DECIZIE Nr. 121 din 27 iunie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 544 din 2 noiembrie 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Auto Schunn" - S.R.L. din
Arad in Dosarul nr. 9.105/COM/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia
comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public
solicita respingerea, ca fiind neintemeiata, a exceptiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, aratand ca textul de lege criticat este in deplin
acord cu dispozitiile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, dispozitii
despre care autorul exceptiei considera ca au fost incalcate de norma legala
criticata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr.
9.105/COM/1999, Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, modificata si completata prin Ordonanta Guvernului
nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Auto Schunn"
- S.R.L. din Arad.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin art. 17
din Legea nr. 146/1997, modificata si completata, este incalcat art. 16 alin.
(1) din Constitutia Romaniei, care prevede egalitatea in drepturi a
cetatenilor, fara privilegii si fara discriminari. De aceea, prin scutirea de
la plata taxei de timbru numai a institutiilor publice mentionate in textul
criticat, persoanele juridice de drept privat sunt supuse unui tratament
discriminatoriu. Se mai sustine ca dispozitia conform careia "Nimeni nu
este mai presus de lege" intareste egalitatea in drepturi a cetatenilor si
fata de persoanele juridice, precum si egalitatea intre acestea, intrucat, in
speta, existand un raport juridic obligational, creditorul unei obligatii nu
poate avea un tratament procesual diferentiat fata de debitorul sau. In fine,
se arata ca "In Declaratia Universala a Drepturilor Omului se proclama
egalitatea in drepturi a persoanelor, fara restrictia cu privire la persoana
juridica, Curtea Europeana statuand asupra egalitatii de tratament a
persoanelor juridice, fara distinctia urmatoare in persoane juridice de drept
public sau privat, intrucat finalitatea acestei fictiuni de drept - persoana
juridica - are ca scop final tot persoana fizica, sens in care Curtea Europeana
a Drepturilor Omului s-a pronuntat prin Hotararea din 24 octombrie 1986 (seria A
108) - cazul <<Agosi contra Regatului Unit>>".
Curtea de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia invocata este
intemeiata, deoarece art. 17 din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de
timbru, cu modificarile ulterioare, instituind scutirea de taxa judiciara de
timbru a cererilor si actiunilor, inclusiv a cailor de atac formulate, potrivit
legii, de Ministerul Finantelor, introduce o discriminare contrara art. 16
alin. (1) din Constitutie, care proclama egalitatea in drepturi a cetatenilor
in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
Aceluiasi tratament nediferentiat trebuie sa ii fie supuse si persoanele
juridice, indiferent daca sunt de drept public sau privat, indeosebi cand se
afla in relatie cu persoane care nu beneficiaza de acelasi tratament.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si putea exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca Societatea Comerciala
"Auto Schunn" - S.R.L. a ridicat exceptia de neconstitutionalitate a
art. 17 din Legea nr. 146/1997, care prevede scutirea de taxa judiciara de
timbru a cererilor si actiunilor, inclusiv caile de atac formulate, potrivit
legii, de Ministerul Finantelor, sustinand ca prin aceasta prevedere legala
este incalcat art. 16 alin. (1) din Constitutia Romaniei, cu privire la
egalitatea in drepturi a cetatenilor, fara privilegii si fara discriminari.
Astfel cum rezulta din formularea clara a textului constitutional, art. 16
alin. (1) consacra egalitatea in fata legii a cetatenilor romani, notiune
strict definita care are in vedere categoria persoanelor fizice apartenente la
statul roman. Notiunea de cetatenie si principiile aplicabile acesteia nu pot
fi interpretate prin extindere si in cazul persoanelor juridice. In situatiile
in care legiuitorul constituant a dorit aplicarea unor principii atat
persoanelor fizice, cat si celor juridice, a folosit notiunea de
"persoane", ca de exemplu in textul art. 21. In plus, trebuie
observat ca art. 16 alin. (1), prin continutul sau, se coreleaza cu art. 4
alin. (2), care determina criteriile nediscriminarii - rasa, nationalitatea,
originea etnica, religia, sexul, opinia, apartenenta politica, averea sau
originea sociala, notiuni caracteristice categoriei persoanelor fizice. Guvernul
mai considera ca problema care se ridica in cauza tine mai mult de justetea si
caracterul echitabil al unei asemenea masuri de scutire de la plata taxelor
judiciare de timbru decat de constitutionalitate; aceasta este, in fond, una
dintre masurile care definesc regimul juridic al proprietatii publice - caci
scutirea priveste numai cererile si actiunile care au ca obiect venituri
publice -, fiind unul dintre modurile prin care legiuitorul a inteles sa acorde
protectie acestei categorii de venituri. In final, se apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa ca neintemeiata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 17 din Legea
nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, modificata si completata prin
Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 43 din 29 ianuarie 1999. Acest text de lege are urmatorul
continut: "Sunt scutite de taxa judiciara de timbru cererile si actiunile,
inclusiv caile de atac formulate, potrivit legii, de Senat, Camera Deputatilor,
Presedintia Romaniei, Guvernul Romaniei, Curtea Constitutionala, Curtea de
Conturi, Consiliul Legislativ, Avocatul Poporului, de Ministerul Public si de
Ministerul Finantelor, indiferent de obiectul acestora, precum si cele
formulate de alte institutii publice, indiferent de calitatea procesuala a
acestora, cand au ca obiect venituri publice."
Autorul exceptiei considera ca prin art. 17 din Legea nr. 146/1997 au fost
incalcate dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, text potrivit caruia:
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari;".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, in speta,
procesul aflat pe rol in fata instantei judecatoresti are ca parti o societate
comerciala si un organ al administratiei publice si, de asemenea, Ministerul
Finantelor. Prin art. 16 alin. (1) din Constitutie este prevazuta egalitatea
intre cetateni, asadar intre persoane fizice. Ca urmare, referirea la acest
text constitutional nu este pertinenta. De altfel, Curtea Constitutionala, prin
mai multe decizii, a stabilit ca art. 16 alin. (1) garanteaza egalitatea in
drepturi a cetatenilor, iar nu egalitatea persoanelor colective, a persoanelor
juridice (de exemplu, Decizia nr. 18 din 27 februarie 1996, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 70 din 8 aprilie 1996), precum si
ca acesta priveste egalitatea cetatenilor in fata legilor si a autoritatilor
publice, iar nu egalitatea de tratament juridic intre cetateni si autoritatile
publice (de exemplu, Decizia nr. 371 din 14 octombrie 1997, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 2 februarie 1998).
Curtea constata ca atat deciziile mentionate, cat si practica sa sunt in
concordanta cu jurisprudenta constitutionala din alte tari, precum si cu cea a
Curtii Europene a Drepturilor Omului. Astfel, se retine ca invocarea de catre
autorul exceptiei a neconcordantei jurisprudentei Curtii Constitutionale a
Romaniei cu cea a Curtii Europene a Drepturilor Omului, dandu-se ca exemplu
hotararea Curtii Europene a Drepturilor Omului - cazul "Agosi contra
Regatului Unit" (1986), este lipsita de temei.
In sfarsit, Curtea mai retine ca scutirea de la plata taxei de timbru a
institutiilor publice prevazute la art. 17 din Legea nr. 146/1997 nu este
nejustificata, deoarece aceasta scutire se refera numai la actiunile prin care
se urmareste intregirea veniturilor statului, venituri care, prin neplata
taxelor de timbru, ar fi, inutil si temporar, diminuate.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, modificata si completata
prin Ordonanta Guvernului nr. 30/1999, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Auto Schunn" - S.R.L. din Arad in Dosarul nr.
9.105/COM/1999 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 iunie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu