DECIZIE Nr. 130 din 4 iulie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 din
Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 392 din 22 august 2000
![SmartCity3](https://citymanager.online/wp-content/uploads/2018/09/b2-700x300.jpg)
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 35 din Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Artrom" - S.A. din Slatina in
Dosarul nr. 1.310/2000 al Judecatoriei Slatina.
La apelul nominal raspund consilier juridic Bogdan Doru, reprezentantul
Societatii Comerciale "Artrom" - S.A. din Slatina, si Nicolae Vasile,
reprezentantul sindicatului "Solidaritatea" din cadrul Societatii
Comerciale "Artrom" - S.A. Slatina.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Societatii Comerciale
"Artrom" - S.A. din Slatina solicita admiterea exceptiei de
neconstitutionalitate. Se arata ca art. 35 din Legea nr. 54/1991 incalca
prevederile art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie, in
ipoteza in care, din interpretarea acestui text ar rezulta ca pe perioada
reducerii programului de lucru cu pana la 5 zile lunar Societatea Comerciala
"Artrom" - S.A. din Slatina are obligatia sa plateasca salariu
membrilor alesi in organele de conducere ale sindicatului, fara ca acestia sa
presteze munca in folosul angajatorului. De altfel, se apreciaza ca art. 35 din
Legea nr. 54/1991 este abrogat in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Reprezentantul Sindicatului "Solidaritatea" din cadrul Societatii
Comerciale "Artrom" - S.A. din Slatina solicita respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca, potrivit contractului
colectiv de munca, liderii si viceliderii organizatiilor sindicale cu
personalitate juridica, care lucreaza nemijlocit in Societatea Comerciala "Artrom"
- S.A. au dreptul la plata salariului si pentru perioadele de pana la 5 zile
lucratoare lunar, zile in care desfasoara activitate sindicala.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, intrucat
textul criticat nu incalca prevederile constitutionale ale art. 4 alin. (2) si
ale art. 16 alin. (1), iar din modul in care este formulata exceptia de
neconstitutionalitate rezulta ca in cauza se pune o problema de aplicare a
legii, asupra careia insa Curtea Constitutionala nu este competenta sa se
pronunte.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 11 februarie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
1.310/2000, Judecatoria Slatina a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 35 din Legea nr. 54/1991 cu privire
la sindicate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Artrom" -
S.A. din Slatina intr-un litigiu de munca avand ca obiect incalcarea
contractului colectiv de munca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
art. 35 din Legea nr. 54/1991, care prevad reducerea programului de lucru al
persoanelor alese in conducerea sindicatelor cu pana la 5 zile lunar, sunt
neconstitutionale in ipoteza in care din interpretarea lor rezulta obligatia
unitatii angajatoare de a plati persoanelor respective salariul si pentru
zilele nelucrate efectiv in folosul unitatii. In aceasta ipoteza, se considera
ca dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1), corelate cu
cele ale art. 4 alin. (2) din Constitutie, intrucat creeaza un regim
privilegiat pentru salariatii care fac parte din conducerea sindicatelor,
acordandu-le salariu fara prestarea unei munci efective in beneficiul unitatii.
Pe de alta parte, autorul exceptiei mai considera ca, datorita caracterului sau
neconstitutional, art. 35 din Legea nr. 54/1991 este abrogat in temeiul art.
150 alin. (1) din Constitutie.
Judecatoria Slatina, exprimandu-si opinia, apreciaza ca dispozitiile art.
35 din Legea nr. 54/1991 sunt in vigoare si determinante in solutionarea
cauzei, astfel ca din punct de vedere procedural exceptia este admisibila. Pe
fond, se considera insa ca exceptia este neintemeiata. Textul de lege criticat
nu creeaza privilegii pentru o categorie de salariati si nici nu prevede
obligatia unitatii de a plati salarii persoanelor cu functii de conducere in
sindicat si pentru perioada reducerii programului de lucru.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate nu este intemeiata. Se arata ca textul de
lege criticat, chiar daca este preconstitutional, satisface exigentele
prevederilor art. 9 din Constitutie, potrivit carora sindicatele "[...]
contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor profesionale,
economice si sociale ale salariatilor", activitatea acestora
desfasurandu-se conform statutelor lor si in conditiile legii. Se mai arata ca
"exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata pe fondul unui litigiu
ce priveste obligatia de plata a salariului cuvenit liderilor sindicali, in
considerarea programului redus de lucru", iar aceasta nu este "o
problema de constitutionalitate, ci una strict de aplicare a legii, fiind de
competenta exclusiva a instantei judecatoresti".
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca dispozitiile art. 35 din
Legea nr. 54/1991 cu privire la sindicate nu contravin art. 16 alin. (1) din
Constitutie, intrucat, asa cum a statuat Curtea Constitutionala prin deciziile
nr. 6/1993, nr. 35/1993 si nr. 60/1992, principiul egalitatii in drepturi
implica un tratament egal pentru situatii identice sau similare si nicidecum
acelasi tratament pentru situatii diferite. Se mai arata ca "art. 35 din
Legea nr. 54/1991, prin reducerea programului lunar de lucru cu 5 zile pentru
membrii alesi in organele de conducere ale sindicatelor, care lucreaza in
unitate in calitate de salariati, nu are semnificatia unui privilegiu, ci a
unei masuri ce da posibilitatea liderilor sindicali sa se poata ocupa de
activitatea sindicatului respectiv, deci a celorlalti salariati membri de
sindicat". Textul de lege criticat nu contravine nici art. 4 alin. (2) din
Constitutie, care prevede ca "Romania este patria comuna si indivizibila a
tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine
etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de
avere sau de origine sociala".
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. 2, ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 35 din Legea
nr. 54/1991 cu privire la sindicate, care prevede: "(1) Membrii alesi in
organele de conducere ale sindicatelor, care lucreaza nemijlocit in unitate in
calitate de salariati, au dreptul la reducerea programului lunar cu pana la 5
zile pentru activitati sindicale.
(2) Numarul celor care pot beneficia de prevederile alin. 1, precum si
durata timpului se stabilesc prin contractul colectiv de munca."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca, in ipoteza in care
din interpretarea acestor dispozitii rezulta obligatia angajatorului de a plati
salariu membrilor alesi in organele de conducere ale sindicatelor pentru zile
nelucrate efectiv in folosul unitatii, se incalca art. 16 alin. (1) si art. 4
alin. (2) din Constitutie. Incalcarea consta in aceea ca se creeaza un regim
privilegiat pentru salariatii care fac parte din conducerea sindicatelor prin
acordarea unui salariu fara a fi prestata munca in beneficiul unitatii. Se mai
sustine ca, fiind neconstitutionale, dispozitiile criticate sunt abrogate in
temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "Legile si
toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu
contravin prezentei Constitutii".
Art. 4 alin. (2) si art. 16 alin. (1) din Constitutie, pretinse a fi
incalcate prin textul de lege criticat, prevad:
Art. 4 alin. (2)
"Romania este patria comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai,
fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine etnica, de limba, de
religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de avere sau de origine
sociala.";
Art. 16 alin. (1)
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari."
I. In legatura cu sustinerea potrivit careia art. 35 din Legea nr. 54/1991
contravine prevederilor art. 4 alin. (2) din Constitutie, Curtea
Constitutionala constata ca aceste dispozitii constitutionale nu sunt
incalcate, intrucat textul criticat nu instituie un tratament juridic
diferentiat intre cetateni, pentru nici unul dintre criteriile stabilite de
acest articol din Legea fundamentala.
II. Curtea Constitutionala nu poate retine nici sustinerile privind
incompatibilitatea art. 35 din Legea nr. 54/1991 cu prevederile art. 16 alin.
(1) din Constitutie. In conformitate cu art. 9 din Constitutie,
"Sindicatele se constituie si isi desfasoara activitatea potrivit cu
statutele lor, in conditiile legii. Ele contribuie la apararea drepturilor si
la promovarea intereselor profesionale, economice si sociale ale salariatilor",
iar potrivit art. 5, intitulat "Dreptul sindical", din Carta sociala
europeana revizuita, adoptata la Strasbourg la 3 mai 1996, ratificata de
Romania prin Legea nr. 74/1999, "In vederea garantarii sau promovarii
libertatii lucratorilor si a patronilor de a constitui organizatii locale,
nationale sau internationale pentru protectia intereselor lor economice si
sociale si de a adera la aceste organizatii, partile se angajeaza ca legislatia
nationala sa nu aduca atingere si sa nu fie aplicata de o maniera care sa aduca
atingere acestei libertati. Masura in care garantiile prevazute in prezentul
articol se vor aplica politiei va fi determinata prin legislatia sau prin
reglementarea nationala. Principiul aplicarii acestor garantii membrilor
fortelor armate si masura in care ele se vor aplica acestei categorii de
persoane sunt, de asemenea, determinate prin legislatia sau prin reglementarea
nationala".
In sensul prevederilor constitutionale si al normelor internationale
mentionate, prin Legea nr. 54/1991 este reglementata activitatea sindicatelor,
iar prin art. 35 din aceasta se stabileste dreptul persoanelor alese in
conducerile organizatiilor sindicale, care lucreaza nemijlocit in unitate in
calitate de salariati, de a beneficia de reducerea programului lunar de lucru
cu pana la 5 zile pentru activitati sindicale. Acest text nu contravine art. 16
alin. (1) din Constitutie. Intr-adevar, membrii alesi in organele de conducere
ale sindicatelor se afla intr-o situatie diferita fata de ceilalti salariati,
in sensul ca acestia trebuie sa activeze pentru realizarea rolului
sindicatelor, care, potrivit art. 9 teza a doua din Constitutie,
"contribuie la apararea drepturilor si la promovarea intereselor
profesionale, economice si sociale ale salariatilor". In jurisprudenta sa
constanta Curtea Constitutionala a statuat ca situatia diferita in care se afla
anumite categorii de cetateni impune si tratamentul juridic diferentiat al
drepturilor si obligatiilor acestora. Astfel, de exemplu, in Decizia nr. 49 din
10 martie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 161
din 23 aprilie 1998, s-a retinut ca "Principiul egalitatii nu inseamna
uniformitate, asa incat, daca la situatii egale trebuie sa corespunda un
tratament egal, in situatii diferite tratamentul juridic nu poate fi decat
diferit". De altfel, insusi autorul exceptiei considera ca art. 35 din
Legea nr. 54/1991 este neconstitutional "in ipoteza in care prin acest act
normativ ar aparea obligatia Societatii Comerciale <<Artrom>> -
S.A. din Slatina ca pe perioada reducerii programului de lucru cu pana la 5
zile lunar sa le plateasca membrilor alesi in organele de conducere ale
sindicatelor salariul fara prestarea unei munci efective in folosul
angajatorului".
Curtea Constitutionala constata ca textul de lege criticat nu cuprinde
dispozitii referitoare la plata salariului membrilor alesi in organele de
conducere ale sindicatelor pentru perioada reducerii programului de lucru.
Reglementarea expresa a acestei probleme presupune modificarea sau completarea dispozitiei
legale, ceea ce excede competentei Curtii Constitutionale, deoarece, asa cum
prevede art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, "In exercitarea
controlului, Curtea Constitutionala se pronunta numai asupra problemelor de
drept, fara a putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului
[...]". Aceasta modificare sau completare este o atributie exclusiva a
legiuitorului.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate a mai sustinut ca textul art. 35
din Legea nr. 54/1991 "este abrogat in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie". Nici aceasta critica nu poate fi retinuta, intrucat
dispozitia constitutionala invocata prevede ca "Legile si toate celelalte
acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei
Constitutii". Or, asa cum rezulta din considerentele prezentei decizii,
art. 35 din Legea nr. 54/1991 nu incalca prevederile constitutionale invocate
de autorul exceptiei in sustinerea acesteia si, in consecinta, dispozitiile
acestui articol nu pot fi considerate ca fiind abrogate.
Fata de cele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 35 din Legea
nr. 54/1991 cu privire la sindicate, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Artrom" - S.A. din Slatina in Dosarul nr. 1.310/2000 al Judecatoriei
Slatina.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 iulie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu