DECIZIE Nr.
120 din 9 februarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 220 alin. (1) lit. c) din Ordonanta
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 149 din 8 martie 2010
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru
-judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre
Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 190 alin. (1) lit. c) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Carmen
- El - BH" - S.R.L, din Timişoara în Dosarul nr. 8.442/325/2007 al
Judecătoriei Timişoara.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază
că excepţia ridicată este neîntemeiată, întrucât textul
legal criticat constituie o măsură de protecţie a
acţionarilor societăţilor comerciale în cazul încheierii unor
acte juridice cu nerespectarea prevederilor legale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 3 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 8.442/325/2007, Judecătoria Timişoara a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 190 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului
nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Carmen - El - BH" - S.R.L,
din Timişoara într-o cauză având ca obiect soluţionarea
plângerii formulate împotriva unui proces-verbal de constatare şi
sancţionare a contravenţiei prevăzute de textul legal criticat.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că dispoziţiile legale criticate sunt
neconstituţionale, întrucât atribuie elementului material al
deţinerii valenţele unei contravenţii, fără a
ţine seama dacă fapta a fost sau nu săvârşită cu
vinovăţie. Se consideră că, în acest mod, legiuitorul delegat
a prevăzut o excepţie de la art. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001,
text potrivit căruia vinovăţia şi pericolul social sunt
trăsături esenţiale ale contravenţiei. Se mai susţine
că marcajele false, în anumite cazuri, sunt atât de bine realizate încât
depistarea falsurilor este de multe ori imposibilă de către comerciant.
Or, o asemenea situaţie nu poate duce la concluzia implicită potrivit
căreia comerciantul în cauză este contravenient.
Judecătoria Timişoara apreciază că excepţia de neconstituţionalitate
ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta
excepţie.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate,
astfel cum a fost formulat, îl constituie dispoziţiile art. 190 alin. (1)
lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
863 din 26 septembrie 2005. In urma republicării din nou a Ordonanţei
Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 513 din 31 iulie 2007,
soluţia legislativă criticată se regăseşte în textul
art. 220 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003. Potrivit
jurisprudenţei sale, Curtea urmează să se pronunţe asupra
acestui text de lege, care are următorul cuprins:
„(1) Constituie contravenţii următoarele
fapte: [...]
c) deţinerea în afara antrepozitului fiscal sau
comercializarea pe teritoriul României a produselor accizabile supuse
marcării, potrivit titlului VII din Codul fiscal, fără a fi
marcate sau marcate necorespunzător ori cu marcaje false".
Autorul excepţiei susţine că
dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile
constituţionale ale art. 1 alin. (3) privind statul român, art. 11 privind
dreptul internaţional şi dreptul intern, ale art. 16 alin. (1) privind
egalitatea în drepturi, ale art. 20 referitor la tratatele internaţionale
privind drepturile omului, ale art. 21 alin. (3) privind dreptul la un proces
echitabil, ale art. 44 alin. (1), (2) şi (8) privind dreptul de
proprietate privată şi ale art. 45 privind libertatea economică.
Totodată, se consideră că sunt încălcate şi
prevederile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea constată că aspectele contestate de autorul
acesteia sunt chestiuni care mai degrabă vizează interpretarea
şi aplicarea legii. Astfel, instanţa de judecată urmează
să stabilească dacă fapta săvârşită constituie
sau nu contravenţie, şi anume dacă a fost
săvârşită cu vinovăţie, respectiv dacă este
stabilită şi sancţionată ca atare prin lege. Desigur,
convingerea instanţei asupra faptului dacă fapta a fost
săvârşită sau nu cu vinovăţie va fi fundamentată
pe circumstanţele concrete ale cauzei.
In aceste condiţii, întrucât se solicită
interpretarea textului de lege supus controlului şi având în vedere
dispoziţiile art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, excepţia de
neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 220 alin. (1) lit. c) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Carmen
- El - BH" - S.R.L, din Timişoara în Dosarul nr. 8.442/325/2007 al
Judecătoriei Timişoara.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 9 februarie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly