LEGE Nr. 108
din 3 iunie 2010
privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 86/2007 pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor si a cailor
navigabile, precum si desfasurarea activitatilor de transport naval în porturi
si pe cai navigabile
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 378 din 8 iunie 2010
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Se
aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 86 din 5
septembrie 2007 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 22/1999 privind administrarea porturilor şi a căilor
navigabile, precum şi desfăşurarea activităţilor de transport
naval în porturi şi pe căi navigabile, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 638 din 18 septembrie 2007, cu
următoarele modificări şi completări:
1. La articolul I punctul 4, articolul 3 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prevederile prezentei ordonanţe nu se
aplică navelor militare, navelor din dotarea Poliţiei de
Frontieră Române, Poliţiei Române şi Autorităţii
Naţionale a Vămilor, porturilor militare, precum şi în zonele în
care se desfăşoară în exclusivitate activităţi
militare, de ordine publică şi securitate naţională."
2. La articolul I punctul 5, alineatele (1)
şi (2) ale articolului 4 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„Art. 4. - (1) Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii, denumit în continuare minister, este autoritatea de
stat în domeniul transporturilor navale care elaborează şi
coordonează politica şi programele de dezvoltare a sistemului de
transport naval şi, ca autoritate de reglementare, elaborează şi
promovează actele normative şi normele specifice privind
siguranţa navigaţiei, administrarea, utilizarea şi concesionarea
infrastructurii de transport naval, desfăşurarea
activităţilor de transport naval în porturile şi apele
naţionale navigabile ale României şi asigură ducerea la îndeplinire
a obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte.
(2) Ministerul îşi îndeplineşte
atribuţiile prevăzute la alin. (1) direct sau prin Direcţia
generală infrastructură şi transport naval, denumită în
continuare direcţie, sau, prin delegare de competenţă,
după caz, prin instituţiile publice, regiile autonome şi
companiile naţionale sau societăţile comerciale aflate în
subordinea ori sub autoritatea sa."
3. La articolul I punctul 6, alineatul (2) al
articolului 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Administraţiile îndeplinesc funcţia de
autorităţi portuare şi/sau de căi navigabile interioare,
iar, după caz, şi funcţia de administrator al zonei
libere."
4. La articolul I punctul 7, articolul 6 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - Infrastructura de transport naval este
constituită din infrastructura portuară, apele naţionale
navigabile, zonele de siguranţă maritimă sau de
siguranţă ale căilor navigabile interioare, ecluzele, apărările
şi consolidările de maluri şi taluzuri, şenalele de acces
spre porturi, drumurile tehnologice şi căile ferate din lungul
şenalelor de acces în porturi, indiferent de forma de proprietate."
5. La articolul I punctul 8, alineatele (1) şi
(2), precum şi punctul 2 al literei a) a alineatului (3) ale articolului 7
se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Porturile sunt suprafeţe delimitate
din teritoriul naţional, situate la malul mării sau al unei căi
navigabile interioare, construite şi echipate astfel încât să
permită primirea şi adăpostirea navelor, efectuarea
activităţilor de transport naval prevăzute la art. 19, precum
şi a altor activităţi reglementate.
(2) Portul cuprinde infrastructura portuară,
respectiv totalitatea acvatoriilor, terenurilor, construcţiilor hidrotehnice
destinate acostării navelor şi/sau aferente porturilor,
şenalelor de acces, radelor, platformelor, căilor ferate, drumurilor
tehnologice, instalaţiilor şi echipamentelor aflate în perimetrul
acestuia.
2. porturi a căror infrastructură
aparţine domeniului public al unităţilor
administrativ-teritoriale;".
6. La articolul I punctul 9, articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Lista cuprinzând porturile, locurile de
operare deschise accesului public şi limitele acestora, precum şi lista
cuprinzând punctele şi locurile de operare din afara acestora se stabilesc
şi se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii."
7. La articolul I punctul 11, articolul 11 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Constituie zonă de
siguranţă maritimă sau zonă de siguranţă a
căilor navigabile interioare fâşia de teren, indiferent de forma de
proprietate asupra terenului, situată în lungul ţărmului mării
sau al apelor interioare navigabile, pe o lăţime de 30 m măsurată
de la marginea apei spre interiorul uscatului. In cazul apelor cu nivel
variabil, marginea apei se consideră linia apelor medii.
(2) In cazuri de utilitate publică, pe anumite
porţiuni, prin hotărâre a Guvernului, se pot decide alte limite ale
zonei de siguranţă maritime sau ale zonei de siguranţă a
căii navigabile interioare.
(3) In porturi, zona de siguranţă
maritimă sau zona de siguranţă a căii navigabile interioare
coincide cu incinta portuară.
(4) Zona de siguranţă maritimă sau zona
de siguranţă a căii navigabile interioare este destinată:
a) instalării semnelor şi semnalelor de
navigaţie necesare desfăşurării navigaţiei în
condiţii de siguranţă;
b) accesului pentru supraveghere şi
intervenţii vizând siguranţa navigaţiei;
c) asigurării vizibilităţii semnelor
şi semnalelor de navigaţie şi pentru desfăşurarea
navigaţiei în condiţii de siguranţă;
d) lucrărilor de consolidare şi
protecţie a căilor navigabile interioare."
8. La articolul I punctul 13, articolul 13 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Planurile de construire de noi porturi
deschise accesului public, precum şi planurile de dezvoltare sau de
schimbare totală ori parţială a destinaţiei celor existente
se aprobă/avizează, după caz, de către minister, indiferent
de natura proprietăţii asupra infrastructurii.
(2) Operarea mărfurilor şi/sau
îmbarcarea/debarcarea de persoane în puncte izolate, altele decât cele
prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. d) pct. 1, se fac/face numai cu avizul
Autorităţii Navale Române, pe de o parte, şi, pe de altă
parte, al Regiei Autonome «Administraţia Fluvială a Dunării de
Jos» Galaţi sau al administraţiilor de căi navigabile
interioare, în funcţie de zonele de competenţă ale acestora,
după caz, şi se aprobă de către minister, indiferent de
forma de proprietate asupra terenului pe care se face amenajarea
respectivă."
9. La articolul I punctul 14, articolul 14 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - In zona de siguranţă
maritimă sau în zona de siguranţă a căilor navigabile interioare,
indiferent de forma de proprietate asupra terenurilor, lucrările de
investiţii, construcţii sau amenajări ori montarea de
instalaţii se pot executa numai cu avizul prealabil al ministerului."
10. La articolul I punctul 15, alineatele (1)
şi (2) ale articolului 15 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„Art. 15. - (1) In zona de siguranţă
maritimă sau în zonele de siguranţă a căilor navigabile
interioare administraţiile instalează semne şi semnale de
navigaţie, de zi şi de noapte, în punctele necesare pentru
siguranţa navigaţiei. In acest scop administraţiile pot
solicita, potrivit dispoziţiilor legale, efectuarea defrişărilor
necesare menţinerii vizibilităţii semnelor şi semnalelor de
navigaţie.
(2) Proprietarii sau, după caz, administratorii terenurilor
aflate în zona de siguranţă maritimă sau în zonele de
siguranţă a căilor navigabile interioare au obligaţia de a
permite instalarea semnelor şi semnalelor de navigaţie, de a evita
obturarea acestora şi de a permite accesul persoanelor care efectuează
operaţiuni de verificare şi reparare a acestora, de consolidare
şi de protecţie a căilor navigabile interioare, precum şi
al utilajelor folosite la aceste operaţiuni."
11. La articolul I punctul 16, articolul 16 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Lucrările în acvatoriile portuare
sau în albia căilor navigabile interioare, dragajele de extracţie
şi altele asemenea se pot executa, în condiţiile legii, cu avizul
Autorităţii Navale Române şi al administraţiilor
respective, precum şi cu autorizarea ministerului.
(2) Pe perioada efectuării lucrărilor
prevăzute la alin. (1), executantul are obligaţia, în conformitate cu
cerinţele impuse de Autoritatea Navală Română şi de
administraţiile respective, să asigure semnalizarea zonei şi
să o menţină în funcţiune pe cheltuiala sa."
12. La articolul I punctul 18, alineatul (2) al
articolului 171 se modifică şi va avea următorul
cuprins:
„(2) Depozitarea mărfurilor, a altor produse sau a
deşeurilor pe coronamentul apărărilor de mal, al digurilor de pe
căile navigabile interioare, al cheiurilor şi pe drumurile de acces
în porturi este interzisă."
13. La articolul I punctul 20, articolul 19 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) In sensul prezentei ordonanţe,
activităţile de transport naval care se desfăşoară în
porturi şi pe apele naţionale navigabile interioare sunt clasificate
astfel:
a) activităţi de transport de mărfuri
şi/sau de persoane cu nave, care cuprind:
1. transporturile publice de persoane şi/sau de
mărfuri, efectuate de persoane juridice sau fizice autorizate în
condiţiile legii;
2. transporturile de persoane şi/sau de
mărfuri în folos propriu, efectuate de persoanele juridice ori fizice
autorizate în condiţiile legii, mărfurile transportate fiind
proprietatea acestora sau rezultatul activităţii lor, iar persoanele
transportate fiind angajaţii lor;
3. transporturile de bunuri şi/sau de persoane în
interes personal, pe apele naţionale navigabile, efectuate de persoane
fizice pentru satisfacerea cerinţelor proprii de transport pe apă,
pentru sport sau agrement;
b) activităţi conexe activităţilor
de transport naval, care cuprind:
1. serviciile de siguranţă în porturi şi
pe căi navigabile interioare, denumite în continuare servicii de
siguranţă, precum: pilotajul navelor maritime la intrarea şi
ieşirea din porturi, între danele aceluiaşi port şi pe
căile navigabile interioare şi remorcajul de manevră al navelor
maritime în porturi;
2. activităţile în legătură cu
operarea navelor, cum ar fi: încărcarea/descărcarea navelor,
depozitarea, stivuirea, amararea, sortarea, marcarea, paletizarea,
pachetizarea, containerizarea, însăcuirea şi alte
activităţi privind mărfurile, agenturarea, curăţarea
magaziilor navelor, buncherajul, curăţarea şi degazarea tancurilor
navelor, legarea-dezlegarea navelor maritime şi fluvio-maritime;
c) activităţi auxiliare
activităţilor de transport naval, care cuprind:
1. activităţile privind întreţinerea
şi repararea infrastructurii de transport naval, semnalizarea
costieră şi plutitoare pentru navigaţie, dragajul de
întreţinere pentru asigurarea adâncimilor în porturi şi pe căile
navigabile interioare, asistenţa navelor la operarea mărfurilor
periculoase, preluarea reziduurilor şi a apelor uzate de la nave,
preluarea gunoiului şi a resturilor menajere de la nave;
2. alte activităţi, cum ar fi: executarea
de construcţii hidrotehnice specifice transportului naval, lucrările
de scafandrerie realizate în apele naţionale navigabile interioare şi
în porturi, supravegherea navelor fără echipaj, serviciile pentru
nave de agrement şi turism, dragajul de extracţie, refurnizarea de
apă, de energie electrică şi de energie termică,
asistenţa, salvarea şi ranfluarea navelor, reparaţiile la nave,
aprovizionarea navelor.
(2) Activităţile de transport naval care pot
fi efectuate numai de către operatori economici autorizaţi, precum
şi modul şi criteriile de autorizare se stabilesc prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(3) Nu se supun autorizării Autoritatea
Navală Română, administraţiile, precum şi operatorii
economici care desfăşoară respectivele activităţi în
interes propriu, cu excepţia activităţilor în legătură
cu operarea navelor prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2.
(4) Activităţile de
încărcare/descărcare, prevăzute la alin. (1) lit. b) pct. 2, a
navelor fluviale care transportă mărfuri pe căile navigabile
interioare ale României se desfăşoară după cum
urmează:
a) pentru încărcarea mărfurilor dintr-un port
românesc având ca destinaţie un port dintr-un stat membru al Uniunii
Europene se pot utiliza numai nave care sunt înregistrate într-un stat membru
al Uniunii Europene sau care posedă un certificat de membru al flotei unui
stat membru al acesteia;
b) pentru încărcarea mărfurilor dintr-un port
românesc având ca destinaţie un port dintr-un stat care nu este membru al
Uniunii Europene, se pot utiliza:
- nave care sunt înregistrate într-un alt stat membru
al Uniunii Europene sau care posedă un certificat de membru al flotei unui
stat membru al acesteia;
- nave care arborează pavilionul statului pe
teritoriul căruia se află portul de destinaţie;
- nave care posedă o autorizaţie
eliberată în conformitate cu legislaţia românească privind
transportul în trafic direct dintre România şi alte state;
c) pentru mărfurile care au fost încărcate
într-un port aparţinând unui stat membru al Uniunii Europene având ca
destinaţie un port românesc, sunt acceptate la descărcare numai
navele care sunt înregistrate într-un stat membru al Uniunii Europene ori care
posedă un certificat de membru al flotei unui stat membru al acesteia sau
navele, indiferent de pavilion, care transportă marfă ce urmează
să fie transbordată în nave maritime."
14. La articolul I punctul 21, articolul 20 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Activităţile prevăzute
la art. 19 alin. (1) lit. c) pct. 1 se asigură de administraţii,
direct sau prin intermediul unor operatori economici, în conformitate cu
legislaţia în vigoare şi sub controlul respectivelor administraţii.
(2) Se interzice administraţiilor portuare din
porturile unde infrastructura portuară aparţine domeniului
public sau domeniului privat, care aparţine majoritar statului ori
unităţilor administrativ-teritoriale, efectuarea
activităţilor:
a) prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 2;
b) de dragaj de extracţie;
c) de reparaţii de nave, cu excepţia navelor
proprii;
d) de aprovizionare a navelor, cu excepţia navelor
proprii."
15. La articolul I punctul 22, alineatele (1)-(3)
ale articolului 21 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Activităţile de
încărcare/descărcare mărfuri şi îmbarcare/debarcare
pasageri se desfăşoară numai în porturile, în locurile si în
punctele de operare aprobate în conformitate cu art. 8.
(2) Fac excepţie de la prevederile alin. (1):
a) încărcarea/descărcarea mărfurilor
destinate proceselor tehnologice ale unor unităţi industriale, care
se pot desfăşura numai în danele respectivelor unităţi, cu
condiţia ca acestea să facă dovada că respectivele
mărfuri sunt destinate exclusiv proceselor tehnologice proprii;
b) încărcarea/descărcarea în puncte izolate,
pentru perioade limitate de timp, a unor cantităţi şi categorii
de mărfuri, care din motive economice nu pot fi operate în porturile, în
locurile şi în punctele de operare prevăzute la art. 8;
c) încărcarea/descărcarea unor mărfuri
în danele unor unităţi industriale în cazul în care în porturile din
zonă nu există instalaţii adecvate.
(3) Aprobarea pentru operaţiunile prevăzute
la alin. (2) lit. a) şi b) se acordă de către minister, prin
direcţie, iar pentru cazurile prevăzute la lit. c), de către
Autoritatea Navală Română pentru fiecare caz, la solicitarea
unităţilor industriale sau a operatorilor de marfă."
16. La articolul I punctul 24, articolul 22 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. -Administraţiile prevăzute la art.
5 alin. (2) pot fi instituţii publice, regii autonome, companii
naţionale sau societăţi comerciale, aflate în subordinea sau sub
autoritatea ministerului sau, după caz, a autorităţilor administraţiei
publice locale."
17. La articolul I punctul 25, articolul 23 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) In porturile în care infrastructura
portuară aparţine domeniului public sau privat al statului,
administraţiile portuare se înfiinţează prin hotărâre a
Guvernului.
(2) In porturile unde infrastructura portuară
aparţine domeniului public sau privat al unităţilor
administrativ-teritoriale, administraţiile portuare se
înfiinţează prin hotărâri ale consiliilor locale ale unităţilor
administrativ-teritoriale respective.
(3) In porturile unde infrastructura portuară
aparţine domeniului privat, altul decât cel prevăzut la alin. (1)
şi (2), administraţia portuară este o persoană
juridică desemnată de proprietarul infrastructurii portuare.
(4) In situaţiile prevăzute la alin. (2)
şi (3), administraţiile portuare respective funcţionează
numai cu autorizarea ministerului."
18. La articolul I punctul 26, articolul 24 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - (1) Administraţiile portuare
prevăzute la art. 23 au în principal următoarele atribuţii:
a) să pună infrastructura portuară la
dispoziţia tuturor utilizatorilor, în mod liber şi nediscriminatoriu;
b) să repare, să întreţină şi
să menţină caracteristicile tehnice minime ale infrastructurii
portuare;
c) să urmărească sau să asigure,
după caz, furnizarea serviciilor de siguranţă prevăzute la
art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1;
d) să asigure în permanenţă adâncimile
minime în bazinele portuare şi la dane şi semnalizarea pe
şenalele de acces şi în porturi;
e) să asigure semnalizarea în mare largă,
activitate pentru care pot percepe tarife;
f) să ţină evidenţa muncitorilor
portuari care efectuează activităţile specifice prevăzute
la art. 59 alin. (1) pe bază de contracte individuale de muncă;
g) să permită accesul în danele de operare
pentru operaţiuni de încărcare/descărcare doar a navelor
fluviale care respectă prevederile art. 19 alin. (4).
(2) Administraţiile au obligaţia să
întocmească regulamente portuare, pe baza regulamentului-cadru elaborat de
direcţie şi aprobat prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii.
(3) La elaborarea regulamentelor portuare
administraţiile se vor consulta cu instituţiile abilitate ale
administraţiei publice centrale, cu asociaţiile patronale şi
profesionale, precum şi cu federaţiile sindicale reprezentative care
îşi desfăşoară activitatea în respectivul port.
(4) Regulamentele portuare vor fi avizate din punctul
de vedere al siguranţei navigaţiei de Autoritatea Navală
Română.
(5) Regulamentele portuare intră în vigoare
după avizarea lor de către direcţie şi respectarea lor este
obligatorie pentru toate persoanele fizice şi juridice care îşi
desfăşoară activitatea în portul respectiv.
(6) Urmărirea aplicării şi
respectării regulamentelor portuare se face de către
administraţii."
19. La articolul I punctul 27, alineatele (2)
şi (4) ale articolului 25 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„(2) Administraţiile prevăzute la alin. (1)
se pot organiza ca instituţii publice, regii autonome, companii
naţionale sau societăţi comerciale aflate în subordinea ori sub
autoritatea ministerului sau a autorităţilor administraţiei
publice locale, după caz.
(4) In cazul în care o cale navigabilă
interioară ori un sector al acesteia aparţine domeniului public al
unei unităţi administrativ-teritoriale sau mai multor
unităţi administrativ-teritoriale, se înfiinţează prin
hotărâre a Guvernului o singură administraţie de cale
navigabilă interioară care are atribuţiile prevăzute la
art. 26 alin. (1)."
20. La articolul I punctul 27, alineatul (5) al
articolului 25 se abrogă.
21. La articolul I punctul 28, articolul 26 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 26. - (1) Administraţiile de căi
navigabile interioare au următoarele atribuţii:
a) să pună infrastructura de căi
navigabile interioare la dispoziţia tuturor utilizatorilor în mod
nediscriminatoriu;
b) să asigure repararea şi întreţinerea
infrastructurii de cale navigabilă interioară;
c) să asigure adâncimile minime de navigaţie
la nivelul valorilor comunicate oficial;
d) să asigure semnalizarea costieră şi
plutitoare necesară;
e) să asigure sau să furnizeze serviciile
de siguranţă prevăzute la art. 19 alin. (1) lit. b) pct. 1.
(2) Prin delegare de competenţă, în
condiţiile legii, administraţiile pot duce la îndeplinire şi
unele obligaţii ce revin statului din acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte.
(3) Pentru desfăşurarea
activităţilor având ca scop ducerea la îndeplinire a
obligaţiilor ce revin statului din acordurile şi convenţiile
internaţionale la care România este parte, administraţiile primesc
fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului sau prin bugetele
locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, după caz."
22. La articolul I punctul 29, alineatele (1)
şi (2) ale articolului 261 se modifică şi vor avea
următorul cuprins:
„Art. 261. - (1) Administraţiile
porturilor şi căilor navigabile interioare stabilesc anual:
a) programul de întreţinere şi
reparaţie;
b) programul de semnalizare;
c) programul de dragaj pentru asigurarea adâncimilor
minime, cu consultarea operatorilor portuari;
d) programul de investiţii.
(2) Programele prevăzute la alin. (1) sunt
elaborate de către administraţiile portuare şi de căi
navigabile interioare şi se aprobă de către consiliul de
administraţie în cazul administraţiilor aflate în subordinea sau sub
autoritatea ministerului, iar în cazul celor aflate în subordinea sau sub
autoritatea autorităţilor administraţiei publice locale, se
aprobă de către consiliul local."
23. La articolul I punctul 30, alineatul (2) al
articolului 27 se abrogă.
24. La articolul I punctul 31, titlul capitolului
IV1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL IV1
Utilizarea infrastructurilor de transport naval
care aparţin domeniului public"
25. La articolul I punctul 32, articolul 271
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 271. - Infrastructura de transport
naval prevăzută la art. 6, care face parte din domeniul public, cu
excepţia apelor naţionale navigabile, poate fi concesionată,
subconcesionată, închiriată ori dată în administrare, după
caz, în condiţiile legii."
26. La articolul I punctul 32, articolul 272
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 272. - (1) Infrastructura de transport
naval prevăzută la art. 271 poate fi:
a) dată în administrare administraţiilor
portuare şi/sau de căi navigabile interioare, organizate ca
instituţii publice sau regii autonome;
b) dată în administrare autorităţilor
administraţiei publice locale;
c) concesionată administraţiilor portuare
şi/sau de căi navigabile interioare, organizate ca
societăţi comerciale sau companii naţionale aflate în subordinea
sau sub autoritatea ministerului, respectiv a autorităţilor
administraţiei publice locale, după caz.
(2) Concesionarea infrastructurii de transport naval
în condiţiile prevederilor alin. (1) lit. c) şi ale art. 271
se face pe bază de contract de concesiune încheiat între minister,
respectiv autorităţile administraţiei publice locale, în
calitate de concedenţi, şi administraţiile respective, în
calitate de concesionari.
(3) Titularii contractelor de concesiune, subconcesiune
sau închiriere nu au dreptul să cesioneze, în tot sau în parte, aceste
contracte fără acordul scris al Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, care este opozabil administraţiilor.
(4) Administraţiile se pot asocia cu operatori
economici în vederea utilizării în comun a infrastructurilor de transport
naval, prin încheierea unor contracte de asociere, în condiţiile legii.
(5) Pentru utilizarea infrastructurii de transport
naval concesionate, respectiv subconcesionate, utilizatorii vor plăti o
redevenţă al cărei nivel se stabileşte prin contractele
corespunzătoare. Nivelul redevenţei se calculează pe baza
veniturilor obţinute prin punerea la dispoziţia utilizatorilor a
infrastructurii de transport naval.
(6) Administraţiile vor plăti
concedenţilor o redevenţă calculată pe baza veniturilor
obţinute prin punerea la dispoziţia utilizatorilor a infrastructurii
primite în concesiune.
(7) In cazul în care infrastructura de transport naval
aparţine domeniului public al unităţilor
administrativ-teritoriale, toate veniturile obţinute din utilizarea
infrastructurii vor fi folosite pentru a acoperi cheltuielile de dezvoltare,
funcţionare, întreţinere şi reparaţie a infrastructurii
respective.
(8) In cazul în care veniturile obţinute din
utilizarea infrastructurii prevăzute la alin. (7) nu sunt suficiente
pentru a acoperi cheltuielile de dezvoltare, funcţionare, întreţinere
şi reparaţie a infrastructurii respective, autorităţile
administraţiei publice locale sunt obligate să asigure acoperirea
acestor cheltuieli din bugetele proprii.
(9) Bugetele anuale de venituri şi cheltuieli ale
administraţiilor prevăzute la alin. (6) se avizează de către
minister."
27. La articolul I punctul 32, articolul 274
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 274. - (1) Caietele de sarcini ale
concesiunii se elaborează de către concedenţi, iar în cazul
subconcesiunii prevăzute la art. 271 şi la art. 273
alin. (1) acestea se elaborează de către concesionarii
prevăzuţi la art. 272 alin. (2) şi se aprobă de
către minister sau de autorităţile administraţiei publice
locale, după caz.
(2) Caietele de sarcini vor cuprinde în mod obligatoriu
cel puţin:
a) scopul/destinaţia/activităţile pentru
care se concesionează/ subconcesionează infrastructura
respectivă;
b) valoarea redevenţei;
c) măsurile de protecţie a mediului;
d) volumul minim de marfă anual ce va fi operat
în/din nave prin danele aferente respectivei infrastructuri;
e) sumele cu care se va diminua, respectiv se va
majora redevenţă, în cazul în care volumul de marfă operat în
danele aferente respectivei infrastructuri este mai mare, respectiv mai mic,
decât volumul minim de marfă stabilit prin caietul de sarcini;
f) regimul bunurilor realizate prin programele de
investiţii pe infrastructura de transport naval
concesionată/subconcesionată la încetarea contractului de
concesiune/subconcesiune."
28. La articolul I punctul 32, articolul 275
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 275. - Criteriile de atribuire a
contractelor de concesiune/subconcesiune vor fi:
a) valoarea redevenţei;
b) programul şi valoarea investiţiilor pe
care ofertantul propune să le efectueze pe durata contractului;
c) volumul minim de mărfuri ce trebuie operat
anual în/din nave prin danele aferente infrastructurii concesionate/
subconcesionate, după caz;
d) programul şi valoarea investiţiilor
pentru măsurile de protecţie a mediului, după caz."
29. La articolul I punctul 32, articolul 276
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 276. - Contractele de
concesiune/subconcesiune vor cuprinde cel puţin:
a) perioada pentru care se concesionează/
subconcesionează infrastructura. In cazul în care în oferta
câştigătoare s-a prevăzut efectuarea programelor de
investiţii, perioada contractului se stabileşte ţinându-se cont
de valoarea şi de perioada de amortizare a investiţiei. Perioada
contractului de subconcesiune nu poate depăşi perioada pentru care
concesionarul prevăzut la art. 272 alin. (2) a primit în
concesiune respectiva infrastructură. In cazul în care în oferta
câştigătoare nu este prevăzută efectuarea unor programe de
investiţii corespunzătoare, perioada contractului nu poate depăşi
5 ani;
b) valoarea redevenţei stabilită prin
ofertă;
c) modul de plată a redevenţei;
d) programul şi valoarea investiţiilor,
precum şi graficul de execuţie;
e) volumul minim de mărfuri prevăzut în
ofertă ce urmează a fi operat anual în/din nave prin danele aferente
infrastructurii, după caz;
f) procentul de creştere, respectiv de
scădere a volumului de mărfuri prevăzut la lit. e), pentru care
se aplică un procent de scădere, respectiv de creştere a
redevenţei prevăzute la lit. b);
g) programul şi valoarea investiţiilor
privind protecţia mediului şi graficul de execuţie, după
caz;
h) condiţia de reziliere unilaterală de
către concedent fără notificare prealabilă în cazul
nerespectării graficului de execuţie a programului de investiţii
prevăzut la lit. d), dacă modificarea graficului nu a fost aprobată
de respectivul concedent, iar cauzele de nerespectare a graficului îi sunt
imputabile operatorului economic, sau în cazul neplăţii
redevenţei pe o perioadă de 3 luni consecutive, din cauze imputabile
operatorului economic;
i) regimul bunurilor realizate prin programul de
investiţii pe infrastructura de transport naval
concesionată/subconcesionată la încetarea contractului de
concesiune/subconcesiune."
30. La articolul I punctul 32, articolul 277
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 277. - Inchirierea infrastructurii de
transport naval se face în conformitate cu regulamentul aprobat prin ordin al
ministrului transporturilor şi infrastructurii, respectiv prin
hotărâre a autorităţii administraţiei publice locale, după
caz. Prin regulament se stabilesc categoriile de infrastructură care pot
fi închiriate, modalitatea de atribuire a acestora, contractul-cadru de
închiriere şi cerinţele minime conform acestuia."
31. La articolul I punctul 32, articolul 279
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 279. - (1) Tarifele prevăzute în
contractele de prestări de servicii, percepute pentru utilizarea
infrastructurii de transport naval în conformitate cu prevederile art. 278,
precum şi tarifele pentru alte activităţi şi servicii
prestate de administraţii se stabilesc de către administraţii,
în mod nediscriminatoriu.
(2) Stabilirea tarifelor se face pe baza unor norme de
fundamentare întocmite de administraţii."
32. La articolul I punctul 32, articolul 2711
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 2711. - Prevederile prezentului
capitol se completează cu prevederile corespunzătoare ale
legislaţiei specifice în vigoare."
33. La articolul I punctul 35, la articolul 30 se
introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) Din organele de conducere ale
administraţiilor vor face parte reprezentanţi ai ministerului
şi, după caz, ai acţionarilor, iar în cazul în care
infrastructura portuară este administrată de autorităţile
administraţiei publice locale, şi reprezentanţii acestora, dacă
prin lege nu se prevede altfel."
34. La articolul I punctul 36, articolul 32 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) Administraţiile alocă danele
în care navele urmează să acosteze şi să opereze, stabilesc
ordinea de intrare pentru navele care intră în port, avizează
buletinul de pilotaj sau de manevră, după caz, şi dau acceptul
portuar.
(2) Autoritatea Navală Română, prin
căpităniile de port, eliberează permisul de acostare pe baza
acceptului portuar dat de administraţie.
(3) Alocarea danelor şi ordinea intrării în
port se stabilesc în funcţie de solicitările operatorilor economici
care desfăşoară activităţi de
încărcare/descărcare nave şi îmbarcare/debarcare pasageri. Au prioritate
în aceste alocări operatorii economici ale căror elemente de
suprastructură se află în danele respective sau cărora le-au
fost impuse condiţii de trafic/performanţă la încheierea
contractelor de închiriere/concesiune/subconcesiune."
35. La articolul I punctul 37, articolul 33 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 33. -Administraţiile urmăresc şi
iau măsurile necesare pentru ca traficul de mărfuri în port şi
modul de depozitare a acestora şi, în special, a mărfurilor
periculoase să nu afecteze siguranţa şi securitatea
infrastructurii portuare şi operarea navelor."
36. La articolul I punctul 40, articolul 41 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 41. - (1) Serviciile de siguranţă se
desfăşoară sub controlul statului, prin minister.
(2) Sunt considerate servicii de siguranţă
pilotajul navelor maritime la intrarea şi ieşirea din porturi,
între danele aceluiaşi port şi pe căile navigabile interioare,
şi remorcajul de manevră al navelor maritime în porturi."
37. La articolul I, după punctul 40 se
introduce un nou punct, punctul 401, cu următorul cuprins:
„401. Articolul 43 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
«Art. 43. - Ministerul stabileşte porturile,
căile navigabile interioare, zonele sau porţiunile din aceste zone,
precum şi categoriile de nave, pentru care serviciul de pilotaj este
obligatoriu.»"
38. La articolul I punctul 42, articolul 501
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 501. - (1) Pilotajul navelor maritime
în porturile unde s-a instituit obligativitatea efectuării acestui
serviciu se asigură de către administraţiile portuare:
a) prin corpul de piloţi aparţinând
administraţiei;
b) prin intermediul unor operatori economici
specializaţi, autorizaţi în conformitate cu prevederile art. 19 alin.
(2), pe bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între
administraţie şi respectivii operatori economici;
c) prin concesionarea serviciului de pilotaj, în
condiţiile legii, de către administraţie către operatori
economici specializaţi, autorizaţi în conformitate cu prevederile
art. 19 alin. (2).
(2) In cazul în care în porturile prevăzute la
alin. (1) nu există niciun operator economic autorizat care poate să
efectueze serviciul de pilotaj prevăzut sau în situaţia
imposibilităţii derulării, din motive obiective, a contractelor
de concesiune încheiate, furnizarea acestor servicii va fi asigurată de
către administraţii şi de către operatori economici
autorizaţi conform prevederilor art. 19 alin. (2), pe bază de
contracte atribuite în condiţiile legii.
(3) In cazul în care pilotajul este realizat de
operatori economici autorizaţi, aceştia comunică
administraţiilor tarifele de pilotaj şi facilităţile
acordate.
(4) Administraţiile fac publice lista operatorilor
economici autorizaţi cu care au încheiat contracte pentru pilotaj,
tarifele practicate şi facilităţile acordate de aceştia.
(5) Pentru folosirea infrastructurii portuare,
operatorii economici prevăzuţi la alin. (1) plătesc un tarif
stabilit de administraţie.
(6) Modul de derulare a serviciului de pilotaj al navelor
maritime se aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi
infrastructurii."
39. La articolul I punctul 42, articolul 502
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 502. - (1) Pilotajul navelor maritime
pe sectorul de Dunăre cuprins între rada portului Sulina şi
Brăila se desfăşoară în conformitate cu prevederile
prezentei ordonanţe şi cu prevederile Convenţiei despre regimul
navigaţiei pe Dunăre, semnată la Belgrad la 18 august 1948,
ratificată de România prin Decretul nr. 298/1948.
(2) Tarifele de pilotaj pentru pilotajul navelor
maritime prevăzut la alin. (1) se propun de către Regia Autonomă
«Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi şi se
aprobă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(3) Pilotajul navelor maritime prevăzut la alin.
(1), precum şi manevrele de sosire şi plecare din porturile Sulina,
Tulcea, Galaţi şi Brăila se asigură de către Regia
Autonomă «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos»
Galaţi:
a) prin corpul propriu de piloţi;
b) prin piloţi autorizaţi de către Regia
Autonomă «Administraţia Fluvială a Dunării de Jos»
Galaţi, pe bază de contract de prestări de servicii încheiat în
baza criteriilor impuse prin contractul-cadru de către Regia Autonomă
«Administraţia Fluvială a Dunării de Jos» Galaţi cu
respectivii piloţi ca persoane fizice sau ca operatori economici
autorizaţi în condiţiile art. 19 alin. (2);
c) prin concesionarea serviciului de pilotaj, în
condiţiile legii, către operatorii autorizaţi în conformitate cu
prevederile art. 19 alin. (2).
(4) Modul de desfăşurare a serviciului de
pilotaj prevăzut la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii.
(5) In cazurile prevăzute la alin. (3),
piloţii, persoane fizice sau operatori economici autorizaţi, sunt obligaţi
să plătească un tarif de utilizare a infrastructurii stabilit de
către Regia Autonomă «Administraţia Fluvială a Dunării
de Jos» Galaţi.
(6) Manevrele şi pilotajul navelor maritime în
porturile Sulina, Tulcea, Galaţi şi Brăila, cu excepţia
celor prevăzute la alin. (3), se efectuează de către
administraţiile portuare în conformitate cu prevederile art. 501."
40. La articolul I punctul 42, articolul 503
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 503. - (1) Remorcajul de manevră
al navelor maritime în porturi prevăzut la art. 19 alin. (1) lit. b) pct.
1 se asigură de către administraţiile portuare:
a) direct, cu remorchere şi personal propriu al
administraţiei;
b) prin intermediul operatorilor economici
specializaţi, autorizaţi conform prevederilor art. 19 alin. (2), pe
bază de contract încheiat în mod nediscriminatoriu între
administraţie şi respectivii operatori economici, pe baza criteriilor
impuse prin contractul-cadru;
c) prin concesionarea serviciului de remorcaj de
către administraţie, în condiţiile legii, către operatorii
economici specializaţi, autorizaţi conform prevederilor art. 19 alin.
(2).
(2) In cazul în care în porturile prevăzute la
alin. (1) nu există niciun operator economic autorizat care să
efectueze serviciile de remorcaj de manevră, furnizarea acestui serviciu
va fi asigurată de administraţii, prin remorchere şi personal
proprii, In situaţia imposibilităţii derulării, din motive
obiective, a contractelor de concesiune încheiate, furnizarea serviciului va fi
asigurată de operatori economici autorizaţi conform prevederilor art.
19 alin. (2), pe bază de contracte atribuite în condiţiile legii.
(3) In cazul în care serviciul de remorcaj de
manevră al navelor maritime se execută prin operatori economici
autorizaţi, aceştia comunică administraţiilor portuare
tarifele practicate, precum şi facilităţile acordate.
(4) Administraţiile fac publice lista
operatorilor economici autorizaţi cu care a încheiat contracte în
conformitate cu alin. (1), tarifele practicate şi facilităţile
acordate de aceştia, prevăzute la alin. (3).
(5) Pentru utilizarea infrastructurii, operatorii
economici prevăzuţi la alin. (1) au obligaţia să
plătească administraţiei un tarif de utilizare a infrastructurii
portuare stabilit de către aceasta, în condiţiile art. 279.
(6) Modul de desfăşurare a serviciului de
remorcaj prevăzut la alin. (1) se aprobă prin ordin al ministrului
transporturilor şi infrastructurii."
41. La articolul I punctul 42, articolul 504
se abrogă.
42. La articolul I punctul 42, articolul 505se
abrogă.
43. La articolul I punctul 50, articolul 61 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 61. - (1) Muncitorii portuari îşi
desfăşoară activitatea în port numai dacă sunt
înregistraţi şi dacă deţin carnet de lucru.
(2) Administraţiile portuare înregistrează
fiecare muncitor portuar în baza unei solicitări scrise din partea
agenţiei prevăzute la art. 631 sau a angajatorului cu care
respectivul muncitor portuar are contract de muncă înregistrat la
inspectoratul teritorial de muncă.
(3) Angajatorii prevăzuţi la alin. (2) sunt
operatori economici care efectuează munca specifică portuară
şi sunt autorizaţi în acest sens.
(4) Metodologia de eliberare a carnetelor de lucru în
port şi de înregistrare a muncitorilor portuari se aprobă prin ordin
al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
(5) Pentru eliberarea carnetului de lucru în port se
percep tarife stabilite de administraţii.
(6) Carnetul de lucru eliberat este valabil numai în
portul respectiv, pe perioada în care muncitorul portuar are încheiat contract
individual de muncă cu operatorul economic care a solicitat înregistrarea
sa sau pentru perioada în care acesta este înscris în cadrul agenţiei
înfiinţate potrivit art. 631.
(7) In cazul încetării contractului individual de
muncă sau retragerii din cadrul agenţiei prevăzute la art. 631,
operatorul economic ori agenţia este obligat(ă) să
înştiinţeze în scris administraţia şi să predea
carnetul de lucru al respectivului muncitor portuar.
(8) Carnetele de lucru predate se păstrează
de către administraţii.
(9) In cazul în care muncitorul portuar prevăzut
la alin. (7) încheie un contract individual de muncă cu un alt operator
economic care îşi desfăşoară activitatea în portul
respectiv, administraţia va elibera carnetul de lucru, la cerere, noului
angajator."
44. La articolul I punctul 51, articolul 62 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62. - (1) Operatorii economici sunt obligaţi
să înregistreze la administraţii muncitorii portuari cu care au
încheiat contracte individuale de muncă, în conformitate cu prevederile
art. 61 alin. (2).
(2) Operatorii economici prevăzuţi la art. 61
alin. (3) sunt obligaţi să utilizeze numai muncitori portuari cu care
au încheiat contracte individuale de muncă pe perioadă
nedeterminată sau determinată, dacă aceştia:
a) sunt înregistraţi la administraţii;
şi
b) posedă carnet de lucru."
45. La articolul I, după punctul 52 se
introduce un nou punct, punctul 521, cu următorul cuprins:
„521. După articolul 63 se
introduce un nou articol, articolul 631, cu următorul cuprins:
«Art. 631. - (1) Pentru asigurarea
necesarului de forţă de muncă portuară de rezervă
şi pentru optimizarea folosirii acesteia în funcţie de variaţia
traficului portuar, în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia se
înfiinţează o agenţie de ocupare şi formare
profesională a muncitorilor portuari, denumită în continuare agenţia.
Agenţia este asociaţie profesională şi se
înregistrează şi funcţionează conform prevederilor
Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi
fundaţii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Agenţia este constituită din
reprezentanţii operatorilor economici şi/sau ai organizaţiilor
acestora, precum şi ai federaţiei sindicale a lucrătorilor
portuari cu cel mai mare număr de membri cotizanţi din porturile
Constanţa, Midia şi Mangalia.»"
46. La articolul I, după punctul 521
se introduc două noi puncte, punctele 522 şi 523,
cu următorul cuprins:
„522. Articolul 64 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
«Art. 64. - (1) Agenţia are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) întocmeşte programul de dezvoltare a
forţei de muncă portuară de rezervă, în funcţie de
dinamica activităţii portuare;
b) ţine evidenţa muncitorilor portuari de
rezervă din cadrul agenţiei angajaţi cu contracte individuale de
muncă;
c) gestionează forţa de muncă de
rezervă, în vederea asigurării unui echilibru între cerere şi
ofertă, la nivelul portului respectiv;
d) păstrează carnetele de lucru pentru
muncitorii de rezervă;
e) asigură furnizarea muncitorilor portuari din
forţa de muncă de rezervă, la solicitarea operatorilor
economici;
f) desfăşoară activităţi de
calificare, perfecţionare, policalificare şi reconversie
profesională a muncitorilor portuari, la cererea acestora sau a
angajatorilor, pe bază de contract;
g) colaborează cu administraţia
portuară, cu autoritatea administraţiei publice locale sau cu alte
instituţii de autoritate, pentru rezolvarea problemelor specifice vizând
forţa de muncă de rezervă, precum şi pentru rezolvarea
deficienţelor semnalate vizând utilizarea forţei de muncă din
porturi;
h) acţionează în vederea asigurării unui
venit minim pentru muncitorii portuari de rezervă pentru perioada când nu
li se poate asigura de lucru din motive neimputabile acestora;
i) urmăreşte ca operatorii economici să
nu utilizeze muncitori portuari decât în condiţiile stabilite prin
prezenta ordonanţă.
(2) Furnizarea forţei de muncă de
rezervă conform alin. (1) lit. e) se realizează pe bază de
contract încheiat între operatorul economic şi agenţie.
(3) Regulamentul-cadru de organizare şi
funcţionare a agenţiei va fi aprobat prin ordin al ministrului
muncii, familiei şi protecţiei sociale.»
523. Articolul 65 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
«Art. 65. - (1) Sursele de venituri ale agenţiei
sunt următoarele:
a) cotizaţii lunare ale muncitorilor portuari
înscrişi la agenţie;
b) cotizaţii lunare ale asociaţilor pentru
constituirea fondului destinat plăţii indemnizaţiilor
personalului de rezervă;
c) contribuţii ale operatorilor economici, în
cuantum de 0,05 lei/tona manipulată sau 0,1 lei/container de 20 (TEU)
plătite lunar;
d) contribuţii de la Agenţia
Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă pentru programele
de calificare, perfecţionare, reconversie profesională şi
policalificare a muncitorilor portuari, în condiţiile legii;
e) venituri din activităţile pentru care a
fost autorizată, în conformitate cu prevederile legale;
f) alte venituri provenite din donaţii;
g) veniturile încasate de agenţie din contractele
încheiate conform prevederilor art. 64 alin. (1) lit. f);
h) alte surse prevăzute de Ordonanţa
Guvernului nr. 26/2000, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Cotizaţiile muncitorilor portuari
înscrişi la agenţie se stabilesc anual de adunarea generală a
asociaţilor agenţiei.»"
47. La articolul I punctul 53, literele a), c)
şi d) ale articolului 66 se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
,,a) construirea unui port în apele navigabile
naţionale fără avizele şi autorizaţiile
corespunzătoare;
c) executarea de lucrări de dezvoltare a
porturilor ale căror terenuri aparţin domeniului public
fără avizele şi autorizaţiile corespunzătoare;
d) executarea de lucrări de modificare a infrastructurii
portuare existente fără avizele şi autorizaţiile
corespunzătoare;".
48. La articolul I punctul 53, după litera g) a
articolului 66 se introduce o nouă literă, litera g1), cu
următorul cuprins:
,,g1) încărcarea/descărcarea unei
nave fluviale cu nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (4);".
49. La articolul I punctul 53, litera t) a
articolului 66 se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,t) folosirea de muncitori portuari
neînregistraţi la administraţii şi/sau fără carnet de
lucru;".
50. La articolul I punctul 53, după litera v) a
articolului 66 se introduc şapte noi litere, literele w), x), y), z), aa),
ab) şi ac), cu următorul cuprins:
,,w) prestarea de către persoane fizice a unor
activităţi în legătură cu încărcarea/descărcarea
navelor, fără a fi înregistrate la agenţie şi
fără a deţine carnet de lucru;
x) nerespectarea prevederilor art. 16 alin. (2);
y) nerespectarea prevederilor art. 20 alin. (2);
z) nerespectarea prevederilor art. 51;
aa) nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (2);
ab) nerespectarea prevederilor art. 55;
ac) încălcarea de către operatorii economici
a prevederilor art. 62."
51. La articolul I punctul 54, articolul 67 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 67. - (1) Contravenţiile prevăzute la
art. 66 se sancţionează după cum urmează:
a) cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei, pentru
faptele prevăzute la art. 66 lit. i), v), aa) şi ab);
b) cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei, pentru
faptele prevăzute la art. 66 lit. h), p) şi u);
c) cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei,
pentru faptele prevăzute la art. 66 lit. g), o), r), s), t), w) şi
ac);
d) cu amendă de la 10.000 lei la 30.000 lei,
pentru faptele prevăzute la art. 66 lit. d), e), f), g1), j),
l), m) şi n);
e) prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2)
lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările
ulterioare, cu amendă de la 100.000 lei la 500.000 lei, pentru faptele
prevăzute la art. 66 lit. a), b), c), k), x), y) şi z).
(2) Avizele şi autorizaţiile emise
fără respectarea procedurilor prevăzute de prezenta
ordonanţă şi de legislaţia în vigoare sunt lovite de
nulitate.
(3) Orice investiţie realizată
fără obţinerea de avize şi autorizaţii în conformitate
cu procedurile prevăzute de prezenta ordonanţă şi de
legislaţia în vigoare, precum şi investiţiile realizate fără
respectarea reglementărilor legale în vigoare se desfiinţează pe
cheltuiala proprietarului investiţiei."
52. La articolul I punctul 55, articolul 68 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 68. - Constatarea contravenţiilor şi
aplicarea sancţiunilor se fac de către persoane împuternicite de
minister, de Autoritatea Navală Română, de administraţii sau de
autorităţile administraţiei publice locale, astfel:
a) de către persoanele împuternicite de minister,
în cazul faptelor prevăzute la art. 66 lit. a), c) şi y);
b) de către persoanele împuternicite de
Autoritatea Navală Română, în cazul faptelor prevăzute la art.
66 lit. b), d), e), f), g), gi), j), k), l), m), n), o), p), r), z), aa)
şi ab);
c) de către persoanele împuternicite de
autoritatea administraţiei publice locale competente, în cazul faptei
prevăzute la art. 66 lit. c);
d) de către persoanele împuternicite de
administraţii, în cazul faptelor prevăzute la art. 66 lit. h), i),
s), t), u), v), w), x) şi ac)."
53. La articolul I punctul 56, articolul 69 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 69. - Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere
în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia,
conform reglementărilor legale în vigoare."
54. La articolul II, alineatul (1) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. II. - (1)
Contractele de concesiune a serviciilor de siguranţă încheiate între
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii şi operatorii economici
înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă
rămân în vigoare până la data expirării."
55. La articolul II, după alineatul (4) se
introduc două noi alineate, alineatele (41) şi (42),
cu următorul cuprins:
„(41) Contractele prevăzute la alin.
(3) pot fi transformate în contracte de subconcesiune, în interiorul
aceluiaşi termen de expirare, la solicitarea operatorilor economici
respectivi, în condiţiile legii.
(42) Contractele de asociere prevăzute
la art. 272 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999
privind administrarea porturilor şi a căilor navigabile, utilizarea
infrastructurilor de transport naval aparţinând domeniului public, precum
şi desfăşurarea activităţilor de transport naval în
porturi şi pe căile navigabile interioare, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, pot fi transformate în
contracte de închiriere/subconcesiune, la solicitarea operatorilor economici,
în condiţiile legii."
56. La articolul II, alineatele (5) şi (6) se
modifică şi vor avea următorul cuprins:
„(5) In cazul în care pe terenurile portuare sunt
construite elemente de suprastructură, cum sunt platformele, magaziile,
depozitele şi altele asemenea, care sunt utilizate legal de operatorii
economici, iar pentru terenurile aferente nu sunt încheiate contracte de
închiriere sau subconcesiune între operatorii economici şi
administraţii, aceştia sunt obligaţi să încheie cu
respectivele administraţii contracte de închiriere sau subconcesiune a
terenurilor portuare respective, care vor cuprinde cel puţin condiţiile
prevăzute la art. 277, respectiv la art. 276 din
Ordonanţa Guvernului nr. 22/1999, republicată, cu modificările
şi completările ulterioare.
(6) Valoarea chiriei/redevenţei ce va fi
prevăzută în contractele de închiriere/subconcesiune a terenului
portuar care vor fi încheiate în conformitate cu alin. (5), cumulată cu
valoarea chiriei pentru utilizarea elementelor de suprastructură
respective, nu va depăşi valoarea cumulată a sumelor pe care
operatorii economici o plăteau înainte de încheierea contractelor de
închiriere/subconcesiune a terenurilor portuare."
57. La articolul II, după alineatul (6) se
introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:
„(61) In cazul în care elementele de
suprastructură aparţin operatorilor economici, valoarea
chiriei/redevenţei stabilite în contractele de închiriere/subconcesiune a
terenurilor portuare ce se vor încheia în conformitate cu prevederile alin. (5)
va avea aceeaşi valoare, pentru aceeaşi categorie de terenuri, cu
chiria/redevenţa stabilită în contractele prevăzute la alin.
(6)."
58. La articolul II, alineatul (8) se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„(8) In cazul în care operatorii economici refuză
să încheie contracte de închiriere/subconcesiune, în conformitate cu
prevederile alin. (5), aceştia nu mai pot utiliza terenurile portuare
şi celelalte elemente de infrastructură portuară care
aparţin domeniului public, urmând ca eventualele contracte de
închiriere/subconcesiune pe care le-ar avea încheiate cu administraţiile,
referitoare la suprastructura aparţinând acestora, să se rezilieze.
Situaţia suprastructurii aparţinând operatorilor economici se va
rezolva de la caz la caz, în condiţiile legii."
Art. II. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi, din cuprinsul anexelor nr. 5 şi
6 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind
înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române",
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20
septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 404/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, se elimină
sintagma „servicii de ecluzare a navelor pe canale navigabile".
Art. III. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Ordonanţa
Guvernului nr. 131/2000 privind instituirea unor măsuri pentru facilitarea
exploatării porturilor, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 750 din 15 octombrie 2002, cu modificările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76
alin. (2) din Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
ROBERTA ALMA ANASTASE
PREŞEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANĂ