HOTARARE Nr. 247 din 4 martie 2003
privind intocmirea si completarea registrului general de evidenta a
salariatilor
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 164 din 14 martie 2003
In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 34 alin. (7) din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare stabileste metodologia de intocmire a registrului general
de evidenta a salariatilor, inregistrarile care se efectueaza, precum si orice
alte elemente in legatura cu intocmirea acestuia.
Art. 2
(1) Incadrarea in munca a unei persoane se realizeaza, potrivit Codului
muncii, numai prin incheierea unui contract individual de munca in temeiul
caruia persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru
si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul
unei remuneratii denumite salariu.
(2) Fiecare angajator are obligatia de a infiinta un registru general de
evidenta a salariatilor, denumit in continuare registru.
Art. 3
In termen de 10 zile lucratoare de la data inceperii activitatii,
angajatorul are obligatia de a inregistra registrul la inspectoratul de munca
in a carui raza teritoriala isi are sediul sau domiciliul, dupa caz.
Art. 4
(1) Registrul se intocmeste in regim tipizat, conform modelului prevazut in
anexa nr. 1, si devine document oficial de la data inregistrarii.
(2) Prima pagina a registrului cuprinde elementele de identificare a
angajatorului, numarul de inregistrare la inspectoratul teritorial de munca,
precum si numarul de file ale registrului, conform modelului prevazut in anexa
nr. 2.
(3) Registrul se numeroteaza pe fiecare pagina si va purta obligatoriu pe
toate paginile stampila inspectoratului teritorial de munca.
(4) La solicitarea inspectoratului teritorial de munca, registrul se
intocmeste si in format electronic.
(5) Evidenta registrelor la inspectoratul teritorial de munca se face
intr-un registru special, conform modelului prevazut in anexa nr. 3.
(6) Anexele nr. 1 - 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 5
(1) Angajatorul are obligatia completarii registrului in ordinea incheierii
contractelor individuale de munca.
(2) Registrul cuprinde elementele de identificare a tuturor salariatilor,
data incheierii contractului, data inceperii activitatii, modificarea si
suspendarea contractului, durata acestuia, durata muncii exprimata in ore/zi,
ocupatia (functia si/sau meseria), salariul de baza prevazut la data incheierii
contractului, data si temeiul legal in baza caruia inceteaza contractul.
(3) Inscrierile prevazute la alin. (2) se efectueaza la data incheierii,
modificarii sau suspendarii contractului individual de munca, precum si la data
emiterii actului privind incetarea contractului individual de munca.
(4) Corectarea erorilor materiale din cuprinsul registrului se face prin
bararea datelor inscrise eronat, astfel incat sa se poata citi vechea
inregistrare, inscriindu-se dedesubt in culoare rosie datele exacte. In cazul
in care inscrierea nu se poate face dedesubt, se bareaza intregul rand si se
face trimitere la noul rand care contine datele exacte.
Art. 6
Registrul se pastreaza la sediul sau domiciliul angajatorului.
Art. 7
(1) Registrul se pune la dispozitie inspectorului de munca sau altor
autoritati publice, la solicitarea acestora, in conditiile legii.
(2) Inspectorul de munca are dreptul de a retine registrul pentru o
perioada de maximum 10 zile lucratoare in vederea verificarii completarii
corecte a acestuia, in concordanta cu documentele existente in dosarul personal
al salariatului.
(3) Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin: actele necesare angajarii,
contractul individual de munca care va cuprinde salariul si elementele
constitutive ale acestuia potrivit legii, actele aditionale si celelalte acte
referitoare la executarea, modificarea, suspendarea si incetarea contractelor
individuale de munca, precum si orice alte documente care certifica legalitatea
si corectitudinea completarilor din registru.
(4) La solicitarea salariatului, angajatorul este obligat sa ii elibereze o
copie a dosarului personal, precum si a filei din registru care cuprinde
inscrieri referitoare la acel salariat.
Art. 8
Registrul se depune, in termen de 15 zile lucratoare de la incetarea
activitatii angajatorului, la inspectoratul teritorial de munca la care a fost
inregistrat, completat cu toate inregistrarile la zi.
Art. 9
(1) Inspectoratul teritorial de munca poate aproba, la cererea motivata a
angajatorului, inregistrarea unui nou registru numai in urmatoarele situatii:
a) registrul existent este completat in intregime;
b) registrul a fost pierdut sau distrus;
c) registrul a fost deteriorat, iar completarea acestuia cu noi date nu se
mai poate face.
(2) Cererea se depune in termen de 3 zile lucratoare de la data
intervenirii situatiilor prevazute la alin. (1).
(3) In cazul in care registrul a fost deteriorat, datele cuprinse in acesta
se copiaza in noul registru in termen de 5 zile lucratoare de la data
inregistrarii noului registru. Registrul deteriorat se depune la inspectoratul
teritorial de munca in termen de 5 zile lucratoare de la data completarii
noului registru.
(4) In situatia in care registrul a fost pierdut, distrus sau datele nu mai
sunt lizibile, angajatorul are obligatia de a reface inscrierile, in termen de
10 zile lucratoare, pe baza documentelor existente la dosarul personal.
Art. 10
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte savarsite de angajatori,
persoane fizice sau juridice:
a) neincheierea in forma scrisa a contractului individual de munca;
b) neinfiintarea registrului si/sau neinregistrarea acestuia la
inspectoratul teritorial de munca in termenele prevazute de prezenta hotarare;
c) refuzul de a pune la dispozitie inspectorului de munca registrul, precum
si dosarul personal al salariatilor;
d) necompletarea registrului in conformitate cu prevederile art. 5;
e) neindeplinirea de catre angajator a obligatiilor prevazute la art. 9;
f) nedepunerea registrului la inspectoratul teritorial de munca unde a fost
inregistrat, in termen de 15 zile de la data incetarii activitatii.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. a) - c) se sanctioneaza cu
amenda de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(3) Contraventiile prevazute la alin. (1) lit. d) si e) se sanctioneaza cu
amenda de la 15.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(4) Contraventia prevazuta la alin. (1) lit. f) se sanctioneaza cu amenda
de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
(5) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
inspectorii de munca.
(6) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 11
Angajatorii au obligatia de a achita inspectoratelor teritoriale de munca
comisionul de 0,25%, respectiv de 0,75% din fondul lunar de salarii, datorat in
baza art. 12 din Legea nr. 130/1999 privind unele masuri de protectie a
persoanelor incadrate in munca, cu modificarile si completarile ulterioare,
pana la data finalizarii operatiunilor de eliberare a carnetelor de munca.
Art. 12
(1) Angajatorii care la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari isi
desfasoara activitatea au obligatia infiintarii registrului in termen de 60 de
zile calendaristice.
(2) Registrul infiintat potrivit alin. (1) se completeaza pana la 31
decembrie 2003.
Art. 13
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga art. 1 din
Hotararea Guvernului nr. 935/1999 privind stabilirea conditiilor in care pot
presta munca persoanele care nu incheie contracte individuale de munca si modul
de utilizare a sumelor reprezentand comisionul perceput de inspectoratele
teritoriale de munca, respectiv de directiile de munca si protectie sociala,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 560 din 17 noiembrie
1999.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul muncii si solidaritatii sociale,
Marian Sarbu
p. Ministrul finantelor publice,
Gheorghe Gherghina,
secretar de stat
ANEXA 1
REGISTRU GENERAL DE EVIDENTA A SALARIATILOR
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Numarul contractului individual de munca
B - Numele si prenumele salariatului
C - Date de identificare a salariatului*)
D - Data incheierii contractului individual de munca
E - Data inceperii activitatii
F - Durata contractului individual de munca
G - Locul de munca
H - Modificarea, suspendarea contractului individual de munca
I - Data incetarii contractului individual de munca
J - Temeiul legal al incetarii contractului individual de munca
______________________________________________________________________________
| A | B | C | D | E | F | Durata | Durata | G |Ocupatia*)|Salariul| H | I | J|
| | | | | | | muncii |perioadei| |(functia | de | | |
|
| | | | | | |(ore/zi)|de proba | |si/sau |baza*)| | | |
| | | | | | | | | |meseria) | | | |
|
|___|___|___|___|___|___|________|_________|___|___________|________|___|___|__|
|___|___|___|___|___|___|________|_________|___|___________|________|___|___|__|
*) Domiciliul/resedinta, actul de identitate, codul numeric personal.
*) Se va mentiona inclusiv codul ocupatiei respective prevazut in
Clasificarea ocupatiilor din Romania.
*) Prevazut la data incheierii contractului individual de munca.
NOTA:
Registrul general de evidenta a salariatilor se intocmeste pe hartie format
A3 si va contine 100 de file.
Modelul-cadru al contractului individual de munca se stabileste prin ordin
al ministrului muncii si solidaritatii sociale.
ANEXA 2
________________________________________ __________________________________
| ...................................... | | Nr. de inregistrare ............
|
| (denumirea angajatorului) | |
|
| ...................................... | | Seria*) ........................
|
| (sediul angajatorului) | |
|
| ...................................... | | Inspectoratul teritorial de
|
| (denumirea filialei, sucursalei, | | munca ..........................
|
| agentiei, reprezentantei sau a altui | |
|
| asemenea sediu secundar) | |
|
|........................................| |
|
| (adresa filialei, sucursalei, agentiei,| |
|
| reprezentantei sau a altui asemenea | | |
| sediu secundar) | |
|
| ...................................... | |
|
| (nr. de inregistrare la registrul | | |
| comertului) | |
|
|________________________________________|
|__________________________________|
REGISTRU GENERAL DE EVIDENTA A SALARIATILOR
------------
*) Rezultata in urma numerotarii paginilor registrului.
ANEXA 3
REGISTRU SPECIAL
Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
D - Data
S - Seria*)
______________________________________________________________________________
|N |D|Denumirea |Sediul/adresa|Numarul |Numarul |Numarul de
|S|
|r.| |angajatorului|angajatorului|certificatului|de registre |inregistrare*)|
|
| | | | |unic de |generale | |
|
|c | | | |inregistrare |eliberate | |
|
|r | | | | |angajatorului| |
|
|t.| | | | | | |
|
|__|_|_____________|_____________|______________|_____________|______________|_|
|__|_|_____________|_____________|______________|_____________|______________|_|
*) La inspectoratul teritorial de munca.
*) Rezultata in urma numerotarii paginilor registrului.