DECIZIE Nr.
1319 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 788 din 25 noiembrie 2010
Acsinte Gaspar -
presedinte
Aspazia Cojocaru -judecator
Petre Lazaroiu -judecator
Mircea Stefan Minea -judecator
Ion Predescu -judecator
Puskas Valentin Zoltan -judecator
Tudorel Toader -judecator
Daniela Ramona Maritiu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Neculai Mihalcea si Ioana
Mihalcea în Dosarul nr. 12.621/231/2009 al Judecatoriei Focsani.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care
procedura de citare este legal îndeplinita.
Cauza fiind în stare de judecata, presedintele acorda
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiata.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrarile dosarului, retine
urmatoarele:
Prin Incheierea din 26 ianuarie 2010, pronuntata în Dosarul
nr. 12.621/231/2009, Judecatoria Focsani a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru.
Exceptia a fost ridicata de Neculai Mihalcea si Ioana
Mihalcea într-o cauza civila având ca obiect pretentii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca textul de lege criticat, întrucât
conditioneaza accesul liber la justitie de plata taxei de timbru, contravine
prevederilor art. 21 alin. (3) din Constitutie. De asemenea, sunt invocate si
prevederile art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale.
Judecatoria Focsani arata
ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si
formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 2 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 173 din 29 iulie 1997. Textul criticat a fost modificat si completat
prin punctul 1 al articolului unic din Legea nr. 276/2009 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 212/2008 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 13 iulie 2009.
Textul criticat are urmatorul continut: „(1)
Actiunile si cererile evaluabile în bani, introduse la instantele
judecatoresti, se taxeaza astfel:
a) pâna la valoarea de 50 lei - 6 lei;
b) între 51 lei si 500 lei - 6 lei + 10% pentru ce depaseste 50 lei;
c) între 501 lei si 5.000 lei - 51 lei + 8% pentru ce depaseste 500 lei;
d) între 5.001 lei si 25.000 lei - 411 lei + 6%
pentru ce depaseste 5.000 lei;
e)între 25.001 lei si 50.000 lei - 1.611 lei + 4%
pentru ce depaseste 25.000 lei;
f) între 50.001 lei si 250.000 lei - 2.611 lei + 2%
pentru ce depaseste 50.000 lei;
g) peste 250.000 lei - 6.611
lei + 1% pentru ce depaseste 250.000 lei.
(11) Dispozitiile alin. (1) se aplica în
mod corespunzator si cererilor privind declararea nulitatii, anularea,
rezolutiunea sau rezilierea unui act juridic patrimonial, precum si cererilor
privind constatarea existentei sau inexistentei unui drept patrimonial; cererea
privind repunerea partilor în situatia anterioara este scutita de taxa de
timbru daca este accesorie cererii privind declararea nulitatii, anularea,
rezolutiunea sau rezilierea actului juridic patrimonial.
(2) In cazul contestatiei la executarea silita, taxa
se calculeaza la valoarea bunurilor a caror urmarire se contesta sau la valoarea
debitului urmarit, când acest debit este mai mic decât valoarea bunurilor
urmarite. Taxa aferenta acestei contestatii nu poate depasi suma de 194 lei,
indiferent de valoarea contestata.
(3) Valoarea la care se calculeaza taxa de timbru
este cea declarata în actiune sau în cerere. Daca aceasta valoare este
contestata sau apreciata de instanta ca derizorie, evaluarea se va face
potrivit normelor metodologice prevazute la art. 28 alin. (2) din prezenta
lege."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor dispozitii
legale sunt invocate prevederile constitutionale ale art. 21 privind accesul
liber la justitie. De asemenea, sunt invocate si prevederile art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca s-a pronuntat în sensul constitutionalitatii dispozitiilor art. 2
din Legea nr. 146/1997 în raport cu critici similare de neconstitutionalitate.
In acest sens sunt Decizia nr. 390 din 13 aprilie 2010, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 332 din 19 mai 2010, Decizia nr. 1.587 din
19 noiembrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65
din 28 ianuarie 2010, Decizia nr. 808 din 19 mai 2009, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 428 din 23 iunie 2009, si Decizia nr. 40 din
13 ianuarie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 121
din 27 februarie 2009.
Cu acel prilej, Curtea a retinut ca accesul liber la
justitie, consacrat de art. 21 din Constitutie, nu înseamna gratuitate. Nicio
dispozitie constitutionala nu interzice stabilirea taxelor de timbru în
justitie, fiind justificat ca persoanele care se adreseaza autoritatilor
judecatoresti sa contribuie la acoperirea cheltuielilor prilejuite de
realizarea actului de justitie. Regula este cea a timbrarii actiunilor în
justitie, exceptiile fiind posibile numai în masura în care sunt stabilite de
legiuitor. Cheltuielile ocazionate de realizarea actului de justitie sunt
cheltuieli publice, la a caror acoperire, potrivit art. 56 din Constitutie,
cetatenii sunt obligati sa contribuie prin impozite si taxe, stabilite în
conditiile legii. Atât obligatia de plata a taxelor judiciare, cât si
exceptiile stabilite de lege se aplica deopotriva tuturor cetatenilor aflati în
situatii identice, precum si tuturor litigiilor de aceeasi natura, neexistând
discriminari sau privilegii contrare prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din
Constitutie.
Plata taxelor judiciare de timbru fiind o conditie
legala pentru începerea proceselor civile, obligatia la plata anticipata a
acestor taxe (în unele cazuri pâna la un termen ulterior, stabilit de instanta
judecatoreasca) este justificata, ca si sanctiunea anularii actiunii sau
cererii, în caz de neplata a acestora. De asemenea, la finalul procesului
judiciar sarcina suportarii cheltuielilor judiciare, inclusiv a celor constând
în plata taxelor de timbru, revine persoanei care a cazut în pretentii sau
care, în cauzele nelitigioase, a beneficiat de prestatiile efectuate, în
conditiile legii, de organele de justitie.
Având în vedere considerentele expuse, rezulta ca
dispozitiile legale criticate respecta exigentele prevazute de art. 21 din
Constitutie, precum si pe cele ale art. 6 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Intrucât în cauza de fata nu au intervenit elemente noi,
de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale,
considerentele si solutia deciziilor amintite îsi pastreaza valabilitatea si în
cauza de fata.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiata exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, exceptie ridicata de Neculai Mihalcea si Ioana
Mihalcea în Dosarul nr. 12.621/231/2009 al Judecatoriei Focsani.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata în sedinta publica din data de 14 octombrie
2010.
PRESEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Daniela Ramona Maritiu