juridica al raporturilor civile, intolerabil intr-un stat de drept.
    Pe de alta parte, imprejurarea ca persoana interesata, desi cunostea sau ar fi trebuit sa cunoasca termenul in care putea sa solicite aceste compensatii, ca si consecintele juridice ale nerespectarii acestuia, nu s-a conformat exigentei legale, da expresie propriei sale culpe, potrivit principiului "nemo auditur propriam turpitudinem allegans". Aceasta atitudine este cu atat mai putin scuzabila, cu cat acest termen ar fi putut sa fie prelungit cu inca 90 de zile de la data depunerii cererii, in situatia imposibilitatii temporare de a procura acte doveditoare.
    Curtea nu poate retine nici critica potrivit careia termenului prevazut de alin. (1) al art. 4 din lege, care este un termen de decadere, nu ii sunt aplicabile cauzele de intrerupere, suspendare si repunere in termen, specifice institutiei prescriptiei extinctive. Este de principiu ca intre cele doua institutii civile exista deosebiri de esenta. Prescriptia extinctiva stinge numai dreptul la actiune in sens material, in timp ce decaderea, ca sanctiune de drept civil, are ca efect stingerea dreptului subiectiv civil neexercitat in termenul prevazut de lege, nefiindu-i astfel aplicabile regulile privitoare la intrerupere, suspendare si repunere in termen.
    III. Si, in fine, cu privire la critica potrivit careia aceste prevederi ar contraveni art. 53 din Constitutie, Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi retinuta. Impunerea prin lege a unor exigente, cum ar fi instituirea unor termene pentru valorificarea de catre titular a dreptului sau subiectiv, are ca scop limitarea in timp a starii de incertitudine in desfasurarea raporturilor juridice. Legiuitorul este competent sa adopte asemenea reglementari, tinand seama insa de principiul "est modus in rebus". Altfel spus, acesta trebuie sa fie preocupat ca exigentele astfel instituite sa fie indeajuns de rezonabile incat sa nu antreneze o restrangere excesiva a exercitiului dreptului de natura sa puna sub semnul intrebarii insasi existenta sa.

    Pentru motivele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 4 alin. (1) si (4) si art. 11 din Legea nr. 9/1998 privind acordarea de compensatii cetatenilor romani pentru bunurile trecute in proprietatea statului bulgar in urma aplicarii Tratatului dintre Romania si Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, exceptie ridicata, din oficiu, de Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ in Dosarul nr. 3.803/2004.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din 1 martie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Maria Bratu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 119/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 119 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    My name is Bianca Colman . My c,r,y,p,t,o was stolen, which was an unfortunate thing for me. The situation started when I got an email at work alerting me to an attempted login from Indonesia on my wallet. The email directed me to a link where I could reset my password. My computer froze for several minutes after I clicked on the link. After rebooting, I saw that my wallet had been compromised and that all of my funds had been removed. However fortunately for me, thanks to LOST RECOVERY MASTERS, I was able to recover my stolen funds. You can also contact them if you require their services Contact info: Website (https ://lost recovery masters. com/ ) Email(Support @ lost recovery masters. com) or What s app +44(7537)-105921
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Stimați solicitanți de împrumut. Te afli în vreo dificultate financiară? Vrei să începi propria afacere? Această companie de împrumut a fost înființată organizații pentru drepturile omului din întreaga lume cu unicul scop de a ajuta cei săraci și oamenii cu dificultăți financiare ale vieții. Dacă doriți să aplicați pentru un împrumut, reveniți la noi cu detaliile de mai jos e-mail: elenanino0007@gmail.com Nume: Suma împrumutului necesară: Durata împrumutului: Numar de telefon mobil: Vă mulțumesc și Dumnezeu să vă binecuvânteze ÎNCREDERE Elena
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 119/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu