DECIZIE Nr. 12 din 23 ianuarie 1997*)
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei
Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale Legii nr. 68/1991
privind registrul agricol
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 252 din 25 septembrie 1997
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 148 din 3 iunie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei Partea I, nr. 252 din 25 septembrie
1997.
Lucian Stangu - presedinte
Costica Bulai - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat potrivit prevederilor art. 24 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din data de 6 octombrie 1995, pronuntata in Dosarul nr.
2.046/1995, Curtea de Apel Bacau - Sectia de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Ordonantei
Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si a Legii nr. 68/1991 privind
registrul agricol, invocata de apelantul reclamant Ilie Petre.
Exceptia a fost ridicata in cadrul apelului declarat impotriva Sentintei
civile nr. 4.005 din 8 septembrie 1994, prin care Judecatoria Roman a respins
ca neintemeiata contestatia formulata de reclamantul Ilie Petre impotriva
Ordinului nr. 31 din 2 martie 1994, emis de prefectul judetului Neamt. Prin
acest ordin, Ilie Petre a fost eliberat din functia de secretar al Consiliului
Local al Municipiului Roman, incepand cu data de 4 martie 1994, deoarece si-a
incalcat obligatiile de munca stabilite prin art. 8 din Ordonanta Guvernului
nr. 1/1992.
In motivarea exceptiei se sustine ca actele normative atacate contravin
prevederilor art. 15 alin. (2), art. 58 alin. (1), art. 107 alin. (2), art. 114
si ale art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Exprimandu-si opinia, instanta de judecata apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, au fost solicitate
punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului, precum si cel al
Guvernului asupra exceptiei invocate.
In punctul sau de vedere, Guvernul apreciaza exceptia de
neconstitutionalitate a Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul
agricol ca intemeiata, intrucat "a fost adoptata cu incalcarea
dispozitiilor art. 107 alin. (3) si ale art. 114 alin. (1)-(3) din
Constitutie", fara sa existe o lege de abilitare pentru emiterea acestei
ordonante.
Cat priveste exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 68/1991 privind
registrul agricol, Guvernul considera ca este "vadit netemeinica".
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
avand in vedere incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului,
raportul intocmit de judecatorul-raportor, dispozitiile Ordonantei Guvernului
nr. 1/1992 si ale Legii nr. 68/1991, raportate la prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1, 3 si 23
din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze
exceptia invocata.
Legea nr. 68/1991 prevede, in art. 1, ca, "in scopul asigurarii
evidentei statistice primare din agricultura, prin hotarare a Guvernului se
introduce, incepand cu data de 1 iulie 1991, un nou registru agricol", iar
in art. 2, ca Decretul nr. 692/1973 privind registrul agricol, devenit Legea
nr. 23/1974, se abroga.
In conformitate cu dispozitiile art. 150 alin. (1) din Constitutie, legile
si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care nu
contravin Constitutiei actuale.
Prin continutul si forma sa, Legea nr. 68/1991 nu contravine noii
Constitutii, astfel incat instanta de judecata competenta a apreciat justificat
ca aceasta lege este in vigoare.
Guvernul a fost abilitat sa emita, in domeniul registrului agricol, o
hotarare, intrucat, la data adoptarii Legii nr. 68/1991, potrivit art. 6 si 7
din Legea nr. 37/1990 pentru organizarea si functionarea Guvernului, avea
competenta sa emita hotarari in exercitarea atributiilor proprii si regulamente
in aplicarea legilor, atunci cand prin lege s-a prevazut aceasta. Numai prin
noua Constitutie, adoptata la 8 decembrie 1991, a fost reglementata institutia
ordonantei Guvernului, prevazandu-se in art. 107 ca Guvernul adopta hotarari
pentru organizarea executarii legilor si ordonante in domenii care nu fac
obiectul legilor organice.
In sensul prevederilor art. 107 si ale art. 114 din Constitutie, ordonanta
nu este insa altceva decat tot o hotarare a Guvernului, prin care se poate
modifica sau abroga o lege ordinara, dar nu si una organica.
Cu privire la supunerea ordonantelor Guvernului spre aprobare
Parlamentului, regula de drept comun este ca ordonantele nu trebuie supuse spre
aprobare, deoarece conform alin. (3) al art. 114 din Constitutie, aprobarea
este necesara numai daca legea de abilitare o cere. In speta insa, Legea nr.
68/1991, care a dispus emiterea actului normativ atacat, nu a instituit o
asemenea obligatie.
Ordonanta Guvernului nr. 1/1992 nu contravine dispozitiilor art. 58 alin.
(1) din Constitutie, deoarece Guvernul poate adopta asemenea acte normative si
in perioada de functionare a Parlamentului, fara ca prin aceasta sa se incalce
atributia Parlamentului de "unica autoritate legiuitoare a tarii".
Dimpotriva, atunci cand Guvernul emite ordonante cu caracter de urgenta, el
convoaca in mod obligatoriu Parlamentul. Aceasta inseamna ca Guvernul poate adopta
ordonante si in timpul cat Parlamentul functioneaza in sesiune, nu numai in
vacante parlamentare.
Legea nr. 68/1991 nu contravine dispozitiilor art. 15 alin. (2) din
Constitutie, intrucat data de 1 iulie 1991, la care s-a dispus introducerea
registrului agricol, a fost inlocuita, prin Ordonanta Guvernului nr. 1/1992, cu
data intrarii in vigoare prevazuta in art. 17 al acestei ordonante.
Intr-adevar, este de principiu ca legea intra in vigoare la data publicarii
sale in Monitorul Oficial al Romaniei, exceptie facand numai acele cazuri in
care norma juridica prevede o alta data, ulterioara. In cazul de fata,
Ordonanta nr. 1/1992 care reglementeaza registrul agricol nu prevede o alta
data pentru intrarea sa in vigoare, ci dispune numai ca registrul agricol existent
se va inlocui pe o perioada de 5 ani, datele completandu-se anual, potrivit
formularului. Rezulta deci ca ordonanta Guvernului intra in vigoare la data
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 60 din 7 aprilie
1992, fiind in concordanta cu dispozitiile art. 78 din Constitutie privind
intrarea in vigoare a legii.
In fine, potrivit art. 23 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia de
neconstitutionalitate poate viza numai acele dispozitii legale de care depinde
judecarea cauzei.
Din actele dosarului rezulta ca reclamantul a fost eliberat din functia de
secretar al Consiliului Local al Municipiului Roman pentru neindeplinirea in
mod repetat, cu vinovatie, a obligatiilor de serviciu ce-i reveneau din
dispozitiile art. 49 lit. b) si c) din Legea nr. 69/1991 privind administratia
publica locala, precum si din alte acte normative, iar nu numai pentru ca nu a
adus la indeplinire dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 si ale Legii
nr. 68/1991, a caror constitutionalitate o contesta.
Or, sub acest aspect, exceptia invocata in cauza este irelevanta.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 24 alin. (2) si al art. 25
din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 1/1992 privind registrul agricol si ale
Legii nr. 68/1991 privind registrul agricol, invocata de Ilie Petre in Dosarul
nr. 2.046/1995 al Curtii de Apel Bacau - Sectia de contencios administrativ.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 23 ianuarie 1997.
PRESEDINTE,
dr. Lucian Stangu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman