ORDONANTA
URGENTA Nr. 86 din 5 septembrie 2007
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor
si a cailor navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval
in porturi si pe cai navigabile
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 638 din 18 septembrie 2007
Având în vedere:
- necesitatea respectării Programului de guvernare
2005-2008, aprobat prin Hotărârea Parlamentului nr. 24/2004 pentru acordarea încrederii
Guvernului, ce stabileşte ca obiective prioritare „Reforma serviciilor publice,
continuarea procesului de descentralizare, precum şi îndeplinirea cu succes a
programelor economice şi sociale", în acest sens urmărindu-se dezvoltarea
capacităţilor tehnice şi organizationale ale autorităţilor administraţiei
publice centrale şi locale, inclusiv în ceea ce priveşte strategia în domeniul
transporturilor navale;
- necesitatea modificării şi completării legislaţiei
româneşti din domeniul transportului naval, astfel încât să se asigure
compatibilizarea deplină a legislaţiei specifice domeniului transportului
naval, în ceea ce priveşte concesiunile, cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 54/2006 privind regimul contractelor de concesiune de bunuri
proprietate publică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 22/2007, pentru
respectarea principiului unicităţii actelor normative;
- compatibilizarea legislaţiei naţionale cu
Regulamentul (CEE) nr. 3.577/92 al Consiliului din 7 decembrie 1992 de aplicare
a principiului liberei circulaţii a serviciilor la transporturile maritime în
interiorul statelor membre (cabotaj maritim), Regulamentul nr. 1.356/1996/CE
privind normele aplicabile transportului de mărfuri sau de pasageri pe căile
navigabile interioare, între statele membre în vederea instituirii libertăţii
de a furniza servicii de transport, precum şi Regulamentul (CEE) nr. 1.101/89
din 27 aprilie 1989 privind dezvoltările structurale în transportul pe căile
navigabile interioare;
- necesitatea asigurării unei legislaţii clare,
unitare şi compatibile pentru implementarea programelor operaţionale sectoriale
şi a programelor de finanţare ale Uniunii Europene, aferente infrastructurii
portuare (programe aflate în acest moment în curs de aprobare),
în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă de urgenţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor
şi a căilor navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval
în porturi şi pe căi navigabile, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 3 februarie
2003, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Titlul ordonanţei
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ
privind administrarea porturilor şi a căilor
navigabile, utilizarea infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum
şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în porturi si pe căile navigabile interioare"
2. Articolul 1
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Prezenta ordonanţă
reglementează administrarea şi utilizarea infrastructurii de transport naval,
modul de organizare şi funcţionare a administraţiilor portuare şi/sau de căi
navigabile interioare, precum şi modul de autorizare şi de desfăşurare a
activităţilor de transport naval."
3. Articolul 2 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2. - Prevederile prezentei ordonanţe se aplică în
porturi şi pe căi navigabile
interioare, tuturor navelor şi tuturor activităţilor de transport naval care se
desfăşoară în aceste zone."
4. Articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică
în porturile militare şi în
zonele în care se desfăşoară în exclusivitate activităţi militare, de
securitate naţională şi de ordine publică."
5. Articolul 4 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 4. - (1) Ministerul Transporturilor, denumit în
continuare minister, este autoritatea de stat în
domeniul transporturilor navale care elaborează şi coordonează politica şi
programele de dezvoltare a sistemului de transport naval şi, ca autoritate de
reglementare, elaborează şi promovează actele normative şi normele specifice
privind siguranţa navigaţiei, administrarea, utilizarea şi concesionarea
infrastructurii de transport naval, desfăşurarea activităţilor de transport
naval în porturile şi apele naţionale navigabile ale României şi asigură
ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi
convenţiile internaţionale la care România este parte.
(2) Ministerul îşi îndeplineşte atribuţiile prevăzute
la alin. (1) direct, prin Direcţia generală transport naval, denumită în
continuare direcţie, sau, prin delegare de competenţă, după caz, prin
instituţiile publice, regiile autonome şi companiile naţionale sau societăţile comerciale aflate în subordinea ori sub autoritatea sa.
(3) Direcţia coordonează instituţiile publice, regiile
autonome, companiile naţionale şi societăţile comerciale din domeniul
transportului naval prevăzute la alin. (2) şi controlează administraţiile
portuare şi/sau de căi navigabile interioare în ceea ce priveşte aplicarea
prevederilor prezentei ordonanţe."
6. Articolul 5 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Asigurarea funcţionalităţii porturilor
şi a infrastructurii de transport naval, administrarea acestora, urmărirea sau asigurarea furnizării
serviciilor de siguranţă prevăzute
la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1 şi asigurarea desfăşurării activităţilor
auxiliare prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se fac de către
administraţiile portuare şi/sau de căi navigabile interioare, denumite în
continuare administraţii.
(2) Administraţiile îndeplinesc funcţia de autorităţi
portuare şi/sau de căi navigabile interioare."
7. Articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Infrastructura de
transport naval este constituită din apele naţionale navigabile ale României, zonele maritime sau
căile navigabile interioare, terenurile pe care sunt amplasate porturile,
digurile, cheiurile, pereele şi alte construcţii hidrotehnice destinate
acostării navelor, construcţiile hidrotehnice aferente porturilor, căilor şi
canalelor navigabile, ecluzele, apărările şi consolidările de maluri şi de
taluzuri, şenalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice din interiorul
porturilor sau în lungul canalelor navigabile interioare, căile ferate din
interiorul porturilor şi instalaţiile de refurnizare de apă, energie termică şi
electrică, indiferent de forma de proprietate."
8. Articolul 7 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Porturile sunt
suprafeţe delimitate din teritoriul naţional, situate la malul mării sau al unei căi navigabile
interioare, construite şi echipate astfel încât să permită în principal
primirea şi adăpostirea navelor, efectuarea activităţilor de transport naval
prevăzute la art. 19, precum şi a altor activităţi.
(2) Portul cuprinde totalitatea acvatoriilor,
terenurilor, construcţiilor hidrotehnice, şenalelorde acces, radelor,
clădirilor, magaziilor, platformelor, căilor ferate, drumurilor, instalaţiilor
şi echipamentelor aflate în perimetrul acestuia.
(3) Porturile se clasifică după cum urmează:
a) din punctul de vedere al formei de proprietate
asupra terenurilor portuare:
1. porturi a căror infrastructură aparţine domeniului
public al statului;
2. porturi a căror
infrastructură aparţine unităţilor administrativ-teritoriale;
3. porturi a căror infrastructură este proprietate
privată;
b) din punctul de vedere al aşezării geografice:
1. porturi situate pe malul mării;
2. porturi situate pe căi navigabile
interioare;
c) din punctul de vedere al obiectului de activitate
principal:
1. porturi comerciale, destinate în principal derulării
traficului comercial de mărfuri şi de pasageri;
2. porturi de agrement, destinate în principal navelor
şi ambarcaţiunilor de agrement;
3. porturi pescăreşti, destinate în principal navelor
de pescuit;
4. porturi militare;
d) din punctul de vedere al accesului:
1. porturi deschise accesului public;
2. porturi închise accesului public."
9. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Lista cuprinzând porturile şi locurile de
operare deschise accesului
public şi limitele acestora, precum şi cea cuprinzând punctele şi locurile de
operare din afara acestora se stabilesc şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor."
10. Alineatul (1) al
articolului 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Radele portuare sunt acvatorii destinate
adăpostirii sau staţionării navelor în vederea intrării în port ori, în cazuri
speciale, operării navelor."
11. Articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1)
Constituie zonă maritimă sau de cale navigabilă interioară fâşia de teren,
indiferent de forma de proprietate asupra terenului, situată în lungul ţărmului
mării sau al apelor interioare navigabile, pe o lăţime de 30 m măsurată de la
marginea apei spre interiorul uscatului. In cazul apelor cu nivel variabil,
marginea apei se consideră linia apelor medii.
(2) In cazuri justificate, pe anumite porţiuni, prin
hotărâre a Guvernului, se pot decide alte limite ale zonei maritime sau de cale
navigabilă interioară.
(3)In porturi, zona maritimă sau de cale navigabilă
interioară coincide cu incinta portuară.
(4) Zona maritimă sau de cale navigabilă interioară
este destinată:
a) instalării semnelor şi
semnalelor de navigaţie necesare desfăşurării navigaţiei în condiţii de
siguranţă;
b) accesului pentru supraveghere şi intervenţii vizând
siguranţa navigaţiei;
c) asigurării vizibilităţii semnelor şi semnalelor de
navigaţie şi pentru desfăşurarea navigaţiei în condiţii de siguranţă;
d) efectuării lucrărilor de consolidare şi protecţie a
căilor navigabile interioare."
12. Articolul 12 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Dezvoltarea porturilor ale căror
terenuri aparţin domeniului
public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale se realizează în
concordanţă cu politica şi cu programele de dezvoltare elaborate de către
minister sau de către unităţile administrativ-teritoriale, după caz.
(2) Investiţiile, precum şi
lucrările de modificare şi modernizare a infrastructurii de transport naval
existente în porturile prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 1 se aprobă
de către minister.
(3) Investiţiile, precum şi lucrările de modificare
şi modernizare a infrastructurii de transport naval existente în porturile
prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 2 se aprobă de către consiliile
unităţilor administrativ-teritoriale, cu avizul ministerului.
(4) Investiţiile, precum şi lucrările de modificare
şi modernizare a infrastructurii de transport naval existente în porturile
prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) pct. 3 se aprobă de către proprietarul
infrastructurii, cu avizul ministerului."
13. Articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Planurile de construire de noi porturi
deschise accesului public, precum şi planurile de
dezvoltare a celor existente se avizează de către minister, indiferent de forma
de proprietate asupra terenurilor.
(2) Operarea mărfurilor şi/sau îmbarcarea/debarcarea de
persoane în puncte izolate, altele decât cele prevăzute la art. 7 alin. (3)
lit. d) pct. 1, se fac/face numai cu avizul Autorităţii Navale Române şi al
Regiei Autonome «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi şi se aprobă
de către minister, indiferent de forma de proprietate asupra terenului pe care
se face amenajarea respectivă."
14. Articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - In zona maritimă sau de cale navigabilă
interioară, indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor, lucrările de
investiţii, construcţii sau amenajări ori montarea de instalaţii care ar afecta
destinaţiile pentru care a fost instituită zona maritimă şi de căi navigabile,
prevăzute la art. 11 alin. (4), şi care ar putea periclita siguranţa navigaţiei
se pot executa numai cu avizul prealabil al ministerului."
15. Articolul 15 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) In zona maritimă sau de cale navigabilă interioară administraţiile instalează
semne şi semnale de navigaţie, de zi şi de noapte, în punctele necesare pentru
siguranţa navigaţiei. In acest scop administraţiile pot solicita, potrivit
dispoziţiilor legale, efectuarea defrişărilor necesare menţinerii vizibilităţii
semnelor şi semnalelor de navigaţie.
(2) Proprietarii sau, după caz,
administratorii terenurilor aflate în zona maritimă sau de cale navigabilă
interioară au obligaţia de a permite instalarea semnelor şi semnalelor de
navigaţie, de a evita obturarea acestora şi de a permite accesul persoanelor
care efectuează operaţiuni de verificare şi reparare a acestora, de consolidare
şi de protecţie a căilor navigabile interioare, precum şi al utilajelor
folosite la aceste operaţiuni.
(3) Cheltuielile de instalare şi de întreţinere a
semnelor şi semnalelor de navigaţie sunt suportate de administraţiile
respective.
(4) La cercetarea evenimentelor de navigaţie în urma cărora
au fost avariate mijloace de semnalizare plutitoare sau costiere, lucrări
hidrotehnice aferente căii navigabile sau porturilor, pe lângă organele
abilitate va participa şi un reprezentant al administraţiilor interesate."
16. Articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Lucrările în acvatoriile portuare sau
în albia căilor navigabile
interioare, dragajele de extracţie şi altele asemenea se pot executa, în
condiţiile legii, cu avizul Autorităţii Navale Române şi al administraţiilor
interesate, precum şi cu autorizarea ministerului.
(2) Pe perioada efectuării lucrărilor executantul are
obligaţia, în conformitate cu cerinţele impuse de Autoritatea Navală Română şi
de administraţiile interesate, potrivit alin. (1), să asigure semnalizarea şi
să o menţină în funcţiune pe cheltuiala sa."
17. Articolul 17 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - Construirea de poduri sau instalarea de
conducte ori de cabluri peste sau sub căile navigabile
interioare ori în porturi se face în condiţiile legii şi cu autorizarea
ministerului. Proprietarii sau administratorii acestor instalaţii şi
construcţii au obligaţia de a le marca şi de a le semnaliza conform regulilor
privind semnalizarea de navigaţie, de a asigura vizibilitatea semnalelor şi a
marcajelor respective şi de a le menţine în funcţiune pe cheltuiala lor."
18. După articolul
17 se introduce un nou articol, articolul 171,
cu următorul cuprins:
„Art. 171. - (1)
Distrugerea sau deteriorarea apărărilor de mal şi a digurilor de pe căile
navigabile interioare este interzisă.
(2) Depozitarea mărfurilor pe coronamentul apărărilor
de mal, al digurilor de pe căile navigabile interioare, al cheiurilorşi pe
drumurile de acces în porturi este interzisă.
(3) Accesul în incintele portuare se reglementează
prin regulamentul de funcţionare al portului respectiv."
19. Articolul 18 se
abrogă.
20. Articolul 19 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 19. - (1) In sensul prezentei ordonanţe,
activităţile de transport naval care se desfăşoară în porturi şi pe căile
navigabile interioare sunt clasificate astfel:
a) activităţi de transport de mărfuri şi/sau de
persoane cu nave, care cuprind:
1. transporturile publice maritime sau pe căile
navigabile interioare de persoane şi/sau de mărfuri, efectuate de persoane
juridice;
2. transporturile de persoane şi/sau de mărfuri în
folos propriu, pe apele naţionale navigabile, efectuate ca activitate accesorie
unei alte activităţi economice, efectuate de persoanele juridice sau fizice
care le organizează, mărfurile transportate fiind proprietatea acestora sau
rezultatul activităţii lor, iar persoanele transportate fiind angajaţii lor;
3. transporturile de bunuri
şi/sau de persoane în interes personal, pe apele naţionale navigabile,
efectuate de persoane fizice pentru satisfacerea cerinţelor proprii de
transport pe apă, pentru sport sau agrement;
b) activităţi conexe activităţilor de transport naval, care cuprind:
1. serviciile de siguranţă în porturi şi pe căi
navigabile interioare, denumite în continuare servicii de siguranţă, precum:
pilotajul navelor maritime la intrarea şi ieşirea din porturi, între danele
aceluiaşi port şi pe căile navigabile interioare, remorcajul de manevră al
navelor maritime în porturi, legarea-dezlegarea navelor maritime şi fluvio-maritime;
2. activităţile în legătură cu operarea navelor, cum
ar fi: încărcarea/descărcarea navelor, depozitarea, stivuirea, amararea,
sortarea, marcarea, paletizarea, pachetizarea, containerizarea, însăcuirea şi
alte activităţi privind mărfurile, agenturarea, curăţarea magaziilor navelor,
buncherajul, curăţarea şi degazarea tancurilor navelor;
c) activităţi auxiliare activităţilor de transport naval, care cuprind:
1. activităţile privind întreţinerea şi repararea
infrastructurii de transport naval, semnalizarea terestră şi plutitoare pentru
navigaţie, dragajul de întreţinere pentru asigurarea adâncimilor în porturi şi
pe căile navigabile interioare, asistenţa navelor la operarea mărfurilor
periculoase, preluarea reziduurilor şi a apelor uzate de la nave, preluarea
gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
2. alte activităţi, cum ar fi: executarea de
construcţii hidrotehnice specifice transportului naval, lucrările de
scafandrerie, supravegherea navelor fără echipaj, serviciile pentru nave de
agrement şi turism, dragajul de extracţie, refurnizarea de apă, energie
electrică şi termică, asistenţa, salvarea şi ranfluarea navelor, reparaţiile la
nave, aprovizionarea navelor.
(2) Activităţile de transport naval care pot fi
efectuate numai de către operatori economici autorizaţi, precum şi modul şi
criteriile de autorizare se stabilesc prin ordin al ministrului
transporturilor.
(3) Nu se supun autorizării
Autoritatea Navală Română, administraţiile, precum şi operatorii economici care
desfăşoară respectivele activităţi în interes propriu."
21. Articolul 20 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Activităţile prevăzute la art. 19 alin.
(1) lit. c) pct. 1 se execută de administraţii, direct sau prin intermediul
unor operatori economici, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi sub
controlul respectivelor administraţii.
(2) Se interzice administraţiilor portuare din
porturile unde infrastructura portuară aparţine domeniului public efectuarea
activităţilor:
a) prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 2;
b) de dragaj de extracţie;
c) de reparaţii de nave, cu excepţia navelor proprii;
d) de aprovizionare a navelor, cu excepţia navelor proprii."
22. Articolul 21 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Activităţile de încărcare/descărcare
mărfuri şi îmbarcare/debarcare
pasageri se desfăşoară numai în porturile şi în punctele aprobate în
conformitate cu art. 8.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) încărcarea/descărcarea mărfurilor destinate
proceselor tehnologice ale unor unităţi industriale, care se pot desfăşura
numai în danele respectivelor unităţi, cu condiţia ca acestea să facă dovada că
respectivele mărfuri sunt destinate proceselor tehnologice proprii;
b) încărcarea/descărcarea în puncte izolate, pentru
perioade limitate de timp, a unor unităţi şi categorii de marfă, care din
motive economice nu pot fi operate în porturile sau punctele de operare
prevăzute la art. 8;
c) încărcarea/descărcarea unor mărfuri în danele unor
unităţi industriale în cazul în care în porturile din zonă nu există instalaţii
adecvate, cu condiţia existenţei unei negaţii din partea operatorilor din
porturile respective.
(3) Aprobarea pentru
operaţiunile prevăzute la alin. (2) se acordă de către minister, prin direcţie,
pentru fiecare caz, la solicitarea unităţilor industriale sau a operatorilor de
marfă.
(4) Solicitarea aprobării se face cu cel puţin 7 zile
înainte de data începerii operaţiunilor, iar răspunsul se dă în 3 zile de la
primirea solicitării."
23. Titlul capitolului IV se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Administrarea porturilor si a căilor navigabile
interioare"
24. Articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. -Administraţiile prevăzute la art. 5 alin.
(2) pot fi instituţii
publice, regii autonome, companii naţionale sau societăţi comerciale."
25. Articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) In porturile în
care terenurile portuare aparţin domeniului public al statului, administraţiile portuare se
înfiinţează prin hotărâre a Guvernului.
(2) In porturile unde terenurile portuare aparţin
domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale, administraţiile
portuare se înfiinţează prin hotărâri ale consiliilor locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale respective.
(3) In porturile unde terenurile portuare aparţin
domeniului privat, administraţia portuară este o persoană juridică desemnată de
proprietarul infrastructurii.
(4) In situaţiile prevăzute la alin. (2) şi (3),
administraţiile portuare respective funcţionează numai cu avizul
ministerului."
26. Articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Administraţiile portuare prevăzute la art. 23 au în principal următoarele
atribuţii:
a) să pună infrastructura portuară la dispoziţia
tuturor utilizatorilor, în mod liber şi nediscriminatoriu;
b) să repare, să întreţină şi să menţină
caracteristicile tehnice minime ale infrastructurii
portuare;
c) să urmărească sau să asigure, după caz, furnizarea
serviciilor de siguranţă prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1;
d) să asigure în permanenţă adâncimile minime în
bazinele portuare şi la dane şi semnalizarea pe şenalele de acces şi în porturi;
e) să asigure semnalizarea în mare largă, activitate
pentru care pot percepe tarife;
f) să ţină evidenţa muncitorilor portuari care
efectuează activităţile specifice prevăzute la art. 59 alin. (1) pe bază de
contracte individuale de muncă.
(2) Administraţiile au
obligaţia să întocmească regulamente portuare.
(3) La elaborarea regulamentelor portuare
administraţiile se vor consulta cu instituţiile aparţinând organelor
administraţiei publice centrale, cu operatorii economici şi cu organizaţiile
sindicale reprezentative care îşi desfăşoară activitatea în respectivul port.
(4) Regulamentele portuare vor fi avizate din punctul
de vedere al siguranţei navigaţiei de Autoritatea Navală Română.
(5) Regulamentele portuare prevăzute la alin. (2) se
aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi respectarea lor este
obligatorie pentru toate persoanele fizice şi juridice care îşi desfăşoară
activitatea în portul respectiv."
27. Articolul 25 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Administrarea
căilor navigabile interioare se face de către administraţiile de căi navigabile interioare, în
conformitate cu prevederile art. 5 alin. (1).
(2) Administraţiile prevăzute la alin. (1) se pot
organiza ca instituţii publice, regii autonome, companii naţionale sau
societăţi comerciale.
(3) In cazul în care căile navigabile aparţin
domeniului public al statului, administraţiile de căi navigabile interioare se
înfiinţează prin hotărâre a Guvernului.
(4) In cazul în care căile navigabile interioare
aparţin domeniului public al unităţilor administrativ-teritoriale,
administraţiile de căi navigabile interioare se înfiinţează prin hotărâre a
consiliilor locale ale unităţilor administrativ-teritoriale respective.
(5) Administraţiile pot desfăşura şi alte activităţi ce
vor fi prevăzute în actele normative privind organizarea şi funcţionarea
acestora."
28. Articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Administraţiile de căi navigabile
interioare au următoarele
atribuţii:
a) să pună infrastructura de căi navigabile interioare
la dispoziţia tuturor utilizatorilor în mod nediscriminatoriu;
b) să asigure repararea şi întreţinerea infrastructurii
de cale navigabilă interioară;
c) să asigure adâncimile minime de navigaţie;
d) să asigure semnalizarea costieră şi plutitoare
necesară;
e) să asigure sau să furnizeze serviciile de
siguranţă prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1.
(2) Prin delegare de competenţă administraţiile pot
duce la îndeplinire şi unele obligaţii ce revin statului din acordurile şi
convenţiile internaţionale la care România este parte."
29. După articolul
26 se introduce un nou articol, articolul 261, cu următorul cuprins:
„Art. 261. - (1)
Administraţiile din porturile şi căile navigabile interioare unde terenurile
portuare aparţin domeniului public stabilesc anual:
a) programul de întreţinere şi reparaţie;
b) programul de semnalizare;
c) programul de dragaj pentru asigurarea adâncimilor
minime, cu consultarea operatorilor portuari.
(2) Programele prevăzute la alin. (1) se aprobă de
către direcţie.
(3) Lucrările necesare pentru derularea programelor
prevăzute la alin. (1) se efectuează de către administraţii cu personalul
propriu sau prin atribuirea respectivelor lucrări unor operatori economici
specializaţi, în conformitate cu legislaţia în vigoare."
30. Articolul 27 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Administraţiile portuare şi/sau de
căi navigabile interioare pot
desfăşura şi alte activităţi în conformitate cu prevederile actelor normative
de organizare şi funcţionare a acestora.
(2) Pentru desfăşurarea activităţilor având ca scop
ducerea la îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi
convenţiile internaţionale la care România este parte, administraţiile primesc
fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului sau prin bugetele
locale ale unităţilor administrativ-teritoriale."
31. Inaintea articolului 28 se introduce un nou
capitol, capitolul IV1, cu următorul
titlu:
„CAPITOLUL IV1
Utilizarea infrastructurilor portuare care aparţin domeniului public"
32. După titlul capitolului IV1 se introduc unsprezece noi articole, articolele 271-2711, cu următorul cuprins:
„Art. 271. -
Terenurile pe care sunt amplasate porturile, digurile, cheiurile, pereele,
bazinele portuare şi alte construcţii hidrotehnice destinate acostării navelor,
şenalele de acces spre porturi, drumurile tehnologice şi căile ferate din
interiorul porturilor, care fac parte din domeniul public, se pot concesiona,
subconcesiona, închiria ori pot fi date în administrare, în condiţiile legii.
Art. 272. - (1)
Infrastructura de transport naval prevăzută la art. 271 poate fi:
a) dată în administrare administraţiilor portuare
şi/sau de căi navigabile interioare, organizate ca instituţii publice sau regii
autonome;
b) concesionată administraţiilor portuare şi/sau de
căi navigabile interioare, organizate ca societăţi comerciale sau companii
naţionale;
c) concesionată, în condiţiile legii, altor persoane
juridice de drept privat române sau străine.
(2) Concesionarea infrastructurii de transport naval conform
prevederilor alin. (1) lit. b) se face pe bază de contract de concesiune
încheiat, în conformitate cu legislaţia în vigoare, între minister, respectiv
unităţile administrativ-teritoriale, şi administraţii. Administraţiile vor
plăti o redeventa calculată pe baza veniturilor obţinute prin punerea la
dispoziţia utilizatorilor a infrastructurii primite în concesiune.
(3) Nivelul redevenţei se
stabileşte prin contractul de concesiune.
(4) Contractele de concesiune prevăzute la alin. (2)
se încheie în condiţiile legii.
Art. 273. - (1)
Punerea la dispoziţia utilizatorilor de către administraţii a terenurilor
portuare care aparţin domeniului public se face numai prin contracte de
concesiune, subconcesiune sau închiriere, în condiţiile legii.
(2) Utilizatorii prevăzuţi la alin. (1) nu au dreptul
să subconcesioneze sau să închirieze terenurile portuare ce le-au fost
concesionate sau subconcesionate.
Art. 274. - (1)
Caietele de sarcini ale concesiunii sau subconcesiunii prevăzute la art. 273 se elaborează de către
administraţii şi se aprobă de către minister sau de unităţile
administrativ-teritoriale, după caz.
(2) Caietele de sarcini vor
cuprinde în mod obligatoriu cel puţin:
a) scopul/destinaţia/activităţile pentru care se
concesionează/ subconcesionează terenul respectiv;
b) valoarea redevenţei;
c) măsurile de protecţie a mediului;
d) volumul minim de marfă anual ce va fi operat în/din
nave prin danele aferente respectivului teren, după caz;
e) sumele cu care se va diminua, respectiv se va
majora, chiria/redeventa, în cazul în care volumul de marfă operat în danele
aferente terenului portuar este mai mare, respectiv mai mic, decât volumul
minim de marfă stabilit prin caietul de sarcini;
f) regimul bunurilor realizate pe terenul concesionat/
subconcesionat la încetarea contractului de concesiune/ subconcesiune.
Art. 275. - Criteriile de atribuire a
contractelor de concesiune/subconcesiune vor fi:
a) valoarea redevenţei;
b) tipul şi valoarea investiţiilor pe care ofertantul
propune să le efectueze pe durata contractului;
c) volumul de mărfuri ce trebuie operat anual în/din
nave prin danele aferente terenului concesionat/subconcesionat, după caz;
d) valoarea investiţiilor pentru măsurile de
protecţie a mediului, după caz.
Art. 276. - Contractele
de concesiune/subconcesiune vor cuprinde cel puţin:
a) perioada pentru care se
concesionează/subconcesionează terenul portuar. In cazul în care în oferta
câştigătoare s-a prevăzut efectuarea unor investiţii, perioada contractului se
stabileşte ţinându-se cont de valoarea şi de perioada de amortizare a
investiţiei. Perioada contractului de concesiune/subconcesiune nu poate depăşi
perioada pentru care administraţia a primit în concesiune respectivul teren. In
cazul în care în oferta câştigătoare nu este prevăzută efectuarea unor
investiţii, perioada contractului nu poate depăşi 5 ani;
b) valoarea redevenţei stabilită prin ofertă;
c) modul de plată a redevenţei;
d) valoarea investiţiilor şi graficul de execuţie;
e) volumul minim de mărfuri prevăzut în ofertă ce
urmează a fi operat anual în/din nave prin danele aferente terenului portuar,
după caz;
f) procentul de creştere, respectiv de scădere, a
volumului de mărfuri prevăzut la lit. e), pentru care se aplică un procent de
scădere, respectiv de creştere, a redevenţei prevăzute la lit. b);
g) valoarea investiţiilor privind protecţia mediului şi
graficul de execuţie, după caz;
h) condiţia de reziliere unilaterală de către
administraţie fără notificare prealabilă în cazul nerespectării graficului de
execuţie a investiţiilor prevăzut la lit. d), dacă modificarea graficului nu a
fost aprobată de respectiva administraţie, sau în cazul neplăţii redevenţei pe
o perioadă de 3 luni consecutive;
i) regimul bunurilor realizate pe terenul concesionat/
subconcesionat la încetarea contractului de concesiune/ subconcesiune.
Art. 277.
-Inchirierea terenurilor portuare prevăzută la art. 273 se face în conformitate cu
regulamentul aprobat prin ordin al ministrului transporturilor.
Art. 278. -
Utilizarea de către nave a cheiurilor, danelor, instalaţiilor portuare, a
căilor navigabile interioare şi a ecluzelor se face pe bază de comandă/contract
de prestări de servicii încheiat între administraţii şi proprietarii/operatorii
navelor sau agenţii acestora.
Art. 279. - Tarifele
prevăzute în contractele de prestări de servicii, percepute pentru utilizarea
infrastructurii portuare în conformitate cu prevederile art. 278, precum şi
tarifele pentru alte activităţi şi servicii prestate de administraţii se
stabilesc de către administraţii.
Art. 2710. - Sumele
obţinute din chirii, redevenţe şi din tarifele prevăzute la art. 279 constituie venituri proprii ale
administraţiilor şi se utilizează în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 2711. -
Prevederile prezentului capitol se completează cu prevederile legislaţiei
specifice în vigoare."
33. Articolul 28 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Administraţiile sunt obligate să facă
publice tarifele prevăzute la
art. 279.
(2) Administraţiile pot, cu aprobarea consiliilor de
administraţie, să acorde facilităţi sau reduceri la tarifele prevăzute la art.
279.
(3) Facilităţile sau reducerile prevăzute la alin. (2)
se aplică tuturor utilizatorilor în mod nediscriminatoriu şi se fac
publice."
34. Articolul 29 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - (1) Operatorii economici care desfăşoară
activităţi de transport naval
în porturi şi pe căile navigabile interioare au obligaţia să transmită
administraţiilor în a căror zonă îşi desfăşoară activitatea toate datele
solicitate de către acestea privind volumul de marfă operat, portul de
încărcare/descărcare a mărfurilor, numărul de nave operate şi normele de
operare. (2) Administraţiile au obligaţia să centralizeze aceste date şi să le publice
anual."
35. Articolul 30 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 30. - Ministerul are dreptul de a controla
administraţiile în ceea ce
priveşte modul de administrare şi de utilizare a infrastructurii de transport
naval, modul în care respectă regulamentul portuar, precum şi modul de
îndeplinire a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte, pe care administraţiile au fost
mandatate să le ducă la îndeplinire."
36. Articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Administraţiile alocă danele în care
navele urmează să opereze,
stabilesc ordinea de intrare pentru navele care intră în port, avizează
buletinul de pilotaj sau de manevră, după caz, şi dau acceptul portuar.
(2) Autoritatea Navală Română, prin căpităniile de
port, eliberează permisul de acostare pe baza acceptului portuar dat de
administraţia portuară.
(3) Alocarea danelor şi ordinea intrării în port se
stabilesc în funcţie de solicitările operatorilor economici care desfăşoară
activităţi de încărcare/descărcare nave, îmbarcare/debarcare pasageri."
37. Articolul 33 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. -Administraţiile
urmăresc şi iau măsurile necesare pentru ca traficul de mărfuri în port şi modul de depozitare a
acestora şi, în special, a mărfurilor periculoase să nu afecteze securitatea
infrastructurii portuare şi operarea navelor."
38. Articolul 34 se
abrogă.
39. Capitolul VI „Concesionarea
infrastructurii de transport naval", cuprinzând articolele 36-40, se
abrogă.
40. Articolul 41 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 41. - Pilotajul navelor maritime la intrarea şi
ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe căile navigabile interioare, şi remorcajul
de manevră al navelor maritime în porturi se desfăşoară sub controlul statului,
prin minister."
41. Articolele 44-50
se abrogă.
42. După articolul 50 se introduc cinci noi
articole, articolele 501-505, cu următorul cuprins:
„Art. 501. - (1)
Pilotajul navelor maritime în porturile unde s-a instituit obligativitatea
efectuării acestui serviciu se asigură de către administraţiile portuare:
a) prin corpul de piloţi aparţinând administraţiei; sau
b) prin intermediul unor operatori economici
specializaţi, autorizaţi în conformitate cu prevederile art. 19 alin. (2), pe
bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între administraţie şi
respectivii operatori economici; sau
c) prin concesionarea
serviciului de pilotaj de către administraţie.
(2) In porturile în care infrastructura portuară
aparţine domeniului public, modul de derulare a serviciului de pilotaj al
navelor maritime se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor.
(3) In cazul prevăzut la alin.
(1) lit. b) operatorii economici comunică administraţiilor tarifele de pilotaj
şi facilităţile acordate.
(4) Administraţiile fac publice lista operatorilor
specializaţi cu care au încheiat contracte în conformitate cu alin. (1) lit.
b), tarifele şi facilităţile practicate de aceştia.
(5) Pentru folosirea infrastructurii portuare,
operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) lit. b) plătesc un tarif stabilit
de administraţie.
(6) Alegerea operatorului economic pentru fiecare
manevră se face de către proprietarul/operatorul sau agentul navei ce urmează
să fie pilotată.
Art. 502. - (1)
Pilotajul navelor maritime pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului
Sulina şi Brăila şi în porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila se desfăşoară
în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi cu prevederile Convenţiei
de la Belgrad privind regimul navigaţiei pe Dunăre, semnată în anul 1948,
ratificată de România prin Decretul nr. 298/1948.
(2)Tarifele de pilotaj pentru pilotajul navelor maritime prevăzut la alin. (1) se propun de către Regia Autonomă
«Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi şi se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor.
(3) Pilotajul navelor maritime prevăzut la alin. (1) se
asigură de către Regia Autonomă «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos»
Galaţi:
a) prin corpul propriu de piloţi; sau
b) prin piloţi autorizaţi de către Regia Autonomă
«Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi, pe bază de contract de
prestări de servicii încheiat de către Regia Autonomă «Administraţia Fluvială a
Dunării de Jos» Galaţi cu respectivii piloţi ca persoane fizice sau ca
operatori economici, autorizaţi în conformitate cu art. 19 alin. (2), cu care
respectivii piloţi au încheiat contracte individuale de muncă; sau
c) prin concesionarea
serviciului de pilotaj de către Regia Autonomă «Administraţia Fluvială a
Dunării de Jos» Galaţi.
(4) Modul de desfăşurare a serviciului de pilotaj
prevăzut la alin. (1) se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor.
(5) In cazul în care serviciul
de pilotaj se desfăşoară în conformitate cu prevederile alin. (3) lit. b),
piloţii, persoane fizice sau operatori economici care au încheiat contracte
individuale de muncă cu respectivii piloţi, sunt obligaţi să plătească un tarif
de utilizare a infrastructurii stabilit de către Regia Autonomă «Administraţia Fluvială
a Dunării de Jos» Galaţi.
Art. 503. - (1)
Remorcajul de manevră al navelor maritime în porturile maritime şi
fluvio-maritime prevăzut la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1 se asigură de
către administraţiile portuare cu remorchere şi personal proprii sau pe bază de
contract încheiat în mod nediscriminatoriu, prin operatori economici
specializaţi, autorizaţi în conformitate cu art. 19 alin. (2).
(2) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) sunt
obligaţi să comunice administraţiilor portuare tarifele şi facilităţile
tarifare practicate.
(3) Administraţiile portuare fac publice lista
operatorilor specializaţi cu care a încheiat contracte în conformitate cu alin.
(1), tarifele şi facilităţile practicate de aceştia, prevăzute la alin. (2).
Art. 504. - Pentru
utilizarea infrastructurii portuare, operatorii economici prevăzuţi la art. 501 alin. (1) lit. b) şi al art. 503 alin. (1) au obligaţia să plătească
administraţiilor portuare şi de căi navigabile interioare un tarif de utilizare
a infrastructurii portuare stabilit de administraţia respectivă.
Art. 505. - In
porturile unde nu există operatori economici specializaţi, autorizaţi pentru
prestarea serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră al navelor maritime,
acestea vor fi asigurate de către administraţiile porturilor şi căilor
navigabile interioare respective."
43. Articolul 51 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. - Toţi operatorii economici care
transportă, operează sau
depozitează mărfuri periculoase în apele naţionale navigabile ori în porturile
româneşti au obligaţia să respecte prevederile legislaţiei naţionale şi ale
acordurilor şi convenţiilor internaţionale la care România este parte. Aceste
operaţiuni se execută sub supravegherea unor persoane specializate în
manipularea mărfurilor periculoase, care pot fi angajate de operatorii
economici ca personal propriu sau pe bază de contract încheiat cu operatorii
economici specializaţi în manipularea mărfurilor
periculoase."
44. Articolul 53 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 53. -Agenturarea navelor se efectuează numai de operatori economici specializaţi şi
autorizaţi, denumiţi în continuare agenţi, care îşi desfăşoară
activitatea în conformitate cu prevederile legale în
vigoare."
45. Articolul 54 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 54. - (1) Agentul reprezintă nava, precum şi pe
comandantul, proprietarul sau operatorul acesteia în faţa autorităţilor
publice, a administraţiilor, a tuturor operatorilor economici care prestează
servicii pentru navă, echipaj, proprietar sau operator şi acţionează în
limitele mandatului de împuternicire dat de aceştia.
(2) Agentul are obligaţia să asiste nava şi pe
comandantul acesteia în toate acţiunile sale, de la sosirea şi până la plecarea
din port.
(3) In cazul navelor maritime care tranzitează
porturile Dunării, agentul asistă nava până la bara Sulina."
46. Articolul 55 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 55. - Agentul are obligaţia să aducă la
cunoştinţă comandantului
navei agenturate prevederile legale aplicabile din domeniul transportului
naval, activitatea autorităţilor publice şi administraţiilor, precum şi
ordinele şi dispoziţiile autorităţilor locale care acţionează în porturi şi pe
căile navigabile interioare."
47. Articolul 57 se
abrogă.
48. Articolul 59 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 59. - (1) Constituie muncă specifică în
porturi operaţiunile de
încărcare/descărcare a mărfurilor şi/sau a containerelor în şi din nave, de
manipulare în şi din magaziile portuare sau în şi din alte mijloace de
transport, de depozitare, stivuire, amarare, sortare, paletizare, pachetizare,
containerizare, slinguire, însăcuire a mărfurilor, precum şi operaţiunile de
curăţare a hambarelor şi a magaziilor navelor, efectuate manual sau mecanizat.
(2) Munca specifică în porturi este prestată de
muncitorii portuari."
49. Articolul 60 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Poate fi muncitor portuar orice
persoană care a împlinit
vârsta de 18 ani şi îndeplineşte criteriile de sănătate şi de pregătire
profesională în conformitate cu legislaţia în vigoare. (2) Sistemul de
calificare a muncitorilor portuari se organizează şi se desfăşoară în
conformitate cu prevederile legale în vigoare."
50. Articolul 61 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Muncitorii portuari îşi desfăşoară
activitatea în port numai
dacă sunt înregistraţi la administraţiile portuare şi dacă deţin carnet de
lucru.
(2) Administraţiile portuare înregistrează fiecare
muncitor portuar în baza unei cereri scrise din partea angajatorului cu care
respectivul muncitor portuar are contract de muncă înregistrat la inspectoratul
teritorial de muncă.
(3) Angajatorii prevăzuţi la alin. (2) sunt operatori
economici care efectuează munca specifică portuară şi sunt autorizaţi în acest
sens.
(4) Metodologia de eliberare a carnetelor de lucru în
port şi de înregistrare a muncitorilor portuari se aprobă prin ordin al
ministrului transporturilor.
(5) Pentru eliberarea
carnetului de lucru în port administraţia percepe tarife stabilite conform
prevederilor legale.
(6) Carnetul de lucru eliberat este valabil numai pe
perioada în care muncitorul portuar are încheiat contract individual de muncă
cu operatorul economic care a solicitat înregistrarea
sa.
(7) In cazul încetării contractului individual de
muncă, operatorul economic este obligat să înştiinţeze în scris administraţia
şi să predea carnetul de lucru al respectivului muncitor portuar.
(8) Carnetele de lucru
predate se păstrează de către administraţii.
(9) In cazul în care muncitorul portuar prevăzut la
alin. (7) încheie un contract individual de muncă cu un alt operator economic,
administraţia îi va elibera carnetul de lucru la cererea noului
angajator."
51. Articolul 62 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62. - (1) Operatorii economici sunt obligaţi să înregistreze la administraţii muncitorii
portuari cu care au încheiat contracte individuale de muncă pe perioadă
determinată, în conformitate cu prevederile art. 61.
(2) Operatorii economici prevăzuţi la art. 61 alin. (3)
sunt obligaţi să utilizeze numai muncitori portuari cu care au încheiat
contracte individuale de muncă pe perioadă nedeterminată sau determinată:
a) sunt înregistraţi la administraţii; şi
b) posedă carnet de lucru."
52. Articolul 63 se
abrogă.
53. Articolul 66 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 66. - Constituie contravenţii la normele
prezentei ordonanţe
următoarele fapte:
a) construirea unui port în apele navigabile naţionale fără avizele corespunzătoare;
b) efectuarea de lucrări sau construirea de instalaţii
şi amenajări care împiedică navigaţia;
c) executarea de lucrări de dezvoltare a porturilor ale
căror terenuri aparţin domeniului public fără avizele corespunzătoare;
d) executarea de lucrări de modificare a infrastructurii
portuare existente fără avizele corespunzătoare;
e) realizarea de construcţii şi de instalaţii noi,
precum şi orice modificări aduse construcţiilor hidrotehnice sau capacităţilor
portuare existente şi destinaţiei acestora fără aprobarea ministerului;
f) deschiderea unor puncte şi locuri de operare din
afara porturilor deschise accesului public pentru operarea de mărfuri şi/sau
îmbarcarea/debarcarea de persoane fără aprobările corespunzătoare;
g) efectuarea încărcării/descărcării mărfurilor şi a
îmbarcării/debarcării pasagerilor în afara locurilor autorizate;
h) distrugerea sau deteriorarea semnelor şi semnalelor
de navigaţie;
i) refuzul de a permite accesul pentru instalarea,
repararea sau verificarea semnelor şi semnalelor de
navigaţie;
j) executarea de lucrări în acvatoriile portuare sau în
albia căilor navigabile interioare, dragaje de extracţie şi altele asemenea
fără avizele corespunzătoare;
k) instalarea ori construirea de poduri sau instalarea de conducte ori de cabluri peste sau sub căile
navigabile interioare ori în porturi fără avizele corespunzătoare;
l) distrugerea sau deteriorarea
apărărilor de mal şi a digurilor de pe căile navigabile interioare;
m) depozitarea mărfurilor pe coronamentul apărărilor de
mal şi al digurilor de pe căile navigabile interioare;
n) depozitarea mărfurilor pe coronamentul cheiurilor şi
pe căile de acces în porturi;
o) efectuarea de activităţi de transport naval fără
autorizare;
p) efectuarea serviciilor de
siguranţă fără a avea încheiate contracte cu administraţiile;
r) nerespectarea interdicţiei de oprire a operaţiunilor
de încărcare/descărcare;
s) nerespectarea obligaţiilor prevăzute la art. 29 şi
la art. 61 alin. (7);
t) folosirea de muncitori portuari
neînregistraţi la administraţii şi fără carnet de lucru;
u) accesul fără forme legale în incinta portului;
v) staţionarea mijloacelor de transport sau a
utilajelor în locuri nepermise."
54. Alineatul (1) al
articolului 67 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„Art. 67. - (1) Contravenţiile prevăzute la art. 66 se
sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 200 lei la 1.000 lei, pentru
faptele prevăzute la lit. u) şi v);
b) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru
faptele prevăzute la lit. r);
c) cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei, pentru
faptele prevăzute la lit. b), c), g), i), j), k) şi t);
d) cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru
faptele prevăzute la lit. a), d), e), f), h), l), m), n), o), p) şi s)."
55. Articolul 68 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 68. - (1) Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac
de către persoane împuternicite de minister sau de unităţile
administrativ-teritoriale, la propunerea administraţiilor.
(2) Contravenţiile prevăzute la
art. 66 lit. a) şi g) se constată şi se sancţionează de persoane împuternicite
de către Autoritatea Navală Română."
56. Articolul 69 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 69. - Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate
face plângere în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării
acesteia."
57. Articolul 71 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 71. -Aplicarea sancţiunilor contravenţionale
prevăzute în prezentul capitol
nu înlătură dreptul administraţiilor şi al Autorităţii Navale Române de a
retrage sau de a suspenda autorizaţiile acordate operatorilor economici."
58. Articolele 72-75
se abrogă.
Art. II. - (1)
Contractele de concesiune a serviciilor de siguranţă,
încheiate între Ministerul Transporturilor şi operatorii economici înainte de
intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă rămân în vigoare până la
data expirării.
(2) Până la expirarea contractelor prevăzute la alin.
(1), serviciile de siguranţă se efectuează numai de către concesionari.
(3) Contractele de închiriere a terenurilor portuare
aparţinând domeniului public, încheiate între administraţiile portuare şi de
căi navigabile interioare şi operatorii economici înainte de data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, rămân valabile până la data
expirării.
(4) Contractele prevăzute la alin. (3) pot fi
renegociate, în vederea prelungirii, cu 30 de zile înainte de data expirării.
(5) Pentru terenurile aparţinând domeniului public,
care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt
utilizate de către operatorii economici pe baza unor contracte care nu sunt de
închiriere sau de subconcesiune a terenurilor aparţinând domeniului public şi
unde suprastructura aparţine respectivilor operatori economici, administraţiile
portuare vor încheia cu aceştia contracte de închiriere/subconcesiune pentru
terenurile respective, care vor cuprinde cel puţin condiţiile prevăzute la art.
276 din Ordonanţa
Guvernului nr. 22/1999, republicată, cu modificările şi completările aduse prin
prezenta ordonanţă de urgenţă.
(6) Pentru terenurile aparţinând domeniului public,
care, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, sunt
utilizate de către operatorii economici pe baza unor contracte care nu sunt de
închiriere sau de subconcesiune a terenurilor aparţinând domeniului public şi
unde suprastructura nu aparţine respectivilor operatori economici,
administraţiile portuare vor concesiona, subconcesiona sau închiria
respectivele terenuri în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de
urgenţă.
(7) Contractele prevăzute la alin. (5) se vor încheia
într-o perioadă de 180 de zile de la data intrării în vigoare a legii de
aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(8) In cazul în care operatorii economici refuză să
încheie contracte de închiriere/subconcesiune, în conformitate cu prevederile
alin. (5), aceştia nu mai pot utiliza terenurile portuare şi celelalte elemente
de infrastructură portuară care aparţin domeniului
public."
Art. III. - In termen de
90 de zile de la publicarea legii de aprobare a prezentei ordonanţe de urgenţă
în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Transporturilor va modificaşi va completa Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 287/2003
privind autorizarea agenţilor economici care desfăşoară activităţi de transport
naval, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 287 din 24 aprilie 2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. IV. - Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor
şi a căilor navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport naval
în porturi şi pe căi navigabile, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 69 din 3
februarie 2003, cu modificările şi completările aduse prin prezenta ordonanţă
de urgenţă, după aprobarea acesteia prin lege, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. V. - Prezenta ordonanţă de urgenţă intră în vigoare la 30 de zile de
la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul transporturilor,
Ludovic Orban
Ministrul muncii, familiei şi egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian