DECIZIE Nr.
1314 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurarilor sociale de stat
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 50 din 20 ianuarie 2011
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Gheorghe Zaharia în Dosarul nr. 3.191/115/2008 al Curţii de Apel Timişoara -
Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de
judecată, preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii
Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 8 decembrie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 3.191/115/2008, Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de
muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat.
Excepţia a fost ridicată de Gheorghe Zaharia cu
prilejul soluţionării unei acţiuni civile având ca obiect asigurări sociale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile de lege
criticate sunt retroactive. In acest sens, arată că, prin schimbarea procedurii
de calculare şi stabilire a pensiei dobândite în temeiul Legii nr. 3/1977,
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 acţionează pentru
trecut.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia litigii de muncă
şi asigurări sociale consideră
că excepţia de neconstituţionalitate nu este întemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 4/2005
privind recalcularea pensiilor din sistemul public, provenite din fostul sistem
al asigurărilor sociale de stat, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 119 din 7 februarie
2005, şi aprobată cu completări prin Legea nr. 78/2005, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 301 din 11 aprilie
2005.
Textul de lege criticat are următoarea redactare:
- Art. 1: „Pensiile din
sistemul public, provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat,
stabilite în baza legislaţiei în vigoare anterior datei de 1 aprilie 2001, se
recalculează în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă."
Autorul excepţiei consideră că
acest text de lege este contrar dispoziţiilor art. 15 alin. (2) din Constituţie
care consacră neretroactivitatea legii civile.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că problema pusă în discuţie de autorul acesteia a mai fost analizată
şi cu alte prilejuri. Astfel, prin Decizia nr. 88 din 8 februarie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 180 din 15 martie 2007, Curtea a reţinut că „operaţiunea de
recalculare priveşte în mod inevitabil trecutul, pentru că stagiul de cotizare
a fost realizat în trecut, dar se efectuează doar după data intrării în vigoare
a ordonanţei şi are efecte numai pentru viitor, pensia recalculată intrând în
plată numai de la data emiterii deciziei. In cazurile în care din recalculare
rezultă un cuantum mai mare al pensiei, se va plăti acesta, iar dacă noul
cuantum rezultat este mai mic, se va acorda în continuare pensia anterior
stabilită şi aflată în plată, fără a se aduce vreo atingere drepturilor legal
câştigate anterior.
Schimbarea condiţiilor de exercitare a dreptului la
pensie nu poate avea nici ea semnificaţia încălcării principiului
constituţional al neretroactivităţii legii, atâta vreme cât, potrivit
prevederilor art. 47 alin. (2) din Constituţie, condiţiile de exercitare a
dreptului la pensie, a celorlalte drepturi de asigurări sociale şi a altor
forme de asistenţă socială sunt stabilite de lege. Astfel, legiuitorul este în
drept să stabilească şi să modifice, ori de câte ori apare această necesitate,
condiţiile şi criteriile de acordare a pensiilor, modul de calcul şi cuantumul
acestora, cu respectarea condiţiei ca aceste noi reglementări să fie aplicate
de la intrarea legii în vigoare, pentru viitor, condiţie pe care ordonanţa de
urgenţă a Guvernului o îndeplineşte."
Curtea constată că nu au intervenit elemente noi, de
natură să justifice reconsiderarea jurisprudenţei în materie, astfel că soluţia
şi considerentele deciziei amintite îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta
cauză.
Pentru considerentele expuse mai
sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 4/2005 privind recalcularea pensiilor din sistemul public,
provenite din fostul sistem al asigurărilor sociale de stat, excepţie ridicată
de Gheorghe Zaharia în Dosarul nr. 3.191/115/2008 al Curţii de Apel Timişoara -
Secţia litigii de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea